Rīgā

LATVIJAS  REPUBLIKAS  MINISTRU  KABINETS

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

28.03.2008.                   Nr.90/TA-787

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums likumā "Par valsts pensijām"". Likumprojektu izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā amatpersona - Trušinska 67021553, Dace.Trusinska@lm.gov.lv).

Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 8 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 25.marta sēdes protokola Nr.19  61.§ izraksts uz 1 lp.

4. Diskete.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījums likumā "Par valsts pensijām"

 

Izdarīt likumā "Par valsts pensijām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1., 24.nr.; 1997, 3., 13.nr.; 1998, 1., 24.nr.; 1999, 11., 23.nr.; 2002, 2.nr.; 2004, 6.nr.; 2005, 13., 24.nr.; 2006, 24.nr.; 2007, 24.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2008, 35.nr.) šādu grozījumu:

 

Izteikt pārejas noteikumu 41.punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:

 

"Latvijā dzīvojošiem vecuma pensijas saņēmējiem, kuriem piešķirtās pensijas apmērs mēnesī nepārsniedz 225 latus (ieskaitot pensiju vai tās daļu, ko izmaksā citas Latvijas institūcijas, Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstis un valstis, ar kurām noslēgti starptautiski līgumi sociālās drošības jomā), par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim un ņemts vērā, piešķirot (pārrēķinot) pensiju, piešķir piemaksu par katru stāža gadu."

 

Likums stājas spēkā 2008.gada 1.jūnijā.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Labklājības ministre

I.Purne


 

 

 

Likumprojekta „Grozījums likumā „Par valsts pensijām””

anotācija

 

 I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

  Normatīvā akta projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Ministru kabineta iecerēto darbību  īstenošanai sadaļas „Neatliekamie uzdevumi, kas valdībai izpildāmi jau tuvākajos gados” 6.punkta:„Valdībai ir jāizstrādā un jāīsteno fiskāli valsts atbalsta pasākumi un sociāli pasākumi, lai mazinātu energotarifu kāpumu 2008.gadā un 2009.gadā negatīvo iespaidu tautsaimniecībā un sabiedrībā, kā arī jāpieņem virkne lēmumu par valdības atbalstu jaunu energojaudu radīšanā Latvijā.” 6.1. pasākuma izpildi, kas paredz izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus:  noteikt piemaksu pie vecuma pensijas par katru apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim.

Normatīvā akta projekts nodrošinās arī Ministru kabineta 2006.gada 4.jūlija noteikumu Nr.564 „Noteikumi par Latvijas nacionālo attīstības plānu 2007.-2013.gadam” piektās daļas 6.1.2. apakšpunktā „Ilgtspējīga sociālās drošības sistēma” iekļautā uzdevuma „sekmēt virzību uz pietiekamu pensiju nodrošinājumu” izpildi.

 

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

.

 

 

 

Likuma „Par valsts pensijām” pārejas noteikumu 41.punkts nosaka, ka Latvijā dzīvojošiem vecuma pensijas saņēmējiem, kuriem piešķirtās pensijas apmērs mēnesī nepārsniedz 135 latus (ieskaitot pensiju vai tās daļu, ko izmaksā citas Latvijas institūcijas, Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstis un valstis, ar kurām noslēgti starptautiski līgumi sociālās drošības jomā) un kuru kopējais apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem, bet pensijas saņēmējiem, kuriem pensija piešķirta ar atvieglotiem noteikumiem par darbu sevišķi kaitīgos un sevišķi smagos darba apstākļos vai kaitīgos un smagos darba apstākļos, - nav mazāks par 25 gadiem, līdz 2009.gada 31.decembrim par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim un ņemts vērā, piešķirot (pārrēķinot) pensiju, piešķir piemaksu par katru stāža gadu (turpmāk – piemaksa) atbilstoši sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļiem.

Ņemot vērā dzīves dārdzības straujo pieaugumu, kā arī, lai labāk novērtētu darba mūža ieguldījumu laikposmā, kad nebija ieviesta sociālās apdrošināšanas iemaksu personificētā uzskaite, ir nepieciešams pārskatīt tiesību normu par piemaksas pie vecuma pensijas par  apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim, noteikšanu. Šobrīd piemaksu saņem tie pensionāri, kuru vecuma pensijas apmērs uz 2007.gada 1.janvāri nepārsniedza 135 Ls. Palielinot piemaksu saņēmēju loku, nosakot, ka piemaksu saņems personas, kuru vecuma pensijas nepārsniedz 225 Ls, kā arī atceļot apdrošināšanas stāža ierobežojumu piemaksas pie vecuma pensijas piešķiršanai, nebūs nepieciešami grozīt vai jaunā redakcijā izdot Ministru kabineta 2005.gada 22.novembra noteikumus Nr.891 „Noteikumi par ikmēneša piemaksu pie vecuma pensijas”.

2008.gada janvārī piemaksu pie vecuma pensijas saņēma 372 126  personas, t.i. 80% no visiem vecuma pensionāriem. Vidējais piemaksas pie vecuma pensijas apmērs ir  6,87 Ls.

 

 3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

   Grozījums likumā „Par valsts pensijām” paredz atcelt apdrošināšanas stāža ierobežojumu piemaksas pie vecuma pensijas piešķiršanai un paaugstināt pensijas apmēru no Ls 135 līdz Ls 225, līdz kuram tiek piešķirta piemaksa pie vecuma pensijas.

    Grozījums likumā „Par valsts pensijām” daļēji atrisinās problēmas, kas saistītas ar pensionāru dzīves līmeņa uzlabošanu. Lai pilnībā atrisinātu problēmu, nepieciešama piemaksu pie vecuma pensijas par apdrošināšanas stāžu līdz 1996.gadam tālāka palielināšana, kā arī minētās piemaksas saņēmēju loka turpmāka paplašināšana.

 4. Cita informācija

 

 

  Lai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) varētu nodrošināt likumprojekta „Grozījums likumā „Par valsts pensijām”” ieviešanu no 2008.gada 1.jūnija, likumprojektam jābūt pieņemtam Saeimā līdz 2008.gada 1.aprīlim.

 

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

 Ilgtermiņā palielinot valsts pensiju speciālā budžeta izdevumus piemaksām pie vecuma pensijām, palielināsies personu, kuras saņem piemaksas pie vecuma pensijām pirktspēja, kas pozitīvi ietekmēs ekonomiskos procesus valstī.

 2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

 Nav attiecināms. 

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

 Nav attiecināms. 

 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

 Nav attiecināms. 

 5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

   Atceļot apdrošināšanas stāža ierobežojumu piemaksas pie vecuma pensijas piešķiršanai un paaugstinot pensijas apmēru, līdz kuram tiek piešķirta piemaksa pie vecuma pensijas, palielināsies ienākumi personām, kuru  vecuma pensijas apmērs nepārsniedz 225 latus. Vidējais piemaksas pie vecuma pensijas apmērs būs 11,74 Ls mēnesī un šī norma 2008.gadā skartu 75 541 personas.

Normatīvā akta projekts nerada ietekmi uz darba tirgu.

    Normatīvā akta projekta ietekme uz dzimumu līdztiesību būs netieša, jo piemaksa pie vecuma pensijas tiek piešķirta, pamatojoties uz likumā „Par valsts pensijām” noteikto pensijas apmēru un apdrošināšanas stāžu, sievietēm un vīriešiem vienādi par katru apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim.

 

 6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

 Nav attiecināms. 

 7. Cita ietekme

  Nav attiecināms. 

 

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

  

 (tūkst. latu)

 Rādītāji

2008

 Turpmākie trīs gadi

2009

2010

2011

 1

 2

 3

 4

 5

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

 

 Valsts pensiju speciālā budžeta plānotie ieņēmumi ir 983 520,3 tūkst. latu.

 

0

0

0

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

 

Valsts pensiju speciālā budžeta plānotie izdevumi ir 852 785,9 tūkst. latu.

t.sk. piemaksām pie vecuma pensijām 46 770,3 tūkst. latu.

Papildus nepieciešami ir 6 287,9 tūkst. Ls

 

+ 10 588,4

 

+ 10 545,3

+ 10 507,8

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets  

 

 

 

 

0

 

 

 

 

- 10 588,4

 

- 10 545,3

- 10 507,8

 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai  

 Papildus izdevumi varētu tik segti no valsts sociālās apdrošināšanas budžeta ieņēmumu daļas pieauguma.

 Nav attiecināms

 Nav attiecināms

 Nav attiecināms 

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 

    Piemaksas pie vecuma pensijas apmērs, par katru apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim, ir 0,40 Ls.    

Saskaņā ar VSAA un Labklājības ministrijas prognozēm vecuma pensiju saņēmēju skaits 2008.gadā ir prognozēts  472 130 personas vidēji mēnesī,  2009.gadā – 472 230, 2010.gadā – 472 330, 2011.gadā – 472 430. Pieņem, ka 11% no vecuma pensionāru skaita ir pensijas ar apmēru līdz 164 Ls (135 Ls x 1,1011 ( 2007.gada oktobra indekss) x 1,1068 ( 2008.gada aprīļa indekss) = 164,52 Ls) un apdrošināšanas stāžs mazāks par 30 gadiem. Piemaksu pie vecuma pensijas piešķirtu 2008.gadā 51934 personām, 2009.gadā- 51945, 2010.gadā – 51 956, 2011.gadā – 51967.

Vidējais apdrošināšanas stāžs, kas uzkrāts līdz 1996.gadam, 2009.gadā un turpmāk tiek prognozēts – 27 gadi.

Izdevumi:

2008.gadā = 51934 x 0,40x 27x 7= Ls 3 926 210

2009.gadā = 51945 x 0,40x 27x 12= Ls 6 732 072

2010.gadā = 51956 x 0,40x 27x 12= Ls 6 733 498

2011.gadā = 51967 x 0,40x 27x 12= Ls 6 734 923

 

Papildus piemaksa 0,40 Ls apmērā tiks noteikta personām, kuru vecuma pensija ir robežās no 164-225 Ls. Piemaksu pie vecuma pensijas 2008.gadā piešķirtu 23607 personām, 2009.gadā- 23612, 2010.gadā – 23617, 2011.gadā – 23622.

Vidējais apdrošināšanas stāžs, kas uzkrāts līdz 1996.gadam, 2008.gadā tiek prognozēts– 34,5 gadi, 2009.gadā – 34,03, 2010.gadā – 33,62, 2011.gadā – 33,28.

Izdevumi:

2008.gadā = 23607 x 0,40 x 34,5 x 7= Ls 2 280 436

2009.gadā = 23612 x 0,40 x 34,03 x 12= Ls 3 856 312

2010.gadā = 23617 x 0,40x 33,62 x 12= Ls 3 811 784

2011.gadā = 23622 x 0,40x 33,28 x 12= Ls 3 772 906

 

VSAA likuma grozījumu ieviešanas nodrošināšanai (lēmumu sagatavošana un izsūtīšana) papildus būs nepieciešami 81240,00 Ls, no tiem 19840,00 Ls (inspektoru papildus darba samaksa par papildus darbu) un 61400,00 Ls (pasta izdevumi).

 

Papildus nepieciešamais finansējums:

2008.gadā=3 926 210+ 2 280 436 + 81240 =  Ls 6 287 886

2009.gadā = 6 732 072 + 3 856 312 = Ls 10 588 384

2010.gadā = 6 733 498 + 3 811 784 = Ls 10 545 282

2011.gadā = 6 734 923 + 3 772 906= Ls 10 507 829

 

 6. Cita informācija 

 

 Nav attiecināms. 

 

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu 

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Papildus normatīvie akti nav jāizdod.

 2. Cita informācija

Nav attiecināms. 

 

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Nav attiecināms.

 

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms

  

2.tabula

 Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

 Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

 Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Nav attiecināms. 

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

 Nav attiecināms. 

 6. Cita informācija

Nav attiecināms. 

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas.

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas nav notikušas.

 5. Cita informācija

  Nav attiecināms. 

 

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta projekta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās VSAA.

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un būs pieejami Interneta tīklā:  Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), Labklājības ministrijas mājas lapā (www.lm.gov.lv), VSAA mājas lapā (www.vsaa.lv) un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv.

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

    Indivīds savas tiesības var aizstāvēt vispārējā administratīvajā procesā noteiktajā kārtībā.

    Bez tam indivīda tiesību aizsardzība noteikta  likumā „Par valsts pensijām”.

Pensijas pieprasījumu un pensijas piešķiršanai (pārrēķināšanai) nepieciešamos dokumentus, kā arī datus par pensijas pieprasītāja veikto apdrošināšanas iemaksu periodu un apjomu izskata VSAA nodaļa, un tās amatpersona pieņem attiecīgu lēmumu.

    VSAA darbinieku izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību persona var apstrīdēt, mēneša laikā no administratīvā akta spēkā stāšanās dienas iesniedzot iesniegumu VSAA direktoram. VSAA direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.

 

 4. Cita informācija

Nav attiecināms.   

 < /p>

 Labklājības ministre                            I.Purne

 

 

Valsts sekretārs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

R.Beinarovičs

Z.Uzuliņa

E.Korčagins

D.Trušinska

 

 

2008.03.14. 15:42

1873

D.Trušinska, tel. 7021553, fax.7021560

Dace.Trusinska@lm.gov.lv