Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

16.04.2009.                Nr.90/TA-1117

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Nacionālās drošības likumā". Likumprojektu izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Lācis 67082897, andris.lacis@mk.gov.lv).

Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 6 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 14.aprīļa sēdes protokola Nr.24  30.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                                              V.Dombrovskis

 

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Nacionālās drošības likumā

 

Izdarīt Nacionālās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.; 2002, 1., 12.nr.; 2003, 12., 23.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 10., 11.nr.; 2006, 1., 14., 24.nr.; 2007, 9., 10., 16.nr.; 2008, 11.nr.; 2009, 2.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izslēgt 15.1 un 15.pantu.

 

2. Izslēgt 19.panta 2.1 daļā vārdus "un Informācijas analīzes dienesta vadītāju".

 

3. 20.pantā:

izslēgt otrās daļas otro teikumu;

izslēgt ceturtajā daļā vārdus "Informācijas analīzes dienestam un".

 

4. Izteikt 26.panta otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

 

"1) sagatavo Satversmes aizsardzības birojs sadarbībā ar Drošības policiju un Militārās izlūkošanas un drošības dienestu;".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs

V.Dombrovskis

 


Anotācija

likumprojektam "Grozījumi Nacionālās drošības likumā"

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Likumprojekts sagatavots, lai izpildītu Ministru kabineta 2009.gada 23.marta sēdē dotu uzdevumu (prot. Nr.20 1.§ 5.punkts), kurš paredz Informācijas analīzes dienesta likvidāciju ar 2009.gada 1.jūniju.

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Informācijas analīzes dienests ir Ministru prezidenta pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde, kuras pamatfunkcija ir saistīta ar valsts drošības iestāžu sniegtās informācijas apkopošanu, izvērtēšanu un analīzi, kā arī priekšlikumu un ieteikumu sagatavošanu Saeimas Nacionālās drošības komisijai, Nacionālās drošības padomei, Valsts prezidentam un Ministru prezidentam nacionālās drošības jomā.

Izvērtējot Informācijas analīzes dienesta sadarbības rezultātus ar valsts drošības iestādēm un valsts pārvaldes augstāko iestāžu amatpersonām, kā arī ekonomisko situāciju valstī, ir secināms, ka apritē esošās informācijas apjoms nerada pamatu atsevišķas tādas iestādes pastāvēšanas nepieciešamībai, kura apkopotu un analizētu valsts drošības iestāžu iesniegto informāciju un uz tās pamata gatavotu priekšlikumus nacionālās drošības jomā.

Turklāt atbilstoši Valsts drošības iestāžu likuma 10.panta pirmās daļas 1. un 3.punktam katras valsts drošības iestādes galvenajās funkcijās ietilpst politiskās, ekonomiskās, sociālās, militārās, zinātniskās, tehniskās un citas ar valsts drošības un ekoloģiskajiem apdraudējumiem saistītās informācijas vākšana, uzkrāšana un analīze, kā arī valsts drošības apdraudējumu prognozēšana, priekšlikumu, rekomendāciju un programmu izstrādāšana valsts drošības jautājumos.

3. Normatīvā akta projekta būtība

Lai vienkāršotu klasificētās informācijas apriti, paātrinātu ar nacionālo drošību saistītās informācijas nodošanu valsts augstākām amatpersonām un kompetentām valsts pārvaldes iestādēm, novērstu valsts iestāžu funkciju dublēšanos, kā arī ietaupītu valsts budžeta līdzekļus, ir paredzētslikvidēt Informācijas analīzes dienestu.

4. Cita informācija

Ir paredzēts, ka Valsts apdraudējuma analīzes gatavošanas pienākums tiks atjaunots Satversmes aizsardzības birojam (kā tas bija līdz Informācijas analīzes dienesta izveidošanas), kas tā izpildīšanu nodrošinās sadarbībā ar citām valsts drošības iestādēm.

 

 


 



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Savlaicīga ar nacionālo drošību saistītās informācijas nonākšana valsts augstāko amatpersonu un kompetento institūciju rīcībā veicinās pareizu un adekvātu reaģēšanu, kas kopumā radīs labvēlīgus apstākļus sabiedrības un tautsaimniecības attīstībai

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstākā resursu izmantošanas efektivitāte

Nav attiecināms

 

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

Nav attiecināms

 

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Nav attiecināms

5. Sociālā ietekme:

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

Nav attiecināms

 

6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

Nav attiecināms

7. Cita ietekme

Nav attiecināms

 


 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

(tūkst. latu)

 

Rādītāji

n-tais gads

Turpmākie trīs gadi

 

 

 

n+1

n+2

n+3

 

1

2

3

4

5

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attieci­nāms

Nav attiecināms

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets

-267,712

-390,817

-390,817

-390,817

 

3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets

+267,712

+390,817

+390,817

+390,817

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attieci­nāms

Nav attiecināms

 

5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu  aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2009.gadam" Informācijas analīzes dienesta darbības nodrošināšanai 2009.gadā ir paredzēti 390 817 lati. Informācijas analīzes dienesta uzturēšanas ikmēneša izdevumi (tai skaitā amatpersonu un darbinieku atalgojums) vidēji sastāda 24 621 latus.

Papildus izdevumus no Informācijas analīzes dienestam piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem veidos atlaišanas pabalsts amatpersonām un darbiniekiem ar kuriem tiks pārtrauktas darba tiesiskās attiecības. Vidēji atlaišanas pabalsta apmērs katrai amatpersonai (darbiniekam) var sastādīt divu mēnešu vidējās izpeļņas.

Detalizētākā informācija par atlaišanas pabalstu apmēru nav ietverta likumprojekta anotācijā, jo Saskaņā ar Nacionālās drošības likuma 15.panta pirmo daļu un Valsts drošības iestāžu likuma 24.panta piekto daļu ziņas par Informācijas analīzes dienesta personāla skaitlisko sastāvu un iekšējo struktūru, to amatu sarakstiem, finansēm un tehnisko aprīkojumu ir valsts noslēpums.

 

 

6. Cita informācija

Finanšu aprēķins 2009.gadam ir sagatavots ņemot vērā Informācijas analīzes dienesta plānotos izdevumus janvārī, februārī, martā, aprīlī un maijā.

No Informācijas analīzes dienestam paredzētiem valsts budžeta līdzekļiem ir paredzēts segt dienesta likvidācijas izdevumus.

Atlikušie līdzekļi tiks ieskaitīti valsts budžetā.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu.

Par Ministru kabineta noteiku­miem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) - norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Vienlaikus ar sagatavoto likumprojektu tiek virzīti:

- likumprojekts "Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"";

- likumprojekts "Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja likumā";

- likumprojekts "Grozījums Valsts drošības iestāžu likumā".

Pēc minēto likumprojektu pieņemšanas Saeimā būs jāveic grozījumi vairākos Ministru kabineta līmeņa normatīvajos aktos. Tiesību akta projektus gatavos Valsts kanceleja.

2. Cita informācija

Nav attiecināms

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Nav attiecināms

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms

 

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms

6. Cita informācija

Nav attiecināms

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

 

2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas

 

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija

Nav attiecināms

 


 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Satversmes aizsardzības birojam tiks atjaunota Valsts apdraudējuma analīzes sagatavošanas funkcija

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un datubāzē www.likumi.lv

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no likuma, ir piemērojams vispārējais administratīvais process

4. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                                                                  V.Dombrovskis

 

 

 

Valsts kancelejas direktore

Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

G.Veismane

E.Dreimane

Dz.Galvenieks

A.Lācis

 

 

 

 

&nb sp;

1269

26.03.2009.

A.Lācis 67082897


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.24

2009.gada 14.aprīlī

 

 

30.§

 

Likumprojekts "Grozījumi Nacionālās drošības likumā"

     TA-1117

___________________________________________________________

(V.Dombrovskis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir Ministru prezidents.

     3. Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu.

 

 

Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs

  

V.Dombrovskis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2009-MK-PROT-24-1404-#30.doc

1