Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" anotācija

 

Rīgā

 

26.02.2009.                   Nr.90/TA-1713

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Jaungaile-Gaile 67028994, Skaidrite.Jaungaile-Gaile@vid.gov.lv).

 

Pielikumā:       1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 10 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 10.februāra sēdes protokola Nr.11  39.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"

 

Izdarīt likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 11.nr.; 2003, 12.nr.; 2006, 2., 20.nr.; 2007, 14.nr.; 2008, 24.nr.) šādus grozījumus:

1.  23.pantā:

izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:

"(1) Valsts amatpersonai ir pienākums noteiktā termiņā un kārtībā iesniegt šādas valsts amatpersonas deklarācijas:";

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Valsts amatpersonas, izņemot šā panta trešajā un ceturtajā daļā minētās valsts amatpersonas, deklarācijas iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam elektroniskā veidā, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu."

2. Papildināt pārejas noteikumus ar 12.punktu šādā redakcijā:

 

"12. Grozījumi šā likuma 23.panta otrajā daļā, kas attiecas uz pienākumu iesniegt valsts amatpersonas deklarācijas elektroniskā veidā, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī."

 

 

 

 

 

Finanšu ministrs

A.Slakteris


Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”” anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Normatīvā akta projekts attiecas uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas valsts programmas 2004.-2008.gadam 106.uzdevuma – samazināt korupcijas risku, nodrošinot informācijas pieejamību un atklātību, nodrošināt iespēju sniegt pakalpojumus un pieņemt iesniegumus elektroniskā formā – īstenošanas izpildi.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2002.gada 11.septembra rīkojumu Nr.496 “Par Latvijas e-pārvaldes koncepciju” akceptēto koncepciju “Latvijas e-pārvaldes koncepcija” par prioritāru uzdevumu izvirzīta valsts pārvaldes modernizācijas jeb e-pārvaldes izveides programmas īstenošana, kas balstīta uz Informācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanu valsts pārvaldē. Likumprojekts veicinātu valsts pārvaldes pakalpojumu kvalitātes un efektivitātes uzlabošanu, kā arī veicinātu sabiedrības līdzdalību valsts pārvaldē. Likumprojekts ir izstrādāts, lai īstenotu ar Ministru kabineta 2005.gada 29.septembra rīkojumu Nr.623 “Par Elektroniskās pārvaldes attīstības programmu 2005.-2009.gadam” atbalstītajā “Elektroniskās pārvaldes attīstības programmā 2005.-2009.gadam” noteikto – ieviešot informācijas tehnoloģijas un optimizējot procesus publiskajā pārvaldē, uzlabot valsts pārvaldes pakalpojumu kvalitāti un pieejamību un samazināt administratīvo un finansiālo slogu sabiedrībai, veidot efektīvu un ekonomisku valsts pārvaldi, veidot atklātu un demokrātisku pārvaldi, kurai iedzīvotāji uzticas un kuras darbā tie piedalās.

 

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanas kārtība ir noteikta likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” (turpmāk – likums) 23.pantā. Atbilstoši likuma 23.panta otrajā daļā paredzētajai valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanas piekritībai valsts amatpersonai ir pienākums noteiktā termiņā un kārtībā iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam elektroniskā veidā vai rakstveidā šādas valsts amatpersonas deklarācijas:

1) deklarāciju, kuru iesniedz, stājoties amatā;

2) kārtējā gada deklarāciju;

3) deklarāciju, kuru iesniedz, beidzot pildīt amata pienākumus;

4) deklarāciju, kuru iesniedz pēc tam, kad amata pienākumu pildīšana ir izbeigta.

Saskaņā ar iestāžu vadītāju iesniegtajiem valsts amatpersonu sarakstiem Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk – VID) valsts amatpersonu skaits 2008.gada 1.decembrī ir 72 916. Ir iesniegtas 82 946 valsts amatpersonu deklarācijas, t.sk. elektroniski, izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmu (turpmāk – VID EDS) – 5 851 valsts amatpersonu deklarācijas. 2008.gadā ir iesniegtas 52 ar Latvijas Pasta izsniegto drošo elektronisko parakstu (turpmāk – drošais elektroniskais paraksts) parakstītas valsts amatpersonu deklarācijas. Saņemto, reģistrēto un datu bāzē ievadīto valsts amatpersonu deklarāciju skaits katru gadu palielinās.

Elektroniskā deklarēšana, izmantojot VID EDS, atrisinās problēmas, kas saistītas ar rakstveidā iesniegtajās valsts amatpersonu deklarācijās neprecīzi sniegtu, grūti salasāmu informāciju, kā arī ar pārrakstīšanās kļūdām, piemēram, uzņēmuma reģistrācijas numurs norādīts ar desmit cipariem, nepublicējamā daļā fiziskas personas identifikācijas dati nav pareizi vai aizmirsti norādīt vispār. VID EDS šādas nepilnības nepieļauj, jo veic automātisku dokumentu datu pareizības pārbaudi, kā arī VID EDS nodrošina detalizētu informācijas saņemšanu par deklarācijas nosūtīšanas rezultātiem.

VID EDS ir iespēja autentificēties, parakstīt un iesniegt valsts amatpersonas deklarāciju ar drošo elektronisko parakstu.

Ja deklarācija netiek iesniegta, izmantojot drošo elektronisko parakstu, lai kļūtu par VID EDS lietotāju, valsts amatpersona ar VID noslēdz līgumu “Par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus” (turpmāk – līgums). Detalizēta līguma slēgšanas, laušanas, iesnieguma apstrādes kārtība noteikta VID 2006.gada 13.marta instrukcijā Nr.1 “Vienošanās par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus, un šo pakalpojumu nodrošināšana” (publicēta Latvijas Vēstnesis, 23.03.2006. Nr.48 (3416)). Aktuāla informācija par VID EDS izmantošanas priekšrocībām, iespējām un drošību ir pieejama VID interneta mājas lapā www.vid.gov.lv sadaļā “Elektroniska deklarēšana”.

VID EDS izmantošana ir bezmaksas pakalpojums, kuru  VID piedāvā kopš 2006.gada 24.marta, kad stājās spēkā  VID instrukcija Nr.1 “Vienošanās par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus, un šo pakalpojumu nodrošināšana”.

VID EDS nodrošina valsts amatpersonu iesniegto deklarāciju nepublicējamā daļā norādītās informācijas aizsardzību un drošību.

Izmantojot VID EDS, ir iespējams VID iesniegt arī citos normatīvajos aktos paredzētās deklarācijas, pārskatus un nodokļu aprēķinus.

 

 3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts paredz papildināt likuma 23.pantu ar
1.1daļu šādā redakcijā – (1.1) Valsts amatpersonas, iesniedzot valsts amatpersonas deklarācijas VID elektroniskā veidā, izmanto VID elektroniskās deklarēšanas sistēmu.

Likumprojekts paredz likuma pārejas noteikumus papildināt ar 12.punktu, nosakot, ka pienākums iesniegt valsts amatpersonas deklarācijas elektroniskā veidā, izmantojot VID EDS, stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī.

2008.gada 4.martā stājās spēkā grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”. Minētā likuma grozījumi nosaka nodokļu maksātāju pienākumu ar 2010.gada 1.janvāri nodokļu un informatīvās deklarācijas VID iesniegt elektroniskā veidā, izmantojot VID EDS.

Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”” paredz noteikt pienākumu valsts amatpersonām valsts amatpersonu deklarācijas iesniegt VID elektroniski, izmantojot VID EDS. Tādējādi, izmantojot VID EDS bezmaksas pakalpojumus, tiek nodrošināta vienveidīga deklarāciju iesniegšana VID.

Valsts amatpersonas ir tās, kas īsteno valsts pārvaldes funkcijas, un viņu pienākums ir būt lojālām pret valdības pieņemtajiem lēmumiem, īstenojot izpildvaras izvirzītos mērķus un uzdevumus dzīvē.

Iesniedzot valsts amatpersonas deklarāciju, izmantojot VID EDS, tiek nodrošināta pilnīga datu drošība, aizsardzība un precizitāte. Vienlaikus tiek samazināta pārrakstīšanās kļūdu iespēja.

VID EDS nodrošina to, ka tehniski pareizi tiek aizpildītas valsts amatpersonas deklarācijas par uzņēmumiem (juridiskām personām), fiziskām personām, valstīm, adresēm, deklarāciju veidiem. Ievadot VID informācijas sistēmā rakstveidā iesniegtās valsts amatpersonu deklarācijas, kā arī precizējot valsts amatpersonu deklarācijās rakstveidā norādītās informācijas pareizību, tiek neracionāli izmantoti VID resursi. Speciālistus no datu ievadīšanas būtu iespējams novirzīt konsultāciju un praktiskas palīdzības sniegšanai par VID elektroniski iesniedzamajiem dokumentiem, kā arī kontroles pasākumu veikšanai.

Iesniedzot valsts amatpersonas deklarācijas VID EDS, tiek nodrošināta minēto deklarāciju operatīva publiskošana VID publiskojamo datu bāzē.

 

 4. Cita informācija

 

Nav attiecināms

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

 

Nav attiecināms

 

 2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

 

Nav attiecināms

 

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

Nav attiecināms

 

 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Īstenojot likumprojektu, tiks vienkāršota valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanas procedūra, samazināsies pārrakstīšanās kļūdu iespēja. Tiks nodrošināta valsts amatpersonu deklarācijās norādīto publiskojamo ziņu laicīga un precīza publiskošana. Tiek nodrošināta valsts amatpersonu deklarācijās norādīto personu identifikācijas datu aizsardzība.

Normatīvā akta projektā paredzētās administratīvās procedūras ietekmēs valstī reģistrētās valsts amatpersonas.

Tiks vienkāršota valsts amatpersonas deklarācijas aizpildīšanas procedūra, jo VID EDS veic automātisku dokumentu datu pareizības pārbaudi.

Tiek paredzēts izmantot valstī esošo informācijas sistēmu (VID interneta mājas lapa) nepieciešamās informācijas iegūšanai par VID EDS pakalpojumu izmantošanu.

Ja deklarācija netiek iesniegta, izmantojot drošo elektronisko parakstu, valsts amatpersonai sākotnēji jāierodas VID teritoriālajā iestādē, lai noslēgtu līgumu par VID EDS pakalpojumu izmantošanu.

Turpmāk valsts amatpersona normatīvajos aktos paredzēto informāciju sniedz elektroniski. Papildus laika patēriņi nav paredzēti. Perspektīvā likumprojekts paredz laika resursu ekonomiju, amatpersonai veicot deklarācijas iesniegšanu.

Valsts pārvaldes iestāžu sadarbību likumprojekts neizmaina un normatīvā akta projekts naudas izteiksmē neatstāj ietekmi uz fiziskām personām.

 

 

 5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

Nav attiecināms

 

 6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

Nav attiecināms

 

 7. Cita ietekme

Nav attiecināms

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

  

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais

gads

Turpmākie trīs gadi

2009.

2010.

2011.

2012.

1

2

3

4

5

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

 

Nav attiecināms

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

 

Nav attiecināms

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

 

Nav attiecināms

 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 

Nav attiecināms

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 

Lai VID teritoriālajās iestādēs nodrošinātu valsts amatpersonu deklarāciju apstrādi (uz 2008.gada 1.decembri ir iesniegtas 82 946 deklarācijas), ir nepieciešams 20 ierēdņu darbs.

Saskaņā ar veikto finanšu aprēķinu VID vienam VID teritoriālās iestādes speciālistam 2007.gadā bija šādas faktiskās izmaksas:

1) atlīdzībai Ls 7 049;

2) uzturēšanas izdevumiem (precēm un pakalpojumiem) Ls 2 663;

3) kopā Ls 9 712.

2011.gadā, ja 100% valsts amatpersonu deklarāciju tiks iesniegtas, izmantojot VID EDS pakalpojumus, tiks likvidētas 20 štata vietas – Ls 194 240.

 6. Cita informācija 

 

Nav attiecināms 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Nav attiecināms

 2. Cita informācija

Nav attiecināms 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms 

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms 

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Nav attiecināms 

  4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

 

Nav attiecināms 

  2.tabula

 Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

 

Komentāri

 

 

 

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

 

Nav attiecināms 

 6. Cita informācija

Nav attiecināms 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

 

Nav attiecināms  

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 

Nav attiecināms  

 3. Kādi konsultāciju veidi un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

 

Nav attiecināms  

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

Nav attiecināms  

 5. Cita informācija

Nav attiecināms  

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek radītas un netiek paplašinātas esošo institūciju funkcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās VID. Likumprojekts paredz likuma pārejas noteikumus papildināt ar 12.punktu, nosakot pārejas periodu valsts amatpersonas deklarāciju iesniegšanai elektroniskā veidā, izmantojot VID EDS, kas stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī.

 

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, periodiskajā izdevumā “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”. Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), datu bāzē www.likumi.lv, kā arī ievietots VID interneta mājas lapā.

 

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvais akts indivīda tiesības aizstāvēt savas tiesības neierobežo. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss paredz administratīvo atbildību par valsts amatpersonas deklarācijas neiesniegšanu noteiktajā kārtībā. Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa un Administratīvā procesa likumā noteiktajā termiņā un kārtībā.

 

 4. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 

Finanšu ministrs                                                                  A.Slakteris

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

M.Bičevskis

M.Brencis

M.Radeiko

S.Jaungaile-Gaile

 

 

11.12.2008. 15.30

1853

L.Zihmane                  

67090293, liga.zihmane@vid.gov.lv


 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.11

2009.gada 10.februārī

 

 

39.§

 

Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā""

     TA-1713

___________________________________________________________

(G.Bērziņš, K.Čerņickis, S.Bāliņa, R.Vējonis, M.Bičevskis, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2009-MK-PROT-11-1002-#39.doc

1