Rīgā

LATVIJAS  REPUBLIKAS  MINISTRU  KABINETS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

17.04.2008.                Nr.90/TA-662

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Sviķe 67027419, Irena.Svike@zm.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 5 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 15.aprīļa sēdes protokola Nr.24   24.§ izraksts uz 1 lp.

4. Diskete.

 

 

 

Ministru prezidents                                                     I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

 

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

 

1. Aizstāt 103.3 panta otrajā daļā vārdus "nekaitīguma un kvalitātes" ar vārdiem "nekaitīguma, kvalitātes un klasifikācijas".

 

2. Papildināt 103.3 pantu ar septīto un astoto daļu šādā redakcijā:

 

"Par normatīvajos aktos paredzētās informācijas nesniegšanu par lauksaimniecības produktu cenām vai nepilnīgas informācijas sniegšanu, kā arī par atteikšanos uzrādīt šo informāciju apliecinošus dokumentus –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu juridiskajām personām no desmit līdz divsimt piecdesmit latiem.

Par šā panta septītajā daļā paredzētajiem pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu juridiskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem."

 

3. Papildināt devīto nodaļu ar 108.5 pantu šādā redakcijā:

 

"108.5 Pašu patēriņam paredzēto dzīvnieku izcelsmes produktu ieveduma prasību pārkāpšana

Par ieveduma prasību pārkāpšanu, ievedot Latvijas Republikas muitas teritorijā pašu patēriņam paredzētus dzīvnieku izcelsmes produktus, –

izsaka brīdinājumu, konfiscējot produktus.

Par šā panta pirmajā daļā paredzēto pārkāpumu, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, –

uzliek naudas sodu no pieciem līdz piecdesmit latiem, konfiscējot produktus."

 

4. Papildināt 215.1 panta pirmo daļu aiz vārdiem "Valsts ieņēmumu dienests izskata šā kodeksa" ar skaitli un vārdu "108.pantā".

 

5. Papildināt 215.1 panta otrās daļas 2.punktu aiz vārdiem "par administratīvajiem pārkāpumiem, kas paredzēti" ar skaitli "108.5".

 

6. Papildināt 304.panta 8.punktu aiz skaitļa "108.3" ar skaitli "108.5".

 

 

 

Zemkopības ministrs

M.Roze

Likumprojekta „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

1. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss šobrīd neparedz administratīvo atbildību par dzīvnieku liemeņu klasifikācijas prasību neievērošanu. Veterinārmedicīnas likuma 4.panta pirmās daļas astotajā punktā ir noteikts, ka Pārtikas un veterinārais dienests, pamatojoties uz valsts uzraudzības programmām un normatīvo aktu prasībām, organizē un nodrošina gaļas liemeņu klasifikācijas vienotu valsts uzraudzību un kontroli saskaņā ar Padomes 2006.gada 24.jūlija Regulu Nr.1183/2006 par Kopienas skalu pieaugušu liemeņu klasificēšanai (turpmāk - Regula 1183/2006), Komisijas 1991.gada 13.februāra Regulu Nr.344/91, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Padomes Regulas (EEK) Nr.1186/90 piemērošanai, lai paplašinātu darbības jomu Kopienas skalai, kas paredzēta pieaugušu liellopu liemeņu klasificēšanai (turpmāk - Regula 344/91), Padomes 1984.gada 13.novembra Regulu (EEK) Nr.3220/84, ar ko nosaka Kopienas mēroga cūku liemeņu klasificēšanai (turpmāk - Regula 3220/84) un Komisijas 1985.gada 24.oktobra Regulu (EEK) Nr.2967/85, kas nosaka sīki izstrādātus noteikumus par Kopienas mēroga piemērošanu cūku liemeņu klasificēšanai (turpmāk - Regula 2967/85). Saskaņā ar minētajām regulām dalībvalsts paredz pasākumus, kas vajadzīgi šo regulu piemērošanai.

Līdz ar to ir nepieciešams Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu papildināt ar tekstu, kas paredz administratīvo atbildību par normatīvajos aktos paredzēto klasifikācijas prasību neievērošanu kautuvēs, kurās notiek dzīvnieku liemeņu klasifikācija.

2. Dzīvnieku liemeņu cenu ziņošana Eiropas Komisijai ir svarīgs Latvijas kā ES dalībvalsts pienākums. Cenu ziņošanu regulē Komisijas 1996.gada 16.februāra Regula (EK) Nr.295/96, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus, kuri jāievēro, piemērojot Padomes Regulu (EEK) Nr.1892/87 attiecībā uz pieaugušu liellopu tirgus cenu reģistrēšanu, pamatojoties uz Kopienas skalu liemeņu klasifikācijā. Šī pienākuma izpildi kontrolē pati Eiropas Komisija, jo dzīvnieku liemeņu cenas ir pamats dažādiem tirgus aizsardzības pasākumiem. Kopš iestāšanās ES Latvijā kautuvēs jau ir bijušas divas Eiropas Komisijas pārbaudes par dzīvnieku liemeņu cenu ziņošanu. Pārbaužu rezultāti liecināja, ka cenu ziņošana ir neatbilstoša un cenu ziņotāji nav ieinteresēti to uzlabot. Eiropas Komisija ir brīdinājusi Latviju, ka krīzes gadījumā tā nespēs palīdzēt Latvijas ražotājiem ar tirgus aizsardzības pasākumiem, ja tuvākajā laikā sistēma netiks uzlabota.

3. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (turpmāk – kodekss) šobrīd neparedz administratīvo atbildību par pašu patēriņam paredzēto dzīvnieku izcelsmes produktu ievedumu prasību pārkāpšanu, ievedot produktus Latvijas Republikas muitas teritorijā.

Veterinārmedicīnas likuma 52.panta otrajā daļā ir noteikts, ka personu bagāžu un privātus sūtījumus, kas satur dzīvnieku izcelsmes produktus, valsts robežas muitas punktos kontrolē Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar Komisijas 2004.gada 16.aprīļa regulu (EK) Nr.745/2004, ar ko nosaka pasākumus attiecībā uz pašu patēriņam paredzēto dzīvnieku izcelsmes produktu ievedumiem (turpmāk – Komisijas regula Nr.745/2004). Regulas Nr.745/2004 4.panta 3.punktā ir noteikts, ka no personas, kura atbildīga par personīgai lietošanai paredzētu sūtījumu, kam konstatēts regulā paredzēto nosacījumu pārkāpums, pēc dalībvalsts kompetentās iestādes ieskatiem var ieturēt izmaksas par produktu iznīcināšanu vai arī tai var piemērot sodu.

Līdz ar to nepieciešams kodeksu papildināt ar pantu, kas paredz administratīvo atbildību par pašu patēriņam paredzēto dzīvnieku izcelsmes produktu ievedumu prasību pārkāpšanu, ievedot Latvijas Republikas muitas teritorijā. Vienlaikus kodeksā jāveic grozījumi, lai noteiktu, ka Valsts ieņēmumu dienests izskatīs arī 108.5pantā noteikto administratīvā pārkāpuma lietu un ka Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora pilnvarotas amatpersonas izpilda lēmumu par administratīvā pārkāpuma priekšmeta vai izdarīšanas rīka konfiskāciju.

2. Normatīvā akta projekta būtība

1. Likumprojekts papildina Latvijas Administratīvā pārkāpumu kodeksa ar 103.3pantu, paredzot administratīvo atbildību par normatīvajos aktos paredzēto pārtikas kvalitātes un klasifikācijas noteikšanas prasību neievērošanu.

2. Normatīvā akta projekts paredz kautuvju atbildību gadījumos, kad netiek savlaicīgi sniegta informācija vai netiek uzrādīti informāciju apliecinoši dokumenti par lauksaimniecības produktu cenām.

3. Likumprojekts papildina Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu ar jaunu pantu, kas paredz administratīvo atbildību par pašu patēriņam paredzēto dzīvnieku izcelsmes produktu ievedumu prasību pārkāpšanu, ievedot Latvijas Republikas muitas teritorijā.

Pārkāpumi ir noteikti Komisijas regulas Nr.745/2004 4.panta 1.punktā un III pielikumā. Latvijā ir nodrošināts, ka, šķērsojot Latvijas Republikas muitas teritoriju, ceļotāji no trešām valstīm tiek informēti par dzīvnieku veselības nosacījumiem attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes produktu ievedumiem. Šī informācija ir izvietota labi redzamā vietā un tajā ir ietverta vismaz tā informācija, kas paredzēta Komisijas regulas Nr.745/2004 II pielikumā.

Jāveic grozījumi arī Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 215.1pantā, lai noteiktu, ka Valsts ieņēmumu dienests izskatīs arī Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu 108.5pantā noteikto administratīvā pārkāpuma lietu, tāpat nosakot, ka Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 304.panta 8.punktā Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora pilnvarotas amatpersonas izpilda lēmumu par administratīvā pārkāpuma priekšmeta vai izdarīšanas rīka konfiskāciju.

3. Cita informācija

Nav

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

1. Ieviešot likumprojektu, tiks sakārtota dzīvnieku liemeņu kvalitātes klasifikācijas sistēma Latvijā saistībā ar Regulas 1183/2006 un Regulas 3220/84 prasībām.

2. Likumprojekts veicinās uzņēmēju atbildību un vienlīdzību pienākumu izpildē.

3. Ieviešot likumprojektu, tiks sakārtota konfiskācijas un sodīšanas kārtība saistībā ar Regulas Nr.745/2004 4.panta 3.punktu.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais 2008.gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2009.

2010.

2011.

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Valsts ieņēmumu dienestam funkciju veikšanai ir nepieciešami papildus izdevumi, kas tika paredzēti, Veterinārmedicīnas likumā nosakot deleģējumu, ka personu bagāžā vai privātos sūtījumos esošo dzīvnieku izcelsmes produktu kontroli veic valsts robežas muitas kontroles punktos.

Līdz ar to Valsts ieņēmumu dienestam papildus finanšu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Ieņēmumi, iespējams, pieaugs, taču nav iespējams prognozēt iekasēto soda naudu apjomu.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Papildus ir izsludināts Ministru kabineta noteikumu projekts „Noteikumi par dzīvnieku liemeņu apstrādes kvalitāti, klasifikāciju un marķēšanu un kārtību, kādā novērtējama dzīvnieku liemeņu atbilstība apstrādes kvalitātes un klasifikācijas prasībām un kādā tiek vākta un apkopota informācija par dzīvnieku liemeņu cenām”.

2. Cita informācija

Nav

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar Komisijas 2004.gada 16.aprīļa regulu Nr.745/2004, ar ko nosaka pasākumus attiecībā uz pašu patēriņam paredzēto dzīvnieku izcelsmes produktu ievedumiem, 4.panta 3.punktu.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

1. Padomes 2006.gada 24.jūlija regula Nr.1183/2006 par Kopienas skalu pieaugušu liemeņu klasificēšanai, Komisijas 1991.gada 13.februāra regula Nr.344/91, kas nosaka sīki izstrādātus noteikumus Padomes regulas (EEK) Nr.1186/90 piemērošanai, kas paplašina darbības jomu Kopienas skalai, kas paredzēta pieaugušu liellopu liemeņu klasificēšanai, Padomes 1984.gada 13.novembra regula (EEK) Nr.3220/84, kas nosaka Kopienas mērogu cūku liemeņu klasificēšanai (turpmāk regula 3220/84) un Komisijas 1985.gada 24.oktobra regula (EEK) Nr.2967/85, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par Kopienas mēroga piemērošanu cūku liemeņu klasificēšanai.

2. Komisijas regula (EK) Nr.295/96 (1996.gada 16.februāris), ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus, kuri jāievēro, piemērojot Padomes regulu (EEK) Nr.1892/87 attiecībā uz pieaugušu liellopu tirgus cenu reģistrēšanu, pamatojoties uz Kopienas skalu liemeņu klasifikācijai.

3. Komisijas 2004.gada 16.aprīļa regula Nr.745/2004, ar ko nosaka pasākumus attiecībā uz pašu patēriņam paredzēto dzīvnieku izcelsmes produktu ievedumiem 4.panta 3.punktu.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

1., 2. Likumprojekts saskaņots ar Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi, Latvijas Gaļas ražotāju un pārstrādātāju asociāciju, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federāciju, Latvijas Zemnieku federāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

1., 2. Likumprojektā iestrādāti nevalstisko organizāciju iesniegtie priekšlikumi.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti un sabiedrības viedoklis nav noskaidrots.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

1., 2. Konsultācijas ar Vācijas ekspertiem par sadarbības projektu „Dzīvnieku izcelsmes produktu uzraudzības uzlabošana”

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Paplašinātas Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas, piemērojot administratīvo sodu arī par dzīvnieku liemeņu klasifikācijas un cenu ziņošanas prasību neievērošanu.

Valsts ieņēmumu dienestam tiek uzticēti jauni uzdevumi: protokolu sastādīšana un izskatīšana, pamatojoties uz kodeksa 108.5pantā noteikto.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un periodiskajā izdevumā „Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”. Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā.

4. Cita informācija

Nav

 

 

 

Zemkopības ministrs                                                       M.Roze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

D.Lucaua

 

 

S.Grigaļūna

 

 

 

I.Smilga

 

 

I.Sviķe

23.01.2008. 16:20

1559

I.Sviķe

67027419, Irena.Svike@zm.gov.lv