Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”

Izdarīt likumā “Par akcīzes nodokli” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 24. nr.; 2000, 10. nr.) šādus grozījumus:

  1. 1.pantā :

izslēgt pirmajā daļā vārdus “un likumā “Par valsts proves uzraudzību””;

izslēgt otrās daļas 1.punktā vārdus “dārgmetāli un to izstrādājumi, dārgakmeņi un to izstrādājumi (izņemot dzintaru un tā izstrādājumus, ja tajos nav lietoti dārgmetāli vai dārgakmeņi)”;

izslēgt otrās daļas 3.punkta “a” apakšpunktu;

izslēgt otrās daļas 4.punkta “a” apakšpunktu.

2. 2.pantā:

papildināt pirmo daļu pēc vārda “ražo” ar vārdiem “pārbūvē, pārveido”;

izslēgt trešo daļu.

3. Izslēgt 3.panta 1.punktu.

4. Papildināt 4.pantu ar 4.punktu šādā redakcijā:

“4) personas, kuru īpašumā esošie cita tipa transportlīdzekļi, kas pirms tam nav aplikti ar nodokli, ir pārbūvēti (pārveidoti) par tādiem vieglajiem automobiļiem vai motocikliem, kuri ir apliekami ar nodokli.”

5. Izteikt 5.panta otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Ārpus akcīzes preču ražotnes atļauts:

  1. izgatavot bezalkoholiskos dzērienus, kurus fiziskā persona izgatavo savam patēriņam;
  2. izgatavot nefasētus bezalkoholiskos dzērienus, kurus sabiedriskās ēdināšanas uzņēmums izgatavo patērēšanai šajā uzņēmumā;
  3. personas īpašumā esošo cita tipa transportlīdzekli, kas pirms tam nav aplikts ar nodokli, pārbūvēt (pārveidot) par tādu vieglo automobili vai motociklu, kurš ir apliekams ar nodokli.”

6. Izslēgt 6.panta pirmo daļu.

7. 7.pantā:

izslēgt pirmo daļu;

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

“(2) No nodokļa ir atbrīvoti vieglie automobiļi:

1) kuri ir atbrīvoti no muitas nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa atbilstoši likuma “Par muitas nodokli (tarifiem)” 22.pantam un likumam “Par pievienotās vērtības nodokli”;

2) kuru vecums pārsniedz 25 gadus;

3) ar elektromotoru (elektromobiļi);

4) speciālie vieglie automobiļi (to skaitā ātrās medicīniskās palīdzības vieglie automobiļi, dzīvojamie vieglie automobiļi, vieglie katafalkautomobiļi).”

8. Papildināt 9.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

“(5) Nodokli par tādu vieglo automobili vai motociklu, kas ir pārbūvēts (pārveidots) no cita tipa transportlīdzekļa, kurš nav bijis aplikts ar nodokli, un kas atbilst šā likuma 3.panta 2.punktam, aprēķina saskaņā ar šā likuma 6.pantā noteiktajām likmēm.”

9. Papildināt 10.pantu ar jaunu sesto un septīto daļu šādā redakcijā:

“(6) Persona saskaņā ar šā likuma 9.panta piekto daļu aprēķināto nodokli iemaksā valsts budžetā pirms vieglā automobiļa vai motocikla pārreģistrācijas Ceļu satiksmes drošības direkcijā. Veicot šāda vieglā automobiļa vai motocikla pārreģistrāciju Ceļu satiksmes drošības direkcijā, persona uzrāda Valsts ieņēmumu dienesta iestādes apliecinājumu, ka nodoklis ir samaksāts.

(7) Fiziskā persona, kura ir nodokļa maksātāja saskaņā ar šā likuma 4.panta 4.punktu, nodokļa maksāšanā drīkst izmantot bezskaidras naudas norēķinus vai skaidras naudas iemaksas kredītiestādēs atbilstošajos budžeta kontos.”

Likums stājas spēkā 2001.gada 1.jūlijā.

 

 

 

 

 

 

14.06.2001. 14:08

vārdu skaits:

Pužule 7095521

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Pašlaik likums “Par akcīzes nodokli” paredz, ka ar akcīzes nodokli tiek aplikti dārgmetāli un to izstrādājumi, dārgakmeņi un to izstrādājumi (izņemot dzintaru un tā izstrādājumus, ja tajos nav lietoti dārgmetāli vai dārgakmeņi) – 20% no realizācijas cenas.

Nodokļa ieņēmumi no dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem salīdzinājumā ar nodokļa ieņēmumiem no pārējām akcīzes precēm ir ļoti mazi. Pēc Valsts ieņēmumu dienesta datiem 2000.gadā 253,9 tūkst.Ls jeb 0,15% no kopējiem akcīzes nodokļa ieņēmumiem, 1999.gadā – 192,9 tūkst.Ls jeb 0,12 % (jo I ceturksnī nodokļa likme bija 5%).

Nodokļa iekasēšana ir dārga, sarežģīta un grūti kontrolējama. Ja akcīzes preču ražotnes turētājs izgatavo juvelierizstrādājumus no pasūtītāja – fiziskas vai juridiskas personas – materiāla, veicot to pārstrādi vai apstrādi, akcīzes nodoklis šajā gadījumā nav jāaprēķina, jo pakalpojumu sniegšana nav akcīzes nodokļa objekts. Ar akcīzes nodokli apliek tikai tos dārgmetālus un dārgakmeņus, kurus akcīzes preču ražotnes turētājs pievieno (iestrādā) pasūtītāja materiālam. Un to faktiski ir grūti izkontrolēt.

Ir problēmas (neskaidrības) ar realizācijas cenas noteikšanu. Viena uzņēmuma ietvaros, nogādājot preci uz uzņēmuma veikalu, - izvedot no akcīzes preču ražotnes, tiek noteikta viena realizācijas cena un nomaksāts akcīzes nodoklis. Savukārt veikalā – papildus tiek uzlikts tirdzniecības uzcenojums. Tādējādi nomaksātais akcīzes nodoklis nav proporcionāls realizācijas cenai šajā gadījumā.

Ir arī problēmas ar akcīzes nodokļa dubultās aplikšanas novēršanu atsevišķos gadījumos. Uzņēmuma ietvaros no akcīzes preču ražotnes realizācijai uz uzņēmuma veikalu tiek nogādāts dārgmetāls, dārgakmens vai to izstrādājums, par kuru akcīzes nodoklis ir jau nomaksāts. Tā kā šai precei noieta nav, to nosūta atpakaļ uz uzņēmuma akcīzes preces ražotni pārstrādei. Precei atkal jauna realizācijas cena, no kuras jāaprēķina akcīzes nodoklis. Likums neparedz šajā gadījumā ņemt vērā iepriekš nomaksāto akcīzes nodokli.

Pie tam atbilstoši likumam “Par amatniecību” ar dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu amatniecību (izgatavošanu, apstrādi, pārstrādi) drīkst nodarboties arī individuālā darba veicēji, t.i., fiziskas personas. Savukārt likums “Par akcīzes nodokli” neparedz, ka akcīzes nodokļa maksātāji un akcīzes preču ražotnes turētāji šajā gadījumā var būt arī fiziskas personas – individuālā darba veicēji (amatnieki). Līdz ar to ir nevienādi nosacījumi konkurencē starp juridiskām un fiziskām personām uzņēmējdarbībā ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem.

Savukārt iestrādājot likumā normu, paredzot, ka arī fiziskās personas – individuālā darba veicēji (amatnieki) ir akcīzes preču ražotnes turētāji un akcīzes nodokļa maksātāji, rodas problēmas ar uzņēmējdarbības licencēšanu, akcīzes preču ražotnes reģistrāciju. Nav iespējams licencēt un pārbaudīt katru darbnīcu vai vietu, kurās fiziskās personas veic dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu izgatavošanu, apstrādi, pārstrādi.

Problēma ir arī izkontrolēt, kurš dārgmetāls, dārgakmens vai to izstrādājums ir iegādāts, pieder vai ir mantojumā fiziskai personai, vai arī tas ir pasūtītāja materiāls. Nav iespējams izkontrolēt arī tirdzniecības vietas, jo pastāv iespēja, ka fiziskas personas nodod tirdzniecībai (veikalam) savā īpašumā esošu dārgmetāla vai dārgakmens izstrādājumu, ko ieguvušas mantojumā vai citādā veidā.

Problēmas ir arī ar fizisko personu ievedamo dārgmetālu, dārgakmeņu vai to izstrādājumu muitošanu. Grūti pierādīt, ka preces tiek vestas tirdzniecībai, jo fiziskām personām ir tiesības ievest šīs preces kā personiskās lietošanas priekšmetus.

2. Likums “Par akcīzes nodokli” paredz arī, ka ar akcīzes nodokli tiek aplikti vieglie automobiļi un motocikli. Atbilstoši likumam ar nodokli tiek aplikti tie vieglie automobiļi un motocikli, kas tiek saražoti akcīzes preču ražotnē vai tiek ievesti (importēti) izlaišanai brīvam apgrozījumam. Taču praksē notiek arī gadījumi, kad personas īpašumā cita tipa transportlīdzeklis, kas pirms tam nav bijis aplikts ar nodokli, tiek pārbūvēts par tādu vieglo automobili vai motociklu, kas atbilst transportlīdzekļu tipam “vieglais automobilis” vai “motocikls”, un kas būtu apliekams ar nodokli. Tādējādi ir nepieciešams izdarīt precizējumus likumā, lai novērstu iespēju izvairīties no nodokļa nomaksas šajā gadījumā.

3. Šobrīd likums “Par akcīzes nodokli” paredz, ka no nodokļa tiek atbrīvoti transportlīdzekļi - “kravas furgoni”. “Kravas furgoni” atbilst transportlīdzekļu tipam “kravas automobilis”. Tā kā pats likums attiecas tikai uz vieglajiem automobiļiem un motocikliem, līdz ar to nav nepieciešams likumā atrunāt, ka “kravas furgoni” ir atbrīvoti no nodokļa.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts paredz:

  • sākot ar 2001.gada 1.jūliju ar akcīzes nodokli neaplikt dārgmetālus un to izstrādājumus, dārgakmeņus un to izstrādājumus un šo normu izslēgt no likuma “Par akcīzes nodokli”, tā vietā ir paredzēts atbilstoši palielināt valsts nodevas par proves darbu pakalpojumiem apmēru;
  • izdarīt precizējumus attiecībā uz vieglo automobiļu un motociklu aplikšanu ar nodokli.

 

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

 

 

 

 

 

Neapliekot ar akcīzes nodokli dārgmetālus un to izstrādājumus, dārgakmeņus un to izstrādājumus, tiks radīta vienlīdzīga vide (vienādi nosacījumi) konkurencei kā juridiskām personām, tā arī fiziskām personām. Likumprojekta pieņemšana veicinās ražošanas un mazumtirdzniecības apjomu pieaugumu.

Saistībā ar nodokļa vieglajiem automobiļiem un motocikliem likuma normu precizējumu tiek novērsta iespēja izvairīties no nodokļa nomaksas, ievedot cita tipa transportlīdzekli, kas nav apliekams ar nodokli, un to pārbūvējot par tādu vieglo automobili vai motociklu, kas ir apliekams. Tādējādi transportlīdzekļu tirdzniecībā izlīdzinās konkurences nosacījumi starp tiem vieglajiem automobiļiem un motocikliem, par kuriem tiek samaksāts nodoklis, tos ražojot vai ievedot, un tiem vieglajiem automobiļiem un motocikliem, kas tiek pārbūvēti (pārveidoti) no cita tipa transportlīdzekļiem, kuri pirms tam nav bijuši aplikti ar nodokli.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Atceļot nodokli dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, uzlabosies uzņēmējdarbības vide, jo personām, kuras veic uzņēmējdarbību ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem (izgatavo, pārstrādā, apstrādā, ieved, utt.), budžetā līdzšinējo divu maksājumu (akcīzes nodokļa un valsts nodevas) vietā būs jāveic tikai viens maksājums - valsts nodeva, samazināsies arī dažādu atskaišu dokumentu skaits, kā arī vienkāršosies muitas procedūra.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

*)

  1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:
  2. * akcīzes nodoklis

    * ieņēmumi no proves darbu pakalpojumu valsts nodevas palielinājuma

    Nodokļa atcelšana dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem budžetu būtiski neietekmē, jo ieņēmumi mazi – pēc Valsts ieņēmumu dienesta datiem 2000.gadā 253,9 tūkst.Ls jeb 0,15% no kopējiem akcīzes nodokļa ieņēmumiem. Pie tam ir paredzēts vienlaicīgi palielināt valsts nodevu par dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu provēšanu, jo provēšana tiek saglabāta (Latvijā izgatavoti vai ievesti (importēti) dārgmetāli un to izstrādājumi, dārgakmeņi un to izstrādājumi ir pakļauti obligātajai provēšanai saskaņā ar likumu “Par valsts proves uzraudzību”). Valsts nodevu ir paredzēts palielināt tādā apmērā, lai ieņēmumi no valsts nodevas palielinājuma pilnībā segtu plānotos nodokļa ieņēmumus (pusgadam – 133 tūkst.Ls), kā arī segtu paredzēto līdzekļu palielinājumu apakšprogrammai “Dārgmetālu proves uzraudzība”. Atceļot nodokli, bet tā vietā palielinot valsts nodevas apmēru, tiek nodrošināta arī pievienotās vērtības nodokļa atbilstoša samaksa.

 

- 133

+ 189,5

- 266

+ 356,2

- 266

+ 369,8

- 266

+ 379,8

  • Izmaiņas budžeta izdevumos:
  • līdzekļu palielinājums apakšprogrammai “Dārgmetālu proves uzraudzība” no proves darbu pakalpojumu valsts nodevas palielinājuma

     

    56,5

    28,5

    28,5

    28,5

    -

  • Finansiālā ietekme
  • 0

    61,7

    75,3

    85,3

  • Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
  • -

    -

    -

    -

    -

  • Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
  • -

    -

    -

    -

    -

    *) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

     

    IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

    Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

    Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

    Nepieciešams izdarīt grozījumus šādos normatīvajos aktos:

    1. likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam”;
    2. Ministru kabineta 1997.gada 7.oktobra noteikumos Nr.348 “Atsevišķu uzņēmējdarbības veidu licencēšanas noteikumi” – izslēgt normu attiecībā uz dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, izstrādāt līdz 2001.gada 1.jūlijam;
    3. Ministru kabineta 1998.gada 19.maija noteikumos Nr.185 “Dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu aprites noteikumi” – izslēgt normas, kas attiecas uz akcīzes nodokļa piemērošanu dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, izstrādāt līdz 2001.gada 1.jūlijam;
    4. Ministru kabineta 1999.gada 20.februāra noteikumos Nr.48 “Noteikumi par valsts nodevu speciālas atļaujas (licences) izsniegšanu atsevišķiem uzņēmējdarbības veidiem” – izslēgt normu attiecībā uz dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, izstrādāt līdz 2001.gada 1.jūlijam;
    5. Ministru kabineta 1999.gada 28.decembra noteikumos Nr. 449 “Noteikumi par proves darbu pakalpojumu valsts nodevu” – atbilstoši palielināt valsts nodevas par proves darbu pakalpojumiem apmēru, izstrādāt līdz 2001.gada 1.jūlijam;
    6. Ministru kabineta 2000.gada 25.janvāra noteikumos Nr.37 “Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapām” – izslēgt normu attiecībā uz dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, izstrādāt līdz 2001.gada 1.jūlijam;
    7. Ministru kabineta 2000.gada 18.jūlija noteikumos Nr.238 “Noteikumi par atsevišķu likuma “Par akcīzes nodokli” normu piemērošanu” – izslēgt normu attiecībā uz dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, atbilstoši precizēt normu attiecībā uz akcīzes nodokļa piemērošanu vieglajiem automobiļiem un motocikliem, izstrādāt līdz 2001.gada 1.jūlijam.

     

     

     

     

    V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

       
    1. Saistības pret Eiropas Savienību
    2.  

       

       

       

       

    Likumprojekta normas nav saistītas ar Latvijas saistībām ar Eiropas Savienības līguma prasībām.

    Eiropas Savienība paredz harmonizēt akcīzes nodokļus tikai alkoholiskajiem dzērieniem, naftas produktiem un tabakas izstrādājumiem.

       

  • Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
  • Likumprojekts šo jomu neskar.

     

    3. Atbilstības izvērtējuma tabula

    Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

    Likumprojekts šo jomu neskar.

    Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

    ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

    Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

    Komentāri

     

    VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

    1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

    Ir bijušas pārrunas ar Latvijas Juvelieru biedrības pārstāvjiem.

    2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

    Atbalsta.

     

     

     

  • Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem
  •  

     

     

     

    VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

    1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

    Likumprojektā paredzētās normas īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām.

    2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

    Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

     

     

     

     

    Finansu ministrs G.Bērziņš