Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

24.09.2008.                Nr.90/TA-2450

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Tieslietu ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par sapulcēm, gājieniem un piketiem"". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901, Sanita.Mertena@tm.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 8 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 22.septembra sēdes protokola Nr.67 24.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                                                     I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

 

Grozījumi likumā „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem”

 

Izdarīt likumā „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 4. nr.; 2003, 10. nr.; 2004, 8. nr.; 2005, 24. nr.; 2006, 24. nr.; 2007. 11. nr.) šādus grozījumus:

1. Papildināt 17. pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

„(5) Administratīvās rajona tiesas spriedumu, kas pieņemts par šā panta pirmajā daļā minētajiem jautājumiem, var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamentam.”

 

2. Papildināt likumu ar pārejas noteikumu šādā redakcijā:

 

„Pārejas noteikums

 

 Administratīvās lietas, kuras pieņemtas tiesvedībā līdz šā likuma 17. panta piektās daļas spēkā stāšanās dienai un kuru izskatīšana pēc būtības nav pabeigta, izskata tā tiesa, kas pieņēmusi lietu izskatīšanai.”

 

 

 

 

07.08.2008. 14:23

147

N. Laveniece-Straupmane

67036967; Natalija.Laveniece-Straupmane@tm.gov.lv

 

Tieslietu ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgās amatpersonas p. i.

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

G. Bērziņš

M. Lazdovskis

I. Bergmane

L. Sparāne

S. Mertena

 

 

 


Likumprojekta

 „Grozījumi likumā „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem”” anotācija

 

 I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Ar Ministru kabineta 2007. gada 5. decembra rīkojumu Nr. 775 „Par Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepciju” ir apstiprināta Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepcija, kurā ir ietverts uzdevums Tieslietu ministrijai izstrādāt likumprojektu „Grozījumi likumā „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem””.

 

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Likuma „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” 17. panta pirmā daļa noteic, ka pašvaldības noteiktos ierobežojumus un aizliegumu rīkot pasākumu var pārsūdzēt administratīvajā rajona tiesā. Saskaņā ar iepriekš minētā likuma 17. panta otro daļu tiesa lietas izskata triju dienu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā, savukārt 17. panta ceturtā daļa noteic, ka Administratīvās rajona tiesas spriedums izpildāms nekavējoties. Pieteikumā ietvertais prasījums, ņemot vērā speciālajā normatīvajā aktā noteiktos termiņus un apstākli, ka pirmās instances nolēmums ir izpildāms nekavējoties, lielākoties procesa gaitā apelācijas un kasācijas instancē zaudē savu aktualitāti, jo sapulce, gājiens vai pikets ir pagātnē esošs notikums. Personai ir būtiski savlaicīgi zināt, vai sapulces, gājiena vai piketa rīkošana nav aizliegta. Pēc attiecīgā datuma, kurā persona vēlējusies īstenot savu pulcēšanās brīvību, tiesa var lemt vairs tikai par pārsūdzētā pašvaldības lēmuma (rīcības) prettiesiskumu un iespējamo zaudējumu atlīdzināšanu, jo personas iecerētā sapulce, gājiens vai pikets jau ir pagātnē esošs notikums.

Pamatojoties uz minēto var secināt, ka šo lietu izskatīšana visās trijās tiesu instancēs nav lietderīga un ir pretrunā ar administratīvā procesa efektivitātes principu.

 

 3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojektā „Grozījumi likumā „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem”” mērķis ir papildināt likumu „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” ar normu, kas noteic, ka lietās par pašvaldības atteikumu vai ierobežojumu sapulces, gājiena vai piketa rīkošanā pirmās instances tiesas spriedumu var pārsūdzēt tikai kasācijas kārtībā. Šāda regulējuma mērķis ir reducēt tiesu instanču skaitu lietās par pašvaldības atteikumu vai ierobežojumu sapulces, gājiena vai piketa rīkošanā, tā dējādi veicinot administratīvā procesa efektivizēšanu.

Likumprojektā ir paredzēts papildināt likumu „Par sapulcēm, gājieniem un piketiem” ar pārejas noteikumu, kas noteic, ka administratīvās lietas, kuras pieņemtas tiesvedībā līdz šā likuma 17. panta piektās daļas spēkā stāšanās dienai un kuru izskatīšana pēc būtības nav pabeigta, izskata tā tiesa, kas pieņēmusi lietu izskatīšanai.

 

 4. Cita informācija

 

 

Saskaņā ar Latvijas pašvaldību savienības pausto viedokli lēmumu par atteikumu saskaņot sapulci, gājienu vai piketu, pārsūdzēšanas prakse liecina par to, ka vairumā gadījumu Administratīvās rajona tiesas spriedums un Administratīvās apgabaltiesas spriedums konkrētajā lietā atšķiras, līdz ar to secināms, ka minēto jautājumu izlemšanā nav nostabilizējusies vienota prakse.

Ievērojot to, ka likumprojektā ir paredzēta tiesu instanču skaita reducēšana attiecībā uz lietām par pašvaldības atteikumu vai ierobežojumu sapulces, gājiena vai piketa rīkošanā, nepieciešams pievērst uzmanību tiesnešu apmācībām minēto jautājumu jomā, lai veicinātu vienotas prakses veidošanos iepriekš minēto lietu izlemšanā, nodrošinātu tiesisku un pamatotu nolēmumu pieņemšanu un novērstu nepareizu tiesību normu piemērošanu un interpretāciju. Tieslietu ministrija ierosinās tiesnešu mācībās iekļaut jautājumu par lietām par pašvaldības atteikumu vai ierobežojumu sapulces, gājiena vai piketa rīkošanā.

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

 1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Nav attiecināms

 

 2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

Nav attiecināms

 

 

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

Likumprojektā ietvertais grozījums ir vērsts uz administratīvā procesa vienkāršošanu un efektivizēšanu, tādējādi tas veicinās administratīvo procedūru vienkāršošanu. 

 

 

 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Likumprojektā ietvertais grozījums ir vērsts uz administratīvā procesa vienkāršošanu un efektivizēšanu, tādējādi tas veicinās administratīvo procedūru vienkāršošanu. 

 

 

 5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

Likumprojektā ietvertais grozījums ir vērsts uz Administratīvā procesa likuma mērķu efektīvāku īstenošanu, sekmējot administratīvo lietu izskatīšanu saprātīgos termiņos, tādējādi tas veicinās sabiedrības uzticēšanos tiesu sistēmai un līdz ar to arī valsts varai kopumā. 

 

 6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

Nav attiecināms

 

 7. Cita ietekme

Nav attiecināms

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

  

 (tūkst. latu)

Rādītāji

2008

Turpmākie trīs gadi

2009

2010

2011

1

2

3

4

5

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms

 

 

 

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms

 

 

 

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms

 

 

 

 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Nav attiecināms

 

 

 

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

Nav attiecināms

 

 

 6. Cita informācija 

 

Nav attiecināms

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Nav attiecināms

 

 

 2. Cita informācija

Nav attiecināms

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms

 

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Likumprojekts netieši skar Latvijas saistības Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas padomes ietvaros, proti, Latvijas pienākumu nodrošināt iedzīvotāju tiesības uz taisnīgu tiesu, tostarp savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā.

 

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Likumprojekts netieši skar Latvijas saistības, kas izriet no cilvēktiesības regulējošajiem  starptautiskajiem līgumiem, proti, Latvijas pienākuma nodrošināt iedzīvotāju tiesības uz taisnīgu tiesu, tostarp savlaicīgu lietu izskatīšanu saprātīgā termiņā.

 

 4. Atbilstības izvērtējums                                                                           

1.tabula

 

 Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms

 

2.tabula

 

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

 

Nav attiecināms

 

 

 

 

 

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms

 

 6. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas. Konsultācijas nav nepieciešamas, jo likumprojekta nepieciešamība izriet no Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepcijas, kas ir apstiprināta ar Ministru kabineta 2007. gada 5. decembra rīkojumu Nr. 775 „Par Administratīvā procesa efektivizēšanas koncepciju”.

 

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav attiecināms

 

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Nav attiecināms

 

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

Nav attiecināms

 

 5. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams veidot jaunas iestādes vai paplašināt esošo iestāžu funkcijas.

 

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”.

 

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds var vērsties ar konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā.

 

 4. Cita informācija

Nav attiecināms  

 

 Tieslietu ministrs                                                                      G. Bērziņš

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgās amatpersonas p. i.

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

M. Lazdovskis

I. Bergmane

L. Sparāne

S. Mertena

 

07.08.2008. 14:31

1 341

N. Laveniece-Straupmane

67036967, Natalija.Laveniece-Straupmane@tm.gov.lv

 

 


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.67

2008.gada 22.septembrī

 

 

24.§

 

Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par sapulcēm, gājieniem un piketiem""

     TA-2450

___________________________________________________________

(G.Bērziņš, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2008-MK-PROT-67-2209-#24.doc

1