Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"

Izdarīt likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 1995, 8., 14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3., 21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001, 1.nr.) šādus grozījumus:

1. 8.pantā:

papildināt pirmo daļu aiz vārdiem "algas nodoklis" ar vārdiem "atbilstoši šā panta otrajai un ceturtajai daļai";

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Šā panta otrās daļas noteikumi neattiecas uz fizisko personu, kura nodarbināta uz iekšzemes uzņēmuma īpašumā vai valdījumā esoša starptautiskos pārvadājumos izmantota kuģa, ja kuģis reģistrēts Latvijas kuģu reģistrā. Minētās personas ienākumi, par kuriem maksājams algas nodoklis, ir uz darba attiecību pamata gūtā ienākuma daļa Ministru kabineta noteikto divu gada (mēneša) minimālo darba algu apmērā."

2. Izteikt 9.panta pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:

"3) ienākumi no noguldījumiem un depozītiem Latvijas Republikā reģistrētās kredītiestādēs un krājaizdevu sabiedrībās, kā arī ienākumi no hipotekārajām ķīlu zīmēm;".

3. Papildināt 11.panta trešās daļas 13.punktu iekavās aiz vārdiem "ienākuma nodokli" ar vārdiem "un pievienotās vērtības nodokli".

4. Izteikt 28.panta 4.punktu šādā redakcijā:

"4) uzglabāt ieņēmumus un attaisnotos izdevumus apliecinošos dokumentus vismaz trīs gadus pēc gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas termiņa, kā arī, veicot saimniecisko darbību, uzskaitīt saimnieciskās darbības ieņēmumus un izdevumus, uzglabāt ieņēmumus un izdevumus apliecinošos attaisnojuma dokumentus vismaz piecus gadus, bet gadījumos, kad nodokļu maksātājam saskaņā ar likumu tiek piemērots īpašs nodokļu režīms uz laiku, kas pārsniedz piecus gadus, – visu īpašā nodokļu režīma piemērošanas laiku. Maksātājam ir pienākums uzrādīt šos dokumentus vai iesniegt to kopijas Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pēc tās pieprasījuma;".

5. Papildināt pārejas noteikumus ar 9.punktu šādā redakcijā:

"9. Likuma 8.panta ceturto daļu piemēro, sākot ar 2003.gadu."

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pēc Latvijas Kuģu reģistra informācijas Latvijas tirdzniecības flote pēdējos 5 gados samazinājusies par 43%. Kritiska situācija vērojama arī kuģošanas nozarē. Pēc Latvijas Kuģu reģistra informācijas Latvijas tirdzniecības flote pēdējos 5 gados samazinājusies par 43%. Kuģošanas uzņēmumi, izmantojot “ērto” karogu valstu un citu valstu nodokļu režīmu priekšrocības, pārvieto savu ar kuģošanu saistīto saimniecisko darbību uz ārzemēm Tādējādi nodokļu maksājumi Latvijas budžetā ir samazinājušies aptuveni trīs reizes. Pēc Latvijas Jūrnieku reģistra informācijas Latvijas Jūrnieku reģistrā ir reģistrēti 23 tūkstoši cilvēku, kas saņēmuši jūrnieku grāmatiņas. Neatrodot pietiekamas un piemērotas darba iespējas uz kuģiem ar Latvijas karogu, Latvijas jūrnieki meklē darba iespējas ārvalstīs.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts paredz, ka ar algas nodokli apliekamais ienākums jūrniekiem, kas nodarbināti uz iekšzemes uzņēmuma īpašumā vai valdījumā esoša starptautiskajos pārvadājumos izmantota kuģa, ja kuģis ir reģistrēts Latvijas kuģu reģistrā, ir uz darba attiecību pamata gūtā ienākuma daļa Ministru kabineta noteikto divu gada (mēneša) minimālo darba algu apmērā.

Likumprojekts arī paredz krājaizdevu sabiedrību izmaksātajiem procentiem par noguldījumiem piemērot analoģisku režīmu kredītiestāžu izmaksātajiem procentiem par noguldījumiem (depozītiem).

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

 

 

 

 

 

Likuma grozījumu rezultātā darba devēja – kuģošanas uzņēmuma – ar darba spēka izmantošanu saistītās izmaksas tiks samazinātas, nosakot, ka neatkarīgi no jūrnieka faktiskās darba algas nodoklis tiek aprēķināts un iemaksāts budžetā no summas Ministru kabineta noteikto divu minimālo mēnešalgu apmērā. Tādējādi kuģošanas uzņēmumi, ņemot vērā zemos, ar darbaspēka izmantošanu saistītos nodokļus, būs ieinteresēti reģistrēties Latvijā. Vienlaikus pieaugs nodarbinātība un tiks garantēti zināmi budžeta ieņēmumi.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

 

 

 

Uzņēmējdarbības vide kļūs pievilcīgāka kuģošanas uzņēmumiem, jo samazināsies darbaspēka izmaksas kuģošanas nozarē. Tādējādi radīsies arī papildu stimuls ārvalstu investīcijām Latvijā, piesaistot investorus no valstīm, kurās ar darbaspēka izmantošanu saistītie nodokļi ir augstāki nekā Latvijā.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

 

 

Palielināsies Latvijas Jūrnieku reģistrā reģistrēto jūrnieku nodarbinātība Latvijā. Šie jūrnieki vairs nebūs spiesti strādāt uz “ērto” karogu kuģiem, kur bieži par šiem jūrniekiem netiek maksāts sociālais nodoklis un attiecīgi viņiem nav nekādu sociālo garantiju.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

*)

 

2001.

2002.

2003.

2004.

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

nebūtiskas

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

-

-

-

-

-

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Nav paredzēta papildu likumu vai Ministru kabineta noteikumu izdošana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

 

 

Tiesību akta projekts nav saistīts ar pienākumiem, kurus Latvijai uzliek Eiropas līgums vai cita veida saistības pret Eiropas Savienību, taču ir atbilstošs Eiropas Savienības Komisijas 1997. gadā pieņemtajām vadlīnijām “Savienības vadlīnijas valsts palīdzībai jūras transportā”, ko izstrādāja ES Transporta ģenerāldirektorāts un kas ir pamatdokuments Eiropas Savienības valstu izstrādātām nacionālām kuģošanas atbalsta politikām.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

“Community guidelines on State aid to maritime transport (97/C 205/05), Official Journal: OJ C 205, 5.07.1997.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 1.pants (grozījumi likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli 8.panta ceturtajā daļā)

Community guidelines on State aid to maritime transport

(97/C 205/05),

3.2. un 10.punkts

Atbilst

-

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Attiecībā uz īpašā iedzīvotāju ienākuma nodokļa režīma ieviešanu jūrniekiem ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Kuģu īpašnieku asociāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Kuģu īpašnieku asociācija atbalsta paredzētos grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Koncepcijas, atbilstoši kurai izstrādāts likumprojekts, izstrādē bija iesaistīta Beļģijas “Policy Research Corporation N. V.” eksperti. Pētījums veikts pēc Satiksmes ministrijas pasūtījuma. Notikušas konsultācijas arī ar Nīderlandes Finansu ministrijas tehniskās palīdzības projekta “Latvijas nodokļu sistēmas stiprināšana” ekspertiem.

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Lai īstenotu paredzētos grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Likumā paredzētās kontroles funkcijas īstenos Valsts ieņēmumu dienests.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīda tiesību aizsardzību paredzēts īstenot likumā “Par nodokļiem un nodevām” un citos Latvijas likumos noteiktajā kārtībā

 

Ministrs G.Bērziņš