Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās

28.04.2009.

9/8-

 

 

Saeimas Prezidijam

 

 

          Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā trešajam lasījumam sagatavoto likumprojektu „Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā” (Nr.1067/Lp9) .

                  

 

         

Pielikumā:  apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta                                             trešajam lasījumam uz .... lpp.

                                    

                                   

 

Ar cieņu,

 

 

 

 

Vents Armands Krauklis

komisijas priekšsēdētāja biedrs

 

 

                                               

                                               

 

 

 


Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās

politikas komisija

Likumprojekts trešajam lasījumam

 

Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā

( Nr. 1067 / Lp 9 )

 

Spēkā esošā redakcija

 

Otrā lasījuma redakcija

Nr.

 

Priekšlikumi

(6)

Komisijas atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija

1

2

3

4

5

6

 

Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā

 

 

 

Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā

Sugu un biotopu aizsardzības likums

Izdarīt Sugu un biotopu aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 9.nr.; 2005, 20.nr.; 2006, 24.nr.) šādus grozījumus:

 

 

 

 

 

Izdarīt Sugu un biotopu aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 9.nr.; 2005, 20.nr.; 2006, 24.nr.) šādus grozījumus:

 

 

1.pants. Likumā lietotie termini

 

 

 

 

 

 Likumā ir lietoti šādi termini:

 

 

 

 

 

1) biotopi — dabiskas vai daļēji dabiskas izcelsmes sauszemes vai ūdens teritorijas, ko raksturo noteiktas ģeogrāfiskas, abiotiskas un biotiskas pazīmes;

 

 

 

 

 

2) dzīvotne — noteiktu specifisku abiotisku un biotisku faktoru kopums teritorijā, kurā suga eksistē ikvienā tās bioloģiskā cikla posmā;

 

 

 

 

 

 

1.Papildināt 1. pantu ar 2.1 punktu  šādā redakcijā:

 

“21) indivīds – dzīvs dzīvnieks, kā arī nedzīvs dzīvnieks ,  augs , ķērpis vai  tā daļa, , vai izstrādājums, kura pavaddokumentā, marķējumā, uz iepakojuma vai etiķetes norādīts, ka tas satur auga, ķērpja vai nedzīva dzīvnieka daļu.”

 

 

 

1.Papildināt 1. pantu ar 2.1 punktu  šādā redakcijā:

 

“21) indivīds – dzīvs dzīvnieks, kā arī nedzīvs dzīvnieks ,  augs , ķērpis vai  tā daļa, , vai izstrādājums, kura pavaddokumentā, marķējumā, uz iepakojuma vai etiķetes norādīts, ka tas satur auga, ķērpja vai nedzīva dzīvnieka daļu.”

3) mikroliegums — teritorija, ko nosaka, lai nodrošinātu īpaši aizsargājamas sugas vai biotopa aizsardzību ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, kā arī īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, ja kāda no funkcionālajām zonām to nenodrošina;

 

 

 

 

 

4) populācija — vienas sugas indivīdu grupa, kas apdzīvo noteiktu teritoriju vai biotopu;

 

 

 

 

 

5) sugas — savvaļas dzīvnieku, putnu, augu, sēņu un ķērpju sugas (arī pasugas) to zinātniskajā nozīmē;

 

 

 

 

 

6) sugu introdukcija — Latvijas dabai neraksturīgu sugu ieviešana;

 

 

 

 

 

7) sugu reintrodukcija — agrāk izzudušu 
sugu populāciju atjaunošana.

 

 

 

 

 

4.pants. Ministru kabineta kompetence

 

 

 

 

 

Ministru kabinets nosaka:

 

 

 

 

 

1) īpaši aizsargājamo un ierobežoti izmantojamo īpaši aizsargājamo sugu sarakstus;

 

 

 

 

 

2) īpaši aizsargājamo biotopu sarakstus;

 

 

 

 

 

3) zaudējumu atlīdzību par īpaši aizsargājamo sugu indivīdu un biotopu iznīcināšanu vai bojāšanu;

 

 

 

 

 

4) mikroliegumu izveidošanas kārtību un to aizsardzības un apsaimniekošanas noteikumus;

 

 

 

 

 

5) šajā likumā noteikto atļauju izsniegšanas kārtību;

 

 

 

 

 

6) kārtību, kādā zemes lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem;

 

 

 

 

 

7) Latvijā sastopamo Eiropas Savienības prioritāro sugu un biotopu sarakstu;

 

 

 

 

 

8) valsts nodevas apmēru par 1973.gada Vašingtonas konvencijā par starptautisko tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un augu sugām noteiktās atļaujas (turpmāk — CITES atļauja) un sertifikāta (turpmāk — CITES sertifikāts) izsniegšanu, kā arī nodevas maksāšanas kārtību un atvieglojumus;

 

 

 

 

 

9) to putnu sugu sarakstu, kurām piemēro īpašus dzīvotņu aizsardzības pasākumus, lai nodrošinātu sugu izdzīvošanu un vairošanos izplatības areālā;

 

 

 

 

 

10) to putnu sugu sarakstu, uz kurām neattiecas šā likuma 11.panta 5.punktā minētais aizliegums, ja saņemta medību vai dabas aizsardzības normatīvajā aktā noteiktā atļauja;

 

 

 

 

 

11) to putnu sugu sarakstu, uz kurām neattiecas šā likuma 11.panta 5.punktā minētais aizliegums, ja saņemta Eiropas Komisijas un Dabas aizsardzības pārvaldes atļauja;

 

 

 

 

 

12) starptautiskās tirdzniecības 
apdraudēto sugu īpatņu uzglabāšanas, 
reģistrācijas, turēšanas nebrīvē, marķēšanas, 
sertifikātu izsniegšanas un 
tirdzniecības kārtību.

„

 

 

 

 

 

 

2. Papildināt 4.pantu ar 13., 14.,15.,16. un 17.punktu šādā redakcijā:

 

"13) valsts nodevas apmēru par starptautiskās tirdzniecības apdraudēta savvaļas dzīvnieka reģistrēšanu, kā arī šīs nodevas maksāšanas kārtību un atvieglojumus;

 

 

 

 

2. Papildināt 4.pantu ar 13., 14.,15.,16. un 17.punktu šādā redakcijā:

 

"13) valsts nodevas apmēru par starptautiskās tirdzniecības apdraudēta savvaļas dzīvnieka reģistrēšanu, kā arī šīs nodevas maksāšanas kārtību un atvieglojumus;

 

 

14) kārtību, kādā izveido un uztur datu reģistru, kurā reģistrē starptautiskās tirdzniecības apdraudētos savvaļas dzīvniekus,  to īpašniekus un turētājus, kā arī starptautiskās tirdzniecības apdraudēto augu audzētājus ;

 

 

 

 

14) kārtību, kādā izveido un uztur datu reģistru, kurā reģistrē starptautiskās tirdzniecības apdraudētos savvaļas dzīvniekus,  to īpašniekus un turētājus, kā arī starptautiskās tirdzniecības apdraudēto augu audzētājus ;

 

 

15) to Eiropas Kopienā nozīmīgu dzīvnieku un augu sugu sarakstu, kurām nepieciešama aizsardzība;

 

 

 

 

15) to Eiropas Kopienā nozīmīgu dzīvnieku un augu sugu sarakstu, kurām nepieciešama aizsardzība;

 

 

16) to Eiropas Kopienā nozīmīgu dzīvnieku un augu sugu indivīdu sarakstu , kuru  ieguvei savvaļā var piemērot ierobežotas izmantošanas nosacījumus;

 

 

 

16) to Eiropas Kopienā nozīmīgu dzīvnieku un augu sugu indivīdu sarakstu , kuru  ieguvei savvaļā var piemērot ierobežotas izmantošanas nosacījumus;

 

17) ekspertu  sertificēšanas kārtību un kārtību, kādā izsniedz un reģistrē sertifikātu, pagarina tā  termiņu un anulē to, kā arī sertificēto personu darbības uzraudzības kārtību.”

 

 

 

 

17) ekspertu  sertificēšanas kārtību un kārtību, kādā izsniedz un reģistrē sertifikātu, pagarina tā  termiņu un anulē to, kā arī sertificēto personu darbības uzraudzības kārtību.”

 

5.pants. Vides ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu kompetence

 

 

 

 

 

Vides ministrija un tās padotībā esošās iestādes saskaņā ar šo likumu:

 

 

 

 

 

1) nodrošina īpaši aizsargājamo sugu un biotopu aizsardzības uzraudzību;

 

 

 

 

 

2) veic nepieciešamos pasākumus, lai uzturētu īpaši aizsargājamo sugu populācijas tādā stāvoklī, kas atbilst Latvijas apstākļiem un, ja nepieciešams, nodrošina biotopu izveidošanu;

3. 5. pantā:

izteikt  2. un 3. punktu šādā redakcijā:

 

„2) organizē  nepieciešamo pasākumu veikšanu īpaši aizsargājamo sugu populāciju uzturēšanai un, ja nepieciešams, nodrošina biotopu izveidošanu;

 

 

 

 

3. 5. pantā:

izteikt  2. un 3. punktu šādā redakcijā:

 

„2) organizē  nepieciešamo pasākumu veikšanu īpaši aizsargājamo sugu populāciju uzturēšanai un, ja nepieciešams, nodrošina biotopu izveidošanu;

 

3) nodrošina pasākumu veikšanu visu sugu un biotopu, to skaitā putnu sugu dzīvotņu daudzveidības un teritorijas saglabāšanai, uzturēšanai, atjaunošanai, iznīcināto biotopu atjaunošanai;

3) nolūkā nodrošināt sugu un biotopu labvēlīgu aizsardzību, pamatojoties uz monitoringa rezultātiem, nodrošina pasākumu veikšanu visu sugu un biotopu, īpaši prioritāro dabisko biotopu veidu un prioritāro sugu  daudzveidības un teritorijas saglabāšanai, uzturēšanai, atjaunošanai, iznīcināto biotopu atjaunošanai un sugu aizsardzībai;”

 

 

 

3) nolūkā nodrošināt sugu un biotopu labvēlīgu aizsardzību, pamatojoties uz monitoringa rezultātiem, nodrošina pasākumu veikšanu visu sugu un biotopu, īpaši prioritāro dabisko biotopu veidu un prioritāro sugu  daudzveidības un teritorijas saglabāšanai, uzturēšanai, atjaunošanai, iznīcināto biotopu atjaunošanai un sugu aizsardzībai;”

4) nosaka īpaši aizsargājamo sugu un biotopu aizsardzības plānu izstrādes kārtību un sekmē šo plānu ieviešanu;

 

 

 

 

 

5) var ierosināt ierobežot, apturēt vai aizliegt sugu un biotopu izmantošanu, ja tā var apdraudēt populāciju un biotopu eksistenci;

 

 

 

 

 

6) izsniedz šajā likumā noteiktās atļaujas, kā arī anulē tās, ja attiecīgās darbības apdraud vietējo savvaļas sugu un biotopu stāvokli;

 

 

 

 

 

7) sagatavo šā likuma 16.pantā minēto ziņojumu un publicē to laikrakstā "Latvijas Vēstnesis";

 

 

 

 

 

8) nodrošina īpaši aizsargājamo sugu un biotopu monitoringu un veic īpaši aizsargājamo sugu indivīdu nejaušas sagūstīšanas vai nogalināšanas gadījumu uzskaiti;

 

 

 

 

 

9) nosaka mikroliegumus (izņemot meža zemes un īpaši aizsargājamo zivju sugu nārsta vietas);

 

 

 

 

 

10) nosaka mikroliegumus likumos noteiktajos dabas rezervātos un nacionālajos parkos;

 

 

 

 

 

 

papildināt  pantu ar 10.1 punktu šādā redakcijā:

101) nodrošina ziņojumu sagatavošanu atbilstoši Eiropas Padomes 1992.gada 21.maija direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību un  Eiropas Padomes 1979.gada 2.aprīļa direktīvas 79/409/EEK par savvaļas putnu aizsardzību  prasībām un noteiktajos termiņos;

 

 

 

 

papildināt  pantu ar 10.1 punktu šādā redakcijā:

101) nodrošina ziņojumu sagatavošanu atbilstoši Eiropas Padomes 1992.gada 21.maija direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību un  Eiropas Padomes 1979.gada 2.aprīļa direktīvas 79/409/EEK par savvaļas putnu aizsardzību  prasībām un noteiktajos termiņos;

11) nodrošina ziņojumu iesniegšanu Eiropas Komisijai;

 

 

 

 

 

12) izsniedz CITES atļaujas un CITES sertifikātus. Par CITES atļauju un CITES sertifikātu maksājama valsts nodeva;

 

 

 

 

 

13) nodrošina īpaši aizsargājamo dabas teritoriju ierīkošanu sugu un biotopu saglabāšanai, uzturēšanai un atjaunošanai saskaņā ar likumu “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”;

 

 

 

 

 

14) nodrošina putnu sugu dzīvotņu 
uzturēšanu un pārzināšanu aizsargātās 
zonās un ārpus tām saskaņā ar 
ekoloģijas prasībām.

 

 

 

 

 

 

papildināt pantu ar  15.,16., 17.un 18. punktu šādā redakcijā:

“15) nodrošina starptautiskās tirdzniecības apdraudēto savvaļas dzīvnieku , to īpašnieku un turētāju, kā arī starptautiskās tirdzniecības apdraudēto augu audzētāju reģistrāciju;

 

 

 

 

papildināt pantu ar  15.,16., 17.un 18. punktu šādā redakcijā:

“15) nodrošina starptautiskās tirdzniecības apdraudēto savvaļas dzīvnieku , to īpašnieku un turētāju, kā arī starptautiskās tirdzniecības apdraudēto augu audzētāju reģistrāciju;

 

 

16) var noteikt to īpaši aizsargājamās dabas teritorijās esošu īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu sarakstu, kuru dzīvotņu vai atrašanās vietu atklāšana var kaitēt vides aizsardzībai;

 

 

 

16) var noteikt to īpaši aizsargājamās dabas teritorijās esošu īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu sarakstu, kuru dzīvotņu vai atrašanās vietu atklāšana var kaitēt vides aizsardzībai;

 

17) veic dabisko dzīvotņu un sugu, īpaši prioritāro dabisko dzīvotņu veidu un prioritāro sugu aizsardzības statusa uzraudzību;

 

 

 

17) veic dabisko dzīvotņu un sugu, īpaši prioritāro dabisko dzīvotņu veidu un prioritāro sugu aizsardzības statusa uzraudzību;

 

18) veicina informācijas ieguvi par  sugu  un dzīvotņu aizsardzību.”

 

1

Vides ministrs R.Vējonis

Izteikt 5. panta 18. punktu šādā redakcijā:

“18) veicina izglītošanu un informācijas pieejamību par nepieciešamību aizsargāt savvaļas faunu un floru, saglabāt biotopus, sugas un to dzīvotnes;”

Atbalstīts

18) veicina izglītošanu un informācijas pieejamību par nepieciešamību aizsargāt savvaļas faunu un floru, saglabāt biotopus, sugas un to dzīvotnes;”

6.pants. Citu valsts institūciju kompetence

 

 

 

 

 

(1) Izglītības un zinātnes ministrija veicina šā likuma īstenošanai nepieciešamos pētījumus un zinātnisko darbu izstrādi.

 

 

 

 

 

(2) Valsts meža dienests nosaka mikroliegumus meža zemēs (izņemot meža zemes, kas atrodas šā likuma 5.panta 10.punktā minētajās teritorijās) un nodrošina to uzraudzību saskaņā ar meža apsaimniekošanu un izmantošanu regulējošiem normatīvajiem aktiem.

 

 

 

 

 

(3) Valsts zivsaimniecības pārvalde 
nosaka mikroliegumus īpaši aizsargājamo 
zivju sugu nārsta vietās.

4.Aizstāt 6. panta trešajā daļā  vārdus „Valsts zivsaimniecības pārvalde” ar   vārdiem  “Latvijas Zivju resursu aģentūra”.         

 

 

 

4.Aizstāt 6. panta trešajā daļā  vārdus „Valsts zivsaimniecības pārvalde” ar   vārdiem  “Latvijas Zivju resursu aģentūra”.         

 

5.Papildināt likumu ar 6.1  pantu šādā redakcijā:

 6.1 pants. Sertificēti eksperti sugu un biotopu aizsardzības jomā 

2

Atbildīgā komisija

Papildināt likumu ar 6.1  pantu šādā redakcijā:

 “6.1 pants. Sertificēti eksperti sugu un biotopu aizsardzības jomā 

Atbalstīts

 

5.Papildināt likumu ar 6.1  pantu šādā redakcijā:

 “6.1 pants. Sertificēti eksperti sugu un biotopu aizsardzības jomā 

 

Sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta atzinums nepieciešams:

 

Sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta atzinums nepieciešams, lai

 

Sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta atzinums nepieciešams, lai

 

1) mikroliegumu noteikšanai  atbilstoši  normatīvajiem aktiem par mikroliegumu izveidošanas kārtību;

 

izveidotu  mikroliegumus un izstrādātu īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas

 

izveidotu  mikroliegumus un izstrādātu īpaši aizsargājamās dabas teritorijas dabas aizsardzības

 

2) izstrādājot  īpaši aizsargājamās dabas  teritorijas dabas aizsardzības plānu;

 

aizsardzības plānu, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.”

 

plānu, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.”

 

3) citos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.”

 

 

 

 

 

 

 

 

7.pants. Sugu un biotopu labvēlīgas aizsardzības statuss

 

 

 

 

 

(1) Sugu un biotopu aizsardzība ir populāciju un biotopu saglabāšanai vai atjaunošanai optimālā stāvoklī nepieciešamais pasākumu kopums.

 

 

 

 

 

(2) Sugas aizsardzības uzdevums ir nodrošināt apstākļus, kas labvēlīgi ietekmē sugu un veicina optimālu tās populāciju izplatību un īpatņu skaitu populācijās. Sugas aizsardzība tiek uzskatīta par labvēlīgu, ja tās:

 

 

 

 

 

1) populācijas dinamikas dati rāda, ka suga ilgstoši nodrošina savu eksistenci kā raksturīgā biotopa dzīvotspējīga sastāvdaļa;

 

 

 

 

 

2) dabiskais izplatības areāls nesamazinās un nav paredzams, ka tas samazināsies tuvākajā nākotnē;

 

 

 

 

 

3) dzīvotņu izmēri ir pietiekami lieli un, iespējams, tādi saglabāsies, lai ilgstoši nodrošinātu optimālu īpatņu skaitu populācijās.

 

 

 

 

 

(3) Biotopa aizsardzības uzdevums ir nodrošināt tādu faktoru kopumu, kas labvēlīgi ietekmē biotopu un tam raksturīgās sugas un veicina biotopa dabisko izplatību, struktūru un funkcijas, kā arī tam raksturīgo sugu izdzīvošanu ilgā laikposmā. Biotopa aizsardzība tiek uzskatīta par labvēlīgu, ja:

 

 

 

 

 

1) tā dabiskais izplatības areāls un platības, kur tas atrodams, ir stabilas vai paplašinās;

 

 

 

 

 

2) tam ir raksturīgā struktūra un funkcijas, kas nepieciešamas biotopa ilgstošai eksistencei, un paredzams, ka tās pastāvēs tuvākajā nākotnē;

 

 

 

 

 

3) ir nodrošināta labvēlīga tam raksturīgo sugu aizsardzība.

 

 

 

 

 

(4) Īpaši aizsargājamās dabas 
teritorijās un mikroliegumos aizsardzības 
prioritāte tiek nodrošināta tai sugai vai 
biotopam, kura aizsardzībai attiecīgā 
teritorija vai mikroliegums ir izveidots.

 

 

 

 

 

 

 

3

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt likumu ar 7.1 pantu

šādā redakcijā:

“7.1 pants.Pasākumi labvēlīga sugu un biotopu aizsardzības statusa nodrošināšanai

Atbalstīts

Redakcionāli precizēts.

 

6.Papildināt likumu ar 7.1 pantu

šādā redakcijā:

“7.1 pants.Pasākumi labvēlīga sugu un biotopu aizsardzības statusa nodrošināšanai

 

 

 

(1) Lai nodrošinātu labvēlīgas aizsardzības statusu tiem savvaļas faunas un floras sugu indivīdiem, kurus izmanto vai iegūst savvaļā, attiecīgā kompetentā valsts iestāde vai pašvaldība, pamatojoties uz monitoringa un pētījumu rezultātierm, lemj par šādu pasākumu noteikšanu:

 

(1) Lai nodrošinātu labvēlīgu aizsardzības statusu tiem savvaļas faunas un floras sugu indivīdiem, kurus izmanto vai iegūst savvaļā, attiecīgā kompetentā valsts iestāde vai pašvaldība, pamatojoties uz monitoringa un pētījumu rezultātiem, lemj par šādu pasākumu noteikšanu:

 

 

 

1) pagaidu vai vietēja rakstura aizliegumu iegūt savvaļas indivīdus un izmantot konkrētas populācijas attiecīgā teritorijā;

 

1) pagaidu vai vietēja rakstura aizliegumu iegūt savvaļas indivīdus un izmantot konkrētas populācijas attiecīgajā teritorijā;

 

 

 

2) nosacījumiem attiecībā uz indivīdu ieguves laikposmiem, kā arī ieguves paņēmieniem;

 

2) nosacījumiem attiecībā uz indivīdu ieguves laikposmiem, kā arī ieguves paņēmieniem;

 

 

 

3) populāciju aizsardzībai piemērotiem medību un zvejas noteikumiem;

 

3) populāciju aizsardzībai piemērotiem medību un zvejas noteikumiem;

 

 

 

4) licenču vai kvotu sistēmas izveidošanu īpatņu ieguvē;

 

4) licenču vai kvotu sistēmas izveidošanu īpatņu ieguvē;

 

 

 

5) noteikumiem par indivīdu pirkšanu, pārdošanu, piedāvāšanu pārdošanai, turēšanu pārdošanai vai transportēšanu pārdošanai;

 

5) noteikumiem par indivīdu pirkšanu, pārdošanu, piedāvāšanu pārdošanai, turēšanu pārdošanai vai transportēšanu pārdošanai;

 

 

 

6) dzīvnieku sugu pavairošanu nebrīvē, kā arī augu sugu mākslīgu pavairošanu stingri kontrolētos apstākļos, lai mazinātu indivīdu ieguvi savvaļā;

 

6) dzīvnieku sugu pavairošanu nebrīvē, kā arī augu sugu mākslīgu pavairošanu stingri kontrolētos apstākļos, lai mazinātu indivīdu ieguvi savvaļā;

 

 

 

7) citiem nepieciešamiem pasākumiem.

 

7) citiem nepieciešamiem pasākumiem.

 

 

 

(2) Dabas aizsardzības pārvalde apkopo informāciju par piemērotajiem šā panta pirmajā daļā minētajiem pasākumiem un izvērtē to ietekmi uz sugu un biotopu labvēlīga aizsardzības statusa nodrošināšanu.”

 

(2) Dabas aizsardzības pārvalde apkopo informāciju par šā panta pirmajā daļā minētajiem piemērotajiem pasākumiem un izvērtē to ietekmi uz labvēlīga aizsardzības statusa nodrošināšanu sugām un biotopiem.”

8.pants. Īpaši aizsargājamo sugu, biotopu un migrējošo putnu sugu aizsardzība

 

 

 

 

 

(1) Īpaši aizsargājamo sugu un biotopu sarakstos tiek iekļautas apdraudētas, izzūdošas vai retas sugas un biotopi vai sugas, kuras apdzīvo specifiskus biotopus. Īpaši aizsargājamās sugas un biotopi atrodas īpašā valsts aizsardzībā.

 

 

 

 

 

(2) Īpaši aizsargājamo sugu un biotopu labvēlīgas aizsardzības nodrošināšanai to dzīvotnēs var noteikt mikroliegumus atbilstoši mikroliegumu izveidošanas kārtībai.

 

 

 

 

 

(3) Institūcija, kas ir atbildīga par mikroliegumu noteikšanu saskaņā ar mikroliegumu aizsardzības un apsaimniekošanas noteikumiem, par mikroliegumu noteikšanu informē zemes īpašniekus un pastāvīgos lietotājus.

 

 

 

 

 

(4) Šā likuma normas attiecināmas arī uz
 sastopamajām migrējošo putnu sugām, 
kuras nav ietvertas īpaši aizsargājamo 
sugu sarakstos.

 

 

 

 

 

 

6.Papildināt  8. pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

“·5) Informācija par šā likuma 5. panta 16. punktā  minētajā sarakstā iekļauto īpaši aizsargājamās dabas teritorijās esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnēm un īpaši aizsargājamo biotopu atrašanās vietām uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju. Ierobežotas pieejamības informācijas statuss tiek noteikts uz laiku, kamēr īpaši aizsargājamā suga vai īpaši aizsargājamais biotops iekļauts minētajā sarakstā, un šī informācija ir pieejama saskaņā ar Informācijas atklātības likumu.”

 

 

 

7.Papildināt  8. pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

“·5) Informācija par šā likuma 5. panta 16. punktā  minētajā sarakstā iekļauto īpaši aizsargājamās dabas teritorijās esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnēm un īpaši aizsargājamo biotopu atrašanās vietām uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju. Ierobežotas pieejamības informācijas statuss tiek noteikts uz laiku, kamēr īpaši aizsargājamā suga vai īpaši aizsargājamais biotops iekļauts minētajā sarakstā, un šī informācija ir pieejama saskaņā ar Informācijas atklātības likumu.”

 

 

7.Papildināt likumu ar 8.2  pantu šādā redakcijā:

„8.2 pants. Monitoringa  un pētījumu rezultātu izmantošana

4

Vides ministrs R.Vējonis

Izslēgt  otrā lasījuma 7. pantu.

Atbalstīts

 

 

Lai nodrošinātu labvēlīgas aizsardzības statusu tiem savvaļas faunas un floras  sugu indivīdiem, kurus  izmanto vai  iegūst savvaļā, pamatojoties uz iegūtajie m monitoringa un pētījumu rezultātiem, ar attiecīgu  tiesību aktu var paredzēt: 

 

 

 

 

 

1) pagaidu vai vietēja rakstura aizliegumu iegūt savvaļas indivīdus un izmantot konkrētas populācijas attiecīgā teritorijā;

 

 

 

 

 

2) nosacījumus attiecībā uz indivīdu ieguves laikposmiem, kā arī  paņēmieniem;

 

 

 

 

 

3) populāciju aizsardzībai piemērotus medību un zvejas nosacījumus;

 

 

 

 

 

4) licenču vai kvotu sistēmas izveidošanu īpatņu ieguvē;

 

 

 

 

 

5) noteikumus attiecībā uz indivīdu pirkšanu, pārdošanu, piedāvāšanu pārdošanai, turēšanu pārdošanai vai transportēšanu pārdošanai;

 

 

 

 

 

6) dzīvnieku sugu pavairošanu nebrīvē, kā arī augu sugu mākslīgu pavairošanu stingri kontrolētos apstākļos, lai mazinātu indivīdu ieguvi savvaļā;

 

 

 

 

 

7) veikto pasākumu ietekmes novērtēšanu.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14.pants. Īpaši aizsargājamo sugu indivīdu iegūšanas vai traucēšanas noteikumi

 

 

 

 

 

Īpaši aizsargājamo sugu indivīdus atļauts iegūt vai traucēt izņēmuma gadījumā, ja nav pieņemamas alternatīvas un tas nekaitē attiecīgo populāciju labvēlīgai aizsardzībai to dabiskajā izplatības areālā, šādos nolūkos:

 

 

 

 

 

1) savvaļas faunas un floras aizsardzības un biotopu saglabāšanas interesēs;

 

 

 

 

 

2) lai novērstu nopietnu kaitējumu lauksaimniecībai, lopkopībai, mežsaimniecībai, zivsaimniecībai, medību saimniecībai un citiem zemes izmantošanas veidiem, kā arī ūdeņu kvalitātei;

8.Izteikt 14. panta  2. punktu šādā redakcijā:

„2) lai novērstu nopietnu kaitējumu it īpaši  labībai, mājlopiem, mežiem, zivsaimniecībai un ūdeņiem un citiem īpašuma veidiem;”

 

 

 

8.Izteikt 14. panta  2. punktu šādā redakcijā:

„2) lai novērstu nopietnu kaitējumu it īpaši  labībai, mājlopiem, mežiem, zivsaimniecībai un ūdeņiem un citiem īpašuma veidiem;”.

 

 

 

 

 

 

3) sabiedrības veselības un drošības interesēs;

 

 

 

 

 

4) zinātniskās pētniecības un izglītojošos
 nolūkos (to skaitā muzeju vajadzībām).

 

 

 

 

 

14.1 pants. Putnu sugu indivīdu iegūšanas vai traucēšanas noteikumi

 

 

 

 

 

Putnu sugu indivīdus atļauts iegūt vai traucēt izņēmuma gadījumā, ja nav pieņemamas alternatīvas un tas nekaitē attiecīgo populāciju labvēlīgai aizsardzībai, šādos nolūkos:

 

 

 

 

 

1) sabiedrības veselības aizsardzības un drošības interesēs;

 

 

 

 

 

2) lidojumu drošības interesēs;

 

 

 

 

 

3) lai nepieļautu nopietnu kaitējumu kultūraugiem, lauksaimniecības dzīvniekiem, mežiem, zvejniecībai un ūdeņiem;

 

 

 

 

 

4) lai aizsargātu floru un faunu;

 

 

 

 

 

5) pētniecībai un mācībām, veicot populācijas atjaunošanu, sugu reintrodukciju un šim nolūkam nepieciešamo pavairošanu;

 

 

 

 

 

6) lai stingri kontrolētos apstākļos 
un izlases veidā atļautu nelielā skaitā sagūstīt, 
turēt vai citādi saprātīgi izmantot dažus putnus.

 

 

 

 

 

 

 

5

Vides ministrs R.Vējonis

Papildināt 14.1 pantu ar jaunām daļām šādā redakcijā:

Atbalstīts.

Redakcionāli precizēts

9. 14.1 pantā:

papildināt pantu  ar otro, trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:

 

 

 

“(2) Persona, kura lūdz piemērot izņēmumu šā panta pirmajā daļā minētajos gadījumos, iesniedz Dabas aizsardzības pārvaldē šādu informāciju:

 

“(2) Persona, kura lūdz piemērot izņēmumu šā panta pirmajā daļā minētajos gadījumos, iesniedz Dabas aizsardzības pārvaldei šādu informāciju:

 

 

 

1) suga, uz kuru attiecas izņēmums;

 

1) suga, uz kuru attiecas izņēmums;

 

 

 

2) līdzekļi, pasākumi vai paņēmieni, ar kādiem plānots sagūstīt vai nonāvēt putnus;

 

2) līdzekļi, pasākumi vai paņēmieni, ar kādiem plānots sagūstīt vai nonāvēt putnus;

 

 

 

3) laiks un vieta vai citi apstākļi, kādos nepieciešams piemērot izņēmumu.

 

3) laiks un vieta vai citi apstākļi, kādos nepieciešams piemērot izņēmumu.

 

 

 

(3) Dabas aizsardzības pārvalde, izvērtējot šā panta pirmajā daļā minētā izņēmuma piemērošanu, lemj par:

 

(3) Dabas aizsardzības pārvalde, izvērtējot šā panta pirmajā daļā minētā izņēmuma piemērošanu, lemj par:

 

 

 

1) sugu, uz kuru attiecas izņēmums;

 

1) tā piemērošanu sugai, uz kuru attiecas izņēmums;

 

 

 

2) līdzekļiem, pasākumiem vai paņēmieniem, ar kādiem atļauts sagūstīt vai nonāvēt putnus, kā arī ar kādiem ierobežojumiem atļauts izmantot;

 

2) līdzekļiem, pasākumiem vai paņēmieniem, ar kādiem atļauts sagūstīt vai nonāvēt putnus, kā arī ar kādiem ierobežojumiem tos atļauts izmantot;

 

 

 

3) laiku un vietu, kā arī citiem apstākļiem un nosacījumiem, kādos piemērojams izņēmums;

 

3) laiku un vietu, kā arī citiem apstākļiem un nosacījumiem, kādos piemērojams izņēmums;

 

 

 

4) nepieciešamajiem uzraudzības pasākumiem.

 

4) nepieciešamajiem uzraudzības pasākumiem.

 

 

 

(4) Dabas aizsardzības pārvalde apkopo informāciju par piemērotajiem izņēmumu gadījumiem, kā arī uzrauga nosacījumu ievērošanu katrā izņēmuma gadījumā.”

 

(4) Dabas aizsardzības pārvalde apkopo informāciju par piemērotajiem izņēmumu gadījumiem, kā arī uzrauga nosacījumu ievērošanu katrā izņēmuma gadījumā.”;

 

 

 

Uzskatīt esošo 14.1 panta tekstu par panta pirmo daļu.

 

uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu.

16.pants. Sabiedrības informēšana par īpaši aizsargājamo sugu indivīdu iegūšanu

 

9.Izteikt  16. pantu šādā redakcijā:

„16.pants.  Informācija par  izņēmuma gadījumiem un sabiedrības informēšana par īpaši aizsargājamo sugu indivīdu iegūšanu

6

Vides ministrs R.Vējonis

Izslēgt likumprojekta 9. pantu .

Atbalstīts

 

(1) Ne retāk kā reizi divos gados Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo sabiedrībai pieejamu ziņojumu par īpaši aizsargājamo sugu indivīdu iegūšanu.

(1) Persona šā likuma 14. un  14.1 pantā noteiktajos izņēmuma  gadījumos iesniedz Dabas aizsardzības pārvaldei šādu informāciju:

 

 

 

 

(2) Šā panta pirmajā daļā minētajā ziņojumā ietverama šāda informācija:

1) sugas, uz kurām attiecas izņēmums, un šā izņēmuma iemesli;

 

 

 

 

1) sugas, uz kurām attiecas izņēmums, un šā izņēmuma iemesli;

2) norāde uz piedāvātajām un noraidītajām alternatīvām, izmantotie zinātniskie dati;

 

 

 

 

2) riska novērtējums, kā arī norāde uz piedāvātajām un noraidītajām alternatīvām, izmantotie zinātniskie dati;

3) riska nosacījumi, kā arī citi apstākļi (laiks un vieta), kādos pieļaujami šādi izņēmumi;

 

 

 

 

3) līdzekļi, ierīces vai paņēmieni, ar kuriem tika veikta dzīvnieku vai putnu atbaidīšana, sagūstīšana vai nogalināšana;

4) līdzekļi, ierīces vai paņēmieni, ar kuriem tika veikta dzīvnieku vai putnu atbaidīšana, sagūstīšana vai nogalināšana;

 

 

 

 

4) izņēmuma piemērošanas vieta un laiks;

5) izņēmuma piemērošanas vieta un laiks;

 

 

 

 

5) institūcija, kas ir pilnvarota paziņot un pārbaudīt, kā tiek ievēroti noteikumi, un izlemt, kādus līdzekļus, ierīces vai paņēmienus drīkst izmantot, cik lielā apmērā un kādas institūcijas to drīkst darīt, un kuras personas veic šo uzdevumu;

6) institūcija, kas ir pilnvarota paziņot un pārbaudīt, kā tiek ievēroti noteikumi, un izlemt, kādus līdzekļus, ierīces vai paņēmienus drīkst izmantot, cik lielā apmērā un kuras institūcijas to drīkst darīt, kā arī  personas, kuras veic šo uzdevumu;

 

 

 

 

6) veiktie uzraudzības pasākumi un to rezultāti.

7) veiktie uzraudzības pasākumi un to rezultāti.

 

 

 

 

(3) Dabas aizsardzības pārvalde 
ievieto šā panta pirmajā daļā minēto 
ziņojumu savā mājaslapā internetā un 
nodrošina tā pieejamību sabiedrībai.

(2) Ne retāk kā reizi divos gados Dabas aizsardzības pārvalde sagatavo sabiedrībai pieejamu ziņojumu par īpaši aizsargājamo sugu indivīdu iegūšanu, kurā iekļauj šā panta pirmajā daļā minēto informāciju.

 

 

 

 

 

(3) Dabas aizsardzības pārvalde ievieto šā panta otrajā  daļā minēto ziņojumu savā mājaslapā internetā un nodrošina tā pieejamību sabiedrībai.”

 

 

 

 

20.pants. Sugu reintrodukcijas noteikumi

 

 

 

 

 

Sugu reintrodukcija ir atļauta, ja:

 

 

 

 

 

1) tiek saglabāta donorpopulācijas struktūra un pašatjaunošanās spēja;

 

 

 

 

 

2) izraudzītās teritorijas (reģiona) ekoloģiskā atbilstība reintrodukcijai ir zinātniski pamatota un atjaunojamai populācijai tiks nodrošināts aizsardzības režīms;

 

 

 

 

 

3) reintrodukcijai ir izraudzītas ekoloģiski un ģenētiski visradnieciskākās populācijas;

 

 

 

 

 

4) reintrodukcijas iniciators veic reintroducēto populāciju monitoringu un reintrodukcijas ekoloģisko efektu pētījumus un reizi divos gados monitoringa pētījumu rezultātus iesniedz Dabas aizsardzības pārvaldei.

 

 

 

 

 

 

10.Papildināt 20. pantu ar 5.,6. un 7. punktu šādā redakcijā:

“5)veikti pētījumi, lai noskaidrotu, cik pamatoti ir reintroducēt sugas, kas savā teritorijā ir vietējās sugas, gadījumos, kad tas varētu sekmēt šo sugu saglabāšanu;

 

 

 

10.Papildināt 20. pantu ar 5.,6. un 7. punktu šādā redakcijā:

“5)veikti pētījumi, lai noskaidrotu, cik pamatoti ir reintroducēt sugas, kas savā teritorijā ir vietējās sugas, gadījumos, kad tas varētu sekmēt šo sugu saglabāšanu;

 

6) veikti pētījumi, lai pamatotu, ka reintrodukcija ir  efektīvs līdzeklis sugu labvēlīga aizsardzības statusa atjaunošanai, un ņemta  vērā  citu valstu pieredze;

 

 

 

6) veikti pētījumi, lai pamatotu, ka reintrodukcija ir  efektīvs līdzeklis labvēlīga aizsardzības statusa atjaunošanai sugām, un ņemta  vērā  citu valstu pieredze;

 

7) ir notikusi  sabiedriskā apspriešana Ministru kabineta  noteikumos paredzētajā kārtībā.”

 

 

 

7) ir notikusi  sabiedriskā apspriešana Ministru kabineta  noteikumos paredzētajā kārtībā.”

20.1pants. Lēmuma pieņemšanas termiņš un apstrīdēšanas kārtība

 

 

 

 

 

(1) Dabas aizsardzības pārvalde 90 dienu laikā pēc introdukcijas vai reintrodukcijas iniciatora iesnieguma saņemšanas pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu sugu introdukcijai vai reintrodukcijai vai atteikumu izsniegt šādu atļauju.

 

 

 

 

 

(2) Dabas aizsardzības pārvaldes pieņemto lēmumu par atļaujas izsniegšanu sugu introdukcijai vai reintrodukcijai vai atteikumu izsniegt šādu atļauju var apstrīdēt Vides pārraudzības valsts birojā mēneša laikā pēc lēmuma spēkā stāšanās.

 

 

 

 

 

 

(3) Vides pārraudzības valsts biroja
 pieņemto lēmumu var pārsūdzēt 
tiesā Administratīvā procesa likumā 
noteiktajā kārtībā. Pieteikums 
tiesai neaptur administratīvā akta darbību.
 

 

 

 

 

 

Pārejas noteikumi

 

 

 

 

 

 

1. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.martam izdod šā likuma 4.panta 7.punktā minētos noteikumus.

 

 

 

 

 

 

2. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.janvārim izdod šā likuma 4.panta 8.punktā minētos noteikumus.

 

 

 

 

 

 

3. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.novembrim izdod šā likuma 4.panta 12.punktā minētos noteikumus.

 

 

 

 

 

 

 

11. Papildināt pārejas noteikumus ar 4., 5. , 6. un 7. punktu šādā redakcijā:

 

"4. Šā likuma 4.panta 13. un 14.punkts un 5.panta 15.punkts stājas spēkā 2010.gada 1.aprīlī.

 

 

 

 

11. Papildināt pārejas noteikumus ar 4., 5. , 6. un 7. punktu šādā redakcijā:

 

"4. Šā likuma 4.panta 13. un 14.punkts un 5.panta 15.punkts stājas spēkā 2010.gada 1.aprīlī.

 

 

5. Ministru kabinets līdz 2010.gada 1.janvārim izdod šā likuma 4.panta 15. un  16. punktā minētos noteikumus.

 

 

 

 

5. Ministru kabinets līdz 2010.gada 1.janvārim izdod šā likuma 4.panta 15. un  16. punktā minētos noteikumus.

 

6. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.oktobrim izdod šā likuma 4.panta 17. punktā minētos noteikumus.

 

 

 

 

6. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.oktobrim izdod šā likuma 4.panta 17. punktā minētos noteikumus.

 

7.  Šā likuma 6.1 pants stājas spēkā 2010. gada 1. janvārī.”

 

 

 

 

7.  Šā likuma 6.1 pants stājas spēkā 2010. gada 1. janvārī.”