Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Krimināllikumā

Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 21.pantu šādā redakcijā:

"21.pants. Organizēta grupa

(1) Organizēta grupa ir vairāk nekā divu personu izveidota apvienība, kura radīta nolūkā kopīgi izdarīt noziedzīgus nodarījumus vai smagu vai sevišķi smagu noziegumu un kuras dalībnieki saskaņā ar iepriekšēju vienošanos darbojas saskaņoti.

(2) Organizēta grupa, kas ir stabila un kuras dalībnieki saskaņā ar iepriekšēju vienošanos ir sadalījuši pienākumus, ir noziedzīga apvienība.

(3) Atbildība par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu organizētā grupā vai noziedzīgā apvienībā personai iestājas šajā likumā paredzētajos gadījumos par grupas vai apvienības izveidošanu un vadīšanu, piedalīšanos smaga vai sevišķi smaga nozieguma sagatavošanā vai noziedzīga nodarījuma izdarīšanā neatkarīgi no personas lomas kopīgi izdarītajā nodarījumā."

2. Papildināt likumu ar 154.1, 154.2 un 154.3 pantu šādā redakcijā:

"154.1 pants. Cilvēku tirdzniecība

(1) Par cilvēku tirdzniecību, tas ir, par ekspluatācijas nolūkā izdarītu personas savervēšanu, pārvadāšanu, nodošanu, slēpšanu vai saņemšanu, lietojot vardarbību vai draudus, vai aizvešanu ar viltu, vai izmantojot tās atkarību no vainīgā vai tās bezpalīdzības stāvokli, vai arī dodot vai saņemot materiāla vai citāda rakstura labumus, lai panāktu personas, no kuras ir atkarīgs cietušais, piekrišanu tirdzniecībai, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz astoņiem gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izraisījušas smagas sekas vai ja tās ir vērstas pret divām vai vairāk personām, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem, konfiscējot mantu.

(3) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no astoņiem līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot mantu.

154.2 pants. Nepilngadīgu cilvēku tirdzniecība

(1) Par nepilngadīgu cilvēku tirdzniecību, tas ir, par ekspluatācijas nolūkā izdarītu nepilngadīgas personas savervēšanu, pārvadāšanu, nodošanu, slēpšanu vai saņemšanu –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās ir izdarītas attiecībā pret mazgadīgu personu, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no astoņiem līdz divpadsmit gadiem, konfiscējot mantu.

(3) Par šā panta pirmajā un otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izraisījušas smagas sekas vai ja tās ir vērstas pret divām vai vairāk personām, vai arī ja tās izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no desmit līdz piecpadsmit gadiem, konfiscējot mantu.

154.3 pants. Ekspluatācijas nolūks

Ekspluatācija šā likuma 154.1 un 154.2 panta izpratnē ir personas iesaistīšana prostitūcijā vai cita veida seksuālā izmantošanā, piespiešana veikt darbu vai sniegt pakalpojumus, turēšana verdzībā vai citās tai līdzīgās formās (parādu verdzība, dzimtbūšana vai personas cita veida piespiedu nodošana citas personas atkarībā), turēšana kalpībā vai arī personas audu vai orgānu nelikumīga izņemšana."

3. Izslēgt 165.1 panta otro un trešo daļu.

4. Aizstāt 165.2 pantā vārdus "šā panta" ar vārdiem "šā likuma 165.1 panta".

5. Aizstāt 184.pantā, 190.panta trešajā daļā, 192.panta otrajā daļā un 193.panta trešajā daļā vārdus "organizēta grupa" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "noziedzīga apvienība" (attiecīgā locījumā).

6. Izteikt 195.panta otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas lielā apmērā vai ja tās izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz desmit gadiem."

 

7. Izteikt 269.pantu šādā redakcijā:

"269.pants. Varas pārstāvja vai citas valsts amatpersonas ietekmēšana

(1) Par varas pārstāvja vai citas valsts amatpersonas jebkādu ietekmēšanu nolūkā likt šķēršļus tām uzlikto dienesta pienākumu vispusīgai, pilnīgai un objektīvai veikšanai vai panākt nelikumīga lēmuma pieņemšanu –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām mēnešalgām.

(2) Par uzbrukumu varas pārstāvim vai citai valsts amatpersonai sakarā ar tās likumisku dienesta darbību, kā arī par uzbrukumu personai sakarā ar tās piedalīšanos noziedzīga vai cita prettiesiska nodarījuma novēršanā vai pārtraukšanā –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz septiņiem gadiem.

(3) Par šā panta pirmajā un otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izraisījušas smagas sekas vai ja tās izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem."

8. Papildināt likumu ar 275.1 pantu šādā redakcijā:

"275.1 pants. Ceļošanas vai identifikācijas dokumenta viltošana un šāda viltota dokumenta glabāšana, realizēšana, izmantošana

Par ceļošanas vai identifikācijas dokumenta viltošanu, kā arī par šāda viltota dokumenta glabāšanu, realizēšanu vai izmantošanu –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām mēnešalgām."

9. Izteikt 285.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa vai ja tās izraisījušas smagas sekas, vai arī par liela personu skaita, tas ir, vienā gadījumā vairāk nekā piecu personu, nelikumīgu pārvietošanu pāri valsts robežai –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu."

10. Papildināt likumu ar 294.1 pantu šādā redakcijā:

"294.1 pants. Iejaukšanās lietu izmeklēšanā

(1) Par jebkādu izziņas izdarītāja vai prokurora ietekmēšanu nolūkā likt šķēršļus vispusīgai, pilnīgai un objektīvai fizisko vai juridisko personu pieteikumos un paziņojumos par noziedzīgu nodarījumu norādīto apstākļu noskaidrošanai vai krimināllietu izmeklēšanai vai panākt nelikumīga lēmuma pieņemšanu –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām mēnešalgām.

(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi valsts amatpersona, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar naudas sodu līdz astoņdesmit minimālajām mēnešalgām.

(3) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem."

11. Papildināt 295.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz divpadsmit gadiem."

12. Papildināt 314.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz desmit gadiem."

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Krimināllikumā”

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pievienojoties Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencijai pret transnacionālo organizēto noziedzību (turpmāk - ANO konvencija), Latvijā tiks nodibināts juridiskais pamats sadarbībai ar citām valstīm un savstarpējai palīdzībai transnacionālās organizētās noziedzības apkarošanā, paredzot konkrētus noziedzīgos nodarījumus, pret kuriem jācīnās, kā arī darbības, kas veicamas, lai novērstu organizēto noziedzību. Taču, lai minētā konvencija tiktu ieviesta, ir nepieciešams izdarīt vairākus grozījumus Krimināllikumā (turpmāk - KL).

Grozījumu Krimināllikumā izstrādāšana ar Ministru prezidenta 2001.gada 29.marta rīkojumu nr.112 “Par darba grupu likumprojekta “Grozījumi Krimināllikumā” un koncepcijas projekta par izmaiņām sodu sistēmā izstrādei” tika uzdota darba grupai, kuras sastāvā tika iekļauti Iekšlietu un Tieslietu ministrijas, LR Ģenerālprokuratūras, Valsts policijas un Latvijas Policijas akadēmijas pārstāvji.

2. Tiesību akta projekta būtība

Ar likumprojektā paredzētajiem grozījumiem KL tiek precizēts atbilstoši ANO konvencijas un tās divu protokolu (Protokola pret migrantu nelikumīgu ievešanu pa zemes, jūras un gaisa ceļiem un Protokola pret cilvēku tirdzniecības, jo sevišķi tirdzniecības ar sievietēm un bērniem, novēršanu, apkarošanu un sodīšanu par to) prasībām, proti:

  1. izsakot jaunā redakcijā KL 21.pantu, tiek precizēts organizētas grupas termina skaidrojums konvencijas izpratnē, vienlaikus, līdz šim KL lietoto terminu “organizēta grupa” aizstājot ar terminu “noziedzīga apvienība”, kas, atšķirībā no konvencijā definētās organizētās grupas raksturojas ar augstāku organizētības pakāpi. Paraleli šiem grozījumiem KL Sevišķās daļas pantos, kuros tika lietots termins “organizēta grupa” - tajos šis termins tiek aizstāts ar terminu “noziedzīga apvienība”, savukārt termins “organizēta grupa” tiek ietverts tajos pantos, kuri ir attiecināmi uz konvenciju;
  2. papildinot KL ar jaunu 154.1 un 154.2 pantu, tiek kriminalizēta cilvēku tirdzniecība, atsevišķi, ievērojot dažādo bīstamības pakāpi, izdalot kriminālatbildību par pilngadīgu personu tirdzniecību un par nepilngadīgu personu tirdzniecību. KL tiek papildināts arī ar jaunu 154.3pantu, definējot tajā ekspluatācijas nolūka terminu, jo bez šāda definējuma var rasties problēmas 154.1 un 154.2 panta piemērošanā. Bez tam, papildinot KL ar minētajiem pantiem, kā liekas tiek izslēgtas 165.1 panta otrā un trešā daļa, jo to pantu saturs iekļaujas 154.1 un 154.2 pantā;
  3. izdarot grozījumu KL 269.pantā, tiek kriminalizēta varas pārstāvja vai citas valsts amatpersonas ietekmēšana nolūkā likt šķēršļus tām uzlikto dienesta pienākumu vispusīgai, pilnīgai un objektīvai veikšanas, vai panākt nelikumīga lēmuma pieņemšanu;
  4. papildinot KL ar jaunu 275.1pantu, tiek kriminalizēta ceļošanas vai identifikācijas dokumentu viltošana, kā arī viltota ceļošanas vai identifikācijas dokumenta glabāšana, realizēšana vai izmantošana;
  5. papildinot 285.panta trešo daļu, nosakot tajā kā atbildību pastiprinošu apstākli smagās sekas, kas iestājušās personas nelikumīgas pārvietošanas pāri valsts robežai, pārkāpjot robežas šķērsošanas noteikumus. Bez tam 285.panta trešā daļa tiek precizēta atbilstoši jaunā 294.1panta trešās daļas redakcijai, papildinot to ar vārdiem “ja tās izdarījusi organizēta grupa”;
  6. papildinot KL ar 294.1pantu, tiek kriminalizēta iejaukšanās lietu izmeklēšanā (iejaukšanās lietu iztiesāšanā jau ir kriminalizēta KL 195.pantā);
  7. KL 154.1panta trešajā daļā, 154.2panta trešajā daļā, 195.panta otrajā daļā, 269.panta otrajā daļā, 294.1panta trešajā daļā, 295.panta trešajā daļā un 314.panta trešajā daļā kā kvalificējošo pazīmi paredzot attiecīgā noziedzīgā nodarījuma izdarīšanu organizētā grupā, atbilstoši konvencijas prasībām tiek kriminalizēta tajā paredzēto noziedzīgo nodarījumu izdarīšana organizētā grupā. Bez tam minēto pantu sankcijas daļās nosakot brīvības atņemšanas soda minimālo robežu “no pieciem gadiem”, šie noziedzīgie nodarījumi atbilst smaga nozieguma definējumam konvencijā, kā arī vienlaikus atbilst KL 7.panta ceturtajā un piektajā daļā dotajam smaga un sevišķi smaga nozieguma definējumam.

 

  1. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības

un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts tieši neietekmē makroekonomisko vidi.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiks veicināta sabiedrības priekšstata attīstība par cilvēka tiesībām un brīvībām.

Tiks nodrošināta starptautiskā sadarbība transnacionālās organizētās noziedzības apkarošanā.

Būs reāla iespēja saukt pie kriminālatbildības personas, kuras izdarījušas noziedzīgos nodarījumus, kas par tādiem atzīti starptautiskā mērogā.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu

un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

         

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

         

3. Finansiālā ietekme

         

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Šāda satura izmaiņas nav iepriekš paredzamas.

       

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

         

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo

tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Likumprojeks šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

1. Projekts atbilst ANO Konvencijas pret transnacionālo organizēto noziedzību un tās protokolu prasībām:

  1. ANO konvencijas protokola pret migrantu nelikumīgu ievešanu pa zemes, jūras un gaisa ceļiem (turpmāk - 1.protokols) prasībām;
  2. ANO konvencijas protokola pret cilvēku tirdzniecības, jo sevišķi tirdzniecības ar sievietēm un bērniem, novēršanu, apkarošanu un sodīšanu par to (turpmāk - 2.protokols) prasībām.

2. Projekts atbilst ANO Konvencijas par bērna tiesībām prasībām.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

 

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti, numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

Likumpro-jekta norma

ES tiesību akta (u.c.akta) un attiecīgā panta nr.

Atbilstības pakāpe

(atbilst/neatbilst)

Ko-men-tāri

1.pants

ANO konvencijas 2.panta “a”, “c” punkts

atbilst

 

2.pants

2.protokola 3.panta “a”, “b” punkts, 5.pants.

atbilst

 

3.pants

  1. 2.protokola 3., 5.pants
  2. ANO Konvencijas par bērna tiesībām papildu protokola par tirdzniecību ar bērniem, bērnu prostitūciju un bērnu pornogrāfiju 3.pants.

atbilst

 

4.pants

1. 2.protokola 3.panta “a” punkts;

2. ANO Konvencijas par bērna tiesībām papildu protokola par tirdzniecību ar bērniem, bērnu prostitūciju un bērnu pornogrāfiju 3.pants.

atbilst

 

12.pants

ANO konvencijas 23.panta “b” punkts.

atbilst

 

13.pants

1.protokola 6.panta 1.“i” punkts.

atbilst

 

14.pants

1. ANO konvencijas 3.panta 1.punkts;

2. 1.protokola 7.panta 3.punkts.

atbilst

 

15.pants

ANO konvencijas 3.panta 1.punkts, 23.panta “b” punkts.

atbilst

 

16.pants

ANO konvencijas 3.panta 1.punkts, 23.panta “b” punkts

atbilst

 

17.pants

ANO konvencijas 3.panta 1.punkts, 6.panta 1.punkts.

atbilst

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektus

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek radītas, bez tam esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt līdzšinējā, Latvijas Kriminālprocesa kodeksā noteiktajā kārtībā.