25

25.10.2001

Budžeta un finansu (nodokļu) komisijas apkopotie priekšlikumi likumprojekta

“Grozījumi likumā "Par dabas resursu nodokli"” izskatīšanai 2.lasījumā

Spēka esošā redakcija

1.lasījumā nobalsotā redakcija

 

Priekšlikumi

Komisijas attieksme

Komisijas atbalstītā redakcija

 

Izdarīt likumā "Par dabas resursu nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 22.nr.; 1997, 3.nr.; 2000, 10.nr.) šādus grozījumus:

     

Izdarīt likumā "Par dabas resursu nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 22.nr.; 1997, 3.nr.; 2000, 10.nr.) šādus grozījumus:

1. pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

6) saimnieciskā darbība ir preču ražošana, darbu izpilde, tirdzniecība, pakalpojumu sniegšana un cita veida par atlīdzību veikta darbība;

7) iepakojums ir visu to precei vai produktam pievienoto materiālo līdzekļu kopums, kas nodrošina noteikta preces vai produkta daudzuma drošu un ērtu transportēšanu, uzglabāšanu vai realizāciju, bet nav tieši saistīts ar preces vai produkta lietošanu;

8) tara ir iepakojuma veids, kas saglabā atkārtotas izmantošanas vērtību arī pēc tam, kad ir atdalīts no iepakotās preces vai produkta, neatkarīgi no tā, vai tas tiek atkārtoti izmantots vai ne;

9) iesaiņojums ir iepakojuma veids, ko preces vai produkta kvalitātes saglabāšanas, pircēja ērtību, estētiskā vai reklāmas noformējuma nolūkā iepakotu vai neiepakotu preču vai produktu kopumam (pirkumam) pievieno tirgotājs.

1. 1.pantā:

izteikt 6. un 7.punktu šādā redakcijā:

"6) saimnieciskā darbība ir derīgo izrakteņu ieguve, preču ražošana, darbu izpilde, tirdzniecība, pakalpojumu sniegšana un cita veida par atlīdzību veikta darbība;

7) iepakojuma vienība ir pabeigts visu iepakojuma materiālu kopums, kas pievienots precei. Iepakojuma sastāvdaļa ir viens no iepakojuma materiāliem, kas veido iepakojuma vienību; atsevišķa iepakojuma sastāvdaļa var nepildīt visas iepakojuma funkcijas, bet ir būtiska, lai nodrošinātu attiecīgās funkcijas kompleksā ar pārējām sastāvdaļām;";

izslēgt 8. un 9.punktu.

     

1. 1.pantā:

izteikt 6. un 7.punktu šādā redakcijā:

"6) saimnieciskā darbība ir derīgo izrakteņu ieguve, preču ražošana, darbu izpilde, tirdzniecība, pakalpojumu sniegšana un cita veida par atlīdzību veikta darbība;

7) iepakojuma vienība ir pabeigts visu iepakojuma materiālu kopums, kas pievienots precei. Iepakojuma sastāvdaļa ir viens no iepakojuma materiāliem, kas veido iepakojuma vienību; atsevišķa iepakojuma sastāvdaļa var nepildīt visas iepakojuma funkcijas, bet ir būtiska, lai nodrošinātu attiecīgās funkcijas kompleksā ar pārējām sastāvdaļām;";

izslēgt 8. un 9.punktu.

3. pants. Nodokļa ieņēmumu izmantošana

(1) Visi no nodokļa maksājumiem iegūtie līdzekļi (nodokļa ieņēmumi) izmantojami tikai tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas tieši saistīti ar vides aizsardzību, sanāciju, rekultivēšanu, videi kaitīgu atkritumu utilizāciju vai pārstrādi, dabas resursu izpēti vai atjaunošanu.

2. Izteikt 3.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Visi no nodokļa maksājumiem iegūtie līdzekļi (nodokļa ieņēmumi) izmantojami tikai tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas tieši saistīti ar vides aizsardzību, sanāciju, rekultivēšanu, videi kaitīgu atkritumu utilizāciju vai pārstrādi, ar radioaktīvo atkritumu uzglabāšanu radioaktīvo atkritumu pārvaldības uzņēmumā līdz to apglabāšanai un apglabāšanu, kā arī ar dabas resursu izpēti vai atjaunošanu."

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J. Gailis

Izteikt likuma 3. panta pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Visi no nodokļa maksājumiem iegūtie līdzekļi izmantojami tikai tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas tieši saistīti ar vides aizsardzību, sanāciju, rekultivēšanu, videi kaitīgu atkritumu utilizāciju vai pārstrādi, bīstamo atkritumu sadedzināšanu, radioaktīvo atkritumu uzglabāšanu radioaktīvo atkritumu pārvaldības uzņēmumā līdz to apglabāšanai un apglabāšanu, dabas resursu izpēti vai atjaunošanu.”

Juridiskais birojs

Ierosinām aizstāt likuma 3. panta pirmajā daļā un turpmāk visā likumprojekta tekstā vārdus “radioaktīvo atkritumu pārvaldības uzņēmums” ar vārdiem “radioaktīvo atkritumu apglabāšanas vai pārvaldības uzņēmums” (attiecīgā locījumā).

Budžeta un finansu (nodokļu) komisija

Izteikt likuma 3. panta pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Visi no nodokļa maksājumiem iegūtie līdzekļi izmantojami tikai tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas tieši saistīti ar vides aizsardzību, sanāciju, rekultivēšanu, videi kaitīgu atkritumu utilizāciju vai pārstrādi, bīstamo atkritumu sadedzināšanu, radioaktīvo atkritumu uzglabāšanu radioaktīvo atkritumu apglabāšanas vai pārvaldības uzņēmumā līdz to apglabāšanai un apglabāšanu, dabas resursu izpēti vai atjaunošanu.”

Turpmāk visā likumprojekta tekstā vārdus “radioaktīvo atkritumu pārvaldības uzņēmums” aizstāt ar vārdiem “radioaktīvo atkritumu apglabāšanas vai pārvaldības uzņēmums” (attiecīgā locījumā).

Iestrādāts komisijas priekšlikumā

(3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iestrādāts komisijas priekšlikumā

(3)

 

 

 

 

 

Atbalstīt

 

2. 3.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Visi no nodokļa maksājumiem iegūtie līdzekļi izmantojami tikai tādu pasākumu un projektu finansēšanai, kas tieši saistīti ar vides aizsardzību, sanāciju, rekultivēšanu, videi kaitīgu atkritumu utilizāciju vai pārstrādi, bīstamo atkritumu sadedzināšanu, radioaktīvo atkritumu uzglabāšanu radioaktīvo atkritumu apglabāšanas vai pārvaldības uzņēmumā līdz to apglabāšanai un apglabāšanu, dabas resursu izpēti vai atjaunošanu.”;

   

4

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J. Gailis

Papildināt likuma 3. pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā ieskaitītos līdzekļus pārvalda Latvijas Vides aizsardzības fonds. Ministru kabinets apstiprina fonda nolikumu un nosaka kārtību, kādā no fonda līdzekļiem piešķir dotācijas un subsīdijas.”

Atbalstīt

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā ieskaitītos līdzekļus pārvalda Latvijas Vides aizsardzības fonds. Ministru kabinets apstiprina fonda nolikumu un nosaka kārtību, kādā no fonda līdzekļiem piešķir dotācijas un subsīdijas.”.

4. pants. Nodokļa maksātāji

Nodokļa maksātāji ir visas juridiskās un fiziskās personas vai to apvienības, kas saskaņā ar attiecīgu atļauju (ja spēkā esošie normatīvie akti paredz nepieciešamību saņemt šādu atļauju) veic kādu no šādām darbībām:

1) Latvijas Republikas teritorijā (vai kontinentālajā šelfā) iegūst

ar nodokli apliekamus dabas resursus;

2) Latvijas Republikas teritorijā (vai kontinentālajā šelfā) ievada vidē ar nodokli apliekamu piesārņojumu;

3) ieved (importē) videi kaitīgas preces vai produktus, preces vai produktus iepakojumā brīvam apgrozījumam Latvijas Republikas muitas teritorijā;

4) Latvijas Republikā realizē iekšzemē ražotas videi kaitīgas preces vai produktus, preces vai produktus iepakojumā.

3. Izteikt 4.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Nodokļa maksātāji ir visas juridiskās un fiziskās personas vai to apvienības, kas saskaņā ar attiecīgu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izsniegtu atļauju vai licenci veic kādu no šādām darbībām:

1) Latvijas Republikas teritorijā (vai kontinentālajā šelfā) iegūst ar nodokli apliekamus dabas resursus;

2) Latvijas Republikas teritorijā (vai kontinentālajā šelfā) ievada vidē ar nodokli apliekamu piesārņojumu;

3) ieved (importē) videi kaitīgas preces vai produktus, preces vai produktus iepakojumā izlaišanai brīvam apgrozījumam Latvijas Republikas muitas teritorijā;

4) Latvijas Republikā realizē iekšzemē ražotas videi kaitīgas preces vai produktus, preces vai produktus iepakojumā;

     

3. Izteikt 4.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Nodokļa maksātāji ir visas juridiskās un fiziskās personas vai to apvienības, kas saskaņā ar attiecīgu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izsniegtu atļauju vai licenci veic kādu no šādām darbībām:

1) Latvijas Republikas teritorijā (vai kontinentālajā šelfā) iegūst ar nodokli apliekamus dabas resursus;

2) Latvijas Republikas teritorijā (vai kontinentālajā šelfā) ievada vidē ar nodokli apliekamu piesārņojumu;

3) ieved (importē) videi kaitīgas preces vai produktus, preces vai produktus iepakojumā izlaišanai brīvam apgrozījumam Latvijas Republikas muitas teritorijā;

4) Latvijas Republikā realizē iekšzemē ražotas videi kaitīgas preces vai produktus, preces vai produktus iepakojumā;

 

5) realizē vienreiz lietojamos plastmasas (polimēru), papīra, kartona, laminātu ar polimēru vai metāla komponentiem un metāla folijas galda traukus un piederumus mazumtirdzniecībā un sabiedriskajā ēdināšanā;

5

Juridiskais birojs

Ierosinām papildināt likuma 4. panta pirmās daļas 5. punktu pirms vārda “laminātu” ar vārdu “to”.

Atbalstīt

5) realizē vienreiz lietojamos plastmasas (polimēru), papīra, kartona, to laminātu ar polimēru vai metāla komponentiem un metāla folijas galda traukus un piederumus mazumtirdzniecībā un sabiedriskajā ēdināšanā;

 

6) Latvijas Republikā ieved (importē) radioaktīvās vielas, pēc kuru izmantošanas rodas radioaktīvie atkritumi, kurus nepieciešams apglabāt Latvijā."

     

6) Latvijas Republikā ieved (importē) radioaktīvās vielas, pēc kuru izmantošanas rodas radioaktīvie atkritumi, kurus nepieciešams apglabāt Latvijā."

5. pants. Ar nodokli apliekamie objekti

Ar nodokli apliek:

1) jebkuras saimnieciskās darbības rezultātā iegūtos dabas resursus, kas minēti šā likuma 1. un 2.pielikumā;

2) vides piesārņojumu - atkritumus, izmešus un piesārņojošās vielas, kas minētas šā likuma 3.- 6. pielikumā;

3) videi kaitīgas preces un produktus, kas minēti šā likuma 7.pielikumā.

4) importēto un iekšzemē ražoto preču vai produktu iepakojumu atbilstoši šā likuma 8.pielikumam.

4. Papildināt 5.pantu ar 5. un 6.punktu šādā redakcijā:

"5) radioaktīvās vielas, kas minētas šā likuma 9.pielikumā;

6) vienreiz lietojamos plastmasas (polimēru), papīra, kartona, to laminātu ar polimēru vai metāla komponentiem un metāla folijas galda traukus un piederumus atbilstoši šā likuma 8.pielikumam."

     

4. Papildināt 5.pantu ar 5. un 6.punktu šādā redakcijā:

"5) radioaktīvās vielas, kas minētas šā likuma 9.pielikumā;

6) vienreiz lietojamos plastmasas (polimēru), papīra, kartona, to laminātu ar polimēru vai metāla komponentiem un metāla folijas galda traukus un piederumus atbilstoši šā likuma 8.pielikumam."

 

 

6. pants. Nodokļa likmes

Nodokli aprēķina pēc pamatlikmēm un papildlikmēm. Pamatlikmes dabas resursu lietošanas veidiem, par kuriem jāmaksā nodoklis, noteiktas šā likuma pielikumos. Par dabas resursu lietošanu virs limitos noteiktajiem apjomiem nodokļa aprēķiniem vienlaikus piemēro pamatlikmes, kā arī papildlikmes, kuras ir trīs reizes augstākas par attiecīgajām pamatlikmēm.

 

6

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J. Gailis

Likuma 6. pantā izteikt trešo teikumu un papildināt ar ceturto teikumu šādā redakcijā:

“Par dabas resursu lietošanu virs limitos noteiktajiem apjomiem un Iepakojuma likumā noteikto izlietotā iepakojuma reģenerācijas normu neievērošanu nodokļa aprēķiniem vienlaikus piemēro pamatlikmes, kā arī papildlikmes, kuras ir trīs reizes augstākas par attiecīgajām pamatlikmēm. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā piemērojamas papildlikmes par Iepakojuma likumā noteikto izlietotā iepakojuma reģenerācijas normu neievērošanu.”

Atbalstīt

5. Izteikt 6. pantā trešo teikumu un papildināt ar ceturto teikumu šādā redakcijā:

“Par dabas resursu lietošanu virs limitos noteiktajiem apjomiem un Iepakojuma likumā noteikto izlietotā iepakojuma reģenerācijas normu neievērošanu nodokļa aprēķiniem vienlaikus piemēro pamatlikmes, kā arī papildlikmes, kuras ir trīs reizes augstākas par attiecīgajām pamatlikmēm. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā piemērojamas papildlikmes par Iepakojuma likumā noteikto izlietotā iepakojuma reģenerācijas normu neievērošanu.”

7. pants. Dabas resursu lietošanas limitēšana

(3) Atļaujas dabas resursu ieguvei (arī ūdeņu izmantošanai), piesārņojošo vielu ievadīšanai atmosfērā vai ūdenstilpēs, videi kaitīgu preču un produktu realizācijai vai ievešanai (importam) piešķir uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuru uzņēmējdarbība ir saistīta ar šiem dabas resursu lietošanas veidiem. Atļaujas atkritumu uzglabāšanai poligonos piešķir tiem uzņēmumiem, kas ar Ministru kabineta vai attiecīgās pašvaldības domes (padomes) lēmumu noteikti par poligonu apsaimniekotājiem.

5. Izteikt 7.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Atļaujas dabas resursu ieguvei, arī ūdeņu izmantošanai, piesārņojošo vielu ievadīšanai atmosfērā vai ūdenstilpēs, videi kaitīgu preču un produktu realizācijai vai ievešanai (importam) piešķir uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuru uzņēmējdarbība ir saistīta ar šiem dabas resursu lietošanas veidiem. Atļaujas atkritumu apglabāšanai atkritumu izgāztuvēs un poligonos vai atkritumu sadedzināšanai piešķir atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumam. Atļauju un speciālo atļauju (licenču) izsniegšanu darbam ar jonizējošā starojuma avotiem regulē likums "Par radiācijas drošību un kodoldrošību"."

     

6. Izteikt 7.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Atļaujas dabas resursu ieguvei, arī ūdeņu izmantošanai, piesārņojošo vielu ievadīšanai atmosfērā vai ūdenstilpēs, videi kaitīgu preču un produktu realizācijai vai ievešanai (importam) piešķir uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuru uzņēmējdarbība ir saistīta ar šiem dabas resursu lietošanas veidiem. Atļaujas atkritumu apglabāšanai atkritumu izgāztuvēs un poligonos vai atkritumu sadedzināšanai piešķir atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likumam. Atļauju un speciālo atļauju (licenču) izsniegšanu darbam ar jonizējošā starojuma avotiem regulē likums "Par radiācijas drošību un kodoldrošību"."

9. pants. Nodokļa aprēķināšana par videi kaitīgu preču un produktu realizāciju vai ievešanu (importu)

(4) Nodokli par preču un produktu iepakojumu aprēķina atbilstoši šā likuma 8.pielikumā minētajām likmēm par katru iepakojuma materiāla fizisko vienību (svaru). Iepakojuma materiālu daudzumam jābūt pamatotam: importētām precēm - ar kravas sertifikātu vai iepakojumu apliecinošu piegādātāja apstiprinātu dokumentu, bet iekšzemē ražotām precēm - ar uzskaites dokumentiem. Ministru kabinets izdod noteikumus par šīs daļas piemērošanas kārtību.

6. 9.pantā:

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Nodokli par preču un produktu iepakojumu aprēķina atbilstoši šā likuma 8.pielikumā minētajām likmēm par katru iepakojuma materiāla svara vienību. Iepakojuma materiālu veidam un svaram jābūt pamatotam: importētām precēm – ar kravas sertifikātu vai iepakojumu apliecinošu piegādātāja apstiprinātu dokumentu, iekšzemē ražotām precēm – ar uzskaites dokumentiem. Ja preču iepakojuma materiāla veids un svars nav pamatots ar šajā daļā minētajiem dokumentiem, bet kravas pavaddokumentos ir norādīts kravas bruto svars, nodokli aprēķina, reizinot 25 % no kravas bruto svara ar nodokļa likmi – 0,06 lati par kilogramu. Ja nodokļa maksātāja rīcībā nav kravas sertifikāta vai iepakojumu apliecinoša piegādātāja apstiprināta dokumenta, kā arī nav nekādu citu dokumentu, kuros būtu norādīts preču bruto svars, nodokli aprēķina 1 % apmērā no preces vai produkta vērtības. Ministru kabinets izdod noteikumus par šīs daļas piemērošanas kārtību, nosakot, kas ir kravas sertifikāts vai iepakojumu apliecinošs piegādātāja apstiprināts dokuments un kā aprēķināms nodoklis par iepakojumu (arī tad, ja informācija ir nepilnīga).";

papildināt pantu ar piekto un sesto daļu šādā redakcijā:

"(5) Nodokli par vienreiz lietojamo plastmasas (polimēru), papīra, kartona, to laminātu ar polimēru vai metāla komponentiem un metāla folijas galda trauku un piederumu realizēšanu mazumtirdzniecībā un sabiedriskajā ēdināšanā aprēķina atbilstoši šā likuma 8.pielikumā minētajām likmēm par katru galda trauku vai piederumu kilogramu. Galda trauku un piederumu svaram jābūt pamatotam ar uzskaites dokumentiem.

     

7. 9.pantā:

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Nodokli par preču un produktu iepakojumu aprēķina atbilstoši šā likuma 8.pielikumā minētajām likmēm par katru iepakojuma materiāla svara vienību. Iepakojuma materiālu veidam un svaram jābūt pamatotam: importētām precēm – ar kravas sertifikātu vai iepakojumu apliecinošu piegādātāja apstiprinātu dokumentu, iekšzemē ražotām precēm – ar uzskaites dokumentiem. Ja preču iepakojuma materiāla veids un svars nav pamatots ar šajā daļā minētajiem dokumentiem, bet kravas pavaddokumentos ir norādīts kravas bruto svars, nodokli aprēķina, reizinot 25 % no kravas bruto svara ar nodokļa likmi – 0,06 lati par kilogramu. Ja nodokļa maksātāja rīcībā nav kravas sertifikāta vai iepakojumu apliecinoša piegādātāja apstiprināta dokumenta, kā arī nav nekādu citu dokumentu, kuros būtu norādīts preču bruto svars, nodokli aprēķina 1 % apmērā no preces vai produkta vērtības. Ministru kabinets izdod noteikumus par šīs daļas piemērošanas kārtību, nosakot, kas ir kravas sertifikāts vai iepakojumu apliecinošs piegādātāja apstiprināts dokuments un kā aprēķināms nodoklis par iepakojumu (arī tad, ja informācija ir nepilnīga).";

papildināt pantu ar piekto un sesto daļu šādā redakcijā:

"(5) Nodokli par vienreiz lietojamo plastmasas (polimēru), papīra, kartona, to laminātu ar polimēru vai metāla komponentiem un metāla folijas galda trauku un piederumu realizēšanu mazumtirdzniecībā un sabiedriskajā ēdināšanā aprēķina atbilstoši šā likuma 8.pielikumā minētajām likmēm par katru galda trauku vai piederumu kilogramu. Galda trauku un piederumu svaram jābūt pamatotam ar uzskaites dokumentiem.

 

(6) Nodokli par radioaktīvo vielu ievešanu (importu), pamatojoties uz piegādātāja apstiprinātu dokumentu par radioaktīvo vielu sastāvu un kopējo radioaktivitāti, aprēķina atbilstoši šā likuma 9.pielikumā minētajām likmēm par katru radioaktīvo atkritumu kubikmetru, kas radies pēc šo vielu izmantošanas. Ministru kabinets izdod noteikumus par šīs daļas piemērošanas kārtību."

7

 

 

 

 

8

Juridiskais birojs

Ierosinām likuma 9. panta sestajā daļā izslēgt pēdējo teikumu vai arī precizēt Ministru kabinetam doto pilnvarojumu izdot noteikumus, nosakot šāda pilnvarojuma apjomu.

Budžeta un finansu (nodokļu) komisija

Izslēgt sestās daļas pēdējo teikumu.

Iestrādāts komisijas priekšlikumā

(8)

 

 

Atbalstīt

(6) Nodokli par radioaktīvo vielu ievešanu (importu), pamatojoties uz piegādātāja apstiprinātu dokumentu par radioaktīvo vielu sastāvu un kopējo radioaktivitāti, aprēķina atbilstoši šā likuma 9.pielikumā minētajām likmēm par katru radioaktīvo atkritumu kubikmetru, kas radies pēc šo vielu izmantošanas.”.

10. pants. Nodokļa aprēķinu un nomaksas kārtība

(2) Pārskats par dabas resursu ieguvi un vides piesārņošanu un nodokļa aprēķins pirms iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienesta iestādēm maksātājam jāsaskaņo ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pilnvarotu institūciju. Nodokļa aprēķiniem izmantojami tikai tādi dabas resursu ieguves vai piesārņojuma dati, kas pamatoti ar noteiktā kārtībā akreditētu (atestētu) vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas novērtētu un atzītu laboratoriju analīžu rezultātiem vai standartizētām aprēķinu metodikām.

7. 10.pantā:

izteikt otrās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:

"Pārskats par dabas resursu ieguvi un vides piesārņošanu un nodokļa aprēķins pirms iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienesta iestādēs nodokļa maksātājam jāsaskaņo ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pilnvarotu institūciju. Pārskats par iepriekšējo ceturksni jāiesniedz pilnvarotajā institūcijā līdz nākamā mēneša desmitajam datumam.";

9

Juridiskais birojs

Ierosinām aizstāt likumprojekta 7. pantā vārdus “izteikt otrās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā” ar vārdiem “aizstāt otrās daļas pirmo teikumu ar tekstu šādā redakcijā”.

Atbalstīt

8. 10.pantā:

aizstāt otrās daļas pirmo teikumu ar tekstu šādā redakcijā:

"Pārskats par dabas resursu ieguvi un vides piesārņošanu un nodokļa aprēķins pirms iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienesta iestādēs nodokļa maksātājam jāsaskaņo ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pilnvarotu institūciju. Pārskats par iepriekšējo ceturksni jāiesniedz pilnvarotajā institūcijā līdz nākamā mēneša desmitajam datumam.";

 

 

(3) Maksātājs nodokli aprēķina un iemaksā Valsts ieņēmumu dienesta noteiktajā budžeta kontā par iepriekšējo ceturksni līdz nākamā mēneša 20.datumam. Nodokli par videi kaitīgu preču vai iepakojuma ievešanu (importu) aprēķina un maksā brīdī, kad preces tiek ievestas brīvam apgrozījumam Latvijas Republikas muitas teritorijā. Maksājumu sadali pa budžetiem veic Valsts ieņēmumu dienesta iestādes pēc nodokļa maksātāja reģistrācijas vietas.

 

10

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J. Gailis

10. panta trešajā daļā izteikt otro teikumu šādā redakcijā:

“Nodokli par videi kaitīgu preču vai iepakojuma ievešanu (importu) aprēķina un maksā saskaņā ar Muitas likumā noteikto muitas maksājumu aprēķināšanas un maksāšanas kārtību”.

Atbalstīt

izteikt trešās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

“Nodokli par videi kaitīgu preču vai iepakojuma ievešanu (importu) aprēķina un maksā saskaņā ar Muitas likumā noteikto muitas maksājumu aprēķināšanas un maksāšanas kārtību.”;

 

papildināt pantu ar ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

"(4) Piemērojot muitas procedūras – ievešana uz laiku, ievešana pārstrādei, ievešana pārstrādei muitas kontrolē, ievešana beznodokļu tirdzniecības veikalā, ievešana muitas noliktavā, komerciālo transporta līdzekļu apgādāšana –, par preču vai produktu iepakojumu aprēķina dabas resursu nodokli.

(5) Izvedot šā panta ceturtajā daļā minētās preces un produktus no Latvijas Republikas muitas teritorijas un piemērojot attiecīgās Muitas likumā minētās izvešanas muitas procedūras, aprēķināto dabas resursu nodokli neiekasē par to preču vai produktu un iepakojuma daļu, kas pamatota ar izvešanas muitas procedūru noformēšanu un pabeigšanu apliecinošiem dokumentiem.

(6) Par preču vai produktu iepakojuma daļu, kas no Latvijas Republikas muitas teritorijas netiek izvesta, iekasē dabas resursu nodokli.

(7) Šā panta ceturtajā daļā minēto muitas procedūru piemērošanas brīdī ziņas par preču vai produktu iepakojuma materiāla daudzumu var būt apstiprinātas ar šā likuma 9.panta ceturtajā daļā minēto iepakojumu apliecinošu dokumentu kopijām. Līdz izvešanas muitas procedūru piemērošanai muitas iestādē jāiesniedz vai jāuzrāda attiecīgo dokumentu oriģināli.

(8) Ministru kabinets nosaka, ar kādiem dokumentiem pamatojama dabas resursu nodokļa a tmaksāšana, ja preces vai produkti, par kuriem, ievedot tos izlaišanai brīvam apgrozījumam, ir samaksāts nodoklis, tiek izvesti (eksportēti) no Latvijas Republikas teritorijas, un ar kādiem dokumentiem pamatojama iepakojuma daļa, noformējot izvešanas muitas procedūras un izvedot no Latvijas Republikas muitas teritorijas preces vai produktus, kas ievesti tajā, noformējot šā panta ceturtajā daļā minētās muitas procedūras.

(9) Ja nodokļa maksātājs nodokli maksā tikai par videi kaitīgu preču vai produktu, preču vai produktu iepakojumā ievešanu brīvam apgrozījumam iekšzemē, pārskatu par dabas resursu nodokli iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta iestādē reizi gadā."

     

papildināt pantu ar ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

"(4) Piemērojot muitas procedūras – ievešana uz laiku, ievešana pārstrādei, ievešana pārstrādei muitas kontrolē, ievešana beznodokļu tirdzniecības veikalā, ievešana muitas noliktavā, komerciālo transporta līdzekļu apgādāšana –, par preču vai produktu iepakojumu aprēķina dabas resursu nodokli.

(5) Izvedot šā panta ceturtajā daļā minētās preces un produktus no Latvijas Republikas muitas teritorijas un piemērojot attiecīgās Muitas likumā minētās izvešanas muitas procedūras, aprēķināto dabas resursu nodokli neiekasē par to preču vai produktu un iepakojuma daļu, kas pamatota ar izvešanas muitas procedūru noformēšanu un pabeigšanu apliecinošiem dokumentiem.

(6) Par preču vai produktu iepakojuma daļu, kas no Latvijas Republikas muitas teritorijas netiek izvesta, iekasē dabas resursu nodokli.

(7) Šā panta ceturtajā daļā minēto muitas procedūru piemērošanas brīdī ziņas par preču vai produktu iepakojuma materiāla daudzumu var būt apstiprinātas ar šā likuma 9.panta ceturtajā daļā minēto iepakojumu apliecinošu dokumentu kopijām. Līdz izvešanas muitas procedūru piemērošanai muitas iestādē jāiesniedz vai jāuzrāda attiecīgo dokumentu oriģināli.

(8) Ministru kabinets nosaka, ar kādiem dokumentiem pamatojama dabas resursu nodokļa atmaksāšana, ja preces vai produkti, par kuriem, ievedot tos izlaišanai brīvam apgrozījumam, ir samaksāts nodoklis, tiek izvesti (eksportēti) no Latvijas Republikas teritorijas, un ar kādiem dokumentiem pamatojama iepakojuma daļa, noformējot izvešanas muitas procedūras un izvedot no Latvijas Republikas muitas teritorijas preces vai produktus, kas ievesti tajā, noformējot šā panta ceturtajā daļā minētās muitas procedūras.

(9) Ja nodokļa maksātājs nodokli maksā tikai par videi kaitīgu preču vai produktu, preču vai produktu iepakojumā ievešanu brīvam apgrozījumam iekšzemē, pārskatu par dabas resursu nodokli iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta iestādē reizi gadā."

 

11. pants. Nodokļa maksājumu ieskaitīšana budžetā

(1) Nodokļa maksājumus par dabas resursu ieguvi vai vides piesārņošanu limitos noteiktajos apjomos ieskaita:

1) 40 procentus - valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā;

2) 60 procentus - to pagastu vai pilsētu pašvaldību vides aizsardzības speciālajos budžetos, kuru teritorijā tiek veikta attiecīgā darbība.

 

11

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J. Gailis

Likuma 11. pantā:

Papildināt pirmajā daļā aiz vārdiem “vai vides piesārņošanu” ar vārdiem “izņemot bīstamo atkritumu sadedzināšanu”;

 

Atbalstīt

9. 11.pantā:

papildināt pirmo daļu aiz vārdiem “vai vides piesārņošanu” ar vārdiem “izņemot bīstamo atkritumu sadedzināšanu”;

 

8. 11.pantā:

papildināt pantu ar jaunu trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Nodokļa maksājumus par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) ieskaita:

1) 70 % – valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā;

2) 30 % – to pašvaldību vides aizsardzības speciālajos budžetos, kuru teritorijā atrodas radioaktīvo atkritumu pārvaldības uzņēmums.";

uzskatīt līdzšinējo trešo un ceturto daļu attiecīgi par ceturto un piekto daļu.”

     

papildināt pantu ar jaunu trešo un daļu ceturto šādā redakcijā:

"(3) Nodokļa maksājumus par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) ieskaita:

1) 70 % – valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā;

2) 30 % – to pašvaldību vides aizsardzības speciālajos budžetos, kuru teritorijā atrodas radioaktīvo atkritumu apglabāšanas vai pārvaldības uzņēmums.";

   

12

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J. Gailis

Papildināt ar jaunu ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Nodokļa maksājumus par bīstamo atkritumu sadedzināšanu ieskaita tā pagasta vai pilsētas pašvaldības vides aizsardzības speciālajā budžetā, kuras teritorijā tiek veikta attiecīgā darbība.”

Uzskatīt līdzšinējo trešo un ceturto daļu attiecīgi par piekto un sesto daļu.”

Atbalstīt

papildināt pantu ar jaunu ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4) Nodokļa maksājumus par bīstamo atkritumu sadedzināšanu ieskaita tā pagasta vai pilsētas pašvaldības vides aizsardzības speciālajā budžetā, kuras teritorijā tiek veikta attiecīgā darbība.”;

uzskatīt līdzšinējo trešo un ceturto daļu attiecīgi par piekto un sesto daļu.”

(3) Nodokļa maksājumus par videi kaitīgu preču un produktu realizāciju vai ievešanu (importu), kā arī par dabas resursu ieguvi virs limitos noteiktā apjoma un virslimita piesārņojumu ieskaita valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā.

(4) Par šā likuma pārkāpumiem piedzītās soda naudas un nokavējuma naudas ieskaita valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā.

         

IV nodaļa

Nodokļa atvieglojumi, atlaides un atmaksāšana

9. Izteikt IV nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

"IV nodaļa

Nodokļa atlaides, atvieglojumi, atmaksāšana un atbrīvojums no nodokļa maksāšanas".

     

10. Izteikt IV nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

"IV nodaļa

Nodokļa atlaides, atvieglojumi, atmaksāšana un atbrīvojums no nodokļa maksāšanas".

16.1 pants. Nodokļa atvieglojumi un atlaides uzņēmumiem, kuri realizē brīvprātīgas izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, pamatojoties uz Iepakojuma apsaimniekošanas padomes ieteikumu, ir tiesīga noteikt nodokļa atvieglojumus un atlaides uzņēmumiem, kuri realizē brīvprātīgu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmu saskaņā ar Latvijas Zaļā punkta (brīvprātīga uzņēmumu apvienība sadarbībai ar valsts un citām organizācijām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanā) darbības principiem. Ministru kabinets nosaka nodokļa atvieglojumu un atlaižu piemērošanas kārtību un Iepakojuma apsaimniekošanas padomē pārstāvētās institūcijas, kā arī apstiprina šīs padomes nolikumu. Iepakojuma apsaimniekošanas padomi izveido vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs, iekļaujot tajā ieinteresēto ministriju un citu institūciju pārstāvjus.

10. Izteikt 16.1 pantu šādā redakcijā:

"16.1 pants. Nodokļa atvieglojumi uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri realizē brīvprātīgas izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, pamatojoties uz Iepakojuma apsaimniekošanas padomes ieteikumu, ir tiesīga noteikt nodokļa atvieglojumus uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri realizē brīvprātīgu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmu saskaņā ar Latvijas Zaļā punkta (brīvprātīga uzņēmumu apvienība sadarbībai ar valsts un citām organizācijām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanā) darbības principiem. Ministru kabinets nosaka nodokļa atvieglojumu piemērošanas kārtību."

     

11. Izteikt 16.1 pantu šādā redakcijā:

"16.1 pants. Nodokļa atvieglojumi uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri realizē brīvprātīgas izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, pamatojoties uz Iepakojuma apsaimniekošanas padomes ieteikumu, ir tiesīga noteikt nodokļa atvieglojumus uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri realizē brīvprātīgu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmu saskaņā ar Latvijas Zaļā punkta (brīvprātīga uzņēmumu apvienība sadarbībai ar valsts un citām organizācijām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanā) darbības principiem. Ministru kabinets nosaka nodokļa atvieglojumu piemērošanas kārtību."

17. pants. Nodokļa atmaksāšanas kārtība

(1) Maksājumi par videi kaitīgu preču un produktu patēriņu ir daļēji atmaksājami Ministru kabineta noteiktajā kārtībā uzņēmumiem, kuri atbilstoši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas noteiktajām tehnoloģiskajām un vides aizsardzības prasībām veic šo preču utilizāciju vai pārstrādi.

(2) Atmaksājuma normatīvi noteikti šā likuma 7.pielikumā.

11. Papildināt 17.pantu ar trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

"(3) Maksājumi, kas ieskaitīti valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā par radioaktīvo vielu ievešanu (importu), atmaksājami nodokļa maksātājam, ja slēgts starojuma avots, kas satur attiecīgās radioaktīvās vielas, pēc tā lietošanas beigšanas tiek nosūtīts atpakaļ uz valsti, kurā atrodas attiecīgā lietotā jonizējošā starojuma avota ražotājs vai piegādātājs.

(4) Maksājumi, kas ieskaitīti valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā par radioaktīvo vielu ievešanu (importu), atmaksājami šā likuma 17.2 panta pirmajā un otrajā daļā minētajām institūcijām un iestādēm, un normatīvajos aktos noteiktajiem radioaktīvo atkritumu pārvaldības uzņēmumiem, ja tie nav ieveduši (importējuši) radioaktīvās vielas vai ir pierādījuši, ka radioaktīvās vielas ir saņemtas un izmantotas šā likuma 17.2 panta pirmajā un otrajā daļā minētajām darbībām.

     

12. Papildināt 17.pantu ar trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

"(3) Maksājumi, kas ieskaitīti valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā par radioaktīvo vielu ievešanu (importu), atmaksājami nodokļa maksātājam, ja slēgts starojuma avots, kas satur attiecīgās radioaktīvās vielas, pēc tā lietošanas beigšanas tiek nosūtīts atpakaļ uz valsti, kurā atrodas attiecīgā lietotā jonizējošā starojuma avota ražotājs vai piegādātājs.

(4) Maksājumi, kas ieskaitīti valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā par radioaktīvo vielu ievešanu (importu), atmaksājami šā likuma 17.2 panta pirmajā un otrajā daļā minētajām institūcijām un iestādēm, un normatīvajos aktos noteiktajiem radioaktīvo atkritumu apglabāšanas vai pārvaldības uzņēmumiem, ja tie nav ieveduši (importējuši) radioaktīvās vielas vai ir pierādījuši, ka radioaktīvās vielas ir saņemtas un izmantotas šā likuma 17.2 panta pirmajā un otrajā daļā minētajām darbībām.

 

(5) Maksājumi par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) ir atmaksājami
80 % apmērā no valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā ieskaitītajiem nodokļa ieņēmumiem par šajā punktā minēto vielu ievešanu (importu) normatīvajos aktos noteiktajiem radioaktīvo atkritumu pārvaldības uzņēmumiem, lai apglabātu un uzglabātu visus radioaktīvos atkritumus, kas radušies attiecīgajā kalendāra gadā, un nodrošinātu radioaktīvo atkritumu apglabāšanas tvertnēs tādu brīvā tilpuma rezervi, kas pietiekama, lai apglabātu vai uzglabātu radioaktīvos atkritumus, kas var rasties piecu gadu laikā."

13

Juridiskais birojs

Ierosinām aizstāt likuma 17. panta piektajā daļā vārdus “šajā punktā” ar vārdiem “šai panta daļā”.

Atbalstīt

(5) Maksājumi par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) ir atmaksājami
80 % apmērā no valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā ieskaitītajiem nodokļa ieņēmumiem par šajā panta daļā minēto vielu ievešanu (importu) normatīvajos aktos noteiktajiem radioaktīvo atkritumu apglabāšanas vai pārvaldības uzņēmumiem, lai apglabātu un uzglabātu visus radioaktīvos atkritumus, kas radušies attiecīgajā kalendāra gadā, un nodrošinātu radioaktīvo atkritumu apglabāšanas tvertnēs tādu brīvā tilpuma rezervi, kas pietiekama, lai apglabātu vai uzglabātu radioaktīvos atkritumus, kas var rasties piecu gadu laikā."

 

12. Papildināt likumu ar 17.1 un 17.2 pantu šādā redakcijā:

"17.1 pants. Atbrīvojumi no nodokļa maksāšanas par dabas resursu ieguvi un vides piesārņošanu

Nodokli neaprēķina par:

1) fona piesārņojumu, kura līmeni nodokļa maksātājs ir pierādījis ar attiecīgās Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas institūcijas noteiktajām prasībām atbilstoša monitoringa datiem;

2) ūdeņu lietošanu (caurplūdi) hidrotehniskajos un zivsaimniecības objektos, arī hidroelektrostacijās, ūdenskrātuvēs, zivju audzētavās un dīķsaimniecībās, izņemot ūdens apjomus, kas ūdens lietošanas atļaujā noteikti patēriņam ražošanas, saimnieciskajām un sadzīves vajadzībām;

3) termālo un tehnisko ūdeņu apjomiem, kas pēc izmantošanas iesūknēti atpakaļ ūdeņu ieguves horizontā, nemainot ūdeņu ķīmisko sastāvu (izņemot atsāļošanu);

4) organiskā mēslojuma, minerālmēslu, pesticīdu, augu augšanas regulatoru un veterinārpreparātu transportēšanu un glabāšanu, par dzīvnieku, augsnes, augiem kaitīgo organismu un nevēlamo augu apstrādi, ja to lietošana ir agrotehniski un agroekoloģiski pamatota;

     

13. Papildināt likumu ar 17.1 un 17.2 pantu šādā redakcijā:

"17.1 pants. Atbrīvojumi no nodokļa maksāšanas par dabas resursu ieguvi un vides piesārņošanu

Nodokli neaprēķina par:

1) fona piesārņojumu, kura līmeni nodokļa maksātājs ir pierādījis ar attiecīgās Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas institūcijas noteiktajām prasībām atbilstoša monitoringa datiem;

2) ūdeņu lietošanu (caurplūdi) hidrotehniskajos un zivsaimniecības objektos, arī hidroelektrostacijās, ūdenskrātuvēs, zivju audzētavās un dīķsaimniecībās, izņemot ūdens apjomus, kas ūdens lietošanas atļaujā noteikti patēriņam ražošanas, saimnieciskajām un sadzīves vajadzībām;

3) termālo un tehnisko ūdeņu apjomiem, kas pēc izmantošanas iesūknēti atpakaļ ūdeņu ieguves horizontā, nemainot ūdeņu ķīmisko sastāvu (izņemot atsāļošanu);

4) organiskā mēslojuma, minerālmēslu, pesticīdu, augu augšanas regulatoru un veterinārpreparātu transportēšanu un glabāšanu, par dzīvnieku, augsnes, augiem kaitīgo organismu un nevēlamo augu apstrādi, ja to lietošana ir agrotehniski un agroekoloģiski pamatota;

 

5) balasta smilšu izgāšanu tam noteiktās vai saskaņotās vietās;

14

Juridiskais birojs

17.1 pantā:

ierosinām precizēt 5. punktā, ar ko tiek noteiktas vai saskaņotas balasta smilšu izgāšanas vietas nodokļa atvieglojuma piemērošanai. Šai sakarā piedāvājam apspriest iespēju izteikt 5. punktu šādā redakcijā:

“5) balasta smilšu izgāšanu tam noteiktās vietās, kas saskaņotas ar attiecīgo pašvaldību;”

Atbalstīt

5) balasta smilšu izgāšanu tam noteiktās vietās, kas saskaņotas ar attiecīgo pašvaldību;

 

6) piesārņojuma ievadīšanu augsnes vai grunts filtrācijas slānī (absorbentā), ja attīrīšanas iekārtu projektā tā paredzēta kā piesārņojuma attīrīšanas metode;

7) sadzīves atkritumiem, kuri saskaņotās vietās uz ierobežotu laiku tiek uzkrāti turpmākai pārstrādei, arī kompostēšanai, sadedzināšanai, pārstrādei;

     

6) piesārņojuma ievadīšanu augsnes vai grunts filtrācijas slānī (absorbentā), ja attīrīšanas iekārtu projektā tā paredzēta kā piesārņojuma attīrīšanas metode;

7) sadzīves atkritumiem, kuri saskaņotās vietās uz ierobežotu laiku tiek uzkrāti turpmākai pārstrādei, arī kompostēšanai, sadedzināšanai, pārstrādei;

 

8) avārijas noplūdes dēļ nelikumīgi vidē nonākušā piesārņojuma apjomu, ko vainīgā persona savākusi vai neitralizējusi saskaņā ar Vides valsts inspekcijas, reģionālo vides pārvalžu un Jūras vides pārvaldes noteiktajiem termiņiem un prasībām. Nodokli par neitralizēto piesārņojumu aprēķina atbilstoši sekundārā piesārņojuma bīstamībai un apjomam pēc neitralizācijas;

15

Juridiskais birojs

Ierosinām aizstāt 8. punkta otrajā teikumā vārdus “neitralizēto piesārņojumu” ar vārdiem “vidē palikušo un sekundāro piesārņojumu”.

 

Atbalstīt

8) avārijas noplūdes dēļ nelikumīgi vidē nonākušā piesārņojuma apjomu, ko vainīgā persona savākusi vai neitralizējusi saskaņā ar Vides valsts inspekcijas, reģionālo vides pārvalžu un Jūras vides pārvaldes noteiktajiem termiņiem un prasībām. Nodokli par vidē palikušo un sekundāro piesārņojumu aprēķina atbilstoši sekundārā piesārņojuma bīstamībai un apjomam pēc neitralizācijas;

 

9) gruntsūdens līmeņa pazemināšanas procesā atsūknētajiem ūdeņiem, ja to atsūknēšana saistīta ar derīgo izrakteņu ieguvi, izņemot ūdens apjomus, kas ūdens lietošanas atļaujā noteikti patēriņam ražošanas, saimnieciskajām un sadzīves vajadzībām;

10) ražošanas vajadzībām izmantojamo ūdeni, ja to pēc attīrīšanas izmanto atkārtoti.

     

9) gruntsūdens līmeņa pazemināšanas procesā atsūknētajiem ūdeņiem, ja to atsūknēšana saistīta ar derīgo izrakteņu ieguvi, izņemot ūdens apjomus, kas ūdens lietošanas atļaujā noteikti patēriņam ražošanas, saimnieciskajām un sadzīves vajadzībām;

10) ražošanas vajadzībām izmantojamo ūdeni, ja to pēc attīrīšanas izmanto atkārtoti.

 

17.2 pants. Atbrīvojumi no nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu (importu)

(1) No nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) savu funkciju veikšanai atbrīvo valsts pārvaldes institūcijas, kuras nodrošina:

1) radiācijas drošības un kodoldrošības uzraudzību un kontroli;

2) metroloģiju;

3) gatavību radiācijas avārijām;

4) radiometrisko kontroli uz valsts robežas;

5) kriminālprocesuālo darbību veikšanu.

(2) No nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) atbrīvo ārstniecības iestādes, kurām radioaktīvās vielas ir nepieciešamas onkoloģisko, kardioloģisko un kardioķirurģisko slimību ārstēšanai un diagnostikai, mātes un bērna veselības aprūpes nodrošināšanai, nieru transplantācijai un HIV pacientu aprūpes nodrošināšanai valsts programmu ietvaros.

     

17.2 pants. Atbrīvojumi no nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu (importu)

(1) No nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) savu funkciju veikšanai atbrīvo valsts pārvaldes institūcijas, kuras nodrošina:

1) radiācijas drošības un kodoldrošības uzraudzību un kontroli;

2) metroloģiju;

3) gatavību radiācijas avārijām;

4) radiometrisko kontroli uz valsts robežas;

5) kriminālprocesuālo darbību veikšanu.

(2) No nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) atbrīvo ārstniecības iestādes, kurām radioaktīvās vielas ir nepieciešamas onkoloģisko, kardioloģisko un kardioķirurģisko slimību ārstēšanai un diagnostikai, mātes un bērna veselības aprūpes nodrošināšanai, nieru transplantācijai un HIV pacientu aprūpes nodrošināšanai valsts programmu ietvaros.

 

(3) No nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) atbrīvo normatīvajos aktos noteiktos radioaktīvo atkritumu pārvaldības uzņēmumus.

16

Juridiskais birojs

17.2 pantā:

ierosinām izslēgt trešajā daļā vārdus “normatīvajos aktos noteiktos”;

Atbalstīt

(3) No nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu (importu) atbrīvo radioaktīvo atkritumu apglabāšanas vai pārvaldības uzņēmumus.

 

(4) No nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu atbrīvo personas, kas ieved (importē) radioaktīvās vielas demonstrēšanai uz laikposmu, kas nepārsniedz 30 dienas.

     

(4) No nodokļa par radioaktīvo vielu ievešanu atbrīvo personas, kas ieved (importē) radioaktīvās vielas demonstrēšanai uz laikposmu, kas nepārsniedz 30 dienas.

 

(5) Persona, kas ieved (importē) radioaktīvās vielas, nemaksā dabas resursu nodokli, ja pirkuma līgums garantē lietoto jonizējošā starojuma avotu nosūtīšanu atpakaļ ražotājvalstij.”

17

Juridiskais birojs

Ierosinām aizstāt piektajā daļā vārdus “līgums garantē lietoto jonizējošā starojuma avotu nosūtīšanu atpakaļ” ar vārdiem “līgumā ietvertas garantijas lietoto jonizējošā starojuma avotu nosūtīšanai atpakaļ”.

Atbalstīt

(5) Persona, kas ieved (importē) radioaktīvās vielas, nemaksā dabas resursu nodokli, ja pirkuma līgumā ietvertas garantijas lietoto jonizējošā starojuma avotu nosūtīšanai atpakaļ ražotājvalstij.”

18. pants. Nodokļa administrācijas kompetence

(2) Ministru kabinets apstiprina kārtību, kādā atbilstoši šā likuma pielikumos noteiktajam iedalījumam nosaka:

1) konkrēto dabas resursu un piesārņojošo vielu klasifikāciju un atbilstību nodokļa likmju grupām;

13. Izteikt 18.panta otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

“1) konkrēto dabas resursu, piesārņojošo vielu, preču un produktu un radioaktīvo vielu klasifikāciju un atbilstību nodokļa likmju grupām;”.

     

14. Izteikt 18.panta otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

“1) konkrēto dabas resursu, piesārņojošo vielu, preču un produktu un radioaktīvo vielu klasifikāciju un atbilstību nodokļa likmju grupām;”.

19. pants. Atbildība par datu slēpšanu vai sagrozīšanu

Par nelikumīgo, pārskatos neuzrādīto (slēpto) dabas resursu ieguves, vidē ievadītā piesārņojuma, realizēto vai ievesto (importēto) preču apjomu papildus noslēptajai nodokļa summai no maksātāja tiek piedzīta soda nauda divkāršā nenomaksātā nodokļa apmērā.

14. Papildināt 19.pantu aiz vārda “preču” ar vārdiem “un radioaktīvo vielu”.

     

15. Papildināt 19.pantu aiz vārda “preču” ar vārdiem “un radioaktīvo vielu”.

 

15. Papildināt pārejas noteikumus ar 5.punktu šādā redakcijā:

“5. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu pieņemšanai, bet ne ilgāk kā līdz 2003.gada 1.janvārim ir spēkā šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:

1) Ministru kabineta 2000.gada 10.oktobra noteikumi Nr.356 “Likuma “Par dabas resursu nodokli” atsevišķu normu piemērošanas kārtība”;

2) Ministru kabineta 2000.gada 31.oktobra noteikumi Nr.377 “Dabas resursu nodokļa atvieglojumu un atlaižu piemērošanas kārtība uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri realizē brīvprātīgu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmu”;

3) Ministru kabineta 2000.gada 31.oktobra noteikumi Nr.378 “Iepakojuma apsaimniekošanas padomes nolikums”.”

18

 

 

 

19

Juridiskais birojs

Ierosinām parejas noteikumu 5. punktā aizstāt vārdu “pieņemšanai” ar vārdiem “spēkā stāšanās dienai”.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J. Gailis

Papildināt likuma pārejas noteikumu 5. punktu ar 4. apakšpunktu šādā redakcijā:

“4) Ministru kabineta 1996. gada 9. jūlija noteikumi Nr. 256 “Latvijas Vides aizsardzības fonda nolikums” .”

Atbalstīt

 

 

 

Atbalstīt

16. Papildināt pārejas noteikumus ar 5.punktu šādā redakcijā:

“5. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2003.gada 1.janvārim ir spēkā šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:

1) Ministru kabineta 2000.gada 10.oktobra noteikumi Nr.356 “Likuma “Par dabas resursu nodokli” atsevišķu normu piemērošanas kārtība”;

2) Ministru kabineta 2000.gada 31.oktobra noteikumi Nr.377 “Dabas resursu nodokļa atvieglojumu un atlaižu piemērošanas kārtība uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri realizē brīvprātīgu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmu”;

3) Ministru kabineta 2000.gada 31.oktobra noteikumi Nr.378 “Iepakojuma apsaimniekošanas padomes nolikums;

4) Ministru kabineta 1996. gada 9. jūlija noteikumi Nr. 256 “Latvijas Vides aizsardzības fonda nolikums .”

1.pielikums

Nodokļa likmes par dabas resursu ieguvi

1. Veicot smilts, smilts - grants un grants būvniecībai ieguvi zem ģeoloģiskās izpētes gaitā noteiktā gruntsūdens līmeņa, piemērojams nodokļa likmju atvieglojuma koeficients 0.6.

 

20

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J. Gailis

Svītrot 1. pielikuma 1. punktu.

Atbalstīt

17. 1.pielikumā:

izslēgt 1.punktu;

4. Ja augsto vai pārejas purvu kūdru, zemo purvu kūdru, sapropeli lauksaimniecībai izmanto augsnes auglības paaugstināšanai, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā piemērojams nodokļa likmju atvieglojuma koeficients 0.3.

16. 1.pielikumā:

izslēgt 4.punktu;

     

izslēgt 4.punktu;

5. Dabas resursiem, kas iegūti un realizēti pazemes un virszemes būvju (dziļāk par 5 metriem no zemes virsmas) celtniecības, dīķu un citu ūdenstilpju ierīkošanas, ūdensteču un ūdenstilpju gultnes tīrīšanas vai padziļināšanas un citu tādu saimniecisko darbību rezultātā, kuras neattiecas uz derīgo izrakteņu ieguvi no zemes dzīlēm, vai iegūtajiem derīgajiem izrakteņiem, par kuriem nav samaksāts nodoklis un kuri tiek iesaistīti saimnieciskajā darbībā, piemērojamas šajā pielikumā minētās dabas resursu nodokļa likmes. Šajos gadījumos dabas resursu lietošanas atļaujas izsniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pilnvarotas institūcijas.

izslēgt 5.punktā vārdus "(dziļāk par 5 metriem no zemes virsmas)";

     

izslēgt 5.punktā vārdus "(dziļāk par 5 metriem no zemes virsmas)";

6. Par parka vīngliemeža (Helix pomatica L.) vākšanu piemērojama nodokļa likme 0.03 lati par vienu kilogramu Ministru kabineta noteiktā kārtībā.

aizstāt 6.punktā vārdus "(Helix pomatica L.)" ar vārdiem "(Helix
pomatia L.)";

     

aizstāt 6.punktā vārdus "(Helix pomatica L.)" ar vārdiem "(Helix
pomatia L.)";

Spēka esošā redakcija

1.lasījumā nobalsotā redakcija

 

izteikt tabulu šādā redakcijā:

Nr.

p.k.

Resursu veids

Mērvienība

Likme (Ls)

     

1.

Augsne

m3

0.20

Augsne

m3

0,20

2.

Smilšmāls un mālsmilts

m3

0.01

Smilšmāls un mālsmilts

m3

0,01

       

Kvarca smilts

m3

0,20

       

Smilts

m3

0,05

3.

Smilts būvniecībai

m3

0.05

     

4.

Smilts stiklam un veidnēm

m3

0.20

     

5.

Smilts - grants, grants būvniecībai

m3

0.10

Smilts–grants (frakcijas > 5 mm saturs > 15 %)

m3

0,10

       

Māls, citi mālainie ieži būvmateriālu ražošanai

m3

0,10

6.

Māls cementam un ķieģeļiem

m3

0.10

     

7.

Māls keramikai un keramzītam

m3

0.13

     

8.

Dolomīts šķembām, dolomītmiltiem, būvkaļķim un cementam

m3

0.06

Dolomīts

m3

0,06

9.

Dolomīts apdarei, stiklam un metalurģijai

m3

0.25

Dekoratīvais (apdares) dolomīts

m3

0,25

       

Kaļķakmens

m3

0,10

10.

Kaļķakmens cementam, būvkaļķiem

m3

0.10

     

11.

Kaļķiezis, saldūdens irdenais, augšņu kaļķošanai

m3

0.10

Saldūdens kaļķieži (irdenie un gabalainie)

m3

0,10

12.

Kaļķakmens metalurģijai, stikla un cukura ražošanai

m3

0.18

     

13.

Kaļķiezis, saldūdens saistītais (šūnakmens), apdarei

m3

1.00

Šūnakmens

m3

1,00

       

Ģipšakmens

m3

0,22

14.

Ģipšakmens cementam

m3

0.20

     

15.

Ģipšakmens būvģipsim

m3

0.25

     

16.

Laukakmeņi (no atradnēm) būvniecībai

m3

0.15

Laukakmeņi

m3

0,15

17.

Krāsu zeme krāsvielām

m3

0.10

Krāsu zeme

m3

0,10

18.

Augsto vai pārejas purvu kūdra (mitrums - 40%)

Tonna

0.13

Kūdra ar sadalīšanās pakāpi līdz 20 % (mitrums – 40 %)

tonna

0,13

19.

Zemo purvu kūdra (mitrums - 50%)

Tonna

0.07

Kūdra ar sadalīšanās pakāpi vairāk nekā 20 % (mitrums – 40 %)

tonna

0,07

20.

Sapropelis lauksaimniecībai (mitrums - 60%)

Tonna

0.10

Pārējais sapropelis (mitrums – 60 %)

tonna

0,10

21.

Sapropelis un dūņas dziedniecībai

Tonna

0.50

Sapropelis organogēns (aļģu un zoogēns–aļģu) un organogēns kaļķis ar pelnainību < 30 % (mitrums – 60 %)

 

tonna

 

0,50

       

Visu veidu dziednieciskās dūņas

tonna

0,50"

Spēka esošā redakcija

1.lasījumā nobalsotā redakcija

2.pielikums

Nodokļa likmes par ūdeņu ieguvi

 

Nr.

p.k.

Ūdeņu ieguves avots vai veids

Mērvienība

Likme (Ls)

 

1.

Virszemes ūdeņi

m3

0.002

 

2.

Pazemes ūdeņi, tajā skaitā saldūdeņi:

     

1)

dzeramie ūdeņi

m3

0.01

 

2)

tehniskie ūdeņi

m3

0.005

 

3)

minerālūdeņi, tajā skaitā:

     

a)

galda minerālūdeņi

m3

0.20

18. Izslēgt 2.pielikuma 2.3.a pozīcijā vārdu "galda".

b)

ārstnieciskie minerālūdeņi

m3

0.10

 

c)

termālie ūdeņi

m3

0.05

 

.

Spēka esošā redakcija

1.lasījumā nobalsotā redakcija

Priekšlikumi

Komisijas attieksme

 

19. Izteikt 3.pielikumu šādā redakcijā:

     
 

3.pielikums

Nodokļa likmes par normatīvo vides piesārņošanu, uzglabājot atkritumus

     

Likuma "Par dabas resursu nodokli"

3.pielikums

Nodokļa likmes par vides piesārņošanu, apglabājot vai sadedzinot atkritumus

         

Nr. p.k.

Atkritumu klasifikācija pēc bīstamības klases

Mēr-vienība

Likme (Ls)

Nr.p.k.

Piesārņošanas veids

Mēr-vienība

Likme (Ls)

     

1.

Nebīstamie atkritumi

m3

0.25

1.

Sadzīves atkritumu apglabāšana:

 

 

     

2.

Bīstamie atkritumi

m3

1.50

1.1.

izgāztuvēs un poligonos, kuros uzstādīti svari

tonna

0,75

     

3.

Īpaši bīstamie atkritumi

m3

50.00

1.2.

izgāztuvēs un poligonos, kuros nav uzstādīti svari

m3

0,25

     
       

2.

Bīstamo atkritumu apglabāšana

tonna

10,00

     
       

3.

Īpaši bīstamo atkritumu apglabāšana

tonna

50,00

     
       

4.

Bīstamo atkritumu sadedzināšana

tonna

20,00"

21

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J. Gailis

Aizstāt likumprojekta 3.pielikuma 4. pozīcijā skaitli “20.00” ar skaitli “12.00”.

Atbalstīt

 

Spēka esošā redakcija

1.lasījumā nobalsotā redakcija

Priekšlikumi

Komisijas attieksme

7.pielikums

Nodokļa likmes par videi kaitīgu preču un produktu

realizāciju vai ievešanu (importu)

4. Nodokļa maksājumu (atbilstoši šim pielikumam) ieskaitīšanu budžetā nosaka šā likuma 3.pants un 11.panta trešā daļa. Nodokļa ieņēmumu izmantošanu atbilstoši šajā pielikumā norādītajiem ieņēmumu izlietojuma normatīviem, kā arī atmaksāšanas kārtību saskaņā ar šā likuma 3.panta un 17.panta noteikumiem reglamentē Ministru kabineta noteikumi.

20. 7.pielikumā:

aizstāt 4.punktā vārdus "11.panta trešā daļa" ar vārdiem "11.panta ceturtā daļa";

     

Nr. p.k.

Preces vai produkta veids

Mērvienība

Likme (Ls)

Atmaksājuma normatīvi (procentos)

       
       

(1)

(2)

       

1.

Minerāleļļas

kg

0.03

80 %

20 %

aizstāt tabulas 1.pozīcijā vārdu "Minerāleļļas" ar vārdu "Smēreļļas";

     

2.

Strāvas akumulatori un ķīmiskie strāvas avoti, svina,

ar ietilpību līdz 50 Ah

 

gab.

 

1.50

 

90 %

 

10 %

       
 

no 51 līdz 100 Ah

gab.

3.00

80 %

20 %

       
 

no 101 līdz 150 Ah

gab.

4.50

70 %

30 %

       
 

no 151 un vairāk Ah

gab.

6.00

60 %

40 %

       
 

Citi

no vērtības latos

15 %

80 %

20 %

       

3.

Ozona slāni noārdošās vielas(freoni, haloni un citas) (onp ozona noārdīšanas potenciāls)

 

kg onp

 

1.00

 

90 %

 

10 %

       

4.

Dzīvsudraba luminiscentās lampas

gab.

0.10

90 %

10 %

aizstāt tabulas 4.pozīcijā vārdus "Dzīvsudraba luminiscentās lampas" ar vārdiem "Dzīvsudraba spuldzes";

     

5.

Visu veidu riepas

kg

0.06

80 %

20 %

       

6.

Vienreiz lietojamie plastmasas trauki un galda piederumi latos

no vērtības

25 %

50 %

50 %

svītrot tabulas 6.pozīciju;

     

7.

Eļļas filtri

gab.

0.10

80 %

20 %

       

8.

Preču vai produktu iepakojums

saskaņā ar šā likuma 8.pielikuma 1.-6.pozīciju

50 %

50 %

 

papildināt tabulas 8.pozīciju aiz vārdiem "Preču vai produktu iepakojums" ar vārdiem "un vienreiz lietojamie galda trauki un piederumi".

22

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J.Gailis

Svītrot 7. pielikumā 8. pozīciju.

Atbalstīt

             

23

Deputāts M.Lujāns

Papildināt likuma 7.pielikumu ar jaunu 9.pozīciju:

Avīžu papīrs ruļļos un loksnēs un pārstrādāts (atkritumu un makulatūras) papīrs vai kartons

(kg) | 0,012 | 50% | 50%

Neatbalstīt

 

 

 

Spēka esošā redakcija

1.lasījumā nobalsotā redakcija

Priekšlikumi

Komisijas attieksme

 

8.pielikums

Nodokļa likmes par preču vai

produktu iepakojumu

   

24

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs J.Gailis

Izteikt 8. pielikuma nosaukumu šādā redakcijā:

“Nodokļa likmes par preču vai produktu iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”

Atbalstīt

Nr.

p.k.

Preces vai produkta iepakojuma veids

Likme (Ls) par1 kg iepakojuma materiāla

21. Papildināt 8.pielikumā 2.ailes nosaukumu aiz vārdiem "Preču vai produktu iepakojuma" ar vārdiem "un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu materiālu".

     

1.

No stikla izejmateriāliem

0.040

       

2.

No plastmasas (polimēru) izejmateriāliem, izņemot PET (polietilēnteraftalāts)

0.090

       

3.

No PET izejmateriāliem

0.105

       

4.

No metāla izejmateriāliem

0.06

       

5.

No papīra, kartona un citiem materiālu laminātiem ar polimēru vai metāla komponentiem

 

0.06

       

6.

No koksnes, papīra un kartona vai citu dabisko šķiedru izejmateriāliem

0.012

       

 

Spēka esošā redakcija

1.lasījumā nobalsotā redakcija

22. Papildināt likumu ar 9.pielikumu šādā redakcijā:

"Likuma "Par dabas

resursu nodokli" 9.pielikums

Nodokļa likmes par radioaktīvo vielu ievešanu (importu)

Nr.p.k.

Radioaktīvās vielas raksturojums

Mērvienība

Likme (Ls)

1.

1.radionuklīdu grupa (pieļaujamā kopējā radioaktivitāte 1 m3 atkritumu > 1012 Bq), slēgts starojuma avots

m3 atkritumu

500

2.

2.radionuklīdu grupa (pieļaujamā kopējā radioaktivitāte 1 m3 atkritumu > 1012 Bq), vaļējs starojuma avots

m3 atkritumu

1000

3.

3.radionuklīdu grupa (pieļaujamā kopējā radioaktivitāte 1 m3 atkritumu 109–1012 Bq), slēgts starojuma avots

m3 atkritumu

1500

4.

4.radionuklīdu grupa (pieļaujamā kopējā radioaktivitāte 1 m3 atkritumu 109–1012 Bq), vaļējs starojuma avots

m3 atkritumu

3000

5.

5.radionuklīdu grupa (pieļaujamā kopējā radioaktivitāte 1 m3 atkritumu 106–109 Bq), slēgts starojuma avots

m3 atkritumu

2500

6.

6.radionuklīdu grupa (pieļaujamā kopējā radioaktivitāte 1 m3 atkritumu 106–109 Bq), vaļējs starojuma avots

m3 atkritumu

5000

7.

7.grupa, jonizējošā starojuma avoti, kuros jebkura radionuklīda aktivitāte pārsniedz pieļaujamos limitus 1 m3 atkritumu

m3 atkritumu

10000"

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.jūlijā.