Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA

 

Jēkaba iela 10/12        LV 1811                tālr. 708 7318, fakss 708 7317

________________________________________________________________

Rīgā

2008.gada     novembris

Nr.9/2 – 2 – 

 

Saeimas Prezidijam

 

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz pavairot un izdalīt deputātiem komisijas apkopotos priekšlikumus likumprojekta ”Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums” (Nr.885/Lp9) izskatīšanai 2.lasījumā.

 

 

Pielikumā: Komisijas apkopotie priekšlikumi uz 13 lp.

 

 

Godbijībā,

 

 

komisijas priekšsēdētājs                                                 K.Leiškalns

 

 


Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

Likumprojekts (steidzams) otrajam lasījumam

Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums

(Nr. 885/Lp9 )

 

 

Pirmā lasījuma redakcija

Nr.

Priekšlikumi

( 15 )

Ministru kabineta atzinums

Komisijas

atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija

(ar valodas speciālistu labojumiem)

I nodaļa

Vispārīgie noteikumi

 

 

 

 

I nodaļa

Vispārīgie noteikumi

1.pants. Šis likums nosaka ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveidošanas, pārvaldīšanas, uzskaites, izlietošanas un pārskatu sagatavošanas kārtību.

1

 

Juridiskais birojs

Ierosinām izteikt likumprojekta 1. pantu šādā redakcijā:

‘’1.pants. Šis likums nosaka ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveidošanas, līdzekļu izlietošanas, pārvaldīšanas, uzskaites un pārskatu sagatavošanas kārtību. ‘’

Atbalstīts

Atbalstīts

1.pants. Šis likums nosaka ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveidošanas, līdzekļu izlietošanas, pārvaldīšanas, uzskaites un pārskatu sagatavošanas kārtību.

2.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerve ir fiskālās politikas instruments, kas izveidots no valsts budžeta aktīviem, lai nodrošinātu makroekonomisko procesu izraisīto paaugstināto fiskālo, ekonomisko un sociālo risku mazināšanas un novēršanas pasākumu finansējumu situācijās, kad to nav iespējams nodrošināt no citiem valsts budžeta finansējuma avotiem vai tā nodrošināšana ir saistīta ar lieliem valsts budžeta izdevumiem.

2

 

 

Ministru kabinets

Ierosinām izteikt 2.pantu šādā redakcijā:

„2.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerve ir fiskālās politikas instruments, kas izveidots no valsts budžeta rīcībā esošajiem aktīviem, lai nodrošinātu makroekonomisko procesu izraisīto paaugstināto fiskālo, ekonomisko un sociālo risku mazināšanas un novēršanas pasākumu finansējumu situācijās, kad to nav iespējams nodrošināt no citiem valsts budžeta finansējuma avotiem vai tā nodrošināšana ir saistīta ar lieliem valsts budžeta izdevumiem.”

Atbalstīts

Atbalstīts

2.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerve ir fiskālās politikas instruments, kas izveidots no valsts budžeta rīcībā esošajiem aktīviem, lai nodrošinātu makroekonomisko procesu izraisīto paaugstināto fiskālo, ekonomisko un sociālo risku ietekmes mazināšanas un novēršanas pasākumu finansējumu situācijās, kad to nav iespējams nodrošināt no citiem valsts budžeta finansējuma avotiem vai tā nodrošināšana ir saistīta ar lieliem valsts budžeta izdevumiem.

3.pants. Ministru kabinets pēc finanšu ministra ieteikuma pieņem lēmumu par nepieciešamību izmantot ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļus, lai uzsāktu fiskālo risku ietekmes mazināšanas pasākumu īstenošanu.

3

 

Juridiskais birojs

Ierosinām izslēgt likumprojekta 3. pantu (attiecīgi mainot turpmāko pantu numerāciju), vienlaicīgi iekļaujot šajā pantā ietverto tiesību normu uz likuma III nodaļu (skatīt ar šo priekšlikumu saistītu 6. priekšlikumu).

Atbalstīts

Atbalstīts

 

4.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļus veido:

1) pārskaitījumi no valsts īpašuma privatizācijas fonda;

2) valsts pamatbudžeta kopējie nodokļu un nenodokļu ieņēmumi, kuri pārsniedz saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteikto apjomu, ja atbilstoši valsts budžeta izpildes rezultātiem valsts pamatbudžetā ir finanšu pārpalikums;

3) ienākumi no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas darījumiem;

4)  likumā par valsts budžetu kārtējam gadam paredzētās iemaksas ilgtermiņa stabilizācijas rezervē.

4

 

Juridiskais birojs

Ierosinām izslēgt likumprojekta 4. pantu (attiecīgi mainot turpmāko pantu numerāciju), vienlaicīgi iekļaujot šajā pantā ietverto tiesību normu uz likuma II nodaļu (skatīt ar šo priekšlikumu saistītu priekšlikumu).

 

Atbalstīts

Atbalstīts

 

II nodaļa

Līdzekļu ieskaitīšanas kārtība

5

 

Juridiskais birojs

Ierosinām izteikt likumprojekta II nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

‘’Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveidošana’’

Atbalstīts

Atbalstīts

II nodaļa

Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveidošana

 

6

 

Juridiskais birojs

Ierosinām papildināt likumprojekta II nodaļu ar 3. pantu šādā redakcijā:

‘’3.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezervi veido:

   1) līdzekļi, kas pārskaitīti no valsts īpašuma privatizācijas fonda;

   2) valsts budžeta līdzekļi, ko veido valsts pamatbudžeta nodokļu un nenodokļu ieņēmumu  pārsniegums par saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteikto ieņēmumu apjomu, ja atbilstoši valsts budžeta izpildes rezultātiem valsts pamatbudžetā ir finanšu pārpalikums;

   3) līdzekļi, kas iegūti no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas darījumiem;

   4)  valsts budžeta līdzekļi, kas saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam, iemaksājami ilgtermiņa stabilizācijas rezervē.”

Atbalstīts

Atbalstīts

3.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezervi veido:

1) līdzekļi, kas pārskaitīti no valsts īpašuma privatizācijas fonda;

2) valsts budžeta līdzekļi, ko veido valsts pamatbudžeta nodokļu un nenodokļu ieņēmumu  pārsniegums par saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteikto ieņēmumu apjomu, ja atbilstoši valsts budžeta izpildes rezultātiem valsts pamatbudžetā ir finanšu pārpalikums;

3) līdzekļi, kas iegūti no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas darījumiem;

4)  valsts budžeta līdzekļi, kas saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam, iemaksājami ilgtermiņa stabilizācijas rezervē.

5.pants. Lēmumu par līdzekļu ieskaitīšanu ilgtermiņa stabilizācijas rezervē šā likuma 4.panta 1.punktā minētajā gadījumā pieņem Ministru kabinets saskaņā ar likumu „Par valsts un pašvaldību īpašumu privatizācijas fondiem”. Ekonomikas ministrija, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apstiprinātās programmas ietvaros, nodrošina līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā.

7

 

Juridiskais birojs

Ierosinām izteikt līdzšinējā likumprojekta 5. panta tekstu šādā redakcijā:

‘’(1) Lēmumu par valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļu ieskaitīšanu ilgtermiņa stabilizācijas rezervē pieņem Ministru kabinets saskaņā ar likumu „Par valsts un pašvaldību īpašumu privatizācijas fondiem”.

(2) Lēmumu par to valsts budžeta līdzekļu, ko veido valsts pamatbudžeta nodokļu un nenodokļu ieņēmumu pārsniegums par saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteikto ieņēmumu apjomu, ieskaitīšanu ilgtermiņa stabilizācijas rezervē pieņem Ministru kabinets pēc šā likuma 25.pantā minētā ziņojuma izskatīšanas.’’.

 

Atbalstīts

Atbalstīts

4.pants(1) Lēmumu par valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļu ieskaitīšanu ilgtermiņa stabilizācijas rezervē pieņem Ministru kabinets saskaņā ar likumu „Par valsts un pašvaldību īpašumu privatizācijas fondiem”.

(2) Lēmumu par to valsts budžeta līdzekļu, ko veido valsts pamatbudžeta nodokļu un nenodokļu ieņēmumu pārsniegums par saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteikto ieņēmumu apjomu, ieskaitīšanu ilgtermiņa stabilizācijas rezervē pieņem Ministru kabinets pēc šā likuma 25.pantā minētā ziņojuma izskatīšanas.

 

6.pants. Lēmumu par līdzekļu ieskaitīšanu ilgtermiņa stabilizācijas rezervē šā likuma 4.panta 2.punkta gadījumā pieņem Ministru kabinets pēc šā likuma 25.pantā minētā ziņojuma izskatīšanas. Valsts kase trīs darba dienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas nodrošina līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā.

8

 

Juridiskais birojs

Ierosinām izteikt līdzšinējā likumprojekta 6. panta tekstu šādā redakcijā:

‘’6.pants.  (1) Ekonomikas ministrija, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apstiprinātās privatizācijas fonda līdzekļu izlietošanas programmas ietvaros, nodrošina valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā.

 (2) Valsts kase trīs darba dienu laikā:

1) no šā likuma 5. panta otrajā daļā minētā lēmuma pieņemšanas dienas nodrošina līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā;

2) no dienas, kad saņemti ienākumi no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas darījumiem, nodrošina šo līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā.

(3) Valsts kase nodrošina to valsts budžeta līdzekļu, kas saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam, iemaksājami ilgtermiņa stabilizācijas rezervē, ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā.’’ .

 

 

 

Atbalstīts

Atbalstīts

5.pants. (1) Ekonomikas ministrija, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apstiprinātās privatizācijas fonda līdzekļu izlietošanas programmas ietvaros, nodrošina valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā.

 (2) Valsts kase trīs darba dienu laikā:

1) no šā likuma 5. panta otrajā daļā minētā lēmuma pieņemšanas dienas nodrošina līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā;

2) no dienas, kad saņemti ienākumi no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas darījumiem, nodrošina šo līdzekļu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā.

(3) Valsts kase nodrošina to valsts budžeta līdzekļu, kas saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam, iemaksājami ilgtermiņa stabilizācijas rezervē, ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā.’’

 

III nodaļa

Līdzekļu piešķiršana valsts budžeta izdevumu un aizdevumu finansēšanai

9

 

Juridiskais birojs

Ierosinām izteikt likumprojekta III nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

‘’Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu izlietošanas kārtība’’.

Atbalstīts

Atbalstīts

III nodaļa

Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu izlietošanas kārtība

 

10

 

Juridiskais birojs

Ierosinām papildināt likumprojekta III nodaļu (pirms līdzšinējā 7. panta) ar jaunu pantu šādā redakcijā (attiecīgi mainot pantu turpmāko numerāciju):

‘’Lēmumu par nepieciešamību izmantot ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļus, lai uzsāktu fiskālo, ekonomisko un sociālo risku ietekmes mazināšanas pasākumu īstenošanu pieņem Ministru kabinets pēc finanšu ministra ieteikuma.‘’

Atbalstīts

Atbalstīts

6.pants. Lēmumu par nepieciešamību izmantot ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļus, lai uzsāktu fiskālo, ekonomisko un sociālo risku ietekmes mazināšanas pasākumu īstenošanu pieņem Ministru kabinets pēc finanšu ministra ieteikuma.

7.pants. Finanšu ministrs pēc šā likuma 3.pantā minētā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas un, izvērtējot Ministru kabineta locekļu ierosinājumus, sniedz priekšlikumus Ministru kabinetam lēmuma pieņemšanai par vispārējo ekonomisko, sociālo un finanšu risku ietekmes mazināšanas un ekonomiskās situācijas stabilizēšanas pasākumu finansēšanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem un finansēšanas nosacījumiem.

11

 

Juridiskais birojs

Ierosinām aizstāt likumprojekta līdzšinējā 7. pantā vārdus ‘’lēmuma pieņemšanai par vispārējo ekonomisko, sociālo un finanšu risku ietekmes mazināšanas un ekonomiskās situācijas stabilizēšanas pasākumu finansēšanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem un finansēšanas nosacījumiem’’ ar vārdiem ‘’lēmuma pieņemšanai par paaugstināto fiskālo, ekonomisko un sociālo risku mazināšanas pasākumu un ekonomiskās situācijas stabilizēšanas pasākumu finansēšanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem un finansēšanas nosacījumiem (turpmāk – Ministru kabineta lēmums par līdzekļu piešķiršanu)’’.

Atbalstīts

Atbalstīts

7.pants. Pēc tam, kad Ministru kabinets pieņēmis šā likuma 3.pantā minēto lēmumu, finanšu ministrs, izvērtējis Ministru kabineta locekļu ierosinājumus, sniedz priekšlikumus Ministru kabinetam lēmuma pieņemšanai par paaugstināto fiskālo, ekonomisko un sociālo risku mazināšanas pasākumu un ekonomiskās situācijas stabilizēšanas pasākumu finansēšanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem un finansēšanas nosacījumiem (turpmāk – Ministru kabineta lēmums par līdzekļu piešķiršanu).

8.pants. Finanšu ministrs, iesniedzot Ministru kabinetā priekšlikumus par līdzekļu piešķiršanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem, informē par ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansēto pasākumu izdevumu vai aizdevumu ietekmi uz valsts budžeta fiskālo situāciju un valsts pamatbudžeta kopējo izdevumu apjoma izmaiņām. Saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu par līdzekļu piešķiršanu, ja kopējais saimnieciskajā gadā no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansēto pasākumu izdevumu vai aizdevumu apjoms:

1) pārsniedz 3 procentus no saimnieciskajam gadam apstiprinātā valsts budžeta izdevumu apjoma, - Finanšu ministrija sadarbībā ar visām ministrijām sagatavo un finanšu ministrs iesniedz Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem likumā par valsts budžetu kārtējam gadam;

 

 

 

 

8.pants. Finanšu ministrs, iesniedzot Ministru kabinetam priekšlikumus par līdzekļu piešķiršanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem, informē par to, kā no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansēto pasākumu izdevumi vai aizdevumi ietekmēs valsts budžeta fiskālo situāciju un valsts pamatbudžeta kopējo izdevumu apjomu. Saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu par līdzekļu piešķiršanu, ja kopējais saimnieciskajā gadā no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansēto pasākumu izdevumu vai aizdevumu apjoms:

1) pārsniedz 3 procentus no saimnieciskajam gadam apstiprinātā valsts budžeta izdevumu apjoma, — Finanšu ministrija sadarbībā ar visām ministrijām sagatavo un finanšu ministrs iesniedz Ministru kabinetam likumprojektu par grozījumiem kārtējā gada valsts budžeta likumā;

2) nepārsniedz 3 procentus no saimnieciskajam gadam apstiprinātā valsts budžeta izdevumu apjoma, - finanšu ministrs nosūta Saeimai saskaņošanai attiecīgo Ministru kabineta lēmumu.

12

 

Juridiskais birojs

Ierosinām aizstāt likumprojekta līdzšinējā 8. panta 2. punktā vārdus ‘’finanšu ministrs nosūta Saeimai saskaņošanai attiecīgo Ministru kabineta lēmumu’’ ar vārdiem ‘’finanšu ministrs iesniedz Saeimai Ministru kabineta lēmumu par līdzekļu piešķiršanu’’.

Atbalstīts

Atbalstīts

2) nepārsniedz 3 procentus no saimnieciskajam gadam apstiprinātā valsts budžeta izdevumu apjoma, — finanšu ministrs iesniedz Saeimai Ministru kabineta lēmumu par līdzekļu piešķiršanu.

9.pants. Finanšu ministrs izdod rīkojumu par apropriācijas no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves piešķiršanu  vai slēdz līgumu par aizdevumu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izsniegšanu un apkalpošanu saskaņā ar šā likuma 7.panta kārtībā pieņemtajā Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem finansēšanas nosacījumiem, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā kopš attiecīgā Ministru kabineta lēmuma saņemšanas dienas nav iebildusi pret to.

 

 

 

 

9.pants. Finanšu ministrs izdod rīkojumu par apropriācijas piešķiršanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves vai slēdz līgumu par aizdevumu izsniegšanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves un šo aizdevumu apkalpošanu saskaņā ar šā likuma 7.panta kārtībā pieņemtajā Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem finansēšanas nosacījumiem, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgā Ministru kabineta lēmuma saņemšanas dienas nav iebildusi pret to.

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministru kabinets

Ierosinām papildināt likumprojekta III nodaļu (pēc līdzšinējā 9. panta) ar jaunu pantu šādā redakcijā (attiecīgi mainot pantu turpmāko numerāciju):

„(1) Gadījumos, kad Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija iebilst daļēji Ministru kabineta lēmumam, finanšu ministrs izdod rīkojumu saskaņā ar Saeimas  lēmumu.  

(2) Gadījumos, kad Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija iebilst pilnībā Ministru kabineta lēmumam, finanšu ministrs nosūta atkārtoti Ministru kabinetam priekšlikumus par līdzekļu piešķiršanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem un Saeimas lēmumu.”

 

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

Ierosinām papildināt likumprojekta III nodaļu (pēc līdzšinējā 9. panta) ar jaunu pantu šādā redakcijā (attiecīgi mainot pantu turpmāko numerāciju):

„(1) Gadījumos, kad Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija daļēji iebilst Ministru kabineta lēmumam, finanšu ministrs izdod rīkojumu saskaņā ar Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas lēmumu.  

(2) Gadījumos, kad Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija pilnībā iebilst Ministru kabineta lēmumam, finanšu ministrs atkārtoti nosūta Ministru kabinetam priekšlikumus par līdzekļu piešķiršanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem, kā arī Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas lēmumu.”

Atbalstīts

Atbalstīts, iekļauts komisijas priekšlikumā nr.14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīts

 

 

10.pants. (1) Gadījumos, kad Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija daļēji iebilst Ministru kabineta lēmumam, finanšu ministrs izdod rīkojumu saskaņā ar Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas lēmumu.  

(2) Gadījumos, kad Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija pilnībā iebilst Ministru kabineta lēmumam, finanšu ministrs atkārtoti nosūta Ministru kabinetam priekšlikumus par līdzekļu piešķiršanu no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem, kā arī Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas lēmumu.

10.pants. No ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansētos pasākumus uzrāda likumā par valsts budžetu kārtējam gadam atsevišķi kā katras ministrijas vai citas centrālās valsts iestādes īpaši izveidotu budžeta programmu, kurai tiek piešķirta valsts budžeta apropriācija.

 

 

 

 

11.pants. No ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansētos pasākumus uzrāda kārtējā gada valsts budžeta likumā atsevišķi kā katras ministrijas vai citas centrālās valsts iestādes īpaši izveidotu budžeta programmu, kurai tiek piešķirta valsts budžeta apropriācija.

   11.pants.  No ilgtermiņa stabilizācijas rezerves piešķirto apropriāciju ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izmanto līdz saimnieciskā gada beigām. Aizdevumus, kurus  finansē no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves, izmanto līdz saimnieciskā gada beigām.

 

 

 

 

12.pants.  No ilgtermiņa stabilizācijas rezerves piešķirto apropriāciju ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izmanto līdz saimnieciskā gada beigām. Aizdevumus, kurus  finansē no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves, izmanto līdz saimnieciskā gada beigām.

12.pants.  Valsts kase līdz pārskata gadam sekojošā gada 20.janvārim nodrošina līdzekļu pārskaitīšanu neapgūtās apropriācijas un neizsniegto aizdevumu apmērā no valsts budžeta konta uz Latvijas Bankā atvērto ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontu.

 

 

 

 

13.pants.  Valsts kase līdz pārskata gadam sekojošā gada 20.janvārim nodrošina līdzekļu pārskaitīšanu neapgūtās apropriācijas un neizsniegto aizdevumu apmērā no valsts budžeta konta uz Latvijas Bankā atvērto ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontu.

13.pants. Saņemot atmaksu  par aizdevumu, kas finansēts no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves, Valsts kase piecu darba dienu laikā nodrošina šo līdzekļu pārskaitīšanu uz Latvijas Bankā atvērto ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontu.

 

 

 

 

14.pants. Valsts kase piecu darba dienu laikā pēc tam, kad ir saņēmusi no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansētā aizdevuma atmaksu, nodrošina šo līdzekļu pārskaitīšanu uz Latvijas Bankā atvērto ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontu.

14.pants. Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes piecu darba dienu laikā pēc finanšu ministra rīkojuma par apropriācijas piešķiršanu vai grozījumu likumā par valsts budžetu kārtējam gadam spēkā stāšanās nodrošina finansēšanas plāna projekta iesniegšanu Valsts kasē. Valsts kase divu darba dienu laikā to reģistrē un piešķir asignējumu izdevumiem. Valsts kase nodrošina naudas līdzekļu pārskaitīšanu piešķirtās apropriācijas vai izsniedzamā aizdevuma apmērā no Latvijas Bankā atvērtā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves konta uz valsts budžeta kontu.

 

 

 

 

15.pants. Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes piecu darba dienu laikā pēc finanšu ministra rīkojuma par apropriācijas piešķiršanu vai kārtējā gada valsts budžeta likuma grozījumu spēkā stāšanās nodrošina finansēšanas plāna projekta iesniegšanu Valsts kasei. Valsts kase divu darba dienu laikā to reģistrē un piešķir asignējumu izdevumiem. Valsts kase nodrošina līdzekļu pārskaitīšanu piešķirtās apropriācijas vai izsniedzamā aizdevuma apmērā no Latvijas Bankā atvērtā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves konta uz valsts budžeta kontu.

15.pants. Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes atbild, lai apropriācija, kas piešķirta no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves, tiktu izlietota atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam mērķim.

 

 

 

 

16.pants. Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes ir atbildīgas par to, lai apropriācija, kas piešķirta no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves, tiktu izlietota atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam mērķim.

16.pants. Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes nodrošina, ka katram finansētajam pasākumam tiek izstrādāta un apstiprināta atsevišķa pasākuma tāme, kā arī nodrošina pārskata par pasākuma izpildi, kas finansēts no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem, sagatavošanu vienlaikus ar iestādes gada pārskatu.

 

 

 

 

17.pants. Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes nodrošina, ka katram no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansētajam pasākumam tiek izstrādāta un apstiprināta atsevišķa tāme, kā arī vienlaikus ar iestādes gada pārskatu tiek sagatavots pārskats par attiecīgā pasākuma izpildi.

IV nodaļa

Līdzekļu pārvaldīšana

 

 

 

 

IV nodaļa

Līdzekļu pārvaldīšana

17.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanu nodrošina Valsts kase. Visus maksājumus, kas rodas saistībā ar līdzekļu pārvaldīšanu, Valsts kase sedz no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem. Valsts kase nodrošina šā likuma 4.panta 3.punktā norādīto ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas ienākumu ieskaitīšanu Latvijas Bankā atvērtajā ilgtermiņa stabilizācijas rezerves kontā ne vēlāk kā trīs darba dienu laikā pēc naudas līdzekļu saņemšanas no veiktajiem darījumiem.

15

 

Juridiskais birojs

Ierosinām izslēgt 17. panta trešo teikumu.

 

Atbalstīts

Atbalstīts

18.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanu nodrošina Valsts kase. Visus ar līdzekļu pārvaldīšanu saistītos maksājumus Valsts kase sedz no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļiem.

18.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļus pārvalda nošķirti no citiem valsts budžeta līdzekļiem un šo līdzekļu ieguldījumu stratēģiju apstiprina finanšu ministrs.

 

 

 

 

19.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļus pārvalda nošķirti no citiem valsts budžeta līdzekļiem, un šo līdzekļu ieguldījumu stratēģiju apstiprina finanšu ministrs.

19.pants. Finanšu risku pārvaldīšanai ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu ieguldījumu stratēģijā nosaka:

1) ierobežojumus attiecībā uz ieguldījumu subjektiem un ieguldījumu veikšanai pieļaujamajiem finanšu instrumentu veidiem, izmantojot starptautiski atzītu kredītreitingu aģentūru kredītreitingus;

2) ieguldījumu ierobežojumus katram no ieguldījumu veikšanai pieļaujamajiem finanšu instrumentu veidiem;

3) ieguldījumu valūtu struktūras ierobežojumus;

4) ieguldījumu ģeogrāfiskās un nozaru diversifikācijas ierobežojumus un citus ierobežojumus finanšu risku pārvaldīšanai;

5) ieguldījumu finanšu risku pārvaldīšanā izmantojamās analīzes metodes.

 

 

 

 

20.pants. Finanšu risku pārvaldīšanai ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu ieguldījumu stratēģijā nosaka:

1) ierobežojumus attiecībā uz ieguldījumu subjektiem un ieguldījumu veikšanai pieļaujamiem finanšu instrumentu veidiem, izmantojot starptautiski atzītu kredītreitingu aģentūru kredītreitingus;

2) ieguldījumu ierobežojumus katram no ieguldījumu veikšanai pieļaujamiem finanšu instrumentu veidiem;

3) ieguldījumu valūtu struktūras ierobežojumus;

4) ieguldījumu ģeogrāfiskās un nozaru diversifikācijas ierobežojumus un citus ierobežojumus finanšu risku pārvaldīšanai;

5) ieguldījumu finanšu risku pārvaldīšanā izmantojamās analīzes metodes.

20.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves pārvaldīšanā izmanto atvasinātos finanšu instrumentus.

 

 

 

 

21.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves pārvaldīšanā izmanto atvasinātos finanšu instrumentus.

21.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļus atļauts ieguldīt šādos finanšu instrumentos atbilstoši ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu ieguldīšanas stratēģijā noteiktajiem ierobežojumiem:

1) valsts un starptautisko finanšu institūciju emitētajos vai garantētajos vērtspapīros, izņemot Latvijas valsts emitētos vai garantētos vērtspapīrus;

2) pašvaldību emitētajos vai garantētajos vērtspapīros, izņemot Latvijas pašvaldību emitētos vai garantētos vērtspapīrus;

3) komercsabiedrību kapitāla vērtspapīros, ja tie iekļauti vismaz vienas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalsts fondu biržas sarakstos, kā arī komercsabiedrību parāda vērtspapīros;

4) noguldījumos Latvijas Bankā un kredītiestādēs, kas ir saņēmušas licenci kredītiestādes darbībai un kurām ir atļauts sniegt finanšu pakalpojumus vismaz vienā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstī;

5) ieguldījumu fondos, ja ieguldījumu fonds ir reģistrēts Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstī.

 

 

 

 

22.pants. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļus atļauts ieguldīt šādos finanšu instrumentos atbilstoši ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu ieguldīšanas stratēģijā noteiktajiem ierobežojumiem:

1) valsts un starptautisko finanšu institūciju emitētajos vai garantētajos vērtspapīros, izņemot Latvijas valsts emitētos vai garantētos vērtspapīrus;

2) pašvaldību emitētajos vai garantētajos vērtspapīros, izņemot Latvijas pašvaldību emitētos vai garantētos vērtspapīrus;

3) komercsabiedrību kapitāla vērtspapīros, ja tie iekļauti vismaz vienas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalsts fondu biržas sarakstos, kā arī komercsabiedrību parāda vērtspapīros;

4) noguldījumos Latvijas Bankā un kredītiestādēs, kuras ir saņēmušas licenci kredītiestādes darbībai un kurām ir atļauts sniegt finanšu pakalpojumus vismaz vienā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstī;

5) ieguldījumu fondos, ja attiecīgais ieguldījumu fonds ir reģistrēts Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstī.

V nodaļa

Līdzekļu uzskaite un pārskati

 

 

 

 

V nodaļa

Līdzekļu uzskaite un pārskati

22. pants. Valsts kase nodrošina ilgtermiņa stabilizācijas rezerves grāmatvedības uzskaiti un gada pārskata par ilgtermiņa stabilizācijas rezervi sagatavošanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par grāmatvedības uzskaiti un pārskatiem.

 

 

 

 

23. pants. Valsts kase nodrošina ilgtermiņa stabilizācijas rezerves grāmatvedības uzskaiti un to, ka gada pārskats par ilgtermiņa stabilizācijas rezervi tiek sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par grāmatvedības uzskaiti un pārskatiem.

23. pants. Vienu reizi ceturksnī līdz pārskata periodam sekojošā mēneša 10.datumam Valsts kase iesniedz finanšu ministram pārskatu par veiktajiem darījumiem.

 

 

 

 

24. pants. Reizi ceturksnī līdz pārskata periodam sekojošā mēneša 10.datumam Valsts kase iesniedz finanšu ministram pārskatu par veiktajiem darījumiem.

24.pants. Gada pārskats par ilgtermiņa stabilizācijas rezervi un tās ieguldījumiem ir saimnieciskā gada pārskata par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem (to finansiālo stāvokli) neatņemama sastāvdaļa un ir pakļauts tādai pašai kontrolei kā saimnieciskā gada pārskats par valsts budžeta izpildi.

 

 

 

 

25.pants. Gada pārskats par ilgtermiņa stabilizācijas rezervi un tās ieguldījumiem ir saimnieciskā gada pārskata par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem (to finansiālo stāvokli) neatņemama sastāvdaļa un ir pakļauts tādai pašai kontrolei kā saimnieciskā gada pārskats par valsts budžeta izpildi.

   25.pants. Vienu reizi gadā līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 1.martam Finanšu ministrija sagatavo un finanšu ministrs iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā ziņojumu par pārskata gada:

   1) valsts pamatbudžeta ieņēmumiem un valsts pamatbudžeta izpildes rezultātu;

   2) ilgtermiņa stabilizācijas rezerves ienākumiem, finanšu darījumiem un ar tiem saistītajiem maksājumiem, un no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansētajiem pasākumiem.

 

 

 

 

26.pants. Reizi gadā līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 1.martam Finanšu ministrija sagatavo un finanšu ministrs iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā ziņojumu par pārskata gada:

1) valsts pamatbudžeta ieņēmumiem un valsts pamatbudžeta izpildes rezultātu;

2) ilgtermiņa stabilizācijas rezerves ienākumiem, finanšu darījumiem un ar tiem saistītajiem maksājumiem un no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves finansētajiem pasākumiem.

Pārejas noteikums

Ienākumi no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas, kas saņemti līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai, paliek ilgtermiņa stabilizācijas rezervē. 

 

 

 

 

Pārejas noteikums

Ienākumi no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu pārvaldīšanas, kas saņemti līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai, paliek ilgtermiņa stabilizācijas rezervē.

Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.