Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par pašvaldību budžetiem"

Izdarīt likumā "Par pašvaldību budžetiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 10.nr.; 1996, 20.nr.; 2001, 1.nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 15.pantu šādā redakcijā:

"15.pants. Pašvaldības domes (padomes) priekšsēdētājs atbild:

    1. par to, lai pašvaldības budžets tiktu izstrādāts un apstiprināts ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc gadskārtējā valsts budžeta likuma spēkā stāšanās;
    2. par pašvaldības budžeta izpildes procesa organizāciju un vadību atbilstoši Likumam par budžetu un finansu vadību."

2. Papildināt 26.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Pašvaldības var sniegt galvojumus studējošajiem no trūcīgām ģimenēm studiju kredīta un studējošo kredīta saņemšanai no kredītiestādēm. Pirms lēmuma pieņemšanas par galvojuma sniegšanu pašvaldība izvērtē studējošā sekmes un iespējas atmaksāt kredītu."

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā “Par pašvaldību budžetiem” “

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saskaņā ar likuma “Par pašvaldību budžetiem” 15.pantu pašvaldības priekšsēdētājs ir atbildīgs par to, lai pašvaldības budžets tiktu izstrādāts un apstiprināts ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc gadskārtējā valsts budžeta likuma spēkā stāšanās. Par pašvaldību budžeta izpildes procesa organizāciju un vadību likums neparedz konkrētas amatpersonas atbildību.

Vadoties pēc analoģijas ar finansu ministram likumā “Par budžetu un finansu vadību” 46.panta otrajā daļā uzlikto atbildību par valsts budžeta izpildes procesa organizāciju un vadību, šāda atbildība jānosaka arī pašvaldības domes (padomes) priekšsēdētājam attiecībā uz pašvaldības budžetu, kas ietverama likumā “Par pašvaldību budžetiem”.

Likuma “Par pašvaldību budžetiem” 26.panta normas neparedz iespējas pašvaldībām izsniegt galvojumus fiziskām personām – studējošajiem no trūcīgām ģimenēm – studiju kredīta un studējošā kredīta saņemšanai no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

Tiks noteikta atbildība konkrētai amatpersonai par pašvaldību budžeta izpildes procesa organizāciju un vadību.

Likumprojekts nosaka, ka pašvaldības augstākās izglītības ieguvei var sniegt galvojumu studējošajiem no trūcīgām ģimenēm studiju kredīta un studējošā kredīta saņemšanai no kredītiestādēm.

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?

Tūkst.Ls

Kārtējais gads

2002.

Trīs nākamie gadi

2003. 2004. 2005

*)

2006.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Likumprojekts šo jomu neskar.

         

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Palielinās pašvaldību budžetu izdevumi.

13.7

75.3

191.5

348.7

645.7

3. Finansiālā ietekme

 

         

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai

         

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins:

 

 

Gads

2001

2002

2003

2004

2005

2006

Kopējais izsniegtais kredītu apjoms no kredītiestāžu līdzekļiem, tūkst. Ls

1728

9504

24180

44028

65508

86988

Kredīta ņēmēji kopā, tūkst.

7.8

22.3

36.8

51.3

58

58

Vidējais izsniegtā kredīta lielums, Ls

222

426

657

858

1129

1500

Trūcīgo kredītņēmēju skaits, tūkst. (7.2 % no kredītņēmējiem)

0.562

1.606

2.650

3.694

4.176

4.176

Kredīta ņēmēji, kuri neatmaksā kredītu, tūkst.

(Izslēgtie no studējošo saraksta:

vidēji 11 % gadā un pieņem, ka visi neatmaksā kredītu)

0.062

0.177

0.291

0.406

0.459

0.459

Līdzekļu apjoms, kas nepieciešams pašvaldību budžetā kredītu atmaksai par galvotajiem kredītiem, tūkst. Ls (skaits x vidējais kredīta lielums iepriekšējā gadā)

13.7

75.3

191.5

348.7

518.8

Beidzēji, tūkst

7.8

14.5

Trūcīgie kredīta nēmēji , tūkst. (7,2%)

0.562

1.044

Kredīta ņēmēji, kuri neatmaksā kredītu, tūkst.

(Pieņem, ka 20% no beidzējiem neatmaksās kredītu)

0.112

0.209

Līdzekļu apjoms, kas nepieciešams pašvaldību budžetā kredītu atmaksai par galvotajiem kredītiem, tūkst. Ls (skaits x vidējais kredīta lielums iepriekšējā gadā)

126.9

Līdzekļu apjoms, kas nepieciešams pašvaldību budžetā kredītu atmaksai par galvotajiem kredītiem kopā, tūkst. Ls

13.7

75.3

191.5

348.7

645.7

Vislielākais pašvaldību sociālais pabalsts trūcīgajiem iedzīvotājiem 2000.gadā ir izsniegts kā dzīvokļa pabalsts 4549,2 tūkst.Ls apmērā 171,6 tūkstošiem saņēmēju, kas ir 7,2% no visiem Latvijas iedzīvotājiem (2375,3 tūkst.) 2000.gadā. Informācijas avots: Sociālais ziņojums 2001, Labklājības ministrija, Rīga, 2001

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Studiju un studējošo kreditēšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 29.05.2001. noteikumi Nr.220 “Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes līdzekļiem ar valsts vārdā sniegtu galvojumu”. Šo noteikumu 13.punktā ir iekļauts nosacījums “Studējošajiem no trūcīgām ģimenēm kredītiestāde izsniedz kredītu pēc tam, kad ir saņemts attiecīgās pašvaldības galvojums”.

 

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Ar Latvijas Pašvaldību savienību.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

Pašvaldību budžetos, sākot ar 2003.gadu, ir jāparedz finansu līdzekļi pašvaldību galvojuma saistību izpildei tiem gadījumiem, kad pats kredītu ņēmējs savas saistības nepilda.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.