Grozījumi likumā “Par valsts pensijām”

Grozījumi likumā “Par valsts pensijām”

Izdarīt likumā “Par valsts pensijām” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1., 24. nr.; 1997, 3., 13. nr.; 1998, 1., 24.nr.; 1999, 11., 23. nr.) šādus grozījumus:

  1. 1.pantā:

izteikt 1.punktu šādā redakcijā:

“apdrošināšanas stāžs – pilnos gados izteikts laika periods, kurā sociāli apdrošinātā persona (turpmāk – apdrošinātā persona) pati veikusi vai par to veiktas vai no 2001.gada 14.marta par to bija jāveic sociālās apdrošināšanas iemaksas attiecībā uz tām sociāli apdrošināmajām personām, kuras apdrošināšanas iemaksas veic ar citu personu starpniecību vai par kurām maksājumus izdara citas personas”;

izslēgt 2. punktu;

izteikt 3. punktu šādā redakcijā:

“3) apdrošināšanas iemaksas – sociālās apdrošināšanas iemaksas, ko pensiju apdrošināšanai un invaliditātes apdrošināšanai par apdrošināto personu veicis darba devējs vai apdrošinātā persona, vai kas veiktas no valsts pamatbudžeta vai attiecīgajiem sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem, vai no 2001.gada 14.marta arī iemaksas, ko bija jāveic par tām apdrošināmajām personām, kuras apdrošināšanas iemaksas veic ar citu personu starpniecību vai par kurām maksājumus izdara citas personas;”.

2. 9.pantā:

papildināt pirmo daļu ar tekstu šādā redakcijā:

“kurā ieskaitāmi mēneši, kuros veiktas (bija jāveic) apdrošināšanas iemaksas attiecīgajam sociālās apdrošināšanas veidam.”;

izteikt otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

“1) persona ir obligāti sociāli apdrošinātā persona:

a) darba ņēmējs, par kuru veiktas vai bija jāveic apdrošināšanas iemaksas;

  1. pašnodarbinātais, kurš veicis apdrošināšanas iemaksas.”;

izteikt otrās daļas 6.punktu šādā redakcijā:

“6) persona ir brīvprātīgi pievienojusies sociālajai apdrošināšanai un izdarījusi apdrošināšanas iemaksas attiecīgajam sociālās apdrošināšanas veidam.”

3. Izslēgt 11.panta trešo daļu.

4. 12.pantā:

papildināt pirmo daļu pēc vārdiem “no apdrošināšanas iemaksu algas indeksa, ko nosaka Labklājības ministrija” ar tekstu šādā redakcijā: “Pensijas kapitāls, kuram piemēroti apdrošināšanas iemaksu algas indeksi, ņemot vērā apdrošinātās personas izvēli, pieprasot vecuma pensiju, papildināms ar:

1) fondētās pensijas kapitālu, kas uzkrāts atbilstoši Valsts fondēto pensiju likumam;

2) papildpensijas kapitālu, kas uzkrāts atbilstoši likumam “Par privātajiem pensiju fondiem.”;

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Personām, kurām piešķirta vecuma pensija, sasniedzot šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteikto vecumu, pensijas apmērs nedrīkst būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu.”

  1. 16.pantā:

aizstāt pirmās daļas 1.punktā vārdus “valstī noteiktās minimālās algas pieckāršu apmēru” ar vārdiem “valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas (kalendāra gadā, kas beidzas gadu pirms gada, kurā tiek piešķirta pensija) divkāršu apmēru”;

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Ja persona piecus gadus pirms invaliditātes pensijas piešķiršanas nav bijusi pakļauta invaliditātes apdrošināšanai, invaliditātes pensija piešķirama apmērā, kāds atbilstoši invaliditātes grupai noteikts šā panta pirmās daļas 2.punktā un šā panta otrajā daļā.”

6. Aizstāt 19.panta ceturtajā daļā vārdus “vidējās vai augstākajās mācību iestādēs dienas nodaļā” ar vārdiem “vai studē vispārējās, profesionālās izglītības iestādes vai augstskolas dienas nodaļā (pilna laika klātienē).”

  1. 23.pantā:

  1. izteikt otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Bērniem, kuri zaudējuši abus vecākus apgādnieka zaudējuma pensiju aprēķina šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā no katra vecāka iespējamās vecuma pensijas. Par abiem vecākiem piešķirtās apgādnieka zaudējuma pensijas kopējais apmērs nedrīkst būt mazāks par apmēru, kāds noteikts šā panta ceturtajā daļā, ievērojot, ka apgādnieka zaudējuma pensijas apmērs par katru no mirušajiem vecākiem nedrīkst būt mazāks par 50 procentiem no valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta katram bērnam.”;

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Iespējamās vecuma pensijas apmērs nosakāms šā likuma 12.panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajā kārtībā, pieņemot, ka līdz mēnesim, kurā apgādnieks sasniegtu vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu, ir izdarītas apdrošināšanas iemaksas, no tādas apdrošināšanas iemaksu algas, kāda apgādniekam vidēji bija darba vai tam pielīdzinātos periodos, bet, ja vidējā apdrošināšanas iemaksu alga šajos periodos ir bijusi mazāka par 40 procentiem no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas (kalendāra gadā, kas beidzas gadu pirms gada, kurā tiek piešķirta pensija) vai arī tad, ja apgādniekam vispār nav darba un tam pielīdzināto periodu pēc šā likuma spēkā stāšanās – no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas 40 procentiem (kalendāra gadā, kas beidzas gadu pirms gada, kurā tiek piešķirta pensija).”;

papildināt pantu ar sesto un septīto daļu šādā redakcijā:

“(6) Ja apgādnieka zaudējuma pensija par vienu no vecākiem ir jau piešķirta (neatkarīgi no tās piešķiršanas laika), tā netiek pārrēķināta, zaudējot otru no vecākiem. Par otru vecāku apgādnieka zaudējuma pensijas daļu piešķir termiņos, kādi norādīti šā likuma 30.panta ceturtajā daļā un aprēķina kārtībā, kāda noteikta šā panta pirmajā daļā, ievērojot nosacījumus, kādi attiecībā uz apgādnieku zaudējuma pensijas apmēru norādīti šā panta otrajā daļā.

(7) Apgādnieka zaudējuma pensijas saņēmējam ir tiesības pieprasīt no kopējā pensijas apmēra izdalīt viņam pienākošos pensijas daļu. Pensijas daļu izdala 30.panta ceturtajā daļā noteiktajos termiņos, ņemot vērā jau izmaksātās pensijas summas.”

  1. 24.pantā:
  2. izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:

    “24. pants. Valsts pensijas apmēra palielināšana sakarā ar apdrošināšanas iemaksu veikšanu par periodu pēc pensijas piešķiršanas.” ;

    izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

    “(1) Ja par periodu pēc vecuma pensijas piešķiršanas ir veiktas vai bija jāveic apdrošināšanas iemaksas ne mazāk kā 12 mēnešus, piešķirtā pensija, pamatojoties uz tās saņēmēja pieprasījumu, pārrēķināma, bet ne biežāk kā vienu reizi trijos gados.”.

  3. Papildināt likumu ar 24.'pantu šādā redakcijā
  4. “24.' Valsts pensijas apmēra palielināšana sakarā ar pievienoto fondēto pensijas kapitālu un papildpensijas kapitālu

    Valsts pensiju šā likuma 24.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā ir tiesības pārrēķināt sakarā ar pievienoto fondēto pensijas kapitālu un papildpensijas kapitālu, neatkarīgi no to uzkrāšanas ilguma.”

  5. Izteikt 25.pantu šādā redakcijā:

“25.pants. Piešķirtās valsts pensijas pārrēķināšanas gadījumi un termiņi

(1) Tiesības uz valsts pensijas palielināšanu var iegūt sakarā ar:

1) apdrošināšanas iemaksu papildināšanu šā likuma 24.pantā noteiktajā kārtībā;

2) ģimenes locekļu, kuriem ir tiesības uz apgādnieka zaudējuma pensiju, skaita palielināšanos;

3) fondētās pensijas kapitāla pievienošanu;

4) papildpensijas kapitāla pievienošanu.

(2) Sakarā ar tiesību iegūšanu uz valsts pensijas palielināšanu, pensiju pārrēķina šādos termiņos:

1) šā panta pirmās daļas 1.punktā noteiktajā gadījumā - ar tā mēneša pirmo dienu, kurā pensionārs pieprasījis pārrēķināt pensiju, ja attiecīgo iesniegumu un visus nepieciešamos dokumentus viņš iesniedzis līdz 15.datumam ieskaitot, un ar nākamā mēneša pirmo datumu, ja iesniegums un visi nepieciešamie dokumenti iesniegti pēc 15.datuma;

2) šā panta pirmās daļas 2.punktā noteiktajā gadījumā – šā likuma 30.panta ceturtajā daļā noteiktajos termiņos;

3) šā panta pirmās daļas 3.punktā noteiktajā gadījumā – ar valsts pensijas pārrēķināšanas pieprasījuma dienu;

4) šā panta pirmās daļas 4.punktā noteiktajā gadījumā – ar dienu, kurā papildpensijas kapitāls ieskaitīts valsts pensiju speciālajā budžetā.

(3) Sakarā ar to ģimenes locekļu skaita samazināšanos, kuriem ir tiesības uz apgādnieka zaudējuma pensiju, apgādnieka zaudējuma pensiju pārrēķina ar šo apstākļu iestāšanās dienu.”

11. Izteikt 26.panta tekstu šādā redakcijā

“Valsts pensijas apmērs pārskatāms ik gadu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apjomā, nosakot piemērojamo patēriņa cenu indeksu un apdrošināšanas iemaksu algas reālo pieaugumu.”

12. izteikt 28.pantu šādā redakcijā:

“28.pants. Valsts pensiju piešķiršana un pārrēķināšana Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras filiālē

“(1) Pensijas pieprasījumu un pensijas piešķiršanai (pārrēķināšanai) nepieciešamos dokumentus, kā arī datus par pensijas pieprasītāja veikto apdrošināšanas iemaksu ilgumu un apjomu izskata Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras filiāle, un tās vadītājs pieņem attiecīgu lēmumu.

(2) Ja pensijas pieprasījums tiek noraidīts, lēmumā norādāmi atteikuma iemesli.

(3) Nepamatoti piešķirto pensiju izmaksām izlietotie līdzekļi sedzami no valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta administrēšanas izdevumiem, izņemot šā likuma 36.panta pirmās daļas 3.punktā norādītajā gadījumā.”

  1. 30.pantā:

aizstāt piektajā daļā vārdus “pensijas izmaksa, kura ir pārtraukta likumā noteiktajos gadījumos” ar vārdiem “pensija, uz kuru likumā noteiktajos gadījumos ir zaudētas tiesības”.

papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

“(6) Valsts pensija, kuras izmaksa pārtraukta, pamatojoties uz pensijas saņēmēja iesniegumu, atjaunojama (neatkarīgi no valsts pensijas izmaksas pārtraukšanas laika) ar dienu, kad saņemts iesniegums par pensijas izmaksas atjaunošanu. Atjaunotā pensija par laiku, kad tās izmaksa bija pārtraukta, pārskatāma saskaņā ar šā likuma 26.pantu.”

14. 32.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

“Valsts pensijas izmaksājamas katru mēnesi. Valsts pensija pēc pensijas saņēmēja pieprasījuma pārskaitāma viņa norādītajā Latvijas Republikas kredītiestādes vai Pasta norēķinu sistēmas (PNS) kontā, izmaksājama pakalpojuma sniedzēja noteiktajā izmaksas vietā, vai piegādājama dzīves vietā. Pieprasījums par pensijas pārskaitīšanu kontā atjaunojams reizi divpadsmit mēnešos.”;

izslēgt ceturto daļu;

15. Pārejas noteikumu 1.punktā:

izteikt ievaddaļu šādā redakcijā:

“Līdz 1991.gada 1.janvārim darbs iestādē, organizācijā, uzņēmumā vai tās struktūrvienībā, kas atradās Latvijas teritorijā un darbam pielīdzinātie periodi, kas uzkrāti Latvijas teritorijā, kā arī ārpus Latvijas uzkrātie darbam pielīdzinātie periodi, kas minēti šā punkta 1. un 10. apakšpunktā, veido apdrošināšanas stāžu, kas nepieciešams valsts pensijas piešķiršanai, neatkarīgi no apdrošināšanas iemaksu izdarīšanas. Līdz 1991.gada 1.janvārim, bet šā punkta 11. apakšpunktā minētajā gadījumā – līdz 1996.gada 1.janvārim apdrošināšanas stāžu veido šādi darbam pielīdzinātie periodi:”;

izteikt 1.apakšpunktu šādā redakcijā:

“1) obligātais aktīvais militārais dienests;”.

16. Izteikt pārejas noteikumu 2.punkta 1.apakšpunktu šādā redakcijā:

“1) obligātais aktīvais militārais dienests;”.

17. Papildināt pārejas noteikumus ar 2.' punktu šādā redakcijā:

“2.' Pārejas noteikumu 1. un 2. punktā noteikto periodu aprēķināšanas, pierādīšanas un uzskaites kārtību nosaka Ministru kabinets.”

18. Izteikt pārejas noteikumu 3.punktu šādā redakcijā:

“3) Aprēķinot valsts pensijas, izdevumi, kas saistīti ar šo pārejas noteikumu 1. un 2. punktā minēto periodu iekļaušanu pensiju aprēķināšanā, sedzami no valsts pensiju speciālā budžeta, izņemot izdevumus, kas saistīti ar šo pārejas noteikumu 1. punkta 10. apakšpunktā noteiktajiem atvieglojumiem. Izdevumi, kas saistīti ar pensijas apmēra palielināšanu, piemērojot šo pārejas noteikumu 1. punkta 10. apakšpunktā, kā arī 10.punkta 3.un 4. apakšpunktā noteiktos atvieglojumus, ar 2003.gada 1.janvāri sedzami no valsts pamatbudžeta līdzekļiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.”

19. Pārejas noteikumu 8.punktā:

aizstāt pirmajā teikumā vārdus “ar katru nākamo gadu” ar vārdiem “ar katra nākamā gada 1. jūliju”.

20. Pārejas noteikumu 10.punktā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

“Piešķirot pensiju šā likuma noteiktajā kārtībā (ievērojot nosacījumus kādi norādīti šā punkta 1.apakšpunktā), tās aprēķināšanai uzkrātais pensijas kapitāls līdz 2006.gadam indeksējams pēc šajā punktā noteiktajiem koeficientiem šādos gadījumos:”;

papildināt punktu ar ceturto apakšpunktu šādā redakcijā:

“4) iegūstot politiski represētās personas statusu, piešķirtā valsts pensija pārrēķināma, ņemot vērā papildus pierādīto apdrošināšanas stāžu un ievērojot šā punkta 3.apakšpunktā vai 16.punkta 7.apakšpunktā noteikto. Pensija pārrēķināma šā likuma 25.panta otrās daļas 1.punktā noteiktajos termiņos.”

21. Pārejas noteikumu 13. punkta daļā “2000.gadā un turpmākajos gados:

pirmajā rindkopā vārdus “pensijas pieprasītājs ir nostrādājis” aizstāt ar vārdiem “apdrošināšanas iemaksas ir veiktas”;

izteikt otro rindkopu šādā redakcijā:

“Ja pēc šā likuma spēkā stāšanās līdz pensijas pieprasīšanai apdrošināšanas iemaksas nav veiktas vai veiktas pēc 2000.gada, kā arī, ja pensijas pieprasītāja attiecīgā perioda vidējā apdrošināšanas iemaksu alga ir mazāka par 40 procentiem no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas (kalendāra gadā, kas beidzas gadu pirms gada, kurā tiek piešķirta pensija), - Vi no 2001.gada 1. jūlija ir 40 procenti no valstī noteiktās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas (kalendāra gadā, kas beidzas gadu pirms gada, kurā tiek piešķirta pensija).”

22. Izteikt pārejas noteikumu 15. punktu šādā redakcijā:

“15. Valsts pensijas, kuru apmērs nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, 2001.gada 1. oktobrī pārskatāmas, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu.”

23. Pārejas noteikumu 16.punktā:

aizstāt 1. apakšpunktā vārdus “VA- iepriekšējā gada vidējā apdrošināšanas iemaksu alga; ja šī alga ir mazāka par to, no kuras pensija aprēķināta iepriekš, saglabājama iepriekšējā alga” ar vārdiem “VA - pēdējā vidējā apdrošināšanas iemaksu alga, kas piemērota pensijas apmēra noteikšanai pirms pensijas pārrēķina izdarīšanas”;

aizstāt 3.apakšpunktā vārdus “iepriekšējā gada vidējās apdrošināšanas iemaksu algas” ar vārdiem “pēdējās vidējās apdrošināšanas iemaksu algas, kas piemērota pensijas apmēra noteikšanai pirms pensijas pārrēķina izdarīšanas”;

izteikt 5. apakšpunktu šādā redakcijā:

“5) pārrēķinot pensiju, ņemami vērā šā likuma 25.panta otrās daļas 1. un 2. punktā un trešajā daļā noteiktie termiņi. Ja invaliditātes pensijas saņēmējam mainījusies invaliditātes grupa, tad invaliditātes pensija pārrēķināma no invaliditātes grupas maiņas dienas.”;

izteikt 8.apakšpunkta daļu aiz semikola šādā redakcijā: “šajā gadījumā piemērojams 25.panta otrās daļas 1.punktā noteiktais termiņš un šā punkta 1.apakšpunktā noteiktā pensijas aprēķināšanas kārtība”;

aizstāt 12.apakšpunktā vārdus “kuras apmērs pārsniedz divas minimālās darba algas” ar vārdiem “kuras apmērs piešķiršanas brīdī pārsniedza 100 latus.”

24. Pārejas noteikumu 18.punktā:

izteikt ievaddaļu un 1.apakšpunktu šādā redakcijā:

“18. Personām, kurām invaliditāte noteikta pirms šā likuma spēkā stāšanās, bet kuras šajā likumā noteikto vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu sasniegušas pēc šā likuma spēkā stāšanās, invaliditātes pensijas vietā piešķirama vecuma pensija, kas aprēķināma saskaņā ar šā likuma 12.pantu, ievērojot pārejas noteikumu 13.punkta nosacījumus:

1) Gadījumos, ja invalīds periodā no 1996. gada 1.janvāra līdz 2000.gada 1.janvārim nav bijis darba ņēmējs vai pašnodarbinātais, Vi ir 1996.gadam valstī noteiktā vidējā apdrošināšanas iemaksu alga.”;

izslēgt 2. apakšpunktu.

25. Izslēgt pārejas noteikumu 25. punktu.

26. Izslēgt pārejas noteikumu 26.punktu.

27. Papildināt pārejas noteikumus ar 29., 30., 31. un 32. punktu šādā redakcijā:

“29. Līdz 2002.gada 1.aprīlim personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem, divus gadus pirms šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanas (ievērojot pārejas noteikumu 8.punktu) ir tiesības vecuma pensiju pieprasīt priekšlaicīgi, bet ne ātrāk kā no 60 gadu vecuma vīriešiem un 56 gadiem sešiem mēnešiem sievietēm”;

30. Sievietēm un vīriešiem, kuriem vecuma pensija piešķirta saskaņā ar šo pārejas noteikumu 29.punktu, līdz šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanai (ievērojot pārejas noteikumu 8.punktu) pensijas izmaksas apmērs ir 80 procentu no piešķirtās vecuma pensijas, taču tas nedrīkst būt mazāks par 80 procentiem no valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta. Minētais nosacījums attiecas arī uz personām, kurām līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai priekšlaicīgi piešķirtā vecuma pensija tika izmaksāta 80 procentu apmērā.

31. Personām, kuras izmantojušas priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas, laikā, kad tās kļuvušas par obligāti sociāli apdrošināmajām personām (darba ņēmējiem vai pašnodarbinātajiem), vecuma pensija nav izmaksājama līdz 11.panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanai (ievērojot pārejas noteikumu 8.punktu).

32. Līdz laikam, kamēr sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi pārsniedz ieņēmumus un nav pilnībā atmaksāta valsts pamatbudžeta aizdevuma summa, šā likuma 16.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktā vidējā apdrošināšanas iemaksu alga nedrīkst būt lielāka par 250 latiem, šā likuma 23.panta trešajā daļā, un šo pārejas noteikumu 13. punktā daļas “2000.gadā un turpmākajos gados” otrajā rindkopā noteiktā vidējā apdrošināšanas iemaksu alga nedrīkst būt lielāka par 50 latiem. Par to, ka pilnībā atmaksāta valsts pamatbudžeta aizdevumu summa, finansu ministrs paziņo laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. Ar nākamā gada 1.janvāri tiek pārtraukta šajā punktā paredzēto ierobežojumu piemērošana.”

Likums stājas spēkā ar 2001.gada 1. oktobri, izņemot šā likuma 26.pantu, kas stājas spēkā ar 2002.gada 1.aprīli.

 

LIKUMPROJEKTA

“GROZĪJUMI LIKUMĀ ”PAR VALSTS PENSIJĀM””

ANOTĀCIJA

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likuma “Par valsts pensijām” Pārejas noteikumos ir norma, saskaņā ar kuru ir noteikti ierobežojumi pensiju izmaksai strādājošiem pensionāriem, kuru pensijas apmērs pārsniedz Ls 60. Deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību ir noteikts, ka 2001.gadā ir atceļami visi ierobežojumi un aizliegumi strādājošiem pensionāriem strādāt un saņemt pensiju, vienlaicīgi pārtraucot priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas un turpinot pakāpeniski palielināt pensijas vecumu līdz 65 gadiem.

Likumā “Par valsts pensijām” ir tiesību normas, kurās ir atsauce uz izdevumu sasaisti ar minimālo darba algu, kas saskaņā ar Ministru kabineta 2000.gada 1.augusta sēdē nolemto (protokols Nr. 34, 27.§ ) ir izslēdzama.

Ar 2001.gada 1.jūliju spēkā stājas Valsts fondēto pensiju likums, kas paredz iespēju 2.līmeņa pensiju shēmā uzkrāto fondētās pensijas kapitālu pievienot 1.līmņa pensiju shēmas pensijas kapitālam. Likumā “Par valsts pensijām” nav tiesību normu, kas atrunātu pensijas apmēra noteikšanu, ņemot vērā fondētās pensijas kapitālu.

Saskaņā ar likumu “Par valsts pensijām” pensijas apmēra noteikšanā tika ņemtas vērā tikai faktiski veiktās sociālās apdrošināšanas iemaksas. Bet, pamatojoties uz Satversmes tiesas 2001.gada 13.marta spriedumu, no tā publicēšanas dienas persona, kura sociālās apdrošināšanas iemaksas veic ar citu personu starpniecību vai par kurām maksājumus izdara citas personas būs sociāli apdrošināta, ja par viņu sociālās apdrošināšanas iemaksas būs deklarētas, kaut faktiski tās veiktas vēl nebūs. Līdz ar to tas ietekmēs pensijas apmēra noteikšanu.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojektā “Grozījumi likumā “Par valsts pensijām” ietverto normu būtība:

    1. Lai nodrošinātu Deklarācijā par Ministru Kabineta iecerēto darbību iekļauto uzdevumu izpildi:

  • ar 2002.gada 1.aprīli atceļ tiesību normu par pensijas izmaksas ierobežošanu strādājošiem pensionāriem;
  • ar 2002.gada 1.aprīli atceļ priekšlaicīgās pensionēšanās tiesības;
  • nosaka ar sociālās apdrošināšanas principiem nesaistīto atvieglojumu izdevumu segšanu no valsts pamatbudžeta (no 2003.gada 1.janvāra).
    1. Izslēdz pensiju likumā ietverto izdevumu sasaisti ar minimālo darba algu.
    2. Nosaka iespēju, pieprasot vecuma pensiju, apdrošinātās personas pensijas kapitālu papildināt ar fondētās pensijas kapitālu, kas uzkrāts atbilstoši Valsts fondēto pensiju likumam un/vai papildpensijas kapitālu, kas uzkrāts atbilstoši likumam “Par privātajiem pensiju fondiem”.
    3. Nosaka iespēju pensijas apmēra noteikšanā ņemt vērā deklarētās sociālās apdrošināšanas iemaksas.

1.5. Atsevišķu tiesību normu sakārtošana.

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

 

 

 

 

 

Ierobežojuma atcelšana strādājošiem pensionāriem saņemt pilnu pensiju ir viens no pasākumiem valsts pensiju shēmas godīguma un caurskatāmības principu sakārtošanā. Vienlaikus sagaidāms, ka šī norma sekmēs pensionāru iesaistīšanos formālajā darba tirgū, kas līdz ar to pozitīvi ietekmēs ēnu ekonomikas samazināšanos.

Priekšlaicīgās pensionēšanās atcelšana samazinās darbspējīgā vecuma iedzīvotāju noslodzi ar pensionāriem, tādējādi tiks optimizēts nodokļu maksātāju skaits, kas pozitīvi ietekmēs valsts budžeta ieņēmumus.

Priekšlaicīgās pensionēšanās atcelšana samazinās trūcīgu pensionāru īpatsvaru, jo pensionējoties priekšlaicīgi, pensijas apmērs ir mazāks nekā aizejot pensijā likumā noteiktā vecumā.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Radīs papildus ierobežojumus ēnu ekonomikai.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

 

 

 

 

 

Grozījumiem viennozīmīgi ir pozitīva ietekme uz pensionāru dzīves līmeņa uzlabošanu, jo priekšlaicīgās pensionēšanās atcelšana samazinās trūcīgu pensionāru īpatsvaru (pensionējoties priekšlaicīgi, pensijas apmērs ir mazāks nekā aizejot pensijā likumā noteiktā vecumā).

Īstermiņā, nepietiekamu ekonomikas attīstības tempu un būtisku reģionālu atšķirību apstākļos, sociālās sekas var būt negatīvas sakarā ar priekšlaicīgas pensionēšanās atcelšanu. Tas var radīt spriedzi īpaši reģionos ar augstu bezdarba līmeni.Šis jautājums risināms valsts ilgtermiņa ekonomiskās stratēģijas ietvaros. Ilgtermiņā, turpretim, šim grozījumam likumā ir pozitīvs sociāls efekts, jo tādejādi tiek saglabāta paaudžu vienlīdzība – samazināta nodokļu maksātāju noslodze ar pensionāriem.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

  1. Izmaiņas budžeta izdevumos

Kopējais sociālās apdrošināšanas budžeta izdevumu daļas palielinājums:

2001

2002

2003

2004

  • Neņemot vērā izdevumu palielinājumu sakarā ar 25% reālā algas pieauguma indeksa piemērošanu pensiju indeksācijā sākot ar 2002.gadu

-7

+6582

-4422

-7120

-1653

Ņemot vērā izdevumu palielinājumu sakarā ar 25% reālā algas pieauguma indeksa piemērošanu pensiju indeksācijā sākot ar 2002.gadu

-7

+8036

+2979

+6669

+5895

Valsts pamatbudžeta izdevumu daļas samazinājums (-), palielinājums (+) tūkst.Ls:

-

-

+9575

+ 9988

+9782

 

 

3. Finansiālā ietekme

 

Ilgtermiņā grozījumi nodrošina valsts pensiju sistēmas finansu stabilitāti un veicina valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu apjoma pieaugumu.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

 

 

Kompensējošie pasākumi sociālās apdrošināšanas budžeta papildus izdevumu segšanai :

  • priekšlaicīgas pensionēšanās atcelšana;
  • izdevumu, kas nav saistīti ar sociālās apdrošināšanas principiem (atvieglojumi represētajām personām) segšana no valsts pamatbudžeta;
  • pāreja no minimālās algas uz apdrošināšanas iemaksu algu;

strādājošo pensionāru iesaistīšanās formālajā sektorā.

5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Valsts speciālā sociālās apdrošināšanas budžeta izdevumu daļas samazinājums (-), palielinājums (+), tūkst.Ls

Ar 2002.gadu pensiju indeksācijā piemērojot patēriņa cenu pieauguma indekss un 25% reālās algas pieauguma indekss

+1 454

 

 

 

 

+7 401

+13789

+7548

Priekšlaicīgās pensionēšanās atcelšana ar 2002.gada 1.aprīli

-

-1842

-6512

-9292

-5882

Izdevumu, kas nav saistīti ar sociālās apdrošināšanas principiem (atvieglojumi represētām personām), segšana no valsts pamatbudžeta ar 2003.gada 1.janvāri

-

-

-9575

- 9988

-9782

Pensijas izmaksas pilnā apmērā atjaunošana strādājošajiem pensionāriem ar 2002.gada 1.aprīli

-

+8460

+11715

+12220

+10798

Pāreja no saistības ar minimālo algu, aprēķinot pensijas, uz vidējo apdrošināšanas iemaksu algu

  • 7,0

- 36,0

-50,0

-60,0

-49

*) Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Grozījumi citos normatīvajos aktos nav nepieciešami. Būs izstrādājami šādi Ministru kabineta noteikumu projekti:

  1. Par pensiju indeksācijas kārtību;
  2. Par apdrošināšanas stāža, kas uzkrāts līdz 1996.gada 1.janvārim, aprēķināšanas, pierādīšanas un uzskaites kārtību.

3) Kārtība, kādā valsts pamatbudžeta līdzekļi ieskaitāmi valsts pensiju speciālajā budžetā likumā “Par valsts pensijām” noteikto atvieglojumu politiski represētajām personām finansēšanai.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

 

 

 

 

- Saistības pret Starptautisko valūtas fondu:

- Grozījumos iekļautās normas paredzētas Starptautiskā valūtas fonda un Latvijas valdības Ekonomiskās politikas memorandā;

- Saistības pret Pasaules banku:

- Grozījumos iekļautās normas ietvertas Strukturālās pārkārtošanas programmā (SAL).

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

       
       
       

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Likumprojekta izstrādes gaitā notikušas konsultācijas ar Latvijas Pensionāru federāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta grozījumus, kuru normas tūlītēji spēj nodrošināt pensijas apmēra palielināšanos.

 

 

  1. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Sadarbība ar Pasaules Bankas konsultantiem

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunu valsts institūciju radīšana vai esošo institūciju funkciju paplašināšana nav nepieciešama. Likuma izpildi nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likumprojekts negroza esošo kārtību. Likuma “Par valsts pensijām” 29.pants paredz pirmstiesas sūdzību izskatīšanas kārtību, proti, ka jebkuram indivīdam ir tiesības Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras filiāles lēmumu pārsūdzēt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā, savukārt tās lēmumu tiesā.

Labklājības ministrs A.Požarnovs

L.Velde, 7021552

Vanovska, 7021553

01.06.26. 9:57

Velde, 7021552