LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA

 

Jēkaba iela 10/12        LV 1811                tālr. 708 7318, fakss 708 7317

________________________________________________________________

Rīgā

 

2009. gada ____. jūnijs

Nr.9/2 – 2 – 

 

Saeimas Prezidijam

 

 

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz pavairot un izdalīt deputātiem komisijas apkopotos priekšlikumus likumprojekta “Grozījumi likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”” (Nr.1255/Lp9) izskatīšanai 2.lasījumā.

 

 

Pielikumā: Komisijas apkopotie priekšlikumi uz _____ lpp.

 

Ar cieņu,

 

komisijas priekšsēdētājs                                                 G.Bērziņš


Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

 

Likumprojekts (steidzams) otrajam lasījumam

Grozījumi likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”

(Nr.1255 /Lp9)

 

Spēkā esošā redakcija

Pirmā lasījuma redakcija

Nr.

Priekšlikumi

( 5 )

Ministru kabineta atzinums

 

Komisijas atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija

 

Izdarīt likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1997, 22.nr.; 1998, 15.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 15., 17.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 5.nr.; 2005, 8., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 3., 12., 24.nr.; 2008, 15.nr.; 2009, 3.nr.) šādus grozījumus:

 

 

 

 

Izdarīt likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, 1997, 22.nr.; 1998, 15.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 15., 17.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 5.nr.; 2005, 8., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 3., 12., 24.nr.; 2008, 15.nr.; 2009, 3.nr.) šādus grozījumus:

1.pants. Likumā lietotie termini

2) darba ņēmējs:

a) persona, kas uz darba līguma pamata par nolīgto darba samaksu veic noteiktu darbu darba devēja vadībā,

b) (izslēgts ar 27.10.2005. likumu),

c) Saeimas deputāts, pašvaldības deputāts, Ministru kabineta loceklis, komercsabiedrības valdes, padomes loceklis, prokūrists, kontrolieris, Valsts probācijas dienesta brīvprātīgais probācijas darbinieks, kā arī cita persona, kura ieņem amatu, kas dod tiesības uz atlīdzību,

d) persona, kura ir noslēgusi Civillikuma IV daļas 15.nodaļā paredzēto uzņēmuma, graudniecības vai pārvadājuma līgumu un nav reģistrējusies kā saimnieciskajā darbībā gūtā ienākuma nodokļa maksātāja,

e) Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi vai Aizsardzības ministrijas padotībā esošas struktūrvienības militārpersona,

f) valsts civildienesta ierēdnis,

g) ārvalsts komersanta pilnvarota persona, kura, nebūdama darba tiesiskajās attiecībās ar šo komersantu, pārstāv to darbībās, kas saistītas ar ārvalsts komersanta filiāli;

1. Papildināt 1.panta 2.punkta c) apakšpunktu ar vārdiem „ja atlīdzība ir faktiski noteikta”.

 

 

 

 

1. Papildināt 1.panta 2.punkta c) apakšpunktu ar vārdiem „ja atlīdzība ir faktiski noteikta”.

3.pants. Sociālās apdrošināšanas jēdziens un pamatprincipi

(1) Sociālā apdrošināšana ir pasākumu kopums, ko organizē valsts, lai apdrošinātu personas vai tās apgādībā esošo personu risku zaudēt darba ienākumu sakarā ar sociāli apdrošinātās personas slimību, invaliditāti, maternitāti, bezdarbu, vecumu, nelaimes gadījumu darbā vai saslimšanu ar arodslimību, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar bērna kopšanu un sociāli apdrošinātās personas vai tās apgādībā esošās personas nāvi. Sociālā apdrošināšana ir valsts sociālās drošības sistēmas sastāvdaļa.

(2) Sociālās apdrošināšanas pamatprincipi paredz:

1) solidaritāti starp sociālās apdrošināšanas iemaksu veicējiem (turpmāk - maksātāji) un sociālās apdrošināšanas pakalpojumu saņēmējiem (turpmāk - pakalpojumu saņēmēji);

2) sociālās apdrošināšanas līdzekļu izmantošanu tikai sociālās apdrošināšanas pakalpojumiem saskaņā ar likumu.

2. Aizstāt 3.panta pirmajā daļā vārdus „saslimšanu ar arodslimību, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar bērna kopšanu un” ar vārdiem „saslimšanu ar arodslimību, bērna kopšanu, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar”.

 

 

 

 

2. Aizstāt 3.panta pirmajā daļā vārdus „saslimšanu ar arodslimību, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar bērna kopšanu un” ar vārdiem „saslimšanu ar arodslimību, bērna kopšanu, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar”.

22.pants. Obligātās iemaksas ieskaitīšana speciālo budžetu kontos

Valsts kase ik dienu ieskaita obligātās iemaksas speciālo budžetu kontos atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajam šā speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvaram

 

1

Juridiskais birojs

Papildināt likumprojektu ar jaunu trešo pantu šādā redakcijā:

„3. Papildināt 22.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

„(2) Ja, plānojot gadskārtējo valsts budžeta likumu, kādā no speciālajiem budžetiem ieņēmumi un iepriekšējo gadu līdzekļu atlikums nesedz gadskārtējā budžeta izdevumus, un citā speciālajā budžetā  ir līdzekļu atlikums, aprēķinot katra speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvaru, tajā iekļauj finansējumu budžeta izdevumu segšanai. Ja plānotie speciālā budžeta ieņēmumi pārsniedz izdevumus, izstrādājot gadskārtējo valsts budžeta likumu, speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvarā tiek iekļauti norēķini starp speciālajiem budžetiem, ņemot vērā iepriekšējos gados periodos veiktās ieņēmumu īpatsvara izmaiņas nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai.”

uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par panta pirmo daļu.”

attiecīgi mainīt turpmāko pantu numerāciju.

Atbalstīts

Atbalstīts

3. Papildināt 22.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

„(2) Ja, plānojot gadskārtējo valsts budžeta likumu, kādā no speciālajiem budžetiem ieņēmumi un iepriekšējo gadu līdzekļu atlikums nesedz gadskārtējā budžeta izdevumus, un citā speciālajā budžetā  ir līdzekļu atlikums, aprēķinot katra speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvaru, tajā iekļauj finansējumu budžeta izdevumu segšanai. Ja plānotie speciālā budžeta ieņēmumi pārsniedz izdevumus, izstrādājot gadskārtējo valsts budžeta likumu, speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvarā tiek iekļauti norēķini starp speciālajiem budžetiem, ņemot vērā iepriekšējos gados periodos veiktās ieņēmumu īpatsvara izmaiņas nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai.”

uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par panta pirmo daļu.”

 

23.pants. Ziņojums par obligātajām iemaksām

(1) Darba devējam ir pienākums līdz obligāto iemaksu veikšanai noteiktajam termiņam iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam ziņojumu par obligāto iemaksu objektu un obligātajām iemaksām no darba ņēmēju darba ienākumiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

 

3. 23.pantā:

papildināt pirmo daļu aiz vārda „pienākums” ar vārdiem „reizi mēnesī”;

aizstāt pirmajā daļā vārdus „no darba ņēmēju darba ienākumiem” ar vārdiem „no darba ņēmēju darba ienākumiem pārskata mēnesī”;

papildināt pantu ar (1)1daļu šādā redakcijā:

„(1)1 Ja darba devējs atbilstoši šā panta pirmajai daļai nav iesniedzis ziņojumu par obligāto iemaksu objektu un obligātajām iemaksām, ziņojumu par obligāto iemaksu objektu un obligātajām iemaksām iesniegšanai piemēro šā likuma 20.1panta noteikumus.”

 

 

 

 

4. 23.pantā:

papildināt pirmo daļu aiz vārda „pienākums” ar vārdiem „reizi mēnesī”;

aizstāt pirmajā daļā vārdus „no darba ņēmēju darba ienākumiem” ar vārdiem „no darba ņēmēju darba ienākumiem pārskata mēnesī”;

papildināt pantu ar (1)1daļu šādā redakcijā:

„(1)1 Ja darba devējs atbilstoši šā panta pirmajai daļai nav iesniedzis ziņojumu par obligāto iemaksu objektu un obligātajām iemaksām, ziņojumu par obligāto iemaksu objektu un obligātajām iemaksām iesniegšanai piemēro šā likuma 20.1panta noteikumus.”

27.pants. Tiesības apstrīdēt un pārsūdzēt Aģentūras amatpersonu izdotos administratīvos aktus

(1) Aģentūras darbinieku izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību persona var apstrīdēt Aģentūras direktoram mēneša laikā no administratīvā akta spēkā stāšanās dienas. Aģentūras direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā no direktora lēmuma spēkā stāšanās dienas.

(2) Iesnieguma iesniegšana Aģentūras direktoram vai pieteikuma iesniegšana tiesai neaptur Aģentūras izdotā administratīvā akta darbību. Aģentūras direktors ir tiesīgs ar rakstveida lēmumu apturēt adresātam nelabvēlīga administratīvā akta darbību, ja saņemts personas iesniegums par administratīvā akta darbības apturēšanu.

 

4. 27.pantā:

izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:

„27.pants. Aģentūras izdoto administratīvo aktu apstrīdēšana un pārsūdzēšana, izdošanas termiņa pagarināšana";

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

„(3) Aģentūras direktoram ir tiesības ar motivētu lēmumu pagarināt administratīvā akta izdošanas termiņu līdz trīs gadiem no personas pieprasījuma saņemšanas dienas, ja sociālās apdrošināšanas pakalpojumu vai valsts sociālo pabalstu piešķiršanai ir nepieciešama ilgstoša faktu konstatācija saistībā ar informācijas saņemšanu no kompetentās ārvalstu iestādes. Aģentūras direktora lēmumu par termiņa pagarināšanu var pārsūdzēt tiesā.”.

 

 

 

 

5. 27.pantā:

izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:

„27.pants. Aģentūras izdoto administratīvo aktu apstrīdēšana un pārsūdzēšana, izdošanas termiņa pagarināšana";

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

„(3) Aģentūras direktoram ir tiesības ar motivētu lēmumu pagarināt administratīvā akta izdošanas termiņu līdz trīs gadiem no personas pieprasījuma saņemšanas dienas, ja sociālās apdrošināšanas pakalpojumu vai valsts sociālo pabalstu piešķiršanai ir nepieciešama ilgstoša faktu konstatācija saistībā ar informācijas saņemšanu no kompetentās ārvalstu iestādes. Aģentūras direktora lēmumu par termiņa pagarināšanu var pārsūdzēt tiesā.”.

28.pants. Tiesības norakstīt speciālajā budžetā izveidojušos parādu summas

Aģentūra noraksta un izslēdz no bilances tās uzskaitē esošo parādu summas, kas sociālās apdrošināšanas pakalpojumu saņēmēju vainas dēļ veidojušās kā pārmaksas, kuru piedziņa nav iespējama, jo parādnieks ir miris vai parāda piedziņai iestājies noilgums, vai kas nepārsniedz 35 procentus no valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta.

5. Aizstāt 28.pantā vārdus „vai parāda piedziņai iestājies noilgums” ar vārdiem „vai parāda piedziņai iestājies 10 gadu noilgums”.

 

 

 

 

6. Aizstāt 28.pantā vārdus „vai parāda piedziņai iestājies noilgums” ar vārdiem „vai parāda piedziņai iestājies 10 gadu noilgums”.

 

6. Papildināt likumu ar 29.pantu šādā redakcijā:

„29.pants. Sociālās apdrošināšanas pakalpojumu un valsts sociālo pabalstu piegāde dzīvesvietā”

Ja persona ar piegādi dzīvesvietā saņem vairākus sociālās apdrošināšanas pakalpojumus vai valsts sociālos pabalstus, no kuriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par šo pakalpojumu piešķiršanu un izmaksāšanu ir ieturama maksa par piegādi dzīvesvietā, maksu par piegādi dzīvesvietā Aģentūra ietur no viena, apmēra ziņā lielākā izmaksājamā sociālās apdrošināšanas pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta.”

2

Juridiskais birojs

Izteikt 6.pantu šādā redakcijā: “6. Papildināt likumu ar 29.pantu šādā redakcijā:

„29.pants. Sociālās apdrošināšanas pakalpojumu un valsts sociālo pabalstu piegāde dzīvesvietā

Ja persona ar piegādi dzīvesvietā saņem vairākus sociālās apdrošināšanas pakalpojumus vai valsts sociālos pabalstus, no kuriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par šo pakalpojumu piešķiršanu un izmaksāšanu ir paredzēta maksa par piegādi dzīvesvietā, maksu par piegādi dzīvesvietā Aģentūra iekasē no viena, apmēra ziņā lielākā izmaksājamā sociālās apdrošināšanas pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta.”

 

Atbalstīts

 

Atbalstīts

7. Papildināt likumu ar 29.pantu šādā redakcijā:

 „29.pants. Sociālās apdrošināšanas pakalpojumu un valsts sociālo pabalstu piegāde dzīvesvietā

Ja persona ar piegādi dzīvesvietā saņem vairākus sociālās apdrošināšanas pakalpojumus vai valsts sociālos pabalstus, no kuriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par šo pakalpojumu piešķiršanu un izmaksāšanu ir paredzēta maksa par piegādi dzīvesvietā, maksu par piegādi dzīvesvietā Aģentūra iekasē no viena, apmēra ziņā lielākā izmaksājamā sociālās apdrošināšanas pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta.”

Pārejas noteikumi

7. Papildināt pārejas noteikumus ar 46., 47. un 48.punktu šādā redakcijā:

 „46. Ja, plānojot gadskārtējo valsts budžeta likumu, kādā no speciālajiem budžetiem ieņēmumi un iepriekšējo gadu līdzekļu atlikums nesedz gadskārtējā budžeta izdevumus, un citā speciālajā budžetā ir līdzekļu atlikums, aprēķinot katra speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvaru,  tajā iekļauj finansējumu budžeta izdevumu segšanai. Ja plānotie speciālā budžeta ieņēmumi pārsniedz izdevumus, izstrādājot gadskārtējo valsts budžeta likumu, speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvarā tiek iekļauti norēķini starp speciālajiem budžetiem, ņemot vērā iepriekšējos periodos veiktās ieņēmumu īpatsvara izmaiņas nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai,

47.Grozījumi likuma 3.panta pirmajā daļā stājas spēkā 2010.gada 3.maijā.

48. Šā likuma 29.pants stājas spēkā 2009.gada 1.augustā”.

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

&n bsp;

 

 

4

 Juridiskais birojs

  Izteikt 7.pantu šādā redakcijā:

„7. Papildināt pārejas noteikumus ar 46.. un 47.punktu šādā redakcijā:

46. Grozījumi šā likuma 3.panta pirmajā daļā attiecībā uz vārdu „saslimšanu ar arodslimību, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar bērna kopšanu un” aizstāšanu ar vārdiem „saslimšanu ar arodslimību, bērna kopšanu, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar ”stājas spēkā  2010.gada 3.maijā.

47. Šā likuma 29.pants stājas spēkā 2009.gada 1.augustā.”

 

       Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs   A.Staķis

Izslēgt likumprojekta 7.pantā iekļauto likuma pārejas noteikumu 48.punktu (kas nosaka, ka likuma 29.pants stājas spēkā 2009.gada 1.augustā.)

Atbalstīts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

Atbalstīts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 „8. Papildināt pārejas noteikumus ar 46., 47. un 48. punktu šādā redakcijā:

46. Grozījumi šā likuma 3.panta pirmajā daļā attiecībā uz vārdu „saslimšanu ar arodslimību, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar bērna kopšanu un” aizstāšanu ar vārdiem „saslimšanu ar arodslimību, bērna kopšanu, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar” stājas spēkā  2010.gada 3.maijā.

47. Šā likuma 29.pants stājas spēkā 2009.gada 1.augustā.”

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Ministru kabinets

Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 48.punktu šādā redakcijā:

„48. Laika periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim saskaņā ar šo likumu noteikto termiņu, kurā darba devēji reģistrē katru darba ņēmēju Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestādē pēc darba devēja reģistrācijas vietas, nosaka atbilstoši likumam „Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu no 2009.gada līdz 2012.gadam””.

 

      Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 48.punktu šādā redakcijā:

„48. Laika periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim saskaņā ar šo likumu noteikto termiņu, kurā darba devēji reģistrē katru darba ņēmēju Valsts ieņēmumu dienestā pēc darba devēja reģistrācijas vietas, nosaka atbilstoši likumam „Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu no 2009.gada līdz 2012.gadam””.

 

Atbalstīts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

 

Atbalstīts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

48. Laika periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim saskaņā ar šo likumu noteikto termiņu, kurā darba devēji reģistrē katru darba ņēmēju Valsts ieņēmumu dienestā pēc darba devēja reģistrācijas vietas, nosaka atbilstoši likumam „Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu no 2009.gada līdz 2012.gadam”.

 

Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.

 

 

 

 

Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.