Rīgā

LATVIJAS  REPUBLIKAS  MINISTRU  KABINETS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

12.02.2008.                   Nr.90/TA-3418

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Romeiko 67774816, gvido.romeiko@fktk.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 11 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 5 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 29.janvāra sēdes protokola Nr.6  4.§ izraksts uz 1 lp.

4. Diskete.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā

 

Izdarīt Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 1999, 10.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 2., 14.nr.; 2005, 2., 14.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 15.nr.) šādus grozījumus:

 

1.  1.pantā:

izteikt ievaddaļu šādā redakcijā:

 

"Likumā ir lietoti šādi termini:";

 

izslēgt 5.punktā vārdu "pieņemtās";

izslēgt 6. un 7.punktu;

izslēgt 9.punktā vārdu "pieņemtajai";

aizstāt 16.punktā vārdu "dalībvalsts" ar vārdu "valsts";

izteikt 33. un 34.punktu šādā redakcijā:

 

"33) apdrošināšanas pārvaldītājsabiedrība – mātes sabiedrība, kura nav apdrošināšanas sabiedrība, pārapdrošināšanas sabiedrība, ārvalsts apdrošinātājs, ārvalsts pārapdrošinātājs vai jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība un kuras pamatdarbība ir iegūt un īstenot līdzdalību meitas sabiedrībās, ja šīs meitas sabiedrības ir:

a) vienīgi apdrošināšanas sabiedrības, pārapdrošināšanas sabiedrības, ārvalstu apdrošinātāji vai ārvalstu pārapdrošinātāji, no kuriem vismaz viens ir apdrošināšanas sabiedrība, dalībvalsts apdrošinātājs, pārapdrošināšanas sa­biedrība vai dalībvalsts pārapdrošinātājs,

b) galvenokārt (apdrošināšanas sabiedrību, pārapdrošināšanas sabiedrību, ārvalstu apdrošinātāju un ārvalstu pārapdrošinātāju aktīvu vai ienākumu kopsumma pēdējā apstiprinātajā gada pārskatā ir vairāk nekā puse no visu mātes sabiedrības kontrolēto meitas sabiedrību aktīvu vai ienākumu kopsummas) apdrošināšanas sabiedrības, pārapdrošināšanas sabiedrības, ārvalstu apdroši­nātāji vai ārvalstu pārapdrošinātāji, no kuriem vismaz viens ir apdrošināšanas sabiedrība, dalībvalsts apdrošinātājs, pārapdrošināšanas sabiedrība vai dalīb­valsts pārapdrošinātājs;

34) daudznozaru apdrošināšanas pārvaldītājsabiedrība – mātes sabiedrība, kura nav apdrošināšanas sabiedrība, pārapdrošināšanas sabiedrība, ārvalsts apdrošinātājs, ārvalsts pārapdrošinātājs, apdrošināšanas pārvaldītāj­sabiedrība vai jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība, bet kurai vismaz viena no meitas sabiedrībām ir apdrošināšanas sabiedrība, dalībvalsts apdrošinātājs, pārapdrošināšanas sabiedrība vai dalībvalsts pārapdrošinātājs;";

 

papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Likumā lietotie termini atbilst likumā "Par apdrošināšanas līgumu" un Pārapdrošināšanas likumā lietotajiem terminiem."

 

2. Izteikt 6.1 pantu šādā redakcijā:

 

"6.pants. (1) Apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas veikšanai Latvijas Republikā apdrošinātājs un dalībvalsts apdrošinātājs drīkst izmantot tikai tādu apdrošināšanas starpnieku vai pārapdrošināšanas starpnieku pakalpojumus, kuri ir tiesīgi sniegt apdrošināšanas starpnieku vai pārapdrošināšanas starpnieku pakalpojumus Latvijas Republikā.

(2) Apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas veikšanai ārvalstī apdrošinā­šanas sabiedrība, ievērojot attiecīgās valsts normatīvos aktus, drīkst izmantot tikai tādu apdrošināšanas starpnieku vai pārapdrošināšanas starpnieku pakalpojumus, kuri ir tiesīgi sniegt apdrošināšanas starpnieku vai pārap­drošināšanas starpnieku pakalpojumus attiecīgajā valstī."

 

3. Aizstāt 7.panta pirmās daļas 2.punktā vārdus "un pārapdrošinātājam" ar vārdiem "pārapdrošinātājam un dalībvalsts pārapdrošinātājam".

 

4. Izteikt 8.1 pantu šādā redakcijā:

 

"8.1 pants. (1) Vienīgi apdrošināšanas komersantiem, kuri ir tiesīgi no­darboties ar apdrošināšanu vai pārapdrošināšanu Latvijas Republikā, ir tiesības reklamēt sniedzamos apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā.

(2) Apdrošināšanas sabiedrībai, ievērojot attiecīgās valsts normatīvos aktus, ir tiesības reklamēt sniedzamos apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas pakalpojumus vienīgi tajā dalībvalstī (valstī), kurā apdrošināšanas sabiedrībai ir tiesības atvērt filiāli vai kurā tai ir tiesības sniegt apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas pakalpojumus, ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, neatverot filiāli."

 

5. Izteikt 8.3 panta trešās daļas 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5) apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas riska parakstīšana;".

 

6. Papildināt I nodaļu ar 8.6 pantu šādā redakcijā:

 

"8.6 pants. Apdrošināšanas komersantam un šā likuma 127.panta pirmajā daļā minētajām personām nedrīkst piederēt kaptīvs pārapdrošinātājs."

 

7.  10.pantā:

izteikt trešās daļas 6.punkta "e" apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"e) cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) programmu,";

 

papildināt trešās daļas 6.punktu ar "h" apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"h) ieguldījumu veidošanas kārtību un nosacījumus;".

 

8. Izteikt 13.panta pirmās daļas 9.punkta "d" apakšpunktu šādā redakcijā:

 

"d) cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) programmu,".

 

9. 13.3 pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Finanšu un kapitāla tirgus komisija konsultējas ar attiecīgās dalībvalsts uzraudzības institūciju, pirms tā izsniedz licenci apdrošināšanas veikšanai tādai jaunizveidotai apdrošināšanas sabiedrībai:

1) kura ir dalībvalsts apdrošinātāja vai dalībvalsts pārapdrošinātāja, vai dalībvalstī reģistrētas kredītiestādes vai ieguldījumu brokeru sabiedrības meitas sabiedrība;

2) kura ir meitas sabiedrība tādai mātes sabiedrībai, kuras cita meitas sabiedrība ir dalībvalsts apdrošinātājs, dalībvalsts pārapdrošinātājs, dalībvalstī reģistr ēta kredītiestāde vai ieguldījumu brokeru sabiedrība;

3) kuru kontrolē tāda fiziskā vai juridiskā persona, kas kontrolē dalībvalsts apdrošinātāju vai dalībvalsts pārapdrošinātāju, vai dalībvalstī reģistrētu kredītiestādi, vai ieguldījumu brokeru sabiedrību.";

 

aizstāt otrajā daļā vārdus "dalībvalsts apdrošinātāja, kredītiestādes vai ieguldījumu brokeru sabiedrības" ar vārdiem "dalībvalsts apdrošinātāja, dalībvalsts pārapdrošinātāja vai dalībvalstī reģistrētas kredītiestādes vai ieguldījumu brokeru sabiedrības".

 

10. Papildināt 27.pantu aiz vārdiem "dalībvalsts apdrošinātājs" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "dalībvalsts pārapdrošinātājs" (attiecīgā locījumā).

 

11. Papildināt 31.panta ceturto daļu ar 3. un 4.punktu šādā redakcijā:

 

"3) apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) līgumu veids un pārapdrošināšanas nosacījumi kopš iepriekšējā finanšu gada ir būtiski mainījušies;

4) saskaņā ar apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) līgumiem nav pārnestu risku vai arī pārnesto risku apjoms ir nebūtisks."

 

12. Papildināt 32.panta 1.1 daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:

 

"4) apdrošināšanas sabiedrībām, kuras nodarbojas ar pārapdrošināšanu, – trīs miljoni eiro, ja tās atbilst kādai no šādām pazīmēm:

a) apdrošināšanas sabiedrības gadā saņemtās pārapdrošināšanas prēmijas pārsniedz 10 procentus no tās saņemto apdrošināšanas un pārapdrošināšanas prēmiju kopsummas,

b) apdrošināšanas sabiedrības gadā saņemtās pārapdrošināšanas prēmijas pārsniedz 50 miljonus eiro,

c) apdrošināšanas sabiedrības atbilstoši pārapdrošināšanas līgumiem izveidotās tehniskās rezerves pārsniedz 10 procentus no tās atbilstoši ap­drošināšanas un pārapdrošināšanas līgumiem izveidoto tehnisko rezervju kopsummas."

 

13.  39.pantā:

 

aizstāt pirmajā daļā vārdus "pieņemtajai pārapdrošināšanai" ar vārdiem "pārapdrošināšanas līgumiem";

 

izslēgt otrajā daļā vārdu "pieņemtajai".

 

14. Papildināt 42.1 panta trešo daļu aiz vārdiem "saistītos riskus" ar vārdiem "tajā skaitā informāciju par apdrošināšanas atlīdzības nesaņemšanu no Apdrošināto aizsardzības fonda".

 

15. Papildināt 50.panta ceturto daļu aiz vārdiem "pārapdrošināšanas līgumu" ar vārdiem "cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) līgumu".

 

16. Izteikt 54.panta otrās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Ziņojumā norāda konstatētos trūkumus un zvērināta revidenta viedokli par cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) izkārtojumu un tās personas spējām izpildīt līgumā paredzētās saistības, kura pārapdrošina apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles riskus, kā arī par tehnisko rezervju aprēķina metodēm un tehnisko rezervju pietiekamību."

 

17. Aizstāt 58.panta pirmās daļas 4.punktā vārdu "pārapdrošināšanas" ar vārdiem "cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas)".

 

18.  59.pantā:

izteikt trešās daļas 2.punktu šādā redakcijā:

 

"2) apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles ieņēmumus par veiktajām apdrošināšanas, pārapdrošināšanas un cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) operācijām un ar tām saistītās izmaksas;";

 

izteikt trešās daļas 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5) cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) programmu;".

 

19. Papildināt VIII nodaļas nosaukumu aiz vārda "pārapdrošināšana" ar vārdiem "cedētā pārapdrošināšana (retrocesija)".

 

20. Izteikt 60. un 60.1 pantu šādā redakcijā:

 

"60.pants. (1) Cedētā pārapdrošināšana nemaina apdrošināšanas sabiedrī­bas vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles atbildību pret apdrošināto un apdrošinājuma ņēmēju.

(2) Atbilstoši veiktajām un plānotajām apdrošināšanas un pārap­drošināšanas operācijām apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdroši­nātāja filiāle izstrādā un apstiprina cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) programmu un ir atbildīga par šīs programmas izpildi. Vismaz reizi gadā apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle izvērtē cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) izkārtojuma atbilstību cedētās pārapdroši­nāšanas (retrocesijas) programmai.

(3) Apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle izvēlas personu, kas pārapdrošina apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles riskus saskaņā ar cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) programmu, ņemot vērā šajā likumā noteiktos ierobežojumus. Apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles pienākums ir pirms cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) un visā cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) līgumu darbības laikā nepārtraukti vākt un analizēt informāciju par personu, kas pārapdrošina apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles riskus, finansiālo stāvokli (maksātspēju) un reputāciju.

(4) Apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle ir tiesīga nodot riskus cedētā pārapdrošināšanā (retrocesijā) tikai:

1) apdrošinātājam, kuram ir licence apdrošināšanas veikšanai;

2) dalībvalsts apdrošinātājam, kuram ir licence apdrošināšanas operāciju veikšanai mītnes (reģistrācijas) valstī;

3) pārapdrošinātājam, kuram ir licence pārapdrošināšanas veikšanai;

4) dalībvalsts pārapdrošinātājam, kuram ir licence pārapdrošināšanas operāciju veikšanai mītnes (reģistrācijas) valstī;

5) nedalībvalsts apdrošinātājam, kuram ir licence apdrošināšanas veikšanai mītnes (reģistrācijas) valstī un kuram starptautiskās reitinga aģentūras devušas vērtējumu investīciju kategorijā, un kura spējas pildīt savas saistības neviena starptautiskā reitinga aģentūra nav apšaubījusi;

6) nedalībvalsts pārapdrošinātājam, kuram starptautiskās reitinga aģentūras devušas vērtējumu investīciju kategorijā un kura spējas pildīt savas saistības neviena starptautiskā reitinga aģentūra nav apšaubījusi.

(5) Pamatojoties uz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai iesniegtajiem apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles pārskatiem un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas veikto apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles darbības pārbaužu rezultātiem, Finanšu un kapitāla tirgus komisijai, aizsargājot apdrošināto intereses, ir tiesības pieprasīt, lai apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle maina cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) izkārtojumu vai nodrošina cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) saistību izpildi ar tās personas naudas līdzekļu ķīlu, kas pārapdrošina apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles riskus, nododot šo naudas līdzekļu ķīlu apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles valdījumā minētās personas daļas tehnisko rezervju apmērā.

 

60.1 pants. Ja riskus nodod cedētā pārapdrošināšanā (retrocesijā), izmantojot pārapdrošināšanas starpnieka pakalpojumus, apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles pienākums ir pirms līguma noslēgšanas un visā līguma darbības laikā nepārtraukti novērtēt pārapdroši­nāšanas starpnieka finansiālo stāvokli un reputāciju. Apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles rīcībā jābūt dokumentiem, kuri atklāj cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) izkārtojumu un pārapdrošināšanas starpniekam samaksātās komisijas apmēru."

 

21. Izteikt 61.panta otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) 30 dienas pirms pārapdrošināšanas sākšanas apdrošināšanas sa­biedrība vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle informē Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par pārapdrošināšanas sākšanu, norādot apdrošināmo risku aprakstu, kā arī par privāto pensiju fondu cedētajiem biometriskajiem riskiem."

 

22. Izteikt 62.pantu šādā redakcijā:

 

"62.pants. Finanšu un kapitāla tirgus komisija nav tiesīga apstrīdēt apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles noslēgtu cedētu pārapdrošināšanas (retrocesijas) līgumu ar pārapdrošināšanas komersantu vai apdrošināšanas komersantu attiecīgā pārapdrošināšanas komersanta vai apdrošināšanas komersanta finansiālās stabilitātes dēļ."

 

23. Aizstāt 63.pantā vārdu "pārapdrošināšanu" ar vārdiem "cedēto pārapdrošināšanu (retrocesiju)".

 

24. Papildināt likumu ar 74.1 pantu šādā redakcijā:

 

"74.1 pants. Ja apdrošinātāja likvidācijas vai maksātnespējas gadījumā pastāv tirgum piesaistīto dzīvības apdrošināšanas līgumu saistības, tad šo saistību nodrošināšanai paredzētos apdrošinātāja aktīvus nedrīkst iekļaut apdrošinātāja – parādnieka – mantā, kura paredzēta maksātnespējas procesa vai likvidācijas izdevumu segšanai un apdrošināto un citu personu prasību apmierināšanai 75.pantā noteiktajā kārtībā un apjomā."

 

25. Izteikt 93.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

 

"1) 100 procentu apdrošināšanas atlīdzības apmērā, bet ne vairāk kā 2000 latu vienam apdrošinājuma ņēmējam – dzīvības apdrošināšanā (izņemot apdrošināšanu saistībā ar tirgum piesaistīto dzīvības apdrošināšanas līgumu);".

 

26. Papildināt 94.pantu ar 3.punktu šādā redakcijā:

 

"3) par apdrošināšanu saistībā ar tirgum piesaistīto dzīvības apdrošināšanas līgumu."

 

27. Izteikt 95.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Apdrošināto aizsardzības fondu veido fonda dalībnieku atskaitījumi viena procenta apmērā no to bruto apdrošināšanas prēmiju kopsummas, kuras saņemtas no fiziskajām personām par šā likuma 12.panta pirmās daļas 1., 2., 3., 8., 9., 10., 13., 18. un 19.punktā minētajiem apdrošināšanas veidiem (izņemot apdrošināšanu saistībā ar tirgum piesaistīto dzīvības apdrošināšanas līgumu)."

 

28.  107.1 pantā:

papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:

 

"(11) Ja apdrošināšanas komersants atzīts par maksātnespējīgu vai likvidējamu, ierobežotas pieejamības informāciju, kas neattiecas uz trešajām personām, kuras iesaistītas mēģinājumos labot apdrošināšanas komersanta stāvokli, var izpaust, izskatot civillietas vai krimināllietas.";

 


izteikt trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir tiesīga slēgt informācijas apmaiņas līgumus ar nedalībvalstu apdrošinātāju uzraudzības institūcijām vai attiecīgās nedalībvalsts institūcijām, kas pielīdzināmas šā panta piektās daļas 1., 2., 3., 4., 6., 7. un 8.punktā minētajām institūcijām, ja šīs nedalībvalsts normatīvie akti paredz līdzvērtīgu atbildību Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajai atbildībai par ierobežotas pieejamības informācijas neatļautu izpaušanu. Šāda informācija izmantojama vienīgi finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku un pārapdrošināšanas komersantu uzraudzības veikšanai vai normatīvajos aktos attiecīgajām institūcijām noteikto funkciju pildīšanai. Saņemto informāciju attiecīgās nedalībvalsts institūcijas ir tiesīgas izpaust vienīgi ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas iepriekšēju rakstveida piekrišanu un tikai nolūkam, kādam šī piekrišana dota.

(4) Finanšu un kapitāla tirgus komisija šā panta otrajā un piektajā daļā minēto saņemto informāciju ir tiesīga izmantot vienīgi savu uzraudzības funkciju pildīšanai:

1) lai pārliecinātos par apdrošinātāju dibināšanu un darbību reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu, īpaši attiecībā uz tehnisko rezervju veidošanu un to seguma nodrošināšanu ar aktīviem, maksātspējas prasības izpildi, vadības un grāmatvedības organizāciju un iekšējās kontroles mehānismiem;

2) lai piemērotu likumā noteiktos tiesību ierobežojumus un sodus;

3) tiesvedības procesā, kurā tiek apstrīdēti Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotie administratīvie akti vai tās faktiskā rīcība;

4) tiesvedībā, kas ierosināta, pamatojoties uz noteikumiem, kuri paredzēti šajā likumā un citos normatīvajos aktos, kas attiecas uz apdrošināšanas un pārapdrošināšanas darbību.

(5) Šā panta pirmās un ceturtās daļas noteikumi neierobežo Finanšu un kapitāla tirgus komisiju atbilstoši tās kompetencei apmainīties ar ierobežotas pieejamības informāciju, ja šāda informācija nepieciešama noteikto funkciju pildīšanai, ar:

1) dalībvalstu finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku uzraudzības institūcijām;

2) iestādēm vai personām, kas Latvijas Republikā vai dalībvalstīs ir atbildīgas par apdrošināšanas komersantu vai pārapdrošināšanas komersantu maksātnespēju un likvidāciju un citu līdzīgu procedūru veikšanu;

3) personām, kas Latvijas Republikā vai citās dalībvalstīs veic likumā noteiktās iekšējās pārbaudes un revīzijas apdrošināšanas komersantos, pārapdrošināšanas komersantos un citās finanšu iestādēs;

4) dalībvalstu iestādēm, kas pārvalda ieguldījumu un noguldījumu kompensācijas shēmas (fondus);

5) Latvijas Banku;

6) iestādēm, kas veic to iestāžu uzraudzību, kuras Latvijas Republikā vai dalībvalstīs ir atbildīgas par apdrošināšanas komersantu vai pārapdrošināšanas komersantu maksātnespējas procedūru, likvidāciju un citu līdzīgu procedūru veikšanu;

7) iestādēm, kas veic to personu uzraudzību, kuras Latvijas Republikā vai citās dalībvalstīs veic likumā noteiktās iekšējās pārbaudes un revīzijas apdrošināšanas komersantos, pārapdrošināšanas komersantos un citās finanšu iestādēs;

8) neatkarīgiem apdrošināšanas komersantu vai pārapdrošināšanas komersantu aktuāriem, kas veic šo komersantu tiesisko uzraudzību, un iestādēm, kas veic neatkarīgo aktuāru uzraudzību;

9) iestādēm vai personām, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir atbildīgas par komerctiesību pārkāpumu atklāšanu un izmeklēšanu;

10) citām valsts pārvaldes institūcijām, kuras ir atbildīgas par tiesību aktiem finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku un pārapdrošinātāju uzraudzības jomā, un darbiniekiem, kas rīkojas minēto institūciju uzdevumā, ja informācijas izpaušana ir vajadzīga piesardzīgas uzraudzības nodrošināšanai.";

 

papildināt pantu ar sesto, septīto, astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

 < ![endif]>

"(6) Šā panta piektajā daļā noteiktās institūcijas un personas attiecībā uz informāciju, kas saņemta no Finanšu un kapitāla tirgus komisijas un dalībvalstu finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku uzraudzības institūcijām, ievēro šādas prasības:

1) institūcijas un personas saņemto informāciju izmanto tikai to kompetencē esošo pienākumu veikšanai;

2) šā panta piektajā daļā noteiktajām iestādēm un personām, tai skaitā to darbiniekiem, pienākumu pildīšanas laikā un pēc tam, kad izbeigtas darba un cita veida līgumattiecības ar šā panta piektajā daļā noteiktajām iestādēm vai personām, ir aizliegts publiski vai citā veidā izpaust ar apdrošināšanas komersantu darbību saistītu informāciju, kura iepriekš nav bijusi likumā noteiktajā kārtībā publicēta vai kuras izpaušanu nenosaka citi likumi. Šajā daļā minētās iestādes vai personas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir atbildīgas par ierobežotas pieejamības informācijas nelikumīgu izpaušanu un par zaudējumiem, kas trešajām personām radušies šajā daļā minēto iestāžu vai personu prettiesiskas rīcības dēļ;

3) saņemto informāciju šā panta piektās daļas 6., 7., 8. un 9.punktā noteiktās iestādes vai personas ir tiesīgas izpaust vienīgi ar to personu iepriekšēju rakstveida piekrišanu, kas tām attiecīgo informāciju sniegušas, un vienīgi nolūkam, kādam šī piekrišana dota.

(7) Pirms šā panta piektās daļas 9.punktā noteiktajām iestādēm vai personām tiek nosūtīta informācija, informācijas sniedzējiem tiek paziņoti to personu vārdi, kurām tieši informācija jāsūta, un šo personu precīzi pienākumi.

(8) Finanšu un kapitāla tirgus komisija informē Eiropas Komisiju un citas dalībvalstis par tām iestādēm un personām, kas drīkst saņemt informāciju atbilstoši šā panta piektās daļas 6., 7., 8. un 9.punktam.

(9) Šā panta piektās daļas 10.punktā noteiktajām institūcijām un personām informācija, kas saņemta atbilstoši šā panta otrajai daļai un piektās daļas 1., 2., 3. un 4.punktam vai kas iegūta, veicot pārbaudes, tiek sniegta, ja dalībvalstu finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku uzraudzības institūcijas, no kurām šāda informācija saņemta, vai dalībvalstu finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku uzraudzības institūcijas, kuru dalībvalstī veikta pārbaude, ir devušas piekrišanu šādai informācijas izpaušanai."

 

29.  127.pantā:

 

izteikt pirmās daļas 1. un 2.punktu šādā redakcijā:

 

"1) dalības sabiedrība vismaz vienā apdrošināšanas sabiedrībā, pārap­drošināšanas sabiedrībā, ārvalsts apdrošinātājā vai ārvalsts pārapdrošinātājā;

2) apdrošināšanas pārvaldītājsabiedrības, nedalībvalsts apdrošinātāja vai nedalībvalsts pārapdrošinātāja meitas sabiedrība;";

 

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Ja viena un tā pati apdrošināšanas pārvaldītājsabiedrība, nedalībvalsts apdrošinātājs, nedalībvalsts pārapdrošinātājs vai daudznozaru apdrošināšanas pārvaldītājsabiedrība ir mātes sabiedrība apdrošināšanas sabiedrībai vai pārapdrošināšanas sabiedrībai un dalībvalsts apdrošinātājam vai dalībvalsts pārapdrošinātājam, Finanšu un kapitāla tirgus komisija vienojas ar attiecīgo dalībvalsts apdrošinātāju uzraudzības institūciju vai dalībvalsts pārapdrošinātāju uzraudzības institūciju, kura no abām īstenos papildu uzraudzību."

 

30. Izteikt 131.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5) pārapdrošināšanas un cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) darījumi;".

 

31. Papildināt pārejas noteikumus ar 28.punktu šādā redakcijā:

 

"28. Līdz 2008.gada 10.decembrim apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle nedrīkst nodot riskus cedētā pārapdrošināšanā (retrocesijā) tādam pārapdrošināšanas komersantam vai nedalībvalsts pārapdrošinātājam, kurš nav izpildījis Pārapdrošināšanas likuma prasības."

 


32. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 16.punktu šādā redakcijā:

 

"16) Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 16.novembra Direktīvas 2005/68/EK par pārapdrošināšanu un Padomes Direktīvu 73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā arī Direktīvu 98/78/EK un 2002/83/EK grozījumiem."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finanšu ministrs

A.Slakteris

 


Likumprojekta

"Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā"

anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

  

1. Likumprojekts izstrādāts kopā ar Pārapdrošināšanas likumu, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/68/EK (2005. gada 16. novembris) par pārapdrošināšanu un Padomes Direktīvu 73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā arī Direktīvu 98/78/EK un 2002/83/EK grozījumiem (dokuments attiecas uz EEZ) un nodrošinātu pienācīgu reglamentējošo noteikumu izveidošanu pārapdrošināšanas darījumiem.

 

2.      Šobrīd pārapdrošināšanas darbība netiek reglamentēta, un specializētu pārapdrošināšanas uzņēmumu papildu uzraudzība netiek veikta. Ņemot vērā to, ka pārapdrošināšana ir nozīmīgs finanšu darbības veids, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/68/EK (2005. gada 16. novembris) par pārapdrošināšanu un Padomes Direktīvu 73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā arī Direktīvu 98/78/EK un 2002/83/EK grozījumiem nodrošina vienotu normatīvo regulējumu pārapdrošināšanas darījumiem Eiropas Kopienā.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Izstrādātais likumprojekts nepieciešams, lai Latvijas normatīvajos aktos pilnībā ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/68/EK (2005. gada 16. novembris) par pārapdrošināšanu un Padomes Direktīvu 73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā arī Direktīvu 98/78/EK un 2002/83/EK grozījumiem, precizējot Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma normas atbilstoši Pārapdrošināšanas likumam.

3. Cita informācija

Nav.  

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi 

Normatīvais akts ir vērsts uz Latvijas integrāciju Eiropas Savienībā, nodrošinot direktīvā noteikto prasību piemērošanu. 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts ir vērsts uz starptautiskā finansiālā sektora sakārtošanu, paredzot pārapdrošināšanas sabiedrību uzraudzības ieviešanu un vienotus noteikumus to darbībai Eiropas Savienības dalībvalstīs.

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

   III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme             

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  1

 2

 3

 4

 5

 6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.< /span>

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. 

6. Normatīvais akts papildus izdevumus nerada.

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

1. Pārapdrošināšanas likums.

2. Grozījumi likumā "Par zvērinātiem revidentiem".

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Ar likumprojektu tiek ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/68/EK (2005. gada 16. novembris) par pārapdrošināšanu un Padomes Direktīvu 73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā arī Direktīvu 98/78/EK un 2002/83/EK grozījumiem prasības.

Direktīvas prasības tiek ieviestas pilnībā. Saskaņā ar Direktīvas 2005/68/EK 64. pantu minētās direktīvas prasības jāievieš līdz 10.12.2007.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

1. panta piektā daļa

Direktīva 2005/68/EK, 59. panta 2.a punkts

Atbilst

 

9. panta pirmā daļa

Direktīva 2005/68/EK, 57. panta 1. punkts un 60. panta 2. punkts

Atbilst

 

10. pants

Direktīva 2005/68/EK, 58. panta 1. punkts un 60. panta 4. punkts

Atbilst

 

11. pants

Direktīva 2005/68/EK, 57. panta 7. punkts un 60. panta 11. punkts

Atbilst

 

12. pants

Direktīva 2005/68/EK, 57. panta 6. punkts

Atbilst

 

22. pants

Direktīva 2005/68/EK, 57. panta 2. punkts

Atbilst

 

28. pants

Direktīva 2005/68/EK, 58. pants 2. punkts, 59. panta 2. punkts un 60. panta 5. punkts

Atbilst

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdoti noteikumi

29. pants

Direktīva 2005/68/EK, 59. panta 3. punkts

Atbilst

 

30. pants

Direktīva 2005/68/EK 59. panta 5. punkts

Atbilst

 

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Latvijas Apdrošinātāju asociācija

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) 

Atbalsta.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi notikuši, ievietojot likumprojektu FKTK mājas lapā www.fktk.lv.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas.          

5. Cita informācija

Nav.

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Finanšu un kapitāla tirgus komisija.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu 

 

                                                  

Pēc normatīvā akta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", kā arī likuma teksts ar visiem grozījumiem tiks ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas interneta mājas lapā www.fktk.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

 

 

 

 

Finanšu ministra vietā –

iekšlietu ministrs                                                                                     M. Segliņš

 

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

I. Krūmane

E. Strazdiņa

M. Radeiko

G. Romeiko

 

 

 

 

14.01.2008

8:41

1022

G. Romeiko 6777 4816

gvido.romeiko@fktk.lv