Rīgā

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

12.02.2008.                Nr.90/TA-241

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums Lauku atbalsta dienesta likumā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Balode 67027156, Andra.Balode@zm.gov.lv).

Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 3 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 11.februāra sēdes protokola Nr.8  18.§ izraksts uz 1 lp.

4. Diskete.

 

 

 

Ministru prezidents                                                     I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931




Likumprojekts

 

Grozījums Lauku atbalsta dienesta likumā

 

Izdarīt Lauku atbalsta dienesta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 11.nr.; 2001, 13.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 10.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 22.nr.) šādu grozījumu:

 

Papildināt 4.panta pirmo daļu ar 24.punktu šādā redakcijā:

 

"24) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā administrē lauksaimniecības risku fondu."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zemkopības ministra vietā –

vides ministrs

R.Vējonis


Likumprojekta „Grozījums Lauku atbalsta dienesta likumā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Sākot ar 2004.gadu, praksē valsts ir īstenojusi un normatīvajos aktos par valsts atbalstu lauksaimniecībai un tā piešķiršanas kārtību ir nostiprinājusi risku vadības politiku ar trijiem galvenajiem valsts līdzdalības pasākumiem risku radīto zaudējumu kompensēšanā lauksaimniekiem. Tie paredz:

1) privāto apdrošināšanas sabiedrību apdrošināšanas polišu iegādes daļēju subsidēšanu kā regulāru valsts iespējamo palīdzību katram ieinteresētajam produkcijas ražotājam;

2) valsts garantētas kompensācijas no valsts līdzekļiem neparedzētajiem gadījumiem noteiktu dzīvnieku epizootiju gadījumos;

3) zaudējumu kompensācijas par nelabvēlīgo laika apstākļu, dabas katastrofu un dzīvnieku slimību u. tml. notikumu radītiem zaudējumiem saskaņā ar atsevišķiem lēmumiem, ja tiek atzīts, ka valstī notikusi dabas katastrofa.

Ministru kabinets 2007.gada 22.novembrī ir izdevis rīkojumu Nr.729, kurā ir noteikts, ka Zemkopības ministrijai līdz 2008.gada 1.janvārim jāiesniedz grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā, Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā, kā arī līdz 2008.gada 1.septembrim jāizstrādā noteikumu projekts par lauksaimniecības risku fonda administrēšanu un uzraudzību.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekta deleģējums nepieciešams, lai varētu Latvijā ieviest Lauksaimniecības risku vadības sistēmu un Lauku atbalsta dienestam noteiktu risku fonda administrēšanas funkciju.

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Lauksaimniecības riska fonda izveide nodrošinās skaidri definētu lauksaimnieku pamatatbildību un līdzatbildību:

1) skaidri definēta risku vadības sistēmas institucionālā struktūra, kas nosaka visu ieinteresēto pušu sadarbības principus, pienākumus un atbildību;

2) iestājoties ārkārtas situācijai, var nekavējoties pieņemt lēmumu un izmantot nepieciešamos finanšu resursus kompensāciju izmaksām.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lauksaimniecības risku vadības politika radīs efektīvu sistēmu, kas nodrošina paredzamu lauksaimniecības ražošanas risku radīto zaudējumu kompensēšanu, izmantojot risku vadības principus un radot pamatu kompleksas lauksaimniecības risku vadības sistēmas attīstībai Latvijas lauksaimniecības sektorā.

Problēmu risināšanā, tiek iesaistīti lauksaimnieki, un psiholoģiskajam faktoram ir liela loma: ja piedalos ar iemaksu fondā, saņemu kompensāciju riska iestāšanās gadījumā. Skaidri ir definēti arī noteikumi, līdz ar to nav jāpieņem politiski lēmumi riska iestāšanās gadījumā.

Fonda finanšu līdzekļu turētājs ir Valsts kase, kas nodrošina fonda likviditāti un ienesīgumu, savukārt iemaksas fondā un izmaksas no fonda administrē Lauku atbalsta dienests (LAD) atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai. Iemaksas fondā gan lauksaimnieki, gan valsts veic katru gadu.

3. Sociālo seku izvērtējums

Lauksaimniecības risku fondu ieviešana nozīmē stabilas vides izveidošanu nozares attīstībai, kad ir radīti skaidri definēti un lauksaimniekiem saprotami instrumenti. Tiek prognozēts, ka:

1) palielināsies nozarē strādājošo uzņēmumu konkurētspēja, salīdzinot ar to valstu uzņēmumiem, kas nebūs ieviesuši ilgtermiņa lauksaimniecības risku vadības politiku;

2) uzlabosies sabiedrības attieksme pret lauksaimniecības nozarē strādājošiem, jo pašreizējos apstākļos lauksaimnieki atrodas prasītāju lomā;

3) tiks atrisinātas problēmas ar Eiropas Kopienas normatīvo aktu piemērošanu riska un krīzes pārvaldības sistēmas ieviešanai lauksaimniecībā.

4. Ietekme uz vidi

Lauksaimniecības risku vadības politikas mērķis ir nodrošināt ekonomiski stabilas, vidi saudzējošas lauksaimniecības attīstību.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais 2008.gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2009.

2010.

2011.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

 

 

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins:

 

 

 

 

 

6. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Nepieciešami grozījumi Lauku atbalsta dienesta nolikumā.

Līdz 2008.gada 1.septembrim tiks izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts par lauksaimniecības riska fonda administrēšanu un uzraudzību.

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Saskaņā ar Eiropas Kopienas pamatnostādnēm attiecībā uz valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē 2007. - 2013.gadā 5.punkta 131.apakšpunktu katrai Eiropas Savienības dalībvalstij līdz 2010.gadam ir jāievieš lauksaimniecības risku vadības sistēma.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

 

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Eiropas Kopienas pamatnostādnes attiecībā uz valsts atbalstu lauksaimniecības nozarē 2007. – 2013.gadā (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” C 319, 27.12.2006.)

Latvijas tiesību akta projekta norma

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

Komentāri

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas notikušas ar Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi (LOSP).

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nevalstiskās organizācijas atbalsta projekta tālāku virzību. LOSP sniegtie priekšlikumi izvērtēti darba grupu sanāksmēs, ņemti vērā un iestrādāti koncepcijā par lauksaimniecības risku vadības politikas attīstību Latvijā.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Šā normatīvā akta izpildi veiks LAD esošā finansējuma ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, periodiskajā izdevumā “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”, bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv un normatīvo aktu informācijas sistēmā www.NAIS.lv

3. Kā indivīds var aizstāvēt s avas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Cita informācija

 

 

 

 

 

 

 

 

Zemkopības ministrs                                                       M.Roze

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

D.Lucaua

 

 

S.Grigaļūna

 

 

I.Smilga

 

 

A.Balode

06.02.2008.  10:36

1000

A.Balode

67027156, Andra.Balode@zm.gov.lv