Rīgā

LATVIJAS  REPUBLIKAS  MINISTRU  KABINETS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

24.01.2008.                   Nr.90/TA-2434

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Trofimovs 67219420, dmitrijs.trofimovs@iem.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 6 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 22.janvāra sēdes protokola Nr.5    5.§ izraksts uz 1 lp.

4. Diskete.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931

 


Likumprojekts

 

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

 

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 174.4 panta sankciju šādā redakcijā:

 

"uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no piecsimt līdz tūkstoš latiem."

 

2. Papildināt 214.1 panta pirmo daļu aiz skaitļa un vārda "172.pantā" ar skaitli un vārdu "174.4 pantā".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs

M.Segliņš


Likumprojekta “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējā situācija

Latvijā kārtību, kādā ierobežojama un kontrolējama prostitūcija (seksuālo pakalpojumu sniegšana par maksu) nosaka Ministru kabineta 2001.gada 22.aprīļa noteikumi Nr.210 „Prostitūcijas ierobežošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumi). Par minēto noteikumu neievērošanu vainīgās personas saucamas pie atbildības likumā noteiktajā kārtībā.

Persona ir saucama pie administratīvās atbildības saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK) 174.4pantu par prostitūcijas ierobežošanas noteikumu pārkāpšanu, uzliekot tai naudas sodu līdz divsimt piecdesmit latiem. Savukārt par minēto noteikumu atkārtotu pārkāpšanu persona ir saucama pie kriminālatbildības saskaņā ar Krimināllikuma (KL) 163.pantu, nosakot tai arestu vai piespiedu darbu, vai uzliekot naudas sodu līdz piecdesmit minimālajām mēnešalgām.

Ņemot vērā minēto regulējumu, šobrīd nav iespējams saukt pie administratīvās atbildības juridisko personu, kas pārkāpj noteikumu Nr.210 nosacījumus.

Turklāt naudas sods fiziskajai personai, kas ir paredzēts LAPK 174.4pantā vairs neatbilst reālā pārkāpuma raksturam.

Minētā naudas soda sankcija neatbilst šodienas ekonomiskajai un finanšu situācijai. Tas izraisa priekšnoteikumus tam, ka pārkāpējs, kas tiek sodīts ar spēkā esošo naudas sodu, neizjūt soda piemērošanas mērķi, jo ienākumi, kas tiek iegūti no prostitūcijas ierobežošanas noteikumu pārkāpšanas ir ievērojami lielāki nekā spēkā esošais naudas soda apmērs. Līdz ar to, attiecīgajām personām rodas nesodāmības un visatļautības sajūta.

2. Normatīvā akta projekta būtība

LAPK 174.4 panta soda sankcija tiek izteikta jaunā redakcijā, nosakot naudas sodu fiziskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no piecsimt līdz tūkstoš latiem.

Papildus tiek paplašināts to institūciju loks, kas ir tiesīgs kontrolēt noteikumu izpildi, proti, LAPK 214.1 pants, kas nosaka pašvaldības policijas kompetenci, tiek papildināts ar minēto noteikumu izpildes kontroli.

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

Izdarot grozījumus LAPK un tos piemērojot, tiks mazināta to persona darbība, kas veicina prostitūciju.

4. Ietekme uz vidi

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžeta un pašvaldības budžetiem

 

(tūkst.latu)

Rādītāji

Kārtējais

gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji

piecu

gadu

laikā

pēc

kārtējā

gada

1

2

3

4

5

6

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansu ietekme

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

 

Normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu pašreiz nav iespējams prognozēt, jo tas būs atkarīgs no kompetento iestāžu konstatētajiem noteikumu pārkāpumu faktiem.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

 

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Cita informācija

 

Papildus izstrādātajam normatīvā akta projektam ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu „Prostitūcijas ierobežošanas noteikumi” projekts, kas 1) paredz seksuālo pakalpojumu saņēmēja atbildību par noteikumu neievērošanu; 2) izslēdz iespēju personām sniegt un saņemt prostitūcijas pakalpojumus klienta īpašumā vai tādā īpašumā, par kuru klients ir noslēdzis īres līgumu, kā arī citā vietā, uz kuru aicina klients; 3) aizstāj vārdu „prostitūta” ar vārdu „persona”, jo šāds apzīmējums nepamatoti norāda uz tā saikni tikai ar sieviešu dzimumu. Šāds apstāklis ir uzskatāms par diskriminējošo; 4) nosaka noteikumos noteikto iestāžu vadītāju pienākumu nodrošināt, lai šajās iestādēs netiktu piedāvāti, sniegti vai saņemti seksuālie pakalpojumi, jo praksē bieži šajās vietās, piemēram, masāžas salonos, tiek piedāvāti, sniegti un saņemti seksuālie pakalpojumi, bet to vadība, kas organizē to darbu paziņo, ka neko nezin un tā esot klienta un pakalpojuma sniedzēja „brīvprātīga” abpusēja vienošanās; 5) paplašina to kompetento iestāžu loku, kas ir tiesīgas kontrolēt noteikumu izpildi.

Papildus minētajam normatīvā akta projektam, vienlaikus ir izstrādāts likumprojekts „Grozījumi Krimināllikumā”, kas 1) papildina KL 164.pantā ietverto noziedzīga nodarījuma sastāvu, paredzot kriminālatbildību par pilngadīgas personas iesaistīšanu prostitūcijā; 2) papildina KL 164.panta otrās daļas dispozīciju ar tādām kvalificējošām pazīmēm kā „atkārtotība” un „noziedzīga nodarījuma izdarīšana personu grupā”; 3) palielina KL 164.panta otrajā daļā un 165.panta pirmajā daļā paredzēto brīvības atņemšanas termiņu uz laiku līdz sešiem gadiem, tādējādi nodrošinot iespēju attiecīgo noziedzīgo nodarījumu gadījumos piemērot speciālās izmeklēšanas darbības.

Minētie normatīvo aktu projekti Valsts sekretāru sanāksmē tiks izsludināti vienlaikus.

V. Kādam Latvijas starptautiskajām saistībām

atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības

Pakāpe

(atbilst/

neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

5. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

Sagatavojot normatīvā akta projektu

1.Ar kurām nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas

2007.gada 18.jūnijā Iekšlietu ministrijā notika sanāksmē, kurā piedalījās pārstāvji no Tieslietu ministrijas, Rīgas Domes, Valsts policijas, pašvaldības policijas, Starptautiskās migrācijas organizācijas, sabiedriskās organizācijas „Resursu centrs sievietēm „Marta””.

2. Kādi ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Anotācijas VI sadaļas 1.punktā minētajā sanāksmē tika panākta konceptuāla vienošanās par normatīvā akta projekta saturu un tā virzību vispārīgajā kārtībā.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

2007.gada 20.jūnijā notika iekšlietu ministra preses konference, kurā tika sniegta informācija par izstrādāto normatīvā akta projektu, kā arī citiem normatīvo aktu projektiem, kas vērsti uz prostitūcijas kontroles stingrāku ierobežojumu noteikšanu (informāciju var apskatīt pēc adreses: http://www.delfi.lv/news/national/politics/article.php?id=18249169).

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Anotācijas VI sadaļas 1.punktā minētajā sanāksmē, kurā tika panākta konceptuālā vienošanās par normatīvā akta projektu, piedalījās arī Starptautiskās migrācijas organizācijas pārstāve.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas 

Jaunas institūcijas netiks radītas, taču tiks paplašinātas institūciju loks, kas būs tiesīgas veikt Noteikumu Nr.210 izpildes kontroli. Valsts policija un pašvaldības policija nodrošinās minēto noteikumu izpildes kontroli, kā arī attiecīgā administratīvā pārkāpuma izskatīšanu.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvā akta projekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks ievietots portālā www.likumi.lv

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 

Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

Iekšlietu ministrs                                                                              M.Segliņš

 

 

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktors

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

A.Straume

M.Rāzna

T.Stragova

D.Trofimovs

 

 

 

 

 

 

 

 

09.01.2008  14:00

1178

D.Trofimovs

7219420, dmitrijs.trofimovs@iem.gov.lv