Grozījums likumā "Par valsts pensijām"

 

Anotācija

 

Grozījums likumā „Par valsts pensijām”

 

Izdarīt likumā „Par valsts pensijām” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1., 24.nr.; 1997, 3., 13.nr.; 1998, 1., 24.nr.; 1999, 11., 23.nr.; 2002, 2.nr.; 2004, 6.nr.; 2005,13., 24.nr.; 2006, 24.nr.; 2007, 24.nr.) šādu grozījumu:

Izteikt pārejas noteikumu 15.punkta 1.apakšpunktu šādā redakcijā:

„1) valsts pensijas, kuru apmērs 2008.gadā nepārsniedz 150 latus, un 2009.gadā trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas 1.aprīlī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, un 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs 2008.gadā pārsniedz 150 latus, un 2009.gadā trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu.”

 

          Likums stājas spēkā ar 2008.gada 1. aprīli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta „Grozījumi likumā „Par valsts pensijām””

 

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

Likuma „Par valsts pensijām” pārejas noteikumu 15.punkta 1.apakšpunkts nosaka, ka līdz 2009.gada 31.decembrim valsts pensijas, kuru apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (135 latus), pārskatāmas 1.aprīlī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, un 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (Ls 135), bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (Ls 225 lati), pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

  Likumprojekts paredz, ka 2008.gadā valsts pensijas, kuru apmērs 2008.gadā nepārsniedz Ls 150, pārskatāmas 1.aprīlī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, un 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz Ls 150, bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (Ls 225 lati), pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu.

 

 

3. Cita informācija

 

Nav

 



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un  administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

 

 

 

     Likumprojekts vērsts uz tiem pensijas saņēmējiem, kuru pensijas apmērs ir no Ls135 – Ls150 (ieskaitot). Minētajām personām jau šogad pensijas tiks indeksētas divas reizes gadā, tādējādi uzlabojot šo pensionāru materiālo nodrošinājumu.

      Likumprojekts nerada ietekmi uz darba tirgu.

      Minētais projekts izstrādāts, ievērojot dzimuma līdztiesības principu. Valsts pensiju indeksācija gan sievietēm, gan vīriešiem tiek nodrošināta pēc vienādiem nosacījumiem.

  

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Nepieciešama likumprojekta pieņemšana līdz 22.februārim, lai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra varētu nodrošināt 1.aprīļa valsts pensiju indeksāciju atbilstoši jaunajai kārtībai, jo tas saistīts ar izmaiņu veikšanu gan indeksācijas programmā, gan programmās, kuras turpmāk aprēķinās pensijas apmēru.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
 valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē­jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

 

2008

2009

2010

2011

 

1. Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumos

Likumā „Par valsts budžetu 2008.gadam” plānotie līdzekļi pensiju indeksācijai ir 38 315,1 tūkst. latu.

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas budžeta izdevumos

Likumā „Par valsts budžetu 2008.gadam” plānotie izdevumi pensiju indeksācijai ir 38 315,1 tūkst. latu. Papildus nepieciešami ir 4 917,3 tūkst.Ls.

Tā kā likumprojekta norma attiecas tikai uz 2008.gada indeksāciju, tad tā ietekme  turpmākiem gadiem nav paredzama.

3. Finansiālā ietekme

- 4 917,3

0

0

0

0

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

 

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Aprēķinos  izmantoti Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras 2007.gada decembra dati par pensiju saņēmēju skaitu sadalījumā pēc pensijas vidējā apmēra. Pensiju saņēmēju skaits ar pensijas vidējo apmēru no 135 – 150 lati bija 39 232 personas un to vidējais pensijas apmērs – 135,15 Ls.

Indeksācijas apmēra 2008.gada aprīlim aprēķinā izmantota Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) informācija par PCI laika periodam no 2007.gada 1.septembra līdz 31.janvārim un Finanšu ministrijas aktualizētās prognozes uz 2008.gada 30.janvāri par PCI laika periodam no 2008.gada 1.februāra līdz 29.februārim.

Indeksācijas apmēra (50% no prognozētās algas reālā pieauguma) aprēķinam uz 2008.gada 1.oktobri izmantotas Finanšu ministrijas aktualizētās prognozes uz 2008.gada 30.janvāri par tautsaimniecībā nodarbināto bruto darba samaksas pieaugumu faktiskajās cenās 2007.gadā (29,3%) un CSP informācija par PCI 2007.gadam pret 2006.gadu (10,1%).

 

Papildus nepieciešamais finansējums 2008.gadam:

Pensiju saņēmēju skaits kopā 

Vidējais pensijas apmērs pirms indeksācijas (Ls)

Indeksācijas apmērs aprīlī
(%)

Pensijas apmēra vidējais pieaugums (Ls)

Pensijas apmērs pēc indeksācijas (Ls)

Papildus izdevumi indeksācijai (6 mēn.) (Ls)

39 232

135,15

10,63

14,37

149,52

3 382 583

 

Pensiju saņēmēju skaits kopā

Vidējais pensijas apmērs pirms indeksācijas (Ls)

Indeksācijas apmērs oktobrī (%)

Pensijas apmēra vidējais pieaugums (Ls)

Pensijas apmērs pēc indeksācijas (Ls)

Papildus izdevumi indeksācijai (3 mēn.) (Ls)

39 232

149,52

8,72

13,04

162,56

1 534 756

 

2008.gadā kopā papildus nepieciešams – 4 917 339 Ls.

 

6. Cita informācija

 

Nav

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteiku­miem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Nav nepieciešams izdot jaunus normatīvos aktus, kā arī grozījumi citos normatīvajos aktos nav nepieciešami.

2. Cita informācija

Nav

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saisto­šajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem  līgumiem

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

                                                                                                                                                   

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

 

Komentāri

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 

 Konsultācijas notikušas ar Latvijas pensionāru federāciju un biedrību  ‘Latvijas iedzīvotāju apvienība”

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesnieg­tie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta minētos grozījumus.

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

 

Sabiedrības informēšanas pasākumi tiek veikti ar masu saziņu līdzekļu starpniecību.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpil­de no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra.

 

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par norma­tīvā akta ieviešanu

 

Normatīvā akta publikācija laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un citos masu saziņas līdzekļos. Būs pieejams Interneta tīklā:  Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un Labklājības ministrijas mājas lapā (www.lm.gov.lv).

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likums „Par valsts pensijām” nosaka, ka VSAA darbinieku izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību  persona var apstrīdēt VSAA direktoram. Savukārt VSAA direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Nav