Likumprojekts

Likumprojekts

Latvijas Nacionālās operas likums

1.pants. Likuma darbības joma

Likums nosaka Latvijas Nacionālās operas (turpmāk – Nacionālā opera) juridisko statusu, darbību, finansēšanas un uzraudzības kārtību.

2.pants. Nacionālās operas juridiskais statuss

Nacionālā opera ir Kultūras ministrijas pārraudzībā esoša nacionālas nozīmes valsts kultūras iestāde, kurai ar likumu uzdots rūpēties par nacionālā kultūras mantojuma saglabāšanu, aktualizēšanu un attīstīšanu operas un baleta žanrā.

3.pants. Nacionālās operas darbības mērķis

Nacionālās operas darbības mērķis ir latviešu nacionālās operas, baleta un mūzikas kultūras nostiprināšana un attīstīšana, tās aktualizēšana un popularizēšana Latvijā un ārvalstīs, kā arī pasaules operas, baleta un mūzikas kultūras sasniegumu pieejamības nodrošināšana Latvijā.

4.pants. Nacionālās operas funkcijas

Nacionālā opera veic šādu darbību kultūras un kultūrizglītības jomā:

1) iestudē operas, operetes un baleta izrādes, koncertus un citus uzvedumus;

2) organizē operas, operetes un baleta izrādes un koncertus Latvijā un ārvalstīs;

3) veicina jaunu latviešu oriģināldarbu radīšanu operas un baleta žanrā un iestudē tos;

4) veicina jaunu un talantīgu mākslinieku izaugsmi un sekmē Latvijas integrāciju pasaules kultūras procesos;

5) pārstāv Latviju dažādos starptautiskajos festivālos, konkursos un citos pasākumos, kā arī reprezentē Latvijas kultūru ārvalstīs;

6) veido studijas, kā arī operas un baleta klases.

5.pants. Nacionālās operas izveidošana un darbība

(1) Nacionālo operu reorganizē un likvidē Ministru kabinets, pamatojoties uz likumu.

(2) Nacionālās operas darbību regulē Ministru kabineta apstiprināts nolikums, kurā norāda:

1) Nacionālās operas kompetenci;

2) Nacionālās operas finansēšanas kārtību;

3) kārtību, kādā Nacionālā opera rīkojas ar nekustamo un kustamo mantu;

4) Nacionālās operas tiesības iekasēt maksu par tās sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem;

5) Nacionālās operas tiesības ņemt aizņēmumus un uzņemties garantijas, to apjomu likumā "Par budžetu un finansu vadību" noteiktajā kārtībā.

(3) Nacionālās operas nolikumā var ietvert arī citus Nacionālās operas darbību regulējošus jautājumus, kas nav minēti šā panta trešajā daļā.

6.pants. Nacionālās operas pārraudzība

(1) Lai nodrošinātu Nacionālās operas pārraudzību, kultūras ministrs veic šādus pasākumus:

1) saskaņā ar gadskārtējo valsts budžeta likumu apstiprina Nacionālās operas darbības un attīstības stratēģiju, darbības plānu un kopējo gada budžetu;

2) pieņem darbā, atlaiž no darba un disciplināri soda Nacionālās operas direktoru, pamatojoties uz darba tiesiskās attiecības regulējošiem normatīvajiem aktiem;

3) ieceļ no ministrijas civildienesta ierēdņu vidus par Nacionālās operas pārraudzību atbildīgu amatpersonu;

4) izveido uzraudzības padomi un apstiprina tās nolikumu;

5) novērtē Nacionālās operas gadskārtējā darbības plāna izpildi;

6) ierosina veikt auditu Nacionālajā operā;

7) atceļ prettiesiskus Nacionālās operas direktora lēmumus.

(2) Kultūras ministram, izņemot šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus, nav tiesību ar tiešiem rīkojumiem iejaukties Nacionālās operas darbībā.

(3) Kultūras ministram savu pienākumu veikšanai ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju par Nacionālās operas darbību.

7.pants. Nacionālās operas direktors

(1) Nacionālās operas darbu vada direktors. Nacionālās operas direktors rīkojas saskaņā ar šo likumu un Nacionālās operas nolikumu.

(2) Nacionālās operas direktors:

1) vada un organizē Nacionālās operas darbu un nodrošina tās darbības nepārtrauktību, nosaka Nacionālās operas darbinieku kompetenci un atbildību;

2) izstrādā Nacionālās operas darbības un attīstības stratēģiju, darbības plānu un budžetu;

3) nosaka Nacionālās operas struktūru, štatu sarakstu un darbinieku atalgojumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem;

4) pieņem darbā un atlaiž no darba Nacionālās operas darbiniekus;

5) bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Nacionālo operu;

6) atbild par Nacionālās operas funkciju veikšanu;

7) atbild par Nacionālās operas resursu lietderīgu izmantošanu;

8) atbild par Nacionālās operas darbības tiesiskumu;

9) sniedz kultūras ministram nepieciešamo informāciju un priekšlikumus Nacionālās operas darbības jautājumos;

10) veic citas normatīvajos aktos noteiktās darbības.

(3) Uz Nacionālās operas direktora amatu izsludina atklātu konkursu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

(4) Darba līgumu ar Nacionālās operas direktoru slēdz kultūras ministrs uz laiku, kas nepārsniedz piecus gadus. Izbeidzoties līgumā noteiktajam termiņam, līgumu var pagarināt uz jaunu termiņu.

8.pants. Darba samaksa Nacionālajā operā

(1) Nacionālās operas direktora atalgojumu nosaka kultūras ministrs.

(2) Nacionālās operas darbinieku atalgojumu nosaka Nacionālās operas direktors kultūras ministra apstiprinātā Nacionālās operas budžeta darba samaksas fonda ietvaros, nepārsniedzot attiecīgās kvalifikācijas speciālista darba samaksu darba tirgū. Kārtību, kādā Nacionālās operas darbinieka atalgojums salīdzināms ar attiecīgās kvalifikācijas speciālista darba samaksu darba tirgū, nosaka kultūras ministrs.

9.pants. Nacionālās operas darbības plānošana

(1) Nacionālās operas direktors izstrādā Nacionālās operas darbības un attīstības stratēģiju pieciem gadiem, paredzot noteiktā laika posmā sasniedzamos rezultātus un šo rezultātu sasniegšanai nepieciešamos resursus.

(2) Darbības un attīstības stratēģija veido pamatu Nacionālās operas gadskārtējam darbības plānam. Gadskārtējā darbības plānā nosaka gada laikā sasniedzamos rezultātus un šo rezultātu sasniegšanai nepieciešamos pasākumus. Pamatojoties uz gadskārtējo darbības plānu un gadskārtējo likumu par valsts budžetu, apstiprina Nacionālās operas ikgadējo budžetu.

10.pants. Uzraudzības padome

Kultūras ministrs izveido uzraudzības padomi sešu cilvēku sastāvā. Uzraudzības padomes sastāvā iekļauj Kultūras ministrijas ierēdni, Nacionālās operas direktoru, Finansu ministrijas, Labklājības ministrijas, pašvaldību institūciju un nevalstisko organizāciju pilnvarotus pārstāvjus. Uzraudzības padomes pilnvaru laiks ir divi gadi. Tā sanāk vismaz reizi ceturksnī. Uzraudzības padomes priekšsēdētāja funkcijas veic Kultūras ministrijas ierēdnis.

11.pants. Uzraudzības padomes kompetence

(1) Uzraudzības padomes kompetencē ir:

1) izvērtēt Nacionālās operas darbības un attīstības stratēģiju un gadskārtējo darbības plānu pirms to akceptēšanas un sniegt kultūras ministram priekšlikumus par tiem;

2) izvērtēt Nacionālās operas direktora iesniegto budžeta projektu un sniegt kultūras ministram priekšlikumus par to;

3) izvērtēt un sniegt atzinumu par Nacionālās operas kārtējo un gada pārskatu, kā arī par Nacionālās operas darbības rezultātiem un finansu līdzekļu izlietojumu;

4) sniegt kultūras ministram priekšlikumus attiecībā uz Nacionālās operas direktora darbības novērtējumu (arī materiālās stimulēšanas vai disciplinārās sodīšanas jautājumos);

5) pieprasīt no Nacionālās operas direktora informāciju Nacionālās operas darbības jautājumos un izvērtēt to;

6) izskatīt sūdzības par Nacionālās operas darbību un sniegt padomu kultūras ministram attiecībā uz nepieciešamo rīcību.

(2) Uzraudzības padomei ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju par Nacionālās operas darbību.

(3) Uzraudzības padomei nav tiesību iejaukties Nacionālās operas darbā.

(4) Par šā panta pirmajā daļā minētā izpildi uzraudzības padome kultūras ministra noteiktajā termiņā, bet ne retāk kā reizi ceturksnī sniedz pārskatu kultūras ministram.

12.pants. Nacionālās operas manta

(1) Nacionālās operas manta ir valsts kustamā un nekustamā manta, kas atrodas Nacionālās operas valdījumā.

(2) Tiesiskajās attiecībās ar fiziskajām un juridiskajām personām Nacionālā opera atbild ar tās valdījumā nodoto valsts mantu. Ja ar to nepietiek vai Nacionālās operas saistību izpilde var traucēt Nacionālās operas funkciju veikšanu, par Nacionālās operas saistībām atbild valsts. Kārtību, kādā valsts atbild par Nacionālās operas saistībām, nosaka Ministru kabinets.

(3) Nacionālajai operai ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā iegādāties tās darbībai nepieciešamo kustamo mantu, kā arī atsavināt Nacionālās operas valdījumā esošo kustamo mantu. Līdzekļus, kas iegūti, atsavinot valsts kustamo mantu, ieskaita Nacionālās operas budžetā.

(4) Nacionālās operas turējumā var būt pašvaldības nekustamā manta.

 

13.pants. Nacionālās operas finansēšana

(1) Nacionālo operu finansē no valsts pamatbudžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem.

(2) Nacionālā opera var saņemt finansu līdzekļus no pašu ieņēmumiem, to skaitā ieņēmumus no Nacionālās operas sniegtajiem maksas pakalpojumiem, kā arī ziedojumus, dāvinājumus un ārvalstu finansiālo palīdzību.

(3) Nacionālā opera var dibināt atklātos sabiedriskos fondus papildu līdzekļu piesaistei un uzkrāšanai.

14.pants. Nacionālās operas tiesības

(1) Nacionālajai operai ir tiesības likumā noteiktajā kārtībā pretendēt uz:

1) pašvaldības budžeta dotāciju;

2) valsts vai pašvaldību pasūtījumu;

3) Kultūrkapitāla fonda līdzekļiem;

4) piedalīšanos valsts un starptautiskajos atbalsta projektos un programmās;

5) citām likumos paredzētajām garantijām un atvieglojumiem.

(2) Nacionālajai operai ir tiesības patstāvīgi sadarboties ar fiziskajām un juridiskajām personām un kultūras institūcijām citās valstīs, iestāties starptautiskās kultūras institūciju organizācijās un piedalīties to darbībā.

15.pants. Nacionālās operas konti

(1) Nacionālā opera atver kontus Valsts kasē.

(2) Gada beigās Nacionālās operas kontos esošo līdzekļu atlikumi, kas radušies no Nacionālās operas visu veidu ieņēmumiem, izņemot valsts pamatbudžeta dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem, un nav paredzēti Nacionālās operas ilgtermiņa projektu realizācijai, ja tie nepārsniedz gada laikā faktiski saņemto līdzekļu apmēru, paliek Nacionālās operas rīcībā, un tos izlieto nākamajā gadā.

(3) Informācija par Nacionālās operas kontu stāvokli ir publiski pieejama.

16.pants. Nacionālās operas grāmatvedības uzskaite

Nacionālā opera kārto grāmatvedības uzskaiti atbilstoši uzkrājuma grāmatvedības principiem un kases izdevumiem, kā arī sagatavo un iesniedz pārskatus par finansu resursu izlietojumu atbilstoši likumu prasībām.

 

17.pants. Nacionālās operas iekšējais audits

Lai nodrošinātu efektīvu darbību, Nacionālajā operā izveido iekšējo auditu.

18.pants. Nacionālās operas gada publiskais pārskats

Noslēdzot finansu gadu, Nacionālā opera sagatavo un publicē gada publisko pārskatu un pilnīgu ziedotāju un ziedoto summu sarakstu, lai informētu sabiedrību par Nacionālās operas darbības mērķiem un rezultātiem, kā arī par tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.

 

 

 

Tiesību akta projekta

Latvijas Nacionālās operas likumprojekts

anotācija

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Latvijas Nacionālās operas pašreizējais juridiskais statuss saskaņā ar nolikumu ir valsts budžeta iestāde un tā atrodas Latvijas Republikas Kultūras ministrijas pakļautībā. Saskaņā ar Klasifikatoru “ Ekonomiskās darbības statistiskā klasifikācija Eiropas savienībā” (NACE) Operas saimnieciskā darbība ( mākslinieciskā un literārā jaunrade un interpretācija, kultūras objektu darbība) klasificējama kā uzņēmējdarbība, kas ir pretrunā ar tās pašreizējo valsts budžeta iestādes statusu. Lai novērstu šo pretrunu,

2000.gada 29.augustā Ministru kabineta sēdē tika izskatīts jautājums par Latvijas Nacionālās operas juridiskā statusa maiņu. Ministru kabinets nolēma uzdot Kultūras ministrijai līdz 2001.gada martam sagatavot un iesniegt Latvijas Nacionālās operas likumprojektu, kas paredz Operas pārveidošanu par Nacionālas nozīmes kultūras institūciju. ( MK protokola lēmuma izraksts Nr.40, 36.§ 4.punkts).

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts paredz Operu pārveidot par Nacionālas nozīmes kultūras institūciju, kā to nosaka Kultūras institūciju likuma 30.pants.

Latvijas Nacionālās operas likumprojekts nosaka:

  1. Operas juridisko statusu – Kultūras ministrijas pārraudzībā esoša Nacionālas nozīmes valsts kultūras iestāde;
  2. Operas darbības mērķus;
  3. Operas vadītāja pastāvību Operas darba organizācijā noteikto rezultātu sasniegšanai, elastību resursu izmantošanā, kas ļauj izvairīties no neracionāliem izdevumiem un samazināt darbības izmaksas un palielināt efektivitāti;
  4. direktoram tiesības noteikt Operas darbinieku atalgojumu Operas budžeta darba samaksas fonda ietvaros, nepārsniedzot attiecīgās kvalifikācijas speciālista darba samaksu tirgū;
  5. Latvijas Nacionālās operas Uzraudzības padomi, kuras kompetencē ir izvērtēt Nacionālās operas darbības un attīstības stratēģiju, gadskārtējos darbības plānus un budžetu, izvērtēt Operas darbības rezultātus un Operas direktora darbību.

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Operas darbinieku atalgojums tiks noteikts Operas budžeta darba samaksas fonda ietvaros, nepārsniedzot attiecīgās kvalifikācijas speciālista darba samaksu tirgū.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

  1. Jāveic izmaiņas Ministru kabineta noteikumos - Latvijas Nacionālās operas nolikums. Ministru kabinetā tiks iesniegts līdz 2001.gada 10.decembrim.
  2. Jāveic izmaiņas Ministru kabineta noteikumos – Latvijas Republikas Kultūras ministrijas nolikums. Ministru kabinetā tiks iesniegts līdz 2001.gada 10.decembrim.

 

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Latvijas Nacionālās operas likumprojekts saskaņots ar Latvijas Republikas Kultūras darbinieku arodbiedrības federāciju tās priekšsēdētāja Alda Misēviča personā.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta, Latvijas Nacionālās operas likumprojektā Pārejas noteikumos iestrādāts Kultūras darbinieku arodbiedrības federācijas priekšlikums “Nacionālās operas saistības pret darbiniekiem nedrīkst tikt samazinātas vai izbeigtas citādi, kā darba likumdošanā paredzētajā kārtībā.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav veiktas

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.