Likumprojekts "Grozījumi Krimināllikumā"

 

 

Rīgā

 

     08.06.2009.           Nr.90/TA-479 (2008)

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Krimināllikumā". Likumprojektu izstrādāja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (atbildīgā amatpersona - Strīķeris 67356165-231, alvils.strikeris@knab.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 2 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 7 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija sēdes protokola Nr.37  48.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                                              V.Dombrovskis

 

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Krimināllikumā

 

Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Ka­bineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 7., 22.nr.; 2007, 3., 15., 24.nr.; 2008, 3., 4.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 288.2 pantu šādā redakcijā:

 

"288.2 pants. Nelikumīga politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības finansēšana

(1) Par politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības nelikumīgu finansēšanu lielā apmērā, izmantojot starpnieku, vai par šo starpniecību –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no trīsdesmit līdz divsimt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

(2) Par politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības nelikumīgu finansēšanu lielā apmērā, kas izpaudusies atļautā dāvinājuma (ziedojuma) apmēra pārsniegšanā, dāvinājuma (ziedojuma) netiešā vai pastarpinātā nodošanā vai finanšu līdzekļu dāvināšanā (ziedošanā) bez pārskaitījuma attiecīgās politiskās organizācijas (partijas) vai to apvienības bankas kontā, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz sešiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no trīsdesmit līdz divsimt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

(3) Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās iz­darītas atkārtoti vai ja tās izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz astoņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas."

 

2. Papildināt XXII nodaļu ar 288.3, 288.4 un 288.5 pantu šādā redakcijā:

 

"288.3 pants. Nelikumīga dāvinājuma (ziedojuma) pieņemšana

(1) Par dāvinājuma (ziedojuma) pieņemšanu, ja lielā apmērā pārsniegts dāvinājuma (ziedojuma) atļautais apmērs, par netieši vai pastarpināti nodotu dāvinājumu (ziedojumu) pieņemšanu lielā apmērā vai par tādu finanšu līdzekļu pieņemšanu lielā apmērā, kas nodoti bez pārskaitījuma attiecīgās politiskās organizācijas (partijas) vai to apvienības bankas kontā, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz septiņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no trīsdesmit līdz divsimt minimālajām
mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

(2) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti vai ja tās izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz astoņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

 

288.4 pants. Pieprasīšana nelikumīgi finansēt politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības

(1) Par pieprasīšanu lielā apmērā nelikumīgi finansēt politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz sešiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no trīsdesmit līdz divsimt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

(2) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti vai ja tās izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, vai ja tās saistītas ar izspiešanu, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz astoņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

 

288.5 pants. Personas atbrīvošana no kriminālatbildības par nelikumīgu politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības finansēšanu

(1) Personu atbrīvo no kriminālatbildības par nelikumīgu politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības finansēšanu, ja nelikumīga politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības finansēšana saistīta ar izspiešanu vai ja attiecīgā persona pēc politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības nelikumīgas finansēšanas labprātīgi paziņo par notikušo.

(2) Ar izspiešanu saprot politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības finansēšanas pieprasīšanu, kas saistīta ar drau­diem kaitēt personas likumīgajām interesēm.

(3) Politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības nelikumīgas finansēšanas atbalstītāju un starpnieku atbrīvo no kriminālatbildības, ja viņš pēc politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības nelikumīgas finansēšanas labprātīgi paziņo par notikušo."

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs

V.Dombrovskis


Likumprojekta

"Grozījumi Krimināllikumā"

anotācija

 

 I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Nav attiecināms

 

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Pašlaik nav diferencēta atbildība par Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumiem, jo par minētajiem pārkāpumiem neatkarīgi no dāvinājuma (ziedojuma) apmēra paredzēta administratīvā atbildība, savukārt Krimināllikumā noteikta atbildība tikai par politisko organizāciju (partiju) finansēšanu, izmantojot starpniecību (288.2 pants). Nav paredzēta kriminālatbildība par cita veida pārkāpumiem politisko organizāciju (partiju) finansēšanas jomā, tai skaitā arī par nelikumīgu finansēšanu, kas izpaudusies atļautā finansējuma apmēra pārsniegšanā, dāvinājuma (ziedojuma) netiešā nodošanā vai finanšu līdzekļu dāvināšanā (ziedošanā) bez pārskaitījuma attiecīgās politiskās organizācijas (partijas) bankas kontā, ja tā izdarīta lielā apmērā. Tāpat nav paredzēta kriminālatbildība par pieprasīšanu veikt politiskās organizācijas (partijas) vai tās apvienības nelikumīgu finansēšanu lielā apmērā.

Arī spēkā esošā Krimināllikuma norma, kas paredz atbildību par grāmatvedības un statistiskās informācijas noteikumu pārkāpšanu (217.pants), nav pilnībā piemērojama iepriekš minētajiem gadījumiem, jo nav attiecināma uz specifiskiem partiju finansēšanas aspektiem un šāda veida pārkāpumi atšķiras ar lielāku bīstamību sabiedrības un valsts interesēm.

Pastāvošā prakse administratīvo pārkāpumu jomā liecina, ka Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likums nereti tiek pārkāpts lielos apmēros, tādējādi būtiski aizskarot sabiedrības intereses. Ne tikai starpniecība, finansējot politiskās organizācijas (partijas) vai to apvienības, bet arī citi Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumi var būtiski aizskart sabiedrības intereses.

Līdzīgi kā korupcijas gadījumā arī politisko organizāciju finansēšana ir noziedzīgs nodarījums ar lielu latentuma īpatsvaru. Lai veicinātu to atklāšanu, nepieciešams paredzēt, ka personu, kurai pieprasīta politiskās organizācijas (partijas) vai tās apvienības finansēšana vai šī finansēšana ir izspiesta, vai kura labprātīgi paziņojusi par nelikumīgu finansēšanu, atbrīvo no kriminālatbildības

 

 3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Grozījumu mērķis ir diferencēt un pilnveidot atbildību par politisko organizāciju (partiju) finansēšanas pārkāpumiem, nosakot kriminālatbildību par politisko organizāciju (partiju) vai to apvienību nelikumīgu finansēšanu, kas izpaudusies atļautā finansējuma apmēra pārsniegšanā, dāvinājuma (ziedojuma) netiešā nodošanā vai finanšu līdzekļu dāvināšanā (ziedošanā) bez pārskaitījuma attiecīgās politiskās organizācijas (partijas) bankas kontā, ja tā izdarīta lielā apmērā, par šādu dāvinājumu (ziedojumu) pieņemšanu un par pieprasīšanu veikt politiskās organizācijas (partijas) vai tās apvienības nelikumīgu finansēšanu lielā apmērā. Turklāt paredzēts noteikt, ka personu, kas veikusi nelikumīgu politiskās organizācijas (partijas) vai tās apvienības finansēšanu, atbrīvo no kriminālatbildības, ja nelikumīga politiskās organizācijas (partijas) vai to apvienības finansēšana pieprasīta vai izspiesta, vai persona pēc politiskās organizācijas (partijas) vai tās apvienības nelikumīgas finansēšanas labprātīgi paziņojusi par notikušo. Kā arī analogi Krimināllikuma 324.pantam par kukuļošanu sniegts definējums izspiešanai.

Šādas tiesību normas ļaus izmeklēt Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumus, izmantojot kriminālprocesuālās metodes

 

 4. Cita informācija

 

 

 Nav attiecināms

 

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

 1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

    Nav attiecināms

 

 2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

    Nav attiecināms

 

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

    Nav attiecināms

 

 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

    Nav attiecināms

 

 5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

Veicinās likumu ievērošanu, ar laiku samazināsies Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumi

 

 

 6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

    Nav attiecināms

 

 7. Cita ietekme

    Nav attiecināms

 


 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

  

 (tūkst. latu)

 

 Rādītāji

 2009.gads

 Turpmākie trīs gadi

 

 2010.

 2011.

 2012.

 

 1

 2

 3

 4

 5

 

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

 

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

 

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

 

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

 

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

 

    Nav attiecināms

  Nav attiecināms

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

 

 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

    Nav attiecināms

 

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 

     Nav attiecināms

 

 

 

 

 6. Cita informācija 

 

    Nav attiecināms

 

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Nav attiecināms

 2. Cita informācija

Nav attiecināms

  V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

  Nav attiecināms

 

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

  Nav attiecināms

 

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

  Nav attiecināms

 

  4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

  Nav attiecināms

  

2.tabula

 Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

 Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

 Komentāri

 

  

  

 

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

    Nav attiecināms

 6. Cita informācija

    Nav attiecināms

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

 Konsultācijas nav notikušas

 

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav attiecināms

 

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Nav izmantoti

 

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas nav notikušas

 

 5. Cita informācija

Nav attiecināms

 

  VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs nodrošinās normatīvā akta izpildi, paplašinot tā funkcijas

 

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 Grozījumi pēc to pieņemšanas tiks publicēti oficiālajos laikrakstos "Latvijas Vēstnesis" un "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs"

 

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

  Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt saskaņā ar Kriminālprocesa likumu

 

 4. Cita informācija

  Nav attiecināms

 

           

Iesniedzējs:

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs ______________________ V.Dombrovskis

 

 

 

Vizē:

Korupcijas novēršanas un

apkarošanas biroja priekšnieks __________________N.Vilnītis

 

 

 

 

  .05.09. 14:10

1172

A.Strīķeris

tālr. 67356165-231

alvils.strikeris@knab.gov.lv


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.37

2009.gada 2.jūnijā

 

 

48.§

 

(2008) Likumprojekts "Grozījumi Krimināllikumā"

     TA-479

___________________________________________________________

(A.Vilks, R.Vējonis, M.Segliņš, M.Riekstiņš, V.Dombrovskis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     2. Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     3. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir Ministru prezidents.

     

     

 

 

Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs

  

V.Dombrovskis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2009-MK-PROT-37-0206-#48.doc

1