Latvijas Republikas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Latvijas Republikas

9.Saeimas Prezidijam

 

2008.gada 14.februārī

Nr._______________

 

 

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu "Grozījumi likumā „Par nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusu””.

 

Pielikumā:

1. Likumprojekts.

2. Anotācija (uz 3 lp.).

 

 

9. Saeimas deputāti:

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts

 

 

 

Grozījumi likumā „Par nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusu”

 

Izdarīt likumā “Par nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusu” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 11.nr.; 1998, 19.nr.; 2004, 12.nr.; 2005, nr.14) šādus grozījumus:

 

1.Izteikt likuma 1. pantu šādā redakcijā:

 

„1.pants. Šā likuma mērķis ir novērtēt to cilvēku nopelnus, kuri piedalījās bruņotā cīņā vai ar citiem līdzekļiem cīnījās pret Latvijas teritorijā valdošajiem komunistisko vai nacistisko režīmiem. Šie cilvēki šā likuma ietvaros uzskatāmi par nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem”

 

2.Aiztāt likuma 2. panta pirmās daļas trešajā punktā vārdus „okupācijas režīmu, tā iedibināto kārtību un ideoloģiju” ar vārdiem „komunistisko vai nacistisko režīmiem, to iedibināto kārtību un ideoloģiju”

 

3. Papildināt likuma 2. pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

 

„(3) Par nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem atzīstami arī tie Latvijas Republikas iedzīvotāji, kuri Latvijas teritorijā laika posmā no 1941. gada 22. jūnija līdz 1945. gada 9. maijam piedalījās karadarbībā pret nacistisko režīmu antihitleriskās koalīcijas valstu bruņoto spēku sastāvā vai partizānu vienībās.”

 

 

 

 9. Saeimas deputāti:

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

____________________________________

 

 

 

 

 

 

ANOTĀCIJA

likumprojektam

"Grozījumi likumā „Par nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusu””

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Likuma patreizējās redakcijas mērķis ir atzīt to cilvēku nopelnus, kuri laikā, kad Latvijas bija zaudējusi savu valstisko neatkarību cīnījās pret tās teritorijā valdošajiem režīmiem. Diemžēl šis likums neatzīst daudzu to personu nopelnus, kuri riskējot ar savām dzīvībām, perspektīvā nodrošināja Latvijas valstiskās neatkarības atjaunošanu. Aizmirsti ir palikuši tie Latvijas iedzīvotāji, kuri cīnījās pret nacistisko režīmu ar efektīvāko no iespējamākajām metodēm- iestājoties antihitleriskās koalīcijas karaspēkā vai antihitlerisko koalīciju atbalstošajās partizānu vienībās. 

 

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

Iesniedzēji piedāvā atzīt par nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem, kuri Latvijas teritorijā laika posmā no 1941. gada 22. jūnija līdz 1945. gada 9. maijam piedalījās karadarbībā pret nacistisko režīmu antihitleriskās koalīcijas valstu bruņoto spēku sastāvā vai partizānu vienībās

 

 

3. Cita informācija

Starp antihitleriskās koalīcijas vienībām, kas atbrīvoja Latviju no nacisma bija tādas Latvijas nacionālās militārās vienības, kā 130. Latviešu Strēlnieku korpuss, 43. Latviešu Strēlnieku gvardes divīzija, 201. Strēlnieku divīzija, 1. Latviešu Aviācijas pulks.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Nav

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts neparedz samazināt to personu loku, kuras jau ir ieguvušas šo statusu un atbilstoši nevar izraisīt nekādas negatīvas sociālas sekas  

 

4. Ietekme uz vidi

Nav ietekmes

 

5. Cita informācija

-

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

(tūkst. latu)

 

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

1

2

3

4

5

6

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

 

-

 

 

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

6. Cita informācija

 Precīzu aprēķinu par to personu skaitu, kuras saskaņā ar šo likumprojektu var iegūt nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusu nav. Taču aptuveni aprēķini liecina, ka šādas personas varētu būt aptuveni 10 000. 2005. gada 30. augusta MK noteikumi Nr.646 „Noteikumi par pabalstu nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem” paredz, ka pabalsta apmērs šīm personām ir 50 lati. Pabalstu izmaksa prasīs papildus izdevumus LR Aizsardzības ministrijas budžetā 6 miljonus latus. Aizsardzības ministrijai atvēlētais finansējums 2008. gadā 277,33 miljoni latu no kuriem patreizējiem nacionālās pretošanās kustības   dalībniekiem tiek plānots izmaksāt 556 980 latus.  

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod

-

2. Cita informācija

-

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts veicinās attiecību uzlabošanos ar NATO, jo no 12 NATO dibinātājvalstīm - četras (Lielbritānija, Kanāda, ASV un Francija) bija aktīvi antihitleriskās koalīcijas dalībnieki, savukārt vēl četras (Dānija, Luksemburga, Nīderlande un Norvēģija) smagi cieta nacistu okupācijas laikā

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

5 . Cita informācija

-

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

-

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

-

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

-

5. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

-

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības

4. Cita informācija

-