Rīgā

LATVIJAS  REPUBLIKAS  MINISTRU  KABINETS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

15.05.2008.                   Nr.90/TA-110

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Lūkina 67028116, ilze.lukina@sam.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 9 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 8 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 13.maija sēdes protokola Nr.30   2.§ izraksts uz 1 lp.

4. Diskete.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

 

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

 

1.     Papildināt 23.panta pirmo daļu ar 5.2 punktu šādā redakcijā:

 

"52) tiesību atņemšanu sniegt regulējamos sabiedriskos pakalpojumus;".

2. Papildināt kodeksu ar 29.3 pantu šādā redakcijā:

 

"29.pants. Tiesību atņemšana sniegt regulējamos sabiedriskos pakalpojumus

Par regulējamo sabiedrisko pakalpojumu licencē, vispārējās atļaujas noteikumos vai citos tiesību aktos noteikto tiesību izmantošanas kārtības rupju vai sistemātisku pārkāpšanu piemēro minēto tiesību atņemšanu (licences vai vispārējās atļaujas anulēšanu), elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanas vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanu, izslēdzot no elektronisko sakaru komersantu saraksta, vai pasta pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanu, izslēdzot no pasta komersantu reģistra, uz laiku līdz pieciem gadiem."

 

3. Izteikt 145., 146., 146.1 un 146.2 pantu šādā redakcijā:

"145.pants. Radioamatieru darbības noteikumu pārkāpšana

Par radioamatieru radiostaciju būvēšanas, ierīkošanas un lietošanas noteiktās kārtības pārkāpšanu –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz simt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no simt piecdesmit līdz trīssimt latiem, vai anulē radioamatieru radiostacijas ierīkošanas vai lietošanas atļauju uz laiku no viena līdz divpadsmit mēnešiem.

 

146.pants. Radioiekārtu uzstādīšana vai lietošana bez Elektronisko sakaru direkcijas radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas vai koplietojamā radiofrekvenču piešķīruma lietošanas atļaujas nosacījumu pārkāpšana

Par koplietojamo radiofrekvenču piešķīruma lietošanas atļaujas nosacījumu pārkāpšanu –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no divsimt piecdesmit līdz tūkstoš latiem, konfiscējot radioiekārtas un citus administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rīkus un priekšmetus vai bez konfiskācijas.

Par radioiekārtu uzstādīšanu vai lietošanu bez Elektronisko sakaru direkcijas radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no divsimt piecdesmit līdz tūkstoš latiem, konfiscējot radioiekārtas un citus administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rīkus un priekšmetus vai bez konfiskācijas.

Par šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajām darbībām, ja tās atkārtoti izdarītas gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no tūkstoš līdz divtūkstoš latiem, konfiscējot izmantotās radioiekārtas un citus administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rīkus un priekšmetus.

 

146.1 pants. Radioiekārtu uzstādīšana vai lietošana, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto radioiekārtu uzstādīšanas un lietošanas kārtību vai Elektronisko sakaru direkcijas radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujā noteiktos parametrus, vai tādu radioiekārtu, elektrisko vai elektronisko iekārtu uzstādīšana vai lietošana, kuru darbība rada kaitīgus radiotraucējumus vai kuru elektromagnētiskie izstarojumi neatbilst normatīvajos aktos noteiktajam

Par radioiekārtu uzstādīšanu vai lietošanu, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto radioiekārtu uzstādīšanas un lietošanas kārtību vai Elektronisko sakaru direkcijas radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujā noteiktos parametrus, vai tādu radioiekārtu, elektrisko vai elektronisko iekārtu uzstādīšanu vai lietošanu, kuru darbība rada kaitīgus radiotraucējumus vai kuru elektromagnētiskie izstarojumi neatbilst normatīvajos aktos noteiktajam, –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz simt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no simt piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem.

Par tādām pašām darbībām, ja tās atkārtoti izdarītas gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz divtūkstoš latiem, konfiscējot izmantotās iekārtas un citus administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rīkus un priekšmetus.

 

146.2 pants. Radiosakarus reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpšana

Par radiosakarus reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpšanu –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem.

Par šā panta pirmajā daļā minētajām darbībām, ja tās atkārtoti izdarītas gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz tūkstoš latiem."

 

4. Papildināt kodeksu ar 146.3, 146.4, 146.5, 146.6 un 146.7 pantu šādā redakcijā:

 

"146.3 pants. Atteikšanās nodrošināt piekļuvi radioiekārtai, lai pārbaudītu tās tehniskos parametrus, vai normatīvajos aktos noteiktās informācijas nesniegšana radioiekārtu lietošanu uzraugošās institūcijas amatpersonai vai pilnvarotajai personai, kā arī šo personu likumīgo norādījumu nepildīšana

Par atteikšanos nodrošināt piekļuvi radioiekārtai, lai pārbaudītu tās tehniskos parametrus, vai normatīvajos aktos noteiktās informācijas nesniegšanu radioiekārtu lietošanu uzraugošās institūcijas amatpersonai vai pilnvarotajai personai, kā arī par šo personu likumīgo norādījumu nepildīšanu –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem.

Par šā panta pirmajā daļā minētajām darbībām, ja tās atkārtoti izdarītas gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz tūkstoš latiem.

Par atteikšanos nodrošināt piekļuvi radioiekārtai, lai pārbaudītu tās tehniskos parametrus, vai par radioiekārtas darbības nepārtraukšanu gadījumos, kad radioiekārtas lietošana rada apdraudējumu radionavigācijas vai cita drošības dienesta sakaru iekārtu darbībai, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz tūkstoš latiem.

 

146.4 pants. Tādu radioiekārtu uzstādīšana vai lietošana, kuru atbilstība būtiskajām prasībām nav novērtēta un apliecināta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, vai tādu radioiekārtu piedāvāšana vai pārdošana, par kuru izplatīšanu nav paziņots normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā

Par tādu radioiekārtu uzstādīšanu vai lietošanu, kuru atbilstība būtiskajām prasībām nav novērtēta un apliecināta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz simt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no simt piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem.

Par otrās kategorijas sakaru iekārtu laišanu apgrozībā vai izplatīšanas uzsākšanu Latvijas Republikā, par to nepaziņojot Elektronisko sakaru direkcijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, –

uzliek naudas sodu no četrsimt līdz piecsimt latiem, konfiscējot radioiekārtas vai bez konfiskācijas.

146.5 pants. Jūras un gaisa kuģniecības ārkārtas situāciju, avārijas un briesmu signālu raidīšanai paredzēto radiofrekvenču izmantošanas kārtības pārkāpšana, tādu radiotraucējumu radīšana, kuri kaitē personas vai īpašuma aizsardzībai izmantojamo radion avigācijas sakaru vai radiosakaru (drošības radiosakari) iekārtu darbībai, kā arī valsts drošības, sabiedriskās kārtības vai kuģošanas un gaisa satiksmes drošības apdraudējuma radīšana

Par jūras un gaisa kuģniecības ārkārtas situāciju, avārijas un briesmu signālu raidīšanai paredzēto radiofrekvenču izmantošanas kārtības pārkāpšanu vai tādu radiotraucējumu radīšanu, kuri kaitē personas vai īpašuma aizsardzībai izmantojamo radionavigācijas sakaru vai radiosakaru (drošības radiosakari) iekārtu darbībai, kā arī valsts drošības, sabiedriskās kārtības vai kuģošanas un gaisa satiksmes drošības apdraudējuma radīšanu –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt piecdesmit līdz trīssimt latiem, bet juridiskajām personām – no trīssimt līdz tūkstoš latiem, konfiscējot izmantotās radioiekārtas un citus administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rīkus un priekšmetus vai bez konfiskācijas.

Par tādām pašām darbībām, ja tās atkārtoti izdarītas gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no trīssimt līdz tūkstoš latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem, konfiscējot izmantotās radioiekārtas un citus administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rīkus un priekšmetus.

 

146.6 pants. Elektronisko sakaru komersanta rīcībā esošās informācijas par numerācijas lietošanu nesniegšana numerācijas datu bāzes uzturēšanai, kā arī apzināti nepatiesas informācijas sniegšana

Par elektronisko sakaru komersanta rīcībā esošās informācijas par numerācijas lietošanu nesniegšanu numerācijas datu bāzes uzturēšanai, kā arī par apzināti nepatiesas informācijas sniegšanu –

uzliek naudas sodu juridiskajai personai no piecsimt līdz piectūkstoš latiem.

Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu juridiskajai personai no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem.

 

146.7 pants. Elektronisko sakaru komersanta rīcībā esošās informā­cijas nesniegšana atrašanās vietas informācijas datu bāzes uzturēšanai, kā arī apzināti nepatiesas informācijas sniegšana, ja minētais komersants nodrošina publisko fiksēto telefonu tīklu vai publisko mobilo telefonu tīklu

Par elektronisko sakaru komersanta rīcībā esošās informācijas nesniegšanu atrašanās vietas informācijas datu bāzes uzturēšanai, kā arī par apzināti nepatiesas informācijas sniegšanu, ja minētais komersants nodrošina publisko fiksēto telefonu tīklu vai publisko mobilo telefona tīklu, –

uzliek naudas sodu juridiskajai personai no piecsimt līdz piectūkstoš latiem.

Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu juridiskajai personai no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem."

 

5. Izteikt 148.pantu šādā redakcijā:

 

"148.pants. Elektronisko sakaru tīklu aizsardzības prasību pārkāpšana

Par elektronisko sakaru tīklu aizsardzības prasību pārkāpšanu, elektronisko sakaru tīklu aizsardzībai noteikto aizsardzības zonu neievērošanu, kā arī par elektronisko sakaru tīklu bojāšanu vai to darbības traucēšanu –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem.

Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz tūkstoš latiem."

 

6. Papildināt 148.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

 

"Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu amatpersonām no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no trīssimt līdz piectūkstoš latiem un pārtrauc elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanu vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu, izslēdzot no elektronisko sakaru komersantu saraksta."

 

7. Izslēgt 149.pantu.

 

8. Izteikt 149.1 pantu šādā redakcijā:

 

"149.pants. Elektronisko sakaru iekārtu, tajā skaitā galiekārtu, patvaļīga pieslēgšana publiskajam elektronisko sakaru tīklam un patvaļīga pieslēgšanās televīzijas un skaņas apraides signālu izplatīšanas kabeļtīklu sistēmai vai tās bojāšana

Par patvaļīgu pieslēgšanos televīzijas vai skaņas apraides signālu izplatīšanas kabeļtīklu sistēmai vai tās bojāšanu –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām – no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, konfiscējot iekārtas, galiekārtas vai citus administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rīkus un priekšmetus vai bez konfiskācijas.

Par elektronisko sakaru iekārtu, tajā skaitā galiekārtu, patvaļīgu pieslēgšanu publiskajam elektronisko sakaru tīklam –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz tūkstoš latiem, konfiscējot iekārtas, galiekārtas vai citus administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rīkus un priekšmetus vai bez konfiskācijas.

Par šā panta pirmajā un otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecsimt līdz tūkstoš latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz divtūkstoš latiem, konfiscējot iekārtas, galiekārtas vai citus administratīvā pārkāpuma izdarīšanas rīkus."

 

9. Papildināt kodeksu ar 152.4 un 152.5 pantu šādā redakcijā:

 

"152.4 pants. Elektronisko sakaru tīklu ierīkošana, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto kārtību

Par elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto kārtību, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no piecsimt līdz divtūkstoš piecsimt latiem.

Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz tūkstoš latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz piectūkstoš latiem.

 

152.5 pants. Elektronisko sakaru tīklu būvniecību regulējošo normatīvo aktu prasību pārkāpšana

Par elektronisko sakaru tīklu būvniecību regulējošo normatīvo aktu prasību pārkāpšanu, kā arī par elektronisko sakaru tīklu vai to daļu marķēšanas prasību neievērošanu –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no simt līdz tūkstoš latiem.

Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz tūkstoš latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz divtūkstoš piecsimt latiem."

 

10.  158.2 pantā:

izslēgt nosaukumā un pirmajā daļā vārdu "valsts";

 

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

 

"Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz desmittūkstoš latiem, un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam anulē izsniegto licenci vai vispārējo atļauju un pārtrauc elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanu vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu, izslēdzot no elektronisko sakaru komersantu saraksta, vai pārtrauc pasta pakalpojumu sniegšanu, izslēdzot no pasta komersantu reģistra."

 

11.  158.3 pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdu "valsts";

izslēgt pirmajā daļā vārdus "pēc tās pieprasījuma";

papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

 

"Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no trīssimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem, un sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam anulē izsniegto licenci vai vispārējo atļauju un pārtrauc elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanu vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu, izslēdzot no elektronisko sakaru komersantu saraksta, vai pārtrauc pasta pakalpojumu sniegšanu, izslēdzot no pasta komersantu reģistra."

 

12. Papildināt 158.4 pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

 

"Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz piecsimt latiem, amatpersonām – no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem."

 

13. Papildināt 166.9 pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"Par normatīvajos aktos noteiktajām būtiskajām prasībām vai tehniskajiem parametriem neatbilstošu preču piedāvāšanu vai pārdošanu –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz piectūkstoš latiem, konfiscējot šīs preces vai bez konfiskācijas."

 

14. Izteikt 166.15 panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"Par atbilstības novērtēšanai pakļauto preču nenodrošināšanu ar atbilstības apliecinājumu vai apstiprinājumu vai šo preču piedāvāšanu vai realizēšanu bez tiem, izņemot ārstniecības līdzekļu piedāvāšanu vai realizēšanu, –

uzliek naudas sodu fiziskajām personām un amatpersonām no divsimt līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz trīstūkstoš latiem, konfiscējot šīs preces vai bez konfiskācijas."

 

15. Aizstāt 215.4 panta pirmajā daļā skaitli un vārdus "166.9 panta pirmajā un trešajā" ar skaitli un vārdiem "166.9 panta pirmajā, trešajā un ceturtajā".

 

16. Izteikt 215.10 panta otro daļu šādā redakcijā:

 

"Izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus līdz desmittūkstoš latiem, izteikt brīdinājumu, atņemt tiesības sniegt regulējamos sabiedriskos pakalpojumus (anulēt sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam izsniegto licenci vai vispārējo atļauju un pārtraukt elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanu vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu, izslēdzot no elektronisko sakaru komersantu saraksta, vai pārtraukt pasta pakalpojumu sniegšanu, izslēdzot no pasta komersantu reģistra) Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vārdā ir tiesīga Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padome."

 

17.  235.pantā:

izteikt pirmo un otro daļu šādā redakcijā:

 

"Satiksmes ministrija izskata šā kodeksa 145.–148., 149.1, 152.4 un 152.5 pantā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas.

Izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus Satiksmes ministrijas vārdā ir tiesīgas Satiksmes ministrijas valsts sekretāra pilnvarotas amatpersonas.";

 

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

 

"Administratīvā pārkāpuma protokolu par šā kodeksa 145.–146.7, 148., 152.4 un 152.5 pantā paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem sastāda Elektronisko sakaru direkcijas amatpersonas."

 

18. Izslēgt 254.panta 6.punktu.

 

19. Papildināt 256.panta trešo daļu aiz vārdiem "valsts medību uzraudzības iestāžu" ar vārdiem "Elektronisko sakaru direkcijas".

 

20.  304.pantā:

aizstāt 2.punktā skaitli un vārdus "166.9 panta trešajā" ar skaitli un vārdiem "166.9 panta trešajā un ceturtajā";

izteikt 9.punktu šādā redakcijā:

 

"9) Elektronisko sakaru direkcijas amatpersonas – ja izdarīti pārkāpumi, kas paredzēti šā kodeksa 146.pantā, 146.1 panta otrajā daļā, 146.4 panta otrajā daļā, 146.5 un 149.1 pantā;".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Satiksmes ministra vietā –

bērnu un ģimenes lietu ministrs

A.Baštiks

 


Likumprojekta „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Sakarā ar elektronisko sakaru nozares pilnu liberalizāciju, jebkurai fiziskai vai juridiskai personai, ievērojot Elektronisko sakaru likuma prasības, ir tiesības ierīkot vai izbūvēt elektronisko sakaru tīklu. Pašlaik nevienā normatīvajā aktā nav ietvertas konkrētas sankcijas par normatīvo aktu prasību neievērošanu izbūvējot un ierīkojot elektronisko sakaru tīklus. Līdz ar to bieži rodas konflikta situācijas attiecībās starp elektronisko sakaru tīklu nodrošinātājiem un nekustamā īpašuma īpašniekiem, kuri ir neapmierināti ar viņu īpašumā veiktajiem nesaskaņotiem būvniecības darbiem. Daudz problēmu komersantiem rada citu īpašnieku nemarķēto elektronisko sakaru tīklu esamība, kas apgrūtina jauno elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un esošo tīklu ekspluatāciju.

Pašreiz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 152.pantā ir paredzēta administratīvā atbildība par būvniecības noteikumu pārkāpumiem. Saskaņā ar Būvniecības likumā doto definīciju būve ir būvniecības procesā radies ar zemi saistīts veidojums, kam ir noteikta funkcija. Tādējādi šis regulējums neaptver darbības, kas saistītas ar elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu.

Līdz ar to ir nepieciešams izdarīt grozījumus un papildināt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu ar konkrētām sankcijām par šādiem administratīvajiem pārkāpumiem.

Saistībā ar augstāk minēto un pamatojoties uz spēkā esošo Elektronisko sakaru likumā noteikto tiesisko regulējumu ir izstrādāts likumprojekts „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” (turpmāk tekstā – likumprojekts).

Papildus tam, pašreiz spēkā esošās normas, kas saistītas ar elektronisko sakaru nozari, ir novecojušas un lielā mērā neatbilst Elektronisko sakaru likumā noteiktajam regulējumam, tajā lietotajiem terminiem un to skaidrojumiem, kā arī vispārējai situācijai nozarē.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

Izstrādātā likumprojekta mērķis ir sakārtot elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības jomu.

 Likumprojekts nosaka konkrētas sankcijas, kuras jāpiemēro gadījumos, kad tiek konstatēta elektronisko sakaru tīklu ierīkošana, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto kārtību. Likumprojekts nosaka arī sankcijas par elektronisko sakaru būvniecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpšanu, kā arī, ja netiek ievērotas prasības par elektronisko sakaru tīklu vai to daļu marķēšanu.

Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 6.panta pirmās daļas 10.punktu elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības uzraudzību veiks VAS „Elektronisko sakaru direkcija”, realizējot šādas funkcijas:

pārraugot elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 16.panta pirmajā daļā noteikto kārtību:

1) izskata elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas tehniskos projektus un elektronisko sakaru tīklu būvprojektus un pieņem lēmumus par tiem,

2) akceptē vai noraida elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas tehniskos projektus un elektronisko sakaru tīklu būvprojektus, izsniedz vai atsaka izsniegt, kā arī anulē būvatļaujas elektronisko sakaru tīklu būvdarbu veikšanai,

3) uzrauga elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu. 

 Savukārt atbilstoši Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajam regulējumam administratīvo pārkāpumu lietas elektronisko sakaru nozarē, tajā skaitā saistībā ar elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpšanu, izskata un administratīvos sodus uzliek Satiksmes ministrijas Sakaru departaments.

 Sodu apmēri ir noteikti pēc analoģijas, savstarpēji salīdzinot tos ar naudas sodiem, kādi ir noteikti par administratīvajiem pārkāpumiem būvniecības nozarē, jo elektronisko sakaru tīklu ierīkošana un būvniecība atbilstoši Būvniecības likuma 6.pantā noteiktajam ir viena no būvniecības nozares apakšnozarēm, kam ir noteikta īpaša būvniecības procesa kārtība.

Likumprojekts papildināts ar normu, kas nosaka sankcijas par normatīvajos aktos noteiktajām būtiskajām prasībām vai tehniskajiem parametriem neatbilstošu preču piedāvāšanu vai pārdošanu. Tas pamatojams ar to, ka Ministru kabineta 2007.gada 21.augusta noteikumos Nr.561 „Radioiekārtu un elektronisko sakaru tīkla galiekārtu atbilstības novērtēšanas, izplatīšanas un lietošanas kārtība” ir noteiktas radioiekārtu un elektronisko sakaru tīkla galiekārtu būtiskās prasības, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 9.marta direktīvas 1999/5/EK par radioiekārtu un telekomunikāciju termināla iekārtām un to atbilstības savstarpēju atzīšanu. Savukārt Ministru kabineta 2005.gada 19.aprīļa noteikumos Nr.276 „Noteikumi par radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī par radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem nosacījumiem” ir noteikti arī citi radioiekārtu un elektronisko sakaru tīkla galiekārtu tehniskie parametri, atbilstība kuriem ir nozīmīga attiecībā uz radiofrekvenču spektra joslu izmantošanu (radio saskarnes un to parametri). Turklāt būtiskās prasības un tehniskās prasības nevar tikt viennozīmīgi pielīdzinātas vai nu kvalitātes, vai nu drošuma prasībām, kas arī katrai preču vai pakalpojumu grupai ir atšķirīgas. Kā piemēru var minēt to, ka attiecībā uz radioiekārtām un elektronisko sakaru tīklu galiekārtām viena no būtiskajām prasībām ir radiofrekvenču spektra resursu efektīva izmantošana, neradot kaitīgus radiotraucējumus, ko viennozīmīgi nevar uzskatīt ne par kvalitātes, ne drošuma prasību.

Lai nodrošinātu likumprojekta atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīvai 2002/20/EK par elektronisko komunikāciju tīklu un pakalpojumu atļaušanu (atļauju izsniegšanas direktīva), likumprojekts papildināts ar normām, kas paredz tiesības Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai kā valsts pārvaldes iestādei nopietnu un atkārtotu vispārējās atļaujas nosacījumu, izmantošanas tiesību vai īpašu pienākumu pārkāpumu gadījumā, ja pasākumi, kas vērsti uz izpildes nodrošināšanu nav darbojušies, liegt uzņēmumam turpināt nodrošināt elektronisko sakaru tīklus vai pakalpojumus, apturēt vai atsaukt izmantošanas tiesības.

Vienlaikus likumprojektā ir precizētas Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas kompetencē esošās normas, papildinot tās ar sankcijām, kuras jāpiemēro gadījumos, kad attiecīgais pārkāpums tiek konstatēts atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas.

Likumprojektā svītrota norma, kas noteica, ka VAS „Elektronisko sakaru direkcija” ir tiesības izdarīt administratīvo aizturēšanu. Norma svītrota, jo praksē, veicot pārbaudes un konstatējot pārkāpumus saistībā ar elektronisko sakaru nozari, netiek aizturētas personas, bet gan tikai izņemtas vai konfiscētas radioiekārtas vai citas pārkāpuma izdarīšanas iekārtas, rīki vai priekšmeti. Šajā kontekstā likumprojekts papildina personu loku, kuras var izdarīt mantu apskati, nosakot, ka Elektronisko sakaru direkcijas amatpersonas ir tiesīgas veikt mantu apskati.

Vienlaikus ir precizētas normas, kas attiecas uz elektronisko sakaru nozari, lai tās atbilstu Elektronisko sakaru likumā noteiktajam regulējumam, tajā lietotajiem terminiem un to skaidrojumiem, kā arī vispārējai situācijai nozarē.

 

3. Cita informācija

Likumprojekts tika izsludināts Valsts sekretāru 2006.gada 2.februāra sanāksmē (prot.Nr.5 29.§) (VSS-142).

Saskaņā ar Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 „Ministru kabineta kārtības rullis” noteikto tiesisko regulējumu ir veiktas likumprojekta saskaņošanas procedūras.

Likumprojekts tika izskatīts un atbalstīts Ministru kabineta 2006.gada 10.oktobra sēdē (prot.Nr.52 5.§), uzdodot Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

Vadoties no Saeimas likumprojektu datu bāzē iekļautās informācijas, likumprojekts ir iesniegts Saeimā 2006.gada 18.oktobrī un 2006.gada 26.oktobrī tas ir nodots izskatīšanai Saeimas Juridiskajai komisijai un Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, kā atbildīgo nosakot Juridisko komisiju.

Satiksmes ministrija, izpildot Valsts sekretāru 2006.gada 9.novembra sanāksmē (prot.Nr.43 55.§) doto uzdevumu, sagatavoja Valsts kancelejai vēstuli (Satiksmes ministrijas 2006.gada 23.novembra vēstule Nr.03-04.1/106) par 8.Saeimā iesniegtiem satiksmes ministra kompetencē esošiem likumprojektiem, kuru turpmāka virzība Satiksmes ministrijai ir būtiska, tajā skaitā likumprojekts „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” (Reģ. Nr.1919), kas nodots komisijām 2006.gada 26.oktobrī.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 5.decembra Protokola Nr.65 22.§ tika nolemts lūgt 9.Saeimu turpināt izskatīt virkni likumprojektus, kuru izskatīšana ir iesākta 8.Saeimas laikā, tajā skaitā likumprojekts „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” (reģ.nr.1919).

Ņemot vērā radušos situāciju, ka likumprojekts nav ticis iekļauts izskatīšanai 9.Saeimā, likumprojektu ir nepieciešams virzīt atkārtoti.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts, pilnveidojot ar elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību saistīto tiesisko regulējumu, uzlabos uzņēmējdarbības vidi. Normatīvā akta projekts attiecas uz komersantiem, kas pārkāpj normatīvajos aktos noteikto kārtību elektronisko sakaru tīklu ierīkošanā un būvniecībā. Šis normatīvais akts veicinās normatīvajos aktos noteiktās kārtības ievērošanu elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības jomā.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

 

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

1

2

3

4

5

6

 

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Valsts budžeta ieņēmumi nav prognozējami, jo nevar paredzēt, par cik tie palielināsies, iekasējot naudas sodus par likumprojektā noteiktajiem pārkāpumiem.

Valsts budžeta ieņēmumi nav prognozējami, jo nevar paredzēt, par cik tie palielināsies, iekasējot naudas sodus par likumprojektā noteiktajiem pārkāpumiem.

Valsts budžeta ieņēmumi nav prognozējami, jo nevar paredzēt, par cik tie palielināsies, iekasējot naudas sodus par likumprojektā noteiktajiem pārkāpumiem.

Valsts budžeta ieņēmumi nav prognozējami, jo nevar paredzēt, par cik tie palielināsies, iekasējot naudas sodus par likumprojektā noteiktajiem pārkāpumiem.

Valsts budžeta ieņēmumi nav prognozējami, jo nevar paredzēt, par cik tie palielināsies, iekasējot naudas sodus par likumprojektā noteiktajiem pārkāpumiem.

 

2.Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

3.Finansiālā ietekme

Fiskālā ietekme nav prognozējama.

Fiskālā ietekme nav prognozējama.

Fiskālā ietekme nav prognozējama.

Fiskālā ietekme nav prognozējama.

Fiskālā ietekme nav prognozējama.

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

6.Cita informācija

Ar naudas sodiem iekasētie līdzekļi tiek ieskaitīti valsts pamatbudžetā.

Ar naudas sodiem iekasētie līdzekļi tiek ieskaitīti valsts pamatbudžetā.

Ar naudas sodiem iekasētie līdzekļi tiek ieskaitīti valsts pamatbudžetā.

Ar naudas sodiem iekasētie līdzekļi tiek ieskaitīti valsts pamatbudžetā.

Ar naudas sodiem iekasētie līdzekļi tiek ieskaitīti valsts pamatbudžetā.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Papildus normatīvie akti nav jāizstrādā.

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīvai 2002/20/EK par elektronisko komunikāciju tīklu un pakalpojumu atļaušanu (atļauju izsniegšanas direktīva).

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējuma

1.tabula

 

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinumi u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju.

Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīva 2002/20/EK par elektronisko komunikāciju tīklu un pakalpojumu atļaušanu (atļauju izsniegšanas direktīva), publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 108, 24.04.2002.

 

2. tabula

 

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst)

Komentāri

 

 

23.panta pirmās daļas 5.2punkts

2002/20/EK, 10.panta 5.punkts

Atbilst.

Papildus komentāru nav.

 

29.3pants

2002/20/EK, 10.panta 5.punkts

Atbilst.

Papildus komentāru nav.

 

148.1panta otrā daļa

2002/20/EK, 10.panta 5.punkts

Atbilst.

Papildus komentāru nav.

 

158.2panta otrā daļa

2002/20/EK, 10.panta 5.punkts

Atbilst.

Papildus komentāru nav.

 

158.3panta otrā daļa

2002/20/EK, 10.panta 5.punkts

Atbilst.

Papildus komentāru nav.

 

215.10panta otrā daļa

2002/20/EK, 10.panta 5.punkts

Atbilst.

Papildus komentāru nav.

 

5.Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Notikušas konsultācijas ar Latvijas elektronisko komunikāciju asociāciju par elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības uzraudzību.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas elektronisko komunikāciju asociācija atbalsta izstrādāto likumprojektu daļā, kas attiecas uz elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības uzraudzību.

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

 

5. Cita informācija

Likumprojekta izstrādes gaitā tas saskaņots ar VAS „Elektronisko sakaru direkcija”.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Nav nepieciešams radīt jaunas institūcijas, bet ir nepieciešams papildināt esošo institūciju kompetenci (Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Valsts policija un VAS „Elektronisko sakaru direkcija” šīs funkcijas veiks ar esošajiem resursiem).

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv .

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā kārtībā.

 

4. Cita informācija

Tā kā šobrīd šāda uzraudzība netiek veikta, tad pašlaik nav prognozējams veicamo uzdevumu apjoms un uzraudzības institūciju noslogotība.

 

 

 

Satiksmes ministrs                   A.Šlesers

 

 

Valsts sekretāra vietā – Valsts sekretāra vietniece

 

Juridiskā departamenta direktore

Par uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona

Par projektu atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

A.Ļubļina - Goldmane

L.Priedīte - Kancēviča

I.Strauta

R.Bergmanis

 

15.02.2008. 09:50

2015

I.Lūkina

67028116

ilze.lukina@sam.gov.lv