Likumprojekts

Likumprojekts

Patvēruma likums

I nodaļa. Vispārīgie noteikumi

1.pants. Likuma mērķis

Likuma mērķis ir saskaņā ar vispāratzītiem starptautiskiem cilvēktiesību principiem nodrošināt personu tiesības saņemt Latvijas Republikā patvērumu, iegūt bēgļa statusu, pagaidu aizsardzību, alternatīvo statusu.

2.pants. Neizraidīšanas princips

(1) Personu, kurai piešķirts bēgļa statuss Latvijas Republikā, nevar izraidīt uz valsti vai izdot valstij, kurā pastāv šā likuma 3.pantā minētās vajāšanas draudi.

(2) Personu, kurai piešķirts alternatīvais statuss Latvijas Republikā, nevar izraidīt uz valsti vai izdot valstij, kurā pastāv šā likuma 35.pantā minētie draudi.

3.pants. Persona, kura kā patvēruma meklētājs var pretendēt uz bēgļa statusu

(1) Kā patvēruma meklētājs uz bēgļa statusu var pretendēt persona, kura nav Latvijas pilsonis, likuma "Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības" vai likuma "Par bezvalstnieka statusu Latvijas Republikā" subjekts un kura ierodas vai atrodas Latvijas Republikas teritorijā tāpēc, ka pamatoti baidās no vajāšanas rases, reliģijas, tautības, sociālās piederības vai politiskās pārliecības dēļ savas pilsonības valstī vai, ja šī persona ir bezvalstnieks, savas iepriekšējās mītnes zemē, un kura šo baiļu dēļ nespēj vai nevēlas izmantot attiecīgās valsts tiesisko aizsardzību.

(2) Persona, kura ir vairāk nekā vienas ārvalsts pilsonis, nevar pretendēt kā patvēruma meklētājs uz bēgļa statusu, ja tā bez iemesla baidās no šā panta pirmajā daļā minētās vajāšanas un neizmanto tiesisko aizsardzību kādā no savas pilsonības valstīm. Personas pilsonības valsts ir katra tā valsts, kuras pilsonis ir šī persona.

4.pants. Patvēruma meklētāja statuss

Persona atzīstama par patvēruma meklētāju, ja tā šajā likumā noteiktajā kārtībā iesniegusi rakstisku pieteikumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu (turpmāk – pieteikums). Pieteikumu no tā iesniegšanas brīža līdz galīgā lēmuma pieņemšanai šajā likumā minētās iestādes izskata šajā likumā noteiktajos termiņos un kārtībā (turpmāk - patvēruma piešķiršanas process).

5.pants. Bēgļu lietu departaments

(1) Pieteikumu izskata un lēmumu par bēgļa statusa piešķiršanu vai atteikumu tādu piešķirt pieņem Bēgļu lietu departaments (turpmāk - Departaments), kura lēmumus var pārsūdzēt vienīgi šajā likumā paredzētajos gadījumos un kārtībā.

(2) Ja persona neatbilst šā likuma 3.pantā minētajiem nosacījumiem, Departaments izskata jautājumu par alternatīvā statusa piešķiršanu personai atbilstoši šā likuma VI nodaļas nosacījumiem.

(3) Departamentu kā Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk - Pārvalde) struktūrvienību izveido un tā vadītāju pēc saskaņošanas ar iekšlietu ministru ieceļ amatā un atbrīvo no amata Pārvaldes priekšnieks.

6.pants. Bēgļu lietu apelācijas padome

(1) Sūdzības par Departamenta lēmumiem izskata Bēgļu lietu apelācijas padome (turpmāk - Padome). Padomes lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams, izņemot šā likuma 33. un 42.pantā paredzētos gadījumus.

(2) Padomes sastāvā ir priekšsēdētājs un četri Padomes locekļi. Ministru kabinets ieceļ amatā un atbrīvo no amata Padomes priekšsēdētāju pēc tieslietu ministra, bet Padomes locekļus - pēc Padomes priekšsēdētāja priekšlikuma.

(3) Padome ir Tieslietu ministrijas pārraudzībā esoša iestāde. Tās nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Padomes priekšsēdētājs un tās locekļi savas kompetences ietvaros darbojas un lēmumus pieņem neatkarīgi.

7.pants. Apvienoto Nāciju Organizācijas augstais komisārs bēgļu lietās

(1) Personām, kuras ir iesniegušas pieteikumu, ir tiesības griezties pie Apvienoto Nāciju Organizācijas augstā komisāra bēgļu lietās vai viņa pilnvarotām personām vai institūcijām.

(2) Pēc Apvienoto Nāciju Organizācijas augstā komisāra bēgļu lietās pieprasījuma Departaments un Padome iesniedz viņam savus lēmumus.

8.pants. Ziņu neizpaušana

(1) Patvēruma piešķiršanas procesā iesaistīto institūciju darbiniekiem nav tiesību izpaust informāciju par patvēruma meklētāju, izņemot šā panta otrajā daļā minētos gadījumus. Par informācijas izpaušanu vainīgais darbinieks saucams pie atbildības likumā noteiktajā kārtībā.

(2) Informāciju par patvēruma meklētāju var izpaust, ja attiecīgā persona devusi tam piekrišanu vai ja informāciju likumā noteiktajā kārtībā ir pieprasījušas tiesībaizsardzības iestādes.

9.pants. Patvēruma meklētāja identifikācija

Patvēruma meklētāju identificē Valsts policija vai šajā likumā paredzētajos gadījumos Valsts robežsardze. Kārtību, kādā tiek identificēts patvēruma meklētājs, un sadarbību starp patvēruma piešķiršanas procesā iesaistītajām institūcijām nosaka iekšlietu ministrs.

10.pants. Sazināšanās valoda

Patvēruma meklētājam, kurš nezina latviešu valodu, tiek nodrošinātas iespējas sazināties ar tulka palīdzību, kā arī tiek nodrošinātas tiesības iesniegt pieteikumu, iepazīties ar pieteikuma izskatīšanas materiāliem un sniegt paskaidrojumus tajā valodā, kuru šī persona prot.

11.pants. Patvēruma meklētāja tiesības un pienākumi

(1) Patvēruma meklētājam līdz galīgā lēmuma pieņemšanai par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu tādu piešķirt ir tiesības uzturēties Latvijas Republikā.

(2) Patvēruma meklētājam ir tiesības pieaicināt personu juridiskās palīdzības saņemšanai.

(3) Patvēruma meklētājam ir tiesības saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību par valsts līdzekļiem.

(4) Patvēruma meklētājam vai viņa pilnvarotai personai ir pienākums sadarboties ar Departamentu un citām šajā likumā minētajām institūcijām, sniedzot tām informāciju, kas var ietekmēt bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu.

(5) Patvēruma meklētājam, uzturoties patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, ir pienākums ievērot šī patvēruma meklētāju izmitināšanas centra iekšējās kārtības noteikumus.

12.pants. Nepilngadīgās personas tiesības

(1) Pieteikums izskatāms un lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikums tādu piešķirt attiecināms arī uz patvēruma meklētāja nepilngadīgajiem bērniem, ja viņi atrodas Latvijas Republikā. Izskatot pieteikumu, tiek ņemts vērā nepilngadīgās personas viedoklis.

(2) Nepilngadīgās personas tiesības un likumīgās intereses pārstāv tās vecāki. Ja nepilngadīgā persona ir bez vecāku pavadības un vēlas pieteikumu iesniegt patstāvīgi, tās tiesības un likumīgās intereses pieteikuma iesniegšanas un izskatīšanas laikā pārstāv Padomes iecelts neatkarīgs pilnvarots pārstāvis. Pārstāvja pienākums ir objektīvi darboties nepilngadīgās personas interesēs.

(3) Pārrunas ar nepilngadīgajām personām, kuras ir bez vecāku pavadības, veic šim uzdevumam īpaši apmācīti Valsts robežsardzes vai Valsts policijas darbinieki.

(4) Nepilngadīgajām personām, kuras ir bez vecāku pavadības, ir tiesības uz nepieciešamo aizsardzību un aprūpi likumā noteiktajā kārtībā.

II nodaļa. Pieteikuma iesniegšana, pārrunas ar patvēruma meklētāju un sākotnējā patvēruma meklētāja izmitināšana

13.pants. Pieteikuma iesniegšana, personai no ārvalstīm ierodoties robežkontroles punktā, pārrunas un izmitināšana

(1) Persona, kura ierodas Latvijas Republikā, lai saņemtu patvērumu un iegūtu bēgļa vai alternatīvo statusu, iesniedz pieteikumu Valsts robežsardzes darbiniekam robežkontroles punktā pirms ieceļošanas Latvijas Republikā.

(2) Pārrunas ar patvēruma meklētāju robežkontroles punktā veic Valsts robežsardzes darbinieki. Patvēruma meklētājs pārrunu un pieteikuma sākotnējās izskatīšanas laikā tiek izmitināts šim nolūkam paredzētās telpās robežkontroles punktā. Patvēruma meklētāju robežkontroles punktā ilgāk par 72 stundām var izmitināt tikai saskaņā ar tiesneša lēmumu.

(3) Tiesnesis izskata Valsts robežsardzes iesniegtos materiālus un 24 stundu laikā no šo materiālu iesniegšanas brīža pieņem lēmumu par patvēruma meklētāja izmitināšanu robežkontroles punktā. Tiesneša lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams.

(4) Ja pēc pārrunu materiālu izskatīšanas Departaments pieteikumu atzīst par pamatotu, patvēruma meklētājs nekavējoties nogādājams tuvākajā patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā. Turpmākās pārrunas ar patvēruma meklētāju veic šim uzdevumam īpaši apmācīti Valsts policijas darbinieki.

14.pants. Pieteikuma iesniegšana, personai atrodoties Latvijas Republikas teritorijā, pārrunas un izmitināšana

(1) Persona, kura atrodas Latvijas Republikas teritorijā, pieteikumu iesniedz Valsts policijas teritoriālajā iestādē vai Departamentā.

(2) Pārrunas ar patvēruma meklētāju veic šim uzdevumam īpaši apmācīti Valsts policijas darbinieki. Patvēruma meklētājs pārrunu un pieteikuma sākotnējās izskatīšanas laikā var tikt izmitināts Valsts policijas teritoriālajā iestādē šim nolūkam paredzētās telpās atsevišķi no personām, kuras tiek turētas aizdomās par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. Patvēruma meklētāju Valsts policijas teritoriālajā iestādē ilgāk par 72 stundām var izmitināt tikai saskaņā ar tiesneša lēmumu.

(3) Tiesnesis izskata Valsts policijas iesniegtos materiālus un 24 stundu laikā no šo materiālu iesniegšanas brīža pieņem lēmumu par patvēruma meklētāja izmitināšanu Valsts policijas teritoriālajā iestādē. Tiesneša lēmums ir galīgs un nav pārsūdzams.

(4) Ja pēc pārrunu materiālu izskatīšanas Departaments pieteikumu atzīst par pamatotu, patvēruma meklētājs nekavējoties nogādājams tuvākajā patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā. Turpmākās pārrunas ar patvēruma meklētāju veic šim uzdevumam īpaši apmācīti Valsts policijas darbinieki.

III nodaļa. Pieteikuma izskatīšana un bēgļa statusa piešķiršana

15.pants. Patvēruma meklētāju izmitināšanas centri

(1) Pieteikuma izskatīšanas laikā patvēruma meklētājs izmitināms patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, kurā nodrošināti cilvēka sadzīvei nepieciešamie apstākļi. Patvēruma meklētāju var pārvietot no viena patvēruma meklētāju izmitināšanas centra uz citu.

(2) Patvēruma meklētājs netiek ievietots patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, ja nav beidzies viņa legālās uzturēšanās pamats Latvijas Republikā.

(3) Patvēruma meklētāju izmitināšanas centra nolikumu apstiprina un šādus centrus izveido Ministru kabinets. Patvēruma meklētāju izmitināšanas centri ir Iekšlietu ministrijas pakļautībā.

(4) Uztura izdevumu apmēru patvēruma meklētājam un šo izdevumu izmaksas kārtību nosaka Ministru kabinets.

16.pants. Patvēruma meklētāja personu apliecinoši dokumenti un uzturēšanās kārtība Latvijas Republikā

(1) Patvēruma meklētājs personu apliecinošus un ceļošanas dokumentus nodod Valsts policijai, līdz tiek pieņemts galīgais lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu tādu piešķirt, izņemot gadījumu, ja patvēruma meklētājam ir cits legālās uzturēšanās pamats Latvijas Republikā.

(2) Patvēruma meklētājam tiek izsniegts īpašs dokuments (turpmāk - patvēruma meklētāja personas dokuments), kura formu un izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

(3) Patvēruma meklētāja personas dokuments dod tiesības uzturēties patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā un ar ikreizēju patvēruma meklētāju izmitināšanas centra administrācijas atļauju, kura tiek atzīmēta patvēruma meklētāja personas dokumentā, patvēruma meklētājam ir tiesības uzturēties arī ārpus patvēruma meklētāju izmitināšanas centra.

17.pants. Pieteikuma izskatīšanas termiņi

(1) Ja pārrunās konstatēts, ka pieteikumā minētie fakti atbilst šā likuma 3. vai 35.panta nosacījumiem, pieteikums izskatāms ne vēlāk kā triju mēnešu laikā no tā saņemšanas dienas.

(2) Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs vai viņa pilnvarota persona pamatotu iemeslu dēļ var pagarināt pieteikuma izskatīšanas termiņu līdz divpadsmit mēnešiem.

18.pants. Nodarījumi, kas izslēdz bēgļa statusa piešķiršanu

Bēgļa statusa piešķiršana nav iespējama, ja persona:

1) ir izdarījusi noziegumu pret mieru, kara noziegumu vai noziegumu pret cilvēci, arī genocīda noziegumu tādā izpratnē, kā tas formulēts starptautiskajos aktos, kuri pieņemti, lai veiktu pasākumus pret šāda veida noziegumiem;

2) pirms ieceļošanas Latvijā ir izdarījusi smagu vai sevišķi smagu nepolitiska rakstura noziegumu;

3) ir vainīga tādu darbību izdarīšanā, kas ir pretrunā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas principiem un mērķiem.

19.pants. Gadījumi, kuros bēgļa statusu personai nepiešķir

Bēgļa statusu personai nepiešķir, ja:

1) personai ir tādas valsts pilsonība, kurā nepastāv šā likuma 3. pantā minētās vajāšanas draudi;

2) persona ir bezvalstnieks, un tās iepriekšējās mītnes zemē nepastāv šā likuma 3.pantā minētās vajāšanas draudi;

3) persona pirms ierašanās Latvijas Republikā uzturējusies valstī:

a) kura ir ratificējusi 1951.gada 28.jūlija Konvenciju par bēgļa statusu un 1967.gada 31.janvāra Protokolu par bēgļa statusu;

b) kurā personai nedraud nāves sods vai miesas sods, spīdzināšana, necilvēcīga vai pazemojoša izturēšanās;

c) kurā tā varēja lūgt un saņemt aizsardzību;

4) persona ir ieguvusi bēgļa statusu citā valstī un bez pamatotām bailēm no šā likuma 3.pantā minētās vajāšanas var izmantot tās aizsardzību;

5) personas pieteikumu par bēgļa statusa piešķiršanu izskata citā valstī;

6) persona apzināti neievēro šā likuma 11.panta ceturtajā daļā noteiktās prasības vai sniedz apzināti nepatiesas ziņas, ja tas ir būtiski jautājuma izlemšanai par bēgļa statusa piešķiršanu;

7) saskaņā ar kompetentu iestāžu sniegtajām ziņām persona apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību.

20.pants. Lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu tādu piešķirt

(1) Departaments lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu tādu piešķirt pieņem pēc tam, kad veiktas šā likuma 13.panta otrajā daļā vai 14.panta otrajā daļā minētās darbības.

(2) Pieņemot lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu tādu piešķirt, šaubas par pieteikuma pamatotību tulkojamas par labu patvēruma meklētājam.

(3) Šā panta pirmajā daļā minēto lēmumu Departaments noformē rakstiski, to izvērsti pamatojot un norādot tā pārsūdzēšanas kārtību. Patvēruma meklētājs ar lēmuma saturu iepazīstināms nekavējoties, paskaidrojot lēmuma būtību un tā pārsūdzēšanas kārtību viņam saprotamā valodā.

21.pants. Lēmuma pārsūdzēšanas kārtība

(1) Sūdzību par Departamenta lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu tādu piešķirt septiņu dienu laikā var iesniegt Padomē patvēruma meklētājs, viņa pilnvarota persona vai cita ieinteresēta persona. Padome šādu sūdzību izskata trīs mēnešu laikā, un tās lēmums ir galīgs.

(2) Sūdzības izskatīšanas laikā persona uzskatāma par patvēruma meklētāju.

(3) Ja personas rīcībā pēc galīgā lēmuma par atteikumu piešķirt bēgļa vai alternatīvo statusu ir jauni fakti, kas būtiski maina lietas apstākļus, persona var iesniegt Padomē atkārtotu pieteikumu. Padome pieņem lēmumu par pieteikuma pamatotību divu darbdienu laikā. Ja pieteikums atzīts par pamatotu, Padome to izskata divu nedēļu laikā no tā saņemšanas dienas.

(4) Padomes lēmums noformējams rakstiski, to izvērsti pamatojot, un nekavējoties paziņojams sūdzības iesniedzējam, paskaidrojot lēmuma būtību viņam saprotamā valodā.

22.pants. Gadījumi, kad pieteikums tiek izskatīts uz robežas vai saīsinātā kārtībā

Pieteikums izskatāms uz robežas vai saīsinātajā kārtībā, ja:

1) pieteikums ir acīmredzami nepamatots - tas pēc būtības neatbilst šā likuma 3.panta pirmajā daļā un 35.panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem - vai pieteikumam acīmredzami trūkst ticamības - personas stāstītais ir pretrunīgs, nekonsekvents vai pēc būtības neiespējams;

2) pieteikumu izskata citā valstī;

3) persona ir ieguvusi bēgļa statusu citā valstī un bez pamatotām bailēm no šā likuma 3.pantā minētās vajāšanas var izmantot tās aizsardzību;

4) personai ir tādas valsts pilsonība, kurā nepastāv šā likuma 3.panta pirmajā daļā un 35.panta pirmajā daļā minētie draudi;

5) persona bez pamatota izskaidrojuma ir iesniegusi pieteikumu, lai novērstu gaidāmo izraidīšanu, kaut gan ir bijusi pietiekama iespēja to iesniegt agrāk;

6) persona pirms ierašanās Latvijas Republikā uzturējusies valstī:

a) kura ir ratificējusi 1951.gada 28.jūlija Konvenciju par bēgļa statusu un 1967.gada 31.janvāra Protokolu par bēgļa statusu;

b) kurā personai nedraud nāves sods vai miesas sods, spīdzināšana, necilvēcīga vai pazemojoša izturēšanās;

c) kurā tā varēja lūgt un saņemt aizsardzību.

23.pants. Pieteikuma izskatīšana saīsinātajā kārtībā

(1) Valsts policija veic pārrunas ar patvēruma meklētāju, kurš iesniedzis pieteikumu šā likuma 14.pantā noteiktajā kārtībā, un iegūto informāciju nodod Departamentam ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas.

(2) Departaments saņemtos pārrunu materiālus izskata piecu darbdienu laikā no to saņemšanas dienas. Ja Departaments atzīst, ka pieteikums atbilst šā likuma 22.panta nosacījumiem, tas pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt bēgļa un alternatīvo statusu.

(3) Patvēruma meklētājs vai tā pilnvarota persona var pārsūdzēt Departamenta lēmumu Padomē divu darbdienu laikā. Šādu sūdzību Padome izskata trīs darbdienu laikā no tās saņemšanas dienas. Sūdzības izskatīšanas laikā persona uzskatāma par patvēruma meklētāju.

(4) Ja Valsts policija, Departaments vai Padome pamatotu iemeslu dēļ neiekļaujas šajā pantā paredzētajos termiņos vai ja Padome atzīst, ka pieteikums ir pamatots, tas izskatāms parastajā kārtībā.

24.pants. Pieteikuma izskatīšana uz robežas

(1) Valsts robežsardze veic pārrunas ar patvēruma meklētāju, kurš iesniedzis pieteikumu šā likuma 13.pantā noteiktajā kārtībā, un iegūto informāciju nodod Departamentam ne vēlāk kā trīs dienu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas.

(2) Departaments saņemtos pārrunu materiālus izskata divu darbdienu laikā no to saņemšanas dienas. Ja Departaments atzīst, ka pieteikums atbilst šā likuma 22.panta nosacījumiem, tas pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt bēgļa vai alternatīvo statusu.

(3) Patvēruma meklētājs vai tā pilnvarota persona var pārsūdzēt Departamenta lēmumu Padomē vienas darbdienas laikā. Šādu sūdzību Padome izskata divu darbdienu laikā no tās saņemšanas dienas. Sūdzības izskatīšanas laikā persona uzskatāma par patvēruma meklētāju.

(4) Ja Valsts robežsardze, Departaments vai Padome pamatotu iemeslu dēļ neiekļaujas šajā pantā paredzētajos termiņos vai ja Padome atzīst, ka pieteikums ir pamatots, tas izskatāms parastajā kārtībā.

25.pants. Uzturēšanās izbeigšana Latvijas Republikā personai, kuras pieteikums ir noraidīts

(1) Personu, kuras pieteikums ir noraidīts, izraida, ievērojot likumā "Par ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā" noteikto kārtību.

(2) Šā panta pirmās daļas noteikumi neattiecas uz personām, kuru pieteikums izskatīts šā likuma 23. un 24.pantā noteiktajā kārtībā un ticis noraidīts. Šīs personas tiek izraidītas no Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

IV nodaļa. Bēgļa tiesiskais statuss Latvijas Republikā

26.pants. Bēgļa personu apliecinošs un ceļošanas dokuments

(1) Bēglim, ievērojot Apvienoto Nāciju Organizācijas 1951.gada 28.jūlija Konvenciju par bēgļa statusu, tiek izsniegts ceļošanas dokuments, kurš vienlaikus ir arī bēgļa personu apliecinošs dokuments. Ceļošanas dokumenta formu un tā izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

(2) Bēglis, saņemot šā panta pirmajā daļā minēto ceļošanas dokumentu, nodod Departamenta glabāšanā visus viņa rīcībā esošos ceļošanas dokumentus.

27.pants. Bēgļa uzturēšanās Latvijas Republikā

Pēc lēmuma par bēgļa statusa piešķiršanu pieņemšanas bēglim bez maksas izsniedz pastāvīgo uzturēšanās atļauju Latvijas Republikā. Kārtību, kādā bēglim izsniedz pastāvīgo uzturēšanās atļauju un veic tās ikgadējo reģistrāciju, kā arī kārtību, kādā bēglis var izvēlēties dzīvesvietu Latvijas Republikā, lai nodrošinātu viņa integrāciju Latvijas sabiedrībā un novērstu izolētu iedzīvotāju grupu veidošanos, nosaka Ministru kabinets.

28.pants. Bēgļa pabalsts un valsts palīdzība integrācijai sabiedrībā

Ja bēglim nav citu iztikas avotu, pirmos 12 mēnešus pēc bēgļa statusa piešķiršanas viņš Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā saņem pabalstu, kuram jāsedz dzīvošanai un uzturam, kā arī latviešu valodas apguvei nepieciešamās izmaksas.

29.pants. Bēgļa tiesības uz ģimenes atkalapvienošanu Latvijas Republikā

Bēglim ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā apvienoties ar ģimenes locekļiem, kuri atrodas ārvalstīs. Par ģimeni šā likuma izpratnē tiek uzskatīti personas laulātais un viņu neprecētie bērni, kas nav vecāki par 18 gadiem, kā arī apgādībā esošie bērni invalīdi. Personai, kas nav sasniegusi 18 gadu vecumu un nav precējusies, ir tiesības uzņemt pie sevis no ārvalsts ieradušos māti un tēvu.

V nodaļa. Bēgļa statusa zaudēšana

30.pants. Bēgļa statusa zaudēšanas nosacījumi

Bēgļa statuss tiek zaudēts, ja:

1) persona brīvprātīgi atjauno tiesisko saikni ar savas pilsonības valsti vai, ja persona ir bezvalstnieks, ar iepriekšējo mītnes zemi, prasa palīdzību šīs valsts oficiālajām institūcijām vai amatpersonām vai brīvprātīgi atgriežas šajā valstī;

2) persona iegūst citas valsts pilsonību, bezvalstnieka statusu, cita veida tiesisko aizsardzību vai saņem pastāvīgo uzturēšanās atļauju citā valstī;

3) personas pilsonības valstī vai, ja persona ir bezvalstnieks, iepriekšējās mītnes zemē stāvoklis mainās tādējādi, ka nav pamata bailēm no šā likuma 3.pantā minētās vajāšanas;

4) persona uzņemta Latvijas pilsonībā.

31.pants. Bēgļa statusa atņemšanas nosacījumi

Bēgļa statuss tiek atņemts, ja:

1) atklājas, ka tas iegūts viltus ceļā (bēgļa statusa iegūšanai persona sniegusi apzināti nepatiesas ziņas, kuras bijušas būtiskas bēgļa statusa piešķiršanai);

2) persona atzīta par vainīgu sevišķi smaga nozieguma izdarīšanā, kas apdraud sabiedrību.

32.pants. Lēmums par bēgļa statusa zaudēšanu vai atņemšanu

(1) Departaments pieņem lēmumu par bēgļa statusa zaudēšanu vai atņemšanu ne vēlāk kā mēneša laikā no dienas, kad tam ir kļuvis zināms kāds no šā likuma 30. un 31.pantā minētajiem apstākļiem, un nekavējoties par to paziņo personai.

(2) Šā panta pirmajā daļā minēto lēmumu persona vai tās pilnvarots pārstāvis var pārsūdzēt Padomē mēneša laikā no tā saņemšanas dienas.

(3) Padome pieņem lēmumu divu mēnešu laikā no sūdzības saņemšanas dienas un nekavējoties paziņo par to personai.

(4) Šā panta otrajā un trešajā daļā minētās sūdzības izskatīšanas laikā persona saglabā bēgļa statusu.

33.pants. Kārtība, kādā pārsūdzams lēmums par bēgļa statusa atņemšanu

(1) Padomes lēmumu par bēgļa statusa atņemšanu šā likuma 31.panta 1.punktā paredzētajā gadījumā persona vai tās pilnvarots pārstāvis var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā.

(2) Šā panta pirmajā daļā minētās sūdzības iesniegšana aptur šā likuma 34.pantā minēto pasākumu veikšanu.

34.pants. Uzturēšanās izbeigšana Latvijas Republikā personai, kura ir zaudējusi vai kurai ir atņemts bēgļa statuss

Personai, kura ir zaudējusi vai kurai ir atņemts bēgļa statuss, Latvijas Republikas teritorija ir jāatstāj divu mēnešu laikā, ja tai nav cita legāla uzturēšanās pamata.

VI nodaļa. Alternatīvā statusa piešķiršana

35. pants. Persona, kas var pretendēt uz alternatīvo statusu

(1) Alternatīvais statuss ir personai piešķirtas tiesības uzturēties Latvijas Republikā, ja:

1) ir pamats uzskatīt, ka šai personai tās pilsonības valstī vai, ja šī persona ir bezvalstnieks, iepriekšējās mītnes zemē, draud nāves sods vai miesas sods, spīdzināšana, necilvēcīga vai pazemojoša izturēšanās vai pazemojoša sodīšana;

2) ārējo vai iekšējo bruņoto konfliktu dēļ tai ir nepieciešama aizsardzība un tā nevar atgriezties savas pilsonības valstī vai, ja šī persona ir bezvalstnieks, savas iepriekšējās mītnes zemē.

(2) Persona nevar pretendēt uz šā panta pirmajā daļā minētā statusa piešķiršanu, ja tā ir:

1) Latvijas pilsonis, likuma "Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības" vai likuma "Par bezvalstnieka statusu Latvijas Republikā" subjekts;

2) vairāk nekā vienas ārvalsts pilsonis un ja tā bez iemesla baidās no šā panta pirmajā daļā minētajiem draudiem un neizmanto tiesisko aizsardzību kādā no savas pilsonības valstīm.

(3) Alternatīvo statusu saskaņā ar šā panta pirmās daļas 2.punktu piešķir uz laiku līdz vienam gadam. Departaments to pagarina par kārtējo termiņu līdz vienam gadam, ja persona vienu mēnesi pirms termiņa beigām iesniedz iesniegumu par alternatīvā statusa pagarināšanu un ja pastāv šā panta pirmās daļas 2.punktā minētie nosacījumi.

36.pants. Persona, kurai nevar piešķirt alternatīvo statusu

Alternatīvo statusu nepiešķir personai, ja ir nopietns pamats uzskatīt, ka tā:

1) pirms ierašanās Latvijas Republikā uzturējusies valstī, kur tā varēja lūgt un saņemt aizsardzību;

2) ir izdarījusi noziegumu pret mieru, kara noziegumu vai noziegumu pret cilvēci, arī genocīda noziegumu tādā izpratnē, kā tas formulēts starptautiskajos aktos, kuri pieņemti, lai veiktu pasākumus pret šāda veida noziegumiem;

3) ir vainīga tādu darbību izdarīšanā, kas ir pretrunā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas principiem un mērķiem;

4) rada draudus Latvijas valsts un sabiedrības drošībai.

37.pants. Personas, kurai piešķirts alternatīvais statuss, uzturēšanās Latvijas Republikā

(1) Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, tiek izsniegta:

1) pastāvīgā uzturēšanās atļauja, ja alternatīvais statuss piešķirts, pamatojoties uz šā likuma 35.panta pirmās daļas 1.punktu;

2) termiņuzturēšanās atļauja, ja alternatīvais statuss piešķirts, pamatojoties uz šā likuma 35.panta pirmās daļas 2.punktu.

(2) Kārtību, kādā izsniedz, pagarina un pārreģistrē šā panta pirmajā daļā minētās uzturēšanās atļaujas, nosaka Ministru kabinets.

(3) Personai, kura šā panta noteiktajā kārtībā saņēmusi uzturēšanās atļauju, ir tiesības strādāt Latvijas Republikā.

38.pants. Ārvalstnieka personu apliecinošs dokuments

(1) Ja personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, nav derīga personu apliecinoša un ceļošanas dokumenta un nav iespējams tādu saņemt, tai izsniedz ārvalstnieka perso nu apliecinošu dokumentu.

(2) Ārvalstnieka personu apliecinoša dokumenta formu, izsniegšanas, pagarināšanas, izmantošanas un anulēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

39.pants. Pabalsts personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss

Ja personai nav citu iztikas avotu, tā Ministru kabineta noteiktajā apmērā un kārtībā saņem pabalstu:

1) ne ilgāk kā 12 mēnešus pēc alternatīvā statusa piešķiršanas, ja viņa saņēmusi pastāvīgās uzturēšanās atļauju;

2) ne ilgāk kā 9 mēnešus pēc alternatīvā statusa piešķiršanas, ja viņa saņēmusi termiņuzturēšanās atļauju.

40.pants. Tiesības uz ģimenes atkalapvienošanu Latvijas Republikā

(1) Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss saskaņā ar šā likuma 35.panta pirmās daļas 1.punktu, ir tiesības apvienoties ar ģimeni likumā "Par ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā" paredzētajā kārtībā.

(2) Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss saskaņā ar šā likuma 35.panta pirmās daļas 2.punktu un kura pēc šā statusa piešķiršanas Latvijas Republikā uzturējusies vismaz trīs gadus, ir tiesības iesniegt lūgumu par ģimenes atkalapvienošanu.

(3) Kārtību, kādā tiek iesniegts un izskatīts šā panta otrajā daļā minētais lūgums par ģimenes apvienošanu un izsniegtas uzturēšanās atļaujas ģimenes locekļiem, nosaka Ministru kabinets.

41.pants. Alternatīvā statusa zaudēšanas nosacījumi

Alternatīvo statusu persona zaudē, ja:

1) tā sniegusi apzināti nepatiesas ziņas, kuras bijušas būtiskas alternatīvā statusa piešķiršanai;

2) tā atgriežas savas pilsonības valstī vai, ja persona ir bezvalstnieks, iepriekšējās mītnes zemē;

3) tā brīvprātīgi nodibina tiesisko saikni ar citu valsti - iegūst tās pilsonību vai bauda tās tiesisko aizsardzību, vai saņem uzturēšanās atļauju tajā;

4) tās pilsonības valstī vai, ja persona ir bezvalstnieks, iepriekšējās mītnes zemē stāvoklis mainās tādējādi, ka zuduši šā likuma 35.pantā minētie nosacījumi;

5) tā ar tiesas spriedumu ir atzīta par vainīgu tīša smaga vai sevišķi smaga nozieguma izdarīšanā Latvijas Republikā;

6) tā ir saņēmusi bēgļa statusu Latvijas Republikā vai citā valstī.

42.pants. Lēmums par alternatīvā statusa zaudēšanu un tā pārsūdzēšanas kārtība

(1) Departaments pieņem lēmumu par alternatīvā statusa zaudēšanu, ja tam ir kļuvis zināms kāds no šā likuma 41.panta nosacījumiem, un paziņo par to personai. Šo lēmumu persona vai tās pilnvarots pārstāvis var pārsūdzēt Padomē piecu darbdienu laikā no tā saņemšanas dienas.

(2) Padome pieņem lēmumu mēneša laikā no sūdzības saņemšanas dienas un paziņo par to personai.

(3) Padomes lēmumu par alternatīvā statusa zaudēšanu, ja atklājas, ka persona sniegusi apzināti nepatiesas ziņas, kuras bijušas būtiskas alternatīvā statusa piešķiršanai, persona vai tās pilnvarots pārstāvis var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā.

(4) Šā panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā minētās sūdzības izskatīšanas laikā persona saglabā alternatīvo statusu.

43.pants. Uzturēšanās izbeigšana Latvijas Republikā personai, kura zaudējusi alternatīvo statusu

Personai, kura zaudējusi alternatīvo statusu, Latvijas Republikas teritorija ir jāatstāj mēneša laikā, ja tai nav cita legāla uzturēšanās pamata.

VII nodaļa. Pagaidu aizsardzība

44.pants. Pagaidu aizsardzība Latvijas Republikā

(1) Pagaidu aizsardzība ir personu grupai piešķirtas tiesības uz laiku uzturēties Latvijas Republikā, ja tām ir nepieciešama aizsardzība un tās ir vai ir bijušas spiestas atstāt savu pilsonības valsti vai, ja šīs personas ir bezvalstnieki, savas iepriekšējās mītnes zemi:

1) etnisku konfliktu dēļ;

2) pilsoņu kara dēļ.

(2) Ministru kabinets izdod rīkojumu par pagaidu aizsardzības piešķiršanu personu grupai, nosakot tās uzturēšanās un izmitināšanas kārtību Latvijas Republikā, kā arī termiņus un nepieciešamo finansējumu.

(3) Šā panta pirmajā daļā minētās personu grupas sastāvu nosaka Departaments, sadarbojoties ar Apvienoto Nāciju Organizācijas augsto komisāru bēgļu lietās.

(4) Kārtību, kādā persona, kurai piešķirta pagaidu aizsardzība, šķērso Latvijas Republikas valsts robežu, nosaka Ministru kabinets.

45.pants. Personu apliecinošs dokuments

(1) Personai, kurai saskaņā ar šā likuma 44.panta pirmo daļu piešķirtas tiesības uz laiku uzturēties Latvijas Republikā, tiek izsniegts personu apliecinošs dokuments (turpmāk - dokuments), kura formu un izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

(2) Persona, saņemot šā panta pirmajā daļā minēto dokumentu, nodod Departamentam tās personu apliecinošus un ceļošanas dokumentus līdz brīdim, kamēr tā atstāj Latvijas Republiku.

46.pants. Uzturēšanās izbeigšana Latvijas Republikā personu grupai, kurai ir pagaidu aizsardzība

(1) Personu grupai, kurai beidzas pagaidu aizsardzība, Latvijas Republikas teritorija ir jāatstāj.

(2) Šī panta pirmajā daļā minētais nosacījums neattiecas uz personu, kurai ir cits legāls pamats uzturēties Latvijas Republikā.

Pārejas noteikumi

1. Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.

2. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par patvēruma meklētājiem un bēgļiem Latvijas Republikā" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 16.nr.).

 

 

Likumprojekta “Patvēruma likums”

anotācija

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Latvijas patvēruma likumdošana šobrīd neparedz to personu tiesisko aizsardzību, kuras neatbilst 1951. gada 28. jūlija Konvencijas par bēgļa statusu un 1967. gada 31. janvāra Protokola par bēgļa statusu kritērijiem. Tomēr šādas personas nevar izraidīt uz to izcelsmes valstīm, jo tad Latvija pārkāptu starptautiskās saistības, kuras tā uzņēmusies, ratificējot virkni starptautisko dokumentu cilvēktiesību jomā.

Šī problēma atzīmēta arī Eiropas Komisijas 1999. gada kārtējā ziņojumā par Latvijas progresu, kurā norādīts, ka jānodrošina šādas aizsardzības tiesiskais regulējums. Tāpat arī 2000. gada ziņojumā Eiropas Komisija norāda, ka nepieciešamas izmaiņas likumdošanā attiecībā uz neizraidīšanas principa ievērošanu, pagaidu aizsardzības un alternatīvā statusa ieviešanu un trešo drošo valstu koncepciju.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts Patvēruma likums izstrādāts, veicot Latvijas normatīvo aktu patvēruma jomā salīdzinošo analīzi ar Eiropas Savienības normām. Tas nodrošina Eiropas Savienības prasību un vispārējo cilvēktiesību normu ievērošanu patvēruma jomā.

Likumprojekts ietver gan vispārējas procedūras garantijas, gan konkretizē katras patvēruma procesā iesaistītās institūcijas kompetenci un atbildību, kā arī atspoguļo vispārējos cilvēktiesību principus, tādus kā tiesības uz patvērumu, ģimenes dzīvi, personas brīvību.

Likumprojektā iekļauti šādi jautājumi:

  • nostiprinātas garantijas neizraidīšanas principa nodrošināšanai;
  • alternatīvais statuss, ko personai var piešķirt gadījumos, kad tā nevar tikt uzskatīta par bēgli atbilstoši Ženēvas konvencijā par bēgļa statusu minētajiem nosacījumiem, bet tai nepieciešama starptautiskā aizsardzība;
  • iespēja izskatīt patvēruma pieteikumu uz robežas, personai neieceļojot valstī, kas novērš patvēruma procedūras ļaunprātīgu izmantošanu, tomēr garantē personai tiesības lūgt patvērumu.;
  • kritēriji valsts atzīšanai par drošu valsti, kurā iespējams lūgt patvērumu, aizstās pašreizējo drošo patvēruma valstu sarakstu;
  • pagaidu aizsardzība, kas ļaus Latvijai efektīvi pieņemt lēmumus un rīkoties gadījumos, kad pilsoņu kara vai etnisku konfliktu gadījumos uz laiku tiek pārvietotas lielas personu grupas.

 

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 
 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

28934

28934

28934

144670

3. Finansiālā ietekme

28934

28934

28934

144670

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

27234

1700

skat. #

27234

1700

27234

1700

136170

8500

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

# Finansiālā pamatojuma aprēķins

Līdzekļi nepieciešami Tieslietu ministrijai likumprojekta 13. un 14. pantā paredzēto normu īstenošanai

  1. 15 pierobežas rajonu (pilsētu) tiesu dežūrējošo tiesnešu papildus darba samaksas par darbu brīvdienās nepieciešamo finansu līdzekļu aprēķins
  2. 1 tiesnesim - Ls 12 (vid. izpeļņa dienā) x 2 x 1.2609 (valsts soc. apdrošin. obligātās iemaksu likmes) x 5 dienas mēnesī = 151.3 Ls/mēn.

    Kopā izdevumi papildu darba samaksas nodrošināšanai Ls 27 234

  3. Tulku pakalpojumu segšanai nepieciešamā finansējuma aprēķins

Tulku pakalpojumu izmaksas no 9 līdz 55 Ls/stundā

Gadā nepieciešami no 900 līdz 2500 Ls

Vidēji - 1700 Ls/gadā

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Jāsagatavo grozījumi likumā "Par ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā", "Par policiju" un Robežsardzes likumā, lai nodrošinātu tiesību normu savstarpējo atbilstību. Likumprojekti par grozījumiem attiecīgajos likumos ir sagatavoti un iesniegti kopā ar šo likumprojektu.

Nepieciešams pieņemt jaunus Ministru kabineta noteikumus likuma darbības nodrošināšanai par šādiem jautājumiem:

  1. par patvēruma meklētāja personas dokumentu, tā formu un izsniegšanas kārtību;
  2. par uztura izdevumu apmēru patvēruma meklētājam un šo izdevumu izmaksāšanas kārtību;
  3. par personu, kuru pieteikums ir noraidīts, izraidīšanas kārtību gadījumos, kad pieteikums izskatīts saīsinātajā kārtībā vai uz robežas;
  4. par bēgļa personu apliecinošu un ceļošanas dokumentu un tā izsniegšanas kārtību;
  5. par ārvalstnieka personu apliecinoša dokumenta formu, izsniegšanas, pagarināšanas un izmantošanas kārtību;
  6. par uzturēšanās atļauju izsniegšanu un reģistrācijas kārtību bēglim un personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss;
  7. par kārtību, kādā bēglis var izvēlēties dzīvesvietu Latvijas Republikā;
  8. par pabalstu bēglim un personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss;
  9. par kārtību, kādā notiek bēgļa un personas, kurai piešķirts alternatīvais statuss, ģimenes apvienošana.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

 

Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām pret Eiropas Savienību un ir Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā nepieciešamais priekšnoteikums.

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 
   

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām pret ANO un Eiropas Padomi.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

 

 

 

 

 

 

  1. 1950. gada 4. novembra Eiropas cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija (turpmāk - ECTK), Latvijas Vēstnesis, 1997, 143. nr.;
  2. 1951. gada 28. jūlija Konvencija par bēgļa statusu (turpmāk - Ženēvas konvencija) un tās 1967. gada 31. janvāra protokols par bēgļa statusu (turpmāk - Ņujorkas protokols), Latvijas Vēstnesis, 1997, 171. nr.;
  3. 1995. gada Rezolūcija par minimālām garantijām patvēruma procedūrā, Official Journal of the European Communities No. C 274, 1996;
  4. Rezolūcija par acīmredzami nepamatotiem pieteikumiem par patvēruma piešķiršanu, WGI 1282;
  5. Rezolūcija par harmonizētu pieeju jautājumiem, attiecībā uz trešajām valstīm, kas uzņem bēgļus, WGI 1283;
  6. Lēmums par valstīm, kurās parasti nepastāv nopietns vajāšanas risks, WGI 1281;
  7. 1997. gada Padomes rezolūcija par nepilngadīgajiem bez pieaugušo pavadības, kuri ir trešo valstu pilsoņi, Official Journal of the European Communities No. C 221/23, 1997;
  8. 1995. gada Padomes rezolūcija par valstu pienākumu uz laiku uzņemt pārvietotās personas, Official Journal of the European Communities No. L 63, 1996

 

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

1. Neizraidīšanas princips

2.pants, 11. panta pirmā daļa un 21. panta trešā daļa

 

ECTK - 3. pants;

Ženēvas konvencija - 33. pants;

Rezolūcija par minimālām garantijām patvēruma procedūrā - 2. punkts

 

Atbilst

 

2. Bēgļa definīcija

3. pants

 

3. Atbildīgās institūcijas

5. un 6. pants

 

4. Sadarbība ar ANO Komisariātu bēgļu jautājumos 12. pants

 

5. Datu aizsardzība

8. pants

6. Personas tiesības patvēruma procesā

10., 11., 13., 14., 20., 21., 32., 33. un 42. pants

7. Nepilngadīgas personas tiesības patvēruma procedūrā

12. pants

 

 

 

 

8. Personas aizturēšana

13. panta otrā daļa un 14. panta otrā daļa

9. Pamati, kas izslēdz bēgļa statusa piešķiršanu un gadījumi, kad bēgļa statusu nepiešķir

18. un 19. pants

10. Saīsinātā procedūra un acīmredzami nepamatoti patvēruma pieteikumi

22., 23. pants

 

 

 

 

 

 

 

 

11. Pieteikuma izskatīšana uz robežas

22. un 24. pants

12. Bēgļa dokuments

26. pants

13. Bēgļa integrācija

27. un 28. pants

 

14. Tiesības uz ģimenes apvienošanu

29. un 40. pants

15. Bēgļa statusa zaudēšana

30. un 31. pants

16. Alternatīvais statuss

35.-39. un 41. pants

17. Pagaidu aizsardzība

44. un 45. pants

Ženēvas konvencija - 1. pants

 

Rezolūcija par minimālām garantijām patvēruma procedūrā - 4., 6. punkts

 

Ženēvas konvencija - 35. pants;

Ņujorkas protokols - 2. pants

Rezolūcija par minimālām garantijām patvēruma procedūrā - 11. punkts

Rezolūcija par minimālām garantijām patvēruma procedūrā - 4. nodaļa

 

 

 

Rezolūcija par minimālām garantijām patvēruma procedūrā - 5. nodaļa;

Rezolūcija par nepilngadīgajiem bez pieaugušo pavadības, kuri ir trešo valstu pilsoņi - 4. nodaļa

ECTK - 5. pants

 

 

 

 

Ženēvas konvencija - 1. pants

 

 

 

 

 

 

Rezolūcija par minimālām garantijām patvēruma procedūrā - 18. -22. pants;

Rezolūcija par acīmredzami nepamatotiem pieteikumiem par patvēruma piešķiršanu;

Rezolūcija par harmonizētu pieeju jautājumiem, attiecībā uz trešajām valstīm, kas uzņem bēgļus - 2. pants

Rezolūcija par minimālām garantijām patvēruma procedūrā - 23. -25. pants

 

Ženēvas konvencija - 27. un 28. pants

 

Ženēvas konvencija - 3. un 4. nodaļa

Latvijas Republikas Satversme - 8. nodaļa

ECTK - 8. pants

 

 

 

Ženēvas konvencija - 1. pants

 

ECTK - 3. pants

 

 

 

ECTK - 3. pants

Rezolūcija par valstu pienākumu uz laiku uzņemt pārvietotās personas

Atbilst

 

 

Atbilst

 

 

 

Atbilst

 

 

 

 

Atbilst

 

 

Atbilst

 

 

 

 

 

Atbilst

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbilst

 

 

 

 

Atbilst

 

 

 

 

 

 

 

Atbilst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbilst

 

 

 

Atbilst

 

 

Atbilst

 

 

 

Atbilst

 

 

 

Atbilst

 

 

Atbilst

 

 

 

Atbilst

 
       
       

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

ANO Komisariātu bēgļu jautājumos

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

ANO Komisariāts bēgļu jautājumos atbalsta likumprojektu.

 

 

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

1) Zviedrijas Migrācijas padomes, Eiropas Savienības eksperts Lars Fransens;

2) Dānijas Imigrācijas dienesta, Eiropas Savienības eksperte Pernille Krampa;

3) ANO Komisariāta bēgļu jautājumos eksperte Karolīna Lindholma;

4) Zviedrijas Apelācijas padomes, Eiropas Savienības eksperts Lars Sjogrēns.

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likuma izpildei tiks paplašinātas Valsts robežsardzes funkcijas, lai nodrošinātu ātru un efektīvu patvēruma pieteikumu izskatīšanu uz robežas.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Persona savas tiesības varēs aizstāvēt līdzšinējā kārtībā.

 

 

 

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs M.Segliņš