Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par vērtspapīriem"

Izdarīt likumā "Par vērtspapīriem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 20.nr.; 1997, 14., 23.nr.; 1998, 22.nr.; 2000, 6., 13.nr.; 2001, 12.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likuma tekstā vārdu "pilnsapulce" ar vārdu "sapulce" (attiecīgā locījumā).

2. 1.pantā:

izslēgt 11.punktā vārdu "bezpeļņas";

izslēgt 15., 16. un 24.punktu;

izteikt 17., 18. un 19.punktu šādā redakcijā:

"17) ieguldītājs – šā likuma izpratnē – persona, kas savā vārdā iegūst vai ir ieguvusi vērtspapīrus;

18) brokers - fiziskā persona, kas ieguvusi Finansu un kapitāla tirgus komisijas izsniegtu profesionālās kvalifikācijas sertifikātu darbībai vērtspapīru tirgū un veic starpniecības darījumus ar vērtspapīriem;

19) brokeru sabiedrība - Latvijas Republikā vai ārvalstīs reģistrēta kapitālsabiedrība, izņemot kredītiestādes, kura sistemātiski un profesionāli veic starpniekdarbību;";

izteikt 21.punktu šādā redakcijā:

"21) ieguldījumu konsultants - fiziskā persona, kas ieguvusi profesionālās kvalifikācijas sertifikātu darbībai vērtspapīru tirgū, reģistrēta Finansu un kapitāla tirgus komisijā un par maksu sniedz konsultācijas un pakalpojumus ar naudas ieguldīšanu un darbību vērtspapīru tirgū saistītajos jautājumos;";

aizstāt 23.punktā vārdus "vērtspapīros nostiprinātās tiesības un šo tiesību" ar vārdiem "vērtspapīrus un to";

izteikt 27.punktu šādā redakcijā:

"27) vērtspapīru tirgus dalībnieki – bankas un ārvalstu banku nodaļas vai filiāles (turpmāk – bankas), emitenti, ieguldītāji, brokeru sabiedrības, vērtspapīru tirgus profesionālie speciālisti, ieguldījumu sabiedrības, fondu biržas, Latvijas Centrālais depozitārijs, personas, kas laiž vērtspapīrus publiskajā apgrozībā, un citas personas, kuras veic šā likuma regulētās darbības;";

 

izteikt 29.punktu šādā redakcijā:

"29) Latvijas Centrālais depozitārijs - akciju sabiedrība, kas iegrāmato, uzskaita un glabā Latvijas Republikā publiskajā apgrozībā izlaistos un esošos vērtspapīrus, kā arī nodrošina vērtspapīru un naudas norēķinus vērtspapīru darījumos fondu biržā un vērtspapīru norēķinus starp kontu turētājiem;";

izteikt 34.punktu šādā redakcijā:

"34) vērtspapīru tirgus profesionālie speciālisti - brokeri, ieguldījumu konsultanti un citas fiziskās personas, kas ieguvušas Finansu un kapitāla tirgus komisijas izsniegtu profesionālās kvalifikācijas sertifikātu darbībai vērtspapīru tirgū un veic šo darbību;";

aizstāt 36.punktā vārdus "vērtspapīros nostiprināto tiesību iegūšanas vai atdošanas piedāvājums" ar vārdiem "piedāvājums iegūt vērtspapīrus" un vārdus "vai atdot vērtspapīros nostiprinātās tiesības" ar vārdiem "vērtspapīrus".

3. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:

"2.pants. Vērtspapīru publiskā apgrozība (turpmāk – publiskā apgrozība) ir sērijveidā izlaisto vērtspapīru iegūšana vai atdošana publiska piedāvājuma rezultātā."

4. Papildināt 3.panta ievaddaļu aiz vārdiem "attiecībā uz" ar vārdiem "publisko piedāvājumu un".

5. 4.pantā:

izslēgt pirmās daļas 1.punktā vārdu "publiskās";

izteikt pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:

"3) kārtību, kādā tiek veikta akciju sabiedrību vērtspapīru sākotnējā izvietošana;";

aizstāt otrās daļas 2. un 3.punktā vārdus "piedāvātajos vērtspapīros nostiprināto tiesību pirmreizējo" ar vārdiem "piedāvāto vērtspapīru";

izteikt otrās daļas 8.punktu šādā redakcijā:

"8) akciju sabiedrību piedāvājumu akcionāriem realizēt savas pirmpirkuma tiesības;";

 

papildināt otro daļu ar 12.punktu šādā redakcijā:

"12) kārtību, kādā tiek publiski izvietoti valsts vērtspapīri, kuri turpmāk neatradīsies publiskā apgrozībā."

6. 5.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdu "kredītiestāde" ar vārdu "banka" un vārdus "licence darbībai vērtspapīru tirgū" ar vārdiem "speciālā atļauja (licence) starpniekdarbības veikšanai";

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Vērtspapīru publiskā apgrozība ir atļauta tikai ar to brokeru sabiedrību vai banku starpniecību, kurām ir speciālā atļauja (licence) starpniekdarbības veikšanai."

7. 6.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Visi Latvijā publiskajā apgrozībā laistie vērtspapīri tiek iegrāmatoti Latvijas Centrālajā depozitārijā, kur tiek atvērti kontu turētāju vērtspapīru konti, izņemot vērtspapīrus, kuri ir publiskajā apgrozībā arī ārpus Latvijas un pirms vērtspapīru reģistrācijas Finansu un kapitāla tirgus komisijā ir iegrāmatoti citā valstī.";

izslēgt piektās daļas 2.punktā vārdus "un citas kredītiestādes".

8. Izslēgt 7.panta trešo daļu.

9. Izslēgt 9.panta otrās daļas 3.punktā vārdus "publisko emisiju vai".

10. Izteikt 12.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Vērtspapīru publiskais piedāvājums un to laišana publiskajā apgrozībā var notikt pēc Komisijas atļaujas saņemšanas kā:

1) akciju sabiedrības vērtspapīru laišana publiskajā apgrozībā;

2) pašvaldības vērtspapīru laišana publiskajā apgrozībā;

3) cita emitenta, izņemot Latvijas valsti, vērtspapīru publiskais piedāvājums un to laišana publiskajā apgrozībā."

11. Izslēgt 13.panta pirmajā daļā vārdu "publiskās".

 

12. Izteikt 17.pantu šādā redakcijā:

"17.pants. Komisijai ir tiesības izdot noteikumus, kuros tā nosaka gadījumus, kad emitents pilnīgi vai daļēji atbrīvojams no pienākuma sagatavot un iesniegt (publicēt vai nodrošināt publiski pieejamu) emisijas prospektu."

13. Izteikt 18.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Komisija izskata pieteikumu un emisijas prospektu un 10 dienu laikā pēc visu noteikto dokumentu iesniegšanas pieņem lēmumu par vērtspapīru reģistrāciju vai atteikumu."

14. Aizstāt 20.panta pirmajā daļā vārdus "emisiju vai vērtspapīru laišanu otrreizējā publiskajā apgrozībā" ar vārdu "vērtspapīrus".

15. Papildināt 22.panta pirmo daļu ar šāda satura tekstu:

"izņemot vērtspapīrus, kuri ir publiskajā apgrozībā arī ārpus Latvijas un pirms vērtspapīru reģistrācijas Komisijā ir iegrāmatoti citā valstī".

16. Izteikt 23.panta pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

"(1) Ne vēlāk kā vienu darba dienu pirms vērtspapīru publiskā piedāvājuma vai vērtspapīru laišanas publiskajā apgrozībā un saskaņā ar šā likuma 18.panta otro daļu emitents vai persona, kas laiž vērtspapīrus publiskajā apgrozībā, publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" šādu informāciju:".

17. Izteikt IV nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

"IV nodaļa. Vērtspapīru publiskā apgrozība".

18. 29.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus "otrreizējo" un "otrreizējā";

izslēgt ceturto daļu.

19. 31.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdu "juridiskās";

izslēgt otro daļu.

 

20. Izteikt 32.panta otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Fondu birža drīkst organizēt arī tādu vērtspapīru publisko apgrozību, ko regulē citi normatīvie akti."

21. Izslēgt 39.panta otrajā daļā vārdus "ja tiek izpildītas šā likuma 17.pantā noteiktās prasības un".

22. 41.pantā:

izslēgt pirmās daļas ievaddaļā vārdus "vērtspapīru publiskajā apgrozībā";

izslēgt trešajā daļā vārdu "otrreizējas".

23. Izslēgt 42.pantā vārdu "bezpeļņas".

24. 43.pantā:

papildināt pirmo daļu aiz vārda "konti" ar vārdiem "un citām personām";

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Centrālā depozitārija akcionāru maiņa, ja tās rezultātā kāds no ieguldītājiem iegūst akcijas šā likuma 64.pantā noteiktajā daudzumā, var notikt tikai ar Komisijas piekrišanu un Komisijas noteiktajā kārtībā.";

izslēgt trešo daļu.

25. Izteikt 46.pantu šādā redakcijā:

"46.pants. Centrālais depozitārijs ir akciju sabiedrība, kuras akcijas nedrīkst atrasties publiskajā apgrozībā un kuras drīkst atsavināt tikai saskaņā ar Centrālā depozitārija statūtiem."

26. Izteikt 49.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

"1) iegrāmatot un uzskaitīt publiskajā apgrozībā esošos vērtspapīrus šajā likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā;".

27. Izteikt 53.pantu šādā redakcijā:

"53.pants. Brokeru sabiedrībām un bankām, kas veic starpniekdarbību, kā arī vērtspapīru tirgus profesionālajiem speciālistiem jāievēro Centrālā depozitārija noteikumi, fondu biržas noteikumi un Komisijas pieņemtie akti."

 

28. Izteikt 54.pantu šādā redakcijā:

"54.pants. (1) Starpniekdarbība ir:

1) starpniecības darījumi ar vērtspapīriem;

2) vērtspapīru kontu atvēršana, turēšana un apkalpošana.

(2) Starpniecības darījumi ir:

1) ieguldītāju rīkojumu par darījumiem ar vērtspapīriem pieņemšana un nodošana izpildei;

2) ieguldītāju rīkojumu par darījumiem ar vērtspapīriem izpilde uz ieguldītāju vai trešo personu rēķina;

3) ieguldītāju vērtspapīru individuāla pārvaldīšana saskaņā ar ieguldītāju pilnvarojumu;

4) vērtspapīru sākotnējā izvietošana, ja starpniecības darījuma veicējs neizpērk emitējamos vērtspapīrus vai negarantē to izpirkšanu;

5) emitējamo vērtspapīru izpirkšana sākotnējai izvietošanai vai sākotnējās izvietošanas laikā neizvietoto vērtspapīru izpirkšanas garantēšana;

6) darījumu ar vērtspapīriem izpilde uz bankas vai brokeru sabiedrības rēķina."

29. 55.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus "vērtspapīru publiskajā apgrozībā";

papildināt pantu ar piekto un sesto daļu šādā redakcijā:

"(5) Kapitālsabiedrība ir tiesīga veikt centrālā darījumu starpnieka funkcijas tikai pēc speciālās atļaujas (licences) saņemšanas starpniekdarbības veikšanai.

(6) Kapitālsabiedrība ir tiesīga veikt norēķinu aģenta vai klīringa centra funkcijas Latvijā tikai tad, ja tā šo funkciju veikšanai ir pilnvarota ar likumu vai ar Komisijas noteikumiem."

30. 56.pantā:

papildināt pirmo un otro daļu pirms vārda "Atļauju" ar vārdu "Speciālo";

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Komisija var apturēt speciālo atļauju (licenci) starpniekdarbības veikšanai šādos gadījumos:

1) brokeru sabiedrība vai banka ir pārkāpusi vai nav pildījusi likumus vai citus normatīvos aktus un nav izpildījusi Komisijas norādījumus;

2) tiesā ir iesniegts maksātnespējas pieteikums par brokeru sabiedrības vai bankas maksātnespēju vai brokeru sabiedrība vai banka ir pasludināta par maksātnespējīgu;

3) brokeru sabiedrība vai banka ir iesniegusi rakstveida pieprasījumu par licences apturēšanu."

papildināt ceturto daļu pirms vārda "atļauju" ar vārdu "speciālo";

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:

"(5) Komisija anulē speciālo atļauju (licenci) starpniekdarbības veikšanai šādos gadījumos:

1) brokeru sabiedrība vai banka ir iesniegusi rakstveida pieteikumu par atļaujas (licences) anulēšanu, un tā ir nokārtojusi saistības pret klientiem un izpildījusi Komisijas norādījumus;

2) banka ir atzīta par likvidējamu vai ir uzsākta brokeru sabiedrības bankrota procedūra;

3) brokeru sabiedrība vai banka ir beigusi pastāvēt kā juridiskā persona."

31. Izteikt 57.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:

"(1) Brokeru sabiedrība, lai saņemtu speciālo atļauju (licenci) un būtu tiesīga veikt starpniekdarbību, izpilda un ievēro šādas prasības:

1) brokeru sabiedrības kapitāla pietiekamība atbilst Komisijas izdoto noteikumu prasībām;

2) brokeru sabiedrības amatpersonas ir kompetentas investīciju jautājumos un tām ir nevainojama reputācija. Amatpersonu loku un prasības kompetencei investīciju jautājumos un nevainojamai reputācijai nosaka Komisijas noteikumi;

3) nodrošina darbības iekšējo uzraudzību un kontroli;

4) nodrošina vērtspapīru darījumu izpildi, klientu vērtspapīru kontu un darījumu noslēpumu;

5) noslēdz darba līgumus ar ne mazāk kā diviem brokeriem vai personām, kurām ir Komisijas izsniegts profesionālās kvalifikācijas sertifikāts darbībai vērtspapīru tirgū;

6) saskaņā ar normatīvajiem aktiem un iekšējās kārtības noteikumiem veic drošības pasākumus datu apstrādē, glabāšanā un pārraidē.

(2) Banka, lai saņemtu speciālo atļauju (licenci) un būtu tiesīga veikt starpniekdarbību, izpilda un ievēro šādas prasības:

1) izveido attiecīgas struktūrvienības starpniekdarbības veikšanai un nodrošina šo struktūrvienību pārvaldi, iekšējo uzraudzību un kontroli;

2) bankas attiecīgās struktūras amatpersonas ir kompetentas investīciju jautājumos un tām ir nevainojama reputācija. Amatpersonu loku un prasības kompetencei investīciju jautājumos un nevainojamai reputācijai nosaka Komisijas noteikumi;

3) nodrošina vērtspapīru darījumu izpildi, klientu vērtspapīru kontu un darījumu noslēpumu;

4) tur nošķirti no bankas aktīviem (mantas) tos klientu naudas līdzekļus, kuri atrodas vērtspapīru darījumu norēķinu kontā;

5) noslēdz darba līgumus ar ne mazāk kā diviem brokeriem vai personām, kurām ir Komisijas izsniegts profesionālās kvalifikācijas sertifikāts darbībai vērtspapīru tirgū;

6) saskaņā ar normatīvajiem aktiem un iekšējās kārtības noteikumiem veic drošības pasākumus datu apstrādē, glabāšanā un pārraidē."

32. Izteikt 58.pantu šādā redakcijā:

"58.pants. (1) Brokeru sabiedrība vai banka ar klientu slēdz rakstveida līgumu par starpniekdarbības veikšanu.

(2) Uzdevumus darījumiem ar vērtspapīriem publiskajā apgrozībā brokeru sabiedrības vai bankas vārdā no klientiem ir tiesīgs pieņemt izpildei tikai tāds brokers vai persona, kurai ir profesionālās kvalifikācijas sertifikāts darbībai vērtspapīru tirgū un kura ir noslēgusi darba līgumu ar brokeru sabiedrību vai banku, un par kuru brokeru sabiedrība vai banka pēc speciālās atļaujas (licences) starpniekdarbības veikšanai iegūšanas ir paziņojusi Komisijai.

(3) Klienta uzdevuma izpildi nedrīkst aizkavēt, un tas jāizpilda nekavējoties, ja klients nav devis īpašus rīkojumus par uzdevuma izpildes laiku vai cenu. Ja rodas apstākļi, kas kavē brokeru sabiedrības vai bankas pilnvaroto brokeru vai personu personiski izpildīt saņemto uzdevumu, brokers vai pilnvarotā persona izpilda savu pienākumu ar trešās personas starpniecību, kurai ir profesionālās kvalifikācijas sertifikāts darbībai vērtspapīru tirgū.

(4) Ja uzdevuma izpildē nav iespējams iesaistīt trešo personu, kurai ir profesionālās kvalifikācijas sertifikāts darbībai vērtspapīru tirgū, saņemto uzdevumu brokers vai pilnvarotā persona izpilda līdz galam neatkarīgi no darba līguma izbeigšanās termiņa vai citiem apstākļiem.

(5) Pirms līguma noslēgšanas par starpniekdarbības veikšanu brokeru sabiedrība un banka:

1) atklāj klientam būtisku informāciju, kura attiecas uz konkrēto pakalpojumu;

2) paziņo klientam par to, kurš ieguldītāju garantiju vai kompensāciju mehānisms ir attiecināms uz konkrētajiem darījumiem un kādu aizsardzības apjomu tas paredz, vai arī to, ka šāds garantiju vai kompensāciju mehānisms nepastāv;

3) pieprasa no klienta šādas ziņas, ciktāl tas nepieciešams klienta interešu nodrošināšanai un aizsardzībai un atbilstoši attiecīgā pakalpojuma raksturam un apjomam:

a) ziņas par klienta pieredzi un zināšanām attiecībā uz starpniekdarbības ietvaros slēdzamajiem darījumiem;

b) ziņas par klienta mērķiem, kurus tas vēlas sasniegt ar attiecīgajiem darījumiem;

c) ziņas par klienta finansiālo stāvokli.

(6) Klientam nav pienākums sniegt bankai un brokeru sabiedrībai šā panta piektās daļas 3.punktā minētās ziņas.

(7) Šā panta piektajā un sestajā daļā minēto informāciju brokeru sabiedrība vai banka klientam turpina atklāt starpniekdarbības veikšanas gaitā atkarībā no nepieciešamības."

33. Izteikt 59.pantu šādā redakcijā:

"59.pants. (1) Brokeru sabiedrībai un bankai, veicot starpniekdarbību, ir pienākums rīkoties godīgi un nodrošināt sniegto pakalpojumu pienācīgu profesionalitāti un rūpību klienta interesēs.

(2) Līgumos par starpniekdarbības veikšanu, kurus brokeru sabiedrība vai banka slēdz ar klientiem, nedrīkst ietvert noteikumus, kas būtu pretrunā ar šā panta pirmajā daļā noteikto vai apslēptā veidā ietvertu sekas, kas jebkādā veidā būtu vērstas pret klientu.

(3) Brokeru sabiedrība un banka veic visus nepieciešamos un iespējamos pasākumus, lai izvairītos no interešu konflikta, kas var rasties sakarā ar klientu uzdevumu izpildi, bet, ja interešu konflikts ir neizbēgams, klienta uzdevumi jāpilda, pienācīgi ievērojot klienta intereses, vai arī jāatsakās no klienta uzdevumu izpildes.

(4) Par interešu konfliktu šā panta izpratnē uzskatāma situācija, kurā brokeru sabiedrības vai bankas pilnvarotiem pārstāvjiem vienlaikus ir jāpieņem lēmumi, kas saistīti ar ieguldījumiem bankas, brokeru sabiedrības vai pašas personas vārdā vai interesēs, un kuru rezultātā varētu nelabvēlīgi tikt skartas klientu intereses attiecībā uz šā paša veida ieguldījumiem vai ieguldījumiem vienā un tajā pašā objektā."

34. Izteikt 63.pantu šādā redakcijā:

"63.pants. (1) Vērtspapīru tirgū ir aizliegti jebkādi negodīgi vai manipulatīvi darījumi, kā arī nepatiesas vai maldinošas informācijas sniegšana.

(2) Par negodīgiem uzskatāmi darījumi, kuri neatbilst Civillikumā noteiktajiem vispārīgajiem noteikumiem un kuru rezultātā tiek aizskartas līdzēju vai citu personu tiesības vai likumīgās intereses.

 

(3) Par manipulatīviem darījumiem uzskatāmi šādi darījumi:

1) darījumi, kuros vērtspapīri tiek pirkti un pārdoti, lai radītu apgrozības šķietamību;

2) darījumi, kuru rezultātā tiek vai var tikt mākslīgi ietekmēta (uzturēta, paaugstināta, pazemināta) vērtspapīru cena;

3) darījumi, kuru rezultātā tiek vai var tikt būtiski traucēta vērtspapīru tirgus normāla funkcionēšana."

35. 64.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Ieguldītājs, kurš iegūst savā īpašumā tādas akciju sabiedrības akcijas, kuras akcijas atrodas publiskajā apgrozībā tādā daudzumā, kas nodrošina vismaz vienu desmito daļu, vienu ceturto daļu, pusi vai trīs ceturtdaļas no visām akcionāru sapulces balsīm, par to septiņu dienu laikā pēc akciju iegūšanas paziņo Komisijai un akciju sabiedrībai. Ja ieguldītājs vēlas iegūt apdrošināšanas akciju sabiedrību akcijas šajā daļā noteiktajā daudzumā, vispirms ieguldītājs ievēro Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumu.";

izteikt sesto daļu šādā redakcijā:

"(6) Ja akcionāra balsstiesības akcionāru sapulcē pārsniedz vienu desmito daļu, vienu ceturto daļu, pusi vai trīs ceturtdaļas no visām akcionāru sapulces balsīm vai tās ir attiecīgi samazinājušās, akciju sabiedrība deviņu dienu laikā no brīža, kad tā saņēmusi ieguldītāja oficiālu paziņojumu par izmaiņām akcionāru balsstiesībās vai citādā veidā uzzinājusi par izmaiņām akcionāru balsstiesībās, publicē minēto paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un vismaz vienā vietējā laikrakstā."

36. Izteikt 65.pantu šādā redakcijā:

"65.pants. (1) Persona, kas tieši vai netieši iegūst tādas akciju sabiedrības akcijas, kuras akcijas atrodas publiskajā apgrozībā, tādā daudzumā, ka to iegūšanas rezultātā personas balsstiesības akcionāru sapulcē sasniegs vai pārsniegs pusi vai trīs ceturtdaļas no kopējā balsu skaita, piedāvā atpirkt no pārējiem akciju sabiedrības akcionāriem tiem piederošās akcijas. Piedāvājumu pārējiem akcionāriem atpirkt akcijas izsaka arī ieguldītāji, kas akcionāru sapulcē jautājumā par akciju izņemšanu no publiskās apgrozības ir balsojuši "par".

(2) Komisija izdod noteikumus, kuros paredz akciju atpirkšanas piedāvājuma izteikšanas un akciju atpirkšanas kārtību, kā arī to cenu noteikšanas mehānismu, par kurām akcijas tiek atpirktas.

(3) Ja persona izsaka piedāvājumu atpirkt no pārējiem akciju sabiedrības akcionāriem viņiem piederošās akcijas šā panta pirmajā daļā neparedzētos gadījumos, persona akciju atpirkšanas piedāvājumu izsaka un akcijas atpērk Komisijas noteiktajā kārtībā.

(4) Ieguldītājs nevar izmantot jauniegūtās balsstiesības akcionāru sapulcē, ja viņš:

1) šā panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos neizsaka akciju atpirkšanas piedāvājumu, izsaka akciju atpirkšanas piedāvājumu vai atpērk akcijas, neievērojot Komisijas noteikto kārtību;

2) šā panta trešajā daļā noteiktajos gadījumos izsaka akciju atpirkšanas piedāvājumu vai atpērk akcijas, neievērojot Komisijas noteikto kārtību."

37. Izslēgt 65.1 panta pirmās daļas 3. un 4.punktā vārdu "rakstveida".

38. Izslēgt 67.panta otrajā daļā vārdu "juridiskā".

39. Izteikt 76.pantu šādā redakcijā:

"76.pants. Par šā likuma vai par citu vērtspapīru tirgu regulējošo normatīvo aktu neievērošanu Komisijai ir tiesības ar rīkojumu anulēt Komisijas noteiktajā kārtībā brokeru sabiedrībai vai bankai izsniegto speciālo atļauju (licenci) starpniekdarbības veikšanai, vai vērtspapīru tirgus profesionālajam speciālistam izsniegto profesionālās kvalifikācijas sertifikātu darbībai vērtspapīru tirgū."

40. Pārejas noteikumos:

izteikt 8.punktu šādā redakcijā:

"8. Līdz brīdim, kad valsts akciju sabiedrība "Latvijas Hipotēku un zemes banka" tiek reģistrēta komercreģistrā, minētajai bankai ir tiesības Hipotekāro ķīlu zīmju likumā noteiktajā kārtībā laist publiskajā apgrozībā hipotekārās ķīlu zīmes.";

aizstāt 10.punkta 1. un 2.apakšpunktā vārdus "publiskās akciju sabiedrības akcijas" ar vārdiem "tādas akciju sabiedrības akcijas, kuras akcijas atrodas publiskajā apgrozībā;";

papildināt pārejas noteikumus ar 15., 16. un 17.punktu šādā redakcijā:

"15. Līdz brīdim, kamēr akciju sabiedrības reģistrējas komercreģistrā, attiecībā uz šīm akciju sabiedrībām piemērojot terminu "akcionāru sapulce", tas uzskatāms par terminu "akcionāru pilnsapulce."

16. Kapitālsabiedrībām, kuras veic starpniekdarbību ar Latvijā publiskajā apgrozībā neesošiem vērtspapīriem un kurām nav speciālās atļaujas (licences) starpniekdarbības veikšanai, speciālā atļauja (licence) starpniekdarbības veikšanai ir jāsaņem līdz 2001.gada 31.decembrim.

17. Licence, kas izsniegta vērtspapīru tirgus profesionālajiem speciālistiem līdz 2001.gada 1.jūlijam, ir derīga līdz licencē norādītā derīguma termiņa beigām. Veicot licences kārtējo pagarināšanu, tā bez atkārtotas kvalifikācijas eksāmena kārtošanas tiek aizstāta ar profesionālās kvalifikācijas sertifikātu darbībai vērtspapīru tirgū."

 

 

 

Anotācija likumprojektam “Grozījumi likumā “Par vērtspapīriem””

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

2000.gada 6.maijā publicētās valdības deklarācijas par MK iecerēto darbību 1.5.1. punkts paredz attīstīt Latvijas finansu sistēmu atbilstoši starptautiskajiem standartiem, lai nodrošinātu konkurētspēju, stabilitāti un pamatu ekonomiskajai izaugsmei. Savukārt ES Komisijas 2000.gada ikgadējā atzinumā par Latvijas progresu norādīts, ka nepieciešams turpināt darbu pie investīciju pakalpojumu un citu ar vērtspapīru tirgu saistīto direktīvu ieviešanas.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viens no likumprojekta mērķiem ir ieviest virkni Latvijas likumdošanā vēl neiestrādāto Eiropas Kopienas Padomes 1993.gada 10.maija direktīvas 93/22/EEC “Par ieguldījumu pakalpojumiem vērtspapīru jomā” prasību. Tikai iestrādājot likumā “Par vērtspapīriem” investīciju pakalpojumu uzskaitījumu, kas dots direktīvā 93/22/EEC, būs iespējama Vērtspapīru tirgus komisijas noteikumu “Noteikumi par kapitāla pietiekamības prasībām ieguldījumu sabiedrībām” spēkā stāšanās šī gada 1.jūlijā. Šie noteikumi, savukārt, ievieš direktīvas 93/6/EEC par kapitāla pietiekamības prasībām investīciju sabiedrībām un kredītiestādēm normas.

Likums paredz, ka turpmāk būs licencējama jebkura sabiedrība, kas vēlēsies veikt starpniekdarbību, neatkarīgi no tā vai klientu uzdevumā tiks pirkti un pārdoti vietējie vai ārvalstu vērtspapīri.

Tāpat likumā tiks izdarīti grozījumi, kas nepieciešami sakarā ar Komerclikuma stāšanos spēkā šī gada 1.aprīlī. Tā kā Komerclikumā izmantota jauna koncepcija, kas neparedz akciju sabiedrību sadalījumu slēgtās un publiskās, likuma par vērtspapīriem normas jāsaskaņo ar šo koncepciju gan pēc būtības, gan attiecībā uz terminoloģiju.

 

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

 

 

 

Likuma pieņemšana veicinās drošas un efektīvas maksājumu un norēķinu sistēmas attīstību valstī, veicinās finansu tirgus stabilitāti un uzticību tam. Kopumā tiks stabilizēta uzņēmējdarbības vide, pozitīvi ietekmējot gan ārvalstu investīciju plūsmu, gan vispārējo uzticību Latvijas finansu sistēmai un ekonomikai.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

 

 

 

 

Likuma pieņemšana uzlabos juridisk o vidi, jo tiks veicināti ieguldījumi ārvalstīs emitētos vērtspapīros, tādējādi palielinot peļņas gūšanas iespējas un samazinot risku, ko uzņemas vietējie ieguldītāji, kā arī radīs papildus garantijas ieguldītājiem, jo turpmāk starpniekdarbību ar ārvalstīs emitētiem vērtspapīriem tiks uzraudzīta līdzīgi kā tas pašreiz notiek attiecībā uz Latvijā emitētajiem vērtspapīriem.

Tādējādi tiks palielināts rezidentiem pieejamo netiešo investīciju loks, kuru uzraudzību nodrošina valsts institūcija.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akts šo jomu neskar

 

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akts šo jomu neskar

 

 

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

2001.gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

 

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Tiesību akts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Tiesību akts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Tiesību akts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Tiesību akts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

 

Grozījumi citos normatīvajos aktos nav nepieciešami.

 

 

 

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

 

 

 

 

 

1995.gada 12.jūnijā Luksemburgā parakstītā Eiropas līguma par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to Dalībvalstīm un Latvijas Republiku 47.panta otrajā daļā noteikts, ka: “Attiecībā uz finansu pakalpojumiem, neskatoties uz jebkādiem citiem šī Līguma noteikumiem, nevienu no Pusēm nedrīkst kavēt īstenot pasākumus saprātīgos nolūkos, ieskaitot ieguldītāju, noguldītāju, polisu turētāju,

vai arī personu, attiecībā pret kurām saistības ir kādiem finansu pakalpojumu sniedzējiem, interešu aizsardzību, vai arī -- lai nodrošinātu finansu sistēmas integritāti un stabilitāti.”

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

Ievērojot Nacionālās programmas integrācijai Eiropas Savienībā termiņus, tiek ieviestas Eiropas Kopienas Padomes 1993.gada 10.maija direktīvas 93/22/EEC “Par ieguldījumu pakalpojumiem vērtspapīru jomā”(Eiropas kopienu oficiālais žurnāls No L 141 , 11/06/1993 lpp. 0027 – 0046)

prasības.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

54.panta otrā daļa

Direktīvas 93/22/EEC pielikuma A daļa

Atbilst

 

57.panta pirmās daļas 1.punkts

Direktīvas 93/22/EEC 3.panta trešā daļa

Atbilst

 

57.panta pirmās daļas 2.punkts

Direktīvas 93/22/EEC 3.panta trešā daļa

Atbilst

Sīkākas prasības tiks nodefinētas Komisijas noteikumos par juridisko personu licencēšanu strapniekdarbībai vērtspapīru publiskajā apgrozībā

58.1 pants

Direktīvas 93/22/EEC 11.panta 1.daļa

Atbilst

 

59.panta pirmā daļa

Direktīvas 93/22/EEC 11.panta 1.daļa

Atbilst

 

59.panta trešā daļa

Direktīvas 93/22/EEC 11.panta 1.daļa

Atbilst

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Emitentu konsultatīvā padome

Latvijas Komercbanku asociācija

Latvijas vērtspapīru tirgus profesionālo dalībnieku asociācija

Konsultācijas notikušas arī ar:

Latvijas Centrālais depozitārijs

Rīgas Fondu birža

Merita Bank Plc. Rīgas filiāle

A/S “Hansabank Latvija”

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Emitentu konsultatīvā padome pēc saskaņošanas sēdes atbalsta projekta tālāku virzību.

Latvijas Komercbanku asociācija atbalsta projekta tālāku virzību.

Latvijas vērtspapīru tirgus profesionālo dalībnieku asociācija uzskata, ka likumprojektā ietvertās normas ir aktuāls, taču interesi par Vērtspapīru tirgus komisijas piedāvāto apspriedi nav izrādījusi.

Izstrādājot projektu lielā mērā tikuši ņemti vērā Emitentu konsultatīvas padomes, Latvijas Centrālā depozitārija un Rīgas Fondu biržas izteiktie priekšlikumi.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Visā projekta izstrādāšanas gaitā notikušas konsultācijas ar Profesoru Nis Jul Claussen (Dānijas Ārlietu ministrijas projekts j.no.73.Letland.54.0097), kurš ir personīgi piedalījies vairāku ES finansu pakalpojumu direktīvu izstrādāšanā un Eiropas Savienības konsultantu Dr Juergen Brockhausen (PHARE tehniskās palīdzības projekts Vērtspapīru tirgus komisijai LE 9702.02.01/0003) Frankfurtes Banku akadēmija.

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likuma izpildi nodrošinās Finansu un kapitāla tirgus komisija.

 

 

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likums neierobežo indivīda tiesības.

 

 

 

Finansu ministrs G.Bērziņš