Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu"

Izdarīt likumā "Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 3.nr.; 2000, 14.nr.) šādus grozījumus:

    1. 4.pantā:

papildināt pantu ar 16.punktu šādā redakcijā:

"16) terorisms.";

papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Par noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem atzīstami arī finansu līdzekļi un cita manta, ja tās īpašnieks ir kredītiestādes vai finansu iestādes klients, kas ietverts ar terorismu, terorisma organizēšanu vai atbalstīšanu saistīto vai aizdomās par minētajām darbībām turamo personu sarakstā, un Kontroles dienests attiecīgo kredītiestādi vai finansu iestādi ir informējis par šo personu."

2. Papildināt likumu ar 17.1 pantu šādā redakcijā:

"17.1 pants. (1) Kredītiestādēm un finansu iestādēm finansu līdzekļu vai citas mantas kustība ir nekavējoties jāaptur pēc Kontroles dienesta pieprasījuma, kas izdots ar ģenerālprokurora piekrišanu, uz pieprasījumā norādīto laiku, ja rodas aizdomas par to, ka šie finansu līdzekļi vai cita manta iegūti saistībā ar šā likuma 4.panta pirmajā daļā minēto noziedzīgo nodarījumu izdarīšanu vai klasificēti kā noziedzīgi iegūti līdzekļi saskaņā ar 4.panta otro daļu.

(2) Šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā finansu līdzekļu vai citas mantas kustību var apturēt uz laiku līdz sešiem mēnešiem. Finansu līdzekļu vai citas mantas kustības apturēšanu kredītiestādes vai finansu iestādes var atcelt pirms termiņa, pamatojoties uz Kontroles dienesta pieprasījumu, kas izdots ar ģenerālprokurora piekrišanu."

3. Papildināt likumu ar 19.1 pantu šādā redakcijā:

"19.1 pants. Ja kredītiestāde vai finansu iestāde ir apturējusi finansu līdzekļu vai citas mantas kustību atbilstoši šā likuma 17.1 panta prasībām, tad neatkarīgi no tā, kāds ir finansu līdzekļu vai citas mantas kustības apturēšanas rezultāts, kredītiestādei vai finansu iestādei, Kontroles dienestam, prokuratūrai vai šo iestāžu amatpersonām vai darbiniekiem neiestājas ne juridiska, ne materiāla atbildība."

4. Papildināt 39.panta pirmās daļas ievaddaļu aiz vārdiem "minētajiem pienākumiem" ar vārdiem "kā arī ārvalstu vai starptautiskajām terorisma apkarošanas institūcijām ar terorismu saistītu finansu līdzekļu vai citas mantas kustības kontroles jautājumos".

 

 

 

Likumprojekta

"Grozījumi likumā “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu"

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šobrīd likumā “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu” nav ietvertas normas, kuras par noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem nosauktu finansu līdzekļus un citu mantu, kas iegūta terorisma rezultātā, kā arī līdzekļus, kuru īpašnieki ir personas, kas saistītas vai tiek turētas aizdomās ar terorismu, terorisma organizēšanu vai atbalstīšanu. Tiesību akti neregulē iespēju valstij apturēt iepriekš minēto finansu līdzekļu un citas mantas kustību.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

Likumprojektā “Grozījumi likumā “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu”” ietvertas normas, kas dos iespēju apturēt ar terorismu saistīto finansu līdzekļu un citas mantas kustību uz laiku līdz 6 mēnešiem.

Likumprojektā tiek sniegta definīcija ar terorismu saistītiem noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem.

Likumprojekts paredz Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta tiesības ar ģenerālprokurora piekrišanu izdot pieprasījumu kredītiestādēm un finansu iestādēm apturēt noziedzīgi iegūtu finansu līdzekļu un citas mantas kustību un vienlaikus nosaka, ka apturēšana nerada ne juridisku, ne materiālu atbildību minētajās darbībās iesaistītajām institūcijām un amatpersonām.

Vienlaikus likumprojekts arī paplašina Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta tiesības sadarboties ar ārvalsts vai starptautiskajām terorisma apkarošanas institūcijām ar terorismu saistītu finansu līdzekļu un citas mantas kustības kontroles jautājumos.

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

*)

  1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada.

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti?

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Grozījumi likumā “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu” saistīti ar nepieciešamību paplašināt valsts drošības iestāžu iespēju iegūt ziņas par fizisko un juridisko personu kontiem un darījumiem, ja ziņas nepieciešamas, pārbaudot personu vai finansu līdzekļu saistību ar terorismu. Iepriekš minētais iestrādāts likumprojektā “Grozījums Kredītiestāžu likumā”.

Vienlaikus ir izstrādāts grozījums Ministru kabineta 2001.gada 20.marta noteikumos Nr.127 “Noteikumi par neparasta darījuma pazīmju sarakstu un ziņošanas kārtību”, kur ietverta norma, kas nosaka, ka par neparastu darījumu uzskatāms darījums, kurā piedalās klients, kurš ietverts ar terorismu, terorisma organizēšanu vai atbalstīšanu saistīto vai aizdomās turamo personu sarakstā, par kuru kredītiestādes un finansu iestādes informē Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

Tiesību akta projekts atbilst Eiropas Padomes 1991.gada 10.jūnija Direktīvai par finansu sistēmas izmantošanas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā novēršanu (91/308/EEC).

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Ar tiesību akta projekta pieņemšanu tiks izpildītas ANO 1998.gada Konvencijas pret narkotiku un psihotropo vielu nelegālu apgrozījumu 5.panta 4.punkta b apakšpunkta un Eiropas Padomes 1990. gada Konvencijas par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu, meklēšanu, izņemšanu un konfiskāciju 3.panta prasības, kā arī Finansiālo pasākumu darba grupas cīņai pret naudas atmazgāšanu (FATF) dokumenta “40 rekomendācijas” 38.rekomendācija.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Eiropas Padomes 1991.gada 10.jūnija Direktīva par finansu sistēmas izmantošanas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā novēršanu (91/308/EEC) – publicēta Eiropas Kopienas Oficiālajā žurnālā 1991.gada 28.jūnijā (Nr. L 166/77).

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu”” 2.pants (likuma papildinājums ar 17.1.pantu).

Eiropas Padomes 1991.gada 10.jūnija direktīva par finansu sistēmas izmantošanas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā novēršanu (91/308/EEC) -

6., 7.pants

Atbilst.

Ar šī tiesību akta pieņemšanu tiks izpildīta Eiropas Padomes naudas atmazgāšanas novēršanas pasākumu novērtēšanas ekspertu komitejas(PC-R-EV) Latvijas Pirmajā savstarpējās novērtēšanas ziņojumā norādītais piešķirt tiesības Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam apturēt darījumus (bez nepieciešamības iepriekš ierosināt krimināllietu).

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas ir veiktas ar Latvijas Komercbanku asociāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta tiesību akta projektu.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav veiktas.

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas?

Tiesību akta izpildi nodrošinās Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests sadarbībā ar prokuratūru un valsts drošības iestādēm.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo?

Tiesību akta projektā paredzētie ierobežojumi tiek noteikti īslaicīgi. Tiesību aizstāvība var notikt Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

 

 

Finansu ministrs G.Bērziņš