Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

27.03.2009.                   Nr.90/TA-423

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Dzelzceļa likumā". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Eiduks 67028192, Janis.Eiduks@sam.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 7 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 24.marta sēdes protokola Nr.21 18.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                    V.Dombrovskis

 

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931

 


Likumprojekts

 

Grozījumi Dzelzceļa likumā

 

Izdarīt Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 9.nr.; 1999, 5., 23.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 6., 10., 23.nr.; 2004, 8.nr.; 2005, 21.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 13., 15.nr.; 2008, 15., 16.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 43.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

 

"(6) Ja pasažieru vai kravu pārrobežu pārvadājumi notiek uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti tālāk par 15 km no attiecīgās valsts robežas, darba koplīgumā ietver arī noteikumus, kas minēti Nolīgumā starp Eiropas Dzelzceļa kopienu (CER) un Eiropas Transporta darbinieku federāciju (ETF) par dažiem to mobilo darbinieku izmantošanas nosacījumu aspektiem, kuri sniedz savstarpējās izmantojamības pārrobežu pakalpojumus, vai labvēlīgākus darbinieka tiesiskā stāvokļa noteikumus."

 

2. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 11.punktu šādā redakcijā:

 

"11) Eiropas Padomes 2005.gada 18.jūlija direktīvas 2005/47/EK par Nolīgumu starp Eiropas Dzelzceļa kopienu (CER) un Eiropas Transporta darbinieku federāciju (ETF) par dažiem to mobilo darbinieku izmantošanas nosacījumu aspektiem, kuri sniedz savstarpējās izmantojamības pārrobežu pakalpojumus dzelzceļa sektorā."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Satiksmes ministrs

K.Gerhards

Normatīvā akta projekta 

"Grozījumi Dzelzceļa likumā"

anotācija

  I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Ministru kabineta 2008.gada 25.novembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.83 52.§) "Latvijas Republikas nostājas projekts "Par Eiropas Komisijas 2008.gada 30.septembra formālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr.2008/0692"" 5.punktā Satiksmes ministrijai dots uzdevums līdz 2009.gada 31.janvārim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu "Grozījumi Dzelzceļa likumā".

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

2008.gada 27.jūlijā beidzās Eiropas Padomes 2005.gada 18.jūlija direktīvas 2005/47/EK par Nolīgumu starp Eiropas Dzelzceļa kopienu (CER) un Eiropas Transporta darbinieku federāciju (ETF) par dažiem to mobilo darbinieku izmantošanas nosacījumu aspektiem, kuri sniedz savstarpējās izmantojamības pārrobežu pakalpojumus dzelzceļa sektorā (turpmāk – Direktīva), transponēšanas termiņš. Direktīvas pielikuma noteikumi iekļauti Darba likuma 130.pantā, 138.panta pirmajā daļā, 141.pantā, 142.panta pirmajā daļā, 143.panta pirmajā daļā un 145.pantā. Dzelzceļa nozares ģenerālvienošanās (Latvijas Vēstnesis, 2006, 103.nr.), kas 2006.gada 13.jūnijā tika noslēgta starp Latvijas Dzelzceļa nozares darba devēju organizāciju un Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrību, paredz noteikt darba un atpūtas laika organizāciju darba koplīgumos. Noslēgtā Dzelzceļa nozares ģenerālvienošanās saskaņā ar Darba likuma 18.panta ceturto daļu ir saistoša visiem attiecīgās nozares darba devējiem un attiecas uz visiem darbiniekiem, kurus nodarbina šie darba devēji. Attiecībā uz nedēļas atpūtas laiku un vilces līdzekļa vadīšanas laiku pasažieru vai kravu pārrobežu pārvadājumos, kas notiek uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vairāk par 15 km no robežas, sociālie partneri paši savstarpēji ir vienojušies par labvēlīgākiem noteikumiem nekā paredzēti Direktīvā. Lai nodrošinātu, ka sociālo partneru vienošanās precīzi un pilnā apjomā ietver noteikumus, kuri atbilst Direktīvas prasībām, nepieciešams regulējums, kas paredz sociālo partneru pienākumu darba koplīgumā ietvert attiecīgos noteikumus. Direktīvas 5.pants paredz, ka dalībvalstis nodrošina, ka sociālie partneri ir pieņēmuši vajadzīgos noteikumus nolīguma veidā. Sankcijas par noteikumu, kas izriet no Direktīvas prasībām, pārkāpšanu ir noteiktas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.pantā par darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu pārkāpšanu un 166.7 pantā par darba koplīguma neslēgšanu un darba koplīguma noteikumu neizpildi.

 3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts "Grozījumi Dzelzceļa likumā" nosaka sociālo partneru pienākumu, ja pasažieru vai kravu pārrobežu pārvadājumi notiek uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vairāk par 15 km no robežas, darba koplīgumā ietvert arī Nolīguma starp Eiropas Dzelzceļa kopienu (CER) un Eiropas Transporta darbinieku federāciju (ETF) par dažiem to mobilo darbinieku izmantošanas nosacījumu aspektiem, kuri sniedz savstarpējās izmantojamības pārrobežu pakalpojumus, noteikumus vai labvēlīgākus darbinieka tiesiskā stāvokļa noteikumus. Tādējādi panākot, ka sociālo partneru vienošanās precīzi un pilnā apjomā ietvers noteikumus, kuri atbilstu Direktīvas prasībām. Likumprojekts "Grozījumi Dzelzceļa likumā" tika pievienots Satiksmes ministrijas sagatavotajam Latvijas Republikas nostājas projektam "Par Eiropas Komisijas 2008.gada 30.septembra formālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr.2008/0692", kas apstiprināts ar Ministru kabineta 2008.gada 25.novembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr.83 52.§).

 4. Cita informācija 

 

Nav attiecināms

 

 

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Nav attiecināms

 

 2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

Nav attiecināms

 

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

Nav attiecināms

 

 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Nav attiecināms

 

 5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

Normatīvā akta projekts ietekmēs pārrobežu dzelzceļa pārvadājumos, kuri notiek uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vairāk par 15 km no Latvijas robežas, nodarbināto vilciena personālu – vilces līdzekļu vadītājus (mašīnistus) un vilces līdzekļu vadītāju (mašīnistu) palīgus. Šajā darbinieku grupā ir tikai vīrieši, kuru aptuvenais skaits ir 150 un vidējais vecums 44 gadi un kurus nodarbina sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LDZ Cargo", kā vienīgais pārvadātājs, kas veic šādus dzelzceļa pārvadājumus. Normatīvā akta projekts ne kā citādi neietekmēs viņu sociālo situāciju un nodarbinātību, kā vien paredzēs nodrošināt vismaz minimālās prasības viņu darba un atpūtas laika organizēšanā.

 6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

Nav attiecināms

 

 7. Cita ietekme

Nav attiecināms

 

 

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

  

 (tūkst. latu)

 Rādītāji

 n-tais gads

 Turpmākie trīs gadi

 n+1

 n+2

 n+3

 1

 2

 3

 4

 5

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

  Nav attiecināms

 

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 

Nav attiecināms

 

 

 

 

 6. Cita informācija 

 

Nav attiecināms

  

 

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Nav attiecināms

 

 2. Cita informācija

Nav attiecināms

  

 

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

Eiropas Padomes 2005.gada 18.jūlija direktīva 2005/47/EK par Nolīgumu starp Eiropas Dzelzceļa kopienu (CER) un Eiropas Transporta darbinieku federāciju (ETF) par dažiem to mobilo darbinieku izmantošanas nosacījumu aspektiem, kuri sniedz savstarpējās izmantojamības pārrobežu pakalpojumus dzelzceļa sektorā. Direktīvas normas tiks pārņemtas pilnībā, ņemot vērā, ka nacionālajos tiesību aktos jau ir iekļautas pārējās tiesību normas, kas izriet no direktīvas. Normatīvais akts neparedz augstākas prasības, nekā norādīts direktīvā.   

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms

  

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Nav attiecināms

  

 

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Eiropas Padomes 2005.gada 18.jūlija direktīva 2005/47/EK par Nolīgumu starp Eiropas Dzelzceļa kopienu (CER) un Eiropas Transporta darbinieku federāciju (ETF) par dažiem to mobilo darbinieku izmantošanas nosacījumu aspektiem, kuri sniedz savstarpējās izmantojamības pārrobežu pakalpojumus dzelzceļa sektorā.  

  

2.tabula

 Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

 Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

 Komentāri

Direktīvas 2005/47/EK

1.pants

2.pants

5.panta pirmā daļa

5.panta trešā daļa

  Grozījumi Dzelzceļa likumā

  1.pants

  1.pants

  1.pants

  2.pants

  

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms

 

 6. Cita informācija

Nav attiecināms

  

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrību un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "LDZ Cargo", kas veic pārrobežu dzelzceļa pārvadājumus uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vairāk par 15 km no Latvijas robežas.  

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrība un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LDZ Cargo" atbalsta izstrādāto normatīvā akta projektu.

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Konsultācijas ar Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrību un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "LDZ Cargo" notika kopīgu apspriežu veidā 2008.gada oktobrī un novembrī, kad Satiksmes ministrija gatavoja Latvijas Republikas nostājas projektu "Par Eiropas Komisijas 2008.gada 30.septembra formālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr.2008/0692". 

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

Nav attiecināms

 

 5. Cita informācija

Nav attiecināms

  

 

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Nav attiecināms

  

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Sabiedrība par normatīvā akta ieviešanu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē internetā „www.likumi.lv”.  

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Nav attiecināms

  

 4. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 

 

Satiksmes ministrs                                                                                             K.Gerhards

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

N.Freivalds

L.Priedīte-Kancēviča

I.Strauta

V.Kursiete

27.03.2009 12:38

1457

J.Zālītis

67028373, juris.zalitis@sam.gov.lv


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.21

2009.gada 24.martā

 

 

18.§

 

Likumprojekts "Grozījumi Dzelzceļa likumā"

     TA-423

___________________________________________________________

(K.Gerhards, V.Dombrovskis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir satiksmes ministrs.

 

 

Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs

  

V.Dombrovskis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2009-MK-PROT-21-2403-#18.doc

1