Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

06.11.2008.                Nr.90/TA-2991

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par autoceļiem"". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kaupe 67028326, Imants.Kaupe@sam.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 8 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 4.novembra sēdes protokola Nr.78 11.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                                                     I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931

 


Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par autoceļiem"

 

Izdarīt likumā "Par autoceļiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1992, 13.nr.; 1994, 5.nr.; 1997, 22.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 23.nr.; 2005, 24.nr.; 2006, 18., 24.nr.; 2007, 24.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 5.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:

 

"(7) Kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi, nosaka Ministru kabinets."

 

2. Svītrot II sadaļas nosaukumā vārdu "valsts".

 

3. Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:

 

"8.pants. Pašvaldību ceļu un ielu reģistrācija un uzskaite

Pašvaldību ceļu un ielu reģistrācijas un uzskaites kārtību nosaka Ministru kabinets."

 

4. Papildināt 11.pantu ar trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Teritorijas, kas nepieciešamas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai, rezervē un valsts intereses tajās nosaka teritoriju plānojumos. Kārtību, kādā rezervē teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai, un valsts intereses tajās nosaka Ministru kabinets.

(4) Ja īpašnieks pārdod nekustamo īpašumu, kas atrodas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai nepieciešamajā teritorijā vai valsts autoceļa aizsargjoslā, valstij ir pirmpirkuma tiesības. Kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības, nosaka Ministru kabinets."

 

5. Papildināt pārejas noteikumus ar 11.punktu šādā redakcijā:

 

"11. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 5.panta septītajā daļā, 8.pantā, 11.panta trešajā un ceturtajā daļā minētos noteikumus."

 

 

 

Satiksmes ministrs

A.Šlesers


Likumprojekta „Grozījumi likumā „Par autoceļiem””

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Zemes politikas pamatnostādņu 2008.-2014.gadam projekts.

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Viens no galvenajiem valsts ekonomiskās attīstības priekšnoteikumiem ir iekšējās un ārējās sasniedzamības nodrošināšana. Lai to nodrošinātu, ir nepieciešams plānot jaunas transporta infrastruktūras attīstību. Tā kā Latvijas Ilgtspējīgas attīstības stratēģijas izstrāde atrodas sākuma stadijā, kavējas arī Latvijas Telpiskās perspektīvas saistošās daļas „Par nacionālas nozīmes transporta infrastruktūras teritorijām” izstrāde, kurā būtu jānosaka valsts intereses un prasības transporta infrastruktūras objektu teritorijas izmantošanā un attīstībā.

Līdz šim neviens normatīvais akts nenosaka, ka ir nepieciešams izstrādāt kārtību, kādā tiek rezervētas teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai nepieciešamajās teritorijās.

Likumprojektā iekļauts regulējums tikai attiecībā uz valsts autoceļiem, jo pašvaldībām jautājums par teritoriju rezervēšanu nav aktuāls.

 

Ministru kabineta 2001.gada 6.februāra noteikumi nr.48 „Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem” ir izdoti pamatojoties uz Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu. Ņemot vērā to, ka ir izstrādāts jauns Ministru kabineta iekārtas likums (pašlaik Saeimā pieņemts 2.lasījumā) un līdz ar tā spēkā stāšanos zaudēs spēku visi Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti uz šī likuma pamata. Tādēļ ir nepieciešams noteikt jaunu deleģējumu noteikumiem par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem.

 

Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra sēdes protokola nr.7 61.§ „Noteikumu projekts „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība”” 5.punktā Satiksmes ministrijai tika dots uzdevums līdz 2008.gada 31.maijam iesniegt noteiktā kārtībā grozījumus Ministru kabineta 2000.gada 3.oktobra noteikumos nr.346 „Autoceļu valsts reģistrācijas un uzskaites kārtība”, paredzot kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas pašvaldību reģistrā. Uzsākot darbu pie grozījumu izstrādāšanas Satiksmes ministrija konstatēja, ka minētie noteikumi ir novecojuši un neatbilst reālajai situācijai, tādēļ ir nepieciešams precizēt likuma „Par autoceļiem” 8.pantu un paredzēt jaunu deleģējumu izdot noteikumus par pašvaldību ceļu un ielu reģistrācijas un uzskaites kārtību. Likumprojektā ir noteikts, ka jaunos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2009.gada 1.jūlijam. Šajos noteikumos būs ietverts arī Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra sēdes protokola nr.7 61.§ 5.punktā Satiksmes ministrijai dotais uzdevums - noteikt kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas pašvaldību reģistrā.

Pamatojoties uz iepriekš minēto, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu „Par Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra sēdes protokola nr.7 61.§ „Noteikumu projekts „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība”” 5.punktā dotā uzdevuma izpildi.

 

3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

1) ņemot vērā, ka visi Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti pamatojoties uz līdzšinējā Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu, ar jaunā Ministru kabineta iekārtas likuma spēkā stāšanos zaudēs spēku, ir nepieciešams paredzēt likumā „Par autoceļiem” jaunu deleģējumu Ministru kabineta izdot noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi;

2) pašvaldību ceļu un ielu reģistrācija ir nepieciešama, jo tā ir saistīta ar mērķdotācijas piešķiršanu pašvaldībām, kā arī reģionālās attīstības plānošanu un, ņemot vērā, ka pašlaik visi valsts autoceļi tiek reģistrēti pamatojoties uz likuma „Par autoceļiem” 3.panta ceturto daļu, kas nosaka, ka valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstus nosaka Ministru kabinets, un līdz ar ko nav nepieciešams vēl viens valsts autoceļu reģistrs, kā arī to, ka Ministru kabineta 2000.gada 3.oktobra noteikumi nr.346 „Autoceļu valsts reģistrācijas un uzskaites kārtība” ir novecojuši un neatbilst reālajai situācijai, ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā tiek reģistrēti pašvaldību ceļi un ielas;

3) ņemot vērā nepieciešamību noteikt valsts intereses un prasības transporta infrastruktūras objektu teritorijas izmantošanā un attīstībā, kā arī plānot jaunas transporta infrastruktūras attīstību, nepieciešams paredzēt likumā „Par autoceļiem” deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus par kārtību, kādā rezervē teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības.

 

4. Cita informācija

 

 

Nav attiecināms.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Nav attiecināms.

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

Likumprojekts un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi tieši neietekmēs ekonomisko situāciju.

Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi neieviesīs nekādas jaunas prasības un neradīs papildus administratīvās procedūras, jo noteikumi tiek izdoti no jauna tādēļ, ka iepriekšējais deleģējums zaudēs spēku ar jaunā Ministru kabineta iekārtas likuma spēkā stāšanos.

Noteikumi par kārtību, kādā tiek reģistrēti pašvaldību ceļi un ielas ir saistīti ar mērķdotācijas piešķiršanas kārtību pašvaldībām, kā arī reģionālās attīstības plānošanu un nosaka kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas pašvaldību ceļu un ielu reģistrā.

Ekonomisko situāciju var ietekmēt Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā rezervē teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības, jo tas varētu radīt papildus administratīvo slogu darbībām, kas saistītas ar nekustamā īpašuma pārdošanu.

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

Likumprojekts un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi tieši neietekmēs ekonomisko situāciju.

Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi neieviesīs nekādas jaunas prasības un neradīs papildus administratīvās procedūras, jo noteikumi tiek izdoti no jauna tādēļ, ka iepriekšējais deleģējums zaudēs spēku ar jaunā Ministru kabineta iekārtas likuma spēkā stāšanos.

Noteikumi par kārtību, kādā tiek reģistrēti pašvaldību ceļi un ielas ir saistīti ar mērķdotācijas piešķiršanas kārtību pašvaldībām, kā arī reģionālās attīstības plānošanu un nosaka kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas pašvaldību ceļu un ielu reģistrā.

Ekonomisko situāciju var ietekmēt Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā rezervē teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības, jo tas varētu radīt papildus administratīvo slogu darbībām, kas saistītas ar nekustamā īpašuma pārdošanu.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Likumprojekts un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi tieši neietekmēs ekonomisko situāciju.

Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi neieviesīs nekādas jaunas prasības un neradīs papildus administratīvās procedūras, jo noteikumi tiek izdoti no jauna tādēļ, ka iepriekšējais deleģējums zaudēs spēku ar jaunā Ministru kabineta iekārtas likuma spēkā stāšanos.

Noteikumi par kārtību, kādā tiek reģistrēti pašvaldību ceļi un ielas ir saistīti ar mērķdotācijas piešķiršanas kārtību pašvaldībām, kā arī reģionālās attīstības plānošanu un nosaka kārtību un termiņus, kādā izdarāmas izmaiņas pašvaldību ceļu un ielu reģistrā.

Ekonomisko situāciju var ietekmēt Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā rezervē teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai un kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības, jo tas varētu radīt papildus administratīvo slogu darbībām, kas saistītas ar nekustamā īpašuma pārdošanu.

5. Sociālā ietekme: 

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 Nav attiecināms.

6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

Nav attiecināms.

7. Cita ietekme

 Nav attiecināms.

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

2008

Turpmākie trīs gadi

2009

2010

2011

1

2

3

4

5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

Nav attiecināms.

6. Cita informācija 

Nav attiecināms.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Jāizdod šādi Ministru kabineta noteikumi: 

1) „Kārtība, kādā rezervē teritorijas valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai”;

2) „Kārtība, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai nepieciešamajās teritorijās”;

3) „Kārtība, kādā tiek veikti lielgabarīta un smagsvara pārvadājumi”;

4) „Pašvaldību ceļu un ielu reģistrācijas un uzskaites kārtība”.

Paredzamais noteikumu izstrādāšanas termiņš – 6 mēnešu laikā no likumprojekta pieņemšanas.

Atbildīgā par Ministru kabineta noteikumu izstrādi – Satiksmes ministrija.

2. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms.

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

 Nav attiecināms.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

 Nav attiecināms.

 

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms.

 

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

5. Saistīb as sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms.

6. Cita informācija

 Nav attiecināms.

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Saskaņā ar Valsts sekretāru 2008.gada 29.maija sanāksmes protokolu nr.21 24.§ likumprojekts saskaņots ar Latvijas Pašvaldību savienību.

2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Pašvaldību savienība neatbalsta iesniegto projektu, jo:

1. Uzskatām, ka nav pamats mainīt likuma 8.panta redakciju, jo esošā redakcija nosaka, ka visi autoceļi valstī pakļauti valsts reģistrācijai, šāda reģistrācija nepieciešama, lai valstī risinātu reģionālās attīstības jautājumus.

2. Lūdzam precizēt piedāvāto redakciju 11.panta trešā daļā atbilstoši Teritorijas plānošanas likuma 5.pantam, norādot, uz kuru teritorijas plānošanas līmeni grozījumi attiecas, kā arī, kas segs izmaksas saistībā ar izmaiņu izdarīšanu teritoriju plānojumos.

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

 Nav attiecināms.

4. Konsultācijas ar ekspertiem

 Nav attiecināms.

5. Cita informācija

 Nav attiecināms.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Netiek radītas jaunas institūcijas.

Normatīvā akta izpildi veic Satiksmes ministrija un valsts akciju sabiedrība „Latvijas Valsts ceļi”.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un tīmekļu vietnē www.likumi.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir piemērojams vispārējais administratīvais process un pieņemtos lēmumus ir iespējams apstrīdēt Satiksmes ministrijā vai administratīvajā tiesā.

4. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

 

 

Satiksmes ministrs                                                      A.Šlesers

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

N.Freivalds

L.Priedīte - Kancēviča

I.Strauta

I.Kaupe

 

 

 

 

2008.08.25. 16:42

1873

I.Kaupe, 67028326, Imants.Kaupe@sam.gov.lv


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.78

2008.gada 4.novembrī

 

 

11.§

 

Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par autoceļiem""

     TA-2991

___________________________________________________________

(A.Šlesers, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir satiksmes ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2008-MK-PROT-78-0411-#11.doc

1