Likumprojekts

Likumprojekts

 

 

“Grozījumi Komerclikumā”

 

 

Izdarīt Komerclikumā šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likuma tekstā terminu “komersants” un “komercdarbība” attiecīgi ar terminu “uzņēmējs” un “uzņēmējdarbība”,

2. Aizstāt visā likuma tekstā terminu “firma” ar terminu “firmas nosaukums”.

3. Aizstāt visā likuma tekstā terminu “delkredere” ar terminu “delkrēdere”.

4. Aizstāt visā likuma tekstā terminu “komplementārs” ar terminu “komplementārijs”.

5. Aizstāt visā likuma tekstā terminu “obligacionārs” ar terminu “obligāciju turētājs”.

6. Izteikt 28. panta nosaukumu šādā redakcijā:

“28. pants. Firmas nosaukuma atšķiramība ”.

 

 

 

 

7. Izteikt 194. pantu šādā redakcijā:

“Dalībniekiem ir tiesības saņemt no valdes informāciju par sabiedrības darbību un iepazīties ar visiem sabiedrības dokumentiem. Valdei ir pienākums sniegt šādu informāciju un dokumentus piecu darba dienu laikā no dalībnieka attiecīga rakstveida iesnieguma saņemšanas dienas”.

8. Papildināt 231. pantu ar jaunu ceturto daļu šādā redakcijā:

“(4)Priekšrocību akcijas nedrīkst apmainīt (konvertēt) pret šīs sabiedrības akcijām”.

9. Papildināt 244. pantu ar jaunu trešo daļu šādā redakcijā:

“(3)Konvertējamās obligācijas ir vienīgais parāda vērtspapīrs, ko sabiedrība drīkst apmainīt pret šīs sabiedrības akcijām”.

10. Papildināt 250. panta trešo daļu ar jaunu teikumu šādā redakcijā:

“Pārējie sabiedrības akcionāri, kuri nepiedalās kapitāla palielināšanā šajā daļā paredzētajā kārtībā, var proporcionāli savam ieguldījumam palielināt pamatkapitālu ar naudas ieguldījumu”.

11. Izslēgt 251. panta otro daļu.

12. Izteikt 253. panta 1. daļas pirmo teikumu šādā redakcijā

“Akcionāru pirmpirkuma tiesības nedrīkst ierobežot vai atcelt sabiedrības dibināšanas līgumā, statūtos vai ar pilnsapulces lēmumu”.

13. Izteikt 253. panta pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

“Palielinot pamatkapitālu šā likuma 254. panta otrās daļas 1-3. un 6. punktā paredzētajos gadījumos, akcionāriem nav pirmpirkuma tiesību”.

14. Izteikt 255. panta septīto daļu šādā redakcijā:

“(7)Akcionārs nedrīkst atsavināt personāla akcijas, kā arī apmainīt (konvertēt) tās pret citām šīs sabiedrības akcijām, un tās nepāriet mantojumā”.

15. Izteikt 276. panta ceturtās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:

“Ja akcionārs vismaz 10 dienas pirms akcionāru sapulces iesniedz valdei rakstveida pieprasījumu, valdei ne vēlāk kā piecas dienas pirms akcionāru sapulces ir jāsniedz viņam visa nepieciešamā informācija par visiem darba kārtībā iekļautajiem jautājumiem”.

16. Papildināt 277. panta pirmo daļu ar jaunu teikumu šādā redakcijā:

“Akcionāri par sapulces jautājumiem var balsot neklātienē, ja šāda balsošanas kārtība ir paredzēta attiecīgajos normatīvajos aktos”.

17. Izteikt 280. panta otrās daļas 4. punktu šādā redakcijā:

“(4) tiek apstiprināts darījums starp akcionāru vai ar šādu akcionāru saistīto personu un sabiedrību”.

18. Papildināt 285. panta pirmo daļu ar jaunu 10. punktu šādā redakcijā:

“(10) atsevišķie akcionāri vai akcionāru grupa, kas izvirzīja padomes locekļus”.

19. Izteikt 292. panta otro daļu šādā redakcijā::

“(2) Akcionāri kuri kopā pārstāv ne mazāk par vienu desmitdaļu no sabiedrības balstiesīgā pamatkapitāla, ir tiesības, norādot iemeslus, rakstveidā pieprasīt, lai padome pārbauda valdes darbību un sabiedrības noslēgtos darījumus. Ja padome šādu pārbaudi mēneša laikā neizdara, vai nesniedz atbildi, vai padomes sniegtā atbilde neapmierina pieprasījumu iesniegušos akcionārus, akcionāriem ir tiesības šo jautājumu nodot izskatīšanai akcionāru pilnsapulcē. Ja jautājuma izskatīšana akcionāru sapulcē neapmierina pieprasījumu iesniegušos akcionārus, tad tiem ir tiesības pieaicināt uz sava rēķina auditorsabiedrību valdes darbības vai sabiedrības noslēgtā darījuma pārbaudei. Attiecīgā pārvaldes institūcija sniedz pieaicinātajai auditorsabiedrībai visu informāciju un dokumentus, kas nepieciešami šādas pārbaudes veikšanai”.

 

 

 

 

 

20. Izteikt 296. panta devīto daļu šādā redakcijā:

“(9) Ja padomes loceklis atstāj amatu vai tiek atsaukts no amata pirms padomes termiņa beigām, viņa vietā akcionāru grupa, kura izvirzījusi šo padomes locekli, ar vienkāršu balsu vairākumu ievēl jaunu padomes locekli uz atlikušo padomes pilnvaru laiku”.

 

 

 

 

Tiesību akta projekta

“Grozījumi Komerclikumā”

anotācija

 

 

1. Kādēļ tiesību akts vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums.

Šībrīža Komerclikuma redakcija vairākos gadījumos ir nepilnīga jautājumos, kas saistīti ar mazākuma akcionāru tiesībām. Ja Komerclikums aizstās visus šobrīd uzņēmējdarbību regulējošos likumus mazākuma akcionāru tiesības tiks ierobežotas. Šībrīža likuma redakcija ir nepilnīga arī no valodnieku viedokļa un likumā nepieciešami vairāki būtiski labojumi.

2. Tiesību akta būtība

Likuma grozījumi sakārto situāciju, kas saistīta ar mazākuma akcionāru tiesībām, un labo tās likumā ietvertās normas, kuras neatbilst latviešu valodas prasībām.

2. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Tiesību akts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procesu vienkāršošanu

Tiesību akts vienkāršo un atvieglo uzņēmējdarbības vidi attiecībā pret šībrīža redakciju

3. Sociālo seku izvērtējums

Uzlabojot uzņēmējdarbības vidi palielinās uzņēmumu darboties spēja, ar ko arī iespējama jaunu darba vietu izveide un sociālās vides uzlabošanās

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akts šo jomu neskar

3. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

neskar

neskar

neskar

neskar

neskar

2. Izmaiņas budžeta ienākumos

neskar

neskar

neskar

neskar

neskar

3. Finansiālā ietekme

neskar

neskar

neskar

neskar

neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

neskar

neskar

neskar

neskar

neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

neskar

neskar

neskar

neskar

neskar

4. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Izdarot šos likuma grozījumus krasi samazinās to tiesību aktu apjoms, kuros ir jāizdara kādas izmaiņas. Tāpat samazinās MK noteikumu skaits, kuros nepieciešams izdarīt izmaiņas.

5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akts šo jomu tieši neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akts šo jomu tieši neskar

3. Attīstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram Eiropas Kopienas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, publikācija

Tiesību akts šo jomu tieši neskar

Latvijas tiesību akta projekta norma

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

(atbilst/neatbilst)

Komentāri

Tiesību akts šo jomu tieši neskar

Tiesību akts šo jomu tieši neskar

Tiesību akts šo jomu tieši neskar

Tiesību akts šo jomu tieši neskar

6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Tiesību akta projekts sagatavots sadarbībā ar Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru, Brīvo arodbiedrību savienību, Rūpniecības konfederāciju, Darba devēju konfederāciju, kā arī ar Valsts valodas centru.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Tiesību akta projektā iestrādāti nevalstisko organizāciju priekšlikumi.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Notikušas konsultācijas ar Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) Komerclikuma darba grupu.

7. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošās institūciju funkcijas

Tiesību akts šo jomu neskar

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Latvijas Republikas likumdošanas noteiktajā kārtībā