Grozījums likumā Par
valsts pensijām
Izdarīt
likumā Par valsts pensijām (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1996, 1., 24.nr.; 1997, 3., 13.nr.; 1998, 1., 24.nr.; 1999, 11.,
23.nr.; 2002, 2.nr.; 2004, 6.nr.; 2005,13., 24.nr.; 2006, 24.nr.; 2007, 24.nr.)
šādu grozījumu:
Izteikt
pārejas noteikumu 15.punkta 1.apakšpunktu šādā redakcijā:
1) valsts
pensijas, kuru apmērs 2008.gadā nepārsniedz 150 latus, un 2009.gadā trīskāršu
valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas 1.aprīlī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, un
1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no
apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas, kuru
apmērs 2008.gadā pārsniedz 150 latus, un 2009.gadā trīskāršu
valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā
nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko
patēriņa cenu indeksu.
Likums stājas spēkā ar 2008.gada 1. aprīli.
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par valsts pensijām
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma Par valsts pensijām pārejas noteikumu 15.punkta 1.apakšpunkts nosaka, ka līdz 2009.gada 31.decembrim valsts pensijas, kuru apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (135 latus), pārskatāmas 1.aprīlī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, un 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (Ls 135), bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (Ls 225 lati), pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu. |
|
Likumprojekts paredz, ka 2008.gadā valsts pensijas,
kuru apmērs 2008.gadā nepārsniedz Ls 150, pārskatāmas 1.aprīlī, ņemot vērā
faktisko patēriņa cenu indeksu, un 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa
cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma
procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz Ls 150, bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma
pabalstu (Ls 225 lati), pārskatāmas reizi
gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu. |
Nav |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
Likumprojekts vērsts uz tiem pensijas
saņēmējiem, kuru pensijas apmērs ir no Ls135 Ls150 (ieskaitot). Minētajām
personām jau šogad pensijas tiks indeksētas divas reizes gadā, tādējādi
uzlabojot šo pensionāru materiālo nodrošinājumu. Likumprojekts nerada ietekmi uz darba
tirgu. Minētais projekts izstrādāts,
ievērojot dzimuma līdztiesības principu. Valsts pensiju indeksācija gan sievietēm,
gan vīriešiem tiek nodrošināta pēc vienādiem nosacījumiem. |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Nepieciešama likumprojekta pieņemšana līdz 22.februārim, lai Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūra varētu nodrošināt 1.aprīļa valsts pensiju
indeksāciju atbilstoši jaunajai kārtībai, jo tas saistīts ar izmaiņu veikšanu
gan indeksācijas programmā, gan programmās, kuras turpmāk aprēķinās pensijas
apmēru. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Likumā Par valsts budžetu 2008.gadam plānotie līdzekļi pensiju indeksācijai ir 38 315,1 tūkst. latu. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
2. Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas budžeta
izdevumos |
Likumā Par valsts budžetu 2008.gadam plānotie izdevumi pensiju indeksācijai ir 38 315,1 tūkst. latu. Papildus nepieciešami ir 4 917,3 tūkst.Ls. |
Tā kā likumprojekta norma attiecas tikai
uz 2008.gada indeksāciju, tad tā ietekme
turpmākiem gadiem nav paredzama. |
|||
3. Finansiālā ietekme |
- 4 917,3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Aprēķinos izmantoti Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras 2007.gada decembra dati par pensiju saņēmēju skaitu sadalījumā pēc
pensijas vidējā apmēra. Pensiju saņēmēju skaits ar pensijas vidējo apmēru no
135 150 lati bija 39 232 personas un to vidējais pensijas apmērs
135,15 Ls. Indeksācijas
apmēra 2008.gada aprīlim aprēķinā izmantota Centrālās statistikas pārvaldes (CSP)
informācija par PCI laika periodam no 2007.gada 1.septembra līdz 31.janvārim
un Finanšu ministrijas aktualizētās prognozes uz 2008.gada 30.janvāri par PCI
laika periodam no 2008.gada 1.februāra līdz 29.februārim. Indeksācijas
apmēra (50% no prognozētās algas reālā pieauguma) aprēķinam uz 2008.gada
1.oktobri izmantotas Finanšu ministrijas aktualizētās prognozes uz 2008.gada
30.janvāri par tautsaimniecībā nodarbināto bruto darba samaksas pieaugumu
faktiskajās cenās 2007.gadā (29,3%) un CSP informācija par PCI 2007.gadam
pret 2006.gadu (10,1%). Papildus
nepieciešamais finansējums 2008.gadam:
2008.gadā
kopā papildus nepieciešams 4 917 339 Ls. |
||||||||||||||||||||||||
6. Cita
informācija
|
Nav |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
Nav |
|||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas notikušas ar
Latvijas pensionāru federāciju un biedrību
Latvijas iedzīvotāju apvienība |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta minētos grozījumus. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi tiek veikti ar masu saziņu līdzekļu
starpniecību. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Nav |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
Nav
|