Likumprojekta “Par valsts budžetu 2008.gadam”

anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

Saskaņā ar Likumā par budžetu un finanšu vadību noteikto budžets ir līdzeklis valsts politikas realizācijai ar finansiālām metodēm. Tas ir valdības finansiālās darbības un vadības pamatā. Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana ir noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši resursi.

Visi maksājumi, kas saskaņā ar likumu vai citu normatīvo aktu vai līgumu ieskaitāmi valsts budžeta ieņēmumos, ir valsts budžeta līdzekļi, kurus saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktu apropriāciju apropriē valsts mērķim.

Valsts budžeta izdevumi sastāv no apropriācijām, kas noteiktas konkrētām valsts vajadzībām saskaņā ar gadskārtējo valsts budžeta likumu.

 

2.Tiesību akta projekta būtība

 

Likumprojekts “Par valsts budžetu 2008.gadam” paredz valsts budžeta līdzekļu sadalījumu, kuru var saņemt ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju, lai nodrošinātu valsts iestāžu darbību, uzsākto un jaunu pasākumu, prioritāšu finansēšanu.

 

3.Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.


II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts izstrādāts, ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību izvirzītās prasības, Deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktos pamatuzdevumus, Valdības izvirzītos ilgtermiņa pamatuzdevumus un neatliekamos uzdevumus, ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtos priekšlikumus, kā arī ņemot vērā valsts ekonomisko stāvokli, tautsaimniecības attīstības tendences turpmākajiem gadiem un Valdības pieņemto pasākumu plānu inflācijas mazināšanai, kurā tika norādīts, ka būtiskākie inflācijas ierobežošanas pasākumi ir saistīti ar budžeta un nodokļu politiku, kreditēšanu un citām jomām, kas var uzlabot situāciju nekustamo īpašumu tirgū, darba tirgu un produktivitāti, kā arī konkurences politiku.

Turpmākajos gados tiks realizēta ekonomiskā un fiskālā politika, kuras pamatmērķis ir ilgtspējīga un sabalansēta tautsaimniecības un sociālā attīstība atbilstoši vidēja termiņa makroekonomiskajām prognozēm, un Latvijas pilnvērtīga integrācija starptautiskajās struktūrās.

Lai realizētu definēto fiskālās politikas mērķi, likumprojektā paredzēts līdzekļu pārpalikums 1,0% apmērā no iekšzemes kopprodukta.

Likumprojekts izstrādāts, ņemot vērā vidēja termiņa budžeta mērķi 2008. – 2010.gadam – sekmēt Latvijas Nacionālajā attīstības plānā paredzēto mērķu sasniegšanu, kā arī tā īstenošanai noteiktos prioritāros attīstības virzienus:

·          uz zināšanām balstītas sabiedrības veidošana;

·          sabalansēta un līdzsvarota ekonomikas attīstība;

·          indivīda veselības, garīgo un sociālo vajadzību nodrošināšana;

·          ilgtspējīga valsts attīstība, līdzsvarota reģionu attīstība un laba pārvaldība.

Likumprojektā paredzēts papildu finansējums 382,8 milj. latu apmērā, tajā skaitā šādiem nozīmīgākajiem prioritārajiem pasākumiem:

·       110,7 milj. latu – programmai „Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO”;

·       47,8 milj. latu – administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanai (novadu veidošanai);

·       30,5 milj. latu - ārstniecības personu darba samaksas nodrošināšanai atbilstoši MK 2005.gada 20.decembra noteikumiem Nr. 995 un MK 2006.gada 6.novembra rīkojumam Nr. 870;

·       10 milj. latu - darba samaksas paaugstināšanai valsts tiešās pārvaldes iestādēs, kurās vidējā darba samaksa ir zemāka par valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbināto vidējo darba samaksu, saskaņā ar MK 2005.gada 20.decembra noteikumiem Nr. 995;

·       18,9 milj. latu – darba samaksas 10% pieaugumam amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm;

·       28,3 milj. latu - no 2007.gada 1.septembra uzsāktajai vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības, kā arī profesionālās izglītības iestāžu pedagogu samaksai par individuālo darbu ar izglītojamiem divu stundu apmērā uz vienu darba likmi un vienu darba likmi par izglītojamo darbu labošanu valodu, matemātikas, dabaszinību cikla un vēstures mācību priekšmetu pedagogiem saskaņā ar MK 2007.gada 7.augusta noteikumiem Nr.545. (Kopā no 2007.gada 1.septembra uzsāktajam pedagogu darba samaksas palielinājumam papildu paredzēti 106,3 milj. latu, tajā skaitā 78 milj. latu pedagogu darba samaksas palielinājuma par 50 latiem nodrošināšanai);

·       18,0 milj. latu – pedagogu algu palielinājumam no 2008.gada 1.septembra par 10 procentiem;

·       16,2 milj. latu – minimālās mēneša darba algas paaugstināšanai no 120 latiem uz 160 latiem ar 2008.gada 1.janvāri saskaņā ar MK 2007.gada 28.augusta noteikumiem Nr.592;

·       15,9 milj. latu – dotācijai zaudējumu segšanai par pārvadājumiem pilsētas maršrutos (Rīgā, rajonu pilsētās), rajonu maršrutos, tālsatiksmes maršrutos un dzelzceļa maršrutos;

·       8,9 milj. latu – invalīda kopšanas pabalsta ieviešanai ar 2008.gada 1.janvāri (100 latu apmērā mēnesī);

·       7,3 milj. latu – kultūras darbinieku darba samaksas 10% pieaugumam;

·       3,8 milj. latu - XXIV Vispārējo latviešu dziesmu un XIV Deju svētku nodrošināšanai atbilstoši MK 2007.gada 13.augusta rīkojumam Nr.510;

·       3,3 milj. latu – zinātnes bāzes finansējuma palielinājumam un valsts pētījumu programmu īstenošanai;

·       2,2 milj. latu – tiesnešu un tiesu darbinieku atalgojumu palielinājumam u.c.

Valsts konsolidētā budžeta (valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta summa, izslēdzot no ieņēmumu un izdevumu daļas savstarpējos pārskaitījumus starp šiem budžetiem) ieņēmumi prognozēti 5 498,3 milj. latu, bet izdevumi – 5 335,4 milj. latu.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumi 2008.gadā prognozēti 4 127,6 milj. latu un izdevumi plānoti 4 218,2 milj. latu apmērā. Valsts pamatbudžeta izdevumu palielinājums, salīdzinot ar 2007.gada plānu ir 719,5 milj. latu jeb 20,6%.

Valsts speciālā budžeta ieņēmumi un izdevumi prognozēti attiecīgi 1 387,5 milj. latu un 1 133,9 milj. latu apmērā. Valsts speciālā budžeta izdevumu pieaugums pret 2007.gada plānu ir 219,6 milj. latu jeb 24,0%.

 

2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Veicina uzņēmējdarbības vides attīstību, sekmē uzņēmumu konkurētspējas celšanu starptautiskā mērogā un administratīvo kapacitāti saistībā ar Eiropas Savienības procedūrām, izmantojot Eiropas Savienības politiku instrumentu sniegto finansiālo atbalstu.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Nodrošinot minimālās darba algas paaugstināšanu, kā arī darba samaksas paaugstināšanu pedagogiem, iekšlietu sistēmas iestāžu darbiniekiem, tiesnešiem un tiesu darbiniekiem, tiešās pārvaldes iestāžu darbiniekiem pozitīvi ietekmēs šo darbinieku dzīves līmeni.

Nodrošināts finansējums pensiju indeksācijai, pensiju un pabalstu izmaksām, kā arī piemaksām pie valsts vecuma pensijām.

Labvēlīgi sabiedrības sociālo stāvokli ietekmēs paredzētais papildu finansējums veselības jomā.

Finansējums zinātnei, augstākās izglītības un profesionālās izglītības kvalitātes veicināšanai veicinās zinātnes pētījumus un augsti kvalificētu speciālistu pieaugumu valstī.

 

4. Ietekme uz vidi

Paredzētais finansējums nodrošina vides kvalitātes uzlabošanas un infrastruktūras sakārtošanas pasākumu turpināšanu, dabas resursu saglabāšanu, apsaimniekošanu un ilgtspējīgu izmantošanu, sabiedrības aizsardzību pret jonizējošo starojumu un drošu radioaktīvo vielu, bīstamo atkritumu un radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanu, normatīvo aktu un politikas īstenošanas dokumentu izstrādi vides un dabas aizsardzības jomā atbilstoši Eiropas Savienības likumdošanas prasībām.

 

5.Cita informācija

Paredzētais finansējums 60,9 milj. latu apmērā administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanai nodrošinās lielu novadu pašvaldību izveidi, pilsētvides sakārtošanu un ilgtspējīgu pilsētu attīstību esošo un potenciālo novadu nozīmes attīstības centros. Tiks sakārtota attīstīties spējīga novadu pašvaldību infrastruktūra 45 plānotajos novados,  apvienojot 57%  pagastu un pilsētu, kā arī sniegts atbalsts pirmskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai reģionālās, novadu un vietējas nozīmes attīstības centros.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

 

Trīs nākamie gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

2007*

2008*

2009

2010

-

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

4 218 594,4

5 498 342,9

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izde- vumos

 

4 396 425,2

5 335 363,1

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

 

 

-177 830,8

162 979,9

-

-

-

4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Deficīta finansēšanas avoti:

·        aizņēmumi, valsts pamatbudžeta maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikuma izmaiņas u.c.

 

177 830,8

-162 979,9

-

-

-

5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

-

-

-

-

-

6.Cita informācija

 

* 2007.gadā parādīti likumā „Par valsts budžetu 2007.gadam” apstiprinātie dati, 2008.gadā atspoguļoti likumprojekta “Par valsts budžetu 2008.gadam” dati.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Likumprojekta „Par valsts budžetu 2008.gadam” likumu projektu paketē ir iekļauti un jāpieņem šādi likumprojekti:

·     Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību;

·     Grozījumi likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”;

·     Grozījumi likumā „Par akcīzes nodokli”;

·     Grozījumi likumā „Par nekustamā īpašuma nodokli”;

·     Grozījumi likumā “Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu, zemnieka vai zvejnieka saimniecību un individuālo darbu”;

·     Grozījumi likumā „Par maternitātes un slimības apdrošināšanu”;

·     Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā;

·     Grozījumi likumā "Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam";

·     Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm";

·     Grozījums likumā "Par valsts pensijām";

·     Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā;

·     Grozījumi Diplomātu izdienas pensiju likumā;

·     Grozījumi Prokuroru izdienas pensiju likumā;

·     Grozījumi Tiesnešu izdienas pensiju likumā;

·     Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas pensiju likumā;

·     Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā;

·     Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu";

·     Grozījums likumā „Par valsts kompensāciju cietušajiem”;

·     Grozījumi likumā „Par tiesu varu”;

·     Grozījumi ārstniecības likumā;

·     Grozījumi LR Advokatūras likumā;

·     Grozījumi Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumā;

·     Grozījumi Kriminālprocesa likumā;

·     Grozījumi Krimināllikumā;

·     Grozījumi likumā „Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”;

·     Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā;

·     Grozījumi Teritorijas plānošanas likumā;

·     Grozījumi Reģionālās attīstības likumā;

·     Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā;

·     Grozījumi likumā “Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos”;

·     Grozījums likumā "Par autoceļiem";

·     Grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām".

Likumā „Par valsts budžetu 2008.gadam”  Ministru kabinetam paredzēto deleģējumu nodrošinās, sagatavojot tiesību akta projektu:

par 4.pantā  paredzēto apropriācijas piešķiršanas kārtību nekustamā īpašuma nodokļa prognozes samazinājuma kompensācijai - Finanšu ministrija;

par 24.pantā  paredzēto kārtību  apropriācijas piešķiršanai, izlietojumam un tās uzraudzībai - Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs;

par 26.pantā paredzēto apropriācijas izlietošanas kārtību novadu pašvaldībām infrastruktūras attīstībai - Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija;

par 27.pantā   paredzēto apropriācijas piešķiršanas kārtību pašvaldību publiskajām bibliotēkām bezmaksas interneta un datoru izmantošanai - Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija;

par 28.pantā  paredzēto apropriācijas piešķiršanas kārtību pašvaldību apvienošanās projektu sagatavošanai -  Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija;

par 31.pantā paredzēto pedagogu darba samaksas apmēru atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai, pedagoģiskā darba stāžam un darba slodzei - Izglītības un zinātnes ministrija.

Lai nodrošinātu likumprojekta „Par valsts budžetu 2008.gadam” 40.pantā minētās ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveidošanu, nepieciešams veikt izmaiņas likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem", nosakot, ka ilgtermiņa stabilizācijas rezervē ir ieskaitāmi ieņēmumi no valsts īpašuma privatizācijas.

2. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Likumprojektā paredzētas Latvijas iemaksas Eiropas Savienības budžetā.

Eiropas Savienības dalībvalstu saistības veikt iemaksas nosaka Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, Eiropas Atomenerģijas Kopienas dibināšanas līgums, kā arī 2003.gada maijā parakstītais Pievienošanās Eiropas Savienībai līgums, kas paredz visu pilntiesīgas dalībvalsts saistību, pienākumu un tiesību pārņemšanu līdz ar iestāšanās brīdi Eiropas Savienībā, kā rezultātā šādas dalībvalsts iemaksas veicamas katru gadu – ik mēnesi.

Iemaksu kārtību nosaka Padomes 2000.gada 29.septembra Lēmums par Kopienu pašu resursu sistēmu (2000/597/EC, Euratom), Padomes 2000.gada 22.maija Regula (EK, Euratom) Nr. 1150/2000, ar ko īsteno Lēmumu 94/728/EC, Euratom par Kopienu pašu resursu sistēmu, kā arī Padomes 2004.gada 16.novembra Regula (EK, Euratom) Nr. 2028/2004, ar kuru groza Regulu (EK, Euratom) Nr. 1150/2000.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Institūcijām, kurām ir noslēgti līgumi par dalību starptautiskajās organizācijās, likumprojektā ir paredzēts nepieciešamais finansējums dalības maksai.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums                                                                               

                                                                                                                         1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

5.Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Notikušas sarunas ar Latvijas Pašvaldību savienību.

2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formu- lējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis iestrādāts Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2008.gada domstarpību un vienošanās protokola projektā.

 

 

3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Ar masu mediju starpniecību sabiedrība informēta par likumprojekta „Par valsts budžetu 2008.gadam” izstrādes gaitu, svarīgākajiem prognozējamiem makroekonomiskajiem un fiskālajiem rādītājiem, izmaiņām nodokļu likumos un valsts budžeta prioritātēm.

 

4.Konsultācijas ar starptau- tiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldības puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Budžeta finansētu institūciju – budžeta iestāžu, pilnīgi vai daļēji no budžeta finansētu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) un organizāciju vadītāji (budžeta izpildītāji) var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai likumā “Par valsts budžetu 2008.gadam” noteikto apropriāciju ietvaros saskaņā ar finansēšanas plānos noteiktajiem asignējumu apjomiem.

Valsts civildienesta pārvaldes un Informācijas analīzes dienesta finansējums izdalīts atsevišķi no Ministru kabineta budžeta.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Paredzētas preses konferences par likumprojektu “Par valsts budžetu 2008.gadam”, likums tiks publicēts Latvijas Vēstnesī, kā arī pēc izsludināšanas tas tiks ievietots Finanšu ministrijas interneta mājas lapā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts ir izstrādāts, ņemot vērā indivīda intereses – valdība ir nodrošinājusi budžetā pārpalikumu, vienlaicīgi paredzot izdevumus jauniem, neatliekamiem pasākumiem.

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

Finanšu ministrs                                                     O.Spurdziņš