Latvijas Republikas 5. Saeimas sēde

1994.gada 6.oktobrī

Sēdi vada Latvijas Republikas 5.Saeimas priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.

Sēdes vadītājs. Godātie deputāti, lūdzu reģistrēties! Reģistrēsimies! Lūdzu rezultātu! Reģistrējušies 54... 55 deputāti.

Saeimas Prezidijs ir saņēmis divus iesniegumus ar 10 deputātu parakstiem par izmaiņām darba kārtībā. Frakcijas "Latvijas ceļš" deputāti lūdz Saeimu iekļaut 1994.gada 5.un 6.oktobra sēdes darba kārtībā jautājumu par Indras Sāmītes ievēlēšanu Saeimas Budžeta un finansu (nodokļu) komisijā. Un vēl otrs - par deputāta Jāņa Bordāna ievēlēšanu Latvijas Republikas Saeimas Juridiskajā komisijā. Vispirms izskatīsim priekšlikumu par šo jautājumu iekļaušanu darba kārtībā. Lūdzu - Gundars Bērziņš, Latvijas Zemnieku savienība.

G.Bērziņš (LZS).

Par Budžeta komisijas sastāva paplašināšanu, manuprāt, būtu iepriekš jāvienojas Frakciju padomē, jo mēs Budžeta komisijā jau esam iebalsojuši piecpadsmito cilvēku, bet šis būs sešpadsmitais Budžeta komisijas loceklis. Manuprāt, valdošā koalīcija tādā veidā izjauc šo proporciju komisijās, un opozīcijai, ja, piemēram, ir vēl divi papildu pārstāvji no pozīcijas, Budžeta komisijā savu viedokli aizstāvēt kļūst neiespējami, tāpēc es ierosinātu šo jautājumu atlikt līdz tam laikam, kamēr Frakciju padome būs izskatījusi jautājumu par to, kādā veidā tiek formētas komisijas, jo citās komisijās, piemēram, Sociālo un darba lietu komisijā, cilvēku skaits, kas darbojas šajā komisijā, ir palicis ļoti niecīgs. Tāpēc es lūgtu šoreiz neizskatīt šo jautājumu, pirms nav panākta vienošanās par darbu komisijās un frakciju samēru šajās komisijās.

Sēdes vadītājs. Tātad deputāts Gundars Bērziņš ierosināja atlikt. Viens var vēl runāt "par". Indulis Bērziņš - "Latvijas ceļš".

I.Bērziņš (LC).

Cienījamais sēdes vadītāj, cienījamie kolēģi! Te absolūti nav valdošās koalīcijas vai "Latvijas ceļa" mēģinājuma sagrābt vairākumu šajā komisijā. Man iznāk tā, ka atkal ir jārunā "pret", bet es piekristu šo jautājumu uz vienu nedēļu atlikt, jo tas izvirzījās tikai tāpēc, ka Birkava kungs ir izteicis vēlēšanos nolikt mandātu, lai saglabātu proporcijas. "Latvijas ceļš" ir pret proporciju maiņu komisijās, un mēs negribam neko te vairāk sagrābt, tā ka lai šis jautājums tad tiešām tiek atlikts un lai paliek tikai vienīgais.

Sēdes vadītājs. Par atlikšanu ir jābalso, jo iesniedzēji neatsauca šo jautājumu. Lūdzu zvanu! Lūdzu, balsosim par Gundara Bērziņa ierosinājumu - atlikt jautājuma izskatīšanu par Indras Sāmītes ievēlēšanu Saeimas Budžeta komisijā un Jāņa Bordāna ievēlēšanu Juridiskajā komisijā... (Starpsauciens no zāles: "Par budžeta komisiju tikai!") Es atvainojos, jo tad es nesapratu jūs! Es sapratu, ka jūs piekritāt deputāta Gundara Bērziņa priekšlikumam. Vai runa bija tikai par deputāti Sāmīti? Lūdzu, tad balsosim par Gundara Bērziņa priekšlikumu - atlikt jautājumu par Indras Sāmītes ievēlēšanu Saeimas Budžeta un finansu (nodokļu) komisijā. Lūdzu rezultātu! Par - 52, pret - 7, atturas - 2. Pieņemts.

Balsosim par jautājuma atlikšanu attiecībā uz deputāta Jāņa Bordāna ievēlēšanu Latvijas Republikas Saeimas Juridiskajā komisijā. Vienu sekundīti! Godātie kolēģi, atlieciet, lūdzu, balsojumu. Redzat, līdz ko sēdes vadītājs dara līdzi deputātiem, kuri dara nepareizi, mēs nonākam pretrunās, tāpēc tā mūžīgā pretimnākšana deputātiem vienkārši pēc tam tik sarežģī darbu. Gundars Bērziņš runāja par abiem jautājumiem - par to atlikšanu, bet runa ir par iekļaušanu darba kārtībā. Zigurds Tomiņš - lūdzu!

Z.Tomiņš (Saeimas sekretāra biedrs).

Pamatojoties uz Saeimas kārtības ruļļa 117. pantu, tātad, ja kāds ceļ iebildumus, ka šis jautājums par otru kandidatūru tiek apspriests šajā sēdē, tad Saeima saskaņā ar Kārtības rulli var lemt par šāda priekšlikuma iekļaušanu nākamās sēdes darba kārtībā vai tā nodošanu komisijām, nosakot termiņu, kādā iesniedzami priekšlikumi. Paldies par uzmanību.

Sēdes vadītājs. Vai vēl kāds vēlas runāt? Tagad viens var runāt "par", viens - "pret" attiecībā uz iekļaušanu nākamās sēdes darba kārtībā. Lūdzu - deputāte Marjaša, "Latvijas ceļš".

R.Marjaša (LC).

Es mazliet nesapratu to, ko runāja Gundars Bērziņš. Es sapratu, ka runa bija par Budžeta komisiju, par Budžeta komisijas locekļa ievēlēšanu. Jautājums par Bordāna apstiprināšanu Juridiskajā komisijā, te vispār, piedodiet, netika apspriests.

Sēdes vadītājs. Godātie deputāti, paldies! Es jums varbūt visu izskaidrošu, jo Gundars Bērziņš ļoti sasteigti pieskrēja pie tribīnes. Mēs sekojām viņa pirmajam ieteikumam un šo jautājumu par deputātes Sāmītes ievēlēšanu Budžeta komisijā ar Saeimas balsojumu atlikām uz nākamo sēdi. Šis jautājums ir izskatīts. Par Jāņa Bordāna ievēlēšanu Latvijas Republikas Saeimas Juridiskajā komisijā, par šā jautājuma iekļaušanu darba kārtībā deputāts Zigurds Tomiņš izmantoja 117.panta noteikumus par to, ja kāds ceļ iebildumus. Līdz ar to Saeima šajā sēdē šo jautājumu nevar izskatīt un Saeima lemj par tā iekļaušanu nākamās sēdes darba kārtībā vai nodošanu komisijām, nosakot termiņu. Viens runā "par", viens - "pret". Ja jūs izteiksities "par", tad runa ir par nākamo sēdi, par šā jautājuma iekļaušanu darba kārtībā.

R.Marjaša. Man ļoti žēl, ka te tika celti iebildumi pret jautājumu par deputāta Bordāna iekļaušanu Juridiskajā komisijā, bet acīmredzot saskaņā ar Kārtības rulli šeit nekā vairs nevar darīt, kaut gan es gribētu vērst jūsu un varbūt arī to cilvēku uzmanību, kuri klausās, uz to, ka Juridiskajā komisijā pašlaik ir radies tāds stāvoklis, ka vesela virkne deputātu noliek savus mandātus, tāpēc Juridiskā komisija praktiski kļūst darba nespējīga. Mums ir milzīga likumprojektu pakete. Jūs paši to zināt, ka vairākums likumprojektu, liela daļa likumprojektu, tiek nodota Juridiskajai komisijai kā atbildīgajai vai arī kā otrai komisijai, līdz ar to, ja Juridiskās komisijas sastāvs nav pilnīgs un mēs neesam spējīgi strādāt, tad šeit tiek bremzēts viss likumdošanas process. Bet tas nu tā. Katrā ziņā es iestājos par to, lai vismaz nākamajā sēdē šis jautājums tiktu izskatīts.

Sēdes vadītājs. Māris Budovskis - LNNK.

M.Budovskis (LNNK).

Priekšsēdētāja kungs, cienītie kolēģi! Es tomēr gribētu drusku precizēt Rutas Marjašas tikko teikto. Juridiskajā komisijā faktiski nekādas izmaiņas nav notikušas, izņemot to, ka Levita kungs savas pilnvaras kā deputāts ir nolicis un viņa vietā stājās cits deputāts. Runa šeit ir par nākšanu vai nenākšanu darbā šādu vai tādu apstākļu dēļ.

Un vēl es gribētu piebilst un arī pie viena lūgt Prezidiju saaicināt kopā Frakciju padomi. Tāpat kā iepriekšējā gadījumā tika minēts, ka proporcionalitātes princips netiek ievērots un ir izjaukts, tā līdz šai dienai tas ir arī Juridiskajā komisijā. Un vai nu jūs gribat vai negribat, taču, lai mēs atkal šeit nesāktu uzstāties ar dažādām pretenzijām, es vēlreiz gribētu lūgt, lai Prezidijs sasauc kopā Frakciju padomi un vienreiz izspriež par to proporcionalitātes principu saglabāšanu, par kuriem mēs esam balsojuši šeit, uzsākot savu darbu. Cienītie kolēģi, tāpēc arī es ierosinu atlikt šo jautājumu, bet šīs nedēļas laikā šo jautājumu vajadzētu arī izskatīt. Paldies.

Sēdes vadītājs. Godātie deputāti, līdz ar to debates par šo jautājumu ir izbeigtas. Viens ir runājis "par", viens - "pret" pēc tam, kad deputāts Tomiņš cēla iebildumus 117. panta ietvaros.

Par Prezidiju. Es atkārtoju vēlreiz - līdzko kāda no frakcijām iesniegs savu lēmuma projektu par proporcionalitātes izmaiņu komisijās vai kādu citu jautājumu saistībā ar frakcijām, Prezidijs sasauks Frakciju padomi, bet mēs vienreiz tikai aprunājāmies vispār. Vienreiz mēs jau runājām, un, kā jūs zināt, runāt vispār... Katrai frakcijai ir savas intereses, un, kā jūs saprotat, Saeima izšķir frakciju intereses, nevis Prezidijs. Bet tagad, lūdzu, balsosim par priekšlikumu - iekļaut šos jautājumus nākamās sēdes darba kārtībā saskaņā ar 117. panta noteikumiem. Balsojam. Lūdzu rezultātu! Par - 54, pret - 2, atturas - 8. Iekļauts nākamās sēdes darba kārtībā.

Izskatīsim likumprojektus! Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par cukuru"". Deputāts Janeks - Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas komisijas vārdā. Lūdzu!

J.Janeks (TPA).

Cienījamie deputāti! Šeit ir notikušas ļoti mazas izmaiņas likumā "Par cukuru". Praktiski nebūtiskas. Šeit ir tikai dažas izmaiņas trešajam lasījumam. Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas komisijas priekšlikums - izslēgt 11. panta 2. punktu, kur ir rakstīts: "Zemkopības ministrija izstrādā cukura deklarēšanas kārtību un 10 dienu laikā no šo dokumentu stāšanās spēkā iesniedz Ministru kabinetā apstiprināšanai". Praktiski tas ir izdarīts, tāpēc nebūtu vairs jēgas to atstāt šajā likumā. Tātad ir priekšlikums - izslēgt šo 2. punktu.

Sēdes vadītājs. Vai ir iebildes deputātiem? Nav iebilžu. Akceptēts.

J.Janeks. Tālāk par 3. punktu, kurā noteikts, ka uzņēmumiem un uzņēmējsabiedrībām mēneša laikā no šo noteikumu stāšanās spēkā noteiktā kārtībā jādeklarē glabāšanā un realizācijas vietās esošais cukura daudzums. Arī šis punkts ir izpildīts vai daļēji izpildīts, tāpēc mūsu komisija iesaka šo punktu izslēgt, jo tas zināmā mērā bija īslaicīgs. Tātad ir priekšlikums - izslēgt.

Sēdes vadītājs. Vai ir iebildes? Nav.

J.Janeks. Un vēl par 4. punktu. 4. punktu izteikt šādā redakcijā: "Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Ministru kabineta noteikumi nr. 81 "Par grozījumiem un papildinājumiem likumā "Par cukuru"". Tātad stājas spēkā likums, nevis vairs darbojas noteikumi. Tas būtu viss.

Sēdes vadītājs. Vai arī deputātiem nav iebilžu? Lūdzu zvanu! Lūdzu, balsosim par likumprojekta "Grozījumi likumā "Par cukuru"" pieņemšanu trešajā lasījumā. Balsojam. Rezultātu! Par - 60, pret - nav, atturas - nav. Likums pieņemts.

Nākamais ir likumprojekts "Grozījumi likumā "Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem"". Raimonds Jonītis - komisijas vārdā.

R.Jonītis (LC).

Godātais priekšsēdētāj, godātā Saeima! Tas ir rudens sesijas dokuments nr. 920. Sākot ar šā dokumenta vidu jūs redzat tabulu ar iesniegtajiem priekšlikumiem un komisijas viedokli.

Pirmais iesniegtais priekšlikums ir par 2. pantu - "Personas, kurām atjauno īpašuma tiesības". Tātad bija priekšlikums - papildināt 2. panta pirmo daļu ar jaunu 3.punktu: juridiskajām personām, ja to paredz atsevišķs likums. Komisija ir atbalstījusi šo priekšlikumu. Es uzreiz paskaidrošu, ka vienlaicīgi ir arī priekšlikums - izslēgt panta otro daļu, kas iepriekš runāja par juridiskajām personām. Tas ir izdarīts tādēļ, ka tagad šis pants sastāv tikai no normas, kam atjauno īpašuma tiesības, neuzskaitot visus pārējos.

Sēdes vadītājs. Vai deputātiem pret 2. panta izmaiņām, ko ir izdarījusi Tautsaimniecības komisija, ir iebildes? Vai visi dokumentu ir sameklējuši? Pagaidīsim. Vai varam tagad turpināt? Līdz ar to mēs akceptējam. Vai ir iebildumi? Nav. Lūdzu, tālāk!

R.Jonītis. Nākamais priekšlikums ir par 5. pantu - "Institūcijas, kuras atjauno īpašuma tiesības". Šeit ir priekšlikums - visu šo pantu izteikt pilnīgi jaunā redakcijā, paturot visu otrā lasījuma koncepciju, bet saskaņojot to ar likumu "Par pašvaldībām" un arī nedaudz redakcionāli mainot teikuma izkārtojumu daļās. Taču šis pārkārtojums ir izdarīts un pants izteikts jaunā redakcijā tikai tādēļ, lai saskaņotu to ar likumu par pašvaldībām. Komisijas viedoklis bija - atbalstīt.

Sēdes vadītājs. Lūdzu! Par 5. panta redakciju. Šeit ir daudzi apakšpunkti. Deputāti ar tiem var iepazīties. Mums nav kur steigties, jo vakar nestrādājām lēni. Nav iebildes? Akceptēts.

R.Jonītis. Nākamais priekšlikums ir par 8. pantu, lai saskaņotu to ar likumu par pašvaldībām, - ir aizvietoti vārdi "rajona vai pilsētas valde" ar "rajona vai pilsētas pašvaldība". Tāds ir Juridiskā biroja ieteikums. Komisija to atbalstīja.

Sēdes vadītājs. Tālāk, lūdzu!

R.Jonītis. Arī 9. pantā ir Juridiskā biroja ieteiktais labojums, lai saskaņotu šā panta normu ar likumu par pašvaldībām.

Sēdes vadītājs. Lūdzu, iepazīstieties!

R.Jonītis. Komisija atbalstīja arī šo.

Sēdes vadītājs. Vai ir iebildes? Nav. Pieņemts.

R.Jonītis. Nākamais priekšlikums ir par 20. pantu, kas runā par valsts vai pašvaldības pamatkapitāla daļu privatizāciju. Šeit ir Juridiskā biroja priekšlikums - izslēgt vārdus "pçc 1994. gada 1. jūlija", lai saskaņotu to ar jau šajā likumā esošo 3. pantu. Komisija atbalstīja šo priekšlikumu, vienlaikus papildinot 20. pantu ar piezīmi, kas paskaidro to, kā šie noteikumi būtu piemērojami vai šajā gadījumā - nepiemērojami uz visiem darījumiem, kas veikti laikā no 1994. gada 1. jūlija līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai, lai mēs nenonāktu tādā situācijā, ka likumam ir atpakaļejošs spēks.

Sēdes vadītājs. Lūdzu, vai jums ir kādas iebildes? Nav iebilžu. Akceptēts.

R.Jonītis. Nākamais priekšlikums. Par 21. pantu arī ir Juridiskā biroja ieteikums par termiņu saskaņošanu ar iepriekšējā - 3. pantā noteikto. Tātad te vairs nebūs "pçc 1994. gada 31. marta", bet gan viens mēnesis pēc likuma spēkā stāšanās dienas. Komisija atbalstīja arī šo viedokli.

Sēdes vadītājs. Arī nav iebildes.

R.Jonītis. Nākamais priekšlikums. Par 23. pantu atkal ir Juridiskā biroja priekšlikums sakarā ar to, ka Saeimā jau ir pieņemts likums par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām, tāpēc ir ieteikums minēt jau jaunā likuma tekstu, nevis veco, kā tas bija saglabājies iepriekš. Tas ir tīri redakcionāls labojums.

Sēdes vadītājs. Arī nav iebildes? Paldies. Tālāk!

R.Jonītis. 23. panta otrajā daļā ir labojums, lai saskaņotu to ar likumu par pašvaldībām. Komisija atbalstīja šo priekšlikumu.

Sēdes vadītājs. Vai iebilžu nav? Pieņemts.

R.Jonītis. Un vēl ir viens priekšlikums par pārejas noteikumiem, ko arī Tautsaimniecības komisija atbalstīja, - tas ir, par 81. panta kārtībā izdoto Ministru kabineta noteikumu spēka zaudēšanu.

Sēdes vadītājs. Arī iebildes nav? Nav. Pieņemts.

R.Jonītis. Paldies. Pēdējā lappusē jūs vēl redzat Juridiskā biroja priekšlikumu par 20. panta grozījumiem, bet mēs to jau izskatījām kā 20. panta piezīmi, ko arī redzam. Tā ka šis priekšlikums vairs nebūtu jāizskata. Tas man būtu viss par priekšlikumiem.

Sēdes vadītājs. Vai ir iebildes? Nav. Paldies. Lūdzu zvanu! Lūdzu, balsosim par likumprojekta "Grozījumi likumā "Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem"" pieņemšanu trešajā lasījumā. Balsojam! Rezultātu! Par - 61, pret - nav, 1 - atturas. Likums pieņemts.

Nākamais ir likumprojekts "Par Ministru kabineta noteikumiem nr. 129 "Par pārtiku"". Pirmais lasījums. Ziņos Voldemārs Novakšānovs - Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājs.

V.Novakšānovs (LZS).

Labdien, cienījamais Prezidij, godājamie kolēģi deputāti! Šodien Tautsaimniecības komisijas vārdā varu ziņot, ka ir priecīgs notikums - ir vairāk nekā gada jubileja, kopš Latvija nu ir sagaidījusi pirmajā lasījumā likumu "Par pārtiku". Mēs, deputāti, kas strādā šajā komisijā, redzam, ka nu ar šo likumu varēsim varbūt par visiem kopā ieviest kārtību Latvijas tirgos, Latvijas veikalos un, godīgi sakot, - sākot no zemes līdz pat mūsu ģimenes galdam. Beidzot mēs redzēsim, ka nu tas viss tiek kontrolēts un ka ir arī kontroles mehānisms, kā varēs veikt sankcijas, ja ir ievesta veca pārtika, nemarķēta, brāķis, godīgi sakot, pat arī "krutka". Mūsu komisija ir saņēmusi ļoti daudz priekšlikumu otrajam lasījumam un arī vairāk nekā simt speciālistu aicinājumu pievērst uzmanību tām nepilnībām, kas ir šajā likumā. Es uzskatu, ka Latvijai šis likumprojekts ir vajadzīgs, jo par to liecina šī ļoti lielā aktivitāte, taču lūdzu Ministru kabinetu būt uzmanīgiem attiecībā uz šinī likumā paredzēto administratīvo orgānu funkciju veidošanu, it sevišķi - pieņemot personālijas, jo, cik ir jūtams, sabiedrībā briest diezgan aktīva pretestība pret tām nepilnībām, kas šajos noteikumos ir ieviestas tieši attiecībā uz kontroles mehānisma izveidi. Bet kopumā es aicinu jūs, cienījamie deputāti, atbalstīt šo likumu pirmajā lasījumā kā ļoti vajadzīgu Latvijas tautai un mūsu valsts tautsaimniecībai un ļoti aktīvi iesniegt savus priekšlikumus mūsu komisijai līdz 11. oktobrim. Paldies par uzmanību.

Sēdes vadītājs. Vai deputāti ir pieteikušies debatēs? Nav. Lūdzu zvanu! Lūdzu, balsosim par likumprojekta "Par Ministru kabineta noteikumiem nr. 129 "Par pārtiku"" pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu rezultātu! Par - 59, pret - nav, atturas - nav. Pieņemts.

Vai pret priekšlikumu iesniegšanas termiņu - 11. oktobri - ir iebildes? Nav. Pieņemts.

Likumprojekts "Par Ministru kabineta noteikumiem nr.156 "Par zvejniecību"". Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētājs Voldemārs Novakšānovs runās komisijas vārdā. Lūdzu!

V.Novakšānovs.

Cienījamais Prezidij! Cienījamie kolēģi deputāti! Klātesošie! Šis likumprojekts arī ir viens no tiem, kas vajadzīgi Latvijas tautsaimniecībai. Tas ieviesīs kārtību mūsu valsts iekšējos ūdeņos, kaut arī jāpiezīmē, ka arī šeit priekšlikumi ir ļoti gaidīti - un jo sevišķi par to, kā kontrolēt ierobežotu rūpniecisko nozveju mūsu valsts ezeros, arī par to, kā atjaunot, pavairot zivju mazuļus, lai mūsu ezeri un upes būtu tīri ūdeņi un varētu iegūt bagātīgus lomus, kā arī varētu nodarboties ar atpūtu, ko sauc par makšķerēšanu. Es aicinu jūs atbalstīt šo likumprojektu, tāpat kā iepriekšējo, pirmajā lasījumā un priekšlikumus iesniegt līdz 11. oktobrim. Paldies par uzmanību.

Sēdes vadītājs. Vai deputāti ir pieteikušies debatēs? Tiešām nav? Tiešām deputāti nav pieteikušies debatēs. Lūdzu zvanu! Lūdzu, balsosim par likumprojekta "Par Ministru kabineta noteikumiem nr. 156 "Par zvejniecību"" pieņemšanu pirmajā lasījumā! Balsojam. Rezultātu! Par - 58, pret - 1, atturas - nav. Pieņemts. Vai pret termiņu - 11. oktobris - ir iebildes? Nav. Arī termiņš ir pieņemts.

Likumprojekts "Par Ministru kabineta noteikumiem nr. 135 "Par grozījumiem likumā "Par uzņēmējdarbību"" (pirmais lasījums).

Raimonds Jonītis - komisijas vārdā. Lūdzu!

R.Jonītis (LC).

Godātais priekšsēdētāj, godātā Saeima! Ir jāizmanto dokuments nr. 781, kurā redzami šie Ministru kabineta noteikumi nr. 135. Bet es paskaidrošu, ka ir noteikumi par licencēšanas kārtību un tie ir pieņemti steidzamības kārtībā, un tajos ir runa par maksājumu elektronisko reģistrēšanas ierīču un elektronisko sistēmu apkalpju remontu. Tas ir ar tādu mērķi, lai tikai licencētas firmas varētu nodarboties ar kases aparātu uzstādīšanu, reģistrēšanu un remontu un lai nenotiktu kaut kāda iejaukšanās šo kasu darbībā. Es lūdzu Saeimu atbalstīt šos Ministru kabineta izdotos noteikumus, šo likumprojektu, pirmajā lasījumā.

Sēdes vadītājs. Vai deputāti ir pieteikušies debatēs? Gundars Bērziņš - Latvijas Zemnieku savienības frakcija. Lūdzu, jums vārds!

G.Bērziņš (LZS).

Šis labojums likumā "Par uzņēmējdarbību" ir jau piektais, kuru mēs izskatām vakardienas un šodienas sēdē. Principā atbalstot šo priekšlikumu, es tomēr gribētu, lai Ministru kabinets, Ekonomikas ministrija tomēr tiktu skaidrībā par uzņēmējdarbību un lai šie priekšlikumi būtu apkopoti. Lai nebūtu tā, ka vienā darba kārtībā ir pieci likumprojekti par uzņēmējdarbību.

Otrs, ko es gribu norādīt: drīz būs jātaisa otrāds apkopojums - tie uzņēmējdarbības veidi, kas nav licencēti, ierobežoti, jo šobrīd jau ir pussimts un drīz būs vēl vairāk. Man nav īsti skaidrs, kādā veidā "Latvijas ceļš" deklarē liberālu ekonomiku. Ievieš arvien jaunus ierobežojumus uzņēmējdarbībā. Principā šis pants ir atbalstāms, tikai nākotnē visi tie likumprojekti ir jāskata kopā, nevis kā pieci atsevišķi likumprojekti vienā sēdē.

Sēdes vadītājs. Lūdzu! Raimonds Jonītis - referents.

R.Jonītis (LC).

Katrā ziņā paldies kolēģim par atbalstu, ka uzņēmējdarbībai būtu jāuzliek pēc iespējas mazāk šo ierobežojumu. Es gribu paskaidrot, ka Tautsaimniecības komisija jau ir izskatījusi šo ideju konceptuāli kā tādu, - ka ir pilnībā jāpārskata viss šis 32.pants, kurā ir runa par licencēm. Vienīgais iebildums ir pret "Latvijas ceļa" valdības politiku. Mums ir jāatceras visi šie priekšlikumi. Labojumi ir saņemti no šīs koalīcijas valdības un ir datēti līdz jūlijam. Pašreiz vismaz jaunais Ministru kabinets ir pieņēmis zināšanai, ka šos priekšlikumus un labojumus par pantiem, kas jau ir sēdes darba kārtībā, var iesniegt arī uz otro un trešo lasījumu kā priekšlikumus, nevis kā likumprojektus, lai nepiesārņotu mūsu mapītes ar jauniem dokumentiem, kas jānodod komisijām un jāizskata pirmajā lasījumā. Tas ir tikai komentārs, un, protams, mums arī nākamais darba kārtības punkts būs par uzņēmējdarbību, un tas būs jau sestais. Bet šie ir Ministru kabineta noteikumi, un tie praktiski dublē to, kas jau ir izdarīts. Bet tomēr es aicinu to atbalstīt pirmajā lasījumā, jo tieši šā veida licencēšana varētu tikai uzlabot nodokļu iekasēšanas regularitāti un kārtību. Šis labojums būtu atbalstāms.

Sēdes vadītājs. Lūdzu zvanu! Lūdzu, balsosim par likumprojekta par grozījumiem likumā "Par uzņēmējdarbību" pieņemšanu pirmajā lasījumā! Balsojam. Lūdzu rezultātu! Par - 59, pret - 1, atturas - nav. Pieņemts. Tagad izlemsim par priekšlikumu iesniegšanas termiņiem.

R.Jonītis. Priekšlikumus par šo likumprojektu, vispār par šo likumu "Par uzņēmējdarbību" lūdzu iesniegt Tautsaimniecības komisijā līdz 20. oktobrim.

Sēdes vadītājs. Vai ir iebildes? Nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš ir apstiprināts.

Nākamais likumprojekts ir "Papildinājumi likumā "Par uzņēmējdarbību"".

R.Jonītis (LC).

Godātais priekšsēdētāj, godātā Saeima! Faktiski jau komentāri tika izteikti, gan no referenta puses, gan no kolēģu puses, par to, ka nebūtu pieņemama tāda prakse - izskatīt vienu un to pašu likumu vienā dienā sešos dažādos darba kārtības punktos. Vienīgi paskaidrošu, ka šis papildinājums ir saistīts ar šo likumu par radiācijas drošību un šeit ir tikai divi panti par licencētajiem uzņēmējdarbības veidiem, tas ir, deratizācijas, dezinsekcijas praksi, kā arī tirdzniecību ar radioaktīvām vielām un citiem jonizējošā starojuma avotiem. Būtībā arī šie darbības veidi varētu būt bīstami sabiedrībai. Es aicinu atbalstīt šo priekšlikumu. Bet mēs Tautsaimniecības komisijā, izskatījuši šos sabiedrībai bīstamos uzņēmējdarbības veidus, kuri nekādā mērā neietekmē valsts drošību kā tādu, nonācām pie slēdziena, ka tie būtu obligāti reģistrējami. Nevis tā - atļaušanas vai neatļaušanas kārtībā. Lai valstij vienmēr būtu konkrēts to uzņēmumu saraksts, kas nodarbotos ar šiem darbības veidiem. Es lūdzu kolēģus atbalstīt šo likumprojektu pirmajā lasījumā.

Sēdes vadītājs. Vai deputāti ir pieteikušies debatēs? Lūdzu klusumu! Nav pieteikušies. Zvanu! Lūdzu, balsosim par likumprojekta "Papildinājumi likumā "Par uzņēmējdarbību"" pieņemšanu pirmajā lasījumā! Balsojam. Lūdzu rezultātu! Par - 54, pret - nav, atturas - nav. Pieņemts.

R.Jonītis. Arī attiecībā uz šo likumprojektu 20. oktobris ir priekšlikumu iesniegšanas termiņš.

Sēdes vadītājs. Vai pret priekšlikumu iesniegšanas termiņu ir iebildes? Nav. Pieņemts.

Vai par UNESCO Satversmi ziņotājs ir parādījies? Deputāts Ābiķis ziņos. Lūdzu!

Dz. Ābiķis (LC).

Cienījamais priekšsēdētāja kungs! Cienījamie kolēģi! Aicinu jūs paņemt dokumentu nr.907. Nosaukums - UNESCO Latvijas Republikas Nacionālās komisijas Satversme. Vakar man uzdeva jautājumu, kāpēc vispār šī Satversme būtu jāapstiprina Saeimā? Redziet, Latvija jau 1991. gada 14. oktobrī kļuva par Apvienoto Nāciju Organizācijas Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas dalībvalsti. Saskaņā ar UNESCO statūtu 7. pantā noteikto struktūru katra dalībvalsts veic tās konkrētajiem apstākļiem atbilstošus pasākumus, lai šīs valsts galvenās organizācijas, kuras ieinteresētas sadarboties ar UNESCO izglītības, zinātnes un kultūras jautājumos, izveidotu Nacionālo komisiju, kas plaši pārstāvētu valdību un attiecīgās organizācijas. Tātad šīs Satversmes apstiprināšana valsts augstākajā varas institūcijā parāda valsts attieksmi pret izglītību, zinātni un kultūru. Neskatoties uz to, ka tik tiešām UNESCO ir samērā birokratizējusies organizācija, kā jau daudzas starptautiskās organizācijas, tomēr piedalīšanās šīs organizācijas darbā mums paver vēl vienu logu uz pasauli, lai pasauli iepazīstinātu ar mūsu kultūras vērtībām (un es ceru, ka tas tā būs) un iesaistītu šīs organizācijas finanses daudzu Latvijai svarīgu kultūras, izglītības un zinātnes jautājumu risināšanā.

Ņemot vērā to, ka šobrīd ir ļoti rūpīgi strādāts pie savulaik Augstākajā padomē apstiprinātās Satversmes, tā ir pārstrādāta, tai ir piešķirts likuma spēks, es aicinu kolēģus atbalstīt šo Satversmi pirmajā lasījumā un aicinu līdz 10. oktobrim iesniegt labojumus un papildinājumus tekstā. Aicinu balsot pirmajā lasījumā "par".

Sēdes vadītājs. Vai runātāji ir pieteikušies? Kā, lūdzu? Runātāji nav pieteikušies. Balsosim par likumprojektu "Par UNESCO Latvijas Republikas Nacionālās komisijas Satversmes apstiprināšanu" pirmajā lasījumā! Rezultātu! Par - 51, pret - nav, 1 - atturas. Pieņemts.

Godātais referent Ābiķi! Jūsu nosauktais datums - 10. oktobris - neatbilst Kārtības rullim. Vai ir iebildes pret 11. oktobri kā priekšlikumu iesniegšanas termiņu? Nav. Pieņemts.

Vai ir izskatīti visi jautājumi, kurus mēs iekļāvām darba kārtībā? Vai Prezidijā ir saņemti kādi iesniegumi, pieprasījumi, jautājumi un paziņojumi? Nav saņemti. Lūdzu zvanu!

Saeimas Preses dienests paziņo, ka šodien Saeimas namā preses konference ar visu frakciju pārstāvju piedalīšanos sāksies pulksten 14.00, nevis 17.00, kā tas ir bijis parasti. Preses konference būs pulksten 14.00, nevis 17.00. Lūdzu reģistrēties! Reģistrējamies. Lūdzu visus reģistrēties! Saeimas sekretāra biedru Zigurdu Tomiņu lūdzu nosaukt klāt neesošo deputātu vārdus! Lūdzu uzmanību!

Z.Tomiņš (Saeimas sekretāra biedrs).

Nav reģistrējušies:

Aivars Berķis,

Valdis Birkavs,

Inese Birzniece,

Vilnis Edvīns Bresis,

Igors Bukovskis,

Aivars Endziņš,

Ojārs Kehris,

Aleksandrs Kiršteins,

Nikolajs Krasohins,

Andrejs Krastiņš,

Ludmila Kuprijanova,

Kārlis Leiškalns,

Gunārs Meierovics,

Uldis Osis,

Andrejs Panteļējevs,

Oļģerts Pavlovskis,

Andris Piebalgs,

Gunārs Resnais,

Jānis Ritenis,

Anta Rugāte,

Indra Sāmīte,

Andris Saulītis ...

Sēdes vadītājs. Anta Rugāte ir zālē. Deputāts Saulītis ir zālē.

Z.Tomiņš.

Joahims Zīgerists.

Paldies par uzmanību.

Sēdes vadītājs. Paldies. Nākamā plenārsēde būs 13. oktobrī pulksten 9.00. Sēdi paziņoju par slēgtu.

Redaktores: J.Kravale, L.Bumbura

Mašīnrakstītājas-operatores: M.Ceļmalniece, B.Strazdiņa, S.Bērziņa, I.Kuzņecova

Korektores: D.Kraule, J.Kurzemniece, S.Stikute