Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās, vides
un reģionālās politikas komisija
Likumprojekts trešajam lasījumam
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas apkopotie priekšlikumi
likumprojekta Iepakojuma likums trešajam lasījumam
|
2. lasījuma redakcija |
Pr nr |
Iesniegtie priekšlikumi |
Komisijas slēdziens |
Redakcija, kurā komisija ierosina pieņemt likumprojektu 3.lasījumā |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
Iepakojuma likums |
Iepakojuma likums |
|||
|
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi |
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi |
|||
|
1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini: |
1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini: |
|||
|
1) atkārtoti lietojamais iepakojums iepakojums, kuru var izmantot atkārtoti tā sākotnējam uzdevumam; |
1) atkārtoti lietojamais iepakojums iepakojums, kuru var izmantot atkārtoti tā sākotnējam uzdevumam; |
|||
|
2) iepakojums precēm un produktiem pievienots izstrādājumu kopums, ko izmanto, lai aizsargātu, saturētu, piegādātu, uzglabātu, ērti lietotu, realizētu produktu izejvielas un gatavas preces un iepazīstinātu ar to visā iepakojuma aprites ciklā no ražotāja līdz patērētājam. Iepakojums tiek atdalīts no preces pirms patērēanas vai patērēanas laikā; |
2) iepakojums precēm un produktiem pievienots izstrādājumu kopums, ko izmanto, lai aizsargātu, saturētu, piegādātu, uzglabātu, ērti lietotu, realizētu produktu izejvielas un gatavas preces un iepazīstinātu ar to visā iepakojuma aprites ciklā no ražotāja līdz patērētājam. Iepakojums tiek atdalīts no preces pirms patērēšanas vai patērēšanas laikā; |
|||
|
3) iepakotājs preces ražotājs, pakalpojuma sniedzējs vai pārdevējs, kurš iepako preci, kā arī importētājs, kurš importē preci vai produktu iepakojumā; |
3) iepakotājs preces ražotājs, pakalpojuma sniedzējs vai pārdevējs, kurš iepako preci, kā arī importētājs, kurš importē preci vai produktu iepakojumā; |
|||
|
4) izlietotais iepakojums iepakojums vai iepakojuma materiāls, kas nav izmantojams tā sākotnējam uzdevumam un kvalificējams kā atkritumi; |
4) izlietotais iepakojums iepakojums vai iepakojuma materiāls, kas nav izmantojams tā sākotnējam uzdevumam un kvalificējams kā atkritumi; |
|||
|
5) izlietotā iepakojuma apsaimniekošana izlietotā iepakojuma savākšana, šķirošana, pārvadāšana, uzglabāšana, reģenerācija (pārstrāde vai enerģijas iegūšana) vai apglabāšana, kā arī minēto darbību plānošana un organizēšana; |
5) izlietotā iepakojuma apsaimniekošana izlietotā iepakojuma savākšana, šķirošana, pārvadāšana, uzglabāšana, reģenerācija (pārstrāde vai enerģijas iegūšana) vai apglabāšana, kā arī minēto darbību plānošana un organizēšana; |
|||
|
6) izlietotā iepakojuma pārstrāde process, kurā no izlietotā iepakojuma vai iepakojuma materiāla iegūst to pašu materiālu vai citus materiālus, izņemot enerģiju, ko iegūst, sadedzinot izlietoto iepakojumu vai iepakojuma materiālu; |
6) izlietotā iepakojuma pārstrāde process, kurā no izlietotā iepakojuma vai iepakojuma materiāla iegūst to pašu materiālu vai citus materiālus, izņemot enerģiju, ko iegūst, sadedzinot izlietoto iepakojumu vai iepakojuma materiālu; |
|||
|
7) reģenerācija process, kurā no izlietotā iepakojuma vai iepakojuma materiāla iegūst otrreizējās izejvielas vai enerģiju. |
7) reģenerācija process, kurā no izlietotā iepakojuma vai iepakojuma materiāla iegūst otrreizējās izejvielas vai enerģiju. |
|||
|
2.pants. Likuma mērķis ir nodrošināt iepakojuma ražošanas attīstību, progresīvu iepakošanas tehnoloģiju ieviešanu un racionālu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmu izveidi valstī un tādējādi samazināt izlietotā iepakojuma nelabvēlīgo ietekmi uz vidi, ai nolūkā: 1) nodrošinot brīvprātīgas vienošanās principu ieviešanu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanā; |
2.pants. Likuma mērķis ir nodrošināt iepakojuma ražošanas attīstību, progresīvu iepakošanas tehnoloģiju ieviešanu un racionālu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmu izveidi valstī un tādējādi samazināt izlietotā iepakojuma nelabvēlīgo ietekmi uz vidi, šai nolūkā: 1) nodrošinot brīvprātīgas vienošanās principu ieviešanu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanā; |
|||
|
2) sekmējot iepakojuma atkārtotu lietošanu; |
2) sekmējot iepakojuma atkārtotu lietošanu; |
|||
|
3) veicinot iepakojuma materiālietilpības samazināšanu, bet nemainot nedz paredzētās, nedz pašreizējās tā funkcijas; |
3) veicinot iepakojuma materiālietilpības samazināšanu, bet nemainot nedz paredzētās, nedz pašreizējās tā funkcijas; |
|||
|
4) veicinot un nodrošinot izlietotā iepakojuma reģenerāciju. |
4) veicinot un nodrošinot izlietotā iepakojuma reģenerāciju. |
|||
|
3.pants. Likums attiecas uz: |
3.pants. Likums attiecas uz: |
|||
|
1) iepakojumu, ko ražo Latvijā, un iepakojumu, ko lieto Latvijas teritorijā neatkarīgi no tā izcelsmes, iepakošanas un patērēšanas vietas vai tajā izmantotajiem materiāliem, kā arī uz izlietoto iepakojumu; |
Redakc. preciz. |
1) iepakojumu, ko ražo Latvijā, un iepakojumu, ko izmanto Latvijas teritorijā neatkarīgi no tā izcelsmes, iepakošanas un patērēšanas vietas vai tajā izmantotajiem materiāliem, kā arī uz izlietoto iepakojumu; |
||
|
2) iepakojuma ražotāju (arī importētāju), iepakotāju, pārdevēju, izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību), kā arī uz valsts un pašvaldību institūcijām. |
2) iepakojuma ražotāju (arī importētāju), iepakotāju, pārdevēju, izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību), kā arī uz valsts un pašvaldību institūcijām. |
|||
|
4.pants. (1) Uz iepakojumu un izlietoto iepakojumu attiecas arī citi normatīvie akti, kas reglamentē cilvēka drošības, veselības un higiēnas prasības, kā arī produktu pārvadājumiem un atkritumu apsaimniekošanai izvirzāmās prasības. |
4.pants. (1) Uz iepakojumu un izlietoto iepakojumu attiecas arī citi normatīvie akti, kas reglamentē cilvēka drošības, veselības un higiēnas prasības, kā arī produktu pārvadājumiem un atkritumu apsaimniekošanai izvirzāmās prasības. |
|||
|
(2) Ja iepakojuma sastāvā ir materiāli, kas izlietoto iepakojumu padara bīstamu, vai iepakojums ir bijis saskarē ar bīstamām ķīmiskajām vielām vai bīstamiem ķīmiskajiem produktiem, uz izlietoto iepakojumu attiecas normatīvie akti, kas reglamentē bīstamo atkritumu apsaimniekošanu. |
(2) Ja iepakojuma sastāvā ir materiāli, kas izlietoto iepakojumu padara bīstamu, vai iepakojums ir bijis saskarē ar bīstamām ķīmiskajām vielām vai bīstamiem ķīmiskajiem produktiem, uz izlietoto iepakojumu attiecas normatīvie akti, kas reglamentē bīstamo atkritumu apsaimniekošanu. |
|||
|
5.pants. Iepakojumu iedala šādos veidos: |
5.pants. Iepakojumu iedala šādos veidos: |
|||
|
1)primārais (tirdzniecības) iepakojums tirdzniecības vajadzībām izmantojams iepakojums, kas nonāk pie iepakotāja vai patērētāja tirdzniecības vietā un ir tiešā saskarē ar preci vai produktu; |
1) primārais (tirdzniecības) iepakojums tirdzniecības vajadzībām izmantojams iepakojums, kas nonāk pie iepakotāja vai patērētāja tirdzniecības vietā un ir tiešā saskarē ar preci vai produktu; |
|||
|
2) sekundārais iepakojums iepakojums, ko izmanto noteikta daudzuma tirdzniecībai paredzētu preču vai produktu vienību kopīgai iepakošanai. Tas var nonākt pie iepakotāja vai patērētāja neizsaiņots, vai arī to atdala no preces tirdzniecības vietā. Sekundārā iepakojuma noņemšana neietekmē produkta raksturlielumus; |
2) sekundārais iepakojums iepakojums, ko izmanto noteikta daudzuma tirdzniecībai paredzētu preču vai produktu vienību kopīgai iepakošanai. Tas var nonākt pie iepakotāja vai patērētāja neizsaiņots, vai arī to atdala no preces tirdzniecības vietā. Sekundārā iepakojuma noņemšana neietekmē produkta raksturlielumus; |
|||
|
3) terciārais (transporta) iepakojums iepakojums, ko izmanto, lai pārvadātu tirdzniecībai un ražošanai paredzētas preces vai produktus vai sekundārā iepakojuma vienības un izvairītos no produktu bojāanas pārvadājuma laikā. Terciārais (transporta) iepakojums nav konteineri, ko izmanto sauszemes, ūdens un gaisa pārvadājumiem. |
3) terciārais (transporta) iepakojums iepakojums, ko izmanto, lai pārvadātu tirdzniecībai un ražošanai paredzētas preces vai produktus vai sekundārā iepakojuma vienības un izvairītos no produktu bojāšanas pārvadājuma laikā. Terciārais (transporta) iepakojums nav konteineri, ko izmanto sauszemes, ūdens un gaisa pārvadājumiem. |
|||
|
II nodaļa. Iepakojumam izvirzāmās prasības |
II nodaļa. Iepakojumam izvirzāmās prasības |
|||
|
6.pants. Iepakojuma projektēšanai, ražošanai un izmantošanai izvirzāmas šādas prasības: |
6.pants. Iepakojuma projektēšanai, ražošanai un izmantošanai izvirzāmas šādas prasības: |
|||
|
1)iepakojuma tilpumam un svaram jābūt minimālam, taču jānodrošina produktam un patērētājam pietiekams drošības un higiēnas līmenis; |
1) iepakojuma tilpumam un svaram jābūt minimālam, taču jānodrošina produktam un patērētājam pietiekams drošības un higiēnas līmenis; |
|||
|
2) iepakojumam jābūt projektētam, ražotam un izmantojamam tādā veidā, lai veicinātu tā pārstrādi un samazinātu negatīvo ietekmi uz cilvēku veselību un vidi izlietotā iepakojuma apsaimniekoanas laikā; |
2) iepakojumam jābūt projektētam, ražotam un izmantojamam tādā veidā, lai veicinātu tā pārstrādi un samazinātu negatīvo ietekmi uz cilvēku veselību un vidi izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas laikā; |
|||
|
3) iepakojuma materiālietilpībai, kā arī bīstamo ķīmisko vielu un bīstamo ķīmisko produktu saturam iepakojuma materiālos vai citos iepakojuma komponentos jābūt minimālam, ņemot vērā šo vielu un produktu emisiju gaisā vai ūdenī, pelnos vai infiltrātā, iegūstot enerģiju vai apglabājot izlietoto iepakojumu. |
3) iepakojuma materiālietilpībai, kā arī bīstamo ķīmisko vielu un bīstamo ķīmisko produktu saturam iepakojuma materiālos vai citos iepakojuma komponentos jābūt minimālam, ņemot vērā šo vielu un produktu emisiju gaisā vai ūdenī, pelnos vai infiltrātā, iegūstot enerģiju vai apglabājot izlietoto iepakojumu. |
|||
|
7.pants. Kopējais svina, kadmija, dzīvsudraba un hroma (VI) koncentrācijas līmenis iepakojumā vai tā materiālos vai komponentos nedrīkst pārsniegt 100 miljondaļas (ppm no svara), tas ir, 100 miligramus iepakojuma vai tā materiālu vai komponentu vienā kilogramā, izņemot iepakojumu, kas pilnībā izgatavots no svina. Iepakojuma veidus un materiālus, kuriem var piemērot izņēmumus attiecībā uz smago metālu saturu, kā arī termiņus, kādos var piemērot attiecīgos izņēmumus, nosaka Ministru kabinets. |
7.pants. Kopējais svina, kadmija, dzīvsudraba un hroma (VI) koncentrācijas līmenis iepakojumā vai tā materiālos vai komponentos nedrīkst pārsniegt 100 miljondaļas (ppm no svara), tas ir, 100 miligramus iepakojuma vai tā materiālu vai komponentu vienā kilogramā, izņemot iepakojumu, kas pilnībā izgatavots no svina. Iepakojuma veidus un materiālus, kuriem var piemērot izņēmumus attiecībā uz smago metālu saturu, kā arī termiņus, kādos var piemērot attiecīgos izņēmumus, nosaka Ministru kabinets. |
|||
|
8.pants. Atkārtotai lietošanai paredzētajam iepakojumam papildus šā likuma 6. un 7.pantā noteiktajam izvirzāmas šādas prasības: |
8.pants. Atkārtotai lietošanai paredzētajam iepakojumam papildus šā likuma 6. un 7.pantā noteiktajam izvirzāmas šādas prasības: |
|||
|
1) iepakojuma fizikālajām un citām īpašībām jābūt tādām, lai tās nodrošinātu pienācīgu iepakojuma kvalitāti un pieļautu tā atkārtotu lietošanu sākotnējam uzdevumam; |
Redakc. preciz. |
1) iepakojuma fizikālajām un citām īpašībām jābūt tādām, lai tās nodrošinātu pienācīgu iepakojuma kvalitāti un pieļautu tā atkārtotu lietošanu; |
||
|
2) iepakojumam jābūt tādam, lai būtu iespējams atjaunot tā sākotnējās funkcijas, ievērojot strādājošo veselības aizsardzības un darba drošības prasības. |
2) iepakojumam jābūt tādam, lai būtu iespējams atjaunot tā sākotnējās funkcijas, ievērojot strādājošo veselības aizsardzības un darba drošības prasības. |
|||
|
9.pants. Reģenerācijai paredzētajam iepakojumam izvirzāmas šādas prasības: |
9.pants. Reģenerācijai paredzētajam iepakojumam izvirzāmas šādas prasības: |
|||
|
1) ja izlietoto iepakojumu paredzēts pārstrādāt, lai iegūtu otrreizējās izejvielas, tad iepakojuma materiāla īpašībām jābūt tādām, kas ļauj to izmantot otrreizējo izejvielu iegūšanai; |
Redakc. preciz. |
1) ja izlietoto iepakojumu paredzēts pārstrādāt, lai iegūtu otrreizējās izejvielas, iepakojuma materiāla īpašībām jābūt tādām, kas ļauj to izmantot otrreizējo izejvielu iegūšanai; |
||
|
2) ja no izlietotā iepakojuma paredzēts iegūt enerģiju, tad iepakojuma materiāla siltumspējai jābūt tādai, kas nodroina racionālu enerģijas iegūšanu; |
Redakc. preciz. |
2) ja no izlietotā iepakojuma paredzēts iegūt enerģiju, iepakojuma materiāla siltumspējai jābūt tādai, kas nodrošina racionālu enerģijas iegūšanu; |
||
|
3) ja izlietoto iepakojumu paredzēts reģenerēt, to kompostējot, tad iepakojuma īpašībām jābūt tādām, kas ļauj to savākt un kompostēt dalīti, turklāt im iepakojumam jābūt tādam, kas bioloģiskās iedarbības rezultātā spēj sadalīties, galvenokārt par oglekļa dioksīdu, biomasu un ūdeni. |
Redakc. preciz. |
3) ja izlietoto iepakojumu paredzēts reģenerēt, to kompostējot, iepakojuma īpašībām jābūt tādām, kas ļauj to savākt un kompostēt dalīti, turklāt šim iepakojumam jābūt tādam, kas bioloģiskās iedarbības rezultātā spēj sadalīties, galvenokārt par oglekļa dioksīdu, biomasu un ūdeni. |
||
|
10.pants. (1) Lai veicinātu iepakojuma savākšanu, atkārtotu lietošanu un pārstrādi, iepakojumu klasificē pēc tā ražošanai izmantotajiem materiāliem un marķē. |
10.pants. (1) Lai veicinātu iepakojuma savākšanu, atkārtotu lietošanu un pārstrādi, iepakojumu klasificē pēc tā ražošanai izmantotajiem materiāliem un marķē. |
|||
|
(2) Iepakojuma klasifikāciju un marķēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
(2) Iepakojuma klasifikāciju un marķēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|||
|
11.pants. Iepakojumam, kuru ražo vai kurā iepako preces un produktus Latvijā, piemēro Latvijas Republikas nacionālo standartu un ā standarta statusā adaptēto starptautisko standartizācijas organizāciju standartu prasības. |
11.pants. Iepakojumam, kuru ražo vai kurā iepako preces un produktus Latvijā, piemēro Latvijas Republikas nacionālo standartu un šā standarta statusā adaptēto starptautisko standartizācijas organizāciju standartu prasības. |
|||
|
III nodaļa. Izlietotā iepakojuma apsaimniekošana |
III nodaļa. Izlietotā iepakojuma apsaimniekošana |
|||
|
12.pants. Izlietotā iepakojuma apjoma samazināšanai un apsaimniekošanai izmanto šādas metodes: |
12.pants. Izlietotā iepakojuma apjoma samazināšanai un apsaimniekošanai izmanto šādas metodes: |
|||
|
1) izlietotā iepakojuma rašanās samazināšana, arī samazinot iepakojuma materiālietilpību un bīstamību un attīstot videi draudzīgus produktus un tehnoloģijas, kas saistītas ar iepakojuma ražošanu, sadali, iepakošanu un tirdzniecību un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu; |
1) izlietotā iepakojuma rašanās samazināšana, arī samazinot iepakojuma materiālietilpību un bīstamību un attīstot videi draudzīgus produktus un tehnoloģijas, kas saistītas ar iepakojuma ražošanu, sadali, iepakošanu un tirdzniecību un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu; |
|||
|
2) iepakojuma atkārtota izmantošana; |
Redakc. preciz. |
2) iepakojuma atkārtota lietošana; |
||
|
3) izlietotā iepakojuma reģenerācija: |
3) izlietotā iepakojuma reģenerācija: |
|||
|
a) izlietotā iepakojuma pārstrāde, arī organiskā pārstrāde [bioloģiski noārdāmo izlietotā iepakojuma sastāvdaļu novietoana aerobā (kompostēana) vai anaerobā (biometanizācija) vidē kontrolētos apstākļos, izmantojot mikroorganismus] stabilu organisko pārpalikumu vai metāna izdalīanai, izņemot apglabāanu atkritumu izgāztuvē vai poligonā, |
a) izlietotā iepakojuma pārstrāde, arī organiskā pārstrāde [bioloģiski noārdāmo izlietotā iepakojuma sastāvdaļu novietošana aerobā (kompostēšana) vai anaerobā (biometanizācija) vidē kontrolētos apstākļos, izmantojot mikroorganismus] stabilu organisko pārpalikumu vai metāna izdalīšanai, izņemot apglabāšanu atkritumu izgāztuvē vai poligonā, |
|||
|
b) enerģijas ieguve; |
b) enerģijas ieguve; |
|||
|
4) izlietotā iepakojuma apglabāšana tādā veidā, kas neapdraud cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī personu īpašumu. |
4) izlietotā iepakojuma apglabāšana tādā veidā, kas neapdraud cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī personu īpašumu. |
|||
|
13.pants. (1) Iepakotājs ir atbildīgs par tā izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, kas radies viņa darbības rezultātā. |
13.pants. (1) Iepakotājs ir atbildīgs par tā izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, kas radies viņa darbības rezultātā. |
|||
|
(2) Ministru kabinets nosaka visa izlietotā iepakojuma un dažādu iepakojuma veidu procentuālo apjomu, kāds jāizmanto reģenerācijai, kā arī termiņus, kādos noteiktais apjoms reģenerējams. |
1 |
Deputāti I. Geige, G. Dambergs, R. Mežeckis Izteikt 13. panta otro daļu šādā redakcijā: 1) kopējais maksimālais izlietotā iepakojuma svara procentuālais daudzums, kas tiek pakļauts reģenerācijai, nedrīkst pārsniegt 65 procentus; 2) kopējais minimālais izlietotā iepakojuma svara procentuālais daudzums, kas tiek pakļauts reģenerācijai, nedrīkst būt zemāks par 50 procentiem; 3) kopējais maksimālais izlietotā iepakojuma svara procentuālais daudzums, kas tiek pakļauts otrreizējai pārstrādei, nedrīkst pārsniegt 45 procentus; 4) kopējais minimālais izlietotā iepakojuma svara procentuālais daudzums, kas tiek pakļauts otrreizējai pārstrādei, nedrīkst būt zemāks par 25 procentiem 5) kopējais minimālais katra izlietotā iepakojuma materiāla (stikls, papīrs, plastmasa, metāls, koksne) svara procentuālais daudzums, kas tiek pakļauts otrreizējai pārstrādei nedrīkst būt zemāks par 15 procentiem. Ministru kabinets nosaka visa izlietotā iepakojuma un iepakojuma veidu (metāls, plastmasa, stikls, papīrs, koksne) procentuālo apjomu, kāds jāizmanto reģenerācijai, kā arī termiņus, kādos noteiktais apjoms reģenerējams. |
neatbalstīt |
(2) Ministru kabinets nosaka visa izlietotā iepakojuma un dažādu iepakojuma veidu procentuālo apjomu, kāds jāizmanto reģenerācijai, kā arī termiņus, kādos noteiktais apjoms reģenerējams. |
|
(3) Par šā panta otrajā daļā noteikto izlietotā iepakojuma reģenerācijas normu neievērošanu iepakotājam un preču importētājam dabas resursu nodokļa aprēķinos vienlaikus piemēro pamatlikmes un papildlikmes saskaņā ar likumu Par dabas resursu nodokli. |
2
3 |
Deputāti I. Geige, G. Dambergs, R. Mežeckis Izteikt 13. panta trešo daļu šādā redakcijā: Iepakotāji, kas paši veic izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu vai arī iesaistās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā), ir atbrīvoti no dabas resursu nodokļa maksājumiem par produktu vai preču iepakojumu. VARAM parlamentārais sekretārs J. Gailis Svītrot likumprojekta 13. panta trešajā daļā vārdus un preču importētāja m. |
neatbalstīt
atbalstīt |
(3) Par šā panta otrajā daļā noteikto izlietotā iepakojuma reģenerācijas normu neievērošanu iepakotājam dabas resursu nodokļa aprēķinos vienlaikus piemēro pamatlikmes un papildlikmes saskaņā ar likumu Par dabas resursu nodokli. |
|
14.pants. Jautājumus par izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, reģenerācijas iespējām un mērķiem, izlietotā iepakojuma apjoma samazināšanai, iepakojuma atkārtotas lietošanas veicināšanai un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanai paredzētajiem pasākumiem ietver atsevišķā atkritumu apsaimniekošanas valsts plāna nodaļā, kuru pirms apstiprināšanas apspriež ar iepakojuma ražotājiem (importētājiem), iepakotājiem, pārdevējiem, iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī ar sabiedrību. |
4 |
VARAM parlamentārais sekretārs J. Gailis Svītrot likumprojekta 14. pantā vārdu pārdevējiem. |
atbalstīt |
14.pants. Jautājumus par izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, reģenerācijas iespējām un mērķiem, izlietotā iepakojuma apjoma samazināšanai, iepakojuma atkārtotas lietošanas veicināšanai un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanai paredzētajiem pasākumiem ietver atsevišķā atkritumu apsaimniekošanas valsts plāna nodaļā, kuru pirms apstiprināšanas apspriež ar iepakojuma ražotājiem (importētājiem), iepakotājiem, iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī ar sabiedrību. |
|
15.pants. (1) Izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu iepakotājs veic pats vai arī dibina izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību). |
5
6
7
8
9 |
Deputāts J. Urbanovičs Izteikt 15. panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu iepakotājs veic pats vai arī dibina izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību), nododot savas saistības izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) . Juridiskais birojs Izteikt likuma 15.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu iepakotājs veic pats, dibina iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību), vai slēdz līgumu ar šādu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību). VARAM parlamentārais sekretārs J. Gailis Papildināt likumprojekta 15. panta pirmo daļu ar vārdiem vai kā dalībnieks vai līgumslēdzējs iesaistās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā).
Deputāti I. Geige, G. Dambergs, R. Mežeckis Papildināt 15. panta pirmo daļu aiz vārdiem uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) ar vārdiem nododot savas saistības izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai). Deputāts G. Freimanis Papildināt 15. panta 1. daļu ar jaunu teikumu šādā redakcijā: Iepakotāja un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmuma savstarpējās tiesības, pienākumus un atbildību nosaka līgums. |
daļēji atbalstīt
atbalstīt
daļēji atbalstīt
daļēji atbalstīt
atbalstīt precizētā redakcijā
|
15.pants. (1) Izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu iepakotājs veic pats, dibina iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vai slēdz līgumu ar šādu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību). Iepakotāja un iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmuma savstarpējās attiecības, tiesības, pienākumus un atbildību nosaka līgums. |
|
(2) Iepakotājs vai izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), kura radītā izlietotā iepakojuma apjoms gadā pārsniedz Ministru kabineta noteikto apjomu:
1) reģistrējas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pilnvarotajā institūcijā; 2) organizē izlietotā iepakojuma savākšanu un reģenerāciju; 3) reizi saimnieciskajā gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai vai tās pilnvarotajai institūcijai ziņojumu par izlietotā iepakojuma savākšanas un resursu atgūšanas apjomu un veidiem. |
10
11
12
13
14
15 |
Deputāts J. Urbanovičs Izteikt 15. panta otro daļu šādā redakcijā: Reizi saimnieciskajā gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai vai arī tās pilnvarotajai institūcijai iesaistīto uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vārdā ziņojumu par izlietotā iepakojuma savākšanas un resursu atgūšanas apjomu un veidiem. Juridiskais birojs Aizstāt 15.panta otrajā daļā vārdus izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmums ar vārdiem iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmums. Juridiskais birojs Papildināt 15.panta otrās daļas ievaddaļā pirms vārda gadā ar vārdu kalendārā. VARAM parlamentārais sekretārs J. Gailis Izteikt likumprojekta 15. panta otrās daļas 1. punktu šādā redakcijā: 1) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā reģistrējas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā vai tās pilnvarotajā institūcijā;.
Deputāti I. Geige, G. Dambergs, R. Mežeckis Izteikt 15. panta otrās daļas 2. punktu šādā redakcijā: organizē izlietotā iepakojuma dalīto savākšanu, otrreizējo pārstrādi un reģenerāciju tās saistīto locekļu vārdā. Deputāti I. Geige, G. Dambergs, R. Mežeckis Papildināt 15. panta otrās daļas 3. punktu aiz vārdiem pilnvarotajai institūcijai ar vārdiem saistīto locekļu vārdā. |
neatbalstīt
atbalstīt
atbalstīt
atbalstīt
neatbalstīt
neatbalstīt |
(2) Iepakotājs vai iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), kura radītā izlietotā iepakojuma apjoms kalendārajā gadā pārsniedz Ministru kabineta noteikto apjomu:
1) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā reģistrējas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā vai tās pilnvarotajā institūcijā; 2) organizē izlietotā iepakojuma savākšanu un reģenerāciju; 3) reizi saimnieciskajā gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai vai tās pilnvarotajai institūcijai ziņojumu par izlietotā iepakojuma savākšanas un resursu atgūšanas apjomu un veidiem. |
|
16.pants. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā reģistrētais un īpaši pilnvarotais izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ir tiesīgs iesaistīties Eiropas starpvalstu organizācijā Pro Europe. Šā izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pienākums ir informēt sabiedrību par: 1) izlietotā iepakojuma dalītās savākšanas un resursu atgūšanas iespējām; 2) iepakojuma lietotāju funkcijām iepakojuma atkārtotā lietošanā un izlietotā iepakojuma reģenerācijā; 3) iepakojuma marķējuma nozīmi. |
16
17
18
19
20 |
Deputāts G. Freimanis Izslēgt 16. panta pirmo teikumu. VARAM parlamentārais sekretārs J. Gailis Izteikt 16. pantu ādā redakcijā: 16.pants. Izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pienākums ir informēt sabiedrību par: 1) izlietotā iepakojumu dalītās savākšanas un resursu atgūšanas iespējām; 2) iepakojuma lietotāju funkcijām iepakojuma atkārtotā lietošanā un izlietotā iepakojuma reģenerācijā; 3) iepakojuma marķējuma nozīmi. Deputāts J. Urbanovičs Izteikt 16. pantu šādā redakcijā: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reģistrētajiem un īpaši pilnvarotajiem izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) : 1) jāorganizē izlietotā iepakojuma dalītā savākšana, otrreizējā pārstrāde un reģenerācija tās iesaistīto uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vārdā; 2) Jāinformē sabiedrība par iepakojuma lietotāju lomu iepakojuma atkārtotā lietošanā un izlietotā iepakojuma reģenerācijā; 3) jāinformē sabiedrība par iepakojuma marķējuma nozīmi. Deputāti I. Geige, G. Dambergs, R. Mežeckis Izteikt 16. pantu šādā redakcijā: Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reģistrētajiem un īpaši pilnvarotajiem izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) pienākums ir : 1) informēt sabiedrību par iepakojuma lietotāju lomu iepakojuma atkārtotā lietošanā un izlietotā iepakojuma reģenerācijā; 3) informēt sabiedrību par iepakojuma marķējuma nozīmi. Juridiskais birojs Izslēgt 16.panta otrajā teikumā vārdus Šā izlietotā. |
atbalstīt
daļēji atbalstīt, iestrādāts 21. priekšl.
daļēji atbalstīt, iestrādāts 21. priekšl.
daļēji atbalstīt, iestrādāts 21. priekšl.
atbalstīt |
|
|
21 |
Atbildīgā komisija Izteikt 16. pantu šādā redakcijā: 16.pants. Iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pienākums ir informēt sabiedrību par: 1) izlietotā iepakojumu dalītās savākšanas un resursu atgūšanas iespējām; 2) iepakojuma lietotāju funkcijām iepakojuma atkārtotā lietošanā un izlietotā iepakojuma reģenerācijā; 3) iepakojuma marķējuma nozīmi. |
atbalstīt |
16.pants. Iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pienākums ir informēt sabiedrību par: 1) izlietotā iepakojuma dalītās savākšanas un resursu atgūšanas iespējām; 2) iepakojuma lietotāju funkcijām iepakojuma atkārtotā lietošanā un izlietotā iepakojuma reģenerācijā; 3) iepakojuma marķējuma nozīmi. |
|
|
17.pants. (1) Iepakojuma apsaimniekošanas padome ir Ministru kabineta izveidota konsultatīva institūcija, kuras lēmumiem iepakojuma apsaimniekošanas jautājumos ir ieteikuma raksturs. Ministru kabinets nosaka Iepakojuma apsaimniekošanas padomē pārstāvētās institūcijas un apstiprina šīs padomes nolikumu. |
17.pants. (1) Iepakojuma apsaimniekošanas padome ir Ministru kabineta izveidota konsultatīva institūcija, kuras lēmumiem iepakojuma apsaimniekošanas jautājumos ir ieteikuma raksturs. Ministru kabinets nosaka Iepakojuma apsaimniekošanas padomē pārstāvētās institūcijas un apstiprina šīs padomes nolikumu. |
|||
|
(2) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs apstiprina iepakojuma apsaimniekošanas padomes personālsastāvu. |
(2) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs apstiprina Iepakojuma apsaimniekošanas padomes personālsastāvu. |
|||
|
(3) Iepakojuma apsaimniekošanas padome veicina šā likuma prasību izpildi, sniedz priekšlikumus ar iepakojuma jomu saistīto normatīvo aktu pilnveidošanai, kā arī sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām, kas darbojas iepakojuma apsaimniekošanas jomā. |
Redakc. preciz. |
(3) Iepakojuma apsaimniekošanas padome veicina šā likuma prasību izpildi, sniedz priekšlikumus ar iepakojuma jomu saistīto normatīvo aktu pilnveidošanai, kā arī sadarbojas ar nevalstiskajām organizācijām, kuras darbojas iepakojuma apsaimniekošanas jomā. |
||
|
18.pants. (1) Lai veicinātu iepakojuma savākšanu no patērētājiem un iepakojuma atkārtotu lietošanu, iepakotājs var veidot depozīta sistēmu. Patērētājs, pērkot preci vai produktu iepakojumā, samaksā noteiktu naudas summu, ko pārdevējs atmaksā, saņemot atpakaļ šo iepakojumu. |
22 |
VARAM parlamentārais sekretārs J. Gailis Izteikt likumprojekta 18. pantu ādā redakcijā: 18. pants. (1) Preces vai produkta ražotājs vai to importētājs, kas lieto atkārtoti lietojamo iepakojumu, veido iepakojuma depozīta sistēmu. Patērētājs, pērkot preci vai produktu iepakojumā, kuram piemēro depozīta sistēmu, samaksā noteiktu naudas summu depozīta maksu. Saņemot atpakaļ šo iepakojumu no patērētāja, pārdevējs atmaksā depozīta maksu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā. |
atbalstīt precizētā redakcijā
Redakc. preciz. |
18.pants. (1) Preces vai produkta ražotājs vai to importētājs, kas izmanto atkārtoti lietojamo iepakojumu, veido iepakojuma depozīta sistēmu. Patērētājs, pērkot preci vai produktu iepakojumā, kuram ir piemērota depozīta sistēma, samaksā noteiktu naudas summu depozīta maksu. Saņemot atpakaļ šo iepakojumu no patērētāja, pārdevējs atmaksā viņam depozīta maksu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā. |
|
(2) Tirgotājam, kurš tirgo preci vai produktu iepakojumā, par kuru noteikta depozīta maksa, ir pienākums pieņemt no pircēja atpakaļ attiecīgā veida iepakojumu un atmaksāt attiecīgo naudas summu. |
(2) Preces vai produkta importētājs veido iepakojuma depozīta sistēmu gadījumos, kad ir noslēgts līgums ar preces vai produkta piegādātāju ārvalstīs par atkārtoti lietojamā iepakojuma saņemšanu atpakaļ. |
(2) Preces vai produkta importētājs veido iepakojuma depozīta sistēmu gadījumos, kad ir noslēgts līgums ar preces vai produkta piegādātāju ārvalstīs par atkārtoti lietojamā iepakojuma saņemšanu atpakaļ. |
||
|
(3) Ministru kabinets nosaka depozīta sistēmas piemērošanas kārtību un iepakojuma veidus, kuriem piemēro depozīta sistēmu. |
(3) Pārdevējam, kurš tirgo preci vai produktu iepakojumā, kuram piemēro depozīta sistēmu, ir pienākums pieņemt no patērētāja atpakaļ attiecīgo depozīta iepakojumu. |
Redakc. preciz. |
(3) Pārdevējam, kas pārdod preci vai produktu iepakojumā, kuram piemērota depozīta sistēma, ir pienākums pieņemt no patērētāja atpakaļ attiecīgo iepakojumu, kuram ir piemērota depozīta sistēma. |
|
|
(4) Preces vai produkta ražotājs vai to importētājs nodrošina pārdevēja savāktā iepakojuma, kuram piemēro depozīta sistēmu, transportēšanu uz savu uzņēmējdarbības veikšanas vietu. (5) Iepakojumam, kuram piemēro depozīta sistēmu, nepiemēro tirdzniecības uzcenojumu. (6) Ministru kabinets nosaka iepakojuma veidus, kuriem piemēro depozīta sistēmu, kritērijus un kārtību, kādā veido un piemēro depozīta sistēmu, kā arī iepakojuma, kuram piemēro depozīta sistēmu, uzskaites, atskaites un kontroles kārtību. |
Redakc. preciz. |
(4) Preces vai produkta ražotājs vai to importētājs nodrošina, lai pārdevēja savāktais iepakojums, kuram ir piemērota depozīta sistēma, tiktu transportēts uz attiecīgo uzņēmējdarbības veikšanas vietu. (5) Iepakojumam, kuram ir piemērota depozīta sistēma, nepiemēro tirdzniecības uzcenojumu. (6) Ministru kabinets nosaka tos iepakojuma veidus, kuriem piemēro depozīta sistēmu, kritērijus un kārtību, kādā tiek veidota un piemērota depozīta sistēma, kā arī iepakojuma, kuram ir piemērota depozīta sistēma, uzskaites, tā pārskata un kontroles kārtību. |
||
|
IV nodaļa. Informācija par iepakojumu un izlietoto iepakojumu |
23 |
Juridiskais birojs Izteikt IV nodaļas nosaukumu šādā redakcijā: IV nodaļa. Informācija par saražotā un izlietotā iepakojuma apjomu un veidu |
atbalstīt |
IV nodaļa. Informācija par saražotā un izlietotā iepakojuma apjomu un veidu |
|
19.pants. (1) Iepakojuma ražotājs (importētājs) reizi gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai vai tās pilnvarotajai institūcijai ziņojumu par saražotā vai importētā iepakojuma apjomu un veidiem, izņemot gadījumu, kad iepakojuma ražotājs (importētājs) ir iesaistījies izlietotā iepakojuma apsaimniekoanas uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā). Šajā gadījumā ziņojumu par saražotā vai importētā iepakojuma apjomu un veidiem iesniedz izlietotā iepakojuma apsaimniekoanas uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai). |
24
25 |
Juridiskais birojs Izteikt 19.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Iepakojuma ražotājs (importētājs) reizi saimnieciskajā gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai vai tās pilnvarotajai institūcijai ziņojumu par saražotā, eksportētā vai importētā iepakojuma apjomu un veidiem. Ja iepakojuma ražotājs (importētājs) ir nodibinājis iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vai noslēdzis ar iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) līgumu, ziņojumu par saražotā, eksportētā vai importētā iepakojuma apjomu un veidiem iesniedz attiecīgais uzņēmums (uzņēmējsabiedrība). VARAM parlamentārais sekretārs J. Gailis Papildināt likumprojekta 19. panta pirmās daļas pirmā teikumā aiz vārda saražotā ar vārdu eksportētā. |
atbalstīt
atbalstīt |
19.pants. (1) Iepakojuma ražotājs (importētājs) reizi saimnieciskajā gadā iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai vai tās pilnvarotajai institūcijai ziņojumu par saražotā, eksportētā vai importētā iepakojuma apjomu un veidiem. Ja iepakojuma ražotājs (importētājs) ir nodibinājis iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vai noslēdzis ar iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) līgumu, ziņojumu par saražotā, eksportētā vai importētā iepakojuma apjomu un veidiem iesniedz attiecīgais uzņēmums (uzņēmējsabiedrība). |
|
(2) Pamatojoties uz izlietotā iepakojuma apsaimniekoanas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iepakojuma ražotāja (importētāja) un iepakotāja iesniegtajiem ziņojumiem, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija vai tās pilnvarotā institūcija veido un uztur datu bāzi par iepakojuma un izlietotā iepakojuma apjomu un veidiem. |
(2) Pamatojoties uz izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iepakojuma ražotāja (importētāja) un iepakotāja iesniegtajiem ziņojumiem, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija vai tās pilnvarotā institūcija veido un uztur datu bāzi par iepakojuma un izlietotā iepakojuma apjomu un veidiem. |
|||
|
(3) Ziņojuma sniegšanas kārtību nosaka un ziņojuma veidlapas paraugu apstiprina Ministru kabinets. |
Redakc. preciz. |
(3) Ziņojuma iesniegšanas kārtību nosaka un ziņojuma veidlapas paraugu apstiprina Ministru kabinets. |
||
|
20.pants. Latvijas Vides aģentūra katru gadu izstrādā un publicē ziņojumu par saražotā (importētā) iepakojuma apjomu un izlietotā iepakojuma apjomu un apsaimniekošanu valstī. |
20.pants. Latvijas Vides aģentūra katru gadu izstrādā un publicē ziņojumu par saražotā (importētā) iepakojuma apjomu un izlietotā iepakojuma apjomu un apsaimniekošanu valstī. |
|||
|
V nodaļa. Kontrole |
V nodaļa. Kontrole |
|||
|
21.pants. Iepakojuma ražotāja (importētāja), iepakotāja un iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) darbību atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām kontrolē Vides valsts inspekcija un reģionālās vides pārvaldes. |
21.pants. Iepakojuma ražotāja (importētāja), iepakotāja un iepakojuma apsaimniekošanas uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) darbību atbilstoši šajā likumā noteiktajām prasībām kontrolē Vides valsts inspekcija un reģionālās vides pārvaldes. |
|||
|
26 |
VARAM parlamentārais sekretārs J. Gailis Papildināt likumprojektu ar Pārejas noteikumu šādā redakcijā: Pārejas noteikums ā likuma 18. pants stājas spēkā 2003. gada 1. janvārī. |
atbalstīt |
Pārejas noteikums Šā likuma 18.pants stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī. |
|
|
Likums stājas spēkā 2002.gada 1.jūlijā. |
Likums stājas spēkā 2002.gada 1.jūlijā. |