2007

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA

 

Jēkaba ielā 10/12, Rīgā, LV-1811        tālr. 7087318         fax 7087317

 

 

2008.gada 13.februāris

Nr.9/2 – 2 –25 – (9/08)

 

Saeimas Prezidijam

 

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu “Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā”.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz nodot minēto likumprojektu tikai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.

Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 86.pantu komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā 21.februāra Saeimas sēdē.

 

Pielikumā: 1. likumprojekts “Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā”, 2 lapas;

      2. likumprojekta anotācija, 2 lapas.

  

Ar cieņu, 

komisijas priekšsēdētājs                                                                                           K.Leiškalns


Iesniedz Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

 

Likumprojekts

 

Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā

 

Izdarīt Dabas resursu nodokļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 2.nr., 2007, 3; 24.nr., Latvijas Vēstnesis 2007, 203.nr.) šādus grozījumus:

 

1. 4.panta piektajā daļā:

papildināt pirmo teikumu aiz vārdiem „pievieno tirgotājs” ar vārdiem „neatkarīgi no tā, vai par šiem maisiņiem tiek iekasēta atsevišķa samaksa”;

papildināt ar teikumu šādā redakcijā:

„Ja preces tiek realizētas maisiņos, kuros tirgotājs tās safasējis un iepakojis pirms novietošanas tirdzniecības vietā, šiem maisiņiem piemēro nodokļa likmi, kas noteikta šā likuma 7.pielikumā.”

 

2. Papildināt 7.panta otrās daļas pirmo punktu aiz vārdiem „Vides ministrijai” ar vārdiem „vai tās padotībā esošai iestādei”.

 

3. Papildināt 15.panta trešo daļu ar teikumu šādā redakcijā:

„Ja persona C kategorijas piesārņojošās darbības apliecinājumu saņēmusi un saimniecisko darbību uzsākusi laikā, kas nesakrīt ar nodokļa pārskata perioda pirmo mēnesi, nodokli aprēķina kā vienu divpadsmito daļu no gada nodokļa likmes (50 latiem) par katru pārskata perioda mēnesi pēc apliecinājuma saņemšanas.”

 

4. Papildināt 19.pantu ar teikumu šādā redakcijā:

„Pazemes ūdeņiem, ko izmanto par dzērienu sastāvdaļu vai par pārtikas produktu sastāvdaļu ražošanas procesā, ja tā sastāvs dzērienā vai pārtikas produktā nepārsniedz 90 procentus (vai sausnas saturs ir 10 procentus vai vairāk), piemēro nodokļa likmi, kas noteikta šā likuma 2.pielikuma 2.tabulas 2.pozīcijā. Pazemes ūdeņiem, ko izmanto par dzērienu sastāvdaļu vai par pārtikas produktu sastāvdaļu ražošanas procesā, ja tā sastāvs dzērienā pārsniedz 90 procentus (vai sausnas saturs ir mazāk kā 10 procenti), piemēro nodokļa likmi, kas noteikta šā likuma 2.pielikuma 2.tabulas 4.pozīcijā.”

 

5. Izteikt Informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

„Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

1. Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:

1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 13.oktobra direktīvas 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Kopienā un groza Padomes direktīvu 96/61/EK;

2) Padomes 2003.gada 27.oktobra direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai;

 

 

 

3) Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/74/EK, ar ko groza direktīvu 2003/96/EK par dažu dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai samazinājumus attiecībā uz enerģētikas produktiem un elektroenerģiju.

2. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 22.jūnija Direktīvu 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā, un Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 20.jūlija Direktīvu 98/48/EK, ar kuru groza Direktīvu 98/34/EK, kas nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā, tiesību normas saskaņotas ar Eiropas Komisiju un Eiropas Savienības dalībvalstīm.”

 


 

 

Likumprojekta “Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā”  

anotācija

  

 1. Kādēļ likums ir vajadzīgs

Likumprojekts paredz likumā noteikto informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām papildināt ar atsauci, ka tiesību normas saskaņotas ar Eiropas Komisiju un Eiropas Savienības dalībvalstīm atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 1998. gada 22. jūnija direktīvai 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā, un Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.  gada 20. jūlija direktīvai 98/48/EK, ar kuru groza Direktīvu 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā (turpmāk – Direktīvas).

Likumprojektā paredzēto atsauci nepieciešams iekļaut likumā, jo Dabas resursu nodokļa likums atbilst tehnisko noteikumu statusam un tas ir jāpaziņo, ievērojot procedūru, Eiropas Komisijai. Spēkā esošais likums atbilstoši Direktīvu prasībām jau ir atbilstoši Eiropas Komisijā notificēts, bet likumā nav iekļauta atbilstošā atsauce. To likumā paredz iekļaut jaunais likumprojekts. Par likumu iepriekš nav saņemti komentāri ne no Eiropas Komisijas, ne no citām dalībvalstīm.

Bez tam Valsts ieņēmumu dienests, administrējot dabas resursu nodokli, ir saskāries ar viedokļu dažādību par atsevišķu Dabas resursu nodokļa likuma normu piemērošanu, kuras izvērtējot ir secināts, ka nepieciešams precizēt vairākas likumā noteiktās normas, lai tās būtu uztveramas tieši un nepārprotami:

1. Saskaņā ar 2007.gada 27.novembra grozījumiem likumā, sākot ar 2008.gada 1.janvāri ir palielinātas nodokļa likmes plastmasas maisiņiem, ko pircēja ērtības vai reklāmas noformējuma dēļ iepakotu vai neiepakotu preču vai produktu kopumam (pirkumam) pievieno tirgotājs. Pārtikas tirdzniecības uzņēmumu uzdotie jautājumi liecina par dažādu izpratni par to, vai dabas resursu nodoklis jāmaksā arī par plastmasas maisiņiem, kas novietoti veikala plauktos un par kuriem tiek iekasēta atsevišķa samaksa. Lai nodrošinātu vienotu viedokli par minētās likuma normas piemērošanu, nepieciešams izdarīt grozījumus likuma 4.panta piektajā daļā un precizēt tās redakciju. Sakarā ar viedokļu dažādību, likumā nepieciešams precizēt kādas likmes piemērojamas tiem plastmasas maisiņiem, kuros tirgotājs vai ražotājs ir iesvēris un safasējis preces pirms realizācijas.

2. Šobrīd likums pieļauj arī dažādus viedokļus par to, kāda dabas resursu nodokļa likme par ūdens ieguvi no artēziskiem urbumiem jāpiemēro, ja šo ūdeni tālāk izmanto ražošanas procesam, atdzesēšanai un sadzīves vajadzībām. Likumā ir noteiktas dažādas likmes pazemes ūdeņiem, ko izmanto ūdensapgādē, un pazemes ūdeņiem, ko realizē tālāk. Tāpēc nepieciešams precizēt, ko nozīmē pazemes ūdeņu tālāka realizācija, un noteikt, kādas dabas resursu nodokļa likmes jāpiemēro par pazemes ūdeņu ieguvi un tā izmantošanu ražotajai un realizētajai produkcijai. Piemēram, AS “Latvijas Balzams” un AS “Lāčplēša Alus” neražo un nerealizē tālāk pazemes ūdeņus, bet izmanto ūdeni produkcijas (alus, limonādes u.c. dzērienu) ražošanai un realizācijai, un šajos produktos ir augsts ūdens saturs. “Cido” grupas uzņēmumi ražo un realizē gan dzeramo ūdeni, gan limonādes un sulas.

3. Likuma 15.panta trešajā daļā noteikts, ja iekārtu operatori veic C kategorijas piesārņojošas darbības nozarēs, attiecībā uz kurām normatīvajos aktos nav noteiktu nosacījumu un nav arī iespējams aprēķināt piesārņojošo vielu apjomu, nodokļa apmērs ir 50 latu gadā. Likumā nav noteikts, kā aprēķināt nodokli gadījumos, ja nodokļa maksātājs uzsāk saimniecisko darbību un saņem C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājumu gada vidū. Piemēram, ja C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājums izsniegts pārskata gada novembra mēnesī, nav skaidrs, vai arī šajā gadījumā nodokļa apmērs ir 50 latu gadā.

2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

Likumprojekta pieņemšana padarīs dažas spēkā esošā likuma normas precīzākas un saprotamākas, lai tās būtu uztveramas tieši un nepārprotami. Tas padarīs pārskatāmāku un vienkāršāku nodokļa administrēšanu, jo nodokļa administratoriem no vienas puses un nodokļa maksātājiem no otras puses nebūs jāsaskaras ar viedokļu dažādību par atsevišķu Dabas resursu nodokļa likuma normu piemērošanu.

3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Likumprojekts neietekmēs valsts un pašvaldību budžetus.

Likumprojekts paredz izdarīt tehniskus grozījumus Dabas resursu nodokļa likumā, lai spēkā esošā likuma normas padarītu precīzas un nepārprotamas.

 

4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu

Konsultācijas notikušas ar Valsts ieņēmumu dienestu un Vides ministriju.

7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde

Normatīvā akta izpildi nodrošinās Vides ministrijas padotībā esošās iestādes un Valsts ieņēmumu dienests. Jaunu valsts iestāžu veidošana nav nepieciešama, esošo iestāžu funkcijas netiks paplašinātas.

 

 

 

 

Komisijas priekšsēdētājs                                                                          K.Leiškalns