Rīgā

LATVIJAS  REPUBLIKAS  MINISTRU  KABINETS

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

22.04.2008.                Nr.90/TA-798

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu
"
Grozījumi Elektronisko sakaru likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gorbačova 67219018, inguna.gorbacova@iem.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 7 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 21.aprīļa sēdes protokola Nr.25     18.§ izraksts uz 1 lp.

4. Diskete.

 

 

 

Ministru prezidents                                                     I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Truhņēviča 67082940

 

 


Likumprojekts

 

Grozījumi Elektronisko sakaru likumā

 

Izdarīt Elektronisko sakaru likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 23.nr.; 2005, 12.nr.; 2006, 24.nr.; 2007, 12.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 1.pantu ar 15.1 punktu šādā redakcijā:

 

"151identificējama galiekārta – galiekārta, kurai ražotājs piešķīris identifikatoru atpazīšanai elektronisko sakaru tīklā;".

 

2.  46.pantā:

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Pēc galiekārtas īpašnieka vai procesa virzītāja pieprasījuma elektro­nisko sakaru komersantam, kas piedāvā elektronisko sakaru tīklā izmantot identificējamu galiekārtu, ir pienākums pārtraukt vai atjaunot nolaupītas, pazau­dētas vai citādi pret savu gribu no īpašnieka varas izgājušas elektronisko sakaru tīklā identificējamas galiekārtas (turpmāk – īpašniekam zudusi galiekārta) izmantošanas iespēju savā elektronisko sakaru tīklā. Elektronisko sakaru komersants, kas piedāvā elektronisko sakaru tīklā izmantot identificējamu gal­iekārtu, nodod centralizētai datubāzei informāciju par tam pieteikto īpašniekam zudušo galiekārtu.";

 

papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

 

"(6) Aizliegts bez galiekārtas ražotāja vai tā pilnvarotas personas piekriša­nas:

1) izmainīt galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepiecie­šamos datus, kā arī iegūt, glabāt un izplatīt šādam nolūkam paredzētus datus;

2) iegūt, izgatavot, glabāt un izplatīt programmatūru vai iekārtu, kas paredzēta galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamo datu izmainīšanai."

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs

M.Segliņš


Likumprojekta

„Grozījumi Elektronisko sakaru likumā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?

1. Pašreizējās situācijas raksturojums.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2007.gada 11.septembrī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.619 „Noteikumi par zudušu identificējamu elektronisko sakaru galiekārtu centralizētas datubāzes veidošanu, uzturēšanu un izmantošanu, kā arī šādu galiekārtu izmantošanas iespējas pārtraukšanu un atjaunošanu”. Lai precizētu Elektronisko sakaru likumu, saskaņā ar 2007.gada 11.septembra Ministru kabineta sēdes protokollēmuma (prot.Nr.50, 9.§) 2.punktu, Iekšlietu ministrijai tika uzdots sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā  likumprojektu „Grozījumi Elektronisko sakaru likumā”, paredzot grozījumu veikšanu Elektronisko sakaru likuma 46.panta ceturtajā daļā un attiecinot šajā pantā paredzēto regulējumu tikai uz elektronisko sakaru tīklā identificējamām galiekārtām un elektronisko sakaru komersantiem, kas piedāvā elektronisko sakaru tīklā izmantot identificējamu galiekārtu. Šobrīd Elektronisko sakaru likuma 46.panta ceturtā daļa paredz, ka elektronisko sakaru komersantam ir pienākums pārtraukt vai atjaunot nolaupītas, pazaudētas vai citādi pret savu gribu no īpašnieka varas izgājušas galiekārtas izmantošanas iespēju savā elektronisko sakaru tīklā. Galiekārtas saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 1.panta 13.punktu ir iekārtas (piemēram, tālruņa aparāti, faksi, modemi, datu pārraides iekārtas, privātās automātiskās telefonu centrāles, privātie tīkli, taksofoni), kas paredzētas tiešai vai netiešai pieslēgšanai publiskā elektronisko sakaru tīkla pieslēguma punktiem, taču tehnoloģiski elektronisko sakaru komersants izmantošanas iespēju atjaunot vai pārtraukt var tikai identificējamai galiekārtai, kas galvenokārt ir mobilie tālruņi. Tāpat arī informāciju centralizētajā datu bāzē elektronisko sakaru komersants var iekļaut tikai par īpašniekam zudušu identificējamu galiekārtu.

Lai ierobežotu mobilo tālruņu zādzības, kā arī novērstu nozaudētu un zagtu mobilo tālruņu izplatību un lietošanu elektronisko sakaru tīklos, ir nepieciešams aizliegt izmainīt galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamos datus bez ražotāja vai tā pilnvarotas personas piekrišanas, iegūt un glabāt šādam nolūkam paredzētus datus, kā arī iegūt, izgatavot un glabāt programmatūru vai iekārtu, kas paredzēta galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamo datu izmanīšanai.

Vienlaikus Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi arī grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un grozījumu Krimināllikumā, kas paredz atbildību par minētā aizlieguma pārkāpšanu.

2. Normatīvā akta projekta būtība.

 

 

Likumprojekts paredz noteikt pienākumu pārtraukt vai atjaunot nolaupītas, pazaudētas vai citādi pret savu gribu no īpašnieka varas izgājušas galiekārtas izmantošanas iespēju savā elektronisko sakaru tīklā tikai tiem elektronisko sakaru komersantiem, kas piedāvā elektronisko sakaru tīklā izmantot identificējamu galiekārtu. Minētais pienākums attiecas tikai uz tām galiekārtām, kuras ir iespējams tehniski identificēt elektronisko sakaru tīklā.

Vienlaikus likumprojekts paredz noteikt aizliegumu bez ražotāja vai tā pilnvarotas personas piekrišanas izmainīt galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamos datus, iegūt, glabāt un izplatīt šādam nolūkam paredzētus datus, kā arī iegūt, izgatavot, glabāt un izplatīt programmatūru vai iekārtu, kas paredzēta galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamo datu izmanīšanai.

3. Cita informācija.

Nav.

 



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvē rtējums.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija.

Normatīva akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

   

1. Izmaiņas budžeta     ieņēmumos.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos.

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

3. Finansiālā ietekme.

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

6. Cita informācija.

Nav.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteiku­miem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Ir sagatavoti grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz precizēt tā 148.2 pantu un noteikt, ka persona pie administratīvās atbildības saucama ne tikai par elektronisko sakaru tīklu galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamo datu izmainīšanu vai par šādam nolūkam paredzētu datu iegūšanu vai glabāšanu, kā arī par šādam nolūkam paredzētas programmatūras vai iekārtas iegūšanu, izgatavošanu vai glabāšanu bez ražotāja vai tā pilnvarotas personas piekrišanas, bet arī par elektronisko sakaru tīklu galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamo datu, programmatūras vai iekārtas izplatīšanu.

Vienlaikus ir sagatavoti grozījumi arī Krimināllikumā, kas paredz precizēt tā 244.1 pantu un noteikt, ka persona pie kriminālatbildības saucama arī par elektronisko sakaru tīklu galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamo datu, programmatūras vai iekārtas izplatīšanu bez ražotāja vai tā pilnvarotas personas piekrišanas, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā.

2. Cita informācija.

Nav.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts?

1. Saistības pret Eiropas Savienību.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saisto­šajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums.

1. tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

2. tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu?

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas.

 

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesnieg­tie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta).

Konsultācijas nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

Sabiedrības informēšanas pasākumi netika veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem netika veiktas.

 

5. Cita informācija.

Nav.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpil­de no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

Normatīvā akta izpildei jaunu valsts institūciju veidošana nav nepieciešama, funkcijas tiks nodrošinātas esošo institūciju ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu.

Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un ievietots datu bāzē NAIS.

3.3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo.

 

Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likuma un Kriminālprocesa likuma noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija.

Nav.

 

Iekšlietu ministrs                                                                                   M.Segliņš

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

A.Straume

M.Rāzna

T.Stragova

I.Gorbačova

 

 

 

 

 

 

 

 

10.03.2008. 13:30

1217

I.Gorbačova,7219018,

inguna.gorbacova@iem.gov.lv