Saeimas Prezidijam
Aizsardzības un iekšlietu komisija savā 7.novembra sēdē izskatīja 1.lasījumam virzāmo likumprojektu Grozījumi likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu (reģ.nr.1054, dok.nr.3664).
Komisija nolēma neatbalstīt likumprojektu, izveidot darba grupu un, pamatojoties uz Saeimas Kārtības ruļļa 85.panta 1.daļu, izstrādāt alternatīvu likumprojektu Grozījumi likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu.
Izskatot 21.novembra sēdē izstrādāto alternatīvo likumprojektu Grozījumi likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu, komisija nolēma to atbalstīt un lūgt iekļaut Saeimas plenārsēdes darba kārtībā izskatīšanai 1.lasījumā.
Pielikumā:
Dz.Kudums
komisijas priekšsēdētājs
Aizsardzības un iekšlietu komisija
Alternatīvais likumprojekts
Grozījumi likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu
Izdarīt likumā "Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 3.nr.; 2000, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. 4. pantā:
papildināt pantu ar 16. punktu šādā redakcijā:
"16) terorisms.";
papildināt pantu ar otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Par noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem atzīstami arī finansu līdzekļi vai cita manta, kurus tieši vai netieši kontrolē vai kuru īpašnieks ir:
uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu.
17.1 pants. (1) Ja finansu līdzekļi vai cita manta saskaņā ar šā likumā 4. panta otro daļu ir kvalificējami kā noziedzīgi iegūti līdzekļi, Kontroles dienests var dot kredītiestādēm un finansu iestādēm rīkojumu apturēt šo finansu līdzekļu debeta operācijas klienta kontā vai citas mantas kustību uz rīkojumā noteikto laiku, bet ne ilgāku par sešiem mēnešiem.
4. Papildināt likumu ar 19.1 pantu ādā redakcijā:
"19.1 pants. Ja kredītiestāde vai finansu iestāde ir apturējusi finansu līdzekļu debeta operācijas klienta kontā vai citas mantas kustību atbilstoši šā likuma 17.1 panta prasībām, tad neatkarīgi no tā, kāds ir finansu līdzekļu debeta operāciju vai citas mantas kustības apturēšanas rezultāts, kredītiestādei, finansu iestādei, Kontroles dienestam vai šo iestāžu amatpersonām vai darbiniekiem neiestājas ne juridiska, ne materiāla atbildība."
5. Papildināt 39. panta pirmās daļas ievaddaļu pēc vārdiem "minētajiem pienākumiem" ar vārdiem "kā arī ar ārvalstu vai starptautiskajām terorisma apkarošanas institūcijām ar terorismu saistītu finansu līdzekļu vai citas mantas kustības kontroles jautājumos".
Likumprojekta
"Grozījumi likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu"
anotācija
|
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
|
1. Pareizējās situācijas raksturojums
|
Nepieciešamība izdarīt grozījumus likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu saistīta ar likumdošanas pilnveidošanas uzdevumiem, noteiktiem 16.10.2001.Ministru prezidenta apstiprinātajā Latvijas rīcības plānā starptautiskā terorisma apkarošanai, kā arī vairākos starptautiskajos tiesību aktos, t.sk.,1999.gada Starptautiskajā Konvencijā par cīņu pret terorisma finansēšanu, ANO Drošības Padomes 2001.gada 28.septembra rezolūcijā 1373(2001) u.c. izteiktām pamatnostādnēm cīņā ar starptautisko terorismu. Līdz pat šim likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu nebija ietverta tiesību norma par to, ka ar terorismu saistītie finansu līdzekļi vai cita manta atzīstami par noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem. |
|
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likumprojektā Grozījumi likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu ietvertās tiesību normas:
|
|
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
|
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
tūkst. Ls |
|||||
|
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
|
||||||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
|
||||||
|
3. Finansiālā ietekme Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada.
|
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti? Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Grozījumi likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu saistīti ar nepieciešamību paplašināt valsts drošības iestāžu iespēju iegūt ziņas par fizisko un juridisko personu kontiem un darījumiem, ja ziņas nepieciešamas, pārbaudot personu vai finansu līdzekļu saistību ar terorismu. Iepriekš minētais iestrādāts likumprojektā Grozījums Kredītiestāžu likumā. Ministru kabinets ir izstrādājis grozījumu 2001.gada 20.marta noteikumos Nr.127 Noteikumi par neparasta darījuma pazīmju sarakstu un ziņošanas kārtību. Tajā ietverta norma, kas nosaka, ka par neparastu darījumu uzskatāms darījums, kurā piedalās klients, kurš ietverts ar terorismu, terorisma organizēšanu vai atbalstīšanu saistīto vai aizdomās turamo personu sarakstā, par kuru kredītiestādes un finansu iestādes informē Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests. Ministru kabinetam jāturpina normatīvo aktu projektu izstrāde, paredzēta Latvijas rīcības plāna starptautiskā terorisma apkarošanai C sadaļā Nepieciešamie grozījumi LR normatīvajos aktos, jaunu normatīvo aktu izstrāde.
|
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Tiesību akta projekts atbilst Eiropas Padomes 1991.gada 10.jūnija Direktīvai par finansu sistēmas izmantošanas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā novēršanu (91/308/EEC). |
|||
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Ar tiesību akta projekta pieņemšanu tiks izpildītas ANO 1998.gada Konvencijas pret narkotiku un psihotropo vielu nelegālu apgrozījumu 5.panta 4.punkta b apakšpunkta un Eiropas Padomes 1990. gada Konvencijas par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu, meklēšanu, izņemšanu un konfiskāciju 3.panta prasības, kā arī Finansiālo pasākumu darba grupas cīņai pret naudas atmazgāšanu (FATF) dokumenta 40 rekomendācijas 38.rekomendācija.
|
|||
|
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
||||
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija
|
Eiropas Padomes 1991.gada 10.jūnija Direktīva par finansu sistēmas izmantošanas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā novēršanu (91/308/EEC) publicēta Eiropas Kopienas Oficiālajā žurnālā 1991.gada 28.jūnijā (Nr. L 166/77). |
|||
|
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
|
Likumprojekta Grozījumi likumā Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu 2.pants (likuma papildinājums ar 17.1.pantu). |
Eiropas Padomes 1991.gada 10.jūnija direktīva par finansu sistēmas izmantošanas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā novēršanu (91/308/EEC) - 6., 7.pants |
Atbilst. |
Ar ī tiesību akta pieņemšanu tiks izpildīta Eiropas Padomes naudas atmazgāšanas novēršanas pasākumu novērtēšanas ekspertu komitejas(PC-R-EV) Latvijas Pirmajā savstarpējās novērtēšanas ziņojumā norādītais piešķirt tiesības Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam apturēt darījumus (bez nepieciešamības iepriekš ierosināt krimināllietu). |
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas ir veiktas ar Latvijas Komercbanku asociāciju. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta tiesību akta projektu. |
|
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav veiktas. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas? |
Tiesību akta izpildi nodrošinās Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests sadarbībā ar prokuratūru un valsts drošības iestādēm.
|
|
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo? |
Tiesību akta projektā paredzētie ierobežojumi tiek noteikti īslaicīgi. Tiesību aizstāvība var notikt Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
Aizsardzības un iekšlietu
komisijas priekšsēdētājs
Dz.Kudums