Vucāns: grozījumi Profesionālās izglītības likumā nodrošinās ciešāku sasaisti ar darba tirgu

(26.02.2015.)

„Grozījumi Profesionālās izglītības likumā nodrošinās ciešāku izglītības sistēmas un programmu sasaisti ar darba tirgus vajadzībām,” ceturtdien, 26.februārī, Saeimas sēdē otrajā lasījumā pieņemtos grozījumus likumā komentē Jānis Vucāns, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs.

Grozījumi paredz izveidot Nozaru ekspertu padomes, kuru mērķis ir sekmēt profesionālās izglītības kvalitātes paaugstināšanu un atbilstību darba tirgus prasībām. Apvienojot valsts un pašvaldību, nozares darba devēju un arodbiedrību pārstāvjus, nozaru ekspertu padomes sniegs priekšlikumus par nepieciešamo izglītojamos skaitu, piedalīsies profesionālās izglītības programmu plānošanā un attīstībā, kā arī saskaņos profesiju standartus un profesionālās kvalifikācijas prasības.

Likuma grozījumi paredz iespēju arī mākslas, mūzikas un dejas profesionālās izglītības iestādēm iegūt profesionālās izglītības kompetences centra statusu, tādējādi nodrošinot ne tikai profesionālās izglītības iegūšanu, bet arī nozares metodiskā centra un pedagogu tālākizglītības centra funkcijas un veicot ārpus formālās izglītības sistēmas apgūto kompetenču profesionālās kvalifikācijas novērtēšanu.

Lai veicinātu valsts un pašvaldību profesionālās izglītības iestāžu attīstību atbilstoši darba tirgus prasībām, katrā iestādē paredzēts arī izveidot koleģiālu padomdevēju institūciju – konventu, kurā darbosies attiecīgās pašvaldības, pārraugošās ministrijas, darba devēju, kā arī citu ieinteresēto pušu pārstāvji. Paredzēts, ka konvents varēs sniegt priekšlikumus izglītības iestādes attīstības stratēģijas jautājumos, kā arī veicinās tās sadarbību ar reģiona komersantiem, mācību prakses un darba vidē balstītu mācību organizēšanā.

Efektīvākai sasaistei ar darba tirgu likums paredz ieviest darba vidē balstītu praksi jeb tā saukto duālās izglītības sistēmu, par jaunievedumiem stāsta J.Vucāns, informējot, ka divu gadu laikā, kopš uzsākts darba vidē balstītās mācību pieejas pilotprojekts, tajā iesaistīto uzņēmumu, izglītības iestāžu un audzēkņu skaits ir pieaudzis vairākkārtīgi.

Grozījumi Profesionālās izglītības likumā Saeimā vēl jāskata trešajā lasījumā.


Saeimas Preses dienests

Piektdien, 29.martā