Rīgā

 

Rīgā

 

15.06.2009.                Nr.90/TA-2122, TA-2111, TA-2119,

TA-2118, TA-2114, TA-2117,

TA-2124, TA-2132, TA-2133,

TA-2130, TA-2134, TA-2135,

TA-2138, TA-2137, TA-2123

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām Saeimai izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstītos ar 2009.gada valsts budžeta grozījumiem saistītus likumprojektus –

"Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam", kuru izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā
amatpersona
- Korčagins 67021568, Edgars.Korcagins@lm.gov.lv);

"Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Aizsardzības ministrija (atbildīgā amatpersona - Žukovs 67335027, Deniss.Zukovs@mod.gov.lv);

"Grozījums Diplomātu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Ārlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Baiža 67016163, davis.baiza@mfa.gov.lv);

"Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm"", kuru izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Razna 67095662, Martins.Razna@iem.gov.lv);

"Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Zepa 67013142, dagnija.zepa@em.gov.lv);

"Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, kaspars.lore@em.gov.lv);

"Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ungurs 67504952, Janis.ungurs@iaui.gov.lv);

"Grozījums Prokuroru izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Novožilova 67162697, Linda.Novozilova@tm.gov.lv);

"Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Novožilova 67162697, Linda.Novozilova@tm.gov.lv);

"Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (atbildīgā amatpersona - Zeppa-Priedīte 67356137, violeta.zeppa.priedite@knab.gov.lv);

"Grozījums Satversmes aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ilgaža 67162696, Inita.Ilgaza@tm.gov.lv);

"Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kaļāne 67095491, Astra.Kalane@fm.gov.lv);

"Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Kultūras ministrija (atbildīgā amatpersona - Āboliņa 67330267, Daina.Abolina@km.gov.lv);

"Grozījums Dziesmu un deju svētku likumā", kuru izstrādāja Kultūras ministrija (atbildīgā amatpersona - Āboliņa 67330267, Daina.Abolina@km.gov.lv);

"Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā", kuru izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Osvalde 67082971, rudite.osvalde@mk.gov.lv).

Lūdzam izdarīt grozījumus Saeimas š.g. 15.jūnija sēdes darba kārtībā un iekļaut jautājumu par minēto likumprojektu nodošanu Saeimas komisijām, kā arī lūdzam likumprojektus izskatīt kā steidzamus.

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts "Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam" uz

2 lpp.

2. Likumprojekta "Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam" anotācija uz 12 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41 2.§ izraksts uz 1 lp.

4. Likumprojekts "Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā" uz 2 lpp.

5. Likumprojekta "Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 4 lpp.

6. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41 3.§ izraksts uz 1 lp.

7. Likumprojekts "Grozījums Diplomātu izdienas pensiju likumā" uz 2 lpp.

8. Likumprojekta "Grozījums Diplomātu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 4 lpp.

9. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41 4.§ izraksts uz 1 lp.

10. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm"" uz 1 lpp.

11. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm"" anotācija uz 5 lpp.

12. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41 5.§ izraksts uz 1 lp.

13. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"" uz 1 lpp.

14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"" anotācija uz 6 lpp.

15. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41  17.§ izraksts uz 1 lp.

16. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"" uz 5 lpp.

17. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"" anotācija uz 8 lpp.

18. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41  18.§ izraksts uz 1 lp.

19. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" uz 2 lpp.

20. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" anotācija uz 8 lpp.

21. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41  22.§ izraksts uz 1 lp.

22. Likumprojekts "Grozījums Prokuroru izdienas pensiju likumā" uz 1 lpp.

23. Likumprojekta "Grozījums Prokuroru izdienas pensiju likumā" anotācija uz 6 lpp.

24. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41  25.§ izraksts uz 1 lp.

25. Likumprojekts "Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā" uz 1 lpp.

26. Likumprojekta "Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 6 lpp.

27. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41  26.§ izraksts uz 1 lp.

28. Likumprojekts "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā" uz

1 lpp.

29. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 7 lpp.

30. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41  27.§ izraksts uz 1 lp.

31. Likumprojekts "Grozījums Satversmes aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā" uz 1 lpp.

32. Likumprojekta "Grozījums Satversmes aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 6 lpp.

33. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41  28.§ izraksts uz 1 lp.

34. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" uz 3 lpp.

35. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" anotācija uz 4 lpp.

36. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41  29.§ izraksts uz 1 lp.

37. Likumprojekts "Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas pensiju likumā" uz 2 lpp.

38. Likumprojekta "Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas pensiju likumā" anotācija uz 6 lpp.

39. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41 30.§ izraksts uz 1 lp.

40. Likumprojekts "Grozījums Dziesmu un deju svētku likumā" uz 1 lpp.

41. Likumprojekta "Grozījums Dziesmu un deju svētku likumā" anotācija uz 5 lpp.

42. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41  31.§ izraksts uz 1 lp.

43. Likumprojekts "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā" uz 1 lpp.

44. Likumprojekta "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā" anotācija uz 4 lpp.


 

45. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola Nr.41 36.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                                             V.Dombrovskis

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"

 

Izdarīt likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 21.nr.; 2003, 6., 15.nr.; 2004, 18., 23.nr.; 2005, 2., 15.nr.; 2006, 24.nr.; 2008, 1.nr.; 2009, 2., 6.nr.; 9.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 78.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 3.panta piekto daļu pēc vārda "noteikumus" ar vārdiem "ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi".

 

2. Izteikt 7.pantu šādā redakcijā:

 

"7.1 pants. Tiesiskās sekas, iegūstot izšķirošo ietekmi

(1) Ja kapitāla daļu turētājs vai Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu par to, ka viena valsts kapitālsabiedrība iegūst izšķirošo ietekmi citā valsts kapitālsabiedrībā vai valsts kapitālsabiedrība iegūst visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas citā kapitālsabiedrībā, tad valsts kapitālsabiedrības izšķirošajā ietekmē esošajā kapitālsabiedrībā padome netiek veidota.

(2) Ja kapitāla daļu turētājs vai pašvaldības dome (padome) ir pieņēmusi lēmumu par to, ka viena šīs pašvaldības kapitālsabiedrība iegūst izšķirošo ietekmi citā šīs pašas pašvaldības kapitālsabiedrībā vai šī pašvaldības kapitālsabiedrība iegūst visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas citā kapitālsabiedrībā, tad pašvaldības kapitālsabiedrības izšķirošajā ietekmē esošajā kapitālsabiedrībā padome netiek veidota.

(3) Valsts un pašvaldības kapitālsabiedrība nodrošina to, ka kapitālsabiedrībā, kurā tā ir ieguvusi visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas:

1) valdes locekļa atlīdzība nepārsniedz Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā publicēto valstī sabiedriskajā sektorā strādājošo iepriekšējā gada mēneša vidējās darba samaksas apmēru, kas noapaļots pilnos latos un kam var piemērot koeficientu, kurš nedrīkst būt lielāks par 5. Valdes locekļa atlīdzības lielumu pārrēķina katru gadu un pārrēķināto atlīdzību sāk izmaksāt ar attiecīgā gada 1.maiju;

2) valdes loceklim, kurš tiek atsaukts no amata pirms termiņa beigām un kura darba līgumā vai jebkurā citā ar viņu noslēgtā civiltiesiskā līgumā ir paredzēts atlaišanas pabalsts vai jebkāda cita veida kompensācija, tiek nodrošinātas tiesības saņemt atlaišanas pabalstu vai kompensāciju līgumā noteiktajā apmērā, bet ne vairāk kā divu mēnešu atlīdzības apmērā;

3) valdes loceklis ir persona, kura pārvalda valsts valodu un kuras darba pieredze, izglītība un kvalifikācija nodrošina padomes un valdes locekļa uzdevumu profesionālu izpildi.

(4) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajās atkarīgajās akciju sabiedrībās akcionāru pilnsapulce pilda padomes uzdevumus atbilstoši Komerclikuma 292.panta pirmajai daļai.

(5) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajās atkarīgajās akciju sabiedrībās valdei ir jāsaņem akcionāru pilnsapulces piekrišana Komerclikuma 294.panta pirmajā daļā noteikto jautājumu izlemšanai."

 

3. Izteikt 16.panta trešās daļas 6.punktu šādā redakcijā:

 

"6) svarīgākajiem privātās kapitālsabiedrības valdes un padomes lēmumiem;".

 

4. Izteikt 29.pantu šādā redakcijā:

 

"29.pants. Kapitālsabiedrības valdes un revidenta iecelšana

Līdz kapitālsabiedrības reģistrācijai izveidotā valde un revidents tiek iecelti uz pilnu pilnvaru termiņu."

 

5. 34.pantā:

izslēgt nosaukumā vārdus "un padomes";

izslēgt pirmajā daļā vārdus "un padomes";

izslēgt otro un trešo daļu;

izslēgt piektajā daļā vārdus "vai padomes".

 

6. Izslēgt 35.panta trešajā daļā vārdus "padomes locekļi".

 

7. Izslēgt 36.pantā vārdus "vai padome".

 

8. Izslēgt 67.panta otrajā daļā vārdus "un padomes".

 

9. 75.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Sabiedrības pārvaldi īsteno akcionārs – valsts vai pašvaldība, akcionāru sapulce un valde.";

 

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Sabiedrībā netiek veidota padome."

 


10.  76.pantā:

izteikt pirmās daļas 3. un 4.punktu šādā redakcijā:

 

"3) valdes locekļu un revidenta iecelšanu un atsaukšanu;

4) prasības celšanu pret valdes locekļiem un revidentu vai par atteikšanos no prasības pret viņiem, kā arī par sabiedrības pārstāvja iecelšanu prasības uzturēšanai pret valdes locekļiem;";

 

aizstāt pirmās daļas 5.punktā vārdu "padomes" ar vārdu "valdes";

aizstāt pirmās daļas 8.punktā vārdu "padomes" ar vārdu "valdes";

izslēgt 1.1 daļu;

izslēgt otrajā daļā vārdus "padomes vai".

 

11.  79.pantā:

izslēgt otrajā daļā vārdus "padome (ja tāda ir) vai";

izslēgt trešo daļu;

izteikt ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Ja valde nesasauc kārtējo dalībnieku sapulci bez pamatota iemesla, kapitāla daļu turētājs var atcelt valdes locekļus.

(5) Ja rodas strīds par to, vai valdes locekļu rīcībai ir pamatots iemesls, pierādīšanas pienākums ir valdes locekļiem."

 

12.  80.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus "padome (ja tāda ir)";

izslēgt otrajā daļā vārdus "un padomei (ja tāda ir)";

izslēgt sestajā daļā vārdus "pats vai ierosināt padomei (ja tāda ir) atcelt".

 

13.  83.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus "visiem padomes locekļiem (ja sabiedrībā ir padome)";

izslēgt ceturtajā daļā vārdus "padomes locekļi (ja sabiedrībā ir padome)".

 

14.  84.pantā:

izteikt otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

 

"1) valdes locekļu, likvidatora vai revidenta atsaukšana;";

 

aizstāt otrās daļas 2.punktā vārdus "valdes un padomes locekļiem (ja sabiedrībā ir padome)" ar vārdiem "valdes locekļiem".

 

15. Aizstāt 87.panta otrās daļas 9.punktā vārdus "valdes un padomes locekļu (ja sabiedrībā ir padome)" ar vārdiem "valdes locekļu".

 

16. Izslēgt 88., 89., 90., 91. un 92.pantu.

 

17. Izteikt 95.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Valdes locekli var atsaukt akcionāru sapulce, ja tam ir svarīgs iemesls."

 

18. Izteikt 98.pantu šādā redakcijā:

 

"98.pants. Akcionāru sapulces piekrišana valdes rīcībai

(1) Valde pieņem lēmumus visos sabiedrības darbības jautājumos, izņemot tos, kuros lēmumus saskaņā ar šo likumu un sabiedrības statūtiem pieņem attiecīgi akcionārs – valsts vai pašvaldība un akcionāru sapulce.

(2) Valdei nepieciešama akcionāru sapulces iepriekšēja piekrišana šādu jautājumu izlemšanai:

1) uzņēmuma iegūšana vai atsavināšana;

2) esošo darbības veidu pārtraukšana un jaunu darbības veidu uzsākšana;

3) filiāļu un pārstāvniecību atvēršana vai slēgšana;

4) tādu darījumu slēgšana, kas pārsniedz statūtos noteikto summu;

5) tādu aizdevumu izsniegšana, kas nav saistīti ar sabiedrības parasto komercdarbību;

6) nekustamā īpašuma iegūšana, atsavināšana un apgrūtināšana ar lietu tiesībām;

7) kredītu izsniegšana sabiedrības darbiniekiem;

8) vispārīgo komercdarbības principu noteikšana.

(3) Valsts kapitālsabiedrības valdei nepieciešama Ministru kabineta iepriekšēja piekrišana līdzdalības iegūšanai citā sabiedrībā, līdzdalības palielināšanai vai samazināšanai.

(4) Pašvaldību kapitālsabiedrības valdei nepieciešama pašvaldības domes iepriekšēja piekrišana līdzdalības iegūšanai citā sabiedrībā, līdzdalības palielināšanai vai samazināšanai.

(5) Tipveida statūtos var noteikt arī citus jautājumus, kuros valdei jāsaņem akcionāru sapulces iepriekšēja rakstveida piekrišana."

 

19. Izteikt pārejas noteikumu 30.punktu šādā redakcijā:

 

"30. Ja valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrībā un kapitālsabiedrībās, kur valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībai pieder visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas, līdz 2009.gada 1.jūlijam ir izveidota padome, attiecīgā sabiedrības pārvaldes institūcija ne vēlāk kā līdz 2009.gada 1.augustam atbilstoši šā likuma 7.panta pirmās un otrās daļas un 75.panta trešās daļas prasībām (par to, ka valsts un pašvaldību akciju sabiedrībās un akciju sabiedrībās, kur valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībai pieder visas balsstiesīgās akcijas, netiek veidota padome) izdara grozījumus sabiedrības statūtos."

 

20. Papildināt pārejas noteikumus ar 33., 34., 35. un 36.punktu šādā redakcijā:

 

"33. To padomes locekļu atbildību, kas atsaukti no padomes locekļa amata, pamatojoties uz likuma grozījumiem, kas izslēdz likuma 88., 89., 90., 91. un 92.pantu, nosaka saskaņā ar šā likuma 34.panta noteikumiem.

 

34. Padomes locekļi uzskatāmi par atsauktiem no padomes, kas izveidota līdz likuma grozījumu, kas izslēdz likuma 88., 89., 90., 91. un 92.pantu, spēkā stāšanās dienai, valsts un pašvaldību akciju sabiedrībā ar 2009.gada 1.jūliju.

 

35. Dividendēs izmaksājamo peļņas daļu valsts kapitālsabiedrībās par 2008.gada pārskata gadu nosaka un aprēķina 80 procentu apmērā no attiecīgās kapitālsabiedrības rīcībā palikušās tīrās peļņas, bet valsts akciju sabiedrībai "Latvenergo" 100 procentu apmērā no kapitālsabiedrības rīcībā palikušās tīrās peļņas, ja likumā "Par valsts budžetu 2009.gadam" nenosaka citu apmēru.

 

36. Lai pieņemtu lēmumu par papildu dividenžu izmaksu (šā likuma pārejas noteikumu 35.punkts), dalībnieku (akcionāru) sapulci sasauc 14 dienu laikā no šā likuma spēkā stāšanās dienas. Paziņojumam par dalībnieku (akcionāru) sapulci pievieno valdes priekšlikumu par peļņas izlietošanu un dalībnieku (akcionāru) sapulcē apstiprināto gada pārskatu. Priekšlikumā norāda dalībnieku (akcionāru) sapulcē apstiprinātās 2008.gada tīrās peļņas daļu, kas papildus izmaksājama dividendēs, un peļņas izlietošanu citiem mērķiem. Ja dalībnieku (akcionāru) sapulce pieņem lēmumu sagatavot priekšlikumu noteikt atšķirīgu minimālo dividendēs izmaksājamo peļņas daļu (šā likuma 3.panta trešā daļa), dalībnieku (akcionāru) sapulci sasauc 14 dienu laikā no Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas dienas."

 

Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikas ministrs

A.Kampars


Likumprojekta

„Grozījumi likumā „Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” anotācija

 

 I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

  Likumprojekts „Grozījumi likumā „Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” (turpmāk – likumprojekts) sagatavots, izpildot Ministru prezidenta 2009.gada 12.jūnija rezolūcijā Nr.111-1/74 uzdoto – sadarbībā ar Tieslietu ministriju sagatavot un līdz š.g. 14.jūnijam plkst.16:00 iesniegt Valsts kancelejā izskatīšanai Ministru kabineta 14.jūnija sēdē tiesību aktu projektus, kas nepieciešami vienošanās B sadaļas 3.uzdevuma izpildei, t.i. valsts kapitālsabiedrību padomju likvidēšana.

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Likuma „Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” 75.panta pirmā daļa noteic, ka akciju sabiedrības pārvaldi īsteno akcionārs – valsts vai pašvaldība, akcionāru sapulce, valde un padome (ja tāda ir). Akciju sabiedrībā padome tiek veidota atbilstoši likuma „Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām  un kapitālsabiedrībām” 89.panta pirmās, 1.1 un 1.2 daļas noteikumiem, proti, padomi trīs locekļu sastāvā izveido, akciju sabiedrības apgrozījumam, bilances kopsummai un darbinieku skaitam sasniedzot noteiktus kritērijus un pastāvot vismaz divām no šādām pazīmēm:

1) neto apgrozījums ir lielāks par 23 miljoniem latu;

2) bilances kopsumma ir lielāka par 15 miljoniem latu;

3) vidējais darbinieku skaits ir lielāks par 250.

Saskaņā ar Komerclikuma 291.pantu padome ir akciju sabiedrības pārraudzības institūcija, kas pārstāv akcionāru intereses sapulču starplaikā un uzrauga valdes darbību. Imperatīvs regulējums attiecībā uz padomes institūta esamību ir noteikts, pamatojoties uz apstākli, ka akciju sabiedrība atbilstoši Komerclikuma 134.panta ceturtajai daļai ir atklāta (publiskā) tipa sabiedrība, kuras daļas var būt publiskās apgrozības objekts. Ievērojot minēto, secināms, ka akciju sabiedrībā akcionāru sastāvs var strauji mainīties, jo sabiedrības akcionāri nav saistīti savā starpā un starp tiem nepastāv savstarpējas uzticības pienākums. Tādējādi padome ir sava veida stabilitātes un noteiktības garants akcionāru un valdes savstarpējās attiecībās, nodrošinot, ka sabiedrības vadība un tās maiņa nav tieši atkarīga no akcionāru sastāva maiņas. Līdz ar to likumdevējs ir ieviesis imperatīvu pienākumu padomju veidošanai akciju sabiedrībās, lai padome kā akciju sabiedrības pārvaldes institūcija spētu pārstāvēt pēc iespējas lielāku akcionāru loku un nodrošināt to tiesību ievērošanu.

Ievērojot minēto, norādām, ka padomes institūta esamība valsts akciju sabiedrībā (akciju sabiedrība, kurā visās balsstiesīgās akcijas pieder valstij) neīsteno likumdevēja mērķi – pārstāvēt plaša akcionāru loka, tajā skaitā, mazākuma akcionāru intereses, jo šādās akciju sabiedrībās ir tikai viens akcionārs, un pēc būtības ir tikai formālā Komerclikuma prasību pārņemšana.

Savukārt akciju sabiedrības darbu vada, kā arī pret trešajām personām pārstāv valde, tādā veidā realizējot sabiedrības rīcībspēju un nodrošinot tās ikdienas darbu. Likuma „Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” 94.panta trešā daļa paredz, ka par akciju sabiedrības valdes locekli var būt fiziskā persona, kura pārvalda valsts valodu, kuras darba pieredze, izglītība un kvalifikācija nodrošina valdes locekļa uzdevumu profesionālo izpildi. Turklāt saskaņā ar Komerclikuma 169.panta pirmo daļu valdes loceklim savi pienākumi ir jāpilda kā krietnam un rūpīgam saimniekam, kā arī ir jāievēro likumā un sabiedrības statūtos noteiktie ierobežojumi, un šo ierobežojumu neievērošana jebkurā gadījumā ir pamats valdes locekļa atbrīvošanai no amata, kā arī, ja likuma vai statūtu pārkāpumu rezultātā sabiedrībai ir nodarīti zaudējumi, pamats valdes locekļa mantiskai atbildībai.

Ministru kabineta 2009.gada 5.maija noteikumu Nr.411 „Noteikumi par valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrību valdes locekļu skaitu, padomes un valdes locekļa atlīdzību, pašvaldības kapitāla daļu turētāja pārstāvja un atbildīgā darbinieka atlīdzību” 9.punkts noteic, ka padomes priekšsēdētāja atlīdzību nosaka līdz 20 procentiem no sabiedrības valdes priekšsēdētāja mēneša atlīdzības, bet ne mazāku par valstī noteikto minimālo mēneša darba algu. Savukārt minēto noteikumu 10.punkts noteic, ka padomes priekšsēdētāja vietnieka un padomes locekļa mēneša atlīdzību nosaka līdz 15 procentiem no valdes priekšsēdētāja mēneša atlīdzības, bet ne mazāku par valstī noteikto minimālo mēneša darba algu.

Ņemot vērā, ka padomes institūta esamība valsts akciju sabiedrībās nebilst likumdevēja mērķim attiecībā uz akciju sabiedrības kā publiskās sabiedrības regulējumu, ka arī ievērojamus izdevumus, kas ir saistīti ar padomes locekļu atlīdzības izmaksām ekonomiskās lejupslīdes laikā, padomes  institūts valsts akciju sabiedrības ir jālikvidē.

 

 3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts paredz no likuma „Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” izslēgt normas par padomes valsts un pašvaldību akciju sabiedrībās un akciju sabiedrībās, kur valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībām pieder visas balsstiesīgās akcijas.

Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.

 4. Cita informācija

< span lang=LV style='font-size: 14.0pt;mso-fareast-language:LV'> 

 

  Nav attiecināms

 

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

  Nav attiecināms

 2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

  Nav attiecināms

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

  Nav attiecināms

 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

  Nav attiecināms

 5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

  Nav attiecināms

 6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

  Nav attiecināms

 7. Cita ietekme

  Nav attiecināms

 

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

  

 (tūkst. latu)

 Rādītāji

 2009. gads

 Turpmākie trīs gadi

2010. gads

2011.gads

2012.gads

 1

 2

3

4

5

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

 

  Nav attiecināms

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

 

  Nav attiecināms

  Nav attiecināms

  Nav attiecināms

  Nav attiecināms

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

 

  Nav attiecināms

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

Nav attiecināms  

 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 

  Nav attiecināms

  Nav attiecināms

  Nav attiecināms

  Nav attiecināms

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 

  

 

 Nav attiecināms

 

 

 6. Cita informācija 

 

Nav attiecināms  

 

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

 Papildus ir nepieciešams izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2009.gada 5.maija noteikumos Nr.411 "Noteikumi par valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrību valdes locekļu skaitu, padomes un valdes locekļa atlīdzību, pašvaldības kapitāla daļu turētāja pārstāvja un atbildīgā darbinieka atlīdzību".

 2. Cita informācija

Nav attiecināms

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms    

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms  

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Nav attiecināms  

 

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms    

  

2.tabula

 Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

 Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

 Komentāri

 Nav attiecināms  

 Nav attiecināms  

  Nav attiecināms  

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

  Nav attiecināms  

 6. Cita informācija

  Nav attiecināms  

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Nav attiecināms

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 Nav attiecināms   

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Konsultācijas un sabiedrības informēšanas pasākumi nav nepieciešami.  

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas ar ekspertiem nav nepieciešamas.    

 5. Cita informācija

  Nav attiecināms.  

 

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas, jo normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju līdzšinējo funkciju ietvaros.

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

  Likums tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un būs pieejami Interneta tīklā:  Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv.

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Nav attiecināms

 4. Cita informācija

  Nav attiecināms

 

Ekonomikas ministrs                                                                 A.Kampars

Vīza: valsts sekretārs                                                                          A.Matīss

 

12.06.2009. 17:09

1447

Lore

Kaspars.Lore@em.gov.lv, 67013142

 

 


 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

Ārkārtas sēde

 

 

Rīgā

Nr.41

2009.gada 14.jūnijā

 

 

18.§

 

Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām""

     TA-2117

______________________________________________________

(A.Kampars, E.Repše)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ekonomikas ministrs.

     3. Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu un izskatīt vienlaikus ar valsts budžeta grozījumu 2009.gadam likumprojekta paketi.

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                                                  V.Dombrovskis

 

 

Finanšu ministrs                                                              E.Repše

 

 

Valsts kancelejas direktore                                               G.Veismane