Latvijas Republikas

9.Saeimas Prezidijam

 

2008.gada 23.oktobrī

Nr._______________

 

 

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu "Grozījums Valsts sociālo pabalstu likumā”.

 

Pielikumā:

1. Likumprojekts.

2. Anotācija ( 4 lapas)

3. Aprēķini ( 2 lapas)

 

 

9. Saeimas deputāti:

                                    _____________________________        

 

            _____________________________         

 

                                    _____________________________        

 

_____________________________

 

                                    _____________________________        

 

_____________________________                   

 

 

 

 


 

Likumprojekts

 

Grozījums Valsts sociālo pabalstu likumā

 

 

Izdarīt Valsts sociālo pabalstu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 5., 24.nr.; 2005, 22., 24.nr.; 2006, 7.nr.; 2007, 22.nr.; 2007, 24.nr.) šādu grozījumu:

   

 

 

Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 13.punktu šādā redakcijā:

 

„13. Valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts no 2009.gada 1.janvāra nedrīkst būt mazāks par 60 latiem mēnesī. ”

 

 

 

 

 

 9.Saeimas deputāti:

                                    _____________________________        

 

            _____________________________         

 

                                    _____________________________        

 

_____________________________

 

                                    _____________________________        

 

_____________________________                    
       

 

          Anotācija likumprojektam

“Grozījums Valsts sociālo pabalstu likumā”

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

          Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 13.panta pirmo daļu, valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu piešķir personai, kurai nav tiesību saņemt valsts pensiju (izņemot apgādnieka zaudējuma pensiju invalīdam) vai apdrošināšanas atlīdzību sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību. Valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu piešķir šādām personām:

·         personas, kuras ir atzītas par invalīdiem un kuras ir pārsniegušās 18 gadu vecumu, t.sk. invalīdi kopš bērnības;

·         personas, kuras nav nodarbinātas un par pieciem gadiem ir pārsniegušās vecumu, kāds saskaņā ar likumu par “Par valsts pensijām” dod tiesības uz vecuma pensiju;

·         vienu vai abus apgādniekus zaudējušie bērni.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 22. novembra noteikumiem Nr.883 „Grozījums Ministru kabineta 2005.gada 26.jūlija noteikumos Nr.561 "Noteikumi par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību" valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērs ar 2006.gada 1.janvāri tika paaugstināts no Ls 35 līdz Ls 45 mēnesī.

            Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 14.pantu, apbedīšanas pabalsta apmērs ir noteikts divkāršā valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērā.

             No valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra ir atkarīgi arī valsts vecuma pensijas, invaliditātes pensijas, apgādnieka zaudējuma pensijas minimālais apmērs, ka arī pensiju indeksācija.

             Ministru kabineta 2005.gada 26.jūlija noteikumos Nr.561 „Noteikumi par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību” ir noteikts, ka valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru pārskata Ministru kabinets pēc Labklājības ministra ierosinājuma atbilstoši valsts budžeta iespējām, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī un ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes noteikto vidējo patēriņa cenu indeksu.

              Pamatojoties u z Centrālās statistikas pārvaldes datiem, kopš pēdējās valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra paaugstināšanas (t.i. 2006.gada 1.janvāris) vidējais patēriņa cenu indekss ir pieaudzis par 21,2%, t.i. par 7,1% 2006.gadā un par 14,1 % 2007.gadā (salīdzinājuma bāze – iepriekšējais gads).

               Paaugstinot valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu atbilstoši iepriekšējo gadu vidējam faktiskajam patēriņa cenu indeksam, kā arī izmantojot Finanšu ministrijas 2007.gada 27.novembra patēriņa cenu indeksa pieauguma prognozi, (izsakot to kā auguma koeficientu ar trim zīmēm aiz komata), valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu uz 2009.gada 1.janvāri būtu jānosaka 60 Ls apmērā (t.i. ((((45 Ls x 1,0672005) x 1,0652006) x 1,1012007) x 1,1252008) = 59,36 Ls).

                Ņemot vērā patēriņa cenu pieaugumu un to, ka valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēji 99,9 % gadījumu ir nenodarbinātās personas, kurām nav cita ienākuma avota, valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta pašreizējais apmērs nespēj nodrošināt šo personu dzīves līmeņa uzlabošanos un pilnvērtīgu integrēšanos sabiedrības sociālekonomiskajā vidē. To pašu var attiecināt arī uz personām, kuras saņem minimālās vecuma pensijas, invaliditātes pensijas un apgādnieka zaudējuma pensijas.

                  Saskaņā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras statistikas radītājiem 2007.gadā valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēju kopējais skaits (vidēji mēnesī) bija 16 954, (izņemot invalīdus kopš bērnības – kuriem pabalsta apmēra paaugstināšanas jautājums ir atrisināts ar 16.09.2008. Ministru kabineta noteikumiem ) – 5802.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

            Likumprojekta mērķis ir izpildīt valdības rīcības plāna - Deklarācijas par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerētās darbības īstenošanai 2.8.1.apakšpunktu un valdības publiskos solījumus pirms 2008. gada 23. augusta tautas nobalsošanas, paredzot, ka no 2009.gada 1.janvāra valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmērs nevar būt mazāks par 60 Ls mēnesī. Vienlaicīgi tiks paaugstinātas ar likumu noteiktās minimālās vecuma pensijas (50290 cilvēkiem), invaliditātes pensijas (25730 cilvēkiem) un apgādnieka zaudējuma pensijas (1500) cilvēkiem.

 

3. Cita informācija

Nav

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts veicinās gandrīz 100 000 cilvēku ar zemiem ienākumiem izdzīvošanu, vienlaicīgi tiks samazināta slodze uz pašvaldību sociālajiem budžetiem, no kuriem šim personām tiek sniegta materiālā palīdzība.  

 

4. Ietekme uz vidi

Nav ietekmes

 

5. Cita informācija

 

 

-

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

Rādītāji

             2008

Turpmākie trīs gadi

2009

2010

2011

1

2

3

4

5

1.Izmaiņas valsts pamatbudžeta ieņēmumos

Saskaņā ar  likumu „Par valsts budžetu 2008.gadam”  valsts pamatbudžeta programmai 20.00.00 „Valsts sociālie pabalsti” plānotie līdzekļi ir 99 014,8 tūkst.Ls.

Nav attiecināms.

 2. Izmaiņas valsts pamatbudžeta budžeta izdevumos

 

Saskaņā ar  likumu „Par valsts budžetu 2008.gadam”  valsts pamatbudžeta programmai 20.00.00 „Valsts sociālie pabalsti” plānotie līdzekļi ir 99 014,8 tūkst.Ls.

+933,2

+951,6

+970,1

3. Finansiālā ietekme

0

-933,2

-951,6

- 970,1

1.Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas budžeta ieņēmumos

Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2008.gadam” sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumi ir 1 466 762,5 tūkst. latu

Nav attiecināms.

 

2.Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas budžeta izdevumos

Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2008.gadam” sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi ir 1 220 798,4 tūkst. latu

+18 344

+18 344

+18 344

3.Finansiālā ietekme

Saskaņā ar likumu „Par valsts budžetu 2008.gadam” sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta finansiālā bilance ir 245 964,1 tūkst. latu

-18 344

-18 344

-18 344

4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 

 Papildus izdevumi pamatbudžetā sastādīs no 933 līdz 970 tūkstošiem latu, pie PVN prognozes

 1 287 960 tūkstoši latu, tas ir nepārsniedz 0,08% no šīs PVN prognozes.

Papildus izdevumi valsts speciālajā budžetā sastādīs 18,334 miljonus latu, pie 224, 286 miljonu liela pārpalikuma, tas ir, tikai par 8,2% tiek samazināts sociālā budžeta pārpalikums.

Visus izdevumus ir iespējams segt palielinot PVN prognozi.

5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

6. Cita informācija

2008. gada 23.augusta tautas nobalsošanā 334429 vēlētāji nobalsoja par grozījumu likumā „Par valsts pensijām”, kas paredzēja, ka līdz 2009.gada 31.decembrim vecuma pensijas minimālais apmērs nevar būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kuram attiecībā no apdrošināšanas stāža piemēroti koeficienti 3, 3,5, 4 vai 4,5. Tātad ar šo likumprojektu, analoģiski kā tautas nobalsošanai nodotajā likumprojektā tiek mēģināts atrisināt jautājumu par minimālo pensiju palielināšanu Latvijā. Tiek piedāvāts cits, mūsuprāt efektīvāks, problēmas risinājuma variants, kurā tiek ievērotas arī invalīdu un apgādnieku zaudējošo tiesības.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod

Līdz 2009. gada 1. janvārim ir jāizdara grozījumi MK Ministru kabineta 2005.gada 26.jūlija noteikumos Nr.561 "Noteikumi par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību".   

 

2. Cita informācija

-

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

              2008. gada 16.oktobrī Eiropā sākas 2010. – nabadzības izskaušanas gads. Saistībā ar Starptautisko nabadzības izskaušanas dienu ministri no visām ES dalībvalstīm Marseļā tiekas sanāksmē, kas veltīta cīņai pret nabadzību un sociālās integrācijas veicināšanai. Normatīvais akts ir tieši saistīts ar nabadzības apkarošanu.

             Lisabonas stratēģijas ietvaros nabadzības apkarošana ir viena no prioritātēm1. To apstiprinājuši ES ministri pirmajā konferencē nabadzības un sociālās atstumtības jautājumos, pieminot, ka pietiekama minimālā ienākuma nodrošināšana ir viens no trīs pīlāriem nabadzības apkarošanas politikā2. 2010.gadu piedāvāts pasludināt par Eiropas nabadzības apkarošanas gadu3.

 

 

______________________

 

[1] Presidency conclusions, Lisbon European Council, 23-24 March 2000

2 Results of the informal meeting of ministers responsible for combating povertyand social exclusion, Marseilles, 16 October 2008

3 Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council on the European Year for combating poverty and social exclusion (2010), COM(2007)0797, 12 December 2007

 

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējums

                                   -

 

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

5. Cita informācija

-

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

PCTVL viedoklis par nepieciešamību paaugstināt valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu no 45 Ls līdz 60 Ls, tika izklāstīts LBAS 17. oktobrī organizētajā diskusijā.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

LBAS priekšsēdētājs Pēteris Krīgers 17.oktobra diskusijā publiski paziņoja, ka valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta palielināšana ir viena no LBAS prioritātēm un pateicās PCTVL par problēmas aktualizāciju.   

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

-

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

-

 

5. Cita informācija

-

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

-

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības

 

4. Cita informācija

-