Rīgā
13.08.2008. Nr.90/TA-2369
Saeimas
Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu
"Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa "Eiropas teritoriālā
sadarbība" programmu vadības likums". Likumprojektu izstrādāja
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (atbildīgā
amatpersona - Djakova 67770421, anna.djakova@raplm.gov.lv).
Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 13 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 14 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 12.augusta
sēdes protokola Nr.58 18.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidenta vietā
iekšlietu ministrs M.Segliņš
Babkina
67082851
Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas
teritoriālā sadarbība
programmu vadības likums
I nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1.
pants. Likumā
lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
izdevumu atbilstības pārbaude projektā īstenoto aktivitāšu un izlietotā
finansējuma 100 procentu pārbaude Eiropas Savienības struktūrfondu
3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmās, kas īstenojamas ar
Eiropas Kaimiņattiecību un partnerības instrumenta atbalstu;
2)
izlases veida
pārbaude Eiropas Savienības
struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmas, kas
īstenojama ar Eiropas Kaimiņattiecību un partnerības instrumenta atbalstu,
vadības un kontroles sistēmas efektivitātes un projektu, kuri saskaņā ar
pamatotu riska analīzi attiecīgās programmas ietvaros ir atlasīti pēc
nejaušības principa, finanšu dokumentu pārbaude;
3)
nacionālā atbildīgā iestāde Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa
Eiropas teritoriālā sadarbība programmas partnervalsts iestāde, kas nodrošina
programmas partnervalsts uzņemto saistību izpildi attiecībā uz programmas
dokumenta izstrādi un programmas ieviešanu un kontroli;
4)
nacionālā apakškomiteja Latvijā izveidota Eiropas Savienības struktūrfondu
3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadībā iesaistīta
koleģiāla institūcija visām programmām padomdevēja funkciju nodrošināšanai
nacionālai atbildīgai iestādei;
5)
neatbilstība jebkurš Eiropas Kopienas tiesību aktu pārkāpums, kas noticis
saimnieciskās darbības subjekta darbības vai bezdarbības dēļ un kas rada vai
varētu radīt kaitējumu Eiropas Savienības vispārējam budžetam, prasot no
vispārējā budžeta segt nepamatotu izdevumu daļu;
6)
neattiecināmas izmaksas Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa
Eiropas teritoriālā sadarbība programmas finansējumam pieteiktie izdevumi,
kas neatbilst finanšu atbilstības noteikumiem un netiek segti no programmas
finansējuma;
7)
otrā līmeņa finanšu kontrole Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa
Eiropas teritoriālā sadarbība programmas, kas īstenojama ar Eiropas
Reģionālās attīstības fonda atbalstu, vadības un kontroles sistēmas
efektivitātes un projektu, kuri saskaņā ar pamatotu riska analīzi attiecīgās
programmas ietvaros ir atlasīti pēc nejaušības principa, finanšu dokumentu
pārbaude;
8)
pirmā līmeņa finanšu kontrole projektā īstenoto aktivitāšu un izlietotā
finansējuma 100 procentu pārbaude Eiropas Savienības struktūrfondu
3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmās, kas īstenojamas ar
Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu;
9)
programmas dokuments dokuments, kuru izstrādā attiecīgas Eiropas
Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība
programmas partnervalstis un apstiprina Eiropas Komisija un kas nosaka
attīstības stratēģiju, programmas mērķus un prioritāšu kopumu, kas īstenojams
ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu vai ar Eiropas Kaimiņattiecību
un partnerības instrumenta atbalstu, kā arī programmas un projektu ieviešanas
kārtību un nosacījumus;
10)programmas partnervalsts Eiropas Savienības dalībvalsts vai valsts
ārpus Eiropas Savienības teritorijas, kuras reģioni ir iekļauti kā attiecināma
teritorija Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā
sadarbība programmā, kas īstenojama ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda
atbalstu vai programmā, kas īstenojama ar Eiropas Kaimiņattiecību un
partnerības instrumenta atbalstu;
11)projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji
kritēriji, saskaņā ar kuriem vērtē Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā
sadarbība programmu projektu iesniegumus
un pieņem lēmumu par to apstiprināšanu vai noraidīšanu;
12)revidentu grupa koleģiāla Eiropas Savienības struktūrfondu
3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadībā iesaistīta institūcija, kuras sastāvā ir pārstāvis no
attiecīgas programmas partnervalsts un kura palīdz revīzijas iestādei pildīt
tai noteiktās funkcijas, kā arī nodrošina programmu otrā līmeņa finanšu
kontroli;
13)vienošanās par programmas
ieviešanu Eiropas
Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmas
partnervalstu nacionālo atbildīgo iestāžu un vadošās iestādes vienošanās par
programmas ieviešanu, programmas vadībā iesaistīto institūciju tiesībām un
pienākumiem, partnervalstu saistībām, kā arī lēmumu pieņemšanas procesu un
nosacījumiem attiecībā uz finanšu pārvaldību un kontroli, pārkāpumiem,
maksājumu un neatbilstoši veiktu izdevumu atgūšanas kārtību.
2. pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt Eiropas Savienības
struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu (turpmāk programmu) efektīvu,
caurredzamu un finanšu vadības principiem atbilstošu vadību Latvijā, ciktāl to
nenosaka tieši piemērojamie Eiropas Savienības tiesību akti.
3.pants.
Likuma darbības joma
(1) Likums
attiecas uz programmu vadību, kas īstenojamas ar Eiropas Reģionālās attīstības
fonda atbalstu:
1)
Latvijas
Lietuvas pārrobežu sadarbības programmu;
2)
Igaunijas
Latvijas pārrobežu sadarbības programmu;
3)
Centrālā
Baltijas jūras reģiona pārrobežu sadarbības programmu;
4)
Baltijas jūras
reģiona transnacionālās sadarbības programmu;
5)
Starpreģionu
sadarbības programmu INTERREG IVC;
6)
Pilsētvides
attīstības programmu URBACT II;
7)
ESPON 2013
programmu (Eiropas telpiskās plānošanas pārraudzības tīklu);
8)
Labas
teritoriālās sadarbības programmu pārvaldības programmu INTERACT II.
(2) Likums attiecas uz programmu vadību, kas īstenojamas ar Eiropas
Kaimiņattiecību un partnerības instrumenta atbalstu:
1)
Igaunijas
Latvijas Krievijas pārrobežu sadarbības programmu;
2)
Latvijas
Lietuvas Baltkrievijas pārrobežu sadarbības programmu.
(3) Likums nosaka programmu vadībā 2007.
2013. gada plānošanas periodā iesaistītās institūcijas un personas, to
tiesības un pienākumus.
4. pants.
Programmu vadības nodrošināšana
(1) Programmu vadība Latvijā šā likuma 2. panta pirmajā un otrajā daļā
minētajām programmām ir sadarbībā ar attiecīgās programmas partnervalstīm
līdzdalība programmu dokumentu izstrādē, to iesniegšana apstiprināšanai
Ministru kabinetā, līdzdalība programmas ieviešanā, uzraudzībā un izvērtēšanā,
finanšu kontrolē un revīzijas veikšanā.
(2) Programmu vadība
Latvijas Lietuvas pārrobežu sadarbības programmai un Igaunijas Latvijas
Krievijas pārrobežu sadarbības programmai papildus šā likuma 4. panta
pirmajā daļā minētajam ir programmu dokumentu iesniegšana apstiprināšanai
Eiropas Komisijā, programmu vadības un kontroles sistēmu izveide un to darbības
nodrošināšana.
(3) Programmu darba valoda ir angļu valoda.
II nodaļa
Programmu vadības, kas īstenojamas ar Eiropas
Reģionālās attīstības fonda atbalstu, nodrošināšana
5. pants. Programmu vadībā iesaistītās institūcijas un personas
Programmu vadību nodrošina šādas institūcijas
un personas:
1) nacionālā atbildīgā iestāde;
2) nacionālā apakškomiteja;
3) vadošā iestāde;
4) sertifikācijas iestāde;
5) revīzijas iestāde;
6) uzraudzības komiteja;
7) apvienotais tehniskais sekretariāts;
8) programmu finansējuma saņēmējs.
6. pants. Nacionālā atbildīgā iestāde,
tās pienākumi un tiesības
(1)
Nacionālajai atbildīgajai iestādei ir šādi pienākumi:
1)
šā likuma
3. panta pirmajā daļā minētajām programmām sadarbībā ar attiecīgās
programmas partnervalstīm nodrošināt līdzdalību programmu dokumentu izstrādē un
to iesniegšanu apstiprināšanai Ministru kabinetā, līdzdalību programmu
uzraudzībā un izvērtēšanā, finanšu kontrolē un revīzijā;
2)
Latvijas
Lietuvas pārrobežu sadarbības programmai papildus šā likuma 6. panta
pirmās daļas 1. apakšpunktā minētajam nodrošināt programmas iesniegšanu
Eiropas Komisijā un uzsākt sarunu procesu par programmas dokumenta
apstiprināšanu;
3)
parakstīt
vienošanos ar attiecīgās programmas vadošo iestādi par Latvijas dalību
programmā un programmas ieviešanu;
4)
pārstāvēt
Latvijas nacionālās intereses, deleģējot pārstāvjus un nodrošinot dalību šā
likuma 3.panta pirmajā daļā minēto programmu uzraudzības komitejās;
5)
nodrošināt
nacionālās apakškomitejas darbu un apstiprināt nacionālās apakškomitejas
nolikumu;
6)
nodrošināt
valsts budžeta finansējuma plānošanu šā likuma 3. panta pirmajā daļā
minēto programmu tehniskās palīdzības līdzfinansējumam;
7)
nodrošināt
valsts budžeta līdzfinansējuma plānošanu un piešķiršanu Latvijas partneriem šā
likuma 3. panta pirmās daļas 1.-3. apakšpunktā minēto programmu
apstiprināto projektu ietvaros;
8)&nbs
p;
nodrošināt
finanšu līdzekļu plānošanu valsts budžetā šī līkuma 3.panta pirmajā daļā minēto
programmu īstenošanai un maksājumu veikšanu;
9)
nozīmēt pirmā
līmeņa finanšu kontroles institūcijas funkciju izpildītāju šā likuma
3. panta pirmajā daļā minēto programmu Latvijas projektu partneriem un
nodrošināt pirmā līmeņa finanšu kontroles metodisko vadību;
10)nodrošināt dalību šā likuma 3. panta pirmajā daļā
minēto programmu Revidentu grupās;
11) sniegt informāciju attiecīgās programmas vadošai
iestādei, sertifikācijas iestādei un revīzijas iestādei, kā arī Eiropas
Komisijai par šā likuma 3. panta pirmajā daļā minēto programmu ieviešanā
konstatētajām neatbilstībām;
12) nodrošināt informācijas un publicitātes pasākumus
veicinot projektu attīstību un Latvijas partneru iesaisti dalībai šā likuma
3. panta pirmajā daļā minētajās programmās;
13) sadarbībā ar attiecīgās programmas partnervalstīm
veikt programmas izvērtējumu, kas saistīts ar programmas uzraudzību.
(2) Nacionālajai atbildīgajai iestādei ir
šādas tiesības:
1) konsultēties ar nacionālo apakškomiteju
nacionālās pozīcijas sagatavošanā par programmu izstrādi un uzraudzību,
programmu ietvaros iesniegto projektu atbilstību nacionāliem un reģionāliem
plānošanas dokumentiem un to prioritātēm, kā arī programmu ietvaros Latvijas
partneru iesniegto projektu iesniegumu apstiprināšanu vai noraidīšanu
finansējuma piešķiršanai attiecīgās programmas uzraudzības komitejā;
2) pēc
pieprasījuma sniegt šā likuma 3. panta pirmajā daļā minēto
programmu vadībā iesaistītām institūcijām un personām atzinumu par Latvijas
partneru atbilstību dalībai atbilstoši attiecīgas programmas dokumentā
noteiktajām projekta partnera atbilstības kritērijiem;
3) paust viedokli par iesniegtā projekta ar Latvijas
partnera dalību apstiprināšanu vai noraidīšanu šā likuma 3. panta pirmajā
daļā minēto programmu uzraudzības komitejās.
(3) Nacionālās atbildīgās iestādes funkcijas
pilda Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija.
(4) Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija nodrošina, lai funkcijas, kuras tā pilda kā nacionālā atbildīgā
iestāde saskaņā ar šo likumu, tiktu nodalītas no citām tās funkcijām.
7. pants.
Nacionālā apakškomiteja, tās pienākumi un tiesības
(1) Nacionālajai apakškomitejai ir šādi pienākumi:
1)
sniegt
konsultācijas nacionālajai atbildīgajai iestādei nacionālās pozīcijas
sagatavošanā par šā likuma 3. panta pirmajā daļā minēto programmu izstrādi
un uzraudzību, sniegt atzinumu par programmu ietvaros Latvijas partneru
iesniegto projektu atbilstību nacionāliem un reģionāliem plānošanas dokumentiem
un to prioritātēm, kā arī konsultēt par programmu ietvaros Latvijas partneru
iesniegto projektu iesniegumu apstiprināšanu vai noraidīšanu finansējuma
piešķiršanai attiecīgās programmas uzraudzības komitejā;
2)
savas
kompetences ietvaros veicināt šā likuma 3. panta pirmajā daļā minēto
programmu publicitāti.
(2) Nacionālajai apakškomitejai ir šādas tiesības:
1)
savas
kompetences ietvaros sniegt rekomendējošo atzinumu par šā likuma 3. panta
pirmajā daļā minēto programmu ietvaros Latvijas partneru iesniegto projektu
iesniegumu atbilstību nacionāliem un reģionāliem plānošanas dokumentiem un to
prioritātēm;
2)
pamatojoties uz
sniegto atzinumu, ierosināt programmu ietvaros Latvijas partneru iesniegto
projektu iesniegumu atbalstīšanu vai noraidīšanu, vai papildus nosacījumu
izvirzīšanu.
(3) Nacionālās apakškomitejas sastāvu apstiprina nacionālā atbildīgā
iestāde un tajā ietilpst:
1) pārstāvis no Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas,
Ārlietu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas, Iekšlietu
ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas,
Labklājības ministrijas, Satiksmes ministrijas, Veselības ministrijas, Vides
ministrijas, Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās
sekretariāta, Valsts reģionālās attīstības aģentūras;
2) pārstāvis no Kurzemes
plānošanas reģiona, Zemgales plānošanas reģiona, Latgales plānošanas reģiona,
Vidzemes plānošanas reģiona, Rīgas plānošanas reģiona, Rīgas pilsētas
pašvaldības;
3) pārstāvis no Latvijas
Pašvaldību savienības un Latvijas Lielo pilsētu asociācijas.
8. pants. Vadošā iestāde, tās pienākumi
un tiesības
(1) Vadošās
iestādes pienākums ir nodrošināt šā likuma 3. panta pirmajā daļā minēto
programmu vadību, nodrošinot efektīvu un precīzu operacionālās un finanšu
vadības un kontroles sistēmas izveidošanu un uzturēšanu.
(2) Vadošajai iestādei ir tiesības pieprasīt
no sertifikācijas iestādes, revīzijas iestādes, pirmā līmeņa finanšu kontroles
institūcijas, finansējuma saņēmēja, kā arī programmas partnervalstīm
informāciju, kas nepieciešama programmu vadības nodrošināšanai.
(3) Vadošās iestādes funkcijas Latvijas
Lietuvas pārrobežu sadarbības programmai pilda Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrija, kura par funkciju izpildi nosaka atbildīgo
amatpersonu.
(4) Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija nodrošina, ka funkcijas, kuras tā pilda kā vadošā iestāde saskaņā ar
šo likumu, tiek nodalītas no citām tās funkcijām.
9. pants.
Sertifikācijas iestāde, tās pienākumi un tiesības
(1) Sertifikācijas iestādes pienākums ir veikt
šā likuma 3. panta pirmajā daļā minēto programmu finanšu plūsmas vadību un
kontroli, lai nodrošinātu savlaicīgu attaisnoto izdevumu atmaksu un maksājumu
pieteikumu iesniegšanu Eiropas Komisijā.
(2) Sertifikācijas iestādei ir tiesības
pieprasīt no vadošās iestādes, revīzijas iestādes, pirmā līmeņa finanšu
kontroles institūcijas un finansējuma saņēmēja informāciju un attiecīgos
dokumentus, kas nepieciešami finanšu kontroles veikšanai un izdevumu
sertificēšanai.
(3) Sertifikācijas iestādes funkcijas Latvijas
Lietuvas pārrobežu sadarbības programmai pilda Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrija, kura par funkciju izpildi nosaka atbildīgo
amatpersonu.
(4) Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija nodrošina, ka funkcijas, kuras tā pilda kā sertifikācijas iestāde
saskaņā ar šo likumu, tiek nodalītas no citām tās funkcijām.
10. pants. Revīzijas iestāde, tās pienākumi un
tiesības
(1) Revīzijas iestādes pienākums ir nodrošināt
šā likuma 3. panta pirmajā daļā minēto programmu vadības un kontroles
sistēmas darbības efektivitātes novērtēšanu un pamatojoties uz atbilstīgu
izlasi pārbaudīt programmu deklarētos izdevumus.
(2) Revīzijas iestāde tās funkciju izpildei
izveido un vada Revidentu grupu, kā arī nodrošina otrā līmeņa finanšu kontroles
metodisko vadību.
(3) Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt
un iepazīties ar vadošās iestādes, sertifikācijas iestādes, pirmā līmeņa
finanšu kontroles institūcijas, finansējuma saņēmēja rīcībā esošiem
dokumentiem, finansējumu, telpām un citām materiālajām vērtībām, kā arī saņemt
paskaidrojumus un dokumentu kopijas par jautājumiem, kas saistīti ar otrā
līmeņa finanšu kontroli.
(4) Revīzijas iestādes funkcijas Latvijas
Lietuvas pārrobežu sadarbības programmai pilda Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrija, kura par funkciju izpildi nosaka atbildīgo
amatpersonu.
(5) Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija nodrošina, ka funkcijas, kuras tā pilda kā revīzijas iestāde saskaņā
ar šo likumu, tiek nodalītas no citām tās funkcijām.
11. pants. Uzraudzības komiteja
(1) Uzraudzības komiteja ir koleģiāla
programmas partnervalstu programmu vadībā iesaistīta institūcija, kura darbojas
saskaņā ar tās apstiprinātu nolikumu.
(2) Uzraudzības komitejas sastāvu veido
saskaņā ar šā likuma 3. panta pirmajā daļā minēto programmu nosacījumiem,
iekļaujot programmas partnervalstu nacionālā, reģionālā un vietējā līmeņa pārstāvjus,
kā arī sociāli ekonomiskos partnerus.
(3) Uzraudzības
komitejas pienākums ir, saņemot no attiecīgās programmas vadošās iestādes,
sertifikācijas iestādes un revīzijas iestādes informāciju par programmas
vadību, pārliecināties par programmu ieviešanas efektivitāti un kvalitāti, tai
skaitā pieņemt lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu,
kā arī lēmumu par piešķirtā finansējuma atgūšanu.
(4) Uzraudzības
komitejas pieņemtie lēmumi ir saistoši programmu vadībā Latvijā iesaistītajām
institūcijām un personām.
12. pants. Apvienotais tehniskais sekretariāts
Vadošā iestāde šā
likuma 3. panta pirmajā daļā minēto programmu vadības nodrošināšanai
katrai programmai izveido apvienoto tehnisko sekretariātu, kas nodrošina
atbalstu vadošās iestādes un sertifikācijas iestādes funkciju veikšanai.
13. pants. Programmu finansējuma
saņēmējs, tā tiesības un pienākumi
(1) Programmu finansējuma saņēmējs ir programmas partnervalsts
attiecināmajā teritorijā reģistrēta tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes
iestāde, atvasināta publiska persona, privāto tiesību juridiska persona vai
šādu personu apvienība, kuras iesniegtais projekta iesniegums ir apstiprināts
attiecīgās programmas uzraudzības komitejā finansējuma saņemšanai.
(2) Finansējuma
saņēmējam ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt
programmas projekta efektīvu un savlaicīgu īstenošanu atbilstoši par projekta
īstenošanu noslēgtā līguma noteikumiem;
2) nodrošināt
grāmatvedības uzskaiti atsevišķi katram programmas projektam;
3) sniegt informāciju
par projekta īstenošanu un nodrošināt programmu vadībā iesaistīto institūciju
pārstāvjiem, kā arī pirmā līmeņa finanšu kontroles institūcijas pārstāvjiem
pieeju visu ar attiecīgā projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā
arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai.
(3) Finansējuma
saņēmējam ir šādas tiesības:
1) pieprasīt valsts
budžeta līdzfinansējumu šā likuma 3. panta pirmās daļas
1.-3. apakšpunktā minēto programmu apstiprināto projektu īstenošanai
attiecīgās valsts budžeta apakšprogrammas finansējuma ietvaros;
2) no nacionālās
atbildīgās iestādes saņemt informāciju, kas saistīta ar šā likuma 3. panta
pirmajā daļā minētajām programmām;
3) no šā likuma 3. panta pirmajā daļā
minēto programmu attiecīgā apvienotā tehniskā sekretariāta saņemt informatīvu
atbalstu par projektu sagatavošanu.
III nodaļa
Programmu vadības, kas īstenojamas ar Eiropas
Kaimiņattiecību un partnerības instrumenta atbalstu, nodrošināšana
14. pants. Programmu vadībā iesaistītās
institūcijas un personas
(1) Programmu vadību nodrošina šādas
institūcijas un personas:
1) nacionālā atbildīgā iestāde;
2) nacionālā apakškomiteja;
3) apvienotā vadošā iestāde;
4) apvienotā uzraudzības komiteja;
5) apvienotais tehniskais sekretariāts;
6) programmu finansējuma saņēmējs.
15. pants. Nacionālā atbildīgā iestāde,
tās pienākumi un tiesības
(1) Nacionālajai
atbildīgajai iestādei ir šādi pienākumi:
1)
šā likuma
3. panta otrajā daļā minētajām programmām sadarbībā ar attiecīgās
programmas partnervalstīm nodrošināt līdzdalību programmu dokumentu izstrādē un
to iesniegšanu apstiprināšanai Ministru kabinetā, līdzdalību programmu
uzraudzībā un izvērtēšanā, finanšu kontrolē un revīzijā;
2)
Igaunijas
Latvijas Krievijas pārrobežu sadarbības programmai papildus šā likuma
15. panta pirmās daļas 1. apakšpunktā minētajam nodrošināt programmas
iesniegšanu Eiropas Komisijā un uzsākt sarunu procesu par programmas dokumenta
apstiprināšanu;
3)
parakstīt
vienošanos ar attiecīgās programmas vadošo iestādi par Latvijas dalību
programmā un programmas ieviešanu;
4)
pārstāvēt
Latvijas nacionālās intereses, deleģējot pārstāvjus un nodrošinot dalību šā
likuma 3. panta otrajā daļā minēto programmu apvienotajās uzraudzības
komitejās;
5)
nodrošināt
nacionālās apakškomitejas darbu un apstiprināt nacionālās apakškomitejas
nolikumu;
6)
nodrošināt
valsts budžeta finansējuma plānošanu šā likuma 3. panta otrajā daļā minēto
programmu tehniskās palīdzības līdzfinansējumam;
7)
nodrošināt
valsts budžeta līdzfinansējuma plānošanu un piešķiršanu Latvijas partneriem šā
likuma 3. panta otrajā daļā minēto programmu apstiprināto projektu
ietvaros;
8)
nodrošināt
finanšu līdzekļu plānošanu valsts budžetā šī līkuma 3.panta otrajā daļā minēto
programmu īstenošanai un maksājumu veikšanu;
9)
nozīmēt izdevumu
atbilstības pārbaudes funkciju izpildītāju šā likuma 3. panta otrajā daļā
minēto programmu Latvijas projektu partneriem un nodrošināt izdevumu
atbilstības pārbaudes metodisko vadību;
10)nodrošināt dalību šā likuma 3. panta otrajā daļā
minēto programmu Revidentu grupās;
11)sniegt informāciju attiecīgās programmas apvienotai
vadošai iestādei un Eiropas Komisijai par šā likuma 3. panta otrajā daļā
minēto programmu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām;
12)nodrošināt informācijas un publicitātes pasākumus
veicinot projektu attīstību un Latvijas partneru iesaisti dalībai šā likuma
3. panta otrajā daļā minētajās programmās;
13)sadarbībā ar attiecīgās programmas
partnervalstīm
veikt programmas izvērtējumu, kas saistīts ar programmas uzraudzību.
(2) Nacionālajai atbildīgajai iestādei ir
šādas tiesības:
1) konsultēties ar nacionālo apakškomiteju nacionālās pozīcijas
sagatavošanā par programmu izstrādi un uzraudzību, programmu ietvaros iesniegto
projektu atbilstību nacionāliem un reģionāliem plānošanas dokumentiem un to
prioritātēm, kā arī programmu ietvaros Latvijas partneru iesniegto projektu
iesniegumu apstiprināšanu vai noraidīšanu finansējuma piešķiršanai attiecīgās
programmas apvienotajā uzraudzības komitejā;
2) pēc
pieprasījuma sniegt šā likuma 3. panta otrajā daļā minēto programmu
vadībā iesaistītām institūcijām un personām atzinumu par Latvijas partneru
atbilstību dalībai atbilstoši attiecīgas programmas dokumentā noteiktajām
projekta partnera atbilstības kritērijiem;
3) paust viedokli par iesniegtā projekta ar Latvijas partnera dalību
apstiprināšanu vai noraidīšanu šā likuma 3. panta otrajā daļā minēto
programmu apvienotajās uzraudzības komitejās.
(3) Nacionālās atbildīgās iestādes funkcijas
pilda Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija.
(4) Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija nodrošina, ka funkcijas, kuras tā pilda kā nacionālā atbildīgā
iestāde saskaņā ar šo likumu, tiek nodalītas no citām tās funkcijām.
16. pants.
Nacionālā apakškomiteja, tās pienākumi un tiesības
(1) Nacionālajai apakškomitejai ir šādi pienākumi:
1) sniegt konsultācijas nacionālajai atbildīgajai iestādei
nacionālās pozīcijas sagatavošanā par šā likuma 3. panta otrajā daļā
minēto programmu izstrādi un uzraudzību, sniegt atzinumu par programmu ietvaros
Latvijas partneru iesniegto projektu atbilstību nacionāliem un reģionāliem
plānošanas dokumentiem un to prioritātēm, kā arī konsultēt par programmu
ietvaros Latvijas partneru iesniegto projektu iesniegumu apstiprināšanu vai
noraidīšanu finansējuma piešķiršanai attiecīgās programmas uzraudzības
komitejā;
2) savas kompetences ietvaros veicināt šā likuma 3. panta
otrajā daļā minēto programmu publicitāti.
(2) Nacionālajai apakškomitejai ir šādas tiesības:
1)
savas
kompetences ietvaros sniegt rekomendējošo atzinumu par šā likuma 3. panta
otrajā daļā minēto programmu ietvaros Latvijas partneru iesniegto projektu iesniegumu
atbilstību nacionāliem un reģionāliem plānošanas dokumentiem un to prioritātēm;
2)
pamatojoties uz
sniegto atzinumu, ierosināt programmu ietvaros Latvijas partneru iesniegto
projektu iesniegumu atbalstīšanu vai noraidīšanu, vai papildus nosacījumu izvirzīšanu.
(3) Nacionālās apakškomitejas sastāvu apstiprina nacionālā atbildīgā
iestāde un tajā ietilpst:
1) pārstāvis no Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas,
Ārlietu ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas, Iekšlietu ministrijas,
Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas, Labklājības
ministrijas, Satiksmes ministrijas, Veselības ministrijas, Vides ministrijas,
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta, Valsts
reģionālās attīstības aģentūras;
2) pārstāvis no Kurzemes
plānošanas reģiona, Zemgales plānošanas reģiona, Latgales plānošanas reģiona,
Vidzemes plānošanas reģiona, Rīgas plānošanas reģiona, Rīgas pilsētas
pašvaldības;
3) pārstāvis no Latvijas
Pašvaldību savienības un Latvijas Lielo pilsētu asociācijas.
17. pants. Apvienotā vadošā iestāde, tās
pienākumi un tiesības
(1) Apvienotā vadošā
iestāde sastāv no programmas operacionālās vadības nodaļas, finanšu vadības un
sertifikācijas nodaļas un revīzijas nodaļas.
(2) Apvienotās vadošās
iestādes pienākumi ir:
1) nodrošināt šā
likuma 3. panta otrajā daļā minēto programmu vadību, nodrošinot efektīvu
un precīzu operacionālās un finanšu vadības un kontroles sistēmas izveidošanu
un uzturēšanu;
2) veikt šā likuma 3. panta otrajā daļā
minēto programmu finanšu plūsmas vadību un kontroli, lai nodrošinātu savlaicīgu
attaisnoto izdevumu atmaksu un maksājumu pieteikumu iesniegšanu Eiropas
Komisijā;
3) nodrošināt šā
likuma 3. panta otrajā daļā minēto programmu vadības un kontroles sistēmas
darbības efektivitātes novērtēšanu un pamatojoties uz atbilstīgu izlasi
pārbaudīt programmu deklarētos izdevumus, kā arī izveidot un vadīt Revidentu
grupu, un nodrošināt izlases veida pārbaužu metodisko vadību.
(3) Apvienotajai vadošajai iestādei ir
tiesības pieprasīt un iepazīties ar izdevumu atbilstības pārbaudes institūcijas
un finansējuma saņēmēja rīcībā esošiem dokumentiem, finansējumu, telpām un
citām materiālajām vērtībām, kā arī saņemt paskaidrojumus un dokumentu kopijas
par jautājumiem, kas saistīti ar izlases veida pārbaudēm un kas nepieciešami šā
likuma 3. panta otrajā daļā minēto programmu vadības nodrošināšanai.
(4) Apvienotās vadošās iestādes funkcijas
Igaunijas Latvijas Krievijas pārrobežu sadarbības programmai pilda
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija, kura par funkciju izpildi
nosaka atbildīgo amatpersonu.
(5) Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija nodrošina, ka funkcijas, kuras tā pilda kā apvienotā vadošā iestāde
saskaņā ar šo likumu, tiek nodalītas no citām tās funkcijām.
18. pants. Apvienotā uzraudzības komiteja
(1) Apvienotā
uzraudzības komiteja ir koleģiāla programmas partnervalstu programmu vadībā iesaistīta institūcija, kura
darbojas saskaņā ar tās apstiprinātu nolikumu.
(2) Apvienotās uzraudzības komitejas sastāvu
veido saskaņā ar šā likuma 3. panta otrajā daļā minēto programmu
nosacījumiem, iekļaujot programmas partnervalstu nacionālā, reģionālā un
vietējā līmeņa pārstāvjus, kā arī sociāli ekonomiskos partnerus.
(3)
Apvienotās uzraudzības komitejas pienākums ir, saņemot no attiecīgās programmas
apvienotās vadošās iestādes informāciju par programmas vadību, pārliecināties
par programmu ieviešanas efektivitāti un kvalitāti, tai skaitā pieņemt lēmumu
par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu, kā arī lēmumu par
piešķirtā finansējuma atgūšanu.
(4) Apvienotās
uzraudzības komitejas pieņemtie lēmumi ir saistoši programmu vadībā Latvijā
iesaistītajām institūcijām un personām.
19. pants. Apvienotais tehniskais sekretariāts
Apvienotā vadošā
iestāde šā likuma 3. panta otrajā daļā minēto programmu vadības
nodrošināšanai katrai programmai izveido apvienoto tehnisko sekretariātu, kas
nodrošina atbalstu tās funkciju veikšanai.
20. pants. Programmu finansējuma
saņēmējs, tā pienākumi un tiesības
(1) Programmu
finansējuma saņēmējs ir programmas partnervalsts attiecināmajā teritorijā
reģistrēta tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestāde, atvasināta
publiska persona, privāto tiesību juridiska persona vai šādu personu apvienība,
kuras iesniegtais projekta iesniegums ir apstiprināts attiecīgās programmas
apvienotajā uzraudzības komitejā finansējuma saņemšanai.
(2) Finansējuma
saņēmējam ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt
programmas projekta efektīvu un savlaicīgu īstenošanu atbilstoši par projekta
īstenošanu noslēgtā līguma noteikumiem;
2) nodrošināt
grāmatvedības uzskaiti atsevišķi katram programmas projektam;
3) sniegt informāciju
par projekta īstenošanu un nodrošināt programmu vadībā iesaistīto institūciju
pārstāvjiem, kā arī izdevumu atbilstības pārbaudes funkciju izpildītāju
pārstāvjiem pieeju visu ar attiecīgā projekta īstenošanu saistīto dokumentu
oriģināliem, kā arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai.
(3) Finansējuma
saņēmējam ir šādas tiesības:
1) pieprasīt valsts
budžeta līdzfinansējumu šā likuma 3. panta otrajā daļā minēto programmu
apstiprināto projektu īstenošanai attiecīgās valsts budžeta apakšprogrammas
finansējuma ietvaros;
2) no
nacionālās atbildīgās iestādes saņemt informāciju, kas saistīta ar šā likuma
3. panta otrajā daļā minētajām programmām;
3) no šā likuma 3. panta otrajā daļā
minēto programmu attiecīgā apvienotā tehniskā sekretariāta saņemt informatīvu
atbalstu par projektu sagatavošanu.
IV
nodaļa
Lēmumu pieņemšana un
pārsūdzēšana
21. pants.
Uzraudzības
komitejas, apvienotās uzraudzības komitejas lēmumi
(1) Uzraudzības
komiteja, apvienotā uzraudzības komiteja pieņem lēmumu par programmu projektu
iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu, kā arī lēmumu par piešķirtā
finansējuma atgūšanu.
(2) Lēmumu par
programmas projekta iesnieguma apstiprināšanu programmai pieejamā finansējuma
ietvaros uzraudzības komiteja, apvienotā uzraudzības komiteja pieņem, ja
projekta iesniegums atbilst attiecīgās programmas projektu iesniegumu
vērtēšanas kritērijiem. Šo lēmumu var pieņemt arī ar nosacījumu, ka projekta
iesniedzējs veic uzraudzības komitejas, apvienotās uzraudzības komitejas
noteiktās darbības, lai programmas projektu varētu atbilstoši precizēt un
īstenot.
(3) Lēmumu par programmas projekta iesnieguma
noraidīšanu uzraudzības komiteja, apvienotā uzraudzības komiteja pieņem, ja
projekta iesniegums neatbilst attiecīgās programmas projektu iesniegumu
vērtēšanas kritērijiem vai ir beidzies programmai pieejamais finansējums.
(4) Lēmumu par piešķirtā finansējuma atgūšanu uzraudzības komiteja,
apvienotā uzraudzības komiteja pieņem, ja finansējuma saņēmējam ir izmaksāts
piešķirtais programmas finansējums, bet tas nav izmantots atbilstoši par
projekta īstenošanu noslēgtā līguma noteikumiem.
(5) Par programmu
finansējuma atgūšanu no projektu Latvijas partneriem nacionālā līmenī atbildīga
ir nacionālā atbildīgā iestāde.
22. pants.
Uzraudzības komitejas, apvienotās uzraudzības komitejas lēmuma pārsūdzēšana
Šā likuma 21. panta otrajā, trešajā un
ceturtajā daļā minētie lēmumi nav pārsūdzami.
23. pants.
Valsts nodeva, vēršoties tiesā
Nacionālā atbildīgā iestāde, vēršoties tiesā par
piešķirtā finansējuma atgūšanu, valsts nodevu nemaksā.
V nodaļa
Kārtība, kādā risināmi strīdi starp
programmu vadībā iesaistītajām institūcijām
24.pants.
Strīdu risināšanas kārtība
Strīdus starp šā
likuma 3.panta pirmajā un otrajā daļā minēto programmu vadībā iesaistītajām
institūcijām par programmu ieviešanu risina atbilstoši attiecīgas programmas
vienošanās noteiktajai kārtībai.
VI
nodaļa
Ministru kabineta
kompetence
25. pants.
Ministru kabineta kompetence programmu vadības nodrošināšanā
Lai nodrošinātu programmu vadību, Ministru
kabinets nosaka:
1)
noteikumus
par vienošanos par Latvijas Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas
ieviešanu;
2)
noteikumus
par vienošanos par Igaunijas Latvijas pārrobežu sadarbības programmas
ieviešanu;
3)
noteikumus
par vienošanos par Centrālā Baltija jūras reģiona pārrobežu sadarbības
programmas ieviešanu;
4)
noteikumus
par vienošanos par Igaunijas Latvijas Krievijas pārrobežu sadarbības
programmas ieviešanu;
5)
noteikumus
par vienošanos par Latvijas Lietuvas Baltkrievijas pārrobežu sadarbības
programmas ieviešanu;
6)
noteikumus
par vienošanos par Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmas
ieviešanu;
7)
noteikumus
par vienošanos par starpreģionu sadarbības programmas INTERREG IVC ieviešanu;
8)
noteikumus
par vienošanos par pilsētvides attīstības programmas URBACT II ieviešanu;
9)
noteikumus
par vienošanos par labas teritoriālas sadarbības programmu pārvaldības
programmas INTERACT II ieviešanu;
10)noteikumus par vienošanos par programmas
ESPON 2013 ieviešanu;
11)kārtību, kādā sniedzami ziņojumi par Eiropas
Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu
finansēto projektu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām un atgūstami
neatbilstoši veiktie izdevumi;
12)kārtību, kādā Eiropas Savienības
struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadībā
Latvijā iesaistītās institūcijas publisko informāciju par programmu ietvaros
apstiprinātajiem projektiem;
13)kārtību, kādā piešķir valsts budžeta
līdzekļus Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa Eiropas Teritoriālā
sadarbība programmu un Eiropas Kaimiņattiecību un partnerības instrumenta
programmu finansējuma saņēmējiem no Latvijas Republikas;
14)kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus
Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība
programmu un Eiropas Kaimiņattiecību un partnerības instrumenta programmu
īstenošanai un veic maksājumus;
15)kārtību, kādā vadošā iestāde, apvienotā
vadošā iestāde nodrošina Latvijas Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas un
Igaunijas Latvijas Krievijas pārrobežu sadarbības programmas informācijas
sistēmas izmantošanu;
16)kārtību, kādā nosaka Eiropas Savienības
struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu Latvijas
partneru projektu attiecināmas un neattiecināmas izmaksas un tiek nodrošināta
pirmā līmeņa finanšu kontrole.
17)
Pārejas noteikumi
1. Ministru kabinets līdz 2008.gada
1.novembrim izdod šā likuma 25.panta 1., 2., 3., 6., 7., 8., 9., 10., 12., 13.,
14. un 16.punktā minētos noteikumus.
2. Ministru kabinets līdz 2009. gada 31.martam
izdod šā likuma 25. panta 4., 5., 11., un 15. punktā minētos noteikumus.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs |
Valsts sekretāres vietā Valsts sekretāra vietnieks |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
E.Zalāns |
A.Stucka |
K.Jaunzeme |
S.Smone |
A.Andreičika |
01.08.2008. 09:22
4082
A.Djakova
67770421, anna.djakova@raplm.gov.lv
Likumprojekta
Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu
vadības likums anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada 9.maija rīkojumu Nr. 256 Par uzdevumiem Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība" vadības, uzraudzības un kontroles sistēmas ieviešanā Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija ir noteikta par nacionālo atbildīgo iestādi 3.mērķa "Eiropas teritoriālā sadarbība" programmu politikas izstrādē un koordinēšanā, kā arī vadošo, sertifikācijas un revīzijas iestādi pārrobežu sadarbības programmā LatvijaLietuva un apvienoto vadošo iestādi pārrobežu sadarbības programmā IgaunijaLatvijaKrievija. Saskaņā ar Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulu (EK) Nr. 1083/2006, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un atceļ regulu (EK) Nr. 1260/1999, Eiropas Komisijas 2006. gada 8. decembra regulu (EK) Nr. 1828/2006, kas paredz noteikumus par to, kā īstenot Padomes regulu (EK) Nr. 1083/2006, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu, Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 5.jūlija regulu (EK) Nr. 1080/2006 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu; Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 24. oktobra regulu (EK) Nr.1638/2006, ar ko paredz vispārējus noteikumus Eiropas kaimiņattiecību un partnerības instrumenta izveidošanai un Eiropas Komisijas 2007.gada 9.augusta regulu (EK) Nr. 951/2007, ar ko nosaka īstenošanas noteikumus Pārrobežu sadarbības programmām, ko finansē saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1638/2006, ar ko paredz vispārējos noteikumus Eiropas kaimiņattiecību un partnerības instrumenta izveidošanai, sadarbībā ar Eiropas Savienības dalībvalstīm un partnervalstīm ir sagatavotas un Eiropas Komisijā apstiprinātas astoņas programmas, kas īstenojamas ar Eiropas reģionālās attīstības fonda atbalstu, un šobrīd tiek izstrādātas divas programmas, kas īstenojamas ar Eiropas kaimiņattiecību un partnerības instrumenta atbalstu. Pašreiz nav regulējuma, kas noteiktu Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadību Latvijas Republikā. 2006. 2007.gadā Eiropas Parlaments un Padome ir apstiprinājusi augstāk minētās regulas, kas nosaka 2007.-2013.gada plānošanas perioda Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības nosacījumus. Finanšu ministrijas izstrādātais un 2007.gada 1.martā Saeimā pieņemtais Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības likums attiecas uz Eiropas Savienības struktūrfondu 1.mērķi Konverģence, kur atbalsts tiek piemērots projektiem tikai konkrētās Eiropas Savienības dalībvalsts ietvaros. Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķis Eiropas teritoriālā sadarbība atbalsta pārrobežu, transnacionālās un starpreģionu sadarbības projektus, kas ietver sevī vairāk kā vienu valsti, to vadībai ir nepieciešams atsevišķs tiesiskais regulējums. Lai izpildītu augstāk minētajās regulās noteiktās Eiropas Savienības struktūrfondu Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu ieviešanas, uzraudzības, izvērtēšanas, kontroles un audita prasības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija ir izstrādājusi Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadības likumu, kas nosaka Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadības pamatprincipus Latvijas Republikā un deleģējumu Ministru kabinetam izdot ārējus normatīvus aktus Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadības nodrošināšanai. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir noteikt Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu efektīvu, caurredzamu un finanšu vadības principiem atbilstošu vadību Latvijas Republikā, ciktāl to nenosaka tieši piemērojamie Eiropas Savienības tiesību akti. Likumprojekts paredz noteikt Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadībā 2007. 2013. gada plānošanas periodā iesaistītās institūcijas un personas, to tiesības un pienākumus, uzraudzības komitejā, apvienotajā uzraudzības komitejā pieņemto lēmumu statusu un to apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. Likumprojektā noteikts, ka Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadība ir šādas institūcijas un personas: 1) nacionālā atbildīgā iestāde; 2) nacionālā apakškomiteja; 3) vadošā iestāde, apvienotā vadoša iestāde; 4) sertifikācijas iestāde; 5) revīzijas iestāde; 6) uzraudzības komiteja, apvienotā uzraudzības komiteja; 7) tehniskais sekretariāts, apvienotais tehniskais sekretariāts; 8) Programmu finansējuma saņēmējs. Tā kā likumprojekts nosaka, ka uzraudzības komiteja, apvienotā uzraudzības komiteja ir koleģiālas Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu partnervalstu institūcijas, kuru lēmumi tiek pieņemti ne tikai Latvijas Republikas, bet gan starpvalstu līmenī, šie pieņemtie lēmumi nav pārsūdzami. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Privātie komersanti var iesniegt savus projektus tikai vienā no Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmām Igaunijas Latvijas pārrobežu sadarbības programmā, kurā Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējums privātajiem komersantiem var sasniegt 50 procentus no projekta attiecināmiem izdevumiem. Privāto komersantu atbalsts minētās programmas ietvaros ir pakļauts de minimis noteikumiem par valsts atbalstu (ne vairāk par 200 000 eiro trīs gadu laika). Privāto komersantu dalības intensitāte un pieprasītā finansējuma apjoms pašreiz nav nosakāms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||
2008. gads |
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms
|
|
|||
6. Cita informācija |
Finansējums Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu ieviešanai un vadībai 2008.gadā ir paredzēts Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 23.02.00 Eiropas teritoriālā sadarbība, savukārt turpmākajiem gadiem valsts budžeta līdzfinansējums ir ietverts valsts budžeta ilgtermiņa saistībās un vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvarā 2008.-2010.gadam. |
|
|||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektā ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt: 18) noteikumus par
vienošanos par Latvijas Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas ieviešanu; 19) noteikumus par
vienošanos par Igaunijas Latvijas pārrobežu sadarbības programmas
ieviešanu; 20) noteikumus par
vienošanos par Centrālā Baltija jūras reģiona pārrobežu sadarbības programmas
ieviešanu; 21) noteikumus par
vienošanos par Igaunijas Latvijas Krievijas pārrobežu sadarbības
programmas ieviešanu; 22) noteikumus par
vienošanos par Latvijas Lietuvas Baltkrievijas pārrobežu sadarbības
programmas ieviešanu; 23) noteikumus par
vienošanos par Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmas
ieviešanu; 24) noteikumus par
vienošanos par starpreģionu sadarbības programmas INTERREG IVC ieviešanu; 25) noteikumus par
vienošanos par pilsētvides attīstības programmas URBACT II ieviešanu; 26) noteikumus par
vienošanos par labas teritoriālas sadarbības programmu pārvaldības programmas
INTERACT II ieviešanu; 27) noteikumus par
vienošanos par programmas ESPON 2013 ieviešanu; 28) kārtību, kādā
sniedzami ziņojumi par Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas
teritoriālā sadarbība programmu finansēto projektu ieviešanā konstatētajām
neatbilstībām un atgūstami neatbilstoši veiktie izdevumi; 29) kārtību, kādā
Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā
sadarbība programmu vadībā Latvijā iesaistītās institūcijas publisko
informāciju par programmu ietvaros apstiprinātajiem projektiem; 30) kārtību, kādā
piešķir valsts budžeta līdzekļus Eiropas Savienības struktūrfondu 3.mērķa
Eiropas Teritoriālā sadarbība programmu un Eiropas Kaimiņattiecību un partnerības
instrumenta programmu finansējuma saņēmējiem no Latvijas Republikas; 31) kārtību, kādā
valsts budžetā plāno līdzekļus Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa
Eiropas teritoriālā sadarbība programmu un Eiropas Kaimiņattiecību un
partnerības instrumenta programmu īstenošanai un veic maksājumus; 32) kārtību, kādā
vadošā iestāde, apvienotā vadošā iestāde nodrošina Latvijas Lietuvas
pārrobežu sadarbības programmas un Igaunijas Latvijas Krievijas pārrobežu
sadarbības programmas informācijas sistēmas izmantošanu; 33) kārtību, kādā
nosaka Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā
sadarbība programmu Latvijas partneru projektu attiecināmas un
neattiecināmas izmaksas un tiek nodrošināta pirmā līmeņa finanšu kontrole. Par likumprojekta 25. pantā minēto noteikumu sagatavošanu ir atbildīga Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas Republikas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. Likumprojekts veicina Latvijas Republikas saistību izpildi pret Eiropas Savienību, jo nodrošinās pārskatāmāku Eiropas Savienības instrumentu piemērošanu. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Likumprojekta sagatavošanā ir ņemta vērā: 1. Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regula (EK) Nr. 1083/2006, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un atceļ regulu (EK) Nr. 1260/1999 (Oficiālais Vēstnesis, 2006.gada 31.jūlijs L210 25.-78.lp.); 2. Eiropas Komisijas 2006. gada 8. decembra regula (EK) Nr. 1828/2006, kas paredz noteikumus par to, kā īstenot Padomes regulu (EK) Nr. 1083/2006, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu, un Eiropas Parlamenta un padomes regulu (EK) Nr.1080/2006 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu (Oficiālais Vēstnesis, 2006.gada 27.decembris L371 1.-163.lp.); 3. Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 5.jūlija regula (EK) Nr. 1080/2006 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu (Oficiālais Vēstnesis, 2006.gada 31.jūlijs L210 1.-11.lp.); 4. Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 24. oktobra regula (EK) Nr.1638/2006, ar ko paredz vispārējus noteikumus Eiropas kaimiņattiecību un partnerības instrumenta izveidošanai (Oficiālais Vēstnesis, 2006.gada 9.novembris L310 1.-14.lp.); 5. Eiropas Komisijas 2007.gada 9.augusta regula (EK) Nr. 951/2007, ar ko nosaka īstenošanas noteikumus Pārrobežu sadarbības programmām, ko finansē saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1638/2006, ar ko paredz vispārējos noteikumus Eiropas kaimiņattiecību un partnerības instrumenta izveidošanai (Oficiālais Vēstnesis, 2007.gada 10.augusts L210 10.-25.lp.). |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulas (EK) Nr. 1083/2006 VI sadaļas I nodaļa, 59.panta 1.punkta a) apakšpunkts |
Likumprojekta II nodaļas 8. panta pirmā daļa |
|
Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulas (EK) Nr. 1083/2006 VI sadaļas I nodaļa, 59.panta 1.punkta b) apakšpunkts |
Likumprojekta II nodaļas 9. panta pirmā daļa |
|
Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulas (EK) Nr. 1083/2006 VI sadaļas I nodaļa, 59.panta 1.punkta c) apakšpunkts |
Likumprojekta II nodaļas 10. panta pirmā daļa |
|
Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulas (EK) Nr. 1083/2006 VI sadaļas I nodaļa, 60.pants |
Likumprojekta II nodaļas 8. panta pirmā daļa |
|
Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulas (EK) Nr. 1083/2006 VI sadaļas I nodaļa, 61.panta e) apakšpunkts |
Likumprojekta II nodaļas 9.panta pirmā daļa |
|
Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulas (EK) Nr. 1083/2006 VI sadaļas I nodaļa, 62.panta 1.punkta c) apakšpunkts |
Likumprojekta II nodaļas 10.panta otrā daļa |
|
&nb sp;Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulas (EK) Nr. 1083/2006 VI sadaļas II nodaļa, 63.panta 2.punkts |
Likumprojekta II nodaļas 11.panta pirmā daļa |
|
Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulas (EK) Nr. 1083/2006 VI sadaļas II nodaļa, 64.panta 1.punkts |
Likumprojekta II nodaļas 11.panta otrā daļa |
|
Eiropas Padomes 2006. gada 11. jūlija regulas (EK) Nr. 1083/2006 VI sadaļas IV nodaļa, 70.panta 1.punkta b) apakšpunkts |
Likumprojekta II nodaļas 6.panta pirmās daļas 10.punkts |
|
Eiropas Komisijas 2006. gada 8. decembra regulas (EK)
Nr. 1828/2006 II sadaļas IV iedaļa, 28.panta 1.punkts |
Likumprojekta IV nodaļas 25.panta 11.punkts |
|
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 5.jūlija regulas (EK) Nr. 1080/2006 III nodaļa, trešā iedaļa, 14. panta 2.punkts |
Likumprojekta II nodaļas 6. panta pirmās daļas 9.punkts |
|
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 5.jūlija regulas (EK) Nr. 1080/2006 III nodaļa, trešā iedaļa, 14.panta 1.punkts |
Likumprojekta II nodaļas 12. pants |
|
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 5.jūlija regulas (EK) Nr. 1080/2006 III nodaļa, trešā iedaļa, 16. panta 1.punkts |
Likumprojekta II nodaļas 6.panta pirmās daļas 8.punkts |
|
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 24. oktobra regulas (EK)
Nr.1638/2006 III sadaļas 10.panta 1.punkts |
Likumprojekta III nodaļas 19.pants |
|
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 24. oktobra regulas (EK)
Nr.1638/2006 III sadaļas 10.panta 4.punkts |
Likumprojekta III nodaļas 17.panta otrās daļas 2.punkts |
|
Eiropas Komisijas 2007.gada 9.augusta regulas (EK) Nr. 951/2007 III
sadaļas pirmā iedaļa, 9.panta 6.punkts
|
Likumprojekta III nodaļas 15.panta pirmās daļas 2.punkts |
|
Eiropas Komisijas 2007.gada 9.augusta regulas (EK) Nr. 951/2007 III
nodaļas otrā iedaļa, 14.panta 7.punkts |
Likumprojekta III nodaļas 17.panta otrās daļas 1.punkts |
|
Eiropas Komisijas 2007.gada 9.augusta regulas (EK) Nr. 951/2007 III
nodaļas otrā iedaļa, 16.panta 1.punkts |
Likumprojekta III nodaļas 19.pants |
|
Eiropas Komisijas 2007.gada 9.augusta regulas (EK) Nr. 951/2007 IV nodaļa
pirmā iedaļa, 21.panta 1.punkts
|
Likumprojekta III nodaļas 17.panta otrās daļas 2.punkts |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas, jo likumprojekts nosaka Eiropas Savienības struktūrfondu 3. mērķa Eiropas teritoriālā sadarbība programmu vadību saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Likumprojekta sagatavošanas procesā konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas tiek paplašinātas. Papildus esošajām funkcijām Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija nodrošinās Pārrobežu sadarbības programmas LatvijaLietuva vadošās iestādes, revīzijas iestādes un sertifikācijas iestādes, kā arī pārrobežu sadarbības programmas IgaunijaLatvijaKrievija Eiropas Kaimiņattiecību un partnerības instrumenta ietvaros apvienotās vadošās iestādes funkciju izpildi. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Ņemot vērā, ka lēmumi par projektu iesniegumu apstiprināšanu vai noraidīšanu, kā arī lēmumi par piešķirtā finansējuma atgūšanu tiek pieņemti uzraudzības komitejā, apvienotā uzraudzības komitejā, kuras ir programmu partnervalstu izveidotas koleģiālas institūcijas un to pieņemtie lēmumi nav tikai vienas valsts Latvijas valsts pārvaldes institūciju lēmumi, bet gan starpvalstu lēmumi, augstāk minētie lēmumi nav pārsūdzami. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs |
Valsts sekretāres vietā Valsts sekretāra vietnieks |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
E.Zalāns |
A.Stucka |
K.Jaunzeme |
S.Smone |
A.Andreičika |
01.08.2008. 9:43
2587
A.Djakova,
67770421, anna.djakova@raplm.gov.lv