Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

04.02.2009.                Nr.90/TA-304

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Finanšu ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Noguldījumu garantiju likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Alaine 67774818, agnese.alaine@fktk.lv).

Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 3 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 8 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra sēdes protokola Nr.9  62.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                                                     I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931

 


Likumprojekts

 

 

Grozījumi Noguldījumu garantiju likumā

 

Izdarīt Noguldījumu garantiju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 13.nr.; 2000, 13.nr.; 2001, 22.nr.; 2007, 9.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2008, nr.162) šādus grozījumus:

         

1. Izteikt 1. panta 5. punktu šādā redakcijā:

 

"5) noguldījumu nepieejamība — noguldījumu piesaistītāja nespēja izmaksāt noguldījumus šādu iemeslu dēļ, neatkarīgi no šo nosacījumu iestāšanās kārtības:

a)                 tiesa pasludinājusi noguldījumu piesaistītāju par maksātnespējīgu vai

 

b) Finanšu un kapitāla tirgus komisija (turpmāk — Komisija) ir anulējusi atļauju (licenci) kredītiestādes vai krājaizdevu sabiedrības darbībai vai


c) cits gadījums, kad, konstatējot, ka noguldījumu piesaistītājs nespēj izmaksāt garantēto noguldījumu, Komisija ir pieņēmusi lēmumu par noguldījumu nepieejamības iestāšanos. Lēmumu Komisija var pieņemt 5 darbdienu laikā no noguldījumu piesaistītājs nespējas izmaksāt garantēto noguldījumu konstatācijas.

 

Gadījumos, kad šis likums attiecināms uz ārvalstī vai dalībvalstīs reģistrētu banku filiālēm Latvijā, noguldījumu nepieejamība iestājas ar brīdi, kad noguldījumu nepieejamība ir iestājusies atbilstoši attiecīgās ārvalsts vai dalībvalsts normatīvajiem aktiem."

 

2. Aizstāt 3. pantā trešajā daļā vārdus "šā likuma 14. pantā noteiktā noguldītāju pretenziju iesniegšanas termiņa beigām" ar vārdiem "dienai, kad iestājusies noguldījumu nepieejamība".

 

3. Izteikt 14. pantu šādā redakcijā:

 

"14.pants (1) Garantēto atlīdzību izmaksā noguldītājiem, kuriem atbilstoši šā likuma noteikumiem ir tiesības uz garantētās atlīdzības saņemšanu. Noguldītāja tiesības uz garantēto atlīdzību nosaka saskaņā ar noguldītāja piesaistītāja grāmatvedības reģistros esošo informāciju.

 

(2) Noguldītāju, kuriem izmaksājama garantētā atlīdzība, sarakstu sagatavo noguldījumu piesaistītājs uz dienu, kad iestājusies noguldījumu nepieejamība, šajā sarakstā iekļaujot tos noguldītājus, kuriem atbilstoši šā likuma noteikumiem ir tiesības uz  garantēto atlīdzību. Noguldījumu piesaistītājs sarakstu iesniedz Komisijai ne vēlāk kā nākamajā dienā pēc noguldījuma nepieejamības iestāšanās.

(3) Komisija vai tās pilnvarota persona garantētās atlīdzības izmaksas noguldītājiem veic saskaņā ar  šā panta otrajā daļā minēto sarakstu. "

4. Papildināt ar 14.1 pantu šādā redakcijā:

"14.1 pants (1) Gadījumā, ja Komisija, noguldījumu piesaistītājs, tā pilnvarnieks, administrators vai likvidators konstatē, ka personai garantētā atlīdzība izmaksāta nepamatoti, personai ir pienākums atgriezt izmaksāto garantēto atlīdzību atbilstoši Komisijas, noguldījumu piesaistītāja, tā pilnvarnieka, administratora vai likvidatora pieprasījumam.

 

(2) Ja persona izmaksāto garantēto atlīdzību brīvprātīgi neatgriež, Komisija, noguldījumu piesaistītājs, tā pilnvarnieks, administratoram vai likvidatoram pienākums celt prasību par minēto līdzekļu atgriešanu."

     5. Izteikt 15. pantu šādā redakcijā:

"15.pants. (1) Ja Noguldījumu garantiju fondā nepietiek līdzekļu, lai veiktu garantētās atlīdzības izmaksas saskaņā ar šo likumu, Komisija nekavējoties informē Finanšu ministriju. Finanšu ministrija saskaņā ar likuma „Par budžetu un finanšu vadību” noteikto kārtību nodrošina iztrūkstošo naudas līdzekļus no valsts budžeta, lai garantētās atlīdzības izmaksas tiktu veiktas šā likuma 20. 1 pantā noteiktajā termiņā.

 

(2) Garantēto atlīdzību izmaksām no valsts budžeta aizdotos naudas līdzekļus Komisija atmaksā no Noguldījumu garantiju fonda."

     6. Izteikt 16. pantu šādā redakcijā:

"16.pants. Pēc garantētās atlīdzības izmaksas noguldītājiem, Komisija iegūst prasījuma tiesības pret noguldījumu piesaistītāju izmaksātās garantētās atlīdzības apmērā, tajā skaitā attiecībā uz līdzekļiem, kas izmaksāti no valsts budžeta saskaņā ar šā likuma 15. pantu. Regresa kārtībā iegūtie līdzekļi budžeta uzņemto saistību apmērā, ja budžeta līdzekļi piešķirti kā aizdevums, ieskaitāmi valsts budžetā, pārējie regresa kārtībā iegūtie līdzekļi ieskaitāmi Noguldījumu garantiju fondā. "

     7. Izslēgt 18. pantā vārdu "gadījuma".

     8. Izslēgt 19. pantā vārdu "gadījuma".

     9. 20. 1 pantā:

 

aizstāt pirmajā daļā vārdus "triju mēnešu" ar vārdiem "divdesmit darbdienu";

 

aizstāt otrajā daļā vārdus "trīs mēnešus"  ar vārdiem "desmit darbdienas";

 

izslēgt trešo daļu.

Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.

Finanšu

ministrs

Valsts

sekretārs

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

A. Slakteris

M. Bičevskis

M. Brencis

M. Radeiko

A. Alaine

 

30.01.2009 14:44

558

A. Alaine

6777 4818, agnese.alaine@fktk.lv


Likumprojekta “Grozījumi Noguldījumu garantiju likumā”

Anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1.Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Nav attiecināms.

2.Pašreizējās situācijas raksturojums

Šobrīd Noguldījumu garantiju likumā noteiktais tiesiskais regulējums atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 1994. gada 30.maija Direktīvai 94/19/EK par noguldījumu garantiju sistēmām. Lai veicinātu ātrāku garantētās atlīdzības izmaksu noguldītājiem, nepieciešams atvieglot šobrīd likumā paredzēto komplicēto garantētās atlīdzības izmaksas noguldītājiem un trūkstošo līdzekļu no valsts budžeta nodrošināšanas procedūru.

Papildus, tiek ņemts vērā, ka izskatīšanai Eiropas Parlamentam ir iesniegti priekšlikumi Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 94/19/EK par noguldījumu garantiju sistēmām attiecībā uz seguma līmeni un izmaksas aizkavējumu, kas paredz saīsināt garantētās atlīdzības izmaksas termiņus.

3.Normatīvā akta projekta būtība

1) Likumprojekts precizē noguldījumu nepieejamības definīciju.

2) Likumprojekts paredz skaidrāku un ātrāku noguldītāju, kuriem izmaksājams garantētās atlīdzības, apzināšanas procedūru.

3) Likumprojekts papildina kārtību trūkstošo līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta.

4) Likumprojekts paredz saīsināt garantētās atlīdzības izmaksas periodu līdz divdesmit darbdienām, ar tiesībām pagarināt periodu vēl līdz desmit darbdienām. Minētie termiņi paredzēti arī priekšlikumos Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 94/19/EK par noguldījumu garantiju sistēmām attiecībā uz seguma līmeni un izmaksas aizkavējumu, kuri iesniegti izskatīšanai Eiropas Parlamentam.

Likuma spēkā stāšanās paredzēta nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.

4.Cita informācija

Citas informācijas nav.

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1.Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Saīsināts garantētās atlīdzības izmaksas periods, kas veicinās noguldītāju uzticību finanšu sistēmai.

2.Ekonomiskā ietekme:

2.1.makroekonomiskā vide;

2.2.preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3.cenas;

2.4.eksporta un importa apjoms;

2.5.konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

Veicinās noguldītāju uzticību finanšu sistēmai.

3.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

Atvieglos procedūru garantētās atlīdzības saņemšanai.

4.Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Atvieglos procedūru garantētās atlīdzības saņemšanai.

 

5. 5.Sociālā ietekme:

5.1.sociālās situācijas izmaiņas;

5.2.nodarbinātība

Atvieglos un paātrinās procedūru garantētās atlīdzības saņemšanai.

 

6.Ietekme uz vidi:

6.1.dabas resursu lietošana;

6.2.ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3.darbības radītie atkritumi;

6.4.ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5.ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6.ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7.cita veida piesārņojuma emisija vidē

Nav attiecināms.

 

7.Cita ietekme

Citas ietekmes nav.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

n-tais gads

Turpmākie trīs gadi

n+1

n+2

n+3

1

2

3

4

5

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1.valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2.speciālais budžets;

1.3.pašvaldību budžets

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

2.Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1.valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2.speciālais budžets;

2.3.pašvaldību budžets

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

3.Finansiālā ietekme:

3.1.valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2.speciālais budžets;

3.3.pašvaldību budžets 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

5.Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

Nav attiecināms.

6.Cita informācija 

Gadījumā, ja noguldījumu garantiju fondā ir nepietiekams līdzekļu apjoms garantēto atlīdzību izmaksai, un papildu līdzekļi tiek nodrošināti  likumā “Par budžetu un finanšu vadību” noteiktajā kārtībā,  rodas resursu piesaistīšanas izmaksas, tādējādi netiešā veidā palielinot valsts parāda apkalpošanas izdevumus.

 

Izdevumu apjomu nevar prognozēt un tas atkarīgs no valsts budžeta līdzekļu apjoma, ko jāpiesaista noguldījumu garantiju fondam.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Jaunus normatīvos aktus papildus šim likumprojektam nav nepieciešams izdot.

2.Cita informācija

Citas informācijas nav.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

 

1.Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms.

2.Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms.

3.Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Nav attiecināms.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms.

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Nav attiecināms

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

5.Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms.

6.Cita informācija

Likumprojektā piedāvāto regulējumu ierosina Starptautiskais Valūtas fonds sniegtās tehniskās palīdzības ietvaros.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1.Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas notikušas ar Latvijas Komercbanku asociāciju.

2.Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta.

3.Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Likumprojektā piedāvātais regulējums tika apspriests ar Latvijas Komercbanku asociāciju.

4.Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas notikušas ar Latvijas Komercbanku asociāciju.

5.Cita informācija

Konsultācijas notikušas ar Starptautisko Valūtas fondu.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta prasību izpildi nodrošinās Finanšu un kapitāla tirgus komisija esošo funkciju ietvaros.

2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts "Grozījumi Noguldījumu garantiju likumā" pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietots šī laikraksta bezmaksas interneta mājas lapā www.likumi.lv, kur ar to varēs iepazīties visas ieinteresētās personas.

3.Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Normatīvais akts indivīda tiesības aizstāvēt savas tiesības neierobežo. Pieteikumu par Finanšu un kapitāla tirgus komisijas faktiskās rīcības vai administratīvā akta pārsūdzēšanu indivīds var iesniegt Administratīvajā apgabaltiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.Cita informācija

Citas informācijas nav.

 

Finanšu ministrs                                                              A. Slakteris

 

Finanšu

ministrs

 

Valsts

sekretārs

 

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

A. Slakteris

M. Bičevskis

M. Brencis

M. Radeiko

A. Alaine

 

30.01.2009 15:18

1065 vārdi

A. Alaine

6777 4818, agnese.alaine@fktk.lv


LATVIJAS  REPUBLIKAS  MINISTRU  KABINETA 

SĒDES  PROTOKOLA  IZRAKSTS

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

Nr.9

2009.gada 3.februārī

 

62

 

Likumprojekts "Grozījumi Noguldījumu garantiju likumā"

     TA-304

______________________________________________________

(M.Bičevskis, G.Bērziņš, J.Brazovskis, A.Slakteris, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.

     3. Finanšu ministrijai pēc Eiropas Centrālās bankas atzinuma saņemšanas nekavējoties iesniegt to Saeimā un Valsts kancelejā.

     4. Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu.

     

 

 

     Ministru prezidents                                                         I.Godmanis

 

 

 

     Valsts kancelejas direktore                                              G.Veismane