Likumprojekts

Likumprojekts

Repatriācijas likums

I nodaļa

Vispārīgie noteikumi

1.pants. Likuma mērķis ir:

1) radīt pamatnosacījumus un garantijas, lai Latvijas pilsoņi un latviešu un lībiešu izcelsmes personas varētu pārcelties uz pastāvīgu dzīvi Latvijā;

2) noteikt ar repatriāciju saistītās valsts un pašvaldību institūciju funkcijas.

2.pants. Repatriants ir persona, kura ir Latvijas pilsonis vai kurai viens no vecākiem vai vecvecākiem ir latvietis vai lībietis un kura brīvprātīgi pārceļas uz pastāvīgu dzīvi Latvijā.

3.pants. Tiesības iebraukt Latvijā kopā ar repatriantu ir:

1) repatrianta laulātajam;

2) repatrianta un viņa laulātā nepilngadīgajiem vai apgādībā esošajiem bērniem vai aizgādnībā esošajām pilngadīgajām personām;

3) repatrianta vecākiem.

4.pants. (1) Nepilngadīgai personai vecumā no 14 gadiem līdz 16 gadu vecuma sasniegšanai repatriācija ir atļauta kopā ar vienu vai abiem vecākiem vai likumīgajiem pārstāvjiem, ja ir saņemta nepilngadīgās personas rakstiska piekrišana.

(2) Nepilngadīgai personai vecumā no 16 gadiem ir tiesības repatriēties patstāvīgi, ja ir saņemta ar to kopā dzīvojošo vecāku vai to likumīgo pārstāvju rakstiska piekrišana un ja nepilngadīgās personas paredzamās dzīvesvietas bāriņtiesa vai pagasttiesa devusi piekrišanu un iecēlusi aizbildni.

II nodaļa

Valsts un pašvaldību institūciju galvenās funkcijas

5.pants. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (turpmāk – Pārvalde) ir atbildīgā institūcija repatriācijas jautājumos un veic šādas galvenās ar repatriāciju saistītās funkcijas:

1) pieņem un izskata dokumentus par repatrianta statusa piešķiršanu;

2) veic repatriantu uzskaiti;

3) nodrošina repatriantus ar informāciju par nepieciešamajiem dokumentiem un to iesniegšanas kārtību, par iespējām apgūt piemērotu profesiju, iegūt izglītību un pilnveidot latviešu valodas prasmi, saņemt medicīnisko aprūpi, risināt dzīvokļa jautājumu, atrast piemērotu darbu, kā arī nodrošina ar informāciju par tiesībām uz pensijām un pabalstiem un citiem jautājumiem;

4) veic ar repatriantu integrāciju saistītos pasākumus.

6.pants. (1) Lai nodrošinātu šā likuma 15.pantā paredzētās materiālās palīdzības sniegšanu repatriantiem, finansējums tiek piešķirts likumā par valsts budžetu kārtējam gadam šim mērķim paredzēto līdzekļu ietvaros.

(2) Juridisko vai fizisko personu ziedojumi tiek ieskaitīti Pārvaldes ziedojumu un dāvinājumu norēķinu kontā, un šie līdzekļi tiek izmantoti saskaņā ar norādīto mērķi.

7.pants. Pašvaldības veic šādas ar repatriāciju saistītas funkcijas:

1) saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem sniedz repatriantiem palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā;

2) pēc Pārvaldes pieprasījuma sniedz informāciju par iespējām nodrošināt repatriantus ar dzīvojamo platību no pašvaldību dzīvojamā fonda.

III nodaļa

Repatriācijas kārtība

8.pants. (1) Repatrianta statusa iegūšanai persona Ministru kabineta noteiktos dokumentus iesniedz Pārvaldē vai Latvijas Republikas diplomātiskajā un konsulārajā pārstāvniecībā ārvalstī.

(2) Pārvalde pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā triju mēnešu laikā pieņem lēmumu par:

1) repatrianta statusa piešķiršanu;

2) atteikumu piešķirt repatrianta statusu;

3) uzturēšanās atļaujas izsniegšanu repatriantiem un šā likuma 3.pantā minētajām personām.

9.pants. (1) Pieņemto lēmumu persona mēneša laikā no atteikuma saņemšanas dienas var pārsūdzēt Pārvaldes priekšniekam. Pārvaldes priekšnieks sūdzību izskata mēneša laikā.

(2) Pārvaldes priekšnieka lēmumu persona mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā.

(3) Lēmuma pārsūdzēšana nerada tiesības personai uzturēties Latvijā.

10.pants. Ja persona sniegusi apzināti nepatiesas ziņas repatrianta statusa iegūšanai, Pārvalde Ministru kabineta noteiktajā kārtībā pieņem lēmumu par repatrianta statusa atņemšanu.

IV nodaļa

Repatrianta tiesības

11.pants. Repatriantam un viņa ģimenes locekļiem ir tiesības bez maksas saņemt imigrācijas vīzu un uzturēšanās atļauju.

 

12.pants. Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā repatriantam ir tiesības saņemt palīdzību dzīvojamās platības jautājuma risināšanā.

13.pants. Repatriantam un viņa ģimenes locekļiem piederošā manta, kuras ievešana Latvijā nav aizliegta vai ierobežota, pāri Latvijas Republikas valsts robežai caur robežkontroles punktu ievedama normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā bez aplikšanas ar muitas nodokli un muitas nodevām gada laikā pēc lēmuma par repatrianta statusa piešķiršanu pieņemšanas.

14.pants. Tiesības uz materiālo palīdzību ir repatriantiem, kas izceļojuši no Latvijas līdz 1990.gada 4.maijam un gada laikā pēc lēmuma pieņemšanas par repatrianta statusa piešķiršanu iesnieguši nepieciešamos dokumentus materiālās palīdzības saņemšanai.

15.pants. Repatriantam Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā sniedz materiālo palīdzību:

1) ceļa izdevumu segšanai sakarā ar pārcelšanos uz pastāvīgu dzīvi Latvijā, ja viņš iesniedzis ceļa izdevumus apliecinošus dokumentus;

2) ja repatriants ir iesniedzis iesniegumu Pārvaldē, stājies uzskaitē Nodarbinātības valsts dienestā un nav nodrošināts ar darbu;

3) profesionālajai sagatavošanai un pārkvalifikācijai, ja repatriants ir bez darba;

4) nodrošināšanai ar dzīvojamo platību un ar to saistīto jautājumu risināšanai;

5) repatrianta un viņa ģimenes locekļu adaptācijai un integrācijai.

Pārejas noteikumi

1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Repatriācijas likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 22.nr.; 1998, 2., 23.nr.; 1999, 8.nr.).

2. Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

“Repatriācijas likums”

anotācija

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iepriekšējais likums stājās spēkā 1995.gada 24.oktobrī un daudzas likumā ietvertās normas zaudējušas spēku:

-mainījusies konceptuālā nostāja attiecībā uz emigrāciju (izceļošanu), kura turpmāk netiks reglamentēta ar tiesību aktiem, tādēļ to izslēdz no likumprojekta;

-izslēdzot izceļošanu no likumprojekta daļēji mainās likuma mērķis;

-precizētas vai vienkāršotas esošās normas (ierobežojumi repatrianta statusa iegūšanai, tiesības uz materiālo palīdzību u.c.);

-izslēgtas normas, kuras ietvertas citos tiesību aktos (starptautiskie līgumi, repatriācijas procesa dokumentēšana, uzturēšanās atļauju anulēšana, ziņu iekļaušana Iedzīvotāju reģistrā u.c.).

 

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

Likumprojekts nosaka to personu loku, kuras ir atzīstamas par repatriantiem, rada pamatnosacījumus un garantijas, lai šīs personas varētu pārcelties uz pastāvīgu dzīvi Latvijā, nosaka repatriantu tiesības, tai skaitā precizē tiesības saņemt materiālo palīdzību.

Likumprojekts nosaka ar repatriāciju saistīto valsts un pašvaldību institūciju funkcijas.

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

 

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

 

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Nepieciešamie papildu līdzekļi tiesību aktā paredzētās materiālās palīdzības sniegšanai pilnā apjomā

   

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

*)

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

2001

2002

2003

2004

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

  1. Papildu uzturēšanas izdevumi
  1. Resoram - tiesību akta īstenotājam
  2. Citiem resoriem un pašvaldībām

170 000

170 000

 

170 000

170 000

 

170 000

170 000

 

170 000

170 000

3. Finansiālā ietekme

170 000

170 000

170 000

170 000

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Izmaiņas budžeta izdevumos kopā

Resoram - tiesību akta īstenotājam

Iekšlietu ministrijai - kopā

t.sk.

  1. Pabalsti ceļa izdevumu segšanai
  2. Materiālā palīdzība dzīvokļa jautājuma risināšanā
  3. Pabalstu izmaksa repatriantiem bezdarba gadījumā
  4. Ar profesionālo apmācību un pārkvalifikāciju saistīto izdevumu apmaksa
  5. Izdevumu segšana latviešu valodas apguvei
  6. Lekciju kursa apmaksa
  7. Ekskursiju organizēšana

Citiem resoriem un pašvaldībām

 

 

 

 

170 000

170 000

109 065

42 700

-4 040

15 000

5 275

1 000

1 000

 

 

 

 

 

 

 

170 000

170 00

109 065

42 700

-4 040

15 000

5 275

1 000

1 000

 

 

 

 

 

 

 

170 000

170 000

109 065

42 700

-4040

15 000

5 275

1 000

1 000

 

 

 

 

 

 

 

170 000

170 000

109 065

42 700

-4 040

15 000

5 275

1 000

1 000

 

 

 

 

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Jāizdod:

1. Ministru kabineta noteikumi par materiālās palīdzības apjomu un izmaksāšanas kārtību repatriantiem no šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem.

Noteikumu projektu paredzēts sagatavot līdz 2002.gada 1.janvārim.

2. Ministru kabineta noteikumi par nepieciešamajiem dokumentiem, kurus persona iesniedz repatrianta statusa saņemšanai, kā arī par repatriācijas atļaujas izsniegšanas, reģistrēšanas un atņemšanas kārtību.

Izdošanas mērķis: noteikt iesniedzamo dokumentu apjomu repatrianta statusa piešķiršanai un kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par repatrianta statusa piešķiršanu.

Noteikumu projektu paredzēts sagatavot līdz 2002. gada 1.janvārim.

 

Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

     
       
 

 

 

   
       

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas nav notikušas

 

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 

 

 

 

 

 

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

 

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas.

Esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Negatīva lēmuma gadījumā indivīds to var pārsūdzēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes priekšniekam. Pārvaldes priekšnieka lēmumu indivīds var pārsūdzēt tiesā.

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs M. Segliņš