Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Civilprocesa likumā

Izdarīt Civilprocesa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 2001, 15.nr.) šādus grozījumus:

1. Papildināt 43.panta pirmās daļas 1.punktu aiz vārda "attiecībām" ar vārdiem "vai ir ar tām saistīti".

2. Papildināt likumu ar 30.A nodaļu šādā redakcijā:

"30.A nodaļa.

Lietas par darba strīdiem

250.1 Lietu izskatīšanas kārtība

Lietas par individuāliem un kolektīviem darba tiesību strīdiem tiesa izskata prasības kārtībā pēc vispārējiem noteikumiem, ievērojot šajā nodaļā paredzētos izņēmumus.

250.2 Termiņš rakstveida paskaidrojuma iesniegšanai

Šā likuma 147.panta otrajā daļā minētais rakstveida paskaidrojums iesniedzams tiesai 20 dienu laikā no prasības pieteikuma noraksta nosūtīšanas dienas, pievienojot tik norakstu, cik lietā ir prasītāju un trešo personu.

250.3 Tiesneša darbības, sagatavojot lietu iztiesāšanai

(1) Tiesnesim pēc lietas ierosināšanas ir pienākums nekavējoties uzaicināt puses vai viņu pārstāvjus ierasties uz pārrunām. Tiesnesis var aicināt ierasties arī citus lietas dalībniekus. 

(2) Šajās pārrunās tiesnesis iztaujā lietas dalībniekus par lietas būtību, iebildumiem pret prasību, izskaidro viņiem procesuālās tiesības un pienākumus, paredzamās juridiskās sekas, kā arī aicina puses noslēgt izlīgumu.

250.4 pants. Tiesas sēdes noteikšana

(1) Pēc paskaidrojuma saņemšanas vai pēc tā iesniegšanai noteiktā termiņa notecēšanas tiesnesis pieņem lēmumu, kurā nosaka tiesas sēdes dienu, laiku un uz tiesu aicināmās un izsaucamās personas.

(2) Tiesas sēdes diena nosakāma ne vēlāk kā septiņu darba dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā paskaidrojuma saņemšanas vai tā iesniegšanai noteiktā termiņa notecēšanas dienas.

250.5 Apelācijas sūdzības iesniegšana

(1) Apelācijas sūdzību par pirmās instances tiesas spriedumu var iesniegt 15 dienu laikā no sprieduma pasludināšanas dienas.

(2) Ja tiesa pilna sprieduma sastādīšanai noteikusi citu termiņu, pārsūdzēšanas termiņa tecējums sākas no dienas, kad tiesa sastādījusi pilno spriedumu.

(3) Apelācijas sūdzību, kas iesniegta pēc termiņa notecēšanas, nepieņem un atdod iesniedzējam.

250.6 Kasācijas sūdzības iesniegšana

(1) Kasācijas sūdzību var iesniegt 20 dienu laikā no sprieduma pasludināšanas dienas.

(2) Ja tiesa pilna sprieduma sastādīšanai noteikusi citu termiņu, pārsūdzēšanas termiņa tecējums sākas no šīs dienas.

(3) Sūdzību, kas iesniegta pēc šā termiņa notecēšanas, nepieņem un atdod iesniedzējam."

3. Papildināt 251.pantu ar 14.punktu šādā redakcijā:

"14) par lokauta vai lokauta pieteikuma atzīšanu par nelikumīgu."

4. Papildināt likumu ar 48.A nodaļu šādā redakcijā:

"48.A nodaļa.

Lokauta vai lokauta pieteikuma atzīšana par nelikumīgu

394.1 pants. Pieteikuma iesniegšana

(1) Pieteikumu par lokauta vai lokauta pieteikuma atzīšanu par nelikumīgu saskaņā ar Darba strīdu likumā minēto pamatu un noteikto kārtību var iesniegt darbinieku pārstāvji.

(2) Pieteikums par lokauta vai lokauta pieteikuma atzīšanu par nelikumīgu iesniedzams tiesai pēc lokauta norises vietas.

394.2 pants. Pieteikuma saturs

Pieteikumā norāda lokauta pieteicēju un Darba strīdu likumā minēto pamatu, saskaņā ar kuru lokauts vai lokauta pieteikums atzīstams par nelikumīgu.

394.3 pants. Pieteikuma izskatīšana

(1) Tiesa izskata pieteikumu 10 dienu laikā no tā saņemšanas dienas. Pieteikumu izskata tiesas sēdē, par kuru iepriekš paziņo darbinieku pārstāvjiem, Valsts darba inspekcijai un lokauta pieteicējiem.

(2) Pieteikuma iesniedzēja piedalīšanās tiesas sēdē ir obligāta. Ja pieteikuma iesniedzējs neierodas uz tiesas sēdi, tiesai ir pamats lietu izbeigt.

394.4 pants. Prokurora piedalīšanās obligātums

Lietas sakarā ar pieteikumiem par lokauta vai lokauta pieteikuma atzīšanu par nelikumīgu tiesa izskata, obligāti piedaloties prokuroram.

394.5 pants. Tiesas spriedums par pieteikumu

(1) Izskatījusi pieteikumu, tiesa taisa spriedumu, ar kuru:

1) atzīst darbinieku pārstāvju pieteikumu par nepamatotu un noraida to;

2) atzīst darbinieku pārstāvju pieteikumu par pamatotu, bet lokautu vai lokauta pieteikumu par nelikumīgu.

(2) Tiesas spriedums ir galīgs un apelācijas kārtībā nav pārsūdzams." 

5. Izteikt 539.panta pirmās daļas 8.punktu šādā redakcijā:

"8) darba strīdu komisiju lēmumi."

6. Aizstāt 540.panta 1.punktā vārdus "īrestiesu lēmumiem" ar vārdiem "darba strīdu komisijas lēmumiem".

7. Papildināt likumu ar 544.1 pantu šādā redakcijā:

"544.1  Darba strīdu komisijas lēmuma piespiedu izpilde

(1) Pieteikumam tiesā par izpildu raksta izsniegšanu pievieno darba strīdu komisijas lēmumu.

(2) Lēmumu par izpildu raksta izsniegšanu vai motivētu atteikumu to izsniegt pieņem tiesnesis vienpersoniski uz iesniegtā pieteikuma pamata un tam pievienotā darba strīdu komisijas lēmuma pamata triju dienu laikā no pieteikuma iesniegšanas dienas, neaicinot puses.

(3) Lēmums par izpildu raksta izsniegšanu stājas spēkā nekavējoties.

(4) Par lēmumu atteikt izsniegt izpildu rakstu var iesniegt blakus sūdzību 10 dienu laikā no dienas, kad prasītājs saņēmis lēmuma norakstu.

(5) Tiesa atsaka izpildu raksta izsniegšanu, ja konstatē, ka saskaņā ar likumu konkrēto strīdu var izšķirt tikai tiesā."

Likums stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi Civilprocesa likumā”

anotācija

 

I Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

  1. Pašreizējās situācijas raksturojums
  2.  

     

     

     

     

Patlaban spēkā esošais darba strīdu izšķiršanas tiesiskais regulējums nenodrošina darbiniekiem un darba devējiem, kā arī arodbiedrībām un darba devēju organizācijām iespēju ātri un efektīvi aizsargāt savas aizskartās tiesības un intereses. Pašreiz netiek nodrošināta darba strīdu savlaicīga un ātra izskatīšana, tādējādi palielinot sociālo spriedzi sabiedrībā. Ilglaicīgā lietu izskatīšana mazina uzticību tiesu sistēmai, kā arī palielina darba devēju izmaksas

  • Tiesību akta projekta būtība
  •  

     

     

     

     

    Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu darba strīdu savlaicīgu un ātru izšķiršanu tiesā, proti, lai paātrinātu civilprocesu, izskatot minēto kategoriju lietas. Tāpat arī likumprojektā paredzēts veicināt pušu samierināšanu lietas sagatavošanas stadijā. Likumprojekts ir saistīts ar Darba strīdu likumprojektu, un ir nepieciešams, lai pilnveidotu darba strīdu izšķiršanas tiesisko regulējumu tiesās

    II Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

    1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar

    1. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar

  • Sociālo seku izvērtējums
  •  

     

     

    Darba strīdu izšķiršanas procesa paātrināšana ir labvēlīga gan darbiniekiem un darba devējiem, gan arī darbinieku arodbiedrībām un darba devēju organizācijām. Šajā gadījumā darbinieku prasījumi tiktu apmierināti iespējami ātrākā laikposmā, savukārt darba devējiem samazinātos izmaksas, kas saistītas ar piespiedu darba kavējuma atlīdzināšanu. Procesa paātrināšana veicinātu arī uzticības pieaugumu tiesu sistēmai

  • Ietekme uz vidi
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar

    III Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

    tūkst. Ls

    Rādītāji

    Kārtējais gads

    Trīs nākamie gadi

    *)

    1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
    2. Izmaiņas budžeta izdevumos

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar

  • Finansiālā ietekme
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar

  • Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar

  • Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar

     

    IV Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

    Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

    Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

    Likumprojekts ir saistīts ar Darba strīdu likumprojektu un ir nepieciešams, lai pilnveidotu darba strīdu izšķiršanas tiesisko regulējumu tiesās. Citi papildus normatīvie akti nav jāizdod

     

    V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

    1. Saistības pret Eiropas Savienību

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar

    2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar

    3. Atbilstības izvērtējuma tabula

     

    Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar

    VI kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

    1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas
    2.  

    Izstrādājot likumprojektu ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību un Latvijas Darba devēju konfederāciju. Likumprojekts apspriests Darba lietu trīspusējās sadarbības apakšpadomē

  • Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)
  • Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība un Latvijas Darba devēju konfederācija atbalsta likumprojektu

  • Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem
  • Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas

    VII Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

    1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas
    2.  

    Likuma izpildes nodrošināšanai no valsts puses nav nepieciešams radīt jaunas institūcijas, jo minētais likumprojekts attiecas uz darba strīdu izšķiršanu tiesās

  • Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo
  •  

    Likumprojekts regulē procesuālus jautājumus izšķirot darba strīdus. Indivīda tiesību aizsardzība tiek nodrošināta ar Civilprocesa likumā paredzētajiem līdzekļiem

     

     

     

    Labklājības ministrs A.Požarnovs