Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju

darbības apturēšanas kārtību"

Izdarīt likumā "Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 6./7.nr.; 1993, 20./21.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 3., 8., 22.nr.; 1997, 3., 15.nr.; 1998, 15., 22.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdus "sanitārie normatīvi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "higiēnas un epidēmiskās drošības prasības" (attiecīgā locījumā).

2. Aizstāt visā likumā vārdus "veterinārmedicīnas normatīvi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "veterinārās prasības" (attiecīgā locījumā).

3. Izteikt terminu "normatīvu pārkāpums" un tā skaidrojumu šādā redakcijā:

"Normatīvu pārkāpums – Latvijas Republikas likumos, Ministru kabineta noteikumos, valsts pārvaldes institūciju rīkojumos noteikto vai apstiprināto vides aizsardzības, dabas resursu lietošanas, zivsaimniecības normatīvu, medicīnisko aprūpi reglamentējošo normatīvo aktu, higiēnas, epidēmiskās drošības un veterināro prasību, farmaceitisko darbību reglamentējošo normatīvo aktu, bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības normatīvo aktu, darba aizsardzības, ugunsdrošības un eksplozijdrošības normatīvu, būvnormatīvu, kvalitātes normatīvu un standartu, energoiekārtu uzbūves un ekspluatācijas noteikumu, elektrodrošības noteikumu, elektriskās un siltuma enerģijas lietošanas noteikumu, kultūras pieminekļu aizsardzības noteikumu, pilsētu pašvaldību lēmumos noteikto inženierkomunikāciju aizsardzības noteikumu, namu, sabiedrisko ēku un būvju uzturēšanas noteikumu, pilsētas apbūves noteikumu, sabiedriskās vietās organizētas tirdzniecības noteikumu, valsts proves uzraudzības normatīvo aktu un izložu un azartspēļu organizēšanas noteikumu pārkāpums, kā arī to normatīvo aktu pārkāpums, kuri nosaka ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu pareizas un pilnīgas uzskaites kārtību."

4. 1.pantā:

izteikt 5. un 6.punktu šādā redakcijā:

"– ja pārkāptas higiēnas vai epidēmiskās drošības prasības – Latvijas Republikas galvenais valsts sanitārais inspektors un viņa vietnieki, Valsts sanitārās inspekcijas teritoriālo struktūrvienību valsts sanitārie inspektori – šo struktūrvienību vadītāji;

– ja pārkāptas higiēnas vai veterinārās prasības – Pārtikas un veterinārā dienesta valsts galvenais pārtikas un veterinārais inspektors, valsts vecākie pārtikas un veterinārie inspektori, valsts vecākie pārtikas inspektori, valsts vecākie veterinārie inspektori, valsts pārtikas inspektori un valsts veterinārie inspektori;";

izteikt 12.punktu šādā redakcijā:

"– ja pārkāpti farmaceitisko darbību reglamentējošie normatīvie akti – Valsts farmācijas inspekcijas inspektori un Pārtikas un veterinārā dienesta valsts veterinārie inspektori;".

5. Papildināt 4.panta pirmo daļu pēc vārdiem "par uzņēmuma darbības apturēšanu" ar vārdiem "izņemot šā likuma 8.pantā minētos gadījumus".

6. 8.panta pirmajā daļā:

izteikt 4.punktu šādā redakcijā:

"– higiēnas, epidēmiskās drošības vai veterināro prasību pārkāpumu dēļ produkcijā vai vidē var nonākt bīstamas vielas vai slimību izraisītāji, rodas draudi cilvēku dzīvībai un veselībai;";

izteikt 6.punktu šādā redakcijā:

"– tiek izgatavota pārdošanai produkcija, kas neatbilst vides aizsardzības, zivsaimniecības, ugunsdrošības un eksplozijdrošības normatīviem, paaugstinātas bīstamības iekārtu uzbūves noteikumiem, obligātajām nekaitīguma vai veterinārajām prasībām, būvmateriālu standartiem un kvalitātes normatīviem, energoiekārtu uzbūves vai elektrodrošības noteikumiem;".

7. Izteikt 10.panta 6.punktu šādā redakcijā:

"– Pārtikas un veterinārā dienesta valsts galvenais pārtikas un veterinārais inspektors, valsts vecākie pārtikas un veterinārie inspektori, valsts vecākie pārtikas inspektori vai valsts vecākie veterinārie inspektori;".

 

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību””

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

2001.gada 26.aprīlī tika pieņemts jauns likums “Veterinārmedicīnas likums”, kas paredz Pārtikas un veterinārā dienesta izveidi. Pārtikas un veterinārais dienests, saskaņā ar “Veterinārmedicīnas likuma” Pārejas noteikumu 9. pantu, ir Valsts veterinārā dienesta tiesību un saistību pārņēmējs.

Sakarā ar Pārtikas un veterinārā dienesta izveidi, Pārtikas un veterinārā dienestā strādājošiem tiek izveidoti jauni amati - Pārtikas un veterinārā dienesta valsts galvenais pārtikas un veterinārais inspektors, valsts vecākie pārtikas un veterinārie inspektori, valsts vecākie pārtikas inspektori, valsts vecākie veterinārie inspektori, valsts pārtikas inspektori un valsts veterinārie inspektori.

Pašreiz likums “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību” reglamentē Valsts veterinārā dienesta inspektoru tiesības un pienākumus. Minētajā likumā ir jāreglamentē Pārtikas un veterinārā dienesta inspektoru tiesības un pienākumi.

Pārtikas un veterinārais dienests īstenos ar pārtikas aprites valsts uzraudzību un kontroli saistītās funkcijas. Pašreiz likums “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību” reglamentē Valsts veterinārā dienesta inspektoru funkcijas saistībā ar veterinārmedicīnas normatīvu un farmaceitiskās darbības prasību kontroli. Minētajā likumā ir jāparedz Pārtikas un veterinārā dienesta inspektoru funkcijas, kas saistītas arī ar higiēnas prasību kontroli.

Likumā “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību” nepieciešams aizstāt vārdus “veterinārmedicīnas normatīvi” ar vārdiem “veterinārās prasības”, jo likumdošanā tiek lietots termins “veterinārās prasības”, nevis “veterinārmedicīnas normatīvi”. “Veterinārmedicīnas likuma” 1.pantā ir definēts termins “veterinārmedicīna”, tas ir: “zinātnes un prakses nozare, kas nodarbojas ar jautājumiem, kuri saistīti ar dzīvnieku veselību un slimībām, izstrādā veterinārās prasības, kuru izpilde veicina dzīvnieku veselību, produktivitāti un labturību, nodrošina dzīvnieku infekcijas slimību apkarošanu un profilaksi, pasargā iedzīvotājus no saslimšanas ar dzīvniekiem un cilvēkiem kopīgām infekcijas slimībām, nodrošina kvalitatīvu un patērētāju veselībai nekaitīgu dzīvnieku izcelsmes produktu apriti, apmierina dzīvnieku īpašnieku ētiskās un estētiskās prasības, kā arī nodrošina vides aizsardzību”. No tā izriet, ka prasības, kuru izpilde veicina dzīvnieku veselību, produktivitāti un labturību, ir veterinārās prasības, nevis veterinārmedicīnas normatīvi.

Likumā “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību” nepieciešams aizstāt vārdus “sanitārie normatīvi” ar vārdiem “’higiēnas prasības”, jo likumdošanā tiek lietots termins “higiēnas prasības”, nevis “sanitārie normatīvi”. 1998.gada 19.februāra likuma “Pārtikas aprites uzraudzības likuma” 1.pantā ir definēts termins “higiēnas prasības”, tas ir “prasību kopums, kas raksturo visus apstākļus un pasākumus, kuri nepieciešami, lai pārtikas aprites posmos tiktu nodrošināts pārtikas nekaitīgums cilvēku uzturā”.

2. Tiesību akta projekta būtība

Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību”” izstrādāts:

1) lai Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonas varētu realizēt savas funkcijas, saistītas ar uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanu.

2) lai, saskaņā ar Ministru kabineta akceptēto Darba grupas pārtikas aprites valsts uzraudzības dienesta izveidi Noslēguma ziņojumu, Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonas varētu realizēt savas funkcijas, kas saistītas ar pārtikas valsts uzraudzību un kontroli;

3) lai precizētu likumā “Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību” lietoto terminoloģiju.

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

(2001.)

 

Trīs nākamie gadi

(2002. – 2004.)

 

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

neietekmē

neietekmē

neietekmē

neietekmē

neietekmē

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

neietekmē

neietekmē

neietekmē

neietekmē

neietekmē

3. Finansiālā ietekme

neietekmē

neietekmē

neietekmē

neietekmē

neietekmē

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma rēķins

-

-

-

-

-

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Citi normatīvie akti papildus nav jāizdod.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

 

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

 

Komentāri

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Pārtikas nozaru ekspertu padome, Lauksaimniecības ražošanas nozaru ekspertu padome.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Tiešas konsultācijas likumprojekta izstrādes gaitā ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas.

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojektā paredzēto normu izpildi nodrošinās esošā valsts institūcija - Pārtikas un veterinārais dienests.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.