Grozījumi Valsts drošības iestāžu likumā
Izdarīt Valsts drošības iestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 11.nr.; 1995, 18.nr.; 1996, 23.nr.; 1998, 12.nr.; 1999, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt likuma preambulu.
2. Izteikt likuma 1.pantu šādā redakcijā:
1.pants. Likuma mērķis
Likums nosaka valsts drošības iestāžu sistēmu un tās subjektu kompetences sadalījumu, darbības tiesisko pamatu, mērķus un uzdevumus, pienākumus un atbildību, kā arī reglamentē šo iestāžu darbības finansēšanas, uzraudzības un kontroles kārtību.
3. Izteikt likuma 2.pantu šādā redakcijā:
(1) Valsts drošības iestādes ir šajā likumā noteiktās valsts institūcijas, kuras savas kompetences ietvaros veic izlūkošanas un pretizlūkošanas darbības un operatīvās darbības subjekti.
(2) Valsts drošības iestāžu darbībā tiek ievērots ar likumu noteiktās kompetences norobežošanas princips. Valsts drošības iestāžu un to amatpersonu statuss nav izmantojams citādi kā vienīgi Nacionālās drošības likumā un šajā likumā norādīto uzdevumu realizēšanai un mērķu sasniegšanai.
4. Izteikt 3.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Valsts drošības iestāžu darbības saturu veido izlūkošanas un pretizlūkošanas darbības.
5. Papildināt likuma 4.pantu pēc vārda Satversme ar vārdiem Nacionālās drošības likums, turpmāko tekstu negrozot.
6. Papildināt 7.pantu ar 5) punktu šādā redakcijā:
5) nosaka valsts drošības iestāžu personāla komplektēšanas principus.
7. Papildināt likumu ar jaunu 7.-1.pantu šādā redakcijā:
7.-1.pants. Saeimas Nacionālās drošības komisijas kompetence.
Saeimas Nacionālās drošības komisija veic tiešu valsts drošības iestāžu darbības parlamentāro kontroli un realizē savas Nacionālās drošības likumā un citos likumos noteiktās tiesības un pienākumus.
8. Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:
8.pants. Nacionālās drošības padomes kompetence.
Nacionālās drošības padome:
1) izvērtē valsts drošības stāvokli un apspriež nepieciešamos un iespējamos valsts drošības apdraudējumu novēršanas un neitralizācijas līdzekļus un metodes;
2) apspriež valsts drošības iestāžu darbības galvenos virzienus un uzdevumus;
3) noklausās valsts drošības iestāžu vadītāju ziņojumus un pārskatus par valsts drošības iestāžu darbību, izskata tās pilnveidošanas gaitu un problēmas;
4) saskaņo augstāko valsts institūciju un amatpersonu vienotas valsts politikas īstenošanu valsts drošības jomā;
5) iesniedz priekšlikumus Saeimai par Satversmes aizsardzības biroja direktora iecelšanu amatā un atbrīvošanu no amata.
9. Izslēgt 9.panta 1) punktā vārdus vai pilda tos pats.
10. Papildināt Valsts iestāžu likuma 10.pantu ar jaunu 6) punktu šādā redakcijā:
6) atzinuma sniegšana par iespēju izsniegt licenci uzņēmējsabiedrībām stratēģisko materiālu un ieroču eksportam, importam un tranzītam. Negatīvs valsts drošības iestādes atzinums ir pamats licences neizsniegšanai vai anulēšanai.
Attiecīgi spēkā esošos minētā panta 6), 7) un 8) punktu uzskatīt par 7), 8) un 9).
11. Izslēgt 11.panta pirmās daļas 2) punktā vārdus Nacionālo bruņoto spēku un izslēgt šī panta trešo daļu.
12. Izteikt 12.panta otrās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
(2) Valsts drošības iestāžu padome darbojas saskaņā ar satversmes aizsardzības biroja direktora apstiprinātu nolikumu.
13. Izteikt 13.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
4) Satversmes aizsardzības birojam ir izziņas tiesības attiecībā uz noziegumiem, kas izdarīti valsts drošības iestādēs, kā arī gadījumos, kad atsevišķu izmeklēšanas darbību veikšanai konkrētā krimināllietā uzdevis ģenerālprokurors.
14. Izteikt 13.panta piekto daļu šādā redakcijā:
(5) Satversmes aizsardzības biroja ir patstāvīga valsts drošības iestāde, kuras darbību reglamentē speciālais likums, un tas ir padots tieši Nacionālās drošības komisijai un Saeimas parlamentārai kontrolei.
15. Aizstāt 13.panta septītās daļas 4) punktā vārdus atbilstoši Nacionālās drošības padomes lēmumiem ar vārdiem lai nodrošinātu likumā, Nacionālās drošības koncepcijā un plānā noteikto uzdevumu realizāciju un mērķu sasniegšanu.
16. Aizstāt 13.panta septītās daļas 7) punktā vārdus valsts drošības iestādes attiecīgā locījumā ar vārdiem valsts un pašvaldību iestādes attiecīgā locījumā un izslēgt šā punkta pēdējā teikumā vārdus neminot informācijas avotus.
17. Izslēgt 13.panta septītās daļas 10) punktā vārdus Nacionālās drošības padomes uzdevumā vai.
18. Izslēgt 13.panta astotās daļas pēdējo teikumu.
19. Izslēgt 13.panta devītās daļas pirmo, otro un pēdējos teikumu.
20. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
14.pants. Militārās pretizlūkošanas dienests.
(1) Militārās pretizlūkošanas dienests ir Aizsardzības ministrijas pārraudzībā esoša valsts drošības iestāde, kura veic militāro pretizlūkošanu un citus šajā likumā noteiktos uzdevumus un atbild par to izpildi.
(2) Militārās pretizlūkošanas dienests:
1) nodrošina Aizsardzības ministriju un Nacionālos bruņotos spēkus ar to darbībai nepieciešamo pretizlūkošanas informāciju;
2) atklāj un sadarbībā ar citām valsts drošības iestādēm novērš ārvalstu speciālo dienestu, kā arī organizāciju vai atsevišķu personu graujošu darbību Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienībās;
3) veic pasākumus, lai aizsargātu valsts noslēpumu Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienībās, un kontrolē to izpildi;
4) Militārās pretizlūkošanas dienests darbojas saskaņā ar šo likumu un Ministru kabineta apstiprinātu nolikumu;
5) Militārās pretizlūkošanas dienests savas kompetences ietvaros ir operatīvās darbības subjekts;
6) Militārās pretizlūkošanas dienesta personālsastāvā ir karavīri un darbinieki;
7) Militārās pretizlūkošanas dienests ir juridiska persona.
21. Aizstāt 15.panta otrās daļas 1) punktā vārdus izlūkošanas (pretizlūkošanas) ar vārdiem pretizlūkošanas darbība.
22. Aizstāt 15.panta otrās daļas 3) punktā vārdus Ministru kabineta ar vārdiem Valsts noslēpuma likumā.
23. Papildināt 15.panta trešo daļu aiz vārdiem saskaņā ar ar vārdiem Nacionālās drošības likumu, kā arī.
24. Aizstāt 17.panta pirmās daļas otrajā teikumā vārdus Nacionālās drošības padomes ar vārdiem Satversmes aizsardzības biroja direktora.
25. Papildināt 18.panta pirmo daļu ar jaunu pirmo teikumu šādā redakcijā:
(1) Tikai Latvijas pilsoņi ir tiesīgi ieņemt amatus valsts drošības iestādēs, iepriekšējo pirmo teikumu uzskatīt par šīs daļas otro teikumu.
26. Izteikt 19.panta 1) punkta otro teikumu šādā redakcijā:
Informācija, dokumenti un materiāli izsniedzami pieprasītajā formā un bez maksas.
27. Izteikt 19.panta 2) punktu šādā redakcijā:
(2) savas kompetences ietvaros brīvi iepazīties un piekļūt visu veidu valsts un pašvaldību informācijas nesēju, tai skaitā elektronisko datu banku, kartotēku, arhīvu materiāliem un citiem dokumentiem neatkarīgi no to izmantošanas lieguma. Iepazīšanās un piekļūšana informācijas nesējiem jānodrošina pieprasītajā režīmā un bez maksas.
28. Papildināt teikuma 19.panta 4) punktu:
pēc vārda pienākums ar vārdiem un uzrādot valsts drošības iestādes darbinieka apliecību, bez kavēšanās un citu dokumentu pieprasīšanas, brīvi.
29. Papildināt 19.pantu ar jaunu 8) punktu šādā redakcijā:
8) savas kompetences ietvaros saņemt no publisko un privāto tiesību subjektiem nepieciešamo informāciju, dokumentus un citus materiālus par personām sniegtajiem pakalpojumiem un to saturu, to skaitā saņemt informāciju no tās turētāja par personu sazināšanos, izmantojot pastu, telegrāfu, telekomunikāciju un datu pārraides tīklus.
30. Aizstāt 24.panta pirmajā daļā vārdus Nacionālās drošības padomei apstiprināšanai ar vārdiem Saeimas Nacionālās drošības komisijai izvērtēšanai un akceptēšanai.
31. Aizstāt 24.panta otrajā daļā vārdus nosaka Nacionālās drošības padome ar vārdiem izvērtē un akceptē Saeimas Nacionālās drošības komisija.
32. Izslēgt 24.panta piektās daļas pēdējo teikumu.
33. Izteikt 25.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
(1) Saeima un tās Nacionālās drošības komisija veic valsts drošības iestāžu darbības parlamentāro kontroli.
(2) Ministru kabinets savas kompetences robežās kontrolē valsts drošības iestāžu darbību.
34. Aizstāt 25.panta trešajā daļā vārdus Nacionālā drošības padome ar vārdiem Saeimas Nacionālās drošības komisija.
35. Papildināt 25.pantu ar jaunu ceturto daļu šādā redakcijā:
Satversmes aizsardzības biroja direktors savas kompetences ietvaros kontrolē valsts drošības iestādēm noteikto prasību un doto uzdevumu izpildi.
36. Izteikt 26.panta trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Valsts drošības iestāžu pārbaudes un to apjoms jāsaskaņo ar Saeimas Nacionālās drošības komisiju un jāziņo tai par pārbaudes rezultātiem.
37. Papildināt likumu ar jaunu nodaļu, kuras noteikumu izteikt šādā redakcijā:
Sestā nodaļa. Valsts drošības iestāžu izlūkošanas un pretizlūkošanas darbības un operatīvās darbības.
38. Papildināt likumu ar jaunu 27.pantu:
27.pants. Valsts drošības iestāžu izlūkošanas un pretizlūkošanas darbības.
(1) Izlūkošanas un pretizlūkošanas darbības veicamas, pamatojoties uz likumu, saskaņā ar katrai valsts drošības iestādei likumā noteikto kompetenci un pamatojoties uz valsts drošības iestādes amatpersonas lēmumu.
(2) Izlūkošanas un pretizlūkošanas darbību saturu katrai valsts drošības iestādei nosaka attiecīgās valsts drošības iestādes vadītājs, saskaņojot ar Satversmes aizsardzības biroja direktoru.
(3) Izlūkošanas un pretizlūkošanas darbības valsts drošības iestādē veicamas, gan izmantojot savas specifiskās valsts drošības iestādes izlūkošanas un pretizlūkošanas darbības saskaņā ar izlūkošanas un pretizlūkošanas darbības nolikumu, gan veicot Operatīvās darbības likumā noteiktās operatīvās darbības pasākumus.
(4) Veicot Operatīvās darbības likumā noteiktos operatīvās darbības pasākumus sevišķajā veidā izlūkošanas un pretizlūkošanas darbības ietvaros, nav nepieciešams saņemt tiesneša akceptu, bet pārējos gadījumos prokurora akceptu; šajos gadījumos šie akcepti tiek aizvietoti ar paziņojumu ģenerālprokuroram, bet ar valsts drošības iestādes vadītāja atļauju arī viņa īpaši pilnvarotajiem prokuroriem.
39. Papildināt likumu ar jaunu 28.pantu:
28.pants. Informācijas un datu analīze.
(1) Ja valsts drošības iestādes rīcībā ir pamatota informācija par valstij svarīgu interešu, valsts drošības vai aizsardzības apdraudējumu, ir atļauta preventīva izlūkošanas un pretizlūkošanas darbība personu informācijas un datu, kā arī to pārraides plūsmas analīze tas nozīmē, ka ir atļauts veikt informācijas un datu noņemšanu vai kopēšanu no elektroniskajiem un cita veida informācijas glabāšanas, telekomunikāciju un datu pārraides tīkliem un kanāliem, un veikt šīs informācijas tematisko analīzi.
(2) Par informācijas analīzes tematiem informējams ģenerālprokurors vai viņa speciāli pilnvarots prokurors.
40. Papildināt likumu ar jaunu 29.pantu šādā redakcijā:
29.pants. Iegūto materiālu procesuālā izmantošana.
Izlūkošanas un pretizlūkošanas darbību, arī to ietvaros veikto operatīvās darbības pasākumu rezultāti likumā noteiktā kārtībā ir izmantojami kā procesuālie pierādījumi.
41. Papildināt likumu ar jaunu 30.pantu šādā redakcijā:
30.pants. Operatīvā darbība valsts drošības iestādēs.
Operatīvās darbības subjektiem Valsts drošības iestāžu padomes noteiktajā kārtībā, kas saskaņota ar ģenerālprokuroru, ir tiesības, veicot operatīvo darbību, lūgt valsts drošības iestādēm veikt attiecīgus operatīvos pasākumus un izmantot to rezultātus Operatīvās darbības likumā noteiktā kārtībā, ja pašam operatīvās darbības subjektam šo pasākumu veikšana ir tehniski neiespējama vai ir būtiski apgrūtināta.