Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

1. Papildināt kodeksu ar četrpadsmito "g" nodaļu šādā redakcijā:

"Četrpadsmitā "g" nodaļa

Administratīvie pārkāpumi izglītības jomā

201.49 pants. Maksas par vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi pieprasīšana vai saņemšana

Par maksas par vispārējās pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi valsts un pašvaldību dibinātās izglītības iestādēs pieprasīšanu vai saņemšanu –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no piecdesmit līdz simt latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no simt līdz divsimt piecdesmit latiem.

201.50 pants. Maksas par profesionālās pamatizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas apguvi pieprasīšana vai saņemšana

Par maksas par profesionālās pamatizglītības un profesionālās vidējās izglītības programmas apguvi pieprasīšanu vai saņemšanu no izglītojamajiem, kuri uzņemti atbilstoši valsts finansēto vietu skaitam attiecīgajā profesionālās izglītības programmā, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no piecdesmit līdz simt latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no simt līdz divsimt piecdesmit latiem.

201.51 pants. Mācību stundu slodzes pārsniegšana

Par pieļaujamās izglītojamo nedēļas mācību stundu slodzes pārsniegšanu –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no divdesmit pieciem līdz piecdesmit latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no piecdesmit līdz simt latiem.

Par dienā pieļaujamo mācību stundu skaita pārsniegšanu –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no divdesmit pieciem līdz piecdesmit latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no piecdesmit līdz simt latiem.

201.52 pants. Izglītojamo nelikumīga atskaitīšana no izglītības iestādes

Par izglītojamo nelikumīgu atskaitīšanu no izglītības iestādes –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no piecdesmit līdz simt latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no simt līdz divsimt latiem.

201.53 pants. Licencēšanas un reģistrācijas noteikumu pārkāpšana

Par izglītības programmu vai izglītības iestāžu licencēšanas un reģistrācijas noteikumu pārkāpšanu –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no piecdesmit līdz simt latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no simt līdz divsimt latiem.

201.54 pants. Bērnu un izglītojamo uzņemšanas izglītības iestādē noteikumu pārkāpšana

Par bērnu un izglītojamo uzņemšanas izglītības iestādē noteikumu pārkāpšanu –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no piecdesmit līdz simt latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no simt līdz divsimt latiem.

201.55 pants. Valsts pārbaudījumu kārtības akreditētām izglītības programmām pārkāpšana

Par noteiktās valsts pārbaudījumu kārtības akreditētām izglītības programmām pārkāpšanu –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no divdesmit pieciem līdz simt latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no simt līdz divsimt latiem.

201.56 pants. Valsts atzītu izglītības dokumentu izsniegšanas kārtības pārkāpšana

Par valsts atzītu izglītības dokumentu – apliecību, atestātu vai diplomu – izsniegšanas kārtības pārkāpšanu –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no divdesmit pieciem līdz simt latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no piecdesmit līdz divsimt latiem.

201.57 pants. Izglītības programmas īstenošana bez licences vai pedagoga privātprakses sertifikāta

Par izglītības programmas vai tās daļas īstenošanu bez licences vai pedagoga privātprakses sertifikāta –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam vai fiziskajai personai, kura īsteno izglītības programmu vai tās daļu, no divdesmit pieciem līdz piecdesmit latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tos izdara atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu izglītības iestādes vadītājam no piecdesmit līdz simt latiem."

 

2. Papildināt kodeksu ar 236.9 pantu šādā redakcijā:

"236.9 pants. Izglītības valsts inspekcija

Izglītības valsts inspekcija izskata šā kodeksa 201.49, 201.50, 201.51, 201.52, 201.53, 201.54, 201.55, 201.56 un 201.57 pantā minēto administratīvo pārkāpumu lietas.

Izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos naudas sodus Izglītības valsts inspekcijas vārdā ir tiesīgi:

1) Izglītības valsts inspekcijas vadītājs – naudas sodu līdz divsimt piecdesmit latiem;

2) Izglītības valsts inspekcijas vadītāja vietnieks, reģionālo daļu vadītāji – naudas sodu līdz simt latiem;

3) valsts izglītības inspektori – naudas sodu līdz piecdesmit latiem."

 

 

 

LIKUMPROJEKTA

“GROZĪJUMI LATVIJAS ADMINISTRATĪVO PĀRKĀPUMU KODEKSĀ”

Anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs?

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Saeimas 1998.gadā pieņemtajā Izglītības likumā noteikts, ka Izglītības valsts inspekcijas viena no funkcijām ir “likumā noteiktajā kārtībā un gadījumos administratīvi sodīt personas”. Lai īstenotu šo normu, tā jāparedz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

Izglītības valsts inspekcija regulāri konstatē gadījumus, kad izglītības iestādēs sistemātiski un apzināti tiek pārkāptas vairākas Izglītības likuma un citu ar izglītību saistīto normatīvo aktu normas, piemēram, nelikumīgi pieprasa mācību maksu par valsts vai pašvaldību finansētu izglītības programmu apguvi, atsakās uzņemt izglītojamo izglītības iestādē vai nelikumīgi izglītojamo atskaita no tās obligātajā izglītības vecumā, izsniedz neīstus izglītības dokumentus un citi gadījumi.

Izglītības valsts inspekcija (neskaitot rajonu un pilsētu valsts izglītības inspektoriem adresētās sūdzības un iesniegumus) 2000.gadā ir izskatījusi Izglītības un zinātnes ministrijai adresētās 19 sūdzības un iesniegumus par nelikumīgu mācību maksas pieprasīšanu, 38 sūdzības un iesniegumus par mācību slodzes pārsniegšanu, 38 sūdzības un iesniegumus par pedagogu vardarbību pret izglītojamajiem, 10 sūdzības un iesniegumus par nelikumīgu izslēgšanu vai neuzņemšanu izglītības iestādē.

2. Tiesību akta projekta būtība

Tā kā par Izglītības likuma un citu ar izglītību saistīto normatīvo aktu pārkāpumiem izglītības iestādēs administratīvie sodi līdz šim nav paredzēti, pārkāpumi faktiski paliek nesodīti, sevišķi gadījumos, kad dibinātājs nereaģē uz inspekcijas lūgumiem amatpersonas sodīt disciplināri.

Šāda situācija vairo tiesisko nihilismu. Normatīvie aktu pārkāpumu gadījumos kontroles un uzraudzības institūcija nevar ierobežot pārkāpumus un sodīt vainīgās personas.

 

II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Piedāvātais likumprojekts “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” aizsargās Izglītības likumā noteiktās skolēnu un vecāku tiesības, samazinās izglītības iestādēs pieļauto pārkāpumus skaitu, tādējādi veicinot sociālās spriedzes samazināšanos starp izglītības pakalpojumu saņēmējiem un pakalpojumu sniedzējiem.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Paredzēts, ka administratīvi sodīta persona soda naudu tieši ieskaita valsts budžetā.

Tā kā nav līdzšinējās pieredzes un ņemot vērā to, ka šo normu iekļaušanas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā pamatmērķis nav iekasēt iespējami vairāk soda naudas, bet pastiprināt atbildību par likuma neievērošanu, Izglītības valsts inspekcija neplāno sodīt noteiktu skaitu izglītības iestāžu vadītāju, tāpēc ienākumi budžetā ir grūti prognozējami un varētu būt nenozīmīgi.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Papildu izdevumi nav nepieciešami.

3. Finansiālā ietekme

Administratīvo sodu vainīgā persona maksā no personīgajiem līdzekļiem. Izglītības iestādes budžetu tas neietekmē.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Papildu izdevumi nav nepieciešami.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Papildu izdevumi nav nepieciešami.

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Pēc likuma stāšanās spēkā nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 1999.gada 21.decembra noteikumos Nr.419 “Izglītības valsts inspekcijas nolikums”, nosakot Izglītības valsts inspekcijas amatpersonām tiesības administratīvi sodīt personas likumā noteiktajā kārtībā.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Likumprojekts divu gadu laikā vairākkārtīgi apspriests ar Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību, Latvijas izglītības vadītāju asociāciju, Latvijas Pašvaldību savienību, Latvijas sabiedrisko organizāciju “Glābiet bērnus!”, publicēts laikrakstā “Izglītība un Kultūra”.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Galīgā likumprojekta redakcija ir visu tā izstrādē iesaistīto pušu priekšlikumu kompromiss (attiecībā uz likumprojektā iekļauto pantu saturu un sodu apmēru). Likumprojektu atbalsta Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība, Latvijas izglītības vadītāju asociācija, Latvijas Pašvaldību savienība un Valsts cilvēktiesību birojs.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Tiesību akta izpildi saskaņā ar Izglītības likuma trešās daļas 4.punktu nodrošinās Izglītības valsts inspekcija.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Lēmuma pārsūdzēšanas un protesta iesniegšanas kārtība noteikta Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 23.nodaļā.

 

Ministrs K.Greiškalns