Saeimas Prezidijam
Aizsardzības un iekšlietu komisija, vadoties no Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantā paredzētajām tiesībām, izstrādājusi un iesniedz izskatīšanai Saeimā likumprojektu Grozījumi likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās laiku un kārtību.
Komisija savā 17.oktobra sēdē nolēma lūgt augstākminēto likumprojektu iekļaut Saeimas 25.oktobra sēdes darba kārtībā.
Pielikumā :
Dz.Kudums
komisijas priekšsēdētājs
Iesniedz Aizsardzības un iekšlietu komisija Likumprojekts
Grozījumi likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās laiku un kārtību
Izdarīt likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās laiku un kārtību ( Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 1999, 7., 23.nr.; Latvijas Vēstnesis 2000, 240.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 23.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
( 3 ) Šī panta pirmajā daļā minēto noziedzīgo nodarījumu rezultātā ar likumu aizsargāto interešu un tiesību apdraudējuma kritērijus un noteikšanas kārtību var noteikt Ministru kabinets.
2. Papildināt Pārejas noteikumus ar ceturto punktu šādā redakcijā:
Līdz 2002.gada 1.martam Ministru kabinets nosaka kārtību ar likumu aizsargāto interešu un tiesību meža vides saglabāšanā apdraudējuma un ievērojama apdraudējuma noteikšanai, tajā skaitā, nosakot kritērijus, iznīcinātās vai bojātās platības un patvaļīgi nocirsto koku skaita un apjoma noteikšanas kārtību.
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās laiku un kārtību
anotācija
|
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|||||||
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par Krimināllikums spēkā stāšanās laiku un kārtību (pieņemts 15.10.1998.) 23.panta pirmajā daļā ir definēta noziedzīga nodarījuma kvalificējošā pazīme būtisks kaitējums, kas ir tad, ja noziedzīga nodarījuma rezultātā ne vien nodarīts ievērojams mantiskais zaudējums, bet arī apdraudētas vēl citas ar likumu aizsargātās intereses un tiesības vai ja šāds apdraudējums ir ievērojams. Tā kā ir vairāki meža apsaimniekošanu un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumi, tajā skaitā, patvaļīga koku ciršana, par ko ir paredzēta kriminālatbildība, ja pārkāpuma rezultātā radīts būtisks kaitējums, tad gan Valsts meža dienestam, gan tiesību aizsardzības iestādēm ir problemātiski noteikt apdraudējumu citām ar likumu aizsargātajām interesēm un tiesībām, jo šobrīd normatīvie akti nenosaka ne šī apdraudējuma noteikšanas kritērijus, ne noteikšanas kārtību. Lai precīzi definētu gadījumus, kad kriminālatbildība iestājas par noziedzīgu nodarījumu, ar ko radīts būtisks kaitējums, Ministru kabinetam paredzētas tiesības noteikt ar likumu aizsargāto interešu un tiesību apdraudējuma kritērijus un noteikšanas kārtību gadījumos, kad tas nepieciešams, tajā skaitā, meža apsaimniekošanu un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu gadījumos. |
||||||
|
2. Tiesību akta projekta būtība |
Paredzēts papildināt likuma Par Krimināllikuma spēkā stāšanās laiku un kārtību 23.pantu ar trešo daļu, kurā būtu paredzēts vispārīgs deleģējums Ministru kabinetam noteikt ar likumu aizsargāto interešu un tiesību apdraudējuma kritērijus un noteikšanas kārtību, ja tas nepieciešams. Pārejas noteikumus paredzēts papildināt ar ceturto punktu, kurā noteikts deleģējums Ministru kabinetam līdz 2002.gada 1.martam noteikt kārtību ar likumu aizsargāto interešu un tiesību meža vides saglabāšanā apdraudējuma un ievērojama apdraudējuma noteikšanai. |
||||||
|
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
2. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem? Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
|
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
||||
|
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
|||||||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
|||||||
|
3. Finansiālā ietekme |
|||||||
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|||||||
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|||||||
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada.
|
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi, papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Tiesību akta projekts Ministru kabinetam deleģē tiesības noteikt ar likumu aizsargāto interešu un tiesību apdraudējuma kritērijus un noteikšanas kārtību, ja tas nepieciešams. Deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kritērijus un kārtību ar likumu aizsargāto interešu un tiesību meža vides saglabāšanā apdraudējuma un ievērojama apdraudējuma noteikšanai, paredz tiesību akta projekta 2.punkts, nosakot termiņu līdz 2002.gada 1.martam. Šajos noteikumos būtu jāparedz ar likumu aizsargāto interešu un tiesību meža vides saglabāšanā apdraudējuma un ievērojama apdraudējuma kritēriji, iznīcinātās vai bojātās platības un patvaļīgi nocirsto koku skaita un apjoma noteikšanas kārtība. Valsts meža dienests sadarbībā ar tiesību aizsardzības iestādēm ir izstrādājis iepriekšminēto Ministru kabineta noteikumu projektu. |
||
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||
|
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|||
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||
|
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|||
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas nav veiktas. |
||
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas nav veiktas. |
||
|
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Ar starptautiskajiem konsultantiem konsultācijas nav veiktas. |
||
|
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|||
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiesību akta izpildi nodrošinās Ministru kabinets, izdodot attiecīgus noteikumus. |
||
|
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Latvijas Kriminālprocesa kodeksā paredzētajā kārtībā. |
||