Latvijas Republikas
Saeimas Prezidijam
LSDSP frakcijas deputāti lūdz kārtējās plenārsēdes darba kārtībā iekļaut likumprojektu Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Pielikumā: likumprojekts uz 1 lapas,
anotācija uz 2 lapām,
Likumprojekts
""Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli""
1. 12. panta 1. daļu izteikt šādā redakcijā:
"12. pants. (1) Mēneša neapliekamais minimums ir 29 lati. Gada neapliekamais minimums ir visu gada mēnešu neapliekamo minimumu summa. Neapliekamo minimumu piemēro maksātājiem, kuru gada apliekamais ienākums nepārsniedz 9120 latus (760 latus mēnesī)."
2. 15. panta 2. daļu izteikt šādā redakcijā:
"12. pants. (2) Nodokļa summu aprēķina pēc šādām likmēm:
|
Grupu numuri |
Algas nodokļa mēneša apliekamais ienākums, latos |
Nodokļa likmes, procentos |
|
1. |
no 6001 |
15 |
|
2. |
no 7001 |
15 |
|
3. |
no 8001 |
16 |
|
4. |
no 9001 |
17 |
|
5. |
no 10001 |
18 |
|
6. |
no 11001 |
19 |
|
7. |
no 12001 |
20 |
|
8. |
no 13001 |
21 |
|
9. |
no 14001 |
22 |
|
10. |
no 15001 |
22 |
|
11. |
no 16001 |
23 |
|
12. |
no 17001 |
23 |
|
13. |
no 18001 |
24 |
|
14. |
no 19001 |
24 |
|
15. |
no 20001 |
25 |
|
16. |
no 40001 |
26 |
|
17. |
no 41001 |
26 |
|
18. |
no 42001 |
26 |
|
19. |
no 43001 |
27 |
|
20. |
no 44001 |
27 |
|
21. |
no 45001 |
27 |
|
22. |
no 46001 |
28 |
|
23. |
no 47001 |
28 |
|
24. |
no 48001 |
28 |
|
25. |
no 49001 |
29 |
|
26. |
no 50001 |
29 |
|
27. |
no 51001 |
29 |
|
28. |
no 52001 |
30 |
|
29. |
no 53001 |
30 |
|
30. |
no 54001 |
31 |
|
31. |
no 55001 |
31 |
|
32. |
no 56001 |
32 |
|
33. |
no 57001 |
32 |
|
34. |
no 58001 |
33 |
|
35. |
no 59001 |
33 |
|
36. |
no 60001 |
34 |
|
37. |
no 62001 |
34 |
|
38. |
no 64001 |
34 |
|
39. |
no 66001 |
34 |
|
40. |
no 68001 |
35 |
|
41. |
no 70001 |
35 |
|
42. |
no 72001 |
36 |
|
43. |
no 74001 |
36 |
|
44.* |
no 76001 |
37 |
|
45. |
no 78001 |
37 |
|
46. |
no 80001 |
38 |
|
47. |
no 82001 |
38 |
|
48. |
no 84001 |
39 |
|
49. |
no 86001 |
39 |
|
50. |
no 88001 |
40 |
|
51. |
no 90001 |
41 |
|
52. |
no 92001 |
42 |
|
53. |
no 94001 |
43 |
|
54. |
no 96001 |
44 |
|
55. |
no 98001 |
45 |
|
56. |
no 100001 |
46 |
|
57. |
no 110001 |
47 |
|
58. |
virs 1200 |
48 |
ANOTĀCIJA
Grozījumiem likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Likuma mērķis samazināt nodokļu nastu zemāk atalgotajiem maksātājiem, novērst materiālās labklājības augošo polarizāciju (t.s. Džini indekss, kas raksturo, cik nevienlīdzīgi valstī tiek sadalīta ienākumu masa: Latvijai starp Austrumeiropas valstīm šis indekss ir viens no visaugstākajiem), veicināt sabiedrības vidusslāņa veidošanos.
Šajā nolūkā likumprojektā no nodokļa maksāšanas paredzēts atbrīvot personas, kuru ienākumi nepārsniedz 60 latus mēnesī. Nodokļa likme būtiski samazināta un diferencēta maksātājiem, kuru mēneša ienākumi nepārsniedz Ls 200. Nodokļa maksātājiem ar mēneša algu no Ls 200 līdz Ls 400 saglabājas esošā likme 25% apmērā. Sākot ar mēneša algu Ls 400 sākas pakāpenisks un vienmērīgs procentu likmes pieaugums. Virs mēneša algas Ls 1200 procentu likme ir nemainīga 48%.
Mēneša neapliekamais minimums noteikts Ls 29 (esošo Ls 21 vietā), kas atbilst valstī noteiktajam nabadzības līmenim, t.i., Ls 28,67.
2. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz tautsaimniecības attīstību?
Samazinot nodokļu nastu zemāk atalgotajiem maksātājiem, kuri sastāda galveno strādājošo masu, netieši tiks veicināta pircēju loka paplašināšanās, pieprasījuma pieaugums pēc patēriņa precēm, kas savukārt izsauks nepieciešamību paplašināt ražošanu, uzņēmumu apgrozījumu, palielināsies darba vietu skaits. Un tas atgriezeniski atkal dos iespēju paaugstināt darba algas tiem, kas ražo patēriņa preces.
3. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz valsts budžetu?
Nodokļa likmes diferenciācijas rezultātā pašvaldību un valsts budžeta ieņēmumi patreiz palielinātos apmēram par diviem miljoniem latu gadā, bet turpmāk šis pieaugums varētu būt ap 0,5 1,0 milj. latu katru nākamo gadu. Kopā no 2001. 2010. gadam papildus ienākums varētu sasniegt ap 40 50 milj. latu.
4. Kāda var būt likumprojekta iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību un normu sistēmu un, vai nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos?
Likumprojekts iekļaujas esošo tiesību normu sistēmā. Grozījumi citos likumos nav nepieciešami.
5. Vai likumprojekts atbilst Latvijas starptautiskajām tiesībām?
Likumprojektā ievērotas Latvijas starptautiskās saistības. Tā arī ir tuvināšanās Eiropas Savienības valstīs vispārpieņemtajai praksei, kur nodokļu likmes ir diferencētas atkarībā no iedzīvotāju ienākumu līmeņa, kaut arī aprēķinu skalas ir dažādas (likmju svārstību galējās robežas ir no 10 līdz 57 procentiem).
6. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Likuma izpilde tiks nodrošināta parastajā kārtībā un ar esošo institūciju palīdzību.