Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

     .09.2008.                   Nr.90/TA-2398

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Dzelzceļa likumā". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Dolģe 67028030, daiga.dolge@sam.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 5 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 8.septembra sēdes protokola Nr.63  14.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

Grozījumi Dzelzceļa likumā

 

Izdarīt Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 9.nr.; 1999, 5., 23.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 6., 10., 23.nr.; 2004, 8.nr.; 2005, 21.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 13., 15.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 9.pantu ar septīto un astoto daļu šādā redakcijā: 

 

"(7) Teritorijas, kas nepieciešamas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai, rezervē un valsts intereses tajās nosaka teritorijas plānojumos. Kārtību, kādā rezervē teritorijas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai, un valsts intereses tajās nosaka Ministru kabinets.

(8) Ja īpašnieks atsavina nekustamo īpašumu, kas atrodas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai nepieciešamā teritorijā, valstij ir pirmpirkuma tiesības. Kārtību, kādā valsts īsteno pirmpirkuma tiesības, nosaka Ministru kabinets."

 

2. Papildināt pārejas noteikumus ar 26.punktu šādā redakcijā:

 

"26. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.martam izdod šā likuma 9.panta septītajā un astotajā daļā minētos noteikumus."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Satiksmes ministrs

A.Šlesers


Normatīvā akta projekta

„Grozījumi Dzelzceļa likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Zemes politikas pamatnostādņu 2008.-2014.gadam projekts.

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

Viens no valsts ekonomiskās attīstības priekšnoteikumiem ir iekšējās un ārējās sasniedzamības nodrošināšana. Lai to īstenotu, bez pārējiem pasākumiem ir nepieciešams arī plānot transporta infrastruktūras attīstību.

Neviens normatīvais akts nenosaka kārtību, kādā tiek rezervētas teritorijas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai un noteiktas valsts intereses šajās teritorijās.

Tā kā Latvijas Ilgtspējīgas attīstības stratēģijas izstrāde atrodas sākuma stadijā, kavējas arī Latvijas Telpiskās perspektīvas saistošās daļas „Par nacionālas nozīmes transporta infrastruktūras teritorijām” izstrāde, kurā būtu jānosaka valsts intereses un prasības transporta infrastruktūras objektu teritorijas izmantošanā un attīstībā.

Dzelzceļa infrastruktūras attīstībai nepieciešamās teritorijas šobrīd tiek rezervētas rajonu un vietējo pašvaldību teritoriju plānojumos, nosakot šīs teritorijas kā „turpmākās izpētes” teritorijas, pamatojoties uz institūciju sniegtajiem nosacījumiem teritorijas plānošanai. Taču neviens normatīvais akts nenosaka, ka pašvaldībai obligāti ir jāņem vērā visas institūciju nosacījumos noteiktās prasības.

Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī aktīvos būvniecības procesus valstī un aktīvo nekustamo īpašumu tirgu, pašvaldībām ir arvien grūtāk argumentēt nepieciešamību teritoriju plānojumos noteikt teritorijas nacionālas nozīmes transporta infrastruktūras attīstībai, līdz ar to nekavējoties ir nepieciešams izstrādāt normatīvo aktu, kas nosaka kārtību, kādā tiek rezervētas teritorijas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai un kas nosaka valsts intereses tajās.

3. Normatīvā akta projekta būtība

Zemes politikas pamatnostādņu 2008.-2014.gadam projekta Turpmākās rīcības plānojumā noteikts, ka līdz 2008.gada decembrim nepieciešams sagatavot tiesību aktu, kas noteiktu regulējumu attiecībā uz kārtību, kādā tiek rezervēta zeme transporta infrastruktūras attīstībai, noteikti rezervēšanas termiņi un zemes izmantošanas un kompensēšanas kārtība.

Likumprojekta mērķis ir noteikt nepieciešamību izstrādāt normatīvo regulējumu, kas noteiks kārtību, kādā tiks rezervētas teritorijas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai. Likumprojektā dots deleģējums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības teritorijās, kas nepieciešama dzelzceļa infrastruktūras attīstībai.

Šādus normatīvos regulējumus ir nepieciešams izstrādāt, lai atrisinātu anotācijas I daļas 2.punktā „Pašreizējās situācijas raksturojums” norādītās problēmas.

4. Cita informācija

Nav attiecināms.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

 

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

Likumprojekts tieši neietekmēs ekonomisko situāciju. Ekonomisko situāciju ietekmēs Ministru kabineta noteikumi, kas tiks izstrādāti un īstenoti pamatojoties uz likumprojektā paredzēto deleģējumu.

 

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

Likumprojekts paredz izstrādāt kārtību, kādā tiks rezervētas teritorijas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai, kā arī paredz valstij pirmpirkuma tiesības minētajās teritorijās. Likumprojektā noteiktais var radīt papildus administratīvo slogu darbībām, kas saistītas ar nekustamā īpašuma pārdošanu, taču minēto slogu iespējams atvieglot izstrādājot likumā paredzētos Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Likumprojektā noteiktais var radīt papildus administratīvo slogu darbībām, kas saistītas ar nekustamā īpašuma pārdošanu, taču minēto slogu iespējams atvieglot izstrādājot likumā paredzētos Ministru kabineta notei kumus, kas noteiks kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības.

5. Sociālā ietekme:

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

Pamatojoties uz likumprojektā iestrādāto deleģējumu tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks kārtību, kādā tiks rezervētas teritorijas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai. Ministru kabineta noteikumu projektam plānots pievienot pārskata karti, kur redzamas minētās teritorijas. Līdz ar to, nākotnē būs vieglāk plānot teritoriju attīstību nosakot teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu teritorijas plānojumos, ņemot vērā plānoto dzelzceļa infrastruktūras attīstību. Pārdomāta teritorijas plānošana pozitīvi ietekmēs sociālo situāciju valstī.

6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

Nav attiecināms.

7. Cita ietekme

Nav attiecināms.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

n-tais gads

Turpmākie trīs gadi

n+1

n+2

n+3

1

2

3

4

5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 Nav attiecināms.

6. Cita informācija

Nav attiecināms.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 Atbilstoši likumprojektā ietvertajiem deleģējumiem jāizstrādā Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā rezervē dzelzceļa infrastruktūras attīstībai nepieciešamās teritorijas un nosaka valsts intereses tajās, un Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā valsts realizē pirmpirkuma tiesības.

Šādu noteikumu izstrādes mērķis ir noteikt teritorijas dzelzceļa infrastruktūras attīstībai,  nodrošināt, ka teritorijas plānošanas procesā, teritorijas plānojumos nosakot plānoto (atļauto) izmantošanu, tiek ņemtas vērā valsts intereses, kā arī noteikt kārtību, kā valsts realizē pirmpirkuma tiesības šajās teritorijās.

Paredzamais noteikumu izstrādāšanas termiņš – līdz 2009.gada 1.martam.

Atbildīgā par Ministru kabineta noteikumu izstrādi – Satiksmes ministrija.

2. Cita informācija

Nav attiecināms.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Nav attiecināms.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms.

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms.

6. Cita informācija

Nav attiecināms.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Lūgts Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis par sagatavoto likumprojektu.

2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Saskaņo likumprojektu, izvirzot sekojošu iebildumu: precizēt 9.pnta septīto daļu atbilstoši Teritorijas plānošanas likuma 5.pantam, norādot – uz kuru teritorijas plānošanas līmeni grozījumi likumprojektā attiecas, kā arī – kas segs izmaksas saistībā ar iespējamo izmaiņu izdarīšanu teritoriju plānojumos.

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Nav attiecināms.

4. Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas notikušas ar ekspertiem no VAS „Latvijas Valsts ceļi” Zemju daļas.

5. Cita informācija

Nav attiecināms.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiks radītas.

Normatīvā akta izpildi nodrošinās Satiksmes ministrija.

Normatīvā akta izpilde būs iespējama pēc saistīto Ministru kabineta noteikumu pieņemšanas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvo aktu pēc izsludināšanas publicēs laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē internetā „www.likumi.lv”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Nav attiecināms.

4. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

 

 

Satiksmes ministrs                                        A.Šlesers

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

N.Freivalds

 

 

L.Priedīte-Kancēviča

 

I.Strauta

 

I.Rozenšteine

 

 

 

 

 

 

 

25.06.2008.09:37

1354

D.Dolģe

67028030, daiga.dolge@sam.gov.lv


LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.63

2008.gada 8.septembrī

 

 

14.§

 

Likumprojekts "Grozījumi Dzelzceļa likumā"

     TA-2398

___________________________________________________________

(A.Šlesers, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir satiksmes ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2008-MK-PROT-63-0809-#14.doc