Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

13.02.2009.                   Nr.90/TA-2743

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību likumā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Putniņa 67027650, Sanita.Putnina@zm.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 3 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 5 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 10.februāra sēdes protokola Nr.11  9.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību likumā

 

Izdarīt Kooperatīvo sabiedrību likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 6.nr.; 2000, 10.nr.; 2002, 16., 22.nr.; 2006, 21.nr.; 2007, 23.nr.) šādus grozījumus:

 

1.  1.pantā:

izteikt 11.punktu šādā redakcijā:

 

"11) peļņas (atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā – pārpalikuma) atmaksa – kooperatīvās sabiedrības peļņas (pārpalikuma) daļa, kuru šajā likumā un sabiedrības statūtos noteiktajā kārtībā izmaksā sabiedrības biedriem atbilstoši viņu izmantoto kooperatīvās sabiedrības pakalpojumu apjomam;";

 

papildināt 12.punktu aiz vārdiem "produktu ražošanu" ar vārdiem "izņemot biedru saražotās produkcijas pārstrādi un apstrādi";

papildināt pantu ar 12.punktu šādā redakcijā:

 

"121) atbilstīgā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība – lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem par atbalsta saņemšanu lauku attīstībai;";

 

izteikt 13.punktu šādā redakcijā:

 

"13) peļņa (atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā – pārpalikums) – gada pārskatā norādītais kooperatīvās sabiedrības ieņēmumu pārsniegums pār izmaksām saimnieciskās darbības gadā."

 

2. Aizstāt 3.panta 4.punktā vārdus "lauksaimniecības pakalpojumu koope­ratīvajā sabiedrībā" ar vārdiem "atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā".

 

3. Aizstāt 8.panta ceturtajā daļā vārdu "trim" ar vārdu "pieciem".

 

4. Papildināt 11.panta ceturto daļu aiz vārdiem "lauksaimniecības produktus" ar vārdiem "kā arī citas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības".

 


5. Izteikt 12.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

 

"1) ja dibinātājs ir fiziskā persona, – tās vārds un uzvārds, adrese, personas kods un pases dati; ja dibinātājs ir juridiskā persona, – tās nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, norēķinu konts, pilnvaroto pārstāvju amats, vārds un uzvārds, adrese, personas kods un pases dati;".

 

6. Aizstāt 13.panta pirmās daļas 12.punktā vārdus "lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā" ar vārdiem "atbilstīgajā lauksaimnie­cības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā".

 

7.  18.pantā:

papildināt piekto daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā:

 

"Balsstiesības biedrs iegūst pēc tam, kad biedru kopsapulce (pilnvaroto sapulce) ir apstiprinājusi valdes lēmumu par biedra uzņemšanu.";

 

papildināt astoto daļu aiz vārdiem "atbilstoši statūtu prasībām" ar vārdiem "kā arī cita lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība".

 

8. Papildināt 19.panta pirmās daļas 1.punktu aiz vārdiem "reģistrācijas numuru un" ar vārdu "juridisko".

 

9. Aizstāt 20.panta pirmajā daļā vārdu "pārpalikuma" ar vārdiem "peļņas (atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā – pārpali­kuma)".

 

10. Izteikt 22.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5) saņemt dividendes vai peļņas (atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpo­jumu kooperatīvajā sabiedrībā – pārpalikuma) atmaksu sabiedrības statūtos paredzētajā apmērā un kārtībā;".

 

11.  23.pantā:

aizstāt sestajā daļā vārdus "lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā" ar vārdiem "atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatī­vajā sabiedrībā";

izslēgt astoto daļu.

 

12.  26.pantā:

aizstāt otrās daļas 4.punktā vārdus "lauksaimniecības pakalpojumu koope­ratīvajā sabiedrībā" ar vārdiem "atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā";

 


papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības statūtos, ņemot vērā sabiedrības sniegto pakalpojumu specifiku, var noteikt citu pamatpaju aprēķināšanas kārtību."

 

13.  31.pantā:

izslēgt otrās daļas 3.punktā vārdus "(lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā – pārpalikums)";

izslēgt otrās daļas 4.punktu;

papildināt otro daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5) pārpalikums – atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatī­vajā sabiedrībā."

 

14.  33.pantā:

papildināt panta nosaukumu aiz vārdiem "nodokļu maksājumi" ar vārdu "atbilstīgajām";

aizstāt otrajā daļā vārdus "likumos noteikto kārtību, lauksaimniecības" ar vārdiem "likumos noteikto kārtību, atbilstīgā lauksaimniecības".

 

15. Aizstāt 38.panta otrajā daļā vārdus "likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem"" ar vārdiem "Gada pārskatu likuma".

 

16. Aizstāt 39.panta otrās daļas 10.punktā vārdus "lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā" ar vārdiem "atbilstīgajā lauksaimnie­cības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā".

 

17. Papildināt 40.panta trešo daļu aiz vārdiem "pārvaldes institūcijās" ar vārdiem "un revīzijas komisijā".

 

18. Izslēgt 50.panta pirmajā daļā vārdus "un bilanci".

 

19. Izteikt 51.panta pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā:

 

"4) saskaņā ar Maksātnespējas likumu;".

 

20. Papildināt pārejas noteikumus ar 12.punktu šādā redakcijā:

 

"12. Grozījumi šā likuma 8.panta ceturtajā daļā attiecībā uz kooperatīvo sabiedrību dibinātāju skaitu neattiecas uz kooperatīvajām sabiedrībām, kas reģistrētas pirms šo grozījumu spēkā stāšanās dienas."

 

Zemkopības ministra

pienākumu izpildītājs –

vides ministrs                    R.Vējonis


Likumprojekta „Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību likumā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Nav attiecināms.

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

Saskaņā ar normatīvajos aktos par atbalsta saņemšanu lauku attīstībai noteiktajiem kritērijiem, lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības (turpmāk – sabiedrība) katru gadu var pretendēt uz valsts un Eiropas Savienības atbalsta saņemšanu, rezultātā gūstot iespēju saņemt nodokļu atvieglojumus. Līdz ar to pastāv neliela, taču būtiska atšķirība starp sabiedrību, kas nav atbilstīga normatīvajos aktos par atbalsta saņemšanu noteiktajiem kritērijiem un tādu sabiedrību, kas ir atbilstīga minētajiem kritērijiem.

Nepieciešamība atļaut sabiedrībai būt par biedru citā, lielākā sabiedrībā ir apstiprinājusies praksē. Nelielai sabiedrībai, tāpat kā lielai sabiedrībai, ir nepieciešams iegādāties izejvielas un pārdot savu biedru saražoto produkciju pēc izdevīgākiem nosacījumiem. Darbojoties patstāvīgi, mazās sabiedrības nevar iegūt labākās cenas un samaksas noteikumus, jo apjoms, ar ko tās darbojas, nav liels un minerālmēslu/augu aizsardzības līdzekļu pārdevējiem, kā arī lauksaimniecības produkcijas uzpircējiem, tas nav izdevīgi. Savukārt mazās sabiedrības biedru iestāšanās lielajā kooperatīvā nav izdevīga ne zemniekam, ne lielajai sabiedrībai. Lielā sabiedrība saviem biedriem garantē konkrētu pakalpojumu apmēru un kvalitāti, ko dažiem lauksaimniekiem attālākos Latvijas nostūros sabiedrība nevar nodrošināt. Dažu lauksaimnieku dēļ lielā sabiedrība nevar izveidot bāzi un administrāciju atbilstošajā reģionā, jo tas nav ekonomiski izdevīgi – pārējie biedri būtībā šo struktūrvienību uzturētu. Taču tam vien, ka lauksaimnieki vēlas strādāt arī ne tik aktīvos rajonos, bet nevar saņemt atbilstošu pakalpojumu kompleksu, nevajadzētu būt par iemeslu, lai viņi strādātu pēc sliktākiem noteikumiem. Lauksaimnieku vēlme apvienoties savā neatkarīgā, sabiedrībā, kas nodrošina savu biedru intereses, izmantojot lielās sabiedrības iespējas, ir atbalstāma. Šāda iespēja sabiedrībām nav nekas jauns – tas nav aizliegts arī citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, jo nerada nekādas negatīvas sekas.

Sabiedrību praktiskajā darbā ir secināts, ka nepieciešams precizēt brīdi, kad biedrs iegūst balsstiesības. Sabiedrībām ir atšķirīgs viedoklis par šīs normas interpretāciju. Ja galavārds par biedra uzņemšanu ir kopsapulcei, tad biedrs nevar būt balsstiesīgs, pirms nav saņemts apstiprinājums. Būtībā pretendents par pilntiesīgu biedru kļūst ar atbilstošu kopsapulces lēmumu, jo teorētiski kopsapulce var arī neapstiprināt biedra uzņemšanu. Norma par pārējām tiesībām un pienākumiem, kas ir spēkā ar valdes, nevis ar kopsapulces lēmumu, ir vajadzīga, lai biedrs sabiedrībā varētu darboties un pildīt noteikumus, kā arī izmantot sabiedrības priekšrocības kopsapulces starplaikos.

Šobrīd ne visām sabiedrībām saskaņā ar spēkā esošo likuma redakciju ir iespējams ieviest noteikto pamatpaju aprēķināšanas kārtību. Ja tā mainās atkarībā no izmantotā pakalpojuma apmēra, tad kooperatīvos, kas piedāvā vairākus pakalpojumus, nav iespējams aprēķināt paju kustību likumā noteiktajā kārtībā. Vairāku gadu praksē ir pierādījies, ka katrai sabiedrībai ir izveidojusies sava sistēma, kā uzskaitīt biedru izmantotos pakalpojumus un atbilstoši sadalīt pajas.

Turklāt likumprojektā nepieciešami vairāki redakcionāli un tehniska rakstura labojumi.

3. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts paredz precizēt termina „lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība” skaidrojumu, kā arī skaidrot terminu „atbilstīgā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība”.

Lai likumu saskaņotu ar Gada pārskatu likumu un vienlaikus skaidrotu terminu „pārpalikums” atbilstīgajai lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai , likumprojekts paredz likumā iekļaut termina „peļņa (atbilstīgajā kooperatīvajā sabiedrībā - pārpalikums)” skaidrojumu.

Likumprojekts paredz, ka turpmāk kooperatīvo sabiedrību varēs dibināt vismaz pieci dibinātāji pašreizējo trīs kooperatīvās sabiedrības dibinātāju vietā, lai jau sākotnēji kooperatīvā sabiedrība kopējā tirgū sevi varētu pieteikt kā nopietns konkurents.

Lai padarītu efektīvāku pašreizējo lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību darbību un veicinātu to attīstību, kā tas ir arī citās Eiropas Savienības valstīs, ir jānosaka, ka lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības dibinātāji un biedri var būt arī citas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības.

Tā kā sabiedrību sniegto pakalpojumu specifika atšķiras, tās savos statūtos var noteikt citu pamatpaju aprēķināšanas kārtību.

Likumprojekts paredz izdarīt redakcionālus un tehniska rakstura grozījumus, lai precizētu sabiedrību statusu un tiesības, kā arī veiktu labojumus dažos likuma pantos.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Nav attiecināms.

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

Tiks veicināta sabiedrību efektīva darbība centralizētas pirmapstrādes un mārketinga procesa nodrošināšanai (tostarp jaunu noieta tirgu apgūšanā), kā arī produkcijas realizācijai tirgū pēc vienota kvalitātes standarta.

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

Tiks veicināta ražošanas un produktu pielāgošana tirgus prasībām, tā sekmējot un palielinot sabiedrību konkurētspēju.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Nav attiecināms.

5. Sociālā ietekme:

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

Nav attiecināms.

6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

Nav attiecināms.

7. Cita ietekme

Nav attiecināms.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

2009.gads

Turpmākie trīs gadi

2010.

2011.

2012.

1

2

3

4

5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins:

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

6. Cita informācija

Nav attiecināms.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Jāsagatavo grozījumi Enerģētikas likumā, paredzot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām tiesības nodarboties ar elektroenerģijas vai siltumenerģijas ražošanu no biedru saražotās biomasas;

Jāsagatavo grozījumi Komercķīlas likumā, paredzot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām iespēju kā komercķīlu ieķīlāt lietu kopību.

2. Cita informācija

Nav attiecināms.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Nav attiecināms.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Nav attiecināms.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms.

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms.

6. Cita informācija

Nav attiecināms.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociāciju (LLKA).

2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

LLKA atbalsta šo likumprojektu.

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Informēšana par likumprojektu darba grupās un LLKA valdes sēdē.

4. Konsultācijas ar ekspertiem

Nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav attiecināms.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiks radītas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Tiks sagatavota informācija plašsaziņas līdzekļiem. Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”, Zemkopības ministrijas un Lauku atbalsta dienesta mājas lapās, Normatīvo aktu informācijas sistēmā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt administratīvo procesu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Nav attiecināms.

Zemkopības ministrs                                                        M.Roze

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

D.Lucaua

 

 

S.Dumbrovska

 

 

 

M.Salenieks

 

 

S.Putniņa

 

12.01.2009. 11:00

1419

S.Putniņa

67027650, Sanita.Putnina@zm.gov.lv


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.11

2009.gada 10.februārī

 

 

9.§

 

Likumprojekts "Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību likumā"

     TA-2743

___________________________________________________________

(R.Vējonis, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir vides ministrs.

     2. Ekonomikas ministrijai sagatavot un ekonomikas ministram līdz 2013.gada 31.decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumus Enerģētikas likumā, paredzot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām tiesības nodarboties ar elektroenerģijas vai siltumenerģijas ražošanu no biedru saražotās biomasas.

     3. Tieslietu ministrijai sagatavot un tieslietu ministram līdz 2010.gada 1.jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumus Komercķīlas likumā, paredzot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām iespēju ieķīlāt lietu kopību kā komercķīlu.

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2009-MK-PROT-11-1002-#09.doc

1