Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likumā

Izdarīt Pārtikas aprites uzraudzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 7.nr.) šādus grozījumus:

1. 1.pantā:

izslēgt 2.punktu;

izteikt 5. un 6.punktu šādā redakcijā:

"5) pārtika - attiecīgi sagatavoti, iepakoti vai pasniegti dzīvnieki, apstrādātas, daļēji apstrādātas vai neapstrādātas augu un dzīvnieku valsts vielas vai produkti, kas paredzēti cilvēka uzturam (izņemot dzīvnieku barību, dzīvniekus, augus pirms ražas novākšanas, medikamentus, kosmētikas līdzekļus, narkotiskas un psihotropas vielas, tabaku un tabakas izstrādājumus);

6) pārtikas aprite - visas darbības ar pārtiku jebkurā posmā no tās ieguves līdz patēriņam (audzēšana un ieguve (izņemot augu izcelsmes produktus), pārstrāde, ražošana, izplatīšana, iesaiņošana, uzglabāšana, transportēšana, pārvietošana pāri valsts robežai, vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība, sabiedriskā ēdināšana);";

papildināt pantu ar 12. un 13.punktu šādā redakcijā:

"12) risks - kaitīgas ietekmes varbūtība uz cilvēku vai vidi noteiktos apstākļos;

13) riska analīze - riska pārvaldības process, ko veido riska novērtēšana, riska vadība un riska komunikācijas, lai samazinātu vai novērstu kaitīgo faktoru ietekmi uz cilvēku vai vidi."

2. Papildināt 4.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Atsevišķām pārtikas produktu grupām Ministru kabinets nosaka kvalitātes un klasifikācijas prasības un to novērtēšanas kārtību."

3. Izteikt 5.pantu šādā redakcijā:

"5.pants. (1) Pārtikas uzņēmums var iesaistīties pārtikas apritē, ja uzņēmuma darbība ar katru pārtikas veidu jebkurā pārtikas aprites posmā un katrā atrašanās vietā ir:

1) novērtēta Ministru kabineta pilnvarotā inspicēšanas institūcijā, kuru Latvijas nacionālais akreditācijas birojs akreditējis pārtikas uzņēmumu darbību novērtēšanai konkrētā jomā;

2) atzīta Pārtikas un veterinārajā dienestā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

(2) Ministru kabinets pēc zemkopības ministra priekšlikuma pilnvaro akreditētas inspicēšanas institūcijas pārtikas uzņēmumu darbību novērtēšanai konkrētā jomā.

(3) Pārtikas uzņēmumu darbību novērtēšanas, atzīšanas un reģistrācijas kārtību pārtikas apritē nosaka Ministru kabinets.

(4) Pārtikas uzņēmuma darbības pārtikas apritē novērtējums ir šā likuma 5.panta pirmajā daļā noteiktajā inspicēšanas institūcijā saņemts inspicēšanas ziņojums, kas apliecina uzņēmuma darbības atbilstību normatīvo aktu prasībām un ko iesniedz Pārtikas un veterinārajā dienestā atzīšanai.

(5) Atzīta pārtikas uzņēmuma darbība apliecina, ka uzņēmums var pastāvīgi nodrošināt savas darbības un produkcijas atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
(6) Atzītās pārtikas uzņēmuma darbības reģistrē speciālā Pārtikas un veterinārā dienesta pārtikas uzņēmumu reģistrā. Pārtikas uzņēmuma reģistrācija ir apliecinājums, ka uzņēmums atrodas Pārtikas un veterinārā dienesta uzraudzībā un kontrolē.
(7) Pārtikas uzņēmuma konkrēto darbību pārtikas apritē aptur saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju darbības apturēšanas kārtību", ja darbība nav atzīta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."

4. Izslēgt 6.pantu.

5. Aizstāt 7.pantā vārdu "higiēnas" ar vārdiem "normatīvajos aktos noteiktajām un uzņēmuma deklarētajām".

6. 8.pantā:

papildināt pirmo daļu aiz vārdiem "pienākums ir" ar vārdiem "veikt paškontroli";

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Pārtikas uzņēmuma pienākums ir reģistrēt pārtikas piegādātājus, pārtiku, pārtikas izejvielas un citas vielas, ko paredzēts tajā iekļaut, kā arī citus uzņēmumus (uzņēmējsabiedrības), kuriem uzņēmums piegādājis pārtiku. Reģistrētā informācija pēc pieprasījuma nododama Pārtikas un veterinārajam dienestam."

7. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:

"14.pants. Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonas, ražotājs vai izplatītājs pārtiku atzīst par nederīgu, ja:

1) tā neatbilst obligātajām nekaitīguma prasībām;

2) tai ir beidzies derīguma termiņš;

3) tā nav marķēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām;

4) pārbaudē, pamatojoties uz pierādījumiem, ir konstatēta tās bojāšanās, kā arī organoleptisko, ar cilvēka maņu orgāniem uztveramo pārtikas īpašību pasliktināšanās;

5) tā ir falsificēta un tiek maldināts patērētājs;

6) tai nav normatīvajos aktos noteikto pavaddokumentu;

7) to paredz citi normatīvie akti."

8. Aizstāt 15.panta otrajā daļā vārdu "inspicēšanu" ar vārdiem "valsts uzraudzību un kontroli".

9. Izslēgt 17.pantu.

10. Izteikt 18., 19., 20. un 21.pantu šādā redakcijā:

"18.pants. Pārtikas padomes galvenie uzdevumi ir šādi:

1) ierosināt valsts politikas prioritātes pārtikas apritē;

2) veicināt pārtikas nekaitīguma nodrošināšanas valsts politikas un pārtikas ražošanas attīstības politikas saskaņošanu;

3) izvērtēt priekšlikumus un rekomendācijas par normatīvo aktu sistēmu pārtikas aprites jomā;

4) koordinēt pārtikas aprites valsts uzraudzības un kontroles politikas izstrādi un pārraudzīt tās īstenošanu;

5) katru gadu izvērtēt pārtikas kontroles programmas, kā arī pārtikas kontroles un uzraudzības rezultātus;

6) izvērtēt Pārtikas un veterinārā dienesta finansiālo nodrošinājumu un sniegt priekšlikumus par izmaiņām finansējumā;

7) sagatavot priekšlikumus par līdzdalību starptautiskajās organizācijās, kuras darbojas pārtikas aprites jomā, kā arī par starptautisko noteikumu atzīšanu pārtikas aprites jomā.

19.pants. (1) Labklājības ministrija veido un koordinē uztura politiku, kā arī atbild par pārtikas vispārīgo nekaitīguma prasību izstrādāšanu un atbilstošo normatīvo aktu projektu iesniegšanu Ministru kabinetā.

(2) Labklājības ministrs uztura politikas izstrādāšanai un koordinēšanai izveido konsultatīvu uztura padomi.

(3) Labklājības ministrs apstiprina ieteicamās uzturnormas Latvijas iedzīvotājiem.

(4) Labklājības ministrijas Valsts sanitārā inspekcija kontrolē iedzīvotājiem ūdens apgādes sistēmās piegādātā dzeramā ūdens atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.

(5) Dzeramā ūdens monitoringa veikšanas un kontroles kārtību nosaka Ministru kabinets.

20.pants. Latvijas Pārtikas centrs ir Labklājības ministrijas pārraudzības institūcija. Tas darbojas saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu nolikumu. Latvijas Pārtikas centra galvenie uzdevumi ir šādi:

1) analizēt pārtikas un uztura izcelsmes slimību monitoringa rezultātus, kā arī attiecīgā gada pārtikas valsts kontroles un uzraudzības rezultātus un sagatavot priekšlikumus pārtikas nekaitīguma un uztura politikas optimizācijai;

2) sagatavot priekšlikumus par uztura un pārtikas vispārīgajām nekaitīguma prasībām, par Eiropas Savienības prasību ieviešanu šajos jautājumos, kā arī normatīvo aktu projektus;

3) organizēt zinātniski pamatotu priekšlikumu sagatavošanu par pārtikas nekaitīguma un uztura problēmu risināšanu (par rīcību krīžu gadījumos, jaunām pārtikas izcelsmes slimībām, riska faktoru noteikšanu u.tml.);

4) veikt uztura padomes sekretariāta funkcijas;

5) informēt sabiedrību par aktuālajiem pārtikas drošuma un uztura jautājumiem;

6) informēt pārtikas uzņēmumus un patērētājus par pārtikas nekaitīgumu un uzturu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem;

7) atbilstoši savai kompetencei sadarboties ar starptautiskajām organizācijām.

21.pants. (1) Pārtikas aprites valsts uzraudzību un kontroli veic Zemkopības ministrijas pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde - Pārtikas un veterinārais dienests.

(2) Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas ir:

1) pārtikas apritē:

a) pārtikas produktu (izņemot nefasētu dzeramo ūdeni, ko iedzīvotājiem piegādā pa ūdens apgādes sistēmām) atbilstības kontrole normatīvajos aktos noteiktajām prasībām visos pārtikas aprites posmos;

b) pārtikas uzņēmumu darbību atzīšana un reģistrācija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;

c) pārtikas uzņēmumu darbību un pārtikas aprites procesu uzraudzība un kontrole atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām visos pārtikas aprites posmos;

d) riska faktoru izpēte un analīze pārtikas aprites posmos;

2) sanitārajā robežkontrolē - uzraudzība un kontrole uz valsts robežas, brīvajās zonās, brīvajās noliktavās un muitas noliktavās, ievedot pārtiku un ievedot, izvedot vai vedot tranzītā veterinārajai uzraudzībai pakļautos produktus, kā arī citas preces un produktus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;

3) laboratoriskās izmeklēšanas funkcijas (tajā skaitā references funkcijas saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību un noteiktajās jomās);

4) bioloģiskās lauksaimniecības produktu apritē:

a) bioloģiskās lauksaimniecības produktu aprites uzraudzība un kontrole atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām;

b) bioloģisko lauksaimniecības produktu apritē iesaistīto personu reģistrācija;

5) atbilstības apliecināšana atbilstoši savai kompetencei pēc eksportētājuzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pieprasījuma;

6) pārtikas produktu valsts intervencē:

a) valsts intervencē iepērkamo pārtikas produktu atbilstības kontrole obligātajām kvalitātes un nekaitīguma prasībām;

b) intervences noliktavu uzraudzība atbilstoši normatīvo aktu prasībām;

7) sadarbība ar starptautiskajām organizācijām atbilstoši dienesta darbības kompetencei, tajā skaitā starptautisko pārtikas kontroles sistēmu darbības nodrošināšana;

8) ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un cilmes vietu nosaukumu aizsardzības uzraudzība un kontrole;

9) veterinārmedicīniskā uzraudzība un kontrole saskaņā ar normatīvajiem aktiem;

10) ja ir konstatēts iespējamais apdraudējums cilvēku vai dzīvnieku veselībai un nav veikta riska analīze, bīstamības samazināšanai noteikt riska vadības pagaidu pasākumus līdz riska novērtēšanai un riska vadības izstrādāšanai;

11) citas normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.

(3) Pārtikas aprites valsts uzraudzību un kontroli Pārtikas un veterinārais dienests veic saskaņā ar Pārtikas padomē izvērtētām un zemkopības ministra apstiprinātām uzraudzības programmām, ievērojot likumā par valsts budžetu kārtējam gadam piešķirto apropriāciju.

(4) Pārtikas un veterinārā dienesta nolikumu apstiprina Ministru kabinets.

(5) Prasības pārtikas ievešanai valstī, izvešanai no tās un tranzīta pārvadājumiem, kontroles kārtību uz valsts robežas, brīvajās zonās, brīvajās noliktavās un muitas noliktavās un kontrolei pakļauto preču sarakstu nosaka Ministru kabinets.

(6) Prasības iekārtojumam kontroles punktos, kuros veic pārtikas sanitāro robežkontroli, un kontroles punktu atzīšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

(7) Prasības references laboratorijām un references laboratoriju noteikšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."

11. Papildināt likumu ar 21.1 pantu šādā redakcijā:

"21.1 pants. (1) Pārtikas un veterināro dienestu veido centrālais aparāts, teritoriālās struktūrvienības, Sanitārā robežinspekcija, Valsts veterinārmedicīnas diagnostikas centrs un laboratorijas.

(2) Pārtikas un veterinārā dienesta darbu vada Pārtikas un veterinārā dienesta direktors. Pārtikas un veterinārā dienesta direktors vienlaikus ir arī valsts galvenais pārtikas un veterinārais inspektors.

(3) Valsts galvenais pārtikas un veterinārais inspektors pilnvaro Pārtikas un veterinārā dienesta valsts vecākos pārtikas un veterināros inspektorus, valsts vecākos pārtikas inspektorus, valsts vecākos veterināros inspektorus, valsts vecākos sanitāros robežinspektorus, valsts pārtikas inspektorus, valsts veterināros inspektorus un valsts sanitāros robežinspektorus veikt pārbaudes attiecīgā jomā.

(4) Pārtikas un veterinārā dienesta teritoriālā struktūrvienība veic valsts uzraudzību un kontroli noteiktā valsts teritorijas daļā. Teritoriālās struktūrvienības vadītājs ir attiecīgās teritorijas valsts vecākais pārtikas inspektors vai valsts vecākais veterinārais inspektors. Ja teritoriālās struktūrvienības vadītājs ir attiecīgās teritorijas valsts vecākais pārtikas inspektors, tad viņa vietnieks - valsts vecākais veterinārais inspektors, un otrādi.

(5) Sanitārā robežinspekcija veic valsts uzraudzību un kontroli Ministru kabineta noteiktajos valsts robežas kontroles punktos, kā arī brīvajās zonās, brīvajās noliktavās un muitas noliktavās, ievedot pārtiku un ievedot, izvedot vai vedot tranzītā veterinārajai uzraudzībai pakļautos produktus, kā arī citas preces un produktus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

(6) Sanitārās robežinspekcijas darbu vada Sanitārās robežinspekcijas priekšnieks. Sanitārās robežinspekcijas priekšnieka vietnieki ir valsts vecākie sanitārie robežinspektori veterinārajā, fitosanitārajā, pārtikas nekaitīguma un nepārtikas preču drošuma jomā.

(7) Pārtikas un veterinārā dienesta finansu līdzekļus veido valsts pamatbudžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, ieņēmumi no maksas pakalpojumiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, ārvalstu finansu palīdzība likumā par valsts budžetu kārtējam gadam noteiktajā apjomā, saņemtie ziedojumi un dāvinājumi.

(8) Kārtību, kādā maksā par šajā likumā noteiktajām valsts uzraudzības un kontroles darbībām, un Pārtikas un veterinārā dienesta sniegto maksas pakalpojumu veidus nosaka Ministru kabinets."

12. 22.pantā:

izslēgt pirmo daļu;

aizstāt otrajā daļā vārdus "Pārtikas aprites valsts kontroli un uzraudzību veicošo institūciju inspektoriem" ar vārdiem "Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonām";

izteikt otrās daļas 2. un 3.punktu šādā redakcijā:

"2) saskaņā ar normatīvajiem aktiem ņemt paraugus un nosūtīt tos pārbaudei uz atbilstošu akreditētu laboratoriju testēšanai. Ja ir konstatēta neatbilstība normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, pārtikas uzņēmums sedz visus pārbaudes izdevumus;

3) uzraudzīt un kontrolēt personāla obligāto veselības pārbaužu periodiskumu un apjomu, un to, kā personāls ievēro higiēnas prasības, mērinstrumentu uzrādīto lielumu nolasīšanu pārtikas uzņēmumā, kā arī šā likuma 23.pantā minētos objektus;";

papildināt otro daļu ar 7.punktu šādā redakcijā:

"7) ja kāds no pārtikas partijas produktiem neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, atzīt visu viena veida vai šķiras pārtikas partiju, sūtījumu vai pievedumu par neatbilstošu prasībām, izņemot gadījumu, kad pilnīga pārtikas analīze apliecina pārējās pārtikas atbilstību prasībām;";

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir tiesīgas saukt vainīgās personas pie administratīvās atbildības.";

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Ja notikusi vai ir iespējama pārtikas izraisīto slimību vai saindēšanās masveida izplatība, valsts galvenais pārtikas un veterinārais inspektors nosaka pārtikas aprites ierobežojumus."

13. Aizstāt 23.pantā vārdu "inspicēšanai" ar vārdiem "valsts uzraudzībai un kontrolei".

14. Izteikt 24.pantu šādā redakcijā:

"24.pants. (1) Valsts uzraudzībā un kontrolē iesaistītajām institūcijām un inspektoriem jānodrošina valsts uzraudzības un kontroles gaitā iegūtās informācijas neizpaušana, izņemot informāciju par iespējamo kaitējumu cilvēka veselībai, dzīvībai vai videi.

(2) Valsts uzraudzībā un kontrolē iesaistītās institūcijas un inspektori par savas rīcības un lēmumu tiesiskumu atbild likumos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

(3) Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonas nedrīkst personiski vai ar trešo personu starpniecību piedalīties kontrolei pakļauto uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) saimnieciskajā darbībā.

(4) Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonu rīkojumus un lēmumus var atcelt amatā augstāka amatpersona. Valsts galvenā pārtikas un veterinārā inspektora rīkojumus un lēmumus var pārsūdzēt tiesā.

(5) Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonu rīkojumu un lēmumu pārsūdzēšana neaptur to izpildi, izņemot lēmumus par administratīvā soda uzlikšanu Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajos gadījumos."

15. Papildināt 25.pantu aiz vārdiem "Zemkopības ministrijas" ar vārdiem "pārraudzībā un".

16. Izslēgt VI nodaļu.

17. Papildināt likumu ar 26.pantu šādā redakcijā:

"26. Naudas līdzekļus, kas iegūti, iekasējot Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonu uzliktos naudas sodus par administratīvajiem pārkāpumiem, kā arī līdzekļus, kas iegūti, realizējot likumā noteiktajā kārtībā konfiscēto mantu, preces vai citus priekšmetus, ieskaita valsts budžetā."

18. Papildināt pārejas noteikumus ar 3., 4., 5. un 6.punktu šādā redakcijā:

"3. Ministru kabinets:

1) līdz 2002.gada 31.decembrim izdod noteikumus, kas reglamentē prasības pārtikas ievešanai valstī, izvešanai no tās un tranzīta pārvadājumiem, kontroles kārtību uz valsts robežas, brīvajās zonās, brīvajās noliktavās un muitas noliktavās un kontrolei pakļauto preču sarakstu;

2) līdz 2002.gada 31.decembrim izdod noteikumus, kas reglamentē prasības iekārtojumam kontroles punktos, kuros veic pārtikas sanitāro robežkontroli, un kontroles punktu atzīšanas kārtību;

3) līdz 2002.gada 31.decembrim izdod noteikumus, kas reglamentē kārtību, kādā maksā par šajā likumā noteiktajām valsts uzraudzības un kontroles darbībām, un Pārtikas un veterinārā dienesta sniegto maksas pakalpojumu veidus;

4) līdz 2002.gada 31.decembrim izdod noteikumus, kas reglamentē kvalitātes un klasifikācijas prasības atsevišķām pārtikas produktu grupām un to novērtēšanas kārtību;

5) līdz 2002.gada 31.decembrim izdod noteikumus, kas reglamentē prasības references laboratorijām, un references laboratoriju noteikšanas kārtību;

6) līdz 2002.gada 31.decembrim izdod noteikumus, kas reglamentē dzeramā ūdens monitoringa veikšanas un kontroles kārtību.

4. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu izdošanai ir spēkā Ministru kabineta 2001.gada 6.marta noteikumi Nr.106 "Pārtikas uzņēmumu atzīšanas un reģistrācijas kārtība", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu, bet ne ilgāk kā līdz 2002.gada 31.martam.

5. Šā likuma 21.panta otrās daļas 8.punkts stājas spēkā pēc attiecīgu grozījumu izdarīšanas likumā "Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm".

6. Šā likuma 21.panta otrās daļas 2.punkts un 21.1 panta piektā daļa attiecībā uz valsts uzraudzību un kontroli brīvajās noliktavās stājas spēkā 2002.gada 1.jūlijā."

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.