Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

  14.04.2009.              Nr.90/TA-3786 (2008)

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"". Likumprojektu izstrādāja Vides ministrija (atbildīgā amatpersona - Nagle 67026424, ivita.nagle@vidm.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 2 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 7 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 7.aprīļa sēdes protokola Nr.23   43.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                                              V.Dombrovskis

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"

 

Izdarīt likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 12./13.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 23.nr.; 2002, 7.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 20.nr.; 2007, 12.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Aizstāt 6.panta otrajā daļā vārdus "aizsargāta tiek arī teritorija 10 metru rādiusā ap tiem" ar vārdiem "aizsargāta tiek arī teritorija 10 metru rādiusā ap akmeņiem un teritorija zem koku vainagiem, kā arī 10 metru rādiusā ap tiem, skaitot no koka vainaga projekcijas".

 

2. Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:

 

"8.pants. Aizsargājamo ainavu apvidi

Aizsargājamo ainavu apvidi ir teritorijas, kas izceļas ar savdabīgu vai daudzveidīgu ainavu. To mērķis ir aizsargāt un saglabāt tos ainavas elementus, kas būtiski aizsargājamo sugu un biotopu ekoloģisko funkciju nodrošināšanai, Latvijai raksturīgajai kultūrvidei un ainavas daudzveidībai, kā arī nodrošināt sabiedrības atpūtai un tūrismam piemērotas vides saglabāšanu un dabu saudzējošu apsaimniekošanu."

 

3. Izteikt 11.pantu šādā redakcijā:

 

"11.pants. Priekšlikumu iesniegšana

(1) Priekšlikumu par aizsargājamās teritorijas izveidošanu var izteikt fiziska vai juridiska persona rakstveidā, pievienojot pamatojumu un shēmu noteiktā mērogā. Priekšlikumu par aizsargājamās teritorijas izveidošanu fiziskās vai juridiskās personas iesniedz Valsts vides dienestam.

(2) Divu nedēļu laikā pēc šā panta pirmajā daļā minētā priekšlikuma saņemšanas un izvērtēšanas Valsts vides dienests par to rakstveidā informē attiecīgo pašvaldību, kā arī publicē paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un vismaz vienā vietējā laikrakstā un rakstveidā (nosūtot vēstuli) informē zemes īpašnieku."

 

4. Papildināt 12.panta pirmās daļas ievaddaļu aiz vārdiem "teritorijas izveidošanu" ar vārdiem "teritorijas robežu, zonējuma, kategorijas, kā arī  aizsardzības režīma maiņu".

 


5. Izteikt 13.panta ceturtās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Valsts vides dienests divu nedēļu laikā rakstveidā informē attiecīgo pašvaldību par plānotajām aizsargājamās teritorijas robežu, zonējuma, kategorijas vai aizsardzības režīma izmaiņām, kā arī publicē paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un vismaz vienā vietējā laikrakstā un rakstveidā (nosūtot vēstuli) informē zemes īpašnieku."

 

6. Izteikt 35.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Valstij ir pirmpirkuma tiesības uz zemi, kas atrodas:

1) dabas rezervātos;

2) dabas liegumos, ja tie nav iedalīti funkcionālajās zonās;

3) dabas pieminekļos, ja tajos nav nodalītas funkcionālās zonas;

4) dabas liegumu, nacionālo parku, biosfēras rezervātu, dabas parku, dabas pieminekļu un aizsargājamo ainavu apvidu dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma un regulējamā režīma zonās."

 

7. Izslēgt pielikuma tabulas 132., 137., 138., 165., 172., 173., 174., 175., 210., 214., 215. un 219.punktu.

 

8. Papildināt pielikuma tabulu ar 337., 338. un 339.punktu šādā redakcijā:

 

"337.

B

LV0536500

 dabas liegums "Pāvilostas pelēkā kāpa"

338.

B

LV0843500

 mikroliegums "Igaunijas riests"

339.

C

LV0536600

 dabas liegums "Lubāna mitrājs""

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vides ministrs

R.Vējonis


Likumprojekta

Grozījumi likumā „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”

anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Ministru kabineta 2007.gada 9.oktobra lēmums, ka Vides ministrijai jāsagatavo likumprojekts „Grozījumi likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”, lai noteiktu, ka likuma 12.panta pirmajā daļā minētie dokumenti, kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai par aizsargājamās teritorijas izveidošanu, ir nepieciešami, arī pieņemot lēmumu par aizsargājamās teritorijas robežas, zonējuma, kategorijas vai aizsardzības režīma maiņu (MK sēdes protokols Nr.57, 09.10.2007, 24.§).

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Spēkā esošā likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 12. panta pirmā daļa nosaka, kādi dokumenti nepieciešami, lai pieņemtu lēmumu par aizsargājamās teritorijas izveidošanu. Atbilstoši MK 2007.g.9.oktobra lēmumam jāveic grozījumi likumā, lai precizētu nepieciešamos dokumentus arī pieņemot lēmumu par aizsargājamās teritorijas robežas, zonējuma, kategorijas vai aizsardzības režīma maiņu.

 

2008.gada 31.janvārī Vides ministrija informēja Valsts kanceleju, ka minētais likumprojekts „Grozījumi likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” tiks sagatavots vienlaicīgi ar citiem grozījumiem šai likumā un tiks izsludināts valsts sekretāru sanāksmē līdz šī gada 1.septembrim.

 

Likumprojektā sagatavoti vēl papildu grozījumi, lai precizētu un papildinātu atsevišķas normas, kas novecojušas vai kļuvušas nepilnīgas.

3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

1.     precizēta aizsargājamā teritorija ap akmeņiem un dižkokiem;

2.     jaunā redakcijā izteikts 8.pants, kas nosaka, kas ir aizsargājamo ainavu apvidi un kādi ir to izveidošanas mērķi;

3.     precizēta iedzīvotāju un zemes īpašnieku informēšanas kārtība;

4.     noteikts, ka arī gadījumos, kad tiek pieņemts lēmums par aizsargājamās teritorijas robežas, zonējuma, kategorijas vai aizsardzības režīma maiņu, būs nepieciešams zinātniskais pamatojums, plāns ar piesaisti un aprēķins par kompensāciju apmēru zemes īpašniekiem par saimnieciskās darbības ierobežojumiem.;

5.     precizētas valsts pirmpirkuma tiesības aizsargājamās teritorijās atbilstoši Tieslietu ministrijas izstrādātajai „Koncepcijai par nekustamo īpašumu tiesību nostiprināšanas procedūru vienkāršošanu”;

6.     likuma 1. pielikums papildināts ar trim Natura 2000 teritorijām – dabas liegumu „Pāvilostas pelēkā kāpa”, mikroliegumu „Igaunijas riests” un dabas liegumu „Lubāna mitrājs” (vienlaikus svītrojot dabas liegumā „Lubāna mitrājs” ietilpstošās 12 Natura 2000 teritorijas)

 

4. Cita informācija

 

 

 Nav

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

5. Sociālā ietekme: 

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

 Normatīvā akta projekts veicinās bioloģiski augstvērtīgu teritoriju aizsardzības nodrošināšanu.

 

7. Cita ietekme

 Nav

 

 

 

 

III Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

2009

Nākamie trīs gadi

(2010. – 2012. gads)

1

2

3

4

5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

3. Finansiālā ietekme

 

 

 

 

4. 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

6. Cita informācija

nav

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Nav jāizdod Ministru kabineta noteikumi.

 

2. Cita informācija

 Nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

  

 

 

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

6. Cita informācija

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

 Likumprojekts tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā un nosūtīts Vides konsultatīvajai padomei.

2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav saņemti priekšlikumi uz izsludināšanas brīdi.

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Konsultācijas nav notikušas.

4. Konsultācijas ar ekspertiem

 Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

 Nav

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 Likumprojekta īstenošanai netiek radītas jaunas valsts institūcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts likumā “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” noteiktajā kārtībā.

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

 

4. Cita informācija

 Nav

 

 

 

Vides ministrs                                                        R.Vējonis

 

 

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā persona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

G.Puķītis

A. Stašāne

V.Puriņš

I.Nagle

 

 

16.03.2009 15.40

1040

I.Nagle

67026424, ivita.nagle@vidm.gov.lv